Рішення
від 19.09.2024 по справі 200/4409/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 вересня 2024 року Справа№200/4409/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Христофорова А.Б., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 про визнання протиправною та скасування постанови,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України, в якому позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України оформленою протоколом від 15.02.2024 № 593.

Так, у своєму позові вказує, що він, за результатами медичного огляду, постановою Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_2 від 27.06.2023р. визнаний непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, що підтверджується довідкою ВЛК від 27.06.2023р. № 116/629. Зазначає, що зі змісту вказаної довідки слідує, що його непридатність до військової служби визначено на підставі ст. 30а графи II Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби Положення про Військово-Лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства Оборони України від 14 серпня 2008 року № 402.

Так, вказує, що 27.06.2023р. ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 було проведено обстеження та медичний огляд ОСОБА_1 , за результатами якого встановлено діагноз: Гіперметропія високого ступеню обох очей. Змішаний астигматизм з різницею рефракції у двох меридіанах більше 6.0 Д. Рефракційна амбліопія слабкого ступеню правого ока. Вроджена катаракта правого ока. Під час проходження позивачем медичного огляду при винесенні постанови щодо його придатності 27.06.2023р. ВЛК було враховано надані ним медичні дослідження - консультаційний висновок офтальмолога ОСОБА_2 КП «Дніпропетровська обласна клінічна офтальмологічна лікарня» від 24.04.2023р., зроблений на підставі таких методів досліджень, як рефрактометрія, біометрія, кератометрія. За результатами вказаних досліджень у позивача 24.04.2023р. лікарем- офтальмологом встановлений діагноз: гіперметропія високого ступеню, змішаний астигматизм слабкого ступеня обох очей, вроджена катаракта, рефракційна амбліопія дуже слабкого ступеня правого ока. Разом з тим, вказує, що відповідно до актів дослідження стану здоров`я № 22, № 23 від 05.01.2023р. поліклініки № 1 КНП «Добропільська лікарня інтенсивного лікування» за результатами спеціальних досліджень у нього за результатами даних скіаскопії встановлені діагнози: вроджена катаракта обох очей, далекозорий астигматизм з рефракцією в меридіані найбільшої аметропії +7,5Д та різницею рефракції у двох меридіанах від 3,0 до 6,0Д.

Вказує, що встановлені йому діагнози співпадають також з діагнозом від 08.09.2021р., зазначеним лікарем ОСОБА_3 Медичного центру «Візіум» ТОВ «Діагностика» у виписці із медичної карти пацієнта.

Позивач зауважує, що з його медичної документації, результатів його обстежень протягом життя відстежується погіршення зору обох очей, а також підтверджується вроджена катаракта правого ока.

Так, вказує позивач, відповідно до постанови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_4 від 27.06.2023р. № 116/629 його визнано непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку, про що зазначено в тимчасовому посвідченні військовозобов`язаного № НОМЕР_1 , виданого 24.01.2023р.

Проте, вказує позивач, у відповідь на адвокатський запит адвоката Печериці Н.С. від 15.04.2024р. вих. № 15.04/24-1 в його інтересах, ІНФОРМАЦІЯ_5 було направлено лист від 27.04.2024р. № 14/2479, яким повідомлено про те, що постанова ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_4 від 27.06.2023р. № 116/629 щодо визначення категорії придатності для проходження військової служби ОСОБА_1 скасована постановою Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України, оформленою протоколом від 15.02.2024р. № 593.

Зазначає, що з витягу з протоколу засідання ВЛК ЦВЛК від 15.02.2024р. № 593, який був наданий ІНФОРМАЦІЯ_5 у відповідь на вищевказаний адвокатський запит, слідує, що ЦВЛК постановлено наступне: «Враховуючи невідповідність діагнозу зазначеного у довідці ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_6 від 27.06.2023р. № 116/629 вимогам п. «а» ст. зо Пояснень щодо застосування Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 2 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних силах України, затвердженого наказом МОУ від 14.08.2008р. № 402 (зі змінами), постанову ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_6 від 27.06.2023р. № 116/629 щодо військовозобов`язаного ОСОБА_1 1984 року народження: «На підставі ст. 30а графи П Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 1 до Положення) непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку» - скасувати. ОСОБА_1 підлягає повторному медичному огляду ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_7 згідно до вимог Положення.

Позивач відзначає, що з постанови ЦВЛК випливає, що встановлений йому районною ВЛК діагноз, вказаний в довідці від 27.06.2023р. № 116/629, нібито не відповідає вимогам, що встановлені п. 6 розділу VII Пояснень щодо застосування Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 2 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних силах України, затвердженого наказом МОУ від 14.08.2008р. № 402 (зі змінами)). Відповідно до вимог, зазначених в Поясненнях, при встановленні діагнозу за статтею 30 вид та ступінь аномалії рефракції визначаються за допомогою скіаскопії або рефрактометрії; при зміні ступеню придатності до військової служби рефракція визначається за умов циклоплегії.

Натомість, вказує позивач, зазначаючи про таке в оскаржуваній постанові, ЦВЛК, на його переконання, дійшла помилкового висновку, який спростовується наявною медичною документацією, результатами досліджень та висновками лікарів, адже при встановленні йому діагнозу в червні 2023 року районна ВЛК визначила ступінь аномалії рефракції за допомогою методів скіаскопії та рефрактометрії, а також врахувала попередні дослідження, які були проведені за такими ж самими методами в інших клініках, а саме: консультаційний висновок КП «Дніпропетровська обласна клінічна офтальмологічна лікарня» від 24.04.2023р., зроблений на підставі результатів рефрактометрії, біометрії, кератометрії; акти дослідження стану здоров`я № 22, № 23 від 05.01.2023р. Поліклініки № 1 КНП «Добропільська лікарня інтенсивного лікування» з результатами скіаскопії.

Також позивач зазначає, що про прийняття ЦВЛК оскаржуваної постанови він дізнався з відповіді на адвокатський запит. Вказує, що він не був повідомлений ані ЦВЛК, ані ІНФОРМАЦІЯ_5 як щодо розгляду ЦВЛК його особистої справи та перегляду постанови районної ВЛК, так і щодо результатів перегляду ЦВЛК цієї постанови.

Так, зазначає, адвокатом Клименко Я.М. на адресу ЦВЛК був направлений адвокатський запит від 14.05.2024р. вих. № 2024/12 в його інтересах про надання інформації щодо підстав та порядку перегляду постанови ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_4 від 27.06.2023р. № 116/629, та інформації на підставі яких документів, в тому числі якої медичної документації, було прийнято оскаржуване рішення щодо Позивача. Проте, відповіді на даний адвокатський запит від ЦВЛК не надходило.

Позивач рахує, що системний аналіз норм вищенаведеного законодавства, що регламентують порядок ведення військового обліку, свідчить, що документами, які посвідчують факт зняття особи з військового обліку, є військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов`язаного з відповідною відміткою, проте, як вбачається з тимчасового посвідчення військовозобов`язаного ОСОБА_1 № 08/713 від 24.01.2023р. відповідно до запису начальника ІНФОРМАЦІЯ_8 його виключено з військового обліку 27.06.2023р.

Отже, на переконання позивача, в розумінні закону він не є військовозобов`язаною особою, і, відповідно, відсутні будь-які правові підстави у ЦВЛК для направлення його на проходження повторного медичного огляду ВЛК. Проте, з невідомих позивачу причин, без наявних на те законних підстав оскаржуваною постановою ЦВЛК було скасовано рішення ВЛК від 27.06.2023р. № 116/629 про визнання позивача непридатним до військової служби та постановлено направити на проходження повторного медичного огляду.

Враховуючи вище наведене, позивач не погоджується з постановою ЦВЛК від 15.02.2024р. № 593, вважає таке рішення протиправним та таким, що призводить до суттєвого порушення його законних прав та інтересів, а тому звернувся до суду із цим позовом.

Відповідач, не погодившись із позовними вимогами, надав до суду відзив, в якому заперечивши проти задоволення позову зазначив, що за запитом слідчого управління Головного управління Національної поліції у Донецькій області щодо правомірності прийняття постанови ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_6 на військовозобов`язаного ОСОБА_1 , 1984 року народження, ВЛК ЦВЛК ЗС України розглянуто довідку ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_6 ві 27.06.2023 №116/629, картку обстеження та медичного огляд військовозобов`язаного ОСОБА_1

Відповідно до абзацу п`ятнадцятого підпункту 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення, ВЛК ЦВЛК ЗС України має право розглядати, переглядати, скасовувати, відміняти, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК.

Позивач не був присутній та не викликався під час перегляду довідки ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_6 від 27.06.2023 №116/629.

Виклик, присутність громадян стосовно яких переглядаються постанови позаштатних ВЛК Положенням не визначено.

Протоколом засідання ВЛК ЦВЛК ЗС України від 15.02.2024 № 593, зазначено, що: "Враховуючи, невідповідність діагнозу зазначеного у довідці військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_6 від 27.06.2023 №116/629 вимогам пункту а статті 30 Пояснень щодо застосування Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 2 до Положення), постанову військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_6 від 27.06.2023 №116/629 щодо військовозобов`язаного ОСОБА_1 1984 року народження: На підставі статті 30-а графи ІІ Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 1 до Положення) непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку скасувати. Підлягає повторному медичному огляду ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_7 згідно вимог Положення.

Відповідач вказує, що позивачем зазначено про порушення ВЛК ЦВЛК ЗС України Положення, а саме порядку проведення військово-лікарської експертизи, без посилання на відповідний пункт, главу та розділ.

Крім того, вказує, що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.

Третя особа пояснень щодо позову до суду не направила.

У відповіді на відзив сторона позивача заперечувала доводи, що викладені у відзиві на позов та просила суд задовольнити позовні вимоги.

Встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених ст. 161 цього Кодексу, суд своєю ухвалою від 02 липня 2024 року позовну заяву ОСОБА_1 до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України про визнання протиправною та скасування постанови залишив без руху та надав позивачу строк в 10 (десять) днів з дня вручення копії цієї ухвали, для усунення недоліків позовної заяви, шляхом надання суду заяви про залучення третьої особи до участі у справі із зазначенням підстав такого залучення, обґрунтувань того, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі.

У встановлений судом строк недоліки позовної заяви усунуті позивачем в повному обсязі.

Ухвалою суду від 19 липня 2024 року позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження, без проведення судового засідання та повідомлення (виклику) учасників справи. Залучено до участі у справі за позовом ОСОБА_1 до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил Українипро визнання протиправною та скасування постанови, - як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 (юридична адреса: АДРЕСА_1 ; ЄДРПОУ НОМЕР_2 ).

Ухвалою від 19 вересня 2024 року суд відмовив в задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Відповідно до статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який було неодноразово продовжено та який триває станом на дату розгляду цієї справи.

02 березня 2022 року опублікованими Радою суддів України 02.03.2022 Рекомендаціями щодо роботи судів в умовах воєнного стану року, судам України рекомендовано за можливості відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через залучення до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв`язку з небезпекою для життя.

Донецький окружний адміністративний суд продовжує свою роботу у дистанційному режимі.

За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. Відповідно достатті 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

За приписами частини 5 статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Суд враховує, що відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року, яка ратифікована Україною 17.07.1997 року, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи у продовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру. Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").

Враховуючи вищезазначене, та зважаючи на те, що в матеріалах справи достатньо документів для розгляду справи по суті, заяв від учасників справи про поновлення/продовження процесуальних строків, для вчинення процесуальних дій, у відповідності до положень п. 3 розділу VI "Прикінцеві положення" КАС України, до суду не надходило, з метою недопущення невиправданого затягування судового процесу, суд проводить розгляд справи у письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.

З`ясовуючи те чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги, якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, судом встановленонаступне.

З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , паспорт: № НОМЕР_3 виданий 04.12.2023 року, орган, що видав № 1237, проходив медичний огляд в ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_6 , за встановленим діагнозом Гіперметропія високого ступеню обох очей. Змішаний астигматизм з різницею рефракції у двох головних меридіанах більше 6.0Д. Рефракційна амбліопія слабкого ступеню правого ока. Вроджена катаракта правого ока, прийнято постанову від 27.06.2023 №116/629: на підставі статті 30-а графи ІІ Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі-Розклад хвороб) (додаток 1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402 (зі змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за №1109/15800, визнаний непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку. Постанова оформлена довідкою ВЛК від 27.06.2023 №116/629.

З наданого запита т. в. о. слідчого управління Головного управління Національної поліції у Донецькій області від 01.01.2024, який адресовано ЦВЛК вбачається наступне: «СУ ГУНП в Донецькій області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні, відомості про яке зареєстровано до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023050000000422 від 15.09.2023, за ознаками складу кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 332 КК України за фактом виявлення функціонування на території Донецької області каналу з організації незаконного переправлення осіб призовного віку через державний кордон України, шляхом оформлення документів про наявність захворювання або невідповідності стану здоров`я до проходження військової служби.

В ході досудового розслідування, на виконання ухвали слідчого судді Мар`їнського районного суду Донецької області від 31.10.2023 № 237/6048/23 отримано тимчасовий доступ до речей і документів, які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Керуючись положеннями ст.ст. 40, 93 КПК України, СУ ГУНП в Донецькій області просить провести перевірку обґрунтованості рішень військово лікарської комісії щодо визнання непридатності до військової служби, прийнятих у період дії правового режиму воєнного стану в Україні, уведеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022, а в разі виявлення фактів необґрунтованості прийняття таких рішень- ініціювати їх перегляд у визначеному порядку, відносно наступних громадян, зокрема, ОСОБА_1 , 1984 р.н. Крім того, у разі встановлення підстав для скасування постанов (довідок) про непридатність до військової служби вищезазначених осіб, у рішенні в обов`язковому порядку зазначити конкретні підставі скасування такого рішення та відобразити виявлені порушення.»

До запиту долучено, зокрема, копію медичної документації (направлення, довідка військово-лікарської комісії, картка обстеження та медичного огляду військовозобов`язаного, копія сторінок книги протоколів №14/110 засідань позаштатної військово-лікарської комісії військовозобов`язаних запасу І ОСОБА_1 , 1984 р.н. на 6 аркушах.

З наданого протоколу №593 засідання ВЛК від 15.02.2024 на підставі запиту від СУ ГУНП в Донецькій області щодо правомірності прийняття постанови ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_6 на військовозобов`язаного ОСОБА_1 , 1984 року народження. Розглянуто документи.

У висновках лікаря-експерта вказано, що «Відповідно до вимог статті 30-а Пояснення щодо застосування статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 2 до Положення), до пункту а статті 30 Розкладу хвороб належать: короткозорість або далекозорість будья-кого ока в одному із меридіанів більше 12,0 дптр або астигматизм будь-якого виду з різницею рефракції у двох головних меридіанах більше 6,0 дптр. В діагнозі постанови ВЛК в довідці військовозобов`язаного ОСОБА_1 при ІНФОРМАЦІЯ_6 від 27.06.2023 №116/629 відсутні дані за ступінь астигматизму в діоптріях який має відповідати пункту «а» статті 30. Тому є підстави скасувати постанову ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_6 на військовозобов`язаного ОСОБА_1 від 27.06.2023 №116/629 непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.

У висновках вказано, що викладені у розділі VIII даного Протоколу, та керуючись вимогами Положення - постанову ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_6 за статтею 30-а військовозобов`язаного ОСОБА_1 від 27.06.2023 №116/629 «непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку» - скасувати.

Вирішено, що враховуючи, невідповідність діагнозу зазначеного у довідці військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_6 від 27.06.2023 №116/629 вимогам пункту а статті 30 Пояснень щодо застосування Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 2 до Положення), постанову військово-лікарської комісії при ІНФОРМАЦІЯ_6 від 27.06.2023 №116/629 щодо військовозобов`язаного ОСОБА_4 1984 року народження: На підставі статті 30-а графи ІІ Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 1 до Положення) непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку скасувати.

Вважаючи протокол Центральної ВЛК ЗС України від 15.02.2024 № 593 протиправними, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли, суд виходить з такого.

Згідно з частиною 1 статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-ХІІ (далі - Закон №2232-ХІІ) захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

У відповідності до частини 5 статті 1 Закону №2232-ХІІ від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом.

Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 №3543-ХІІ (далі - Закон №3543-ХІІ) визначає правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів.

Абзацом 3 частини 5 статті 22 Закону №3543-ХІІ передбачено, що особливості проходження медичного обстеження військовозобов`язаними та резервістами під час мобілізації, на особливий період визначаються Міністерством оборони України спільно з Міністерством охорони здоров`я України.

Відповідно до частини десятої статті 2 Закону №2232-ХІІ та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України 14.08.2008 №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за №1109/15800 (далі - Положення №402).

Відповідно до пункту 1.1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Згідно з пунктом 1.2 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза - це медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I - II груп патогенності; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Пунктом 2.1 розділу І Положення №402 передбачено, що для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Відповідно до пункту 2.2 розділу І Положення №402 штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі - ІНФОРМАЦІЯ_8); ВЛК регіону.

Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та закладах охорони здоров`я (установах).

Залучати особовий склад штатних ВЛК для вирішення питань та завдань, не пов`язаних із військово-лікарською експертизою, забороняється.

ЦВЛК є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи в Збройних Силах України. (підпункт 2.3.1 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402).

Відповідно до підпункту 2.3.3 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення №402 на ЦВЛК покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також, зокрема:

прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності осіб, звільнених з військової служби, на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України;

проведення спільно з МОЗ України аналізу та узагальнення результатів лікувально-оздоровчої роботи серед допризовників і призовників, медичного огляду призовників та розроблення пропозицій щодо покращення цієї роботи.

Як передбачено підпунктом 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення №402 ЦВЛК має право, серед іншого:

оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення;

перевіряти роботу підпорядкованих ВЛК з питань військово-лікарської експертизи;

витребовувати документи в частині, що характеризують обставини отримання захворювання, поранення, травми, каліцтва, необхідні для прийняття постанови про їх причинний зв`язок;

направляти у заклади охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України на контрольне обстеження та медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби), військовозобов`язаних, резервістів, працівників;

розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України.

Згідно з пунктом 2.3.5.Постанови ЦВЛК можуть бути оскаржені в судовому порядку.

Відповідно до пункту 2.4.4. на ВЛК регіону покладаються, серед іншого, організація військово-лікарської експертизи, керівництво підпорядкованими ВЛК, контроль за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності.

Згідно з пунктом 2.4.5. ВЛК регіону має право, зокрема, приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК.

Пунктом 2.4.6. розділу І Положення №402 встановлено, що рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.

Відповідно до пункту 1.1. розділу ІІ Положення №402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності:

до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти);

військовослужбовців до військової служби;

військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю;

військовослужбовців до служби в Десантно-штурмових військах, плаваючому складі, морській піхоті;

кандидатів на навчання у ВВНЗ, ліцеїстів;

кандидатів до військової служби за контрактом;

кандидатів до участі у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки (далі - МО) та у складі національного персоналу;

військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, працівників Збройних Сил України для роботи з ДІВ, КРП, джерелами ЕМП, ЛВ та мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами;

військовослужбовців та працівників Збройних Сил України до служби (роботи) у спеціальних спорудах, працівників допоміжного флоту ВМС Збройних Сил України;

а також з метою визначення:

можливості проходження військової служби військовослужбовцями та проживання членів їх сімей за кордоном;

необхідності в тривалому спеціалізованому лікуванні, медичному спостереженні або в навчанні (вихованні) у спеціалізованих навчальних закладах членів сімей військовослужбовців, транспортабельності їх за станом здоров`я;

потреби у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою або відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва);

потреби у тривалому лікуванні.

Пунктом 1.2. розділу ІІ Положення №402 встановлено, що постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3). Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10).

На підставі абзацу 2 підпункту «б» пункту 20.3 глави 20 розділу II Положення при медичному огляді військовослужбовців та інших осіб ВЛК приймаються постанови такого змісту, зокрема,: "Непридатний": до військової служби з виключенням з військового обліку.

Згідно з пунктом 20.4 Положення №402 за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку непридатності до військової служби або обмежену придатність осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає одну з таких постанов: "непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час"; "обмежено придатний до військової служби".

За статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає одну з таких постанов: "обмежено придатний до військової служби"; "придатний до військової служби".

У воєнний час за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає постанову "придатний до військової служби".

Відповідно до пункту 22.12 Положення №402, постанова ВЛК про ступінь придатності військовослужбовця до військової служби чинна протягом 12 місяців з моменту проведення медичного огляду.

Постанови ВЛК щодо військовослужбовців, які визнані непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку або непридатними до військової служби у мирний час, обмежено придатними у воєнний час, повинні бути реалізовані негайно.

Якщо постанова ВЛК не реалізована та в стані здоров`я оглянутого, незалежно від терміну, за його заявою або висновками лікарів закладів охорони здоров`я (установ) виникли зміни, то проводиться повторний медичний огляд.

Аналіз зазначених вище норм дає підстави для висновку, що за результатами медичного огляду ВЛК відповідного рівня приймає рішення, яке оформляється відповідною довідкою.

Відповідно до пункт 6.8 Глави 6 Розділу II Положення №402 передбачає, що на осіб, які проходять медичний огляд амбулаторно, заводиться Картка обстеження та медичного огляду, при стаціонарному огляді - історія хвороби.

В ході розгляду справи судом встановлено, що протоколом засідання ЦВЛК ЗС України від 15 лютого 2024 року № 593 скасовано постанову ВЛК при Першому відділі Покровського РТЦК від 27.06.2023 №116/629 щодо військовозобов`язаного ОСОБА_1 "На підставі статті 30-а графи ІІ Розкладу хвороб,станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.

В обґрунтування протоколу, зокрема, вказано, що відповідно до вимог статті 30-а Пояснення щодо застосування статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (додаток 2 до Положення), до пункту а статті 30 Розкладу хвороб належать: короткозорість або далекозорість будьякого ока в одному із меридіанів більше 12,0 дптр або астигматизм будьякого виду з різницею рефракції у двох головних меридіанах більше 6,0 дптр. В діагнозі постанови ВЛК в довідці військовозобов`язаного ОСОБА_1 при ІНФОРМАЦІЯ_6 від 27.06.2023 №116/629 в діагнозі відсутні дані за ступінь астигматизму в діоптріях який має відповідати пункту «а» статті 30. Тому є підстави скасувати постанову ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_6 на військовозобов`язаного ОСОБА_4 від 27.06.2023 №116/629 непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.

Разом з тим, звертаючись до суду позивачем наводились аргументи з приводу того, що під час перегляду постанови від 27.06.2023 №116/629, ЦВЛК ЗС України в обґрунтуванні прийняття оскаржуваної постанови коментує тільки частку діагнозу, який зазначений у довідці ВЛК від 27.06.2023 №116/629, а саме «Гіперметропія високого ступеню обох очей», і залишає поза увагою діагноз «Змішаний астигматизм з різницею рефракції у двох меридіанах більше 6.0Д.», який чітко підпадає під критерії п. а) ст. 30 Розкладу хвороб (Додаток 1) до Положення № 402 для визначення непридатності до військової служби з виключенням Позивача з військового обліку.

В даному випадку зазначає позивач, медичними дослідженнями та висновками лікарів, що підтверджено також районною ВЛК в довідці, встановлений діагноз «Змішаний астигматизм з різницею рефракції у двох меридіанах більше 6.0Д», на підставі якого районна ВЛК в довідці від 27.06.2023 №116/629 і застосувала п. а) ст. 30 Розкладу хвороб (Додаток 1) до Положення № 402 та законно визнала його непридатним до військової служби.

Надаючи правову оцінку твердженням позивача про невідповідність висновків відповідача, вказаних у протоколі, суд зазначає, що Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі № 806/526/16 зазначив: "…що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі".

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Суд також зазначає, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.

Таким чином, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18.

Суд наголошує на тому, що позивач у позовній заяві посилається на порушення процедури прийняття оскарженого рішення та жодних доказів, які б підтверджували такі обставини, суду не подав.

Водночас, суд звертає увагу на те, що зі змісту спірної постанови, оформленої протоколом, за наслідками дослідження картки медичного огляду позивача судом встановлено, що комісією ЦВЛК надано оцінку стану здоров`я позивача, враховано та досліджено медичні обстеження останнього та зроблено певний висновок про скасування постанови ВЛК від 27.06.2023 №116/629 та вирішено, що позивач підлягає повторному медичному огляду ВЛК.

Отже, у разі наявності сумніву у позивача щодо правильності висновку стосовно ступеня його придатності, він має право особисто звернутися до ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_7 згідно вимог Положень №402 із пакетом документів, які б підтверджували зворотнє.

Крім того, судом встановлено позивач не був присутній та не викликався під час перегляду довідки ВЛК при ІНФОРМАЦІЯ_6 від 27.06.2023 №116/629. Разом з тим, обов`язковий виклик, присутність громадян стосовно яких переглядаються постанови позаштатних ВЛК Положенням №402 не визначено.

Отже, розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак, суд не може здійснювати власну оцінку обґрунтованості прийняття певного висновку, оскільки, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка обґрунтованості висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів учасників справи, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази надані позивачем - суд дійшов висновку, що обґрунтування на які посилається позивач, не дають суду підстав для висновків, які б спростовували доводи відповідача, а тому з огляду на наведені вище норми та обставини справи, зважаючи на правову позицію Верховного Суду у цій категорії справ, суд дійшов висновку, про відмову у задоволенні позову.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що в задоволенні адміністративного позову відмовлено, суд не вирішує питання про розподіл судових витрат.

Керуючись ст.ст. 2-15, 19-21, 72-79, 90, 94, 122, 123, 132,159-161,164,192-194,224-228,241-247, 255,253-263,293-295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_2 ; фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_3 ; РНОКПП: НОМЕР_4 ) до Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України (юридична адреса: 01133, м. Київ, вул. Госпітальна, буд. 16; ЄДРПОУ: 08356179), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі ІНФОРМАЦІЯ_2 (юридична адреса: АДРЕСА_1 ; ЄДРПОУ НОМЕР_2 )про визнання протиправною та скасування постанови Центральної військово-лікарської комісії Збройних Сил України оформленою протоколом від 15.02.2024 № 593, - відмовити.

Рішення складене у повному обсязі та підписане 19 вересня 2024 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя А.Б. Христофоров

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2024
Оприлюднено23.09.2024
Номер документу121754920
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них

Судовий реєстр по справі —200/4409/24

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

Рішення від 19.09.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

Ухвала від 19.07.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Христофоров А.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні