ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/4290/24
16 вересня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мандзія О.П. за участю:
секретаря судового засідання Порплиці Т.В.
представника позивача Василишин К.В.
представника відповідачів Коваль І.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС), Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) (далі РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області), в якому просить:
визнати протиправним та скасувати висновок РСЦ МВС у Волинській області №31/3/-3264 від 20.11.2018;
зобов`язати Територіальний сервісний центр МВС №0741, який на правах відділу є структурним підрозділом РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області провести в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів реєстрацію (перереєстрацію) транспортного засобу марки "MAN" модель "А-51" номер (шасі) кузова " НОМЕР_1 " номерний знак НОМЕР_2 за ОСОБА_1 .
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 10.12.2016 ОСОБА_1 придбав у ОСОБА_2 транспортний засіб марки MAN А-51, номер (шасі) кузова НОМЕР_1 , номерний знак НОМЕР_2 , та цього ж дня зареєстрував за собою право власності на вказаний транспортний засіб у Територіальному сервісному центрі МВС №0741. За наслідком розгляду адвокатського запиту, Територіальним сервісним центром МВС №0741 у відповіді №31/3/1-3443-2318-17-24 від 24.05.2024 зазначено, що стосовно належного позивачу транспортного засобу 23.11.2018 проведено операцію 500 - Зняття з обліку у зв`язку зі скасуванням реєстрації згідно висновку Регіональний сервісного центру МВС у Волинській області (далі РСЦ МВС у Волинській області) №31/3/-3264 від 20.11.2018. Зі змісту вказаного висновку вбачається, що 12.11.2016 працівниками Територіального сервісного центру №0741 РСЦ МВС у Волинській області здійснено первинну реєстрацію транспортного засобу за громадянином ОСОБА_2 . Під час опрацювання документів первинної реєстрації встановлено, що сертифікат відповідності виданий в системі сертифікації "УкрСЕПРО" (який на дату проведення державної реєстрації 02.11.2016 та на момент формуванні висновку не був уповноваженим органом або органом із сертифікації акредитованим відповідно до законодавства, призначеним Міністерством інфраструктури).
Позивач відзначає, що у вказаному висновку не міститься жодних посилань на документи, що вказували б на фіктивність чи наявність ознак підробки у сертифіката відповідності №UA1.178.0025993-16 від 05.05.2016, виданого ОС ТОВ "ДП Житомирстандарт" на підставі якого здійснено первинну реєстрацію. ОСОБА_1 добросовісно набув та у визначеному законом порядку зареєстрував право власності на вказаний транспортний засіб. Натомість помилка державного органу допущена при первинній реєстрації транспортного засобу не може порушувати право нового власника транспортного засобу, на якого останній перереєстрований, на користування та розпорядження належним йому майном.
Ухвалою суду від 15.07.2024 позовну заяву було залишено без руху та надано строк, достатній для усунення недоліків позовної заяви, із зазначенням способу їх усунення. Недоліки позовної заяви усунуто позивачем у строк, встановлений судом.
Ухвалою суду від 30.07.2024 визнано поважними причини пропуску строку звернення до адміністративного суду та поновлено його. Прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання.
На виконання вимог вказаної ухвали, РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області подано до суду відзив. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що відповідно до відомостей, які наявні в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, держателем якого є МВС, зафіксовано, що державна реєстрація транспортного засобу марки MAN A-51 11967, шасі № НОМЕР_1 , 2000 року виписку, який належить позивачу, скасована на підставі висновку РСЦ МВС у Волинській області від 20.11.2018 № 31/3-3264. Проте РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області не проводило скасування державної реєстрації належного позивачу транспортного засобу. Позивачем заяв щодо проведення РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області будь яких реєстраційних операцій не проводилося, відповідно предмет оскарження як такий відсутній. Позивач прийшов до помилкового твердження щодо можливості висувати вимоги до органу з яким відсутні спірні відносини.
Ухвалою суду від 20.08.2024 залучено РСЦ МВС у Волинській області як співвідповідача до участі в справі. Ухвалено розгляд справи розпочати спочатку та проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Призначено у справі судове засідання на 16.09.2024.
На виконання вимог вказаної ухвали, РСЦ МВС у Волинській області подано до суду відзив. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців, громадських формувань РСЦ МВС у Волинській області (код ЄДРПОУ 40112254) перебуває в стані припинення. В даному випадку правонаступників у РСЦ МВС у Волинській області не має, при ліквідації діяльність припиняється без правонаступництва, тобто без переходу прав та зобов`язань юридичної особи, що ліквідується до інших осіб.
Під час опрацювання документів первинної реєстрації встановлено, що сертифікат відповідності виданий в системі сертифікації "УкрСЕПРО" № UA1.178.0025993-16 від 05.05.2016, виданий ОС ТОВ "ДП Житомирстандарт" на дату проведення державної реєстрації не є уповноваженим органом із сертифікації. Окрім цього, під час проведення перевірки РСЦ МВС у Волинській області було направлено запит до офіційних дилерів "MAN Truck and Bus Ukraine" за вих. 31/3-2745 від 17.10.2018 з питаннями щодо відповідності екологічним нормам ЄВРО 3 - ЄВРО 6. Згідно відповіді за вх. №5655 від 05.11.2018 - згідно заводської бази MAN: транспортний засіб MAN А-51: WMAA51ZZZYW039337 - Euro II. З огляду на порушення встановлені під час перевірки, висновком РСЦ МВС у Волинській області №31/3/-3264 від 20.11.2018 прийнято рішення про скасування державної реєстрації вказаного транспортного засобу, яку доручено провести Територіальному сервісному центру №0741 Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області.
У відповіді на відзив позивач вказав, що на момент прийняття рішення про скасування державної реєстрації транспортного засобу у розпорядженні уповноваженої особи сервісного центру МВС повинні бути беззаперечні документальні докази того, що транспортний засіб був зареєстрований (перереєстрований) за фіктивними чи підробленими документами. На момент прийняття рішення про скасування державної реєстрації транспортного засобу у розпорядженні уповноваженої особи сервісного центру МВС повинні бути беззаперечні документальні докази того, що транспортний засіб був зареєстрований (перереєстрований) за фіктивними чи підробленими документами. Верховний Суд вказуючи, що сертифікат відповідності, зареєстрований в реєстрі системи УкрСЕПРО, не є належним сертифікатом відповідності згідно з Порядком затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 №521, не ототожнює подання такого сертифікату із наданням для реєстрації фіктивних чи підроблених документів. Що в сукупності із законодавчо визначеним порядком зняття з обліку зареєстрованого транспортного засобу (реєстрація транспортного засобу скасовується в разі проведення реєстрації на підставі фіктивних чи підроблених документів) свідчить про необґрунтованість та протиправність висновку РСЦ МВС у Волинській області №31/3/-3264 від 20.11.2018 і відповідно безпідставність скасування реєстрації належного ОСОБА_1 транспортного засобу.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з мотивів, викладених у позові, просив суд задовольнити їх в повному обсязі.
В судовому засіданні представник відповідачів позовні вимоги не визнав з підстав, наведених у відзиві, просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд при прийнятті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.
Судом встановлено, що позивачу на праві приватної власності належить транспортний засіб марки MAN А-51, номер (шасі) кузова НОМЕР_1 , номерний знак НОМЕР_2 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 .
На адвокатський запит, Територіальним сервісним центром МВС №0741 РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області листом №31/3/1-3443-2318-17-24 від 24.05.2024 надано інформацію згідно з Єдиним державним реєстром транспортних засобів, держателем якого є МВС, про те, на транспортний засіб марки MAN А-51, номер (шасі) кузова НОМЕР_1 , 23.11.2018 була проведена операція 500 - Зняття з обліку у зв`язку зі скасуванням реєстрації згідно висновку РСЦ МВС у Волинській області №31/3/-3264 від 20.11.2018.
Висновком РСЦ МВС у Волинській області №31/3/-3264 від 20.11.2018, за результатами службового розслідування щодо перевірки матеріалів, які стали підставою для проведення реєстрації транспортного засобу марки MAN А-51, шасі № НОМЕР_1 , встановлено, що 12.11.2016 Територіальним сервісним центром 0741 здійснено первинну реєстрацію транспортного засобу марки MAN А-51 11967, шасі № НОМЕР_1 , присвоєно номерний знак НОМЕР_2 , видано свідоцтво про реєстрацію серії НОМЕР_4 на ОСОБА_2 .
До матеріалів, що стали підставою для державної реєстрації транспортного засобу марки MAN А-51 11967, шасі № НОМЕР_1 , 2000 року випуску долучено наступні документи:
заява ОСОБА_2 № 105172748 від 12.11.2016 на проведення первинної реєстрації транспортного засобу, придбаного в торгівельній організації, який ввезено з-за кордону;
квитанція про сплату обов`язкового платежу за реєстрацію транспортного засобу іноземного виробництва з видачею номерного знаку № НОМЕР_5 від 02.11.2016, видана Луцьким відділенням ПАТ "Кредобанк",
ВМД № UA 204020001/2016/002564 від 05.05.2016 (Волинська митниця ДФС);
свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу іноземного зразка № НОМЕР_6 марки MAN А-51, шасі № НОМЕР_1 , видане в Канаді;
договір купівлі-продажу транспортного засобу № IMPR- 78903/2016 від 15.06.2016 виданий ПП "ІМПОРТ АВТО" (код СРДПОУ 39053128);
сертифікат відповідності № UA1.178.0025993-16 від 05.05.2016, виданий ОС ТОВ "ДП Житомирстандарт" система сертифікації "УкрСЕПРО", рівень екологічних норм - Євро-5;
висновок експертного дослідження від 16.08.2016.
Також під час опрацювання документів первинної реєстрації встановлено, що сертифікат відповідності виданий в системі сертифікації "УкрСЕПРО" (який на дату проведення державної реєстрації 02.11.2016 не є уповноваженим органом або органом із сертифікації акредитованим відповідно до законодавства, призначеним Міністерством інфраструктури), окрім цього вищевказаний транспортний засіб 2000 року випуску.
Додатково для повної перевірки РСЦ МВС у Волинській області було направлено запит до "MAN Truck and Bus Ukraine" за вих. 31/3-2745 від 17.10.2018, у відповіді за вх. №5655 від 05.11.2018 "додатково інформуємо вас стосовно відповідності екологічним нормам транспортних засобів MAN А-51, згідно заводської бази MAN" WMAA51ZZZYW039337 - Euro II.
Висновком РСЦ МВС у Волинській області №31/3/-3264 від 20.11.2018 визначено:
за порушення норм чинного законодавства, провідний-консультант адміністратор Територіального сервісного центру №0741 ОСОБА_3 підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності, однак, враховуючи, що наказом РСЦ МВС у Волинській області №38о/с від 30.03.2017 остання звільнена з роботи, - обмежитися цим;
скасувати державну реєстрацію транспортного засобу марки MAN А-51, шасі № НОМЕР_1 , 2000 року випуску, номерний знак НОМЕР_2 , згідно вимог п.5.7 наказу МВС від 11.08.2010 №379 "Про затвердження Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них", про що повідомити останнього власника;
копію висновку направити в Територіальний сервісний центр №0741 РСЦ МВС у Волинській області для виконання.
Не погоджуючись з вказаним висновком, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Згідно з ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення суб`єкта владних повноважень на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.
Суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначає права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання (далі - міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та об`єднань) регулює Закону України "Про дорожній рух".
Положеннями ст.30 Закону України "Про дорожній рух" визначено, що конструкція транспортних засобів повинна відповідати вимогам сучасних правил, нормативів і стандартів, встановленим рівням викидів забруднюючих речовин в атмосферу, а нормативно-технічна документація має бути узгоджена з відповідними уповноваженими державними органами.
Перед початком серійного виробництва транспортних засобів або їх складових частин проводяться спеціальні випробування і за їх позитивними наслідками видається сертифікат встановленої форми. Сертифікаційні випробування проводяться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі ст.31 Закону України "Про дорожній рух" транспортні засоби, їх складові частини і комплектуючі вироби, що ввозяться на територію України, підлягають перевірці на відповідність діючим стандартам або повинні мати сертифікат, виданий уповноваженим на це Секретаріатом ЄЕК ГЮН Адміністративним органом по сертифікації дорожніх транспортних засобів.
Відповідно до ч.1, 4, 9 ст.34 Закону України "Про дорожній рух" державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.
Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.
Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 затверджено Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі Порядок №1388), згідно з п.1 якого визначено, що цим Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.
Відповідно до п.3 Порядку №1388 державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
Положеннями п.8 Порядку №1388 передбачено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України "Про дорожній рух ").
Державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України, проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС (п.10 Порядку №1388).
Статтею 13 Декрету Кабінету Міністрів України від 10.05.1993 №46-93 "Про стандартизацію і сертифікацію" (далі - Декрет №46-93) передбачено, що сертифікація продукції в державній системі сертифікації поділяється на обов`язкову та добровільну. Сертифікація продукції в державній системі сертифікації здійснюється призначеними на те органами з сертифікації - підприємствами, установами і організаціями.
Закон України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності " визначає правові та організаційні засади розроблення і застосування технічних регламентів та процедур оцінки відповідності, а також основоположні принципи державної політики у сфері технічного регулювання та оцінки відповідності внесено зміни, зокрема до Декрету Кабінету Міністрів України "Про стандартизацію і сертифікацію ".
Підпунктом 22 п.3 розділу Х "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності", який набрав чинності 10.02.2016 року, внесено зміни до Декрету, зокрема з 1 січня 2016 року виключено абзац другий статті 27 Декрету, яким було передбачено, що нові і такі, що були у користуванні, транспортні засоби, а також вузли, агрегати та частини до них, що ввозяться на митну територію України суб`єктами підприємницької діяльності або фізичними особами, підлягають обов`язковій сертифікації відповідно до чинного законодавства.
Разом з тим, 10.02.2000 Україна приєдналася до Угоди про прийняття єдиних технічних приписів для колісних транспортних засобів, предметів обладнання та частин, які можуть бути встановлені та/або використані на колісних транспортних засобах, і про умови взаємного визнання офіційних затверджень, виданих на основі приписів від 20.03.1958 (далі - Женевська Угода 1958 року).
З метою виконання цієї Угоди з поправками 1995 року та до законодавчого врегулювання і адаптації законодавства України у сфері забезпечення безпеки експлуатації транспортних засобів до законодавства Європейського Союзу, Кабінет Міністрів України 09.06.2011 прийняв постанову №738 "Деякі питання сертифікації транспортних засобів, їх частин та обладнання" (далі Постанова №738).
Пунктом 1 Постанови №738 передбачено, що пропуск колісного транспортного засобу, який підлягає державній реєстрації в територіальному органі з надання сервісних послуг МВС (далі - транспортний засіб), предметів обладнання та частин, які можуть бути встановлені на транспортному засобі та/або використані для його оснащення (далі - обладнання), на митну територію України з метою вільного обігу, а також перша державна реєстрація транспортного засобу, введення в обіг обладнання здійснюється за наявності сертифіката відповідності, виданого згідно з порядком затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання.
Пунктом 3 Постанови №738 визначено, що сертифікат відповідності видається:
- виробником або його уповноваженим представником - резидентом України (далі - виробник) на кожний транспортний засіб або партію обладнання, тип яких відповідає вимогам єдиних технічних приписів, що підтверджується сертифікатом типу транспортного засобу або обладнання;
- уповноваженими органами або органами із сертифікації, акредитованими відповідно до законодавства, призначеними Міністерством інфраструктури, на кожний новий транспортний засіб або партію обладнання, які відповідають вимогам єдиних технічних приписів, але відповідність типу яких не підтверджена сертифікатом типу транспортного засобу або обладнання, а також на ті, що були у користуванні.
Наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 №521 встановлений Порядок затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядок ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів та обладнання.
Отже, єдиною законодавчо передбаченою процедурою видачі сертифікатів на транспортні засоби та їхньої частини є оцінка їх відповідності згідно з положеннями Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання та Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів або обладнання, затвердженого наказом Мінінфраструктури України №521 від 17.08.2012.
До органів із сертифікації, які уповноважені на виконання робіт із затвердження типу та індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, їх частин та обладнання та органів із сертифікації, призначених на виконання робіт з індивідуального затвердження колісних транспортних засобів відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання відносяться: Державне підприємство "Державний автотранспортний науково-дослідний та проектний інститут" (наказ Міністерства інфраструктури від 01.03.2013 №126); Державне підприємство "Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів" (наказ Міністерства інфраструктури від 29.03.2016 №121); Державне підприємство "Запорізький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" (наказ Міністерства економічного розвитку від 09.02.2016 №209); Державне підприємство "Львівський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" (наказ Міністерства економічного розвитку від 09.02.2016 №212); Державне підприємство "Науково-дослідний інститут метрології вимірювальних і управляючих систем" (наказ Міністерства економічного розвитку від 09.02.2016 №212); Державне підприємство "Український центр з питань сертифікації та захисту прав споживачів" (наказ Міністерства економічного розвитку від 09.02.2016 №212), ТзОВ "Рівнестандарт" місто Рівне (наказ Міністерства інфраструктури від 06.09.2016 №306); Державне підприємство "Харківстандартметрологія" місто Харків (наказ Міністерства інфраструктури від 22.09.2016 №322). Перелік органів з сертифікації, які видають вищенаведені сертифікати відповідності, оприлюднений на сайті Міністерства інфраструктури України у розділі "Діяльність Комісії Міністерства інфраструктури України з питань забезпечення виконання Женевської Угоди 1958 року".
Крім того, спеціальним нормативно-правовим актом, що прийнятий з метою регулювання ввезення на митну територію України та проведення першої реєстрації ввезених або виготовлених в Україні транспортних засобів, а також поетапного запровадження в Україні міжнародних екологічних вимог до транспортних засобів, є Закон України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів".
Відповідно до ч.2 ст.2 Закону України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів" пропуск на митну територію України з метою вільного обігу та першу реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій 8701 20, 8702, 8703, 8704, 8705 згідно з УКТ ЗЕД як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, нових і таких, що були в користуванні, здійснюють за умови їх відповідності екологічним нормам: не нижче рівня "ЄВРО-3" - з 1 січня 2013 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до дати введення екологічних норм не нижче рівня "ЄВРО-3" як обов`язкових; не нижче рівня "ЄВРО-4" - з 1 січня 2014 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до дати введення екологічних норм не нижче рівня "ЄВРО-4" як обов`язкових; не нижче рівня "ЄВРО-5" - з 1 січня 2016 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2015 року включно; не нижче рівня "ЄВРО-6" - з 1 січня 2018 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2017 року включно.
Статтею 3 Закону України "Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів" передбачено, що документом, що засвідчує відповідність транспортних засобів вимогам технічних регламентів та національних стандартів, є сертифікат або інший документ про підтвердження відповідності, виданий згідно із законодавством України, що вказує, якому саме рівню екологічних норм відповідає за конструкцією транспортний засіб ("ЄВРО-2" - "ЄВРО-6 " або іншому рівню). Позначення рівня екологічних норм, якому відповідає транспортний засіб, має бути внесено до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.
Як слідує з матеріалі справи, Територіальний сервісний центр №0741 РСЦ МВС у Волинській області 02.11.2016 здійснив первинну державну реєстрацію транспортного засобу марки MAN А-51 11967, шасі № НОМЕР_1 , присвоєно номерний знак НОМЕР_2 , видано свідоцтво про реєстрацію серії НОМЕР_4 на ОСОБА_2 .
Згодом, Територіальний сервісний центр №0741 РСЦ МВС у Волинській області 10.12.2016 здійснив перереєстрацію транспортного засобу марки MAN А-51 11967, шасі № НОМЕР_1 , присвоєно номерний знак НОМЕР_2 видано свідоцтво про реєстрацію серії НОМЕР_3 на нового власника ОСОБА_1 .
Висновком РСЦ МВС у Волинській області №31/3/-3264 від 20.11.2018 визначено:
за порушення норм чинного законодавства, провідний-консультант адміністратор Територіального сервісного центру №0741 ОСОБА_3 підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності, однак, враховуючи, що наказом РСЦ МВС у Волинській області №38о/с від 30.03.2017 остання звільнена з роботи, - обмежитися цим;
скасувати державну реєстрацію транспортного засобу марки MAN А-51, шасі № НОМЕР_1 , 2000 року випуску, номерний знак НОМЕР_2 , згідно вимог п.5.7 наказу МВС від 11.08.2010 №379 "Про затвердження Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них", про що повідомити останнього власника;
копію висновку направити в Територіальний сервісний центр №0741 РСЦ МВС у Волинській області для виконання.
Підстави зняття з обліку транспортних засобів передбачені п.40 Порядку №1388. Зокрема визначено, що у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до органів доходів і зборів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.
Відповідно до п.5.7 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11.08.2010 №379 (далі - Інструкція №379), на підставі документів, що підтверджують встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин ТЗ, виявлення ТЗ, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в Центрі, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами, таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, або інформацію про реєстрацію яких несанкціоновано внесено до автоматизованої бази даних АІС "Автомобіль" та (або) Єдиного державного реєстру Державтоінспекції, працівники Центру оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку ТЗ і передають усі відповідні документи до органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки.
З аналізу вищенаведених норм слідує, що уповноважені особи сервісних центрів МВС скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію) у разі виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами, і передають усі відповідні документи до відповідного органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки.
Отже, на момент прийняття рішення про скасування державної реєстрації транспортного засобу у розпорядженні уповноваженої особи сервісного центру МВС повинні бути беззаперечні документальні докази того, що транспортний засіб був зареєстрований (перереєстрований) за фіктивними чи підробленими документами.
У спірних правовідносинах підставою для скасування реєстрації транспортного засобу марки MAN А-51 11967, шасі № НОМЕР_1 , став факт первинної реєстрації вказаного транспортного засобу на підставі сертифікату відповідності № UA1.178.0025993-16 від 05.05.2016, виданий ОС ТОВ "ДП Житомирстандарт" ДП "ІНПОМТ".
На момент реєстрації вказаний орган сертифікації не входив до переліку органів, які уповноважені на виконання робіт із затвердження типу та індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, їх частин та обладнання відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 №521.
Разом з цим, висновком РСЦ МВС у Волинській області №31/3/-3264 від 20.11.2018 визначено, що порушення порядку реєстрації транспортного засобу допущено провідним-консультантом адміністратором Територіального сервісного центру №0741. В той же час посилання на документи, що підтверджують встановлення факту реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу саме за фіктивними чи підробленими документами у спірному рішенні не наведені.
Отже, відповідач скасував державну реєстрацію за позивачем транспортного засобу марки MAN А-51 11967, шасі № НОМЕР_1 , за відсутності документів чи інших підтверджуючих обставин, що засвідчують факт реєстрації (перереєстрації) саме за фіктивними чи підробленими документами.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 року у справі №803/64/18, від 05.12.2019 у справі №161/18700/17, від 24.11.2020 у справі №803/672/18.
Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях неодноразово підкреслював особливу важливість принципу "належного урядування". Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (див. зазначене вище рішення у справі "Москаль проти Польщі" (Moskal v. Poland), n. 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам (див. там само). Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. зазначене вище рішення у справі "Лелас проти Хорватії" (Lelas v. Croatia), п. 74). Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (див., серед інших джерел, mutatis mutandis, зазначене вище рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (Pincova and Pine v. the Czech Republic), n. 58, а також рішення у справі "Ґаші проти Хорватії" (Gashi v. Croatia), заява №32457/05, п.40, від 13.12.2007, та у справі "Трґо проти Хорватії" (Trgo v. Croatia), заява № 35298/04, п. 67, від 11.06.2009).
В силу принципу пропорційності втручання в право особи безперешкодно користуватися та розпоряджатися своїм майном можливе лише за умови дотримання "справедливої рівноваги" між інтересами суспільства та необхідністю дотримання фундаментальних прав людини.
В даному випадку, добросовісний набувач транспортного засобу поніс негативні наслідки в результаті допущеної у помилки державним органом за наслідками видачі неналежного сертифікату відповідності державним підприємством.
За таких обставин, помилка державного органу при первинній реєстрації транспортного засобу не може порушувати право нового власника транспортного засобу, на якого останній перереєстрований, на користування та розпорядження належним йому майном.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про те, що висновок РСЦ МВС України у Волинській області №31/3/-3264 від 20.11.2018 прийнятий без наявних на те правових підстав, без з`ясування обставин зміни власника транспортного засобу, як наслідок, є протиправним, в контексті ч.2 ст.2 КАС України, і підлягає скасувати, а тому для захисту прав і інтересів позивача, суд вважає за необхідне необхідно зобов`язати Територіальний сервісний центр МВС №0741, як структурний підрозділ РГЦ ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) провести в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів реєстрацію (перереєстрацію) транспортного засобу марки MAN А-51, шасі № НОМЕР_1 , номерний знак НОМЕР_2 , за ОСОБА_1 .
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому, згідно з ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності оскаржуваного рішення.
Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у п.36 справи "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), від 01.07.2003 року №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).
Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення.
Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправним і скасувати висновок РСЦ МВС у Волинській області №31/3/-3264 від 20.11.2018 року.
Зобов`язати Територіальний сервісний центр МВС №0741, як структурний підрозділ Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) провести в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів реєстрацію (перереєстрацію) транспортного засобу марки "MAN" модель "А-51" номер (шасі) кузова " НОМЕР_1 " номерний знак НОМЕР_2 за ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_7 ).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 19 вересня 2024 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_1 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_7 );
відповідач:
- Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) (місцезнаходження/місце проживання: вул. Захисників України, 14Б,м. Луцьк,Луцький р-н, Волинська обл.,43023 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_8 );
- Регіональний сервісний центр МВС у Волинській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Захисників України, 14 Б,м. Луцьк,Луцький р-н, Волинська обл.,43023 40112254);
Головуючий суддяМандзій О.П.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121735231 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні