Ухвала
від 19.09.2024 по справі 990/260/24
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

19 вересня 2024 року

м. Київ

справа № 990/260/24

адміністративне провадження № П/990/260/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді: Яковенка М. М.,

суддів: Гімона М. М, Ханової Р. Ф., Шишова О. О., Юрченко В. П.,

за участю:

секретаря судового засідання Бугаєнко Н. В.,

представника позивача Перунов В. В.

представника відповідача Саввін С. С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в порядку спрощеного позовного провадження клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОЛЛІ ВЕСТ» про залучення третіх осіб та про витребування доказів у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОЛЛІ ВЕСТ» до Президента України Зеленського Володимира Олександровича про визнання протиправним та скасування в частині Указу Президента України,

ВСТАНОВИВ:

13 серпня 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ВОЛЛІ ВЕСТ» (далі - ТОВ «ВОЛЛІ ВЕСТ») звернулося до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до Президента України Зеленського Володимира Олександровича , в якому просило визнати протиправним та скасувати Указ Президента України №219/2024 від 04 квітня 2024 року «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» в частині введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», а саме пункту 9 додатку 2, відповідно до якого застосовано санкції до позивача - ТОВ «ВОЛЛІ ВЕСТ».

Ухвалою Верховного Суду від 14 серпня 2024 року відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні.

14 серпня 2024 року позивачем подано клопотання про залучення до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Раду національної безпеки і оборони України та Службу безпеки України.

В обґрунтування цього клопотання позивач зазначає, що необхідність залучення до участі у справі третіх осіб пов`язано з тим, що рішення у даній справі може вплинути на права, свободи та інтереси Ради національної безпеки і оборони України та Служби безпеки України в частині встановлених судом обставин.

Зазначає, що оскаржуваним Указом введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)». Водночас, цим рішенням Рада національної безпеки і оборони України вирішила підтримати внесені Службою безпеки України пропозиції щодо застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій).

З огляду на вказане позивач вважає, що у Ради національної безпеки і оборони України та Служби безпеки України існує певна юридична заінтересованість у вирішенні цієї справи.

У судовому засіданні представник позивача підтримав подане клопотання.

Представник відповідача в судовому засіданні не заперечував проти поданих представником позивача клопотань.

Розглянувши клопотання позивача про залучення третіх осіб, Верховний Суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до частини другої статті 49 КАС України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права, свободи, інтереси або обов`язки. Вони можуть бути залучені до участі у справі також за клопотанням учасників справи. Якщо адміністративний суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до судового розгляду встановить, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. Вступ третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, не має наслідком розгляд адміністративної справи спочатку.

Згідно з частиною четвертою статті 49 КАС України у заявах про залучення третіх осіб і у заявах третіх осіб про вступ у справу на стороні позивача або відповідача зазначається, на яких підставах третіх осіб належить залучити до участі у справі.

Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі (частина п`ята статті 49 КАС України).

Предметом позову у справі, що розглядається, є Указ Президента України № 219/2024 від 04 квітня 2024 року «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» в частині введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», а саме пункту 9 додатку 2, відповідно до якого застосовано санкції до позивача - ТОВ «ВОЛЛІ ВЕСТ».

Необхідність залучення до участі у справі Служби безпеки України та Ради національної безпеки і оборони України як третіх осіб пов`язана з тим, що рішення Ради національної безпеки і оборони України про застосування, зокрема, до позивача санкцій відповідно до Закону України «Про санкції» прийнято на основі пропозицій/подання Служби безпеки України. Указом № 219/2024 ці санкції введено в дію.

Відповідно до частини першої та третьої статті 5 Закону України «Про санкції» пропозиції щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій виносяться на розгляд Ради національної безпеки та оборони України Верховною Радою України, Президентом України, Кабінетом Міністрів України, Національним банком України, Службою безпеки України.

Рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих іноземних юридичних осіб, юридичних осіб, які знаходяться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб`єктів, які здійснюють терористичну діяльність (персональні санкції), передбачених пунктами 1-21, 23-25 частини першої статті 4 цього Закону, приймається Радою національної безпеки та оборони України та вводиться в дію указом Президента України. Відповідне рішення набирає чинності з моменту видання указу Президента України і є обов`язковим до виконання.

Зважаючи на законодавчо встановлений механізм застосування санкцій і взаємопов`язаність спірного Указу з діями і рішеннями Ради національної безпеки і оборони України та Служби безпеки України, розгляд цієї справи безвідносно до обставин і їхнього документального підтвердження, за яких ухвалювалося рішення Ради національної безпеки і оборони України (введене в дію Указом № 219/2024) буде неповним. З`ясування цих обставин опосередковано передбачатиме правове оцінювання дій/рішень Ради національної безпеки і оборони України та Служби безпеки України у контексті підстав позову, а тому судове рішення за наслідками розгляду цієї справи може мати правові наслідки для зазначених суб`єктів.

З огляду на вказані норми, предмет судового оскарження, клопотання про залучення до участі у справі Служби безпеки України та Ради національної безпеки і оборони України як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, підлягає задоволенню, оскільки існує обґрунтоване припущення, що судове рішення може вплинути на права та обов`язки вказаних осіб, зокрема, але не виключно у частині застосування, продовження й внесення інших змін до рішень про застосування обмежувальних заходів (санкцій) до позивача у майбутньому.

Крім того, Судом встановлено, що разом з позовною заявою позивачем подано клопотання про витребування доказів, а саме:

1. У Апарату Ради національної безпеки і оборони України:

- копії пропозицій Служби безпеки України щодо застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) (далі - пропозиції СБУ) з додатками, на підставі яких ТОВ «Воллі Вест», було включено до переліку осіб, до яких застосовуються обмежувальні заходи (санкції) (Додаток № 2 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), номер за порядком 9;

- копії листів голосування та долучених до них матеріалів, які 03 квітня 2024 року надсилалися членам Ради національної безпеки і оборони України для подальшого голосування щодо ухвалення Рішення РНБО України від 4 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», яке введено в дію Указом Президента України від 04 квітня 2024 року № 219/2024;

- надати копії листів голосування з письмовим волевиявленням членів РНБО України щодо ухвалення Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» та долучених до них матеріалів, які 04 квітня 2024 року повернулися від членів Ради національної безпеки і оборони України до Апарату Ради національної безпеки і оборони України.

2. У Служби безпеки України:

- належним чином засвідчену копію пропозицій Служби безпеки України про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) щодо ТОВ «Воллі Вест», що 02 квітня 2024 року були внесені до Ради національної безпеки і оборони України і стали підставою для прийняття рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (з додатками, якщо такі є);

- належним чином засвідчені копії документів, що стали підставою для прийняття пропозицій Служби безпеки України про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) щодо ТОВ «Воллі Вест».

3. У Президента України:

- копії документів, що стали підставою для видання Указу № 219/2024 від 04 квітня 2024 року «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 4 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» в частині що стосується ТОВ «Воллі Вест».

Вказане клопотання обґрунтовано тим, що представник позивача звертався з адвокатськими запитами до Президента України, Ради національної безпеки і оборони України та Служби безпеки України щодо отримання копій документів, які стали підставою застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) щодо ТОВ «Воллі Вест».

У відповідь на вказані адвокатські запити зазначені суб`єкти вказали, що запитувана інформацію є засекреченою та/або перебуває у статусі «для службового користування».

Тож, у зв`язку з неотриманням вищезазначених документів та неможливістю самостійно отримати такі документи, які мають важливе значення для вирішення справи, представником позивача заявлено клопотання про їх витребування судом.

Заслухавши думку представників сторін з приводу вище зазначеного клопотання, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Відповідно до частин першої, четвертої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

Згідно з частинами першою, другою статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно зі статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Суд не може витребовувати докази у позивача в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, окрім доказів на підтвердження обставин, за яких, на думку позивача, відбулося порушення його прав, свобод чи інтересів.

Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

Згідно з частиною першою статті 80 КАС України, учасник справи, у разі неможливості самостійно надати докази, вправі подати клопотання про витребування доказів судом. Таке клопотання повинно бути подане в строк, зазначений в частинах другій та третій статті 79 цього Кодексу. Якщо таке клопотання заявлено з пропуском встановленого строку, суд залишає його без задоволення, крім випадку, коли особа, яка його подає, обґрунтує неможливість його подання у встановлений строк з причин, що не залежали від неї.

Відповідно до частин третьої, шостої-восьмої статті 80 КАС України про витребування доказів за власною ініціативою або за клопотанням учасника справи, або про відмову у витребуванні доказів суд постановляє ухвалу.

Будь-яка особа, у якої знаходиться доказ, повинна видати його на вимогу суду.

Особи, які не мають можливості подати доказ, який витребовує суд, або не мають можливості подати такий доказ у встановлені строки, зобов`язані повідомити про це суд із зазначенням причин протягом п`яти днів з дня вручення ухвали.

У випадку неповідомлення суду про неможливість подати докази, витребувані судом, а також за неподання таких доказів без поважних причин, суд застосовує до відповідної особи заходи процесуального примусу, визначені цим Кодексом.

На підставі наведених положень процесуального закону, а також беручи до уваги предмет спору, характер спірних правовідносин, аргументи позивача, якими він доводить обґрунтованість позовних вимог, з метою повного, всебічного та об`єктивного розгляду справи і з`ясування всіх обставин, які підлягають встановленню, колегія суддів дійшла висновку, що клопотання про витребування доказів потрібно задовольнити частково.

Зокрема, клопотання про витребування доказів підлягає задоволенню в частині, яка стосується Ради національної безпеки і оборони України та Служби безпеки України.

Водночас клопотання про витребування доказів у Президента України задоволенню не підлягає, оскільки останнім вказані документи було подано до суду разом з відзивом на адміністративний позов. При цьому, як зазначив представник відповідача в судовому засіданні, що будь - яких інших доказів немає, тому більше надати суду нічого.

На підставі викладеного та керуючись статтями 49, 79, 248, 256, 266 КАС України, Верховний Суд

УХВАЛИВ:

Клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОЛЛІ ВЕСТ» про залучення третіх осіб до участі у справі та про витребування доказів задовольнити частково.

Залучити Раду національної безпеки і оборони України та Службу безпеки України до участі у справі як третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.

Витребувати у Ради національної безпеки і оборони України:

- копії пропозицій Служби безпеки України щодо застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) (далі - пропозиції СБУ) з додатками, на підставі яких Товариство з обмеженою відповідальністю «ВОЛЛІ ВЕСТ», було включено до переліку осіб, до яких застосовуються обмежувальні заходи (санкції) (Додаток № 2 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), номер за порядком 9;

- копії листів голосування та долучених до них матеріалів, які 03 квітня 2024 року надсилалися членам Ради національної безпеки і оборони України для подальшого голосування щодо ухвалення Рішення РНБО України від 4 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», яке введено в дію Указом Президента України від 04 квітня 2024 року № 219/2024;

- копії листів голосування з письмовим волевиявленням членів РНБО України щодо ухвалення Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» та долучених до них матеріалів, які 04 квітня 2024 року повернулися від членів Ради національної безпеки і оборони України до Апарату Ради національної безпеки і оборони України.

2. У Служби безпеки України:

- належним чином засвідчену копію пропозицій Служби безпеки України про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОЛЛІ ВЕСТ», що 02 квітня 2024 року були внесені до Ради національної безпеки і оборони України і стали підставою для прийняття рішення Ради національної безпеки і оборони України від 04 квітня 2024 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (з додатками, якщо такі є);

- належним чином засвідчені копії документів, що стали підставою для прийняття пропозицій Служби безпеки України про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОЛЛІ ВЕСТ».

У задоволенні вимог про витребування доказів у Президента України відмовити.

Документи надати безпосередньо до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду протягом десяти днів з дня отримання копії ухвали, або через систему «Електронний суд».

У разі неможливості виконання вимог ухвали у встановлений строк письмово повідомити Суд про причини її невиконання.

Встановити Раді національної безпеки і оборони України та Службі безпеки України п`ятнадцятиденний строк з дня отримання копії цієї ухвали для подання до суду пояснень й доданих до них доказів щодо позову та документів, які підтверджують надіслання (надання) пояснень іншим учасникам справи.

Надіслати учасникам справи копію цієї ухвали, а Раді національної безпеки і оборони України та Службі безпеки України, крім цієї ухвали, також надіслати копію позовної заяви й доданих до неї документів.

Ухвала набирає чинності з моменту її постановлення та не оскаржується.

Головуючий суддя М. М. Яковенко

Судді: М. М. Гімон

Р. Ф. Ханова

О. О. Шишов

В. П. Юрченко

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення19.09.2024
Оприлюднено23.09.2024
Номер документу121759629
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради правосуддя, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України,органів,які обирають(призначають),звільняють,оцінюють членів Вищої ради правосуддя оскарження актів, дій чи бездіяльності Президента України, з них:

Судовий реєстр по справі —990/260/24

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 22.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 14.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні