Справа № 560/10401/24
УХВАЛА
іменем України
20 вересня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" , політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" і політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" від 29.04.2024 про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області за народною ініціативою та визнати протиправним та скасувати рішення №2-XXVI/24 з`їзду політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" від 29.06.2024 "Про відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району, Хмельницької області".
В обґрунтування позовних вимог вказує, що обраний депутатом VIII скликання Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ". 29.04.2024 на конференції Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання позивача за народною ініціативою. В подальшому, 29.06.2024 відбулось засідання керівного органу політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", на якому прийняте рішення про відкликання позивача, обраного на місцевих виборах 25.10.2020 шляхом висування від цієї партії, за народною ініціативою. Вважає, що прийняті рішення протиправними , оскільки в Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" не було підстав для внесення пропозиції про його відкликання. Просить задовольнити позов.
Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
До Хмельницького окружного адміністративного суду надійшов відзив Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" у якому представник вказує, що на виконання абзацу 3 частини 1 статті 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" на адресу позивача цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення надіслане повідомлення про дату, час і місце проведення конференції Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", на якій розглядалося питання про внесення пропозиції щодо відкликання його як депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії. Лист вручений позивачу 24.04.2024, про свідчить підпис в повідомленні про вручення цінного листа. Тобто відповідач-1 виконав законодавчі вимоги по підготовці до проведення конференції, повідомив медіа, а також депутата, щодо якого розглядалоися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії (позивача) чим виконано та забезпечено його право на гарантований виступ та пояснення своєї позиції під час проведення конференції. Натомість, твердження у позовній заяві представника позивача про не повідомленння про проведення конференції є помилковими і не відповідають дійсності. 29.04.2024 відбулася конференція Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", на якій зокрема розглядалося питання внесення пропозиції про відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області ОСОБА_1 за народною ініціативою місцевої організації партії, від якої він обраний депутатом на місцевих виборах у жовтні 2020 року, згідно зі статтею 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Зокрема, на загальних зборах був присутній позивач та надавав пояснення. За результатами голосування прийняте рішення про відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області ОСОБА_1 , обраного від Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії. 29.06.2024 на XXVI з`їзді політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" розглянута пропозиція Хмельницької обласної організації політична партія "ЗА МАЙБУТНЄ" щодо відкликання позивача, обраного від Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії. За результатами розгляду вказаної пропозиції вирішено відкликати депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області ОСОБА_1 . Зазначає, що дотримався визначеного Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" порядку відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, а рішення прийняте за результатами такого розгляду є законним та обґрунтованим, тому відсутні підстави для визнання його протиправним та скасування судом. Просить відмовити у задоволенні позову.
Представник позивача подав до суду відповідь на відзив у якій стверджує, що з опису вкладення до цінного листа "Укрпошти" неможливо встановити, який був присвоєний штрихкодовим ідентифікатором поштового відправлення листу, що направлявся за даними відповідача, позивачу, за допомогою якого в свою чергу можливо було би здійснити відслідкувати лист на офіційному вебсайті АТ "Укрпошта" в розділі " Трекінг". Таким чином, відповідачем-1 не довів факт направлення повідомлення позивачу про проведення конференції. Зазначає, що в Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" відсутні підстави для внесення пропозиції про його відкликання, передбачених статтею 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою від 15.08.2024 Хмельницький окружний адміністративний суд витребував у Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" докази, які слугували підставою для винесення спірних рішень про відкликання ОСОБА_1 (депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області) за народною ініціативою на підставі пункту 3 частини 1 статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а саме невідповідність практичної діяльності основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано.
Представник Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" подав до суду заперечення на відповідь на відзив у яких стверджує, що позивач належним чином повідомлений про заплановане засідання конференції 29.04.2024, що підтверджується описом кладення, квитанцією про поштове відправлення цінного листа і накладну, долученими до відзиву на позов.
На виконання ухвали суду від 15.08.2024 відповідач-1 надав доповіді члена партії ОСОБА_2 та заяв громадян голові Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".
Представник позивача подав заперечення на клопотання щодо витребуваних документів, посилаючись на підробку заяв громадян враховуючи відсутність їхнього підпису. Зазначає, що громадянин ОСОБА_3 не є жителем смт. Старої Синяви Хмельницького району, Хмельницької області, не є виборцем округу, на який розповсюджується діяльність Старосиянвської селищної ради. До заяви долучені скріншоти, які жодним чином не підтверджують протиправності дій позивача. Із доданих до заяви публікацій в друкованих засобах масової інформації не зрозуміло, яку протиправну діяльність здійснював позивач. Таким чином, в Хмельницької обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" не було підстав для внесення пропозиції про його відкликання, передбачених статтею 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". З`їзд (Керівний орган) Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" вказаних обставин не перевірив і прийняв своє рішення на підставі необґрунтованого протоколу Хмельницької обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", в порушення вимог закону та з порушенням процедури його прийняття, без дотримання гарантій депутата місцевої ради.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази у їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.
Позивач ОСОБА_1 25.10.2020 обраний депутатом Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області VIII скликання від Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".
29.04.2024 відбулася конференція Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", на якій зокрема розглядалося питання внесення пропозиції про відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області ОСОБА_1 за народною ініціативою місцевої організації партії згідно зі статтею 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Підставою для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії слугувала невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої обраний. Позивач надав пояснення, що не пропустив ні одної сесії, не порушив нічого статутного, проводив прийом громадян та приймав активну участь. За результатами голосування прийняте рішення про відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області ОСОБА_1 , обраного від Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії.
29.06.2024 на XXVI з`їзді політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" розглянута пропозиція Хмельницької обласної організації політична партія "ЗА МАЙБУТНЄ" щодо відкликання позивача, обраного від Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії. За результатами розгляду вказаної пропозиції вирішено відкликати депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області Пузирука О.М.
Вважаючи протиправними рішення відповідачів від 29.04.2024 та від 29.06.2024, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
У частині першійстатті 2 КАС Українизавданням адміністративного судочинства визначено справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до пунктів 1, 2 частини першоїстатті 4 КАС Україниадміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Згідно з частиною першоюстатті 19 КАС Україниюрисдикція адміністративних судів поширюється на справи в публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорівзакономвстановлено інший порядок судового провадження (пункт 1); спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму (пункт 6); спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб (пункт 10).
Частиною другоюстатті 19 КАС Українивстановлено, що юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи: 1) що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду України; 2) що мають вирішуватися в порядку кримінального судочинства; 3) про накладення адміністративних стягнень, крім випадків, визначених цим Кодексом; 4) щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті.
Предметом спору у справі є, зокрема, рішення Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" від 29.04.2024 про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області за народною ініціативою.
Підстави, порядок і наслідки відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою регламентовано у розділі V (статті 37-49) Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" № 93-IV від 11.07.2002 року (далі Закон №93-IV).
Частиною 1статті 38 Закону № 93-IVпередбачено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції) (частина 9статті 38 Закону №93-IV).
За приписами частини 2статті 39 Закону №93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Відповідно до частини 7статті 41 Закону №93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі (частина 9статті 41 Закону №93-IV).
Таким чином, у процедурі відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення відповідної пропозиції має рекомендаційний характер, тоді як остаточне рішення про відкликання депутата або про відмову в задоволенні цієї пропозиції приймає вищий керівний орган політичної партії, що, відповідно, може мати наслідком зміну складу місцевої ради.
Тому, оскаржуване рішення Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" від 29.04.2024 про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області за народною ініціативою безпосередньо не зумовлює відкликання депутата, що не дозволяє віднести цей спір до спорів щодо формування складу органів місцевого самоврядування.
Отже, спір не пов`язаний з виборчим процесом та не є спором фізичної особи із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, адже у спірних правовідносинах Хмельницька обласна організація політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ не є суб`єктом владних повноважень, у розумінні пункту 7 частини 1статті 4 КАС України, а прийняте нею рішення не є обов`язковим для органів державної влади, органів місцевого самоврядування чи інших осіб.
У мотивувальній частині рішення від 23.05.2001 №6-рп/2001 у справі № 1-17/2001 Конституційний Суд України роз`яснив, що внутрішня організація, взаємовідносини членів об`єднань громадян, їх підрозділів, статутна відповідальність членів цих об`єднань регулюються корпоративними нормами, встановленими самими об`єднаннями громадян, які базуються на законі; визначаються питання, які належать до їх внутрішньої діяльності або виключної компетенції і підлягають самостійному вирішенню. Отже, втручання органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб у здійснювану в рамках закону діяльність об`єднань громадян не допускається.
У разі виникнення спору щодо порушення об`єднаннями громадян, їх посадовими і службовими особами прав і свобод громадянина останній має право на підставі статті 55 Конституції України звернутись за їх захистом до суду. Визначення належності питань до внутрішньоорганізаційної діяльності або виключної компетенції об`єднання громадян у кожному конкретному випадку вирішує суд в разі оскарження громадянином актів і дій таких об`єднань.
Враховуючи викладене, спірні правовідносини в частині визнання протиправним і скасування рішення Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" від 29.04.2024 про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області за народною ініціативою стосується внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії і юрисдикція адміністративних судів на нього не поширюється.
Схожий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 27.06.2023 у справі № 380/16146/22, від 28.09.2023 у справі №420/1276/22 та від 19.02.2024 у справі № 380/4165/22.
Пунктом 1 частини 1 статті 238 КАС України передбачено, що суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Оскільки спір в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" від 29.04.2024 про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області за народною ініціативою не відноситься до публічно-правових, відтак у суду наявні правові підстави для закриття провадження в цій частині.
Керуючись статтями 238, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" і політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення Хмельницької обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" від 29.04.2024 про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Старосинявської селищної ради Хмельницького району Хмельницької області за народною ініціативою закрити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання.
Головуючий суддя О.К. Ковальчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2024 |
Оприлюднено | 23.09.2024 |
Номер документу | 121757084 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Ковальчук О.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні