Справа № 560/9365/24
РІШЕННЯ
іменем України
19 вересня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом Садівничого товариства "Дружба" до Розсошанської сільської ради , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Акціонерне товариство "Хмельницькобленерго" про визнання протиправним індивідуальний акт та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Садівниче товариство "Дружба" звернулось в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Розсошанської сільської ради, в якій з урахуванням уточненої позовної заяви від 08.07.2024 просить суд:
1. Зобов`язати Розсошанську сільську раду надати до суду індивідуальний акт - довідку, що землі Садівничого товариства "Дружба" перебувають на праві комунальної власності у Розсошанській сільській раді та копію заяви на отримання такої довідки, в порядку надання адміністративний послуг.
2. Визнати протиправним індивідуальний акт - довідку Розсошанської сільської ради, що землі загального користування перебувають у комунальній власності даної сільської ради, наданий третій особі АТ "Хмельницькобленерго" в порядку адміністративний послуг.
3. Стягнути з Розсошанської сільської ради кошти в сумі 65000 грн за нанесення шкоди майну товариства - землі загального користування СТ "Дружба", в результаті надання третій особі АТ"Хмельницькобленерго" неправомірного індивідуального акту.
4. Відшкодувати СТ "Дружба" моральну (немайнову) шкоду в сумі 50000 тис. грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що довідка Розсошанської сільської ради, згідно якої землі загального користування перебувають у комунальній власності, який був наданий третій особі АТ "Хмельницькобленерго" в порядку адміністративний послуг, є протиправною.
Від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Акціонерного товариства "Хмельницькобленерго" 29.07.2024 надійшли письмові пояснення по справі у яких заперечує щодо позовних вимог Садівничого товариства "Дружба" до Розсошанської сільської ради, вважає їх безпідставними та необгрутованими, а також такими, що не відповідають нормам матеріального та процесуального права. Зазначає, що жоден із способів судового захисту, передбаченого КАСУ, не передбачає можливості в судовому порядку визнавати протиправною довідку - документ інформаційного характеру. Окрім того, сама довідка не встановлює (не змінює та не обмежує) прав юридичних та/чи фізичних осіб, тому безпідставним (не обґрунтованим) є клопотання позивача про визнання такого документу протиправним. Щодо суті пояснень позивача про належність земельних ділянок позивачу звертаємо увагу суду на те, що Садівниче товариство "Дружба" не є власником земельних ділянок, а є обслуговуючим кооперативом, якому земельні ділянки передано в постійне користування. Також зазначає, що в позовній заяві відсутні пояснення та підтвердження наявності всіх трьох умов, необхідних для застосування матеріальної відповідальності щодо відповідача за завдання матеріальної та моральної шкоди.
Розсошанською сільською радою 19.08.2024 подано відзив на позовну заяву проти позовних вимог заперечує. Зазначає, що Згідно із ч. 8 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський голова в межах своїх повноважень видає розпорядження. Як слідує із матеріалів справи, позивач оскаржує довідку Розсошанської сільської ради що землі загального користування перебувають у комунальній власності. В свою чергу, довідка - документ інформаційного характеру, що містить опис та підтвердження юридичних та біографічних фактів. Оскільки, земельні ділянки загального користування у садівничому товаристві Дружба" не сформовані, а також відсутнє рішення про безоплатну передачу у власність СТ Дружба" таких земель, в силу положень закону такі земельні ділянки (землі) перейшли у комунальну власність Розсошанської сільської ради з 27.05.2021. Таким чином, інформаційна довідка № 60 від 06.02.2024 видана на підставі чинних вимог законодавства, та містить підтвердження юридичних фактів.
Звертає увагу суду, що вказана довідка не встановлює (не змінює та не обмежує) прав юридичних та фізичних осіб, тому позовна вимога про визнання такого документа протиправним - є безпідставною. Також зазначає, що жоден із способів судового захисту, закріплених у ст. 5 КАСУ, не передбачає можливості в судовому порядку визнавати протиправною довідку (документ інформаційного характеру), адже вона не відноситься до різновиду індивідуального акта в силу положень закону. У задоволенні позову Садівничого товариства "Дружба" просить відмовити.
Від представника позивача 29.08.2024 надійшла відповідь на відзив у якій з твердженнями викладеними відповідачем у відзиві на позовну заяву не погоджується. Просить позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою суду від 27.06.2024 позовну заяву Садівничого товариства "Дружба", залишено без руху. Надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви - 5 днів з дня вручення йому ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Ухвалою суду від 10.07.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Акціонерне товариство "Хмельницькобленерго".
Представником позивача 07.08.2024 до матеріалів справи долучено докази.
Ухвалою суду від 08.08.2024 витребувано в Розсошанської сільської ради копію довідки Розсошанської сільської ради, що землі загального користування перебувають у комунальній власності даної сільської ради, наданої третій особі АТ "Хмельницькобленерго" та матеріали щодо її формування.
На виконання вимог ухвали суду, Розсошанською сільською радою надано копію довідки Розсошанської сільської ради №60 від 06.02.2024.
Суд встановив такі обставини справи.
Відповідно до долученої позивачем до матеріалів справи копії державного акту серії Б №042195 від 1989 року, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право користування землею за №117, Хмельницькому управлінню виробничо-технологічної комплектації тресту Сільбуд" в Хмельницькому районі Хмельницької області виконавчим комітетом Хмельницької районної ради народних депутатів надано в безстрокове і безплатне користування 14,0 га землі в межах згідно з планом землекористування. Земля надана для розміщення колективного саду.
Згідно з рішенням виконавчого комітету Ружичанської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області від 26.02.2004 №2 зареєстроване садівниче товариство "Дружба" як юридична особа та його Статут, прийнятий загальними зборами товариства 17.01.2001 та його погоджено з Хмельницькою обласною спілкою садівничих товариств 20.010.2004.
Відповідно до загальних положень статуту садівничого товариства "Дружба" прийнятого загальними зборами садівничого товариства "Дружба" від 17.01.2004 протокол №1, садівниче товариство "Дружба" створене в 1989 році, здійснює свою діяльність на земельній ділянці, наданій в безстрокове користування для організації колективного саду рішенням Виконкому Хмельницької районної Ради народних депутатів від 1989 №117, загальною площею 14,0 га.
Відповідно до статуту садівничого товариства "Дружба" (нової редакції) затвердженого загальними зборами садівничого товариства "Дружба" від 14.05.2016 протокол №1, СТ "Дружба" здійснює свою діяльність на земельній ділянці загальною площею 14 га, яка 15.09.1988 рішенням Хмельницького райвиконкому №118 відведена Товаисту для організації колективного садівництва, Державний акт на право користування землею Б №0422195, виданий 1989 році.
Садівниче товариство "Дружба" звернулось до суду за захистом своїх прав, вважаючи протиправною видачу довідки Розсошанської сільської ради, що землі загального користування перебувають у комунальній власності даної сільської ради, наданий третій особі АТ "Хмельницькобленерго" в порядку адміністративний послуг.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до положень ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно з ч. 8 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження.
Відповідно до п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Судом встановлено, що в позовних вимог позивач просив суд визнати протиправним індивідуальний акт - довідку Розсошанської сільської ради, що землі загального користування перебувають у комунальній власності даної сільської ради, наданий третій особі АТ "Хмельницькобленерго" в порядку адміністративний послуг.
Разом з тим, на виконання вимог ухвали суду від 08.08.2024, Розсошанською сільською радою надано копію довідки Розсошанської сільської ради №60 від 06.02.2024, яка видана ОСОБА_1 про те, що земельні ділянки загального користування (дороги, вулиці), які розташовані в садівничому товаристві "Дружба" на території Розсошанської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області відносяться до комунальної форми власності.
За змістом ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 1 ст. 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Отже, з наведених процесуальних норм слідує, що судовому захисту належить лише порушене право. Так, до адміністративного суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється.
В контексті наведених приписів КАС України має значення лише суб`єктивне уявлення особи про те, що її право чи законний інтерес потребує захисту, однак обов`язковою умовою здійснення такого захисту судом є наявність відповідного порушення права або законного інтересу на момент звернення до суду.
При цьому, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оскільки довідка Розсошанської сільської ради №60 від 06.02.2024 видана ОСОБА_1 про те, що земельні ділянки загального користування (дороги, вулиці), які розташовані в садівничому товаристві "Дружба" на території Розсошанської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області відносяться до комунальної форми власності носить інформаційний характер, не встановлює (не змінює та не обмежує) прав позивача, не породжує для позивача ніяких правових наслідків, позовні вимоги Садівничого товариства "Дружба" є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати, які підлягають розподілу, відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову Садівничого товариства "Дружба" відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Садівниче товариство "Дружба" (с. Ружичанка, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 31363 , код ЄДРПОУ - 26514802) Відповідач:Розсошанська сільська рада (вул. Центральна, 4, с. Розсоша, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 31362 , код ЄДРПОУ - 04402899) Третя особа:Акціонерне товариство "Хмельницькобленерго" (вул. Храновського, 11А, м. Хмельницький, Хмельницький район, Хмельницька область, 29018 , код ЄДРПОУ - 22767506)
Головуючий суддя О.О. Михайлов
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121735750 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні