ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 вересня 2024 року Чернігів Справа № 620/7407/24
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Непочатих В.О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Міністерства Юстиції України до ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК» про припинення діяльності юридичної особи,
В С Т А Н О В И В:
Міністерство Юстиції України звернулося до суду з позовом до ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК», в якому просить припинити діяльність юридичної особи - ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК» (код ЄДРПОУ: 35606300, керівник - ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 ).
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідно до правового висновку Комісії з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» від 24.04.2024 № 9, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 26.04.2024 № 1244/5, найменування об`єкта правової експертизи - юридичної особи ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК» містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, що свідчить про порушення відповідачем вимог Закону № 317-VIII.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.06.2024 відповідачу встановлено 15-денний строк, з дня вручення її копії для подання відзиву разом з доказами, які підтверджують обставини, на яких гуртуються заперечення.
Вказана ухвала надсилалася відповідачу за адресою, що зазначена у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проте поштовий конверт повернувся на адресу суду з відміткою «адресат відсутній».
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Як слідує з витягу з єдиного держаного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 06.12.2007 зареєстровану юридичну особу ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК».
Відповідно до копії правового висновку Комісії з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» від 24.04.2024 № 9, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 26.04.2024 № 1244/5, найменування об`єкта правової експертизи - юридичної особи ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК» містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, що свідчить про порушення відповідачем вимог частини другої статті 3 Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».
Надаючи правової оцінки спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частин другої, третьої статті 3 Закону України від 09.04.2015 № 317-VIII «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі Закон № 317-VIII) пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки юридичною особою, політичною партією, іншим об`єднанням громадян, друкованим медіа та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів є підставою для відмови в реєстрації та/або припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян, підставою для відмови в реєстрації та/або припинення випуску друкованого медіа.
У разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими медіа вимог цього Закону їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.
Частиною четвертою статті Закону № 317-VIII встановлено, що рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цього Закону приймає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.
Приписами пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення) визначено, що Міністерство юстиції України (далі - Мін`юст або позивач) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема з питань державної реєстрації юридичних осіб.
Міністерство юстиції України відповідно до пункту 83.14 Положення приймає рішення, зокрема, щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону № 317-VIII.
Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» затверджено постановою Кабінету Міністрів від 27.05.2015 за № 354 (зі змінами) (далі - Порядок № 354).
Відповідно до пункту 7 Порядку № 354, для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону утворюється Комісія з питань дотримання, зокрема, Закону № 317- VIII, склад та положення якої затверджуються наказом Мін`юсту.
Згідно з наказом Мін`юсту від 26.07.2023 № 1853/7 утворено Комісію з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та Закону України «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» (далі - Комісія), затверджено її склад.
На час проведення правової експертизи щодо невідповідності найменування відповідача вимогам законодавства Комісія керувалась Положенням про Комісію з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», затвердженим наказом Міністерства юстиції від 09.06.2015 за № 895/5.
Відповідно до покладених завдань Комісія забезпечує проведення правової експертизи об`єднання громадян, діяльність, найменування та/або символіка яких досліджуються на відповідність вимогам Закону № 317-VIII, підготовку за результатами правової експертизи правових висновків про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону № 317- VIII.
Пунктами 15, 18, 20, 23 Порядку № 354 встановлено, що за результатами правової експертизи щодо кожного об`єкта складається окремий правовий висновок про відповідність або невідповідність його діяльності, найменування та/або символіки вимогам, зокрема, Закону № 317-VIII.
Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимог Закону та про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимог Закону.
Правовий висновок про відповідність/невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогам Законів затверджується наказом Мін`юсту в строк, визначений у пунктах 11 і 12 цього Порядку.
У тридцятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону Мін`юст звертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.
Юридична особа ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК» (скорочене найменування: ПП «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК») зареєстрована 06.12.2007, код ЄДРПОУ: 35606300, керівник - ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1
Проведеним моніторингом відповідності найменування юридичної особи вимогам Закону № 317-VIII встановлено, що найменування юридичної особи - ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК», не відповідає вимогам цього Закону.
У зв`язку із наведеним Комісією було проведено правову експертизу на відповідність найменування відповідача вимогам Закону № 317-VIII та призначено на 24.04.2024 засідання Комісії, відомості про що опубліковано на офіційному веб-сайті Мін`юсту.
Відповідно до пункту 18 Порядку № 354 Комісія під час правової експертизи бере до уваги повідомлення об`єкта правової експертизи про наявні об`єктивні причини неможливості виконання ним вимог Закону № 317-VIII та про вжиті заходи, спрямовані на виконання вимог Закону № 317-VIII, а такі дані визначаються у правовому висновку.
Судом встановлено, що Комісія звернулась до відповідача листом Міністерства юстиції України від 19.03.2024 за № 42653/19.4/33-24 з проханням надати пояснення щодо причин неприведення свого найменування у відповідність до вимог Закону № 317-VIII протягом місяця з дня набрання ним чинності, а саме з 09.04.2015.
Однак лист повернувся на адресу позивача з відміткою поштової служби «за закінченням терміну зберігання»
Відомості про наявні об`єктивні причини неможливості виконання відповідачем вимог Закону № 317-VIII відсутні.
Згідно із підпунктом 5 пункту 3 розділу ІІ Положення № 895/5 Комісія має право отримувати в установленому порядку від правоохоронних органів, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на Комісію завдань.
Відповідно до Положення про Український інститут національної пам`яті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 № 684, Український інститут національної пам`яті (далі - Інститут) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра культури і який реалізує державну політику у сфері відновлення та збереження національної пам`яті Українського народу.
Основними завданнями Інституту є, зокрема, відновлення національної пам`яті Українського народу, недопущення використання символів тоталітарних режимів; надання оцінки тоталітарним режимам XX століття в Україні, Голодомору 1932-1933 років, масовому голоду 1921-1923, 1946-1947 років, примусовим депортаціям, репресіям комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, діям організаторів і виконавців таких злочинів, а також наслідкам їх дій для України та світу.
Підпунктами 13, 16 пункту 4 цього ж Положення встановлено, що Інститут національної пам`яті, зокрема, здійснює співробітництво з іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними особами незалежно від форми власності щодо надання їм інформаційної та методичної допомоги у провадженні діяльності з формування у громадян України патріотизму і національної свідомості; забезпечує оприлюднення наукових повідомлень, інформаційних та аналітичних матеріалів, результатів досліджень Голодомору 1932-1933 років, політичних репресій, бере участь у програмах, що виконуються іншими органами виконавчої влади.
Під час проведення правової експертизи Комісія використовувала Збірник матеріалів, рекомендацій і документів щодо виконання вимог Закону № 317-VIII «Декомунізація: що і чому перейменовувати й демонтувати»; - Київ: Український інститут національної пам`яті, 2015. - 234 с. (далі - Збірник матеріалів).
Як вбачається із матеріалів справи, за результатами правової експертизи Комісією встановлено, що згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань основним видом економічної діяльності юридичної особи ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК» є: 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення.
При цьому, найменування об`єкта правової експертизи не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-VIII, оскільки відповідно до Збірника матеріалів (рос. «большевик») - назва пов`язана з діяльністю комуністичної партії і є загальновживаним синонімом компартії, що походить від частини назви Російської соціал-демократичної робітничої партії більшовиків (РСДРП(б)), Російської комуністичної партії більшовиків (РКП(б)), Всесоюзної комуністичної партії більшовиків (ВКП(б)), Комуністичної партії більшовиків України (КП(б)У).
Згідно з підпунктом «є» пункту 4 частини першої статті 1 Закону № 317-VIII символіка комуністичного тоталітарного режиму - це символіка, що включає, зокрема, назви підприємств, установ, організацій, що пов`язані з діяльністю комуністичної партії.
Таким чином, за наслідками проведеної правової експертизи на відповідність найменування ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК» вимогам Закону № 317-VIII Комісією складено Правовий висновок від 24.04.2024 № 9 «Про невідповідність найменування вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК».
26.04.2024 Мін`юстом було видано наказ № 1244/5 «Про затвердження Правового висновку Комісії з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії», яким на виконання вимог пункту 20 Порядку:
1) затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотримання Законів України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», «Про засудження та заборону пропаганди російської імперської політики в Україні і деколонізацію топонімії» від 24.04.2024 № 9 «Про невідповідність найменування юридичної особи ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК» Закону № 317-VIII;
2) визнано, що найменування юридичної особи ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК» не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-VIII.
Отже, відповідно до Правового висновку Комісії від 24.04.2024 № 9, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 26.04.2024 № 1244/5, найменування об`єкта правової експертизи - юридичної особи ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК» містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, що свідчить про порушення відповідачем вимог Закону № 317-VIII.
Статтею 3 Закону № 317-VIII встановлено, що у разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими засобами масової інформації вимог цього Закону № 317-VIII їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.
Відповідно до пункту 8314 Положення Міністерство юстиції України приймає рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимога Закону № 317-VIII.
При цьому Конституційний Суд України у рішенні від 16.07.2019 № 9-р/2019 зазначив, що для стабільності демократичного конституційного ладу держава може здійснювати конкретні заходи з метою його захисту.
Згідно з пунктом 23 Порядку № 354 Мін`юст у тридцятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону № 317-VIII звертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.
З огляду на вищезазначене, Міністерство юстиції України є органом державної влади, що здійснює контроль за додержанням юридичними особами вимог Конституції та законів України, зокрема, Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки», та є суб`єктом, уповноваженим на звернення до суду з вимогою про припинення діяльності юридичної особи за наявності підстав, передбачених зазначеним Законом № 317-VIII.
Наявність правового висновку Комісії від 24.04.2024 № 9, затвердженого наказом Мін`юсту від 26.04.2024 № 1244/5, щодо невідповідності найменування назви відповідача вимогам Закону № 317-VIII встановлює обов`язок Мін`юсту як центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації, для звернення до суду позовом про припинення діяльності юридичної особи, у даному випадку відповідача.
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Міністерства юстиції України підлягають задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 139, 244-246, 262, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Міністерства Юстиції України (вул. Архітектора Городецького, 13, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ 00015622) до Приватного підприємства «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК» (просп. Миру, 49А, м. Чернігів, 14002, код ЄДРПОУ 35606300) про стягнення податкового боргу - задовольнити повністю.
Припинити діяльність юридичної особи - ПРИВАТНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ЧЕРНІГІВСЬКИЙ БІЛЬШОВИК» (код ЄДРПОУ: 35606300, керівник - ОСОБА_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 ).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 19.09.2024.
Суддя Василь НЕПОЧАТИХ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121736194 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Василь НЕПОЧАТИХ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні