П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/5930/24
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Божук Д.А.
Суддя-доповідач - Курко О. П.
18 вересня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Курка О. П.
суддів: Шидловського В.Б. Боровицького О. А. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 16 липня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Роменський молочний комбінат" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
в квітні 2024 року Товариства з обмеженою відповідальністю "Роменський молочний комбінат" звернулось до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 16 липня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправними та скасовано рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №10407900/43673167 та №10408270/43673167 від 19.01.2024 про відмову в реєстрації податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю "Роменський молочний комбінат" №2 від 07.12.2023 та №15 від 23.11.2023, датою їх подання на реєстрацію.
Стягнуто на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Роменський молочний комбінат" судовий збір у розмірі 4844 (чотири тисячі вісімсот сорок чотири) грн. 80 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що за результатами господарської діяльності між товариством з обмеженою відповідальністю "Роменський молочний комбінат" (постачальник) та товариством з обмеженою відповідальністю "Сомо" (покупець), товариством з обмеженою відповідальністю "Роменський молочний комбінат" було сформовано та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №15 від 23.11.2023 на суму 250 080,00 грн., в тому числі ПДВ 41 680,00 грн. та №2 від 07.12.2023 на суму 550 176,00 грн., в тому числі ПДВ 91 696,00 грн.
Однак, позивачем отримано квитанції за реєстраційним номером №9357938753 від 29.12.2023 та №9374558957 від 17.01.2024, в яких зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 0404 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем направлено до Головного управління ДПС в Хмельницькій області повідомлення про надання пояснення та подано документи про підтвердження реальності здійснення операції по податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Контролюючий орган вказує, що позивачем було подано повідомлення №1 від 16.01.2024 та №2 від 17.01.2024 про надання пояснень та копії документів, а саме:
- Договір про виготовлення продукції з давальницької сировини № 01/01-2023 від 01.01.2023, замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», виконавець ТОВ «Менський сир». Додаткові угоди Додатки.
- Договір оренди № 2023/09/24-01 від 24.09.2023, орендодавець ТОВ «Вестре Юкант», орендар ТОВ «Роменський молочний комбінат» будівлі та споруди за адресою м. Ромни, вул.. Київська, 94. Акт прийомки-передачі майнового комплексу.
- Договір поставки № 21/11-23 від 21.11.2023, постачальник ТОВ «Роменський молочний комбінат», покупець ТОВ «Сомо», товар. Специфікація. Додаткова угода.
- Договір суборенди приміщення № 01/12-23 від 01.12.2023, орендар ТОВ «Рент Центр Україна», суборендар ТОВ «Роменський молочний комбінат», частина приміщення (частину офісу) 2525 кв.м. за адресою м. Кам`янець-Подільський, вул. Петра Сагайдачного,3. Акт приймання-передачі.
- Договір поставки № 04/07-23 від 04.07.2023, постачальник ТОВ «Сиророб», покупець ТОВ «Роменський молочний комбінат», молоко коров`яче знежирене (обрат) - погана копія. Протокол. Карточка обліку ТМЦ, ТОВ «Сиророб».
- Договір на закупівлю с/г продукції (сировини) № 15/11/2022 від 15.11.2022, постачальник ТОВ «Надія», покупець ТОВ «Роменський молочний Комбінат», молоко. Картка обліку ТМЦ СТОВ «Надія».
- ВН № 433 від 06.12.2023 отримувач ТОВ «Сомо», суха молочна сироватка, 10000 кг. сума 250080,00 грн.
- ВН № 434 від 07.12.2023 отримувач ТОВ «Сомо», суха молочна сироватка, 22000 кг. сума 550176,00 грн.
- Декларація виробника № 2 від 07.12.2023 про якість сухого молока та молочних консервів, підприємство ПП КФ «Прометей» філія «Менський сир».
- ТТН № 07/12 від 07.12.2023, автомобільний перевізник ТОВ «Виговський», замовник, вантажоодержувач ТОВ «Сомо», вантажовідправник ПП «Консалтингова фірма «Прометей», філія «Менський сир», пункт навантаження: Чернігівська обл., м. Мена, вул.. Сіверський шлях, 122, пункт розвантаження: м. Черкаси, вул. Промислова, 26.
- Акт приймання-передачі сировини (зведений) від 31.07.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», молоко коров`яче незбиране, 662520 кг, 4,15% жирності, кількість перерахунку на базовий % жирності 0,82, кількість базисних 808664 кг, заснована вартість з ПДВ за кг. 13,68 грн.
- Акт приймання-передачі готової продукції від 31.07.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», сир, суха сироватка, 38700 кг.
- Акт приймання-передачі сировини (зведений) від 31.07.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», перегін, 183069 кг, сирна крихта, підсирні вершки.
- Акт приймання-передачі готової продукції від 26.07.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», сир.
- Акт приймання-передачі сировини (зведений) від 30.09.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», молоко коров`яче незбиране, 254661 кг, 4,68% жирності, кількість перерахунку на базовий % жирності 0,73, кількість базисних 350533 кг, заснована вартість з ПДВ за кг. 14,76 грн.
- Акт приймання-передачі сировини (зведений) від 30.09.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», перегін, 55169 кг, вершки 1017 кг.
- Акт приймання-передачі сировини (зведений) від 29.09.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», вершки, сирна крихка, підсирні вершки.
- Акт приймання-передачі напівфабрикатів від 20.10.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», вершки, сирна крихка, підсирні вершки.
- Акт приймання-передачі сировини (зведений) від 20.10.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», молоко коров`яче незбиране, 109239 кг, 4,69% жирності, кількість перерахунку на базовий % жирності 0,72, кількість базисних 150686 кг, заснована вартість з ПДВ за кг. 14,76 грн.
- Акт приймання-передачі сировини (зведений) від 20.10.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», вершки, перегін.
- Акт приймання-передачі готової продукції від 02.10.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», сир, суха демінералізована сироватка.
- Акт приймання-передачі готової продукції від 24.10.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», сир, суха демінералізована сироватка.
- Акт приймання-передачі готової продукції від 17.11.2023, переробник ТОВ «Менський сир», замовник ТОВ «Роменський молочний комбінат», молоко сухе знежирене.
- ВМД відправник ТОВ «Сомо» м. Черкаси, суха молочна сироватка у порошку 22000 кг.
- Свідоцтво про реєстрацію ТЗ.
- ПН.
- СМR від 07.12.2023.
- Повідомлення про об`єкти оподаткування.
- Рахунок на оплату № 12 від 23.11.2023.
- Декларація виробника № 1 від 06.12.2023 філія «Менський сир».
- ДСТУ 4552:2006 Технічні умови - Сироватка молочна суха.
- Пояснення.
- Лист ТОВ «Сомо» від 06.12.2023.
- Банківська виписка за 23.11.2023: № 92 сума 250000 грн. платник ТОВ «Сомо», одержувач ТОВ Ніжинський молочний завод», 01.09.2023, 03.08 2023, 04.08.2023, 14.07.2023, 23.08.2023.
- Банківська виписка за 01.09.2023, 03.08.2023, 04.08.2023, 14.07.2023, 23.08.2023, 07.12.2023: № 1040 від 07.12,2023 сума 550176 грн. платник ТОВ «Сомо», одержувач ТОВ Ніжинський молочний завод».
- Сертифікат.
Інша інформація, яка вплинула на прийняття рішення:
- Вид діяльності: 10.51-Перероблення молока, виробництво масла та сиру.
- 20 ОПП - Сумська обл., м. Ромни: комбінат, масло цех, транспорт, свердловина, котельна.
- Чисельність працюючих 37 чол., середня з/п 5,9 тис. грн.
- ПДВ за 01-11 2023 ряд. 1 61381,3 тис. грн., ряд 21 = 140,2 тис. грн.
- Таблиця не подана.
За результатом розгляду пояснень та поданих позивачем документів рішеннями комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- №10407900/43673167 від 19.01.2024 відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 07.12.2023. У розділі «додаткова інформація» зазначено, що платником не надано первинні документи, що підтверджують придбання молока від постачальників (видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, документи, що підтверджують якість молока, розрахункові документи); первинні документи, що підтверджують транспортування молока до ТОВ «Менський сир» та готової продукції від ТОВ «Менський сир»; транспортування Сироватки молочної сухої до покупця ТзОВ "СОМО"; акт про надання послуг по переробці молока ТОВ «Менський сир»;
- №10408270/43673167 від 19.01.2024 відмовлено у реєстрації податкової накладної №15 від 23.11.2023. У розділі «додаткова інформація» зазначено, що платником надано первинний документ, складений із порушенням законодавства: видаткова накладна №433 від 06.12.2023 без обов`язкових реквізитів, а саме: посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення які брала участь у здійсненні господарської операції зі сторони ТОВ «СОМО».
Не погоджуючись з такими рішеннями комісії, позивач оскаржив його в адміністративному порядку шляхом подачі скарги до ДПС України.
Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної від 12.02.2024 №8108/43673167/2, №8098/43673167/2, скарги позивача залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін.
Вказані обставини слугували підставою для звернення позивача з позовом до суду.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України(далі -ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимогЗакону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги"та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно доЗакону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з пунктом201.10 статті 201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджений, зокрема, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
За правилами пункту 7 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Згідно отриманої платником податків квитанції, реєстрація ПН зупинена у зв`язку із її відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно квитанції про зупинення реєстрації ПН, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН / РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520), платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
- інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
Отже, пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно такого переліку. Конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Відповідно до п.9 Порядку №520 за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Згідно пункту 10 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Тобто, рішення Комісії регіонального рівня повинно містити чітку підставу для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Відповідно до пункту 44 Порядку №1165, Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи.
Позивачем були надані пояснення та копії ряду первинних документів, складених під час здійснення відповідної господарської операції, що підтверджується контролюючим органом.
Підставою для відмови в реєстрації податкових накладних в оскаржуваних рішеннях відповідач зазначив, що платником не надано первинні документи, що підтверджують придбання молока від постачальників (видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, документи, що підтверджують якість молока, розрахункові документи); первинні документи, що підтверджують транспортування молока до ТОВ «Менський сир» та готової продукції від ТОВ «Менський сир»; транспортування Сироватки молочної сухої до покупця ТзОВ "СОМО"; акт про надання послуг по переробці молока ТОВ «Менський сир».
Крім того, платником надано первинний документ, складений із порушенням законодавства: видаткова накладна №433 від 06.12.2023 без обов`язкових реквізитів, а саме: посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, які брали участь у здійсненні господарської операції зі сторони ТОВ «СОМО».
Проте посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Суд також зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути саме по собі підставою для відмови в реєстрації розрахунку коригування.
При цьому до суду позивачем разом з позовною заявою надано товарно-транспортні накладні за липень, вересень, жовтень 2023 року, спеціалізовані товарні накладні за липень, вересень, жовтень 2023 року, видаткові накладні за липень, вересень, жовтень 2023 року. Отже, такі документи є в наявності у позивача. Враховуючи норми статті 77 КАС України, позивач скористався наданим йому правом довести належними і допустимими доказам заявлені ним позовні вимоги у суді. Вказана правова позиція зазначена у постанові Верховного Суду від 25 червня 2019 року по справі №1940/1950/18.
Суд вважає за необхідне зазначити, що усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. При реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результатами розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Таким чином, у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, а наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Отже, враховуючи обставини справи, оскаржувані рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, то суд зазначає наступне.
Згідно з п.19-20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. №3341) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, законодавством не передбачено іншого належного способу захисту порушеного права у спірних правовідносинах, ніж зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог в цій частині.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 16 липня 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Курко О. П. Судді Шидловський В.Б. Боровицький О. А.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121737853 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Курко О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні