Рішення
від 20.09.2024 по справі 580/7005/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2024 року справа № 580/7005/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючої судді Бабич А.М., розглянувши в залі суду в спрощеному письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОМЕКС» до Міністерства економіки України про визнання протиправним і скасування наказу та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

15.07.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОМЕКС» (18029, Черкаська обл., м.Черкаси, пр. Перемоги, будинок 7/6; код ЄДРПОУ 42227636) (далі позивач) до Міністерства економіки України (01008, м.Київ, вул.М.Грушевського, буд.12/2; код ЄДРПОУ 37508596) (далі відповідач) про:

визнання протиправним і скасування наказу від 09.07.2024 №16374 про відмову у видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених йому Національним банком;

зобов`язання відповідача видати висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком JD-20231214А7 від 14.12.2023, на період з 18.06.2024 до 19.09.2024.

Додатково просив здійснити розподіл судових витрат.

Стверджує, що відповідач всупереч вимог законодавства не продовжив йому граничні строки розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлені Національним банком.

Ухвалою від 22 липня 2024 року суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив спрощене провадження. Вказану ухвалу сторони отримали 22.07.2024, що підтверджується довідками про доставку електронних листів в їх електронні кабінети.

05.08.2024 від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні адміністративного позову повністю. Обґрунтовуючи зазначив, що за результатами розгляду заяв позивача від 18.06.2024 та від 03.07.2024 встановив, що він подав документи з порушенням вимог, зазначених у пункті 3 Порядку №104, у т.ч. вимог щодо комплектності та оформлення документів (не надано копій договорів (угод) про внесення змін та доповнень до Контракту від 14.12.2023 №JD20231214A7. Зокрема, відповідно до умов пункту 1.1 Контракту предметом постачання (товаром) є 3 комплекти Автоклаву PLJ12-4B.4. Водночас згідно з додатком від 18.12.2023 №1, який відповідно до умов пункту 1.5 Контракту є його невід`ємною частиною та в якому зазначається кількість, асортимент і технічні характеристики товару. Предметом постачання згідно з Контрактом є реторта для статичного розпилення води PLJ12B.4-SUMPOT. Тому відмовив у видачі висновку. 12.07.2024 позивач подав до нього заяву (вх. від 12.07.2024 № П 4331) щодо одержання висновку про продовження граничних строків розрахунків за тією ж зовнішньоекономічною операцією. До неї позивач додав копію Додаткової угоди № 2 від 19.06.2024 до Контракту, в якій вказав про внесення змін до пункту 1.1. Контракту. Поданий пакет документів відповідав вимогам Порядку № 104. Тому за результатами розгляду відповідач видав висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, на строк з 12.07.2024 до 19.09.2024. Отже, на момент звернення до суду, позивач отримав висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за зовнішньоекономічною операцією, за якою раніше отримав відмову у видачі висновку відповідно до поданих раніше заяв від 18.06.2024 та від 03.07.2024.

06.08.2024 від позивача на адресу суду надійшла відповідь на відзив, в якій просив задовольнити позов у повному обсязі. Обґрунтовуючи зазначив, що відповідач не вірно трактує, що у додатку №1 до контракту зазначається кількість, асортимент і технічні характеристики товару та що предметом постачання є реторта для статистичного розпилення води. Наказ відповідача щодо продовження граничних строків розрахунків на строк з 12.07.2024 до 19.09.2024 у зовнішньоекономічній операції, за якою позивач раніше отримав відмови, підтверджує формальний підхід відповідача щодо прийняття відповідного рішення. Водночас вказаний наказ встановлює дію висновку на період з 12.07.2024 до 19.09.2024. Проте позивач вважає, що висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком за Контрактом від 14.12.2023 №JD-20231214A7, має діяти на період з 18.06.2024 до 19.09.2024.

Зважаючи на відсутність необхідності призначити у справі експертизу або викликати для допиту свідків, суд вирішив справу розглянути за правилами спрощеного провадження без такого виклику (у письмовому провадженні) за наявними письмовими доказами.

Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Між позивачем та Zhucheng City Jinding Food Machinery Co., Ltd укладено зовнішньоекономічний контракт JD-20231214A7 від 14 грудня 2023 року (далі Контракт). Відповідно до умов Zhucheng City Jinding Food Machinery Co., Ltd бере на себе зобов`язання продати, а позивач купити товар 3 комплекти Автоклаву PLJ12-4B.4, ціною 1 комплекту автоклаву 47503,33 доларів США. Пунктом 1.5. Контракту визначено, що кількість, асортимент і товар відповідають технічним умовам, визначеним сторонами в Додатку №1, який є невід`ємною його частиною. Згідно з п.2.5 Контракту термін поставки товару на митну територію України 90 календарних днів з моменту здійснення авансового платежу за Контрактом. Відповідно до п. 3.1. загальна сума Контракту становить 142510,00 доларів США. Згідно з п. 3.2. Контракту встановлені такі умови оплати: 30% передоплати для початку виробництва, 70% передоплати залишку перед відправкою.

Згідно з додатком від 18.12.2023 № 1 до Контракту предметом постачання є реторта для статичного розпилення води PLJ12B.4-SUMPOT.

Платіжною інструкцією в іноземній валюті або банківських металах №2 від 21 грудня 2023 року на адресу продавця позивач перерахував попередню оплату в розмірі 42753,00 доларів США.

Листом від 25.03.2024 за №151 позивач звернувся до Zhucheng City Jinding Food Machinery Co Ltd з проханням своєчасної поставки товару. Листом від 03.06.2024 №б/н Zhucheng City Jinding Food Machinery Co Ltd повідомило про неможливість своєчасної поставки та запропонувало укласти додаткову угоду до Контракту і визначити новий термін поставки - 19 вересня 2024 року.

Відповідно до додаткової угоди №1 від 03 червня 2024 року сторони вирішили встановити термін поставки товару на митну територію України - 19 вересня 2024 року.

Листом №271 від 18.06.2024 позивач звернувся до Zhucheng City Jinding Food Machinery Co Ltd з проханням у наданні пояснень щодо несвоєчасної поставки. Листом від 18.06.2024 за №57 Zhucheng City Jinding Food Machinery Co Ltd повідомило про неможливість виконання зобов`язань до 19 червня 2024 року у зв`язку із певними обставинами, що не залежать від волевиявлення постачальника.

Тому з метою отримання висновку Мінекономіки щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком України, позивач подав відповідні заяви від 18.06.2024 за №П 3825 та від 03.07.2024 за №П 4134.

Наказом Мінекономіки від 09.07.2024 за №16374 відповідач прийняв рішення про відмову у видачі висновку (далі Спірне рішення). У ньому відповідач, що позивач подав документи з порушенням вимог, зазначених у пункті 3 Порядку, у т.ч. вимог щодо комплектності та оформлення документів (не надано копій договорів (угод) про внесення змін та доповнень до Контракту). Зокрема, відповідно до умов пункту 1.1. Контракту предметом постачання (товаром) є 3 комплекти автоклаву PLJ12-4B.4. Однак згідно з додатком від 18.12.2023 №1, який відповідно до умов пункту 1.5 є його невід`ємною частиною та в якому зазначається кількість, асортимент і технічні характеристики товару, предметом постачання згідно з Контрактом є реторта для статичного розпилення води PLJ12B.4-SUMPOT.

12.07.2024 позивач подав до відповідача заяву вх. від 12.07.2024 №П4331 щодо одержання висновку про продовження граничних строків розрахунків за тією ж зовнішньоекономічною операцією. До неї додав копію Додаткової угоди № 2 від 19.06.2024 до Контракту, у якій вказав про внесення змін до пункту 1.1. Контракту. За результатами розгляду відповідач видав висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, на строк з 12.07.2024 до 19.09.2024.

Не погоджуючись зі Спірним рішенням, позивач звернувся позовом до суду.

Надаючи оцінку спірному рішенню, суд врахував таке.

Абзацом другим статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначає Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (далі ЗУ № 2473-VIII).

Відповідно до ст.13 ЗУ № 2473-VIII Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України.

Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів не застосовуються щодо розрахунків, пов`язаних з договорами про участь у розподілі пропускної спроможності, а також щодо грошового забезпечення (кредитних лімітів) з метою участі в аукціонах з розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів.

Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

За окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, приймає рішення про видачу чи відмову у видачі зазначеного висновку протягом десяти робочих днів з дня отримання відповідної заяви. Інформація про виданий висновок оприлюднюється на офіційному веб-сайті цього органу не пізніше наступного робочого дня після видачі висновку.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, протягом п`яти робочих днів з дня видачі висновку, зазначеного в абзаці першому цієї частини, інформує Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про видачу такого висновку.

Порядок видачі висновку, у тому числі перелік документів, які подаються для видачі висновку, підстави для відмови у видачі висновку або залишення документів без розгляду, включаючи перелік товарів, за якими документи для видачі висновку підлягають залишенню без розгляду, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Видача висновку здійснюється безоплатно.

Тобто, суб`єкт господаювання у правовідносинах виконання зовнішньо-економічних контрактів має обов`язок дотримуватися граничних строків розрахунків з контрагентами-нерезидентами України, що обумовлено запобіганню виведенню з України валютної виручки. Такі строки можуть бути продовжені уповноваженим законом державним органом, що для нього є правом задля дотримання його завдань у сфері державного управління, а не обов`язком. То ж реалізація такого права має відповідати законній меті та призначенню.

Механізм видачі висновків щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком (далі - висновки), перелік документів, які подаються для видачі висновку, підстави для відмови у видачі висновку або залишення документів без розгляду і перелік товарів, за якими документи для видачі висновку залишаються без розгляду визначає Порядок видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, затверджений постановою Кабінету Міністрів України 13 лютого 2019 року № 104 (далі Порядок).

У Спірному рішенні підставою для відмови позивачу у видачі висновку щодо продовження вказаних граничних строків відповідач вказав порушення вимог п.3 Порядку, у т.ч. вимог щодо комплектності та оформлення документів, зокрема, відповідно до умов пунктів 1.1., 1.5 Контракту та додатку від 18.12.2023 №1. Водночас після наступного надання позивачем пакету документів відповідач видав висновок про продовження таких строків. То ж в цій частині права позивача не порушені. Подання позову мотивоване виключно проміжком часу, в якому діє таке продовження.

Щодо вказаних обставин суд урахував.

Пунктом 3 Порядку, на який відповідач посилався у Спірному рішенні, визначено, що для одержання висновку резидент надсилає поштою або подає особисто у паперовому вигляді чи через Єдиний державний портал адміністративних послуг Мінекономіки в електронній формі такі документи:

заяву на одержання висновку (далі - заява) за формою, затвердженою Мінекономіки, що містить відомості про стан виконання зовнішньоекономічного договору (контракту) на момент звернення та обґрунтування необхідності продовження установленого строку розрахунків на певний період;

копії зовнішньоекономічного договору (контракту), усіх специфікацій, додатків, додаткових угод та інших документів, які є невід`ємними частинами договору (контракту), засвідчені в установленому законодавством порядку. У разі коли зовнішньоекономічний договір (контракт) укладено іноземною мовою, резидент додає його переклад на українську мову;

копії документів, що підтверджують здійснення операції з експорту (імпорту) товарів, зокрема платіжних банківських документів, довідок банків, митних декларацій, коносаментів, транспортних документів, актів приймання-передачі товару (виконання робіт, надання послуг), засвідчені в установленому законодавством порядку;

копії листів, повідомлень, які обумовлюють та обґрунтовують необхідність продовження установлених строків розрахунків, засвідчені в установленому законодавством порядку.

Оформлення та подання резидентами в електронній формі для одержання висновку документів, оформлення та видача Мінекономіки в електронній формі висновку здійснюються через Єдиний державний портал адміністративних послуг згідно з вимогами законодавства у сфері електронних довірчих послуг і цього Порядку.

У разі коли документи подано резидентом в електронній формі у вихідний, святковий, інший неробочий день або в неробочий час робочого дня, днем подання таких документів вважається перший робочий день, що настає за таким днем.

Відповідно до п.4 Порядку Мінекономіки розглядає подані резидентом для одержання висновку документи згідно з цим Порядком і протягом 10 робочих днів з дати їх одержання приймає рішення про видачу або про відмову у видачі висновку.

Згідно з п.п.5-9 Порядку Інформація про виданий висновок оприлюднюється на офіційному веб-сайті Мінекономіки не пізніше наступного робочого дня після видачі висновку.

Строк продовження розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів обчислюється не раніше одержання Мінекономіки документів.

Висновок оформлюється в електронній формі та/або паперовому вигляді в одному примірнику за формою, затвердженою Мінекономіки.

Видача висновку здійснюється безоплатно та видається резиденту в паперовому вигляді за наявності документа, що посвідчує його особу, або уповноваженому представникові резидента за умови подання до Мінекономіки оригіналу довіреності, що засвідчує право на одержання висновку, та документа, що посвідчує особу представника.

Видача висновку, оформленого в електронній формі, здійснюється шляхом його надсилання через Єдиний державний портал адміністративних послуг до персонального кабінету резидента (за його наявності), зазначеного у заяві на одержання висновку, протягом одного робочого дня з дня видачі висновку.

Відповідно до п.10 Порядку у видачі висновку може бути відмовлено у разі, коли:

у поданих резидентом документах виявлено недостовірну інформацію;

документи подано з порушенням вимог, зазначених у пункті 3 цього Порядку, в тому числі вимог щодо комплектності та оформлення документів;

заява, додані до неї документи (документ) підписані (засвідчені) особою, яка не має на це повноважень;

у зовнішньоекономічному договорі (контракті) відсутні істотні умови договору, передбачені законодавством;

операція резидента з експорту (імпорту) товарів не належить до окремої операції, визначеної пунктом 2 цього Порядку;

операція резидента здійснюється з товарами, що включені до переліку товарів, за якими звернення про видачу висновку залишаються без розгляду, згідно з додатком;

продовження строків розрахунків виконання зовнішньоекономічного договору (контракту) за операцією з експорту (імпорту) товарів зумовлено форс-мажорними обставинами;

у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відсутні відомості про резидента або наявні відомості про його припинення.

Зважаючи, що відповідно до умов пункту 1.1. Контракту предметом постачання (товаром) є 3 комплекти автоклаву PLJ12-4B.4, а згідно з додатком від 18.12.2023 №1, який відповідно до умов пункту 1.5 Контракту є його невід`ємною частиною, та в якому зазначається кількість, асортимент і технічні характеристики товару, предметом постачання згідно з Контрактом є реторта для статичного розпилення води PLJ12B.4-SUMPOT, а на цей товар та/або його складову частину перелік поданих позивачем документів з заявою від 18.06.2024 не містив усіх специфікацій, додатків, додаткових угод та інших документів, відповідач обгрунтовано відмовив у продовженні граничних строків розрахунків та прийняв правомірно Спірне рішення. Подальше їх подання заявою у липні 2024 обгрунтовано враховано відповідачем наданням висновку про продовження цих строків.

Вказані обставини свідчать про повне ання відповідачем вказаних вище вимог абзацу третього п.3, п.6, абзацу третього п.10 Порядку. Спірне рішення правомірне та обгрунтовані підстави для його скасування відсутні. Позовні вимоги не обґрунтовані та задоволенню не підлягають. Зважаючи на результат вирішеного спору, відсутні підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 2-20, 72-78, 132-139, 244-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Відмовити повністю у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ЄВРОМЕКС» (18029, Черкаська обл., м.Черкаси, пр. Перемоги, будинок 7/6; код ЄДРПОУ 42227636) до Міністерства економіки України (01008, м.Київ, вул.М.Грушевського, буд.12/2; код ЄДРПОУ 37508596) про:

визнання протиправним і скасування наказу від 09.07.2024 №16374 про відмову у видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених йому Національним банком;

зобов`язання видати висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком JD-20231214А7 від 14.12.2023 на період з 18.06.2024 до 19.09.2024.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 30 днів з складення повного його тексту.

Суддя Анжеліка БАБИЧ

Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 20.09.2024.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.09.2024
Оприлюднено23.09.2024
Номер документу121757261
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —580/7005/24

Рішення від 20.09.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні