Рішення
від 20.09.2024 по справі 500/3926/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3926/24

20 вересня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправною та скасування вимоги,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправною та скасувати вимогу Головного управління ДПС у Тернопільській області про сплату боргу (недоїмки) від 11.02.2019 №Ф-53007-17 станом на 31.01.2019 у сумі 37589,22 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 14.04.2005 позивач був зареєстрований як фізична особа-підприємець з місцезнаходженням: АДРЕСА_1 , вид діяльності - роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами та перебував на обліку в головному управлінні ДФС у Тернопільській області, Тернопільське Управління, Тернопільська ДПІ.

21.02.2019 позивач зареєстрував ліквідаційну податкову декларацію платника єдиного податку фізичної особи-підприємця до Головного управління ДПС у Тернопільській області.

Вказує, що у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності ФОП, які є платниками єдиного податку, останнім податковим (звітним) періодом вважається період, в якому відповідним контролюючим органом отримано з ЄДР повідомлення про закриття ФОП.

Після державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізична особа продовжує обліковуватись у контролюючих органах як фізична особа - платник податків, яка отримувала доходи від провадження підприємницької діяльності.

Така фізична особа має забезпечити остаточні розрахунки з податків від провадження підприємницької діяльності, в установлені строки подати відповідному контролюючому органу декларацію за останній базовий податковий (звітний) період, в якій відображаються виключно доходи від проведення підприємницької діяльності.

Дата зняття з обліку ФОП відповідає даті отримання відомостей про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП.

Дані про зняття з обліку ФОП передаються контролюючим органом за основним місцем обліку даного платника податків в ЄДР із зазначенням: дати та номера запису про зняття з обліку, назви та ідентифікаційного коду контролюючого органу, в якому платник податків знято з обліку.

Тому позивач вважає, що у відповідача були відсутні законні підстави для формування та направлення вимоги №Ф-53007-17, так як ОСОБА_1 не мав статусу фізичної особи-підприємця.

Ухвалою судді від 01.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

17.07.2024 до суду від Головного управління ДПС у Тернопільській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник просить відмовити в задоволенні позовних вимог та вказує, що згідно з інформаційної системи "Податковий блок. Облік платників податків", розділ "Реєстраційні дані", позивач взятий на облік в контролюючому органі як особа, яка отримувала доходи від підприємницької діяльності (ОПФ 81), Код ВЕД 47.81 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами та перебував на податковому обліку Тернопільської ДПІ ГУ ДПС у Тернопільській області (м. Тернопіль) як фізична особа, яка отримувала доходи від підприємницької діяльності з 14.04.2005 по 21.02.2019 (платник єдиного податку 1 групи з 01.01.2012 по 21.02.2019). Інформація про пільги щодо сплати єдиного внеску в реєстраційних даних платника відсутні.

На підставі наведеного вище, в інтегрованій картці платника податків ІКС "Податковий блок" за кодом платежу 71040000 (для фізичних осіб-підприємців, у тому числі які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність) проведено наступні нарахування:

недоїмка (борг) 6960,48 грн - сальдо передане ПФУ в м. Тернополі на 01.10.2013 року;

21.10.2013 за 3 квартал 2013 року - 1194,03 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 623771/ev від 21.10.2013 термін сплати 21.10.2013;

21.01.20214 за 4 квартал 2013 року - 1218,67 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 640947/ev від 20.01.2014 термін сплати 20.01.2014;

22.04.2014 за 1 квартал 2014 року - 1267,95 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 3341410/ev від 22.04.2014 термін сплати 22.04.2014;

21.07.2014 за 2 квартал 2014 року - 1267,95 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 4105972/ev від 21.07.2014 термін сплати 21.07.2014;

20.10.2014 за 3 квартал 2014 року - 1267,95 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 5001981/ev від 20.10.2014 термін сплати 20.10.2014;

20.01.2015 за 4 квартал 2014 року - 1267,95 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 574891/ev від 20.01.2015 термін сплати 20.01.2015;

20.04.2015 за 1 квартал 2015 року - 1267,95 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 1385286/ev від 20.04.2015 термін сплати 20.04.2015;

20.07.2015 за 2 квартал 2015 року - 1267,95 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 2167298/ev від 20.07.2015 термін сплати 20.07.2015;

19.10.2015 за 3 квартал 2015 року - 1323,47 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 24031621/ev від 19.10.2015 термін сплати 19.10.2015;

19.01.2016 за 4 квартал 2015 року - 1434,51 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 509206/ev від 19.01.2016 термін сплати 19.01.2016;

19.04.2016 за 1 квартал 2016 року - 909,48 нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 2045451/ev від 19.04.2016 термін сплати 19.04.2016;

19.07.2016 за 2 квартал 2016 року - 941,16 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 2826173/ev від 19.07.2016 термін сплати 19.07.2016;

19.10.2016 за 3 квартал 2016 року - 957,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 3625882/ev від 19.10.2016 термін сплати 19.10.2016;

19.01.2017 за 4 квартал 2016 року - 990,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 527624/ev від 19.01.2017 термін сплати 19.01.2017;

19.04.2017 за 1 квартал 2017 року - 1056,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 2291852/ev від 19.04.2017 термін сплати 19.04.2017;

19.07.2017 року за 2 квартал 2017 року - 1056,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 3111757/ev від 19.07.2017 термін сплати 19.07.2017;

19.10.2017 за 3 квартал 2017 року - 1056,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 4030393/ev від 19.10.2017 термін сплати 19.10.2017;

19.01.2018 за 4 квартал 2017 року - 1056,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 603489/ev від 19.01.2018 термін сплати 19.01.2018;

19.04.2018 за 1 квартал 2018 року - 2457,18 грн нараховано ЄВ ФОП, в т. ч. на спрощеній системі та фермерам нарахування єдиного внеску № 6888314/ev від 19.04.2018 термін сплати 19.04.2018;

- 19.07.2018 за 2 квартал 2018 року - 2457,18 грн нараховано ЄВ ФОП, в тому числі на спрощеній системі та фермерам нарахування єдиного внеску № 8277918/ev від 19.07.2018 термін сплати 19.07.2018;

19.10.2018 за 3 квартал 2018 року - 2457,18 грн нараховано ЄВ ФОП, в тому числі на спрощеній системі та фермерам нарахування єдиного внеску № 9672897/ev від 19.10.2018 термін сплати 19.10.2018;

21.01.2019 за 4 квартал 2018 року - 2457,18 грн нараховано ЄВ ФОП, в тому числі на спрощеній системі та фермерам нарахування єдиного внеску № 950678/ev від 21.01.2019 термін сплати 21.01.2019;

24.02.2021 - 1836,12 грн нараховано платником самостійно основний платіж по строку (декларація термін сплати поточний рік) нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 18371 від 24.02.2021 термін сплати 24.02.2021 за 2019 рік;

24.02.2021 - 4224,00 грн нараховано платником самостійно основний платіж по строку (декларація термін сплати поточний рік) нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 18375 від 24.02.2021 термін сплати 24.02.2021 за 2017 рік.

Зазначає, що сума боргу по сплаті єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в інтегрованій картці платника податків, яка обліковується в Головному управлінню ДПС у Тернопільській області, по коду класифікації доходів бюджету 71040000 становила 37589,22 грн.

Вказує, що сплата єдиного внеску відповідно до строків встановлених чинним законодавством платником не здійснювалась.

Зазначає, що оскільки позивачем не оскаржено вимогу від 11.02.2019 №Ф-53007-17 на суму 37589,22 грн відповідно до вище наведеного та згідно ст.ст. 3, 5, 12 Закону №1404 та ст. ст. 12, 25 Закону № 2464, ГУ ДПС (ДФС) у Тернопільській області сформовано узгоджену вимогу по сплаті єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та передано до примусового виконання щодо стягнення з ОСОБА_1 боргу з єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в Тернопільський міський відділ ДВС Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано - Франківськ).

24.07.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що 21.02.2019 позивачем було припинено підприємницьку діяльність, а тому жодних звітів, після припинення позивач не подавав, зокрема і 24.02.2021.

Вказує, що 21 лютого 2019 року позивач зареєстрував ліквідаційну податкову декларацію платника єдиного податку фізичної особи-підприємця і вказана декларація не містить даних про нарахування єдиного внеску. Після цього жодних перевірок та передбачених законодавством остаточних розрахунків з позивачем проведено не було.

Зазначає, що зазначені в інтегрованій картці нарахування проводились двічі за 2017 рік:

24.02.2021 - 4224,00 грн нараховано платником самостійно основний платіж по строку (декларація, термін сплати поточний рік) нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 18375 від 24.02.2021 по терміну сплати 24.02.2021 за 2017 (хоча жодної декларації позивач не надавав).

рядками вище зазначено:

19.04.2017 за 1 квартал 2017 - 1056,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 2291852/ev від 19.04.2017 по терміну сплати 19.04.2017;

19.07.2017 за 2 квартал 2017 - 1056,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 311757/ev від 19.07.2017 по терміну сплати 19.07.2017;

19.10.2017 за 3 квартал 2017 - 1056,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 4030393/ev від 19.10.2017 по терміну сплати 19.10.2017;

19.01.2018 за 4 квартал 2017 - 1056,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 603489/ev від 19.01.2018 по терміну сплати 19.01.2018 (разом за 2017 рік - 4224,00 грн).

11.09.2024 до суду від Головного управління ДПС у Тернопільській області надійшли додаткові пояснення, в яких представник вказує, що усі нарахування з єдиного внеску у відповідні періоди згідно з п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону № 2464, проведені в автоматичному режимі та сплата єдиного внеску відповідно до строків встановлених чинним законодавством платником не здійснювалась.

Також звертає увагу, що позивачем враховуючи вимоги Закону №2464 подано звіти за період 2017 - 2019 роки та здійснено визначення суми єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за вказаний період у максимальній величині, що відображено в інтегрованій картці платника податків.

Інших заяв по суті до суду не надходило.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ОСОБА_1 перебував на податковому обліку Тернопільської ДПІ ГУ ДПС у Тернопільській області (м. Тернопіль), як фізична особа, яка отримувала доходи від підприємницької діяльності з 14.04.2005 по 21.02.2019. 21.02.2019 діяльність позивача як фізичної особи-підприємця була припинена.

Згідно відомостей в інтегрованій картці платника податків ІКС "Податковий блок" за кодом платежу 71040000 (для фізичних осіб-підприємців, у тому числі які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність) проведено наступні нарахування:

недоїмка (борг) 6960,48 грн - сальдо передане ПФУ в м. Тернополі на 01.10.2013 року;

21.10.2013 за 3 квартал 2013 року - 1194,03 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 623771/ev від 21.10.2013 термін сплати 21.10.2013;

21.01.20214 за 4 квартал 2013 року - 1218,67 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 640947/ev від 20.01.2014 термін сплати 20.01.2014;

22.04.2014 за 1 квартал 2014 року - 1267,95 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 3341410/ev від 22.04.2014 термін сплати 22.04.2014;

21.07.2014 за 2 квартал 2014 року - 1267,95 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 4105972/ev від 21.07.2014 термін сплати 21.07.2014;

20.10.2014 за 3 квартал 2014 року - 1267,95 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 5001981/ev від 20.10.2014 термін сплати 20.10.2014;

20.01.2015 за 4 квартал 2014 року - 1267,95 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 574891/ev від 20.01.2015 термін сплати 20.01.2015;

20.04.2015 за 1 квартал 2015 року - 1267,95 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 1385286/ev від 20.04.2015 термін сплати 20.04.2015;

20.07.2015 за 2 квартал 2015 року - 1267,95 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 2167298/ev від 20.07.2015 термін сплати 20.07.2015;

19.10.2015 за 3 квартал 2015 року - 1323,47 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 24031621/ev від 19.10.2015 термін сплати 19.10.2015;

19.01.2016 за 4 квартал 2015 року - 1434,51 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 509206/ev від 19.01.2016 термін сплати 19.01.2016;

19.04.2016 за 1 квартал 2016 року - 909,48 нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 2045451/ev від 19.04.2016 термін сплати 19.04.2016;

19.07.2016 за 2 квартал 2016 року - 941,16 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 2826173/ev від 19.07.2016 термін сплати 19.07.2016;

19.10.2016 за 3 квартал 2016 року - 957,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 3625882/ev від 19.10.2016 термін сплати 19.10.2016;

19.01.2017 за 4 квартал 2016 року - 990,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 527624/ev від 19.01.2017 термін сплати 19.01.2017;

19.04.2017 за 1 квартал 2017 року - 1056,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 2291852/ev від 19.04.2017 термін сплати 19.04.2017;

19.07.2017 року за 2 квартал 2017 року - 1056,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 3111757/ev від 19.07.2017 термін сплати 19.07.2017;

19.10.2017 за 3 квартал 2017 року - 1056,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 4030393/ev від 19.10.2017 термін сплати 19.10.2017;

19.01.2018 за 4 квартал 2017 року - 1056,00 грн нараховано єдиного внеску платникам спрощеної форми нарахування єдиного внеску № 603489/ev від 19.01.2018 термін сплати 19.01.2018;

19.04.2018 за 1 квартал 2018 року - 2457,18 грн нараховано ЄВ ФОП, в т. ч. на спрощеній системі та фермерам нарахування єдиного внеску № 6888314/ev від 19.04.2018 термін сплати 19.04.2018;

- 19.07.2018 за 2 квартал 2018 року - 2457,18 грн нараховано ЄВ ФОП, в тому числі на спрощеній системі та фермерам нарахування єдиного внеску № 8277918/ev від 19.07.2018 термін сплати 19.07.2018;

19.10.2018 за 3 квартал 2018 року - 2457,18 грн нараховано ЄВ ФОП, в тому числі на спрощеній системі та фермерам нарахування єдиного внеску № 9672897/ev від 19.10.2018 термін сплати 19.10.2018;

21.01.2019 за 4 квартал 2018 року - 2457,18 грн нараховано ЄВ ФОП, в тому числі на спрощеній системі та фермерам нарахування єдиного внеску № 950678/ev від 21.01.2019 термін сплати 21.01.2019;

24.02.2021 - 1836,12 грн нараховано платником самостійно основний платіж по строку (декларація термін сплати поточний рік) нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 18371 від 24.02.2021 термін сплати 24.02.2021 за 2019 рік;

24.02.2021 - 4224,00 грн нараховано платником самостійно основний платіж по строку (декларація термін сплати поточний рік) нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 18375 від 24.02.2021 термін сплати 24.02.2021 за 2017 рік.

11.02.2019 Головним управлінням ДПС у Тернопільській області було сформовано ОСОБА_1 вимогу про сплату боргу (недоїмки) №Ф-53007-17 з єдиного внеску, яка станом на 31.01.2019 становить 37589,22 грн.

Не погоджуючись із вказаною вимогою, вважаючи її протиправною, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України № 2747-IV від 06.07.2005 (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначено Законом України від 08 липня 2010 року №2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (тут і надалі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №2464-VI).

За приписами ч.4 ст.8 Закону №2464-VI, порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску визначається цим Законом, в частині адміністрування - Податковим кодексом України, та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 14 Закону №2464-VI органи доходів і зборів зобов`язані здійснювати контроль за дотриманням платниками єдиного внеску вимог цього Закону.

Як визначено частиною першою статті 3 вказаного Закону, збір та ведення обліку єдиного внеску здійснюються за принципами, зокрема: обов`язковості сплати; відповідальності платників єдиного внеску та органу, що здійснює збір та веде облік єдиного внеску, за порушення норм цього Закону, а також за невиконання або неналежне виконання покладених на них обов`язків.

Єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування (пункт 2 частини першої статті 1 Закону №2464-VI).

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 4 Закону №2464-VI платниками єдиного внеску є фізичні особи-підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.

За приписами частини другої статті 6 Закону №2464-VI платник єдиного внеску зобов`язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 7 Закону №2464-VI, єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пункті 4 частини першої статті 4 цього Закону, які обрали спрощену систему оподаткування, - на суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Відповідно до пункту 5 статті 8 Закону №2464-VI єдиний внесок для платників, зазначених у статті 4 цього Закону, встановлюється у розмірі 22 відсотки до визначеної статтею 7 цього Закону бази нарахування єдиного внеску. У разі якщо база нарахування єдиного внеску не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід, сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід (прибуток), та ставки єдиного внеску.

Згідно з ч.3 ст.9 №2464-VI, обчислення єдиного внеску органами доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється на підставі актів перевірки правильності нарахування та сплати єдиного внеску, звітності, що подається платниками до органів доходів і зборів , бухгалтерських та інших документів, що підтверджують суми виплат (доходу), на суми яких (якого) відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок.

Відповідно до абзаців третього та п`ятого частини восьмої статті 9 Закону №2464-VI платники єдиного внеску, зазначені у пунктах 4, 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок.

Періодом, за який платники єдиного внеску подають звітність до органу доходів і зборів (звітним періодом), є календарний місяць, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, для яких звітним періодом є календарний рік. У разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця її останнім звітним періодом є період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності такої фізичної особи.

Частиною дванадцятою статті 9 Закону №2464-VI передбачено, що єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.

У відповідності до ч.2 - 4 статті 25 Закону №2464-VI, у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники єдиного внеску зобов`язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею.

Суми недоїмки стягуються з нарахуванням пені та застосуванням штрафів.

Орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату.

Процедуру нарахування і сплати єдиного внеску страхувальниками, визначеними Законом №2464-VI, нарахування і сплати фінансових санкцій, стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів податковим органом визначає Інструкція №449, затверджена наказом Міністерства фінансів України 20.04.2015 № 449 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 04 травня 2018 року № 469), зареєстрована в Міністерстві юстиції України 07 травня 2015 р. за № 508/26953 (далі - Інструкція №449, також далі в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Порядок стягнення заборгованості з платників врегульовано розділом VI Інструкції №449.

Так, у відповідності до пункту 1 розділу VI Інструкції №449, до платників, які не виконали визначені Законом обов`язки щодо нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, застосовуються заходи впливу та стягнення.

Згідно п.2 розділу VI Інструкції №449 у разі виявлення платником своєчасно не нарахованих сум єдиного внеску такі платники зобов`язані самостійно обчислити ці внески, відобразити їх у звітності, що подається платником до податкових органів, та сплатити їх. До такого платника застосовуються штрафні санкції в порядку і розмірах, визначених розділом VII цієї Інструкції.

У разі виявлення податковим органом своєчасно не нарахованих та/або не сплачених платником сум єдиного внеску такий податковий орган обчислює суми єдиного внеску, що зазначаються у вимозі про сплату боргу (недоїмки), та застосовує до такого платника штрафні санкції в порядку і розмірах, визначених розділом VII цієї Інструкції.

Сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена в строки, встановлені Законом, обчислена податковими органами у випадках, передбачених Законом, є недоїмкою.

Згідно з приписами пункту 4 розділу VI Інструкції №449, вимога про сплату боргу (недоїмки) формується на підставі актів документальних перевірок, звітів платника про нарахування єдиного внеску та облікових даних з інформаційної системи органу доходів і зборів за формою згідно з додатком 6 до цієї Інструкції (для платника - юридичної особи) або за формою згідно з додатком 7 до цієї Інструкції (для платника - фізичної особи).

Після формування вимоги про сплату боргу (недоїмки) та внесення даних до відповідного реєстру вимога надсилається (вручається) платнику. При надсиланні вимоги платнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення корінець вимоги залишається в органі доходів і зборів. При врученні вимоги платнику під підпис така вимога залишається у платника, а корінець вимоги, на якому платник проставляє свій підпис,- в органі доходів і зборів.

Вимога про сплату боргу (недоїмки) вважається належним чином надісланою (врученою), якщо вона надіслана на адресу (місцезнаходження юридичної особи або його відокремленого підрозділу, місце проживання або останнього відомого місця перебування фізичної особи) платника єдиного внеску рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручена платнику єдиного внеску або його законному чи уповноваженому представникові.

Враховуючи обставини справи та наведені положення законодавства суд прихідить до наступних висновків.

Оскаржувана вимога сформована на підставі облікових даних з інформаційної системи органу доходів і зборів (інтегрованій картці платника податків ІКС "Податковий блок" за кодом платежу 71040000 (для фізичних осіб-підприємців, у тому числі які обрали спрощену систему оподаткування та осіб, які проводять незалежну професійну діяльність)).

Підставою формування вимоги слугувало виявлення податковим органом своєчасно не нарахованих та/або не сплачених платником сум єдиного внеску.

Так, відповідно до п.2 розділу VI Інструкції №449 у разі виявлення податковим органом своєчасно не нарахованих та/або не сплачених платником сум єдиного внеску такий податковий орган обчислює суми єдиного внеску, що зазначаються у вимозі про сплату боргу (недоїмки), та застосовує до такого платника штрафні санкції в порядку і розмірах, визначених розділом VII цієї Інструкції.

Вимога про сплату боргу (недоїмки) формується в тому числі на підставі облікових даних з інформаційної системи органу доходів і зборів. (пункт 4 розділу VI Інструкції №449)

У зв`язку з неподанням звітності позивачем та не сплатою єдиного внеску, відповідачем, на підставі облікових даних з інформаційної системи органу доходів і зборів, сформовано вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 11.02.2019 №Ф-53007-17

Як слідує із матеріалів справи, вказана вимога від 11.02.2019 №Ф-53007-17 надсилалась контролюючим органом за місцем реєстрації позивача рекомендованим листом з повідомленням про вручення, а саме: АДРЕСА_1 (ця ж адреса зазначена позивачем у позовній заяві), вказаний лист із оскаржуваною вимогою повернувся на адресу контролюючого органу без вручення.

Крім цього, вимога про сплату боргу (недоїмки) від 11.03.2021 №Ф-53007-17 (у зв`язку із збільшенням недоімки), також надсилалась контролюючим органом за місцем реєстрації позивача рекомендованим листом з повідомленням про вручення, а саме: АДРЕСА_1 , яку позивачу було вручено, що підтверджується його підписом на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення.

Отже, з аналізу вищенаведеного слідує, що контролюючим органом дотримано усі вимоги законодавства при обчисленні суми недоїмки по єдиному внеску, формуванні оскаржуваної вимоги та її врученні.

Суд відхиляє покликання позивача на те, що ним жодних звітів, після припинення не подавалося, оскільки наведене спростовується наданими контролюючим органу суду звітами про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску Форма №Д5 (річна) реєстраційний за 2017 та 2019 рік.

При цьому, відсутність таких звітів станом на час винесення оскарженої вимоги лише свідчить про недотримання позивачем положень законодавства щодо нарахування і сплати єдиного внеску, і не впливає на правомірність дій відповідача з самостійного нарахування податковим органом недоїмки по єдиному внеску та винесення оскарженої вимоги 11.02.2019.

Крім цього, суд критично оцінює покликання позивача на те, що Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області самостійно виставляло вимоги та стягувало суми заборгованості зі сплати страхових внесків з ОСОБА_1 і відповідно, сума 6960,48 грн відповідачем повторно включена до вимоги про сплату боргу (недоїмки), оскільки суду не надано та судом не здобуто доказів на підтвердження наведеного.

Також суд звертає увагу, що позивач оскаржує вимогу від 11.02.2019, а тому подальші правовідносини його з контролюючим органом, що вказані у позові, не є предметом розгляду у даній справі та не спростовують висновків сіду.

Крім цього, позивач вважає, що у відповідача були відсутні законні підстави для формування та направлення вимоги №Ф-53007-17, так як ОСОБА_1 не мав статусу фізичної особи-підприємця.

Слід звернути увагу, що відповідно до частини 4 статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця така фізична особа користується правами, виконує обов`язки та несе відповідальність, що передбачені для платника єдиного внеску, в частині діяльності, яка здійснювалася нею як фізичною особою - підприємцем.

Поряд з цим, оскаржена вимога №Ф-53007-17 винесена контролюючим органом 11.02.2019, а підприємницька діяльність позивача згідно відомостей ЄДРПОУ припинена 21.02.2019.

Враховуючи наведені судом мотиви з посиланням на положення законодавства, заявлений позов є необґрунтований та задоволенню не підлягає.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З огляду на викладене, позовні вимоги є необґрунтованими, безпідставними та такими, що задоволенню не підлягають.

Відповідно до статті 139 КАС України, враховуючи відмову у задоволенні позову, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 20 вересня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н, 46003, код ЄДРПОУ 44143637).

Головуючий суддяБаб`юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.09.2024
Оприлюднено23.09.2024
Номер документу121756755
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів

Судовий реєстр по справі —500/3926/24

Постанова від 07.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Рішення від 20.09.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні