ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" вересня 2024 р. м. Житомир Справа № 906/29/24
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді: Кравець С.Г.,
секретаря судового засідання: Круглецької А.І.,
за участю представників сторін:
від позивача: Примаченко К.В. - представник, витяг з ЄДРЮОФОПГФ,
від відповідача: Закусило В.П. - доручення №05-04/82 від 10.01.2024, Яремчук В.Л. -
доручення №05-04/81 від 10.01.2024,
від третіх осіб-1,2: не з`явились,
прокурор: Степаницька О.М. службове посвідчення №071190 від 01.03.2023,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Керівника Бердичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі
Міністерства економіки України
до Андрушівської міської ради
за участю в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета
спору на стороні позивача:
1) Державного підприємства "Коростишівський спиртовий комбінат",
2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрохолдинг "Хортиця"
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
Процесуальні дії по справі.
В.о. керівника Бердичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства економіки Українизвернувся до Господарського суду Житомирської області з позовом до Андрушівської міської ради в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Андрушівської міської ради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності територіальної громади м. Андрушівка з державної власності об`єктів нерухомості: житлового фонду - житлового будинку, за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м. Андрушівка, вул. Клубна, 33; житлового будинку (3 квартири), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 27; житлового будинку, за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1; житлового будинку (16 квартир), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 25; житлового будинку, за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м. Андрушівка, вул. Клубна, 23; житлового будинку (24 квартири), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 43; житлового будинку (медпункт із обладнанням), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19; протирадіаційного укриття: протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41, площею 122 кв.м., Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41 площею 368,9 кв.м., Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1, площею 371,7 кв.м. та мосту бетонного через річку Гуйва, за адресою: Житомирська область, Бердичівський райони, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19;
- зобов`язати Андрушівську міську раду забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади об`єкти нерухомості житлового фонду - житловий будинок, за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м. Андрушівка, вул. Клубна, 33; житловий будинок (3 квартири), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 27; житловий будинок, за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1; житловий будинок (16 квартир), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 25; житловий будинок, за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м. Андрушівка, вул. Клубна, 23; житловий будинок (24 квартири), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 43; житловий будинок (медпункт із обладнанням), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19; протирадіаційні укриття: протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41, площею 122 кв.м., Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41 площею 368,9 кв.м., Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1, площею 371,7 кв.м. та міст бетонний через річку Гуйва, за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19.
Ухвалою суду від 10.01.2024 вказану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 08.02.2024; залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Державне підприємство "Коростишівський спиртовий комбінат" та Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрохолдинг "Хортиця".
Ухвалою суду від 08.02.2024 відкладено підготовче засідання на 05.03.2024.
Ухвалою суду від 05.03.2024 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 01.04.2024.
Ухвалою суду від 01.04.2024 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 24.04.2024.
Ухвалою суду від 24.04.2024 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 10.05.2024.
Ухвалою суду від 10.05.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу №906/29/24 до судового розгляду по суті на 13.06.2024.
Ухвалою суду від 13.06.2024 відкладено розгляд справи по суті на 27.08.2024.
У судовому засіданні оголошувалася перерва з 27.08.2024 до 12.09.2024.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Бердичівська окружна прокуратура виявила порушення вимог чинного законодавства України в частині підтвердження факт бездіяльності Андрушівської міської ради щодо неприйняття з державної власності в комунальну власність територіальної громади спірних об`єктів нерухомості державного житлового фонду. Зазначає, що на виконання вимог Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" спірні житлові будинки повинні бути передані до комунальної власності територіальної громади. Порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій (далі - відомчий житловий фонд), у разі банкрутства, зміни форми власності або ліквідації цих підприємств, установ та організацій визначено Положенням про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.11.1995 №891. Відповідно до частини 5 статті 7 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акту приймання-передачі затверджується Кабінетом Міністрів України. Частиною 6 статті 7 зазначеного Закону встановлено, що право власності на об?єкт передачі виникає з дати підписання акту приймання-передачі, а у випадках, передбачених законом, - з дня державної реєстрації такого права. В силу положень ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону. З огляду на викладене, право комунальної власності на будинок виникає з дня його державної реєстрації. 3 аналізу наведених положень нормативно-правових актів слідує висновок, що для прийняття до комунальної власності вказаного об?єкту є обов?язковим здійснення процедури підписання акту приймання - передачі будинку, передбаченої статтею 7 Закону України "Про передачу об?єктів права державної та комунальної власності". Проте, на даний час акт прийому-передачі не підписаний та вказані об?єкти до комунальної власності не прийняті. З огляду на вищевказані норми чинного законодавства України, за доводами прокуратури, знаходить підтвердження факт бездіяльності Андрушівської міської ради щодо неприйняття з державної власності в комунальну власність територіальної громади спірних об?єктів нерухомості державного житлового фонду. Водночас, зазначає, що до переліку майна ДП "Коростишівський спиртовий комбінат", щодо якого надана згода на прийняття безоплатно у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади, безпідставно включено також 4 додаткових об`єкти, які відсутні у переліку державного майна, що перебуває на балансі ДП "Коростишівський спиртовий завод" та не підлягає приватизації, а саме: готель-гуртожиток за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 41; енергетичне обладнання зовнішнього та внутрішнього електропостачання соціальної та побутової сфери за адресою м. Андрушівка, вул. Клубна, 41; гаражі за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 41; будинок культури за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 41. Також в переліку зазначено - очисні споруди.
Щодо об`єктів цивільного захисту прокуратура вказує, що враховуючи те, що захисні споруди цивільного захисту не підлягають приватизації та не можуть бути передані в оренду в умовах воєнного стану, то наступним за черговістю способом управління, викладеним у п.1.4. Наказу, є передача майна у комунальну власність у порядку, передбаченому Законом України "Про передачу об?єктів права державної та комунальної власності". Відповідно до положень частини 1 статті 7 Закону України "Про передачу об?єктів права державної та комунальної власності" захисні споруди цивільного захисту, у тому числі ті, що перебувають у складі об?єктів незавершеного будівництва, передаються безоплатно з державної у комунальну власність за умови взяття органами місцевого самоврядування зобов?язання використовувати за цільовим призначенням і не відчужувати в приватну власність такі об`єкти.
Щодо передачі у комунальну власність мосту прокуратура зазначає, що по закінченню приватизації державного підприємства, відбувається його ліквідація, а оскільки міст бетонний через річку Гуйва за адресою: Житомирська область, м.Бердичів, м.Андрушівка, вул.Клубна, 19 відноситься до об`єктів критичної інфраструктури і має стратегічне значення для будь якого міста, з метою належного його технічного утримання та з урахуванням вимог законодавства, підлягає передачі в комунальну власність територіальної громади м.Андрушівка.
Прокурор в судовому засіданні 27.08.2024 позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити з підстав наведених у позовній заяві №50-90-613вих23 від 28.12.2023, відповіді на відзив№50-90-751вих24 від 12.02.2024 (т.1, а.с.1-29, 220-232).
Позивач - Міністерство економіки України та його представник в судовому засіданні 27.08.2024 просили позовні вимоги прокурора задовольнити, з підстав наведених у письмових пояснення №2431-05/188 від 18.10.2023 (т.1, а.с. 23).
Відповідач та його представники в судовому засіданні просили у позові відмовити, з підстав зазначених у відзиві на позовну заяву, запереченнях на відповідь на відзив від 04.03.2024 (т.1, а.с.164-169, 244-249). Посилались на відсутність в діях Андрушівської міської ради бездіяльності, оскільки саме рада постійно проявляла ініціативу в отриманні спірного майна та не заперечувала проти цього. Вказували, що однією з причин, що перешкоджає прийняттю до комунальної власності об`єктів про які йде мова у позові, є відсутність технічної документації та реєстрації прав на нерухоме майно. Зазначали, що чинним законодавством передбачено право, а не обов`язок приймати до комунальної власності те чи інше майно. Доводять, що міст через річку Гуйва перебуває у на балансі комунального підприємства.
Третя особа-1 - Державне підприємство "Коростишівський спиртовий комбінат" у відповіді на відзив №2431-05/26 від 13.02.2024 та письмових поясненнях від 19.04.2024, позовні вимог прокурора підтримала та просила позов задовольнити (т.1, а.с.211-216, т.2, а.с.17-19).
Треті особи в судове засідання 12.09.2024 своїх представників не направили, хоча про час та місце розгляду справи повідомлялась належним чином, про що свідчать довідки про доставку електронного листа від 28.08.2024.
Згідно з частиною 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Суд констатує, що ним було виконано норми Господарського процесуального кодексу України стосовно належного повідомлення третіх осіб про час і місце розгляду справи, проте своїми процесуальними правами треті особи не скористались, явки представника в судові засідання не забезпечили, причин неявки не повідомляли.
Враховуючи належне повідомлення вказаних осіб про дату судового засідання, достатність документів наявних у матеріалах справи для вирішення спору по суті, суд не вважає відсутність представників третіх осіб в судовому засіданні перешкодою для вирішення спору по суті, а тому дійшов висновку про розгляду справи за наявними у ній матеріалами.
В судовому засіданні 12.09.2024 оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Частиною 1статті 4 ГПК України визначено право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом.
Згідно ч.3 ст.4 ГПК України, до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Відповідно до ч.1 ст.5 ГПК України здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Згідно ч.2 ст.2 Цивільного кодексу України одним з учасників цивільних відносин є держава Україна, яка відповідно до статей167,170 ЦК України набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.
Згідно п.3 ч.1 ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
За приписами ч.ч.3-5 ст.53 ГПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
За ч.4ст.53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Повноваження прокуратури на здійснення функції представництва інтересів держави в суді нормативно встановлені ст.131-1 Конституції України, п.2 ч.1 ст.2 Закону України "Про прокуратуру" та деталізуються ст. 23 цього ж Закону.
Частиною 3статті 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором в суді.
Частиною 6 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що під час здійснення представництва інтересів держави в суді прокурор, серед іншого, має право звертатися до суду з позовом в порядку, передбаченому процесуальним законом.
Зі змісту цієї норми Закону слідує, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, або ж у разі відсутності такого органу.
Перший "виключний випадок" передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак підстави представництва інтересів держави прокуратурою у цих двох випадках істотно відрізняються.
У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює його неналежно.
"Нездійснення захисту" виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.
"Здійснення захисту неналежним чином" виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.
"Неналежність" захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який, серед іншого включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав.
У постанові від 26.05.2020 №912/2385/18 Велика Палата Верховного Суду дійшла висновків, що прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк. Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Обґрунтовуючи підстави звернення з даним позовом в особі Міністерства економіки України, прокурор вказав, що органом уповноваженим захищати інтереси держави у спірних правовідносинах є Міністерство економіки України.
Так, вказані об`єкти нерухомості є державним майном, функції з управління державним майном, яке не увійшло в процесі приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Коростишівський спиртовий комбінат" здійснює Міністерство економіки України.
Згідно з статті 1 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" управління об`єктами державної власності здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.
Частиною 1 статті 3 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" визначено, що об`єктами управління державної власності, зокрема, є державне майно, що перебуває на балансі господарських організацій і не увійшло до їх статутних капіталів або залишилося після ліквідації підприємств та організацій.
Згідно пп. 260-262 положення Про Міністерство економіки України, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 459 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17.02.2021. № 124) Міністерство приймає рішення про подальше використання державного майна, що належить до сфери його управління та не увійшло до статутного капіталу господарських товариств, утворених у процесі корпоратизації; приймає у випадках, передбачених законодавством, рішення про передачу об`єктів державної власності, що перебувають у сфері його управління, в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об`єктами державної власності, передачу об`єктів державної власності від одного підприємства іншому; приймає в установленому порядку рішення про списання та відчуження об`єктів державної власності, що перебувають у сфері його управління; виконує в межах повноважень, передбачених законом, інші передбачені законом функції з управління об`єктами державної власності, що належать до сфери його управління.
Враховуючи те, що відповідно до вимог законодавства вказані об`єкти нерухомості повинні бути передані з державної до комунальної власності територіальної громади міста Андрушівка, тому пред`явленим позовом захищаються інтереси держави в сфері права комунальної власності щодо нерухомого майна з метою вжиття вичерпних заходів для забезпечення його ефективного використання та збереження.
Проте, Андрушівська міська рада на даний час не вжила заходів щодо прийняття вказаних об`єктів нерухомості в комунальну власність, що призводить до руйнування державного майна та суперечать інтересам міської громади.
Слід зазначити, що відповідно до пунктів 5.6 постанови Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18 зазначено, що представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється у разі, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює відповідний орган. При цьому, прокурор не зобов`язаний встановлювати причини, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів.
04.09.2023 Бердичівською окружною прокуратурою №50-90-4077вих23 направлено лист до Міністерства економіки України з метою встановлення причини не передачі вказаного майна в комунальну власність територіального громади Андрушівської міської ради Житомирської області.
Згідно інформації Міністерства економіки України від 12.09.2023 за №2802-10\48745 вбачається, що міністерство неодноразово інформувало Андрушівську міську раду та ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" про норми закону, які регулюють порядок передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність.
Суд встановив, що 29.09.2023 Бердичівська окружна прокуратура, в порядку ст. 23 ЗУ "Про прокуратуру" направила Міністерству економіки України повідомлення №50-90-4508вих23, в якому повідомляла, що бездіяльність міської ради створює правову невизначеність щодо режиму управління та експлуатації об`єкта інфраструктури, перешкоджає ефективному управлінню житловою нерухомістю, а також задоволенню житлових, побутових, оздоровчих духовних, культурних та інших потреб населення (т.1, а.с.121-128).
У відповіді-листі №2802-10/56758-05 від 20.10.2023 Міністерство економіки України повідомило, що згідно з відомостями про державне майно, яке перебуває на балансі юридичної особи, що не належать до сфери управління відповідного органу державної влади, внесених до автоматизованої системи "Юридичні особи", на балансі ДП "Коростишівький спиртовий комбінат" обліковуються об`єкти державної власності, які перебувають у сфері управління Мінекономіки, а саме:
1. Протирадіаційне укриття (у будинку культури) загальною площею 122 кв.м, розташоване за адресою: вул. Клубна, 41, м. Андрушівка, Житомирська обл.;
2. Протирадіаційні укриття (у готелі) загальною площею 368,9 кв.м, розташоване за адресою: вул. Клубна, 41, м. Андрушівка, Житомирська обл.
3. Протирадіаційні укриття загальною площею 371,7 кв.м, розташоване за адресою: вул. Сонячна, 1, м. Андрушівка, Житомирська обл.;
4. Житловий будинок загальною площею 530 кв.м, розташований за адресою: вул. Клубна, 33, м. Андрушівка, Житомирська обл.;
5. Житловий будинок (аварійний) загальною площею 198кв.м, розташований за адресою: вул. Клубна, 27, м. Андрушівка, Житомирська обл.;
6. Житловий будинок загальною площею 636 кв.м, розташований за адресою: вул. Сонячна, 1, м. Андрушівка, Житомирська обл.;
7. Житловий будинок(16 квартир) загальною площею 468 кв.м, розташований за адресою: вул. Клубна, 25, м. Андрушівка, Житомирська обл.;
8. Житловий будинок(24 квартири)загальною площею 481 кв.м, розташований за адресою: вул. Клубна, 43, м. Андрушівка, Житомирська обл.;
9.Житловий будинок (медичний пункт) загальною площею 100 кв.м., розташований за адресою: вул. Клубна, 19, м. Андрушівка, Житомирська обл.;
10. Житловий будинок (8 квартир) загальною площею 240 кв.м, розташований за адресою: вул. Клубна, 23, м. Андрушівка, Житомирська обл.
В даному листі Мінекономіки просило Бердичівську окружну прокуратуру урахувати інформацію, наведену вище, при зверненні до суду з відповідним позовом та про результати повідомити Мінекономіки в установленому порядку (т.1, а.с.129-130).
26.12.2023 Бердичівська окружна прокуратура звернулась до Міністерства економіки України з повідомленням №50-90-6061вих21 в порядку ст.23 Закону України "Про прокуратуру", в якому зазначило про виявлення порушень та з метою виконання норм Закону України "Про прокуратуру" повідомляю, що Бердичівською окружною прокуратурою Житомирської області до Господарського суду Житомирської області подано позов у інтересах Міністерства економіки України до Андрушівської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державне підприємство "Коростишівський спиртовий комбінат", Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрохолдинг "Хортиця" про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання забезпечити прийняття в комунальну власність територіальної громади вищевказаних об`єктів нерухомості державного житлового фонду, споруд цивільного захисту населення та моста бетонного через річку Гуйва (т.1,а.с.131-138).
На даний час, вказані об`єкти не передано до комунальної власності відповідної територіальної громади.
Оскільки, Міністерство економіки України відповідного позову не подало, вказане, на думку прокурора, свідчить про не здійснення відповідних повноважень і зумовлює виникнення у прокурора обов`язку звернутися до суду з позовом для захисту інтересів держави у спірних правовідносинах.
З урахуванням вказаного, суд дійшов висновку про дотримання прокурором визначеного ст.23 Закону України "Про прокуратуру"порядку звернення, що свідчить про наявність законних підстав для представництва прокурором інтересів держави в особі Міністерства економіки України в суді у даній справі.
18.06.2003 рішення Андрушівської міської ради Житомирської області "Про передачу в комунальну власність територіальної громади міста Державного виробничого підприємства житлово-комунального господарства" надано згоду на передачу в комунальну власність територіальної громади міста Андрушівське виробниче підприємство житлово-комунального господарства / ДВП ЖКГ/ (т.1, а.с.252).
19.06.2003 рішенням Андрушівської районної ради Житомирської області "Про передачу Державного виробничого підприємства житлово-комунального господарства із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста, району", передано із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста району у комунальну власність міста Державне виробниче підприємство житлово-комунального господарства (т.1, а.с.251).
25.07.2003 рішенням Виконавчого комітету Андрушівської міської ради №213 "Про затвердження акту приймання-передачі" затверджено акт приймання передачі Андрушівського державного виробничого підприємства житлово-комунального господарства у комунальну власність міста (т.1, а.с.255-258).
23.05.2006 рішенням Виконавчого комітету Андрушівської міської ради "Про затвердження акту приймання-передачі майна", затверджено акт приймання передачі майна із балансу ДВПЖКГ на баланс КП Андрушівської міської ради "Ком сервіс" (т.1, а.с.179-181).
23.04.2021 рішенням Андрушівської міської ради Житомирської області №14 "Про безоплатне прийняття майна у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади" прийнято безоплатно у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади будинок культури, що розташований по вул. Клубній, 41 м.Андрушівка; виконавчому органу Андрушівської міської ради необхідно здійснити прийняття-передачу майна згідно з пунктом 1 цього рішення в установленому законодавством України порядку (т.1, а.с.175).
22.07.2021 наказом Фонду державного майна України № 1269 "Про прийняття до сфери управління Фонду державного майна України єдиного майнового комплексу ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" із сфери управління Міністерства економіки України до сфери управління Фонду державного майна України прийнято єдиний майновий комплекс ДП "Коростишівський спиртовий комбінат", крім майна, що не підлягає приватизації (т.1, а.с.47).
02.08.2021 Міністерство економіки України зверталось листом №2152-10/39684-06 Андрушівської міської ради, в якому просило Андрушівську міську раду розглянути питання щодо безоплатного прийняття у комунальну власність Андрушівської територіальної громади житлового фонду, об`єктів державної власності, які не підлягають приватизації згідно з переліком, що обліковуються на балансі підприємства, та у разі погодження прийняти відповідне рішення з обов`язковою умовою взяття зобов`язання використовувати їх за цільовим призначенням і не відчужувати в приватну власність (т.1, а.с.43-44).
29.09.2021 Міністерство економіки України зверталось листом №2152-10/47614-06 Андрушівської міської ради, в якому розглянуло лист Андрушівської міської ради від 15.09.2021 №02-19/1878 про надання згоди на безоплатне прийняття у комунальну власність Андрушівської територіальної громади житлового фонду та об`єктів державної власності, які не підлягають приватизації у складі єдиного майнового комплексу державного підприємства "Коростишівський спиртовий комбінат" та повідомлено, що Андрушівській міській раді потрібно прийняти відповідне рішення та оформити його в порядку, визначеному законодавством (т.1, а.с.45).
02.09.2022 наказом Фонду державного майна України № 978 "Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 04.01.2022 № 1 "Про затвердження переліків об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2022 році" (із змінами) органом приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" визначено Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях" (т.1, а.с.81).
03.10.2022 наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях № 291 прийнято рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" шляхом продажу на аукціоні, крім майна, що не підлягає приватизації.
Мінекономіки, як орган управління неодноразово листами від 02.08.2021 №2152-10/39684-06, від 29.09.2021 №2152-10/47614-06 та №2802-10/1910-06 від 16.01.2023 інформувало Андрушівську міську раду стосовно порядку та умов прийняття у власність Андрушівської територіальної громади об`єктів державної власності ДП "Коростишівський спиртовий комбінат", які не підлягають приватизації та належать до сфери управління Мінекономіки.
Так, згідно переліку державного майно, яке обліковується на балансі ДП "Коростишівський спиртовий завод", органом управління якого є Міністерство економіки України, до останнього входять: 7 об`єктів житлового фонду, 3 споруди цивільного захисту (протирадіаційні укриття) та міст, а саме:
- житловий будинок, за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 33, площею 530 кв.м;
- житловий будинок за адресою: Житомирська область, м.Андрушівка, вул. Клубна, 27, площею 198 кв.м;
- житловий будинок, за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1 площею 636 кв.м;
- житловий будинок за адресою: Житомирська область, м.Андрушівка, вул. Клубна, 25, площею 468 кв.м;
- житловий будинок, за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 23, площею 240 кв.м;
- житловий будинок, за адресою: Житомирська область, м.Андрушівка, вул. Клубна, 43, площею 481 кв.м;
- житловий будинок за адресою: Житомирська обл., м.Андрушівка, вул. Клубна, 19, площею 100 кв.м;
- протирадіаційне укриття за адресою: Житомирськаобласть, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41, площею 122 кв.м;
- протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41 площею 368,9 кв.м;
- протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1, площею 371,7 кв.м.;
- міст бетонний через річку Гуйва за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул.Клубна, 19.
04.11.2022 Міністерство економіки України зверталося до ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" щодо організації передачі об`єктів державної власності, що обліковуються на балансі Підприємства, у комунальну власність Андрушівської громади, а також надання до Мінекономіки облікових документів (необхідні матеріали) на зазначене майно.
В свою чергу, Андрушівська міська рада також зверталася до Міністерства економіки України з пропозицією щодо передачі об`єктів державної власності, що обліковуються на балансі ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" та підлягають передачі до комунальної власності.
16.01.2023 Міністерство економіки України звернулося з листом №2802-10/1910-06 до Андрушівської міської ради Житомирської області, в якому повідомило, що після надходження від ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" інформації щодо об`єктів державної власності, що обліковуються на балансі підприємства та не підлягають приватизації, але можуть бути передані у комунальну власність, а також відповідно до рішення Андрушівської міської ради разом з техніко-економічним обґрунтуванням забезпечення ефективного використання такого майна за цільовим призначенням з визначенням обсягів та джерел фінансування видатків на його утримання, Мінекономіки опрацює порушене питання в порядку, визначеному законодавством (т.1, а.с.41-42).
21.03.2023 Андрушівська міська рада звернулась з листом №05-11/724 до Міністерства економіки України, в якому просила про виділення даних об`єктів з єдиного майнового комплексу ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" та передання їх у комунальну власність Андрушівській міській територіальній громаді задля їх належного використання в подальшому (.1, а.с.48-49).
24.02.2023 рішенням Андрушівської міської ради Житомирської області №16 надано згоду на безоплатне прийняття з державної власності до комунальної власності Андрушівської міської територіальної громади майна державного підприємства "Коростишівський спиртовий комбінат" таких об`єктів:
- семи житлових будинків, а саме: житловий будинок, за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 33; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 27; итловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1; житловий будинок за адресою: м.Андрушівка, вул. Клубна, 25; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 43; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 19; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 23;
- трьох об`єктів цивільного захисту: протирадіаційне укриття за адресою: м. Андрушівка, вул. Сонячна 2 (БК), протирадіаційне укриття за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 41 (готель), протирадіаційне укриття за адресою: м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1 (т.1, а.с.50-51).
Водночас, до переліку майна ДП "Коростишівський спиртовий комбінат", щодо якого надана згода на прийняття безоплатно у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади включено також 4 додаткових об`єкти, які відсутні у переліку державного майна, що перебуває на балансі ДП "Коростишівський спиртовий завод" та не підлягає приватизації, а саме:
- готель-гуртожиток за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 41;
- енергетичне обладнання зовнішнього та внутрішнього електропостачання соціальної та побутової сфери за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна,41;
- гаражі за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 41;
- будинок культури за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 41.
До переліку майна ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" щодо якого надана згода на прийняття безоплатно у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади не було включено міст бетонний через річку Гуйва за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул.Клубна, 19.
Разом з тим, Міністерство економіки України листом №2802-10/48742-05 від 12.09.2023 надісланому Бердичівській окружній прокуратурі повідомило, що до Мінекономіки листами від 19.12.2022 №05-04/2424 та від 21.03.2023 №05-11/724 зверталась Андрушівська міська рада щодо погодження передачі з державної у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади та надано, зокрема, рішення Андрушівської міської ради від 24.02.2023 №16 (далі - рішення) щодо надання згоди на прийняття майна (згідно з додатком до рішення), що обліковується на балансі ДП "Коростишівський спиртовий комбінат", у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади.
Мінекономіки листами від 16.01.2023 №2802-10/1910-06 та від 03.04.2023 №2802-10/14481-06 інформувало Андрушівську міську раду та ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" про норми Закону, які регулюють порядок передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність. Крім цього було наголошено на невідповідності переліку майна, визначеному у додатку до Рішення, з відомостями про державне майно зазначене у АС "Юридичні особи", що обліковується на балансі ДП "Коростишівський спиртовий комбінат", та запропоновано Андрушівській міській раді спільно з підприємством опрацювати порушене питання, з урахуванням зауважень, наданих у листах Мінекономіки зазначених вище. Також, з метою вирішення питання передачі об`єктів держаної власності, що обліковуються на балансі ДП "Коростишівський спиртовий комбінат", у комунальну власність Андрушівської територіальної громади Мінекономіки листом від 04.11.2022 №2802-11/73323-08 зверталось до підприємства щодо надання до Міністерства переліку наведеного вище майна, зазначивши його повну назву, адресу розташування, площу, балансову вартість тощо, а також витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об`єктів, права на які підлягають державній реєстрації. У разі відсутності реєстрації речових прав на захисні споруди цивільного захисту вжити заходи щодо їх реєстрації (т.1, а.с.75-77).
В подальшому, 07.06.2023 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській та Житомирській областях (надалі - Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агрохолдинг Хортиця" (надалі - Покупець) за результатами електронного аукціону № SPE001-UA-20230415-36807 від 05.05.2023 укладено договір купівлі-продажу об`єкта малої приватизації - єдиного майнового комплексу ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" (надалі - Договір) (т.1, а.с.83-91).
За п. 1.1. зазначеного Договору, Продавець зобов`язується передати у власність Покупцю об`єкт малої приватизації - єдиний майновий комплекс Державного підприємства "Коростишівський спиртовий комбінат", а Покупець зобов`язується прийняти Об`єкт приватизації та виконати визначені в Договорі умови.
Не підлягають приватизації, залишаються на балансі підприємства та у сфері управління Міністерства економіки України наступні об`єкти державної власності:
По дільниці № 1:
- приміщення захисної споруди цивільного захисту, за адресою: Житомирська обл., Житомирський р-н, м. Коростишів, вул. Гвардійська, 46;
По дільниці № 2:
- протирадіаційне укриття (розташоване під будинком культури), за адресою: Житомирська область, Бердичівський райони, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41;
- протирадіаційне укриття (розташований під готелем), за адресою: Житомирська область, Бердичівський райони, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41;
- протирадіаційне укриття, за адресою: Житомирська область, Бердичівський райони, м.Андрушівка, вул. Сонячна, 1;
- житловий будинок, за адресою: Житомирська область, Бердичівський райони, м. Андрушівка, вул. Клубна, 33;
- житловий будинок (3 квартири), за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 27;
- житловий будинок, за адресою: Житомирська обл., Бердичівський район, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1;
- житловий будинок (16 квартир), за адресою: Житомирська область, Бердичівський райони, м.Андрушівка, вул. Клубна, 25;
- житловий будинок, за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м. Андрушівка, вул. Клубна, 23;
- житловий будинок (24 квартири), за адресою: Житомирська область, Бердичівський райони, м.Андрушівка, вул. Клубна, 43;
- житловий будинок (медпункт із обладнанням), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19;
- міст бетонний через річку Гуйва, за адресою: Житомирська область, Бердичівський райони, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19.
Згідно п. 3.1 Договору покупець, який придбав об`єкт приватизації як єдиний майновий комплекс, є правонаступником його майнових прав (крім права постійного користування земельною ділянкою) і обов`язків відповідно до умов Договору та законодавства України.
Враховуючи наведене, оскільки ТОВ Агрохолдинг "Хортиця" не є державним підприємством, об`єкти житлового фонду та протирадіаційні укриття, які при приватизації не увійшли до його статутного капіталу, залишились на балансі ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" та є об`єктами державної власності, вказані житлові будинки та протирадіаційні укриття підлягають передачі у комунальну власність територіальної громади міста.
До листа Фонду державного майна України №10-62-2383 від 26.01.2024, додані витяги з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо окремого нерухомого державного майна, яке перебуває на балансі Державного підприємства "Коростишівський спиртовий комбінат", зокрема:
- житлові будинки та протирадіаційні укриття (суб`єкт управління - Міністерство економіки України), додатки 1-10;
- міст бетонний через р. Гуйва (суб`єкт управління - Фонд державного майна України), додаток 11 (т.2, а.с.21-28).
Станом на час розгляду справи в суді вказані спірні об`єкт житлової нерухомості та протирадіаційні укриття не прийнято в комунальну власність, у зв`язку з чим, в.о. керівника Бердичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства економіки України звернувся до Господарського суду Житомирської області з даним позовом до Андрушівської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Основні засади передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, врегульовано Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" від 03.03.1998 №147/98-ВР.
Отже, Закон №147/98-ВР є спеціальним законом, який регулює відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до абзацу 6 частини 1 статті 2 Закону №147/98-ВР (в редакції, чинній на час існування спірних правовідносин) об`єктами передачі згідно з цим Законом є, зокрема, житловий фонд та інші об`єкти соціальної інфраструктури (далі - об`єкти соціальної інфраструктури), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.
Згідно з частиною 1статті 4 вказаного Законупередача об`єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням: органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій - щодо об`єктів, визначених у абзацах четвертому та шостому частини першої статті 2 цього Закону.
Положеннями статті 6 Закону №147/98-ВРвизначено, що передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі. Утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає її голову виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської, районної у місті ради, якщо інше не передбачено законом, - у разі передачі об`єктів у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.
Як вбачається з матеріалів справи, 24.02.2023 рішенням Андрушівської міської ради Житомирської області №16 надано згоду на безоплатне прийняття з державної власності до комунальної власності Андрушівської міської територіальної громади майна державного підприємства "Коростишівський спиртовий комбінат", а саме наступних об`єктів:
- семи житлових будинків, а саме: житловий будинок, за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 33; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 27; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1; житловий будинок за адресою: м.Андрушівка, вул. Клубна, 25; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 43; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 19; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 23;
- трьох об`єктів цивільного захисту: протирадіаційне укриття за адресою: м. Андрушівка, вул. Сонячна 2 (БК), протирадіаційне укриття за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 41 (готель), протирадіаційне укриття за адресою: м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1 (т.1, а.с.50-51).
Таким чином, процедура передачі спірного об`єкта до комунальної власності фактично була розпочата шляхом прийняття рішення щодо передачі спірних об`єктів до комунальної власності, однак завершена не була.
Відповідно до частин 5, 6 статті 7 Закону №147/98-ВР передача житлового фонду оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акта приймання-передачі затверджується Кабінетом міністрів України. Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі.
Враховуючи вищенаведені законодавчі положення та встановивши, що житлові будинки житлового будинку, за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м. Андрушівка, вул. Клубна, 33; житлового будинку (3 квартири), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 27; житлового будинку, за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1; житлового будинку (16 квартир), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 25; житлового будинку, за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м. Андрушівка, вул. Клубна, 23; житлового будинку (24 квартири), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 43; житлового будинку (медпункт із обладнанням), за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19; протирадіаційного укриття: протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41, площею 122 кв.м., Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41 площею 368,9 кв.м., Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1, площею 371,7 кв.м. підлягали передачі у комунальну власність органу місцевого самоврядування і Андрушівська міська рада надала згоду на прийняття у комунальну власність спірних об`єктів житлового фонду та об`єктів цивільного захисту, однак така передача актом приймання-передачі оформлена не була, що свідчить про не вчинення відповідачем дій, направлених на прийняття вказаних об`єктів у комунальну власність.
Господарський суд зауважує, що системний аналіз правових нормЗакону №147/98-ВР дає підстави для висновку, що приймання-передача об`єктів житлового фонду здійснюється безоплатно та безумовно на підставі рішення органу, уповноваженого управляти державним майном та згоди відповідного органу місцевого самоврядування.
При цьому відповідно до положень Закону України "Про приватизацію майна державних підприємств" від 04.03.1992 N? 2163-XII, наказ Регіонального відділення про затвердження плану приватизації, є відповідним рішенням уповноваженого державного органу, у якому визначено, що житловий фонд підлягає передачі у комунальну власність органів місцевого самоврядування.
Аналогічні правові висновки, викладені в постановах Верховного Суду від 22.06.2022 у справі № 925/815/21, від 27.07.2022 у справі № 925/816/21.
Порядок передачі майна, визначений Законом №147/98-ВР не передбачає обов`язку органу управління майном забезпечити передачу таких документів як: технічна документація на будинок, інвентарна справа, акт приймання в експлуатацію, плани зовнішніх мереж, та документів, що встановлюють право на таке майно.
Разом з тим, за змістом частини 2статті 2 Закону № 147/98-ВР об`єкти житлового фонду можуть бути об`єктами передачі з державної у комунальну власність без реєстрації права власності в установленому законом порядку.
Судом встановлено, що об`єкти державної власності - сім житлових будинків, а саме: житловий будинок, за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 33; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 27; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1; житловий будинок за адресою: м.Андрушівка, вул. Клубна, 25; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 43; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 19; житловий будинок за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 23; три об`єкти цивільного захисту: протирадіаційне укриття за адресою: м. Андрушівка, вул. Сонячна 2 (БК), протирадіаційне укриття за адресою: м. Андрушівка, вул. Клубна, 41 (готель), протирадіаційне укриття за адресою: м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1 не увійшли до статутного капіталу ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" в процесі приватизації, однак залишився на балансі останнього.
Згідно Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 №301 (далі - Порядок №301), списання багатоквартирних будинків, у яких розташовані квартири та нежитлові приміщення приватної та інших форм власності, з балансу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зокрема із спеціальним статусом), органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ, організацій, а також господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації державних або комунальних підприємств щодо багатоквартирних будинків, які не увійшли до статутного капіталу таких господарських товариств та перебувають у них на балансі (обліку) як об`єкти державної або комунальної власності (далі - балансоутримувач), здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку. Балансоутримувач багатоквартирного будинку визначає у відповідному багатоквартирному будинку належність приміщень до приватної та інших форм власності. За результатами роботи комісії складається акт про списання багатоквартирного будинку з балансу за передбаченою додатком до Порядку № 301 формою, який підписується всіма членами комісії та затверджується балансоутримувачем. Після затвердження балансоутримувачем акта про списання багатоквартирного будинку з балансу процедура списання відповідного будинку вважається закінченою. При цьому, процедура списання багатоквартирного будинку з балансу повинна бути завершена у строк не більше двох місяців з дня прийняття розпорядчого документа.
Пунктом 10 Порядку №301 встановлено, що у разі коли у списаному з балансу багатоквартирному будинку окремі квартири та/або нежитлові приміщення не перебувають у приватній власності та право державної чи комунальної власності на них не зареєстроване, такі квартири та/або нежитлові приміщення приймаються на баланс балансоутримувача, а право власності на них реєструється в установленому законом порядку.
Відповідно до п.2 ст.4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" захисні споруди цивільного захисту не підлягають приватизації.
Також, як вказано у пункті 2 частини 2 статті 3 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", не можуть бути об`єктами оренди об`єкти, які забезпечують виконання державою своїх функцій, забезпечують обороноздатність держави, її економічну незалежність, та об`єкти права власності Українського народу, майно, що становить матеріальну основу суверенітету України, зокрема захисні споруди цивільного захисту.
Враховуючи, що захисні споруди цивільного захисту не підлягають приватизації та не можуть бути передані в оренду в умовах воєнного стану, то відповідно вони підлягають передачі у комунальну власність в порядку, передбаченому Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", тому господарський суд вважає, що саме Андрушівська міська рада зобов`язана вчинити дії щодо прийняття у комунальну власність об`єктів нерухомості житлового фонду та протирадіаційних укриттів.
Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі, а у випадках, передбачених законом, - з дня державної реєстрації такого права.
Судом враховується, що Міністерство економіки України неодноразово зверталося до Андрушівської міської ради об`єднаної територіальної громади з вимогою про вирішення питання про прийняття об`єктів державної власності зі сфери управління ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" у комунальну власність, проте Андрушівською міською радою об`єднаної територіальної громади дій щодо прийняття у власність спірного житлового фонду вчинено не було. Матеріали справи не містять доказів оформлення відповідачем акту приймання-передачі майна, що свідчить про не завершення останнім процедури передачі спірних об`єктів до комунальної власності.
Вказані обставини у своїй сукупності підтверджують тривалу бездіяльність відповідача щодо забезпечення прийняття об`єктів державної власності до комунальної власності.
Господарський суд відхиляє доводи відповідача про відсутність підстав для постановлення рішення про визнання дій або бездіяльності останнього протиправною з огляду на виправлення суб`єктом владних повноважень оскаржуваних порушень шляхом прийняття рішення Андрушівської міської ради Житомирської області №16 від 24.02.2023 про надання згоди на безоплатне прийняття з державної власності до комунальної власності Андрушівської міської територіальної громади майна державного підприємства "Коростишівський спиртовий комбінат" семи житлових будинків та трьох протирадіаційних укриттів, оскільки станом на час розгляду справи в суді, вказані об`єкти нерухомості в комунальну власність не прийнято, акт приймання-передачі житлових будинків та протирадіаційних укриттів відповідно ч.5 ст.7 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" не підписувався і суду не поданий.
Спонукання органу місцевого самоврядування до виконання вимог закону шляхом забезпечення радою прийняття житлових будинків та протирадіаційних укриттів в комунальну власність у даному спорі є найбільш дієвим способом відновлення порушеного права та господарського інтересу держави.
Відповідно до ст.193 ГК України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язань, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи викладене, оскільки судом встановлено, що спірне майно - об`єкти нерухомості житлового фонду: - житловий будинок, за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м. Андрушівка, вул. Клубна, 33; житловий будинок (3 квартири) за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н,м.Андрушівка, вул. Клубна, 27; житловий будинок за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1; житловий будинок (16 квартир) за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н,м.Андрушівка, вул. Клубна, 25; житловий будинок за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м. Андрушівка, вул. Клубна, 23; житловий будинок (24 квартири) за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 43; житловий будинок (медпункт із обладнанням) за адресою: Житомирська обл., Бердичівський р-н, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19; протирадіаційні укриття: протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41, площею 122 кв.м., протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41 площею 368,9 кв.м., протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1, площею 371,7 кв.м. прийнято у комунальну власність відповідачем не було, тому вимоги прокурора про визнання протиправною бездіяльність Андрушівської міської ради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності територіальної громади м. Андрушівка з державної власності об`єктів нерухомості житлового фонду та зобов`язання Андрушівської міської раду забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади вищевказаних об`єктів нерухомості житлового фонду підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог прокурора про визнання протиправною бездіяльність Андрушівської міської ради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності територіальної громади м. Андрушівка з державної власності об`єктів нерухомості житлового фонду та зобов`язання Андрушівської міської раду забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади стосовно мосту бетонного через річку Гуйва, за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19, судом враховується таке.
23.02.2021 ДП "Коростишівський спиртовий комбінат" зверталося до Андрушівської міської ради з листом №65, в якому повідомляло, що наказом Фонду державного майна України від 05.02.2021 №146, до переліку об`єктів державної власності, що підлягають приватизації у 2021 році включно Єдиний майновий комплекс державного підприємства "Коростишівський спиртовий комбінат". Вказувало, що на балансі підприємства обліковуються об`єкти, які відповідно до статті 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" не підлягають приватизації, зокрема, міст бетонний через річку (т.1, а.с.174).
Разом з тим, судом враховується, що рішенням одинадцятої сесії Андрушівської міської ради двадцять четвертого скликання від 18 червня 2003 "Про передачу в комунальну власність територіальної громади державного виробничого підприємства житлово-комунального господарства" надано згоду на передачу в комунальну власність територіальної громади міста Андрушівське державне виробниче підприємство житлово- комунального господарства та уповноважено виконавчий комітет створити комісію по прийому-передачі вказаного підприємства.
Рішенням восьмої сесії Андрушівської районної ради двадцять четвертого скликання від 19 червня 2003 "Про передачу Державного виробничого підприємства житлово- комунального господарства із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста району" передано із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста району у комунальну власність міста Державне виробниче підприємство житлово-комунального господарства (т.1, а.с.251).
03.07.2003 рішенням виконавчого комітету Андрушівської міської ради № 185 "Про утворення комісії по питанню передачі ДВП ЖКГ" створено комісію з питань передачі ДВП ЖКГ із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста району до комунальної власності територіальної громади міста та затверджено її персональний склад (т.1, а.с.250).
25.07.2003 рішенням виконавчого комітету Андрушівської міської ради № 213 "Про затвердження акту приймання-передачі" затверджено акт приймання-передачі Андрушівського державного виробничого підприємства житлово-комунального господарства у комунальну власність територіальної громади міста, за яким до комунальної власності Андрушівської міської територіальної громади ще в 2003 році прийнято міст по вул. Клубна через р. Гуйва (т.1, а.с.255-258).
В подальшому, рішенням Виконавчого комітету Андрушівської міської ради №122 від 23.05.2006 було затверджено акт приймання-передачі майна із балансу ДВПЖКГ на баланс КП Андрушівської міської ради "Ком сервіс", відповідно до якого проведено приймання-передачу майна із балансу ДВПЖКГ на баланс КП Андрушівської міської ради "Ком сервіс", серед іншого, міст вул.Клубна через р.Гуйва (т.1, а.с.179-181).
Таким чином, до комунальної власності Андрушівської міської територіальної громади було передано та прийнято міст по вул. Клубна через р. Гуйва до звернення з позовом прокурора.
В судовому засіданні 12.09.2024 прокурор підтвердила, що міст бетонний через річку Гуйва, за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19 знаходиться на балансі Андрушівської міської територіальної громади.
Оскільки, як було встановлено судом, міст бетонний через річку Гуйва, за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19, було передано на баланс Андрушівської міської територіальної громади до звернення з даним позовом прокурора, то заявлені вимоги щодо визнання протиправною бездіяльність Андрушівської міської ради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності територіальної громади м. Андрушівка вказаного мосту та забезпечення прийняття його з державної власності у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади задоволенню не підлягають.
Як визначає ст.73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст.74 ГПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За змістом статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Виходячи з наведеного, суд вважає обґрунтованою, доведеними та не спростованими відповідачем вимоги прокурора про визнання протиправною бездіяльність Андрушівської міської ради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності територіальної громади м. Андрушівка з державної власності об`єктів нерухомості житлового фонду, об`єктів протирадіаційних укриттів та зобов`язання Андрушівської міської ради забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади об`єктів нерухомості житлового фонду - житлових будинків та протирадіаційних укриттів. Відповідно, позов підлягає задоволенню в цій частині. В решті позовних вимог суд відмовляє.
Судові витрати за результатами розгляду справи.
Відповідно ч.9 до ст.129 ГПК України, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Враховуючи наведене, витрати у вигляді сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправною бездіяльність Андрушівської міської ради, що полягає у неприйнятті до комунальної власності територіальної громади м. Андрушівка з державної власності об`єктів нерухомості житлового фонду:
- житлового будинку за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м. Андрушівка, вул. Клубна, 33; житлового будинку (три квартири) за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 27; житлового будинку за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1; житлового будинку (16 квартир) за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул.Клубна, 25; житлового будинку за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м. Андрушівка, вул. Клубна, 23; житлового будинку (24 квартири) за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 43; житлового будинку (медпункт із обладнанням), за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19;
- протирадіаційних укриттів: протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41, площею 122 кв.м.; протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41 площею 368,9 кв.м.; протирадіаційне укриття за адремою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1, площею 371,7 кв.м.
3. Зобов`язати Андрушівську міську раду забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність Андрушівської міської територіальної громади об`єкти нерухомості житлового фонду: житловий будинок, за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м. Андрушівка, вул. Клубна, 33; житловий будинок (три квартири) за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 27; житловий будинок за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1; житловий будинок (16 квартир) за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 25; житловий будинок за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м. Андрушівка, вул. Клубна, 23; житловий будинок (24 квартири) за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 43; житловий будинок (медпункт із обладнанням) за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, вул. Клубна, 19; протирадіаційних укриттів: протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41, площею 122 кв.м., протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Клубна, 41, площею 368,9 кв.м., протирадіаційне укриття за адресою: Житомирська область, м. Андрушівка, вул. Сонячна, 1, площею 371,7 кв.м.
4. В іншій частині позову відмовити.
5. Стягнути з Андрушівської міської ради (12110, Житомирська область, Бердичівський район, м.Андрушівка, пл. Шевченка, буд. 1; ідентифікаційний код 24706710) на користь Житомирської обласної прокуратури (10008, Житомирська область, м.Житомир, вул. Святослава Ріхтера, буд.11, ідентифікаційний код 02909950):
- 5 368,00грн витрат по сплаті судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 20.09.24
Суддя Кравець С.Г.
Друк:
1 - до справи,
2 - позивачу - Електронний Суд,
3 - відповідачу - Електронний Суд,
4 - третій особі - ДП "Коростишівський спиртовий комбінат"- Електронний Суд,
5 - третій особі - ТОВ "Агрохолдинг "Хортиця" - Електронний Суд,
6 - Бердичівській окружній прокуратурі - Електронний Суд,
7 - Житомирській обласній прокуратурі - Електронний Суд.
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121752621 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Кравець С.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні