Рішення
від 19.09.2024 по справі 260/3888/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2024 року м. Ужгород№ 260/3888/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Рейті С.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Берегівської окружної прокуратури в інтересах держави до Виконавчого комітету Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатської області, третя особа - Департамент культури, національностей та релігій Закарпатської обласної військової адміністрації, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Керівник Берегівської окружної прокуратури звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом в інтересах держави до Виконавчого комітету Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатської області, третя особа - Департамент культури, національностей та релігій Закарпатської обласної військової адміністрації, яким просить суд:

1. Визнати протиправною бездіяльність виконавчого комітету Вилоцької селищеної ради, Берегівського району Закарпатської області, що полягає у невиконанні вимог чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини місцевого значення - пам`ятки археології «Стоянка», пізній палеоліт, розташованої за адресою: Берегівський район, с. Шаланки, східна околиця, та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури Закарпатської обласної військової адміністрації про занесення останнього до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

2. Зобов`язати виконавчий комітет Вилоцької селищеної ради, Берегівського району, Закарпатської області виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини місцевого значення - пам`ятки археології «Стоянка», пізній палеоліт, розташованої за адресою: Берегівський район, с. Шаланки, східна околиця, та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури Закарпатської обласної військової адміністрації про занесення останнього до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що за результатами опрацювання матеріалів щодо наявності підстав для представництва інтересів держави в суді, виявлено факт протиправної бездіяльності Вилоцької селищеної ради Берегівського району Закарпатської області в особі виконавчого комітету Вилоцької селищеної ради Берегівського району Закарпатської області, що полягає у невиготовленні облікової документації та неподанні до уповноваженого органу охорони культурної спадщини вищого рівня пропозиції про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України на об`єкт культурної спадщини.

Так, моніторингом Державного реєстру нерухомих пам`яток України окружною прокуратурою встановлено, що на території Вилоцької селищної об`єднаної територіальної громади розташована пам`ятка культурної спадщини, а саме: на території села Шаланки, східна околиця - пам`ятка археології «Стоянка», пізнього палеоліту, яку не внесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

У даному спорі саме на відповідача - Вилоцьку селищну раду Берегівського району Закарпатської області в особі виконавчого комітету Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатської області покладається обов`язок щодо виготовлення облікової документації та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури Закарпатської обласної військової адміністрації про занесення таких до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Ухвалою судді від 17.06.2024 року відкрито провадження у даній адміністративній справі та справу призначено до судового розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.

Копію ухвали надіслано відповідачеві та третій особі в електронний кабінет та доставлено 18.06.2024 року, про що свідчить відповідна довідка.

У встановлений ухвалою суду строк відзиву на позовну заяву відповідачем не надано, також, до суду не надходили пояснення третьої особи щодо спору.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши всі докази, які мають юридичне значення для вирішення справи і розгляду спору по суті, суд дійшов наступного висновку.

Як встановлено судом та підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, рішенням виконавчого комітету Закарпатської обласної ради № 43 від 22.03.1989 року визначено список пам`яток археології, історії та культури, до якого, зокрема, включено пам`ятку археології «Стоянка», що знаходиться за адресою: Берегівський район, с. Шаланки, східна околиця.

Проведеним моніторингом Державного реєстру нерухомих пам`яток України окружною прокуратурою встановлено, що на території Вилоцької селищної об`єднаної територіальної громади розташована пам`ятка культурної спадщини, а саме: на території села Шаланки, східна околиця - пам`ятка археології «Стоянка», пізнього палеоліту, яку не внесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

З огляду на викладене, Берегівська окружна прокуратура, реалізуючи надані законом повноваження щодо захисту державних інтересів, звернулася до суду із позовом про визнання протиправною бездіяльності виконкому Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатської області щодо невиконання вимог чинного законодавства України, що полягає у не вжитті заходів щодо виготовлення облікової документації та поданні до органу охорони культурної спадщини вищого рівня Департаменту культури Закарпатської обласної військової адміністрації пропозиції про занесення об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України об`єкта культурної спадщини, який знаходиться за адресою: Берегівський район, с. Шаланки, східна околиця, а саме пам`ятки археології «Стоянка», пізнього палеоліту, та, відповідно, зобов`язання виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатської області, а саме: пам`ятки археології «Стоянка», пізнього палеоліту, що знаходиться за адресою:Берегівський район, с. Шаланки, східна околиця, та подати пропозицію до органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури Закарпатської обласної військової адміністрації про занесення такого об`єкту до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, а оскільки орган уповноважений здійснювати функції держави у спірних правовідносинах є виконавчий комітет Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатської області, до якої пред`явлено позовні вимоги - прокурор набуває статусу позивача та звертається до суду на захист інтересів держави, відповідно до ст.23 Закону України «Про прокуратуру».

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини регулює Закон України «Про охорону культурної спадщини» від 08.06.2000 року №1805-III (з наступними змінами та доповненнями, в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №1805-III).

За визначеннями, наведеними у ст. 1 Закону №1805-III:

- об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;

- пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

- охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини;

Згідно із ст. 3 Закону № 1805-III, державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать зокрема: виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону № 1805-III до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, належить, зокрема: реалізація державної політики з питань охорони культурної спадщини; ведення Державного реєстру нерухомих пам`яток України, здійснення координації та контролю за паспортизацією нерухомих об`єктів культурної спадщини; подання Кабінету Міністрів України пропозицій про занесення об`єктів культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та про внесення змін до нього щодо пам`яток національного значення; занесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та внесення змін до нього щодо пам`яток місцевого значення.

Відповідно до частини 2 статті 6 Закону № 1805-III до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить, зокрема, забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України; забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження; організація розроблення відповідних програм охорони культурної спадщини.

Згідно з ч. 1 статті 13 Закону № 1805-III об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки.

У відповідності до статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Відповідно до ст. 5 цього Закону України, до системи місцевого самоврядування входять виконавчі органи сільської, селищної, міської ради, а згідно ч. 1 ст. 11 Закону - виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Згідно з пп.10 п. «б» ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження забезпечення охорони пам`яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання.

Виходячи з вищенаведених норм суд приходить до висновку, що у даному випадку саме на виконавчий комітет Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатської області покладається обов`язок подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня (Департаменту культури, національностей та релігій Закарпатської ОВА) про занесення таких об`єктів до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Разом з тим, відповідно до пункту 1 Розділу IV Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 року № 158, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01.04.2013 року за № 528/23060 (далі - Порядок № 158) для розгляду питання занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру Ініціатором подаються Мінкультури такі документи: подання за формою, наведеною у додатку 3 до цього Порядку, засвідчене підписом керівника установи, організації, що виступає Ініціатором; облікова документація.

Відповідно до пункту 1 Розділу III Порядку № 158 облікова документація складається на об`єкт культурної спадщини та містить дані щодо його цінності, характерних властивостей, що становлять його історико-культурну цінність, етапів розвитку, просторових, функціональних характеристик, стану збереження, а також дані проведених досліджень (далі - облікова документація).

У відповідності до пункту 3 розділу III Порядку № 158 облікова документація складається з: облікової картки за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку; історичної довідки; матеріалів фотофіксації сучасного стану об`єкта: фото загального вигляду, фото об`єкта в контексті (навколишньому середовищі), фото найбільш цінних (характерних) елементів об`єкта, фото рухомих об`єктів (деталей), фото інтер`єрів, фото загроз (дії негативних чинників); акта стану збереження за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку.

Згідно з пунктом 3 розділу І Порядку № 158 система обліку об`єктів культурної спадщини включає комплекс заходів із взяття на облік об`єкта культурної спадщини, оформлення облікової документації, занесення чи незанесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру, ведення Реєстру, інвентаризації об`єктів культурної спадщини, включення до Реєстру об`єкта культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом, формування облікових справ та внесення змін до Реєстру (зміна категорії пам`ятки та вилучення пам`ятки з Реєстру).

Відповідно до пункту 5 Порядку визначення категорій пам`яток, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 452 від 22.05.2019 року, попередню оцінку відповідності об`єкта культурної спадщини ознакам, визначеним у пунктах 3 і 4 цього Порядку, проводить розробник облікової документації, що складається відповідно до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, який затверджується Мінкультури.

Враховуючи вищенаведене суд приходить до висновку, що на виконавчий комітет Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатськї області покладається обов`язок виготовлення облікової документації на кожен із об`єктів культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатськї області, та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня, яким є Департамент культури, національностей та релігій Закарпатської ОВА, про занесення таких об`єктів до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Отже, невиконання відповідачем обов`язку по виготовленню облікової документації на об`єкт культурної спадщини місцевого значення пам`ятки археології «Стоянка», пізнього палеоліту, що знаходяться за адресою: Берегівський район, с. Шаланки, східна околиця, та, відповідно, неподання пропозиції органу охорони культурної спадщини вищого рівня, Департаменту культури, національностей та релігій Закарпатської ОВА, про занесення такого об`єкту до Державного реєстру нерухомих пам`яток України свідчить про бездіяльність відповідача, яку слід визнати протиправною.

Відповідно до ч. 1ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Суд враховує позицію Верховного Суду України у постанові від 16.09.2015 року у справі № 21-1465а15, відповідно до якої - спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення. Верховний Суд у своїй практиці неодноразово покликався на те, що "ефективний засіб правового захисту", у розумінні ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату. Винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації не відповідає зазначеній нормі Конвенції (постанови Великої Палати Верховного Суду від 28.03.2018 року у справі № 705/552/15-а, Верховного Суду від 18.04.2018 у справі № 826/14016/16).

Відповідно до положень ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України. Позивачем доведено правомірність звернення до суду з позовом та наявність підстав для визнання протиправною бездіяльності виконкому Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатської області щодо не виконання вимог чинного законодавства України по виготовленню облікової документації на об`єкт культурної спадщини місцевого значення (пам`ятки археології «Стоянка», пізнього палеоліту, що знаходяться за адресою: Берегівський район, с. Шаланки, східна околиця) та подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури, національностей та релігій Закарпатської ОДА, про занесення останнього до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, в зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов керівника Берегівської окружної прокуратури Закарпатської області (Закарпатська область, м. Берегове, вул. І. Сечені, 15) до Виконавчого комітету Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатської області (Закарпатська область, Берегівський район, смт. Вилок, вул. Гагаріна, 8 код 04349277), третя особа - Департамент культури, національностей та релігій Закарпатської обласної державної адміністрації (Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, 4 код 44361754), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатської області щодо невиконання вимог чинного законодавства України що полягає у не вжитті заходів щодо виготовлення облікової документації та поданні до органу охорони культурної спадщини вищого рівня Департаменту культури Закарпатської обласної військової адміністрації пропозиції про занесення об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України об`єкта культурної спадщини, який знаходяться за адресою: Берегівський район, с. Шаланки, східна околиця, а саме: «пам`ятки археології «Стоянка».

3. Зобов`язати Виконавчий комітет Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатської області виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території Вилоцької селищної ради Берегівського району Закарпатської області, а саме: «пам`ятки археології «Стоянка», пізнього палеоліту, що знаходиться за адресою: Берегівський район, с. Шаланки, східна околиця, та подати пропозицію до органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури Закарпатської обласної військової адміністрації про занесення такого об`єкту до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

4. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення.

СуддяС.І. Рейті

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2024
Оприлюднено23.09.2024
Номер документу121755163
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —260/3888/24

Рішення від 19.09.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні