Рішення
від 11.09.2024 по справі 916/2189/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" вересня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/2189/24

Господарський суд Одеської області

У складі судді Желєзної С.П.

Секретаря судових засідань Босової Ю.С.

За участю представників сторін:

Від позивача: Орленко О.В. в порядку самопредставництва;

Від відповідача: не з`явився;

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Департаменту розвитку об`єктів комунальної власності територіальної громади Херсонської міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю Тейп про розірвання договору,

ВСТАНОВИВ:

Департамент розвитку об`єктів комунальної власності територіальної громади Херсонської міської ради (далі по тексту Департамент) звернувся до господарського суду з позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю Тейп (далі по тексту ТОВ Тейп) про розірвання договору оренди комунального майна міської територіальної громади №2130 від 05.12.2019, укладений між Департаментом та ТОВ Тейп.

В обґрунтування заявлених позовних вимог Департамент посилається на істотне порушення відповідачем умов договору №2130 від 05.12.2019 у зв`язку з невиконанням зобов`язань зі сплати орендної плати, не використанням об`єкта оренди та не забезпеченням збереження об`єкта оренди.

Ухвалою суду від 05.06.2024 дана справа була призначена до розгляду за правилами загального позовного провадження.

ТОВ Тейп жодного разу в судові засідання по даній справі не з`явилось, про причини неявки суд не повідомляло. При цьому, суд зазначає, що відповідач був повідомлений про розгляд судом даної справи шляхом надсилання ухвал на адресу місцезнаходження, яка вказана в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: 73003, м. Херсон, вул. 28 Армії, буд. 15, кв. 74. Крім того, додатково ухвали суду були направлені на електронну пошту відповідача, повідомлену позивачем.

Проте, ухвали суду, якими відповідач був повідомлений про розгляд судом даного спору, були повернуті до суду у зв`язку із відсутністю адресата.

Відповідно до п. 4 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.

Враховуючи вимоги ст. 242 ГПК України, господарський суд доходить висновку про належне повідомлення ТОВ Тейп про розгляд господарським судом даної справи.

Оскільки відповідачем не було надано суду відзиву на позов, справа розглядається за наявними в ній матеріалами відповідно до ст. 178 ГПК України.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши доводи та пояснення представника позивача, суд встановив наступне.

05.12.2019 між Управлінням комунальної власності Херсонської міської ради (далі по тексту Управління, Орендодавець) та ТОВ Тейп (Орендар) було укладено нотаріально посвідчений договір оренди комунального майна міської територіальної громади №2130, відповідно до п. 1 якого Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове платне користування будівлі та споруди, загальною площею 215,4 кв. м., за адресою: місто Херсон, вул. Театральна (до перейменування - Горького), буд. 16. Приміщення передається для розміщення молодіжного спортивно-оздоровчого центру.

Згідно з п. 2.1 договору №2130 від 05.12.2019 вступ Орендаря у користування майном настає одночасно з підписанням сторонами цього договору та акта приймання -передачі вказаного майна з Орендодавцем.

Передача майна в оренду не спричиняє передачу Орендарю права власності на це майно. Власником орендованого майна залишається міська територіальна громада, а Орендар користується ним протягом строку оренди (п. 2.2 договору №2130 від 05.12.2019).

Умовами п. п. 5.1, 5.2, 5.3, 5.7, 5.8 договору №2130 від 05.12.2019 передбачено, що Орендар зобов`язується використовувати орендоване майно за цільовим призначенням та відповідно до умов цього договору; своєчасно й у повному обсязі вносити до бюджету (Орендодавцю) орендну плату; протягом дії договору оренди здійснювати за власний рахунок капітальний, поточний та інші види ремонту орендованих основних фондів, ця умова не розглядається як дозвіл на здійснення поліпшень орендованого майна і не тягне за собою зобов`язання Орендодавця щодо компенсації вартості поліпшень; дотримуватись правил благоустрою території, забезпечувати чистоту і порядок; надавати доступ до об`єкта оренди представникам Орендодавця.

Відповідно до п. 10.1 договору №2130 від 05.12.2019 цей договір вступає в силу з 05.12.2019 та діє до 05.12.2044 включно.

За змістом п. 10.4 договору №2130 від 05.12.2019 договір оренди може бути розірвано за згодою сторін. На вимогу Орендодавця, договір оренди може бути достроково розірваний з підстав: Орендар використовує об`єкт оренди не за призначенням; передачі орендованого майна в суборенду; Орендар не приступив до проведення капітального ремонту в строки, встановлені договором оренди; Орендар порушив умови передбачені підпунктом 5.5 пункту 5 цього договору; не внесення орендної плати у повному обсязі протягом 3-х місяців поспіль.

Розрахунок орендної плати є додатком до договору №2130 від 05.12.2019, який був наданий позивачем суду.

05.12.2019 між ТОВ Тейп (Орендар) та КП Херсонміськсвітло (Балансоутримувач) було підписано акт приймання-передачі об`єкта комунальної власності міської територіальної громади від балансоутримувача - суб`єкту підприємницької діяльності, згідно з яким відповідачу було передано у користування будівлі та споруди, загальною площею 215,4 кв. м., за адресою: місто Херсон, вул. Театральна (до перейменування - Горького), буд. 16.

Відомості про право користування ТОВ Тейп будівлями та спорудами, загальною площею 215,4 кв. м., за адресою: місто Херсон, вул. Театральна, буд. 16, яке виникло на підставі договору №2130 від 05.12.2019, було внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, що підтверджується витягом №191747288 від 05.12.2019.

Рішенням Херсонської міської ради №73 від 26.02.2021 було вирішено утворити, зокрема, Департамент; припинити, реорганізувавши шляхом перетворення, зокрема, Управління комунальною власністю Херсонської міської ради; встановлено, що в частині забезпечення нерозривності виконання повноважень місцевого самоврядування та зобов`язання виконавчих органів правонаступниками припинених органів (зі статусом юридичної особи) з урахуванням повноважень відповідно до положення про них є, зокрема, Департамент.

25.01.2024 Департаментом виставлено відповідачу рахунок №39 на оплату орендної плати за договором №2130 від 05.12.2019 за 2023 рік на суму 43 534,07 грн.

29.02.2024 Департаментом виставлено відповідачу рахунок №374 на оплату орендної плати за договором №2130 від 05.12.2019 за січень та лютий 2024 року, згідно якого на кінець звітного періоду розмір боргу становить 50 960,07 грн.

Крім того, позивачем було складено акти виконаних робіт за договором №2130 від 05.12.2019, які відповідачем підписані не були.

12.03.2024 працівниками Департаменту було проведено обстеження об`єктів нерухомості, що належать до комунальної власності Херсонської міської територіальної громади по вул. Театральній, 16, у м. Херсон, за результатами якого складено акт №32/24.

Згідно акта обстеження №32/24 від 12.03.2024 будівля за вказаною вище адресою передана в оренду ТОВ Тейп за двома договорами. На момент обстеження виявлено наступне:

1)Загальний стан об`єкта незадовільний, об`єкт не використовується орендарем, приміщення перебувають в занедбаному стані;

2)Вхідні двері в усі приміщення та ворота на територію не зачинені, доступ до приміщень є вільним, охорона відсутня;

3)Орендар не дотримується правил благоустрою території, територія захаращена, заросла дикими рослинами;

4)Стан майна свідчить про те, що впродовж дії договору оренди не здійснювався капітальний, поточний та інші види ремонту орендованого майна (пункт 5.3. договору);

5)Стан мереж свідчить про те, що Орендар не дотримується правил експлуатації інженерних мереж; відсутність охорони, засобів гасіння пожежі свідчить про недотримання орендарем пожежної та техногенної безпеки (пункт 5.9. договору);

6)Факт укладання договору про надання комунальних послуг орендованого майна з відповідними службами перевірити не є можливим, оскільки відсутній представник Орендаря;

7)Орендар не виходить на зв`язок та не повідомив про своє місцезнаходження, зміну реквізитів тощо;

8)Орендар не звертався із заявою про звільнення його від сплати орендної плати за 2023 рік, станом на 01.03.2024 наявна заборгованість у розмірі 50960,07 грн.;

9)Внаслідок збройної агресії РФ проти України (обстрілів) пошкоджено в`їзні ворота, огорожу та скло у семи віконних отворах.

18.03.2024 Департамент звернувся до ТОВ Тейп з вимогою №01-20-412-вих, згідно якої позивач посилаючись на обставини, встановлені 12.03.2024 за результатами обстеження об`єкта оренди, а також на наявність заборгованості за орендною платою у розмірі 50 960,07 грн, вимагав розірвати договір оренди №2130 від 05.12.2019.

Вимога №01-20-412-вих від 18.03.2024, акт обстеження від 12.03.2024, довідка про розмір заборгованості були направлені, зокрема, на юридичну адресу ТОВ Тейп, що підтверджується листом з описом вкладення, та вручені відповідачу 21.03.2024.

В процесі вирішення судом даного спору позивачем було надано письмові пояснення, відповідно до яких повідомлено, що обстеження об`єкта нерухомості за вказаною адресою проводилося в цілому, про що зазначено в акті №32/24 від 12.03.2024.

Крім того, позивачем було зазначено, що майно було передано відповідачу у користування на підставі підписаного з балансоутримувачем «КП Херсонміськсвітло акта.

Вирішуючи питання про обґрунтованість заявлених в межах даної справи позовних вимог, суд виходить з наступного.

Згідно з ч. 2 ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Положеннями ст. 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, та встановлено перелік способів захисту цивільних прав та інтересів.

Варто зауважити, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, у зв`язку з чим, суд повинен з`ясувати характер спірних правовідносин сторін (предмет та підставу позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб.

При цьому, особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. В свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.

Відповідно до ч.1 ст. 179 Господарського кодексу України (далі по тексту ГК України) майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями.

Статтею 193 ГК України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 ГК України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у володіння та користування майно для здійснення господарської діяльності.

Згідно з ч. 4 ст. 284 ГК України строк договору оренди визначається за погодженням сторін. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення строку дії договору він вважається продовженим на такий самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

05.12.2019 між Управлінням та ТОВ Тейп було укладено нотаріально посвідчений договір оренди комунального майна міської територіальної громади №2130 на строк до 05.12.2044. За умовами договору об`єкт оренди передається відповідачу у користування для розміщення молодіжного спортивно-оздоровчого центру.

Разом з тим, Херсонською міською радою відповідно до рішенням №73 від 26.02.2021 було припинено Управління комунальною власністю Херсонської міської ради та визначено, що в частині забезпечення нерозривності виконання повноважень місцевого самоврядування та зобов`язання виконавчих органів правонаступниками припинених органів (зі статусом юридичної особи) з урахуванням повноважень відповідно до положення про них є створені радою виконавчі органи.

Положенням про Департамент, затвердженим рішенням Херсонської міської ради №73 від 26.02.2021, визначено, що Департамент діє з метою реалізації прав Херсонської міської територіальної громади, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням об`єктами комунальної власності у межах, визначених чинним законодавством та цим Положенням. При цьому, Департаменту надано право укладати договори щодо передачі у користування об`єктів комунальної власності громади.

Враховуючи припинення Управління з внесенням відповідного запису 30.11.2021 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, утворення Департаменту з метою реалізації прав Херсонської міської територіальної громади, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням об`єктами комунальної власності, господарський суд доходить висновку, що правонаступником повноважень Управління комунальною власністю Херсонської міської ради, яке було припинено як юридична особа, є Департамент, тобто позивач за даними позовними вимогами.

Таким чином, Департамент виступає Орендарем за договором оренди №2130 від 05.12.2019, а, отже, має право вимагати розірвання договору.

27.12.2019 набув чинності Закон України „Про оренду державного та комунального майна № 157-IX від 03.10.2019 (далі по тексту - Закон України „Про оренду державного та комунального майна), який згідно п. 1 Прикінцевих та перехідних положень був введений в дію з 01.02.2020.

Враховуючи набрання чинності новим Законом України „Про оренду державного та комунального майна № 157-IX від 03.10.2019, питання розірвання договірних орендних відносин має вирішуватися із застосуванням наведеного Закону, який є спеціальним нормативним актом у сфері регулювання правовідносин з оренди державного та комунального майна.

Відповідно до преамбули Закон України „Про оренду державного та комунального майна № 157-IX від 03.10.2019 цей Закон визначає правові, економічні та організаційні відносини, пов`язані з передачею в оренду майна, що перебуває в державній та комунальній власності, майна, що належить Автономній Республіці Крим, а також передачею права на експлуатацію такого майна. майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання майна, що перебуває в державній та комунальній власності, майна, що належить Автономній Республіці Крим.

Згідно з ч. 1 ст. 2, ч. 1 ст. 3 Закону України „Про оренду державного та комунального майна законодавство України про оренду державного та комунального майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим, складається з цього Закону, інших законодавчих актів. Об`єктами оренди за цим Законом є, зокрема, єдині майнові комплекси підприємств, їхніх відокремлених структурних підрозділів.

За умовами укладеного між сторонами договору оренди №2130 від 05.12.2019 визначено, що відповідачу передано у користування будівлі та споруди, загальною площею 215,4 кв. м., за адресою: місто Херсон, вул. Театральна, буд. 16, для розміщення молодіжного спортивно-оздоровчого центру.

Умови припинення договору оренди визначені ст. 24 Закону України „Про оренду державного та комунального майна, відповідно до вимог якої договір оренди припиняється у разі: закінчення строку, на який його укладено; укладення з орендарем договору концесії такого майна; приватизації об`єкта оренди орендарем (за участю орендаря); припинення юридичної особи - орендаря або юридичної особи - орендодавця (за відсутності правонаступника); смерті фізичної особи - орендаря; визнання орендаря банкрутом; знищення об`єкта оренди або значне пошкодження об`єкта оренди. Договір оренди може бути достроково припинений за згодою сторін. Договір оренди може бути достроково припинений за рішенням суду та з інших підстав, передбачених цим Законом або договором. У разі банкрутства орендар відповідає за свої борги майном, яке належить йому на праві власності, відповідно до законодавства України. Договір оренди вважається припиненим в односторонньому порядку за умови встановлення факту надання орендарем недостовірної інформації про право бути орендарем відповідно до положень частин третьої і четвертої статті 4 цього Закону.

Відповідно до ч. 3 ст. 291 ГК України договір оренди може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний з підстав, передбачених ЦК України для розірвання договору найму, в порядку, встановленому ст. 188 цього Кодексу.

Ця норма узгоджується з приписами ч. 2 ст. 651 ЦК України, згідно з якими договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

У разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили. (ч. 2, 3 ст. 653 ЦК України).

Підставами для звернення Департаменту із позовними вимогами про розірвання договору оренди №2130 від 05.12.2019 стало невиконанням відповідачем зобов`язань зі сплати орендної плати, не використання об`єкта оренди та не забезпеченням збереження об`єкта оренди.

Умовами п. п. 5.1, 5.2, 5.3, 5.7, 5.8 договору №2130 від 05.12.2019 передбачено, що Орендар зобов`язується використовувати орендоване майно за цільовим призначенням та відповідно до умов цього договору; своєчасно й у повному обсязі вносити до бюджету (Орендодавцю) орендну плату; протягом дії договору оренди здійснювати за власний рахунок капітальний, поточний та інші види ремонту орендованих основних фондів, ця умова не розглядається як дозвіл на здійснення поліпшень орендованого майна і не тягне за собою зобов`язання Орендодавця щодо компенсації вартості поліпшень; дотримуватись правил благоустрою території, забезпечувати чистоту і порядок; надавати доступ до об`єкта оренди представникам Орендодавця.

Відповідно до ст. 286 ГК України орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством.

Згідно із ч. ч. 1, 3-4 ст. 17 Закону України „Про оренду державного та комунального майна орендна плата встановлюється у грошовій формі і вноситься у строки, визначені договором. Орендна плата підлягає коригуванню на індекс інфляції згідно з Методикою розрахунку орендної плати. Якщо орендар отримав майно в оренду без проведення аукціону, відповідне коригування орендної плати на індекс інфляції здійснюється щомісячно. Орендар за користування об`єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків провадження господарської діяльності.

24.02.2022 Указом Президента України №64/2022 „Про введення воєнного стану в Україні у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" було постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022.

Загальновідомою є обставина окупації Херсонської міської територіальної громади, в тому числі м. Херсон, з 01.03.2022 року до 10.11.2022.

При цьому, з 01.05.2023 Херсонська міська територіальна громада віднесена до територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, згідно з Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженим наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 за №309.

Постановою Кабінету Міністрів України № 483 від 03.06.2020 затверджено Порядок передачі в оренду державного та комунального майна (далі по тексту Порядок).

Відповідно до п. 1 Порядку цей Порядок визначає механізм передачі в оренду державного та комунального майна, включаючи особливості передачі його в оренду відповідно до положень Закону України Про оренду державного та комунального майна.

Згідно з п. 129-1 Порядку якщо у зв`язку із змінами у соціально-економічному становищі в країні або в окремих її регіонах внаслідок економічної кризи, стихійного лиха, запровадження карантинних обмежень або інших подій, які можуть негативно вплинути на здатність орендарів продовжувати сплачувати орендну плату за укладеними договорами оренди, Кабінет Міністрів України або представницький орган місцевого самоврядування ухвалили рішення про надання орендних знижок, звільнень від сплати орендної плати за договорами оренди певного майна або за договорами оренди майна, яке використовується за певними цільовими призначеннями, визначеними у такому рішенні, то підставою для застосування таких звільнень або знижок є наказ орендодавця, прийнятий на підставі звернення орендаря, на якого вони поширюються, крім випадків, коли у рішенні Кабінету Міністрів України або представницького органу місцевого самоврядування зазначається про те, що знижки або звільнення застосовуються без окремого рішення орендодавця. Орендні знижки або звільнення у таких випадках надаються з дати, визначеної у рішенні Кабінету Міністрів України (рішенні представницького органу місцевого самоврядування), або якщо у відповідному рішенні дата початку застосування знижки або звільнення не визначена, - то з дати, визначеної у наказі орендодавця. Припинення застосування знижки або звільнення відбувається з дати, визначеної у рішенні Кабінету Міністрів України (рішенні представницького органу місцевого самоврядування) або в наказі орендодавця. Зміни до договору оренди про початок або припинення застосування знижки або звільнення у такому випадку не вносяться.

27.05.2022 Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову №634 Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану (далі по тексту Постанова №634), якою визначено випадки та підстави звільнення від орендної плати орендарів державного і комунального майна.

Відповідно до пп. 1 п. 1 Постанови №634 (в редакції чинній з 05.11.2022 до 07.05.2024) на період воєнного стану і протягом трьох місяців після його припинення чи скасування, але у будь-якому разі до 31 грудня 2022 р., за договорами оренди державного і комунального майна, чинними станом на 24 лютого 2022 р. або укладеними після цієї дати за результатами аукціонів, що відбулися 24 лютого 2022 р. або раніше, звільняються від орендної плати орендарі державного і комунального майна, які використовують майно, зокрема, на території Херсонської області.

Відповідно до пп. 1-1 п. 1 Постанови №634 (в редакції чинній з 08.05.2024) орендарям державного та комунального майна, розташованого на територіях активних бойових дій, територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (далі - визначені території), не нараховується орендна плата за період з 1 числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку бойових дій або тимчасової окупації, по 1 число місяця, що настає через три місяці після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації, що визначаються відповідно до зазначеного переліку.

Враховуючи вищенаведені положення постанови Кабінету Міністрів України №634 від 27.05.2022 Про особливості оренди державного та комунального майна у період воєнного стану, в редакцій станом на 2023 рік, а також в редакції, чинній станом на січень-лютий 2024 року, господарський суд доходить висновку, що ТОВ Тейп було звільнено від сплати орендної плати, а, отже, доводи позивача про наявність у відповідача заборгованості за орендною платою у розмірі 50 960,07 грн не знайшли свого підтвердження під час вирішення даного спору, а, отже, правові підстави для розірвання договору оренди №2130 від 05.12.2019 у зв`язку з невиконанням відповідачем зобов`язань зі сплати орендної плати відсутні.

Згідно з приписами ч. ч. 2, 3 ст. 285 ГК України орендар може бути зобов`язаний використовувати об`єкт оренди за цільовим призначенням відповідно до профілю виробничої діяльності підприємства, майно якого передано в оренду. Орендар зобов`язаний берегти орендоване майно відповідно до умов договору, запобігаючи його псуванню або пошкодженню, та своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату.

Відповідно до ч. 2 ст. 773 ЦК України якщо наймач володіє та/або користується річчю, переданою йому у найм, не за її призначенням або з порушенням умов договору найму, наймодавець має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.

Під час вирішення даного спору судом було встановлено, що передане ТОВ Тейп у користування майно перебуває в занедбаного стані, що підтверджується актом обстеження №32/24 від 12.03.2024. Зі змісту вказаного акта слідує, що приміщення перебувають в занедбаному стані, вхідні двері в усі приміщення та ворота на територію не зачинені, є вільний доступ до об`єкта сторонній осіб, територія захаращена, заросла дикими рослинами, внаслідок збройної агресії РФ проти України (обстрілів) пошкоджено в`їзні ворота, огорожу та скло у семи віконних отворах тощо.

За результатами оцінки акта обстеження №32/24 від 12.03.2024, господарський суд вважає за необхідне зазначити, що після введення воєнного стану та окупації м. Херсон переданий відповідачу у користування об`єкт оренди навряд чи міг використовуватися ТОВ Тейп за цільовим призначенням. Проте, після деокупації м. Херсон відповідач міг вжити доступних для нього заходів для забезпечення збереження об`єкта оренди з метою недопущення псування майна до такого стану, що унеможливлюватиме його використання в майбутньому.

Разом з тим, будь-які докази на підтвердження вжиття ТОВ Тейп будь-яких заходів для забезпечення збереження об`єкта оренди в матеріалах справи відсутні.

З викладених обставин господарський суд доходить висновку, що не використанням ТОВ Тейп об`єкта оренди та не забезпечення збереження об`єкта оренди, не здійснення відповідачем поточного ремонту для підтримання належного стану об`єкта оренди, є істотними порушеннями умов договору, наявність яких є підставами для розірвання договору (ч. 2 ст. 651 ЦК України).

З викладених обставин господарський суд доходить висновку про необхідність задоволення заявленого Департаментом позову шляхом розірвання договору оренди комунального майна міської територіальної громади № 2130 від 05.12.2019 року, укладеного між Управлінням та ТОВ Тейп, з підстав істотного порушення відповідачем прийнятих на себе зобов`язань.

Згідно вимог ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

Разом з тим, ст. 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Підсумовуючи вищезазначене, суд доходить висновку щодо необхідності задоволення заявлених Департаментом комунальної власності Одеської міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю «Тейп» позовних вимог шляхом розірвання договору оренди комунального майна міської територіальної громади № 2130 від 05.12.2019.

Судові витрати зі сплати судового збору покладаються судом на відповідача відповідно до приписів ст. 129 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 86, 129, 236 238, 240 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Розірвати договір оренди комунального майна міської територіальної громади № 2130 від 05.12.2019, укладений між Управлінням комунальної власності Херсонської міської ради /73000, Херсонська обл., місто Херсон, проспект Ушакова, буд. 37;ідентифікаційний код 37465469/, правонаступником якого є Департамент розвитку об`єктів комунальної власності територіальної громади Херсонської міської ради /73000, Херсонська обл., місто Херсон, проспект Ушакова, буд. 37;ідентифікаційний код 44279728/ та товариством з обмеженою відповідальністю «Тейп» /73003, м. Херсон, вул. 28 Армії, буд. 15, кв. 74; ідентифікаційний код 41400989/.

3.Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Тейп» /73003, м. Херсон, вул. 28 Армії, буд. 15, кв. 74; ідентифікаційний код 41400989/ на користь Департаменту розвитку об`єктів комунальної власності територіальної громади Херсонської міської ради /73000, Херсонська обл., місто Херсон, проспект Ушакова, буд. 37;ідентифікаційний код 44279728/ судовий збір у розмірі 3028,00 грн /три тисячі двадцять вісім грн 00 коп./.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Наказ видати після набрання рішенням суду законної сили.

Відповідно до ст. ст. 254, 256 ГПК України учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції до Південно-Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту рішення суду.

Повний текст рішення складено 20 вересня 2024 р.

Суддя С.П. Желєзна

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення11.09.2024
Оприлюднено23.09.2024
Номер документу121768249
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо оренди

Судовий реєстр по справі —916/2189/24

Рішення від 11.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 28.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 24.06.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 05.06.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 27.05.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні