Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 вересня 2024 року Справа№200/4852/24
Донецькийокружний адміністративний суд у складі головуючого судді Череповського Є.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СЛАВКОМТРАНС" (84180, Донецька область, Слов`янський район, м. Миколаївка, вул. Коцюбинського, 7А, ЄДРПОУ 41833220) до Державна служба України з безпеки на транспорті Відділ державного нагляду (контролю) у м. Києві (03150, м. Київ, Антоновича, 51, ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
15.07.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю "СЛАВКОМТРАНС" (далі - Позивач) звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті Відділ державного нагляду (контролю) у м. Києві (далі - Відповідач), в якому просить суд:
постанову Державної служби України з безпеки на транспорті відділ державного нагляду (контролю) у м. Києві про застосування адміністративно господарського штрафу від 18.06.2024р. № 095818 скасувати.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Відповідачем винесено постанову від 18.06.2024р. № 095818 про накладення адміністративно-господарського штрафу на Позивача за порушення абз.17 ч.1ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Позивач вважає постанову протиправною, оскільки ним перевозився подільний вантаж (пшениця), дозвіл на рух якого з перевищенням вагових параметрів не видається. Крім того зазначає, що Відповідачем по перше не доведено достовірність та правильність результатів вимірювань при здійсненні зважування автомобіля марки SINOTRUK, реєстраційний номер НОМЕР_1 при визначенні навантажень на осі, та його загальної ваги, по друге вимірювання було здійснено з порушенням положення Порядку № 879, а тому, отримані за наслідками такої перевірки докази, а саме: Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 16.04.2024р. № 000512, Довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 16.04.2024р. № 032027 не може бути належним та допустимим доказом, який підтверджує факт зважування транспортного засобу позивача вимірювальною технікою, яка перебувала в робочому стані, та має Свідоцтво про державну метрологічну атестацію, у зв`язку з чим спірна Постанова Відповідача про застосування адміністративно-господарського штрафу на суму 51 000,00грн., є необґрунтованою, та такою, що складена всупереч вимогам чинного законодавства.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідачем було надано відзив на позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог з наступних підстав.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422 (далі Порядок № 422), співробітниками Укртрнасбезпеки зупинено транспортний засіб марки SINOTRUK, номерний знак НОМЕР_1 , який належить та використовувався позивачем відповідно товарно-транспортної накладної № від 16.04.2024.
При цьому, згідно з статтею 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-ІІІ (далі Закон № 2344-ІІІ), автомобільний перевізник фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Крім того, відповідно до Закону № 2344-ІІІ товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов`язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.
Основну інформацію для притягнення особи до відповідальності, а також для можливого наступного оскарження особою дій Укртрансбезпеки, несуть саме ті документи, які особа (водій транспортного засобу або інша компетентна особа автомобільного перевізника) подає контролюючому органу в момент виявлення порушення та/або під час безпосереднього розгляду питання про притягнення до адміністративної відповідальності. Відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 19.10.2023, справа № 640/27759/21.
Відповідно до статті 48 Закону № 2344-ІІІ автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоча б один з їх габаритних та/ або вагових параметрів перевищує нормативи, визначені цим пунктом, здійснюється відповідно до Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 30 Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами (Офіційний вісник України, 2001 р., № 3, ст. 75).
За результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки SINOTRUK, номерний знак НОМЕР_1 встановлено, що загальна маса склала 42 850т., при нормативно допустимій 38т. Таким чином, відповідно до частини 4 пункту 4 Порядку №1007/1207 контролюючими особами Укртрансбезпеки було складено довідку про здійснення габаритно-вагового контролю від 16.04.2024 №032027.
На підставі пункту 6 Порядку №422, у зв`язку з виявленими під час здійснення габаритно-вагового контролю невідповідності фактичних вагових параметрів нормам та правилам, інспекторами Уктрансбезпеки, було складено Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів 16.04.2024 № АВ 000512. За результатами перевірки було порушення ст. 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», під час перевезення вантажу згідно ТТН від 16.04.2024. перевізником ТОВ «Славкомтранс», було встановлено факт перевищення вагових параметрів, а саме перевищення встановлених законодавством вагових норм на здвоєну вісь склало 30,52%., а саме 24,8 т при допустимих 19 т., чим порушено вимоги п.22.5 ПКМУ №1306 від 10.10.2001, відповідальність за яке передбачена ч.1 абз. 17 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 % при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу.
Водій ознайомлений з результатами габаритно-вагового контролю, що підтверджується особистим підписом водія в матеріалах перевірки.
Зважування транспортного засобу здійснювалося на повіреному належним чином засобі вимірювальної техніки про що свідчить Свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки відповідно до п.12 Порядку 879.
Документи на ваги завжди знаходяться у пункті здійснення габаритно-вагового контролю та надаються всім водіям для ознайомлення. Крім того, в талоні зважування така інформація як час здійснення габаритно-вагового контролю та навантаження на кожну вісь має своє відображення. Постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 671 «Про внесення змін до Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні» скасовано пункт 19 Порядку № 879, без визначення необхідності застосування затвердженою Мінекономрозвитку або іншою методикою.
Таким чином, відсутність методики проведення габаритно-вагового контролю, затвердженої Міністерством економічного розвитку, не є підставою, яка звільняє перевізників від відповідальності за перевищення вагових та габаритних параметрів транспортного засобу та від обов`язку по внесенню плати за таке перевищення.
Відповідностатті 258 Кодексу адміністративного судочинства України(далі -КАС України) суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
За приписами частини 5статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Розглянувши наявні заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги, дослідивши докази, які наявні в матеріалах справи, суд встановив наступне.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "СЛАВКОМТРАНС", є юридичною особою, зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 41833220), юридична адреса: 84180, Донецька область, Слов`янський район, м. Миколаївка, вул. Коцюбинського, 7А, вид діяльності 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний) 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів 46.46 Оптова торгівля фармацевтичними товарами 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у..
Відповідач в даних правовідносинах є суб`єктом владних повноважень у відповідності до приписів п. 7 ч. 1ст. 4 КАС України.
Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_2 , автомобіль SINOTTRUK HOWO ZZ3317N3267Q1, реєстраційний номер НОМЕР_1 належить ТОВ «СЛАВСПЕЦТЕХ».
Згідно товарно-транспортної накладної № б/н від 16.04.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю "СЛАВКОМТРАНС", яке розташоване за адресою: 84180, Донецька область, Слов`янський район, м. Миколаївка, вул. Коцюбинського, 7А, взяло на себе зобов`язання доставити пісок до ТОВ «СЛАВ АБЗ», яке розташоване за адресою: 84180, Донецька область, м. Миколаївка, вул. Коцюбинського, 7А.
Згідно акта про блокування/розблокування автомобільного транспортного засобу від 16 квітня 2024 року автомобіль SINOTTRUK HOWO ZZ3317N3267Q1, реєстраційний номер НОМЕР_1 було заблоковано.
Згідно акта № 039013 від 04 квітня 2024 року на автомобільній дорозі М-30,949 км.+826м. «Стрий-Умань-Дніпро-Ізварине» відповідачем було здійснено перевірку транспортного засобу - свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_2 , автомобіль SINOTTRUK HOWO ZZ3317N3267Q1, реєстраційний номер НОМЕР_1 , який належить ТОВ «СЛАВСПЕЦТЕХ». Під час перевірки було виявлено порушення ст. 34 ЗУ «Про автомобільний транспорт» перевізник не забезпечив безпеку дорожнього руху, а саме: перевищення встановлених законодавством вагових норм на здвоєну вісь склало 30,52%, а саме 24800 кг., чим порушив вимоги п.22.5 ПКМУ №1306 від 10.10.2001р.
Згідно довідки № 032027 від 16 квітня 2024 року про результати здійснення габаритно-вагового контролю за результатами вагового контролю навантаження на осі становить: 1) 8200 т., 2) 9850 т., 3) 12350 т., 4) 12450 т., повна маса транспортного засобу 42850 т. вказане підтверджується талоном № 13 від 16.04.2024 року про результати здійснення габаритно-вагового контролю.
Згідно акта № 000512 від 16 квітня 2024 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, автомобіль SINOTTRUK HOWO ZZ3317N3267Q1, реєстраційний номер НОМЕР_1 , суб`єкт що перевіряється: ТОВ «СЛАВСПЕЦТЕХ», ТОВ "СЛАВКОМТРАНС", найменування та вид вантажу: пісок, подільний вантаж, встановлено, що нормативно допустиме осьове навантаження складає: 1 вісь - 11,5т., 2 вісь - 11,3т., 3-4 вісь - 19т., фактичне 8200т., 9850т., 12350т., 12450т. відповідно.
За результатом розгляду матеріалів перевірки Відділом державного нагляду (контролю) у м. Києві Державної служби України з безпеки на транспорті в особі заступника начальника Радченка Дмитра 18 червня 2024 року винесено постанову № 095818 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "СЛАВКОМТРАНС" адміністративно-господарського штрафу у сумі 51 000 грн. за порушення вимог законодавства у сфері автомобільного транспорту, які зафіксовані в Акті № 039013, відповідальність за яке передбачена абз. 17 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Спірним питанням у даній справі є правомірність прийняття відповідачем постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 18 червня 2024 року № 095818.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища визначаєЗакон України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 № 3353-XII(далі - Закон № 3353-ХІІ), відповідно частини першої статті 29 якого до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цимЗакономпідлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.
Частиною другоюстатті 29 Закону № 3353-ХІІвстановлено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, і за плату, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.
За змістомстатті 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 №2344-III(далі - Закон № 2344-ІІІ) реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, відповідно до якого Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Згідно з пунктом 8 цього Положення Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до підпункту 1 пункту 4 цього Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті.
Згідно з підпунктами 2 та 29 пункту 5 зазначеного Положення Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті; у випадках, передбаченихзаконом, складає протоколи про адміністративні правопорушення, розглядає справи про адміністративні правопорушення і накладає адміністративні стягнення.
Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567(далі - Порядок № 1567), згідно з пунктами 2, 3, 4 якого державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі); державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Відповідно до пункту 16 Порядку № 1567 під час рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю.
Статтею 34 Закону № 2344-ІІІ, порушення якої встановлено в ході рейдової перевірки позивача, визначені загальні вимоги до автомобільного перевізника, який, зокрема, виходячи зі спірних у даній справі правовідносин, повинен виконувати вимоги цьогоЗаконута інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.
Суд зауважує, що позивач притягнутий до відповідальності за порушенняст. 48 Закону № 2344-ІІІ, частиною третьою якої встановлено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Відповідно до частини першоїстатті 29 Закону № 3353-ХІІдо участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цимЗакономпідлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.
За приписами частини другоїстатті 29 вказаного Законуз метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 16 Порядку № 1567 передбачена можливість під час рейдової перевірки здійснення габаритно-вагового контролю.
Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженопостановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування»(далі - Порядок №879).
Відповідно до пункту 3 вказаного Порядку габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.
Згідно з підпунктом 4 пункту 2 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
У розумінні Порядку № 879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені упункті 22.5 Правил дорожнього руху, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки (підпункт 3 пункту 2 Порядку № 879).
За змістом пункту 6 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.
Відповідно до пункту 20 Порядку № 879 за результатами точного та/або документального габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.
Згідноп. 22.1 Правил дорожнього руху, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, (далі -Правила дорожнього руху) маса вантажу, що перевозиться, і розподіл навантаження на осі не повинні перевищувати величин, визначених технічною характеристикою даного транспортного засобу.
Як вказано вище, в цьому випадку під час проведення габаритно-вагового контролю встановлено перевищення перевізником ТОВ «Агрофірма «Колос» встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
Відповідно до статтіст. 33 Закону України «Про автомобільні дороги» від 08.09.2005 №2862-IVрух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно зпунктом 22.5 Правил дорожнього рухув редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною 22 м (для маршрутних транспортних засобів 25 м), фактичну масу понад 40т (для контейнеровозів понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах до 46 т), навантаження на одиночну вісь 11 т (для автобусів, тролейбусів 11,5 т), здвоєні осі 16 т, строєні 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь 11 т, здвоєні осі 18 т, строєні 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11т., здвоєні осі понад 16т., строєні осі понад 22 т або фактичною масою понад 40т. (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь понад 11т., здвоєні осі понад 18т., строєні осі понад 24т. або фактичною масою понад 44т., а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах понад 46т.) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Проаналізувавши зазначені вище норми чинного законодавства, суд вважає, що правила перевезення неподільного та подільного вантажів у випадку перевищення вагових або габаритних параметрів є різними: перевезення неподільного вантажу допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі, а перевезення подільного вантажу з перевищенням навантаження на вісі заборонено.
Вантажем, який перевозився водієм позивача, є пісок, тобто вантаж є подільним, адже може при завантаженні бути поділений на окремі частки без втрати або пошкодження його властивостей, а тому перевезення такого вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм відповідно доп. 22.5 Правил дорожнього рухузаборонено.
Головною метою такої заборони є збереження автомобільних доріг та попередження їх передчасного руйнування. Внаслідок цього й встановлено заборону з перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм без будь-яких винятків.
Відтак, чинним законодавством встановлена імперативна заборона на перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм, що виключає можливість отримання перевізником відповідного дозволу.
Згідно з абзацом 17 частини першоїстатті 60 Закону № 2344-IIІ, за яким на позивача накладений штраф за порушення законодавства про автомобільний транспорт, до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30% при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Оскільки видача дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, які перевозять подільні вантажі з перевищенням габаритно-вагових параметрів, законодавством не передбачена, то на особу не може бути накладений штраф відповідно до абзацу 17 частини першоїстатті 60 Закону № 2344-IIІза відсутність такого дозволу.
Враховуючи, що перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм заборонено та видача відповідного дозволу на перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм не передбачена, суд вважає, що в діях позивача відсутній склад правопорушення, передбаченого абзацом 17 частини першоїстатті 60 Закону № 2344-IIІ, що обумовлює протиправність оскарженої постанови.
Крім того, у позовній заяві позивач зазначає, що було застосовано блокування автомобільного транспортного засобу згідно Акту від 16.04.2024, проте і одразу було застосовано розблокування автомобільного транспортного засобу але при цьому не проводилась оплата за проїзд, яка здійснюється у разі перевищення вагових параметрів, вказаних у пп. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10.10.2001 р. №1306, не було здійснене перевантаження транспортного засобу, і повторного габаритно-вагового контролю представниками відповідача не здійснювалось.
Докази оплати за проїзд, які здійснюються у разі перевищення вагових параметрів сторонами надано не було, як і доказів розблокування транспортного засобу.
Суд зауважує, що пунктом 21 Порядку № 879 визначено, що у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування. Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Відповідно до пункту 22 Порядку № 879 у разі виявлення на стаціонарних або пересувних чи автоматичних зважувальних пунктах порушення правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів такий транспортний засіб тимчасово затримується згідно зістаттею 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Існує правова позиція Верховного Суду, яка викладена в постанові від 29.01.2020 у справі № 814/1460/16, згідно якої у випадку перевезення подільних вантажів з перевищенням вагових параметрів автомобільними дорогами до перевізника може бути застосована відповідальність лише у вигляді плати за проїзд, якщо при зважуванні вантажу встановлено порушення вагових параметрів.
Відповідно до ч. 2ст. 2 КАС Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності передзаконом, запобігаючи всім формам дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Всі основні аргументи та докази, на яких ґрунтувалися доводи та заперечення сторін і які були надані до суду, судом розглянуто та оцінено в розрізі норм чинного законодавства та встановлених обставин справи.
Згідно з частинами 1, 2статті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що відповідачем не доведено правомірність прийняття постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 18.06.2024р. № 095818, а, отже, позовні вимоги є обгрунтованими і підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до платіжної інструкції № 610346 від 01.07.2024 року Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 3028,00 грн., який, за таких обставин, підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями2,5-14,19-22,72-78,94,132-143,159-165,192-205,241-247,255,295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СЛАВКОМТРАНС" (84180, Донецька область, Слов`янський район, м. Миколаївка, вул. Коцюбинського, 7А, ЄДРПОУ 41833220) до Державна служба України з безпеки на транспорті Відділ державного нагляду (контролю) у м. Києві (03150, м. Київ, Антоновича, 51, ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови, - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Державної служби України з безпеки на транспорті відділ державного нагляду (контролю) у м. Києві про застосування адміністративно господарського штрафу від 18.06.2024р. № 095818.
Стягнути з Державної служби України з безпеки на транспорті Відділ державного нагляду (контролю) у м. Києві (03150, м. Київ, Антоновича, 51, ЄДРПОУ 39816845) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СЛАВКОМТРАНС" (84180, Донецька область, Слов`янський район, м. Миколаївка, вул. Коцюбинського, 7А, ЄДРПОУ 41833220) судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.В. Череповський
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121754913 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Череповський Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні