СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 вересня 2024 року Суми Справа № 480/5542/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Сидорука А.І., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до - Міжрегіональний центр швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій,
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
1. Суть спору, позиція сторін. Процесуальні дії, які вчинялись судом.
1.1. Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить суд:
1) визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає в не підготовці та не поданні до ГУ ПФУ в Сумській області оновлених довідок про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії станом на 01.01.2022 та 01.01.2023 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262-ХІІ, з врахуванням положень постанови КМУ № 704 від 30.08.2017, щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим (спеціальним) званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (процентної надбавки за вислугу років, надбавка за кваліфікацію, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, надбавку за особливості проходження служби, враховуючи посадовий оклад та оклад за військовим (спеціальним) званням з урахуванням надбавки за вислугу років, на відсотки за аналогічною посадою станом на 01.01.2022 та 01.01.2023) та премії у відсотках за аналогічною посадою станом на 01.01.2022 та 01.01.2023, для здійснення обчислення та церерахунку пенсії з 01.02.2022 та з 01.02.2023;
2) зобов`язати відповідача підготувати та надати до ГУ ПФУ в Сумській області оновлену довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивачу станом на 01.01.2022 та 01.01.2023 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ, з врахуванням положень постанови КМУ № 704, щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим (спеціальним) званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (класну кваліфікацію) та премії у відсотках за аналогічною посадою станом на 01.01.2022 та 01.01.2023, для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2022 та з 01.02.2023.
1.2. Судом 26.06.2024 було відкрито провадження у справі.
1.3. Вказані позовні вимоги обгрунтовані тим, що рішенням суду визнано протиправним та нечинним зміни до постанови КМУ, яким було встановлено розрахунок розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, на відповідний коефіцієнт. Після втрати чинності даного положення законодавства розрахунок розмірів посадових окладів та окладів за спеціальним званням у 2022-2023 роках повинен проводитися шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого відповідним Законом України ''Про Державний бюджет України на 2022 рік'', ''Про Державний бюджет України на 2023 рік'' на відповідний коефіцієнт. Позивач звернувся до відповідача з проханням виготовити та направити довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з 01.02.2022 та 01.02.2023. Відповідач відмовив позивачу.
1.4. Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позовних вимог заперечує.
1.5. Відзив мотивований тим, що у відповідності до вимог постанови КМУ від 13.02.2008 № 45, відповідач має видавати довідки про розмір грошового забезпечення саме за зверненням та на підставі списків складених ГУ ПФУ в Сумській області. Постнаова КМУ від 21.02.2018 № 103 встановлювала чіткий перелік складовх, що підлягав перерахунку (оклади за посадою та спеціальним званням, надбавка за вислугу років) та не передбачала здійснення перерахунку додаткових видів грошового забезпечення. Тому відповідач відмовивши позивачу у наданні оновлених довідок діяв на підставі, у межах та у спосіб, визначений законодавством.
2. Встановлені судом фактичні обставини.
2.1. Позивач є пенсіонером МНС (ДСНС) України, що не спростовується сторонами.
2.2. Позивач 05.06.2024 звернувся до відповідача із заявою про виготовлення та направлення до ГУ ПФУ в Сумській області оновлених довідок про розмір його грошового забезпечення станом на 01.01.2022 та 01.01.2023, виходячи з розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого станом на 01.01.2022 та 01.01.2023 (а.с.13).
2.3. Відповідач, листом від 10.06.2024, відмовив позивачу у видачі оновлених довідок про розмір грошового забезпечення (а.с.14).
2.4. Вважаючи такі поведінку відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
3. Висновки суду та їх мотиви.
3.1. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення позивача визначаються Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262-ХІІ.
3.2. Частиною 4 ст. 63 вказаного закону передбачено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
3.3. КМУ 30.08.2017 прийняв постанову № 704, якою затверджено схеми складових грошового забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу.
3.4. Постановою КМУ від 13.02.2008 № 45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ.
3.5. Додаток 2 до Порядку № 45 містить форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій.
3.6. Відповідно до ч. 4 ст. 63 Закону № 2262-XII КМУ прийняв постанову № 103. Пунктом 6 вказаної постанови внесені зміни до пункту 4 постанови КМУ № 704, згідно яких це й пункт викладено у наступній редакції: установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.
3.7. Вказаними змінами запроваджено, що розміри посадових окладів та окладів за військовим званням розраховуються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018 на відповідний коефіцієнт.
3.8. Окружний адміністративний суд м. Києва, рішенням від 16.10.2019 в адміністративній справі № 826/6453/18, яке 29.01.2020 залишене без змін постановою суду апеляційної інстанції, визнав протиправним та нечинним п. 6 Постанови № 103.
3.9. Отже, з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі № 826/6453/18, тобто з 29.01.2020, пункт 6 Постанови № 103 втратив чинність, а інші нормативно-правові акти акти, які б надалі встановлювали порядок розрахунку посадових окладів та окладів за військове (спеціальне) звання шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01.01.2018, на відповідний коефіцієнт, відсутні.
3.10. У зв`язку з цим, позивач звернувся до відповідача з заявою підготувати та направити оновлені довідки про розмір його грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.01.2022 та 01.01.2023, з розрахунку посадового окладу та окладу за спеціальне звання, виходячи з розміру прожиткового мінімуму, встановленого Законами України ''Про Державний бюджет України на 2022 рік'' та ''Про Державний бюджет України на 2023 рік''.
3.11. Базовим державним соціальним стандартом є прожитковий мінімум, встановлений законом, на основі якого визначаються державні соціальні гарантії та стандарти у сферах доходів населення, житлово-комунального, побутового, соціально-культурного обслуговування, охорони здоров`я та освіти (стаття 6 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" № 2017-III).
3.12. Прожитковий мінімум щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
3.13. Так, законодавець делегував КМУ повноваження на встановлення умов, порядку та розміру перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб. Величина грошового забезпечення як виплати, що є визначальною при перерахунку пенсії, встановлюється КМУ в межах повноважень щодо визначення розміру перерахунку пенсій.
3.14. Зазначення у пункті 4 постанови КМУ № 704 в формулі обрахунку розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, не суперечить делегованим Уряду повноваженням щодо визначення розміру грошового забезпечення для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII.
3.15. Закони України ''Про Державний бюджет України на 2022 рік'' та ''Про Державний бюджет України на 2023 рік'' застережень щодо застосування як розрахункової величини для визначення, зокрема грошового забезпечення, прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01.01.2018 на 2022-2023 роки не містять.
3.16. Частина 3 ст. 1-1 Закону № 2262-XII містить безумовне застереження про те, що зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV.
3.17. Враховуючи той факт, що з 29.01.2020 до 19.05.2023 положення пункту 4 постанови КМУ № 704, в частині визначення розрахунковою величиною для визначення посадових окладів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, не відповідає правовому акту вищої юридичної сили, позивач має право на виготовлення довідок для перерахунку пенсії з 01.02.2022 та 01.02.2023. Тому до спірних правовідносин, у відповідності до норми ч. 3 ст. 7 КАС України, підлягає застосуванню пункт 4 постанови КМУ № 704 в частині, що не суперечить нормативно-правововим актам, які мають вищу юридичну силу Законам України ''Про Державний бюджет України на 2022 рік'' та ''Про Державний бюджет України на 2023 рік''. Тобто, із використанням для визначення розміру посадового окладу, окладу за спеціальним званням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2022 та 01.01.2023 (через його збільшення у 2022-2023 роках).
3.18. Суд зазначає, що у справі вимога позивача була обумовлено підвищенням розміру грошового забезпечення відповідних категорій осіб рядового і начальницького складу через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року згідно із Законами України ''Про Державний бюджет України на 2020 рік'', ''Про Державний бюджет України на 2021 рік'', ''Про Державний бюджет України на 2022 рік'' та ''Про Державний бюджет України на 2023 рік''.
3.19. Отже, через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII, виходячи з розміру складових, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт.
3.20. Встановлене положеннями пункту 3 розділу II Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1774-VIII обмеження щодо застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою КМУ № 704, жодним чином не впливає на спірні правовідносини, оскільки такою розрахунковою величною є прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року.
3.21. Факт не надходження до відповідача списків від органу пенсійного фонду не може бути підставою для відмови позивачу у виготовленні оновлених довідок за його зверненням, оскільки ризики щодо дотримання органами державної влади певної процедури не можуть покладатися на фізичну особу (позивача), яка має право на перерахунок пенсії з 01.02.2022 та 01.02.2023 на підставі довідок, які повинні видаватися станом на 01.01.2022 та 01.01.2023, у зв`язку зі збільшенням грошового забезпечення, через зростання розміру прожиткового мінімуму у 2022-2023 роках.
3.22. Суд звертає увагу, що невиготовлення та не направлення довідок за зверненням позивача є активною формою поведінки, а тому належним способом захисту порушеного права є визнання протиправними саме дій відповідача.
3.23. Таким чином, відповідач, відмовляючи у наданні позивачу довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачений діючим законодавством, оскільки вказані дії відповідача не відповідають критеріям правомірності, визначених нормою ч. 2 ст. 2 КАС України.
3.24. Враховуючи зазначене, суд задовольняє позовні вимоги в цій частині, шляхом визнання протиправними дій відповідача щодо відмови позивачу у підготовці та надані до ГУ ПФУ в Сумській області оновлених довідок та зобов`язує відповідача підготувати та надати до вказаного управління такі довідки станом на 01.01.2022 та 01.01.2023, для перерахунку із 01.02.2022 та 01.02.2023 основного розміру пенсії позивача.
3.25. Вимоги зобов`язати відповідача зазначити у довідках види грошового забезпечення за аналогічною посадою задоволенню не підлягають, оскільки відповідачем у даній справі взагалі заперечувалось право позивача на виготовлення довідок. У суду відсутні підстави вважати, що відповідач в силу вимог законодавства, при виконанні даного рішення зазначить у довідках інше грошове забезпечення, а ніж те яке отримував позивач до звільнення зі служби, або за прирівняною посадою.
3.26. Таким чином, вимоги задовольняються судом частково.
4. Судові витрати.
4.1. Враховуючи те, що позивач звільнений від сплати судового збору на підставі норми п. 13 ч. 1 ст. 5 Закону України ''Про судовий збір'', його розподіл судом не здійснюється.
Керуючись нормами ст.ст. 90, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов ОСОБА_1 до Міжрегіонального центру швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
2. Визнати протиправними дії Міжрегіонального центру швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області оновлених довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.01.2022 та 01.01.2023.
3. Зобов`язати Міжрегіональний центр швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій (вул. Рятувальників, 64, м. Ромни, Сумська область, 42001, код ЄДРПОУ 33219415) підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) станом на 01.01.2022 та 01.01.2023, виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2022 та 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України № 2262-ХІІ від 09.04.1992 ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб'', з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 ''Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб'', із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для перерахунку із 01.02.2022 та 01.02.2023 основного розміру пенсії.
4. В задоволенні іншої частини позовних вимог ОСОБА_1 до Міжрегіонального центру швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій - відмовити.
5. Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
6. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
7. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду складено та підписано суддею 20.09.2024.
Суддя А.І. Сидорук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121756676 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
А.І. Сидорук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні