Рішення
від 20.09.2024 по справі 140/6272/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2024 року ЛуцькСправа № 140/6272/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Смокович В.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ратнівської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРТАУЕР» про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Адвокат, Стретович Інна Сергіївна, в інтересах позивача, ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернулася з позовом до Ратнівської селищної ради (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРТАУЕР» (далі ТОВ «Укртауер», третя особа) про визнання протиправним та скасування рішення Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області VІІІ скликання від 28 грудня 2023 року за №38/10 «Про затвердження товариству з обмеженою відповідальністю «УКРТАУЕР» проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій, технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки та передачу її в оренду».

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що ОСОБА_1 разом з іншими мешканцями села Жиричі дізналася, що рішенням Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області VШ скликання від 28 грудня 2023 року за №38/10 ТОВ «Укртауер» затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій, технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки та передачу її в оренду.

Згідно і цим рішенням, ТОВ «Укртауер» надано земельну ділянку під кадастровим номером 0724283000:02:002:1349 із кодом цільового призначення 13.01.

В пункті 1 зазначеного вище рішення, ТОВ «Укртауер» надається дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0200 га в оренду строком на 49 років для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій (код цільового призначення 13.01), яка розташована за межами села Жиричі Ковельського району Волинської області, із земель Ратнівської селищної ради, що не надані у власність чи користування. Категорія земель, за рахунок яких відводиться земельна ділянка відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, - землі сільськогосподарського призначення.

Разом із тим, повідомляє, що код цільового призначення 13.01 - це є землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, однак, інформації про те, що земельна ділянка орієнтованою площею 0,200 га, відносно якої надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення ТОВ «Укртауер» з категорії «землі сільськогосподарського призначення» змінена на категорію «землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення», на вебсайті Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області немає.

Позивачка не погоджується з рішенням Ратнівської селищної ради від 28 грудня 2023 року за №38/10, уважає його незаконним та просить скасувати у зв`язку із тим, що зміна цільового призначення земельної ділянки, яку надано в користування для визначених зазначеним пунктом цілей, забороняється. Зазначає, що недодержання цієї вимоги є підставою для примусового припинення права користування земельною ділянкою в судовому порядку (арк. спр. 1-5).

У відзиві на позовну заяву від 08 липня 2024 року представник відповідача позовні вимоги не визнав, мотивуючи тим, що розглянувши клопотання приватного підприємства «УКР-КОМ» від 03 липня 2023 року № 29, яке представляє ТОВ «Укртауер» за довіреністю, про надання ТОВ «Укртауер» дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0200 га в оренду строком на 49 років для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій (код цільового призначення 13.01), яка розташована за межами села Жиричі Ковельського району Волинської області, із земель Ратнівської селищної ради, що не надані у власність чи користування, та зважаючи на відсутність правових підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, Ратнівською селищною радою прийнято рішення від 09 жовтня 2023 року № 33/16 «Про надання товариству з обмеженою відповідальністю «УКРТАУЕР» дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій».

Таким чином, на підставі вищезазначеного рішення Ратнівської селищної ради сертифікованим інженером-землевпорядником, фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 був розроблений проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 0,0200 га в оренду для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій (код цільового призначення 13.01), яка розташована за межами села Жиричі Ковельського району Волинської області, та присвоєно їй кадастровий номер 0724283000:02:002:1349.

Зазначає, що надання земельної ділянки для розміщення технічних засобів та/або споруд електронних комунікацій, лінійних об`єктів енергетичної та транспортної інфраструктури (доріг, мостів, естакад) не підпадає під вищезазначене обмеження, оскільки відповідно до підпункту 4 пункту 93 розділу V Прикінцевих положень Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» під час дії правового режиму воєнного стану на відповідній території допускаються встановлення та зміна цільового призначення земельної ділянки без дотримання правил співвідношення між видом цільового призначення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки - новим видом її цільового призначення) та видом функціонального призначення території, визначеним відповідною містобудівною документацією, для розміщення об`єктів дорожньо-транспортної інфраструктури (крім об`єктів дорожнього сервісу), мереж електропостачання, газорозподільних, водопровідних, теплопровідних, каналізаційних мереж, електронних комунікаційних мереж, об`єктів магістральних газопроводів.

Отже, проєктом землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ «Укртауер» площею 0,0200 га, було визначено вид цільового призначення земельної ділянки 13.01 для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій, який входить до категорії земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення.

З огляду на зазначене, відповідач не вважає, що рішення від 28 грудня 2023 року № 38/10 «Про затвердження товариству з обмеженою відповідальністю «УКРТАУЕР» проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій, технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки та передачу її в оренду» є протиправним і підлягає скасуванню, тому просить в задоволенні адміністративного позову відмовити (арк. спр. 48-51).

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, а також до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача залучено ТОВ «Укртауер» (арк. спр. 21).

Третя особа, ТОВ «Укртауер», правом подачі пояснень щодо позову або відзиву не скористалась.

Інших заяв по суті справи, передбачених Кодексом адміністративного судочинства України (далі КАС України) до суду не надходило.

Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

Приватне підприємство «УКР-КОМ», яке представляло інтереси ТОВ «Укртауер» за довіреністю від 27 грудня 2022 року № 2022/186 (арк. спр. 57), звернулось листом 03 липня 2023 року №29 до Ратнівського селищного голови про надання ТОВ «Укртауер» дозволу на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0200 га в оренду строком на 49 років для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій (код цільового призначення 13.01), яка розташована за межами села Жиричі Ковельського району Волинської області, з метою будівництва споруди електронних комунікаційних мереж (зворот арк. спр. 55-56).

Ратнівською селищною радою прийнято рішення від 19 жовтня 2023 року № 33/16 «Про надання товариству з обмеженою відповідальністю «УКРТАУЕР» дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій», яким вирішила надати ТОВ «Укртауер» дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0200 га в оренду строком на 49 років для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій (код цільового призначення 13.01), яка розташована за межами села Жиричі Ковельського району Волинської області, із земель Ратнівської селищної ради, що не надані у власність чи користування. Категорія земель, за рахунок яких відводиться земельна ділянка відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, - землі сільськогосподарського призначення (арк. спр. 58).

Приватне підприємство «УКР-КОМ» звернулось із клопотанням від 08 грудня 2023 року №062 до Ратнівського селищного голови із проханням: затвердити проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Укртауер» для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд телекомунікацій (код цільового призначення 13.01 для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій) земельної ділянки площею 0,0200 га кадастровий номер 0724283000:02:002:1349 яка розташована: Волинська область, Ковельський район, Ратнівська селищна рада; затвердити технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, площею 0,0200 га, що надається в оренду; прийняти рішення про надання земельної ділянки площею 0,0200 га в оренду ТОВ «Укртауер» терміном на 49 років та з вказанням відсоткової ставки орендної плати (зворот арк. спр. 58).

Рішенням Ратнівської селищної ради від 28 грудня 2023 року №38/10 вирішено:

1. Затвердити ТОВ «Укртауер» проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 0,0200 га в оренду для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій (код цільового призначення 13.01), яка розташована за межами села Жиричі Ковельського району Волинської області (кадастровий номер 0724283000:02:002:1349).

2. Затвердити ТОВ «Укртауер» технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 0,0200 га для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій (код цільового призначення 13.01), яка розташована за межами села Жиричі Ковельського району Волинської області (кадастровий номер 0724283000:02:002:1349). Нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,0200 га становить 38 763,65 грн (тридцять вісім тисяч сімсот шістдесят три гривні 65 копійок) ввести в дію з 01 січня 2024 року.

3. Передати ТОВ «Укртауер» в оренду строком на 49 (сорок дев`ять) років земельну ділянку загальною площею 0,0200 га для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій (код цільового призначення 13.01), яка розташована за межами села Жиричі Ковельського району Волинської області (кадастровий номер 0724283000:02:002:1349).

4. Установити річний розмір орендної плати за користування земельною ділянкою, зазначеною в пункті 3 рішення, в розмірі 12 (дванадцяти) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

5. Уповноважити Ратнівського селищного голову Віталія БІРУКА підписати договір оренди земельної ділянки з товариством з обмеженою відповідальністю.

6. ТОВ «Укртауер»: 6.1. зареєструвати договір оренди земельної ділянки відповідно до вимог чинного законодавства; 6.2. використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням; 6.3. здійснювати комплекс заходів щодо охорони земель, передбачених статтями 164, 166, 167, 168 Земельного кодексу України; 6.4. не порушувати прав сусідніх землекористувачів (землевласників) та дотримуватись правил добросусідства.

7. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію з питань містобудування, будівництва, житлово-комунального господарства та комунальної власності, земельних відносин та екології (арк. спр. 13).

Уважаючи рішення відповідача від 28 грудня 2023 року №38/10 протиправним та таким, що не відповідає нормам чинного законодавства, ОСОБА_1 звернулась із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується таким.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вимогами статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до вимог частин 1, 2 статті 59 Закону № 280/97-ВР рада у межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Рішення ради щодо безоплатної передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність (крім земельних ділянок, що перебувають у користуванні громадян, та випадків передачі земельної ділянки власнику розташованого на ній жилого будинку, іншої будівлі, споруди) приймається не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

Частиною 1 статті 71 Закону № 280/97-ВР передбачено, що територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.

Спеціальним законом, що регулює земельні правовідносини в Україні, є Земельний кодекс України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III (далі - ЗК України).

Відповідно до частини першої та другої статті 93 Земельного кодексу України в редакції на дату виникнення спірних правовідносин, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Відповідно до частини першої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території (частина друга статті 79-1 ЗК України).

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі (частина третя статті 79-1 ЗК України).

Відповідно до частини п`ятої статті 79-1 ЗК України, формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

За змістом частини першої, другої та третьої статті 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Інвестор із значними інвестиціями, з яким укладено спеціальний інвестиційний договір у порядку, передбаченому Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями", та який заінтересований в одержанні у користування земельної ділянки державної або комунальної власності, визначеної спеціальним інвестиційним договором як необхідна для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями, має право замовити розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж такої земельної ділянки в натурі (на місцевості) без надання дозволу органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, що передає земельну ділянку у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, про що він зобов`язаний письмово повідомити відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування протягом п`яти робочих днів. До письмового повідомлення додається копія договору про виконання робіт із землеустрою щодо встановлення меж такої земельної ділянки в натурі (на місцевості) та копія укладеного спеціального інвестиційного договору.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

У разі звернення з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки особи, яка є державним партнером (концесієдавцем) відповідно до законів України "Про державно-приватне партнерство", "Про концесію" та зацікавлена в отриманні в користування земельної ділянки для здійснення державно-приватного партнерства, у тому числі реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії, або уповноваженої нею особи до клопотання додається копія рішення про доцільність здійснення державно-приватного партнерства, зокрема у формі концесії.

Якщо з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки звертається інвестор із значними інвестиціями, з яким укладено спеціальний інвестиційний договір у порядку, передбаченому Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями", або уповноважена ним особа, то до клопотання додається копія укладеного спеціального інвестиційного договору та копія документів, що підтверджують повноваження уповноваженої особи.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно із статтею 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до статті 126 ЗК України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Як встановлено судом вище, Ратнівською селищною радою винесено рішення від 28 грудня 2023 року №38/10 «Про затвердження товариству з обмеженою відповідальністю «УКРТАУЕР» проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій, технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки та передачу її в оренду» (зворот арк. спр. 64-65).

Позивач не погоджується із цим рішенням, обґрунтовуючи тим, що зміна цільового призначення земельної ділянки, яку надано в користування для визначених зазначеним рішенням цілей, забороняється. Недодержання цієї вимоги є підставою для примусового припинення права користування земельною ділянкою в судовому порядку.

У цій справі предметом оскарження є рішення Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області VШ скликання від 28.12.2023 за №38/10 «Про затвердження товариству з обмеженою відповідальністю «УКРТАУЕР» проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій, технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки та передачу її в оренду».

Статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

У розвиток цієї конституційної норми, частиною першою та третьою КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

При цьому, завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав, свобод чи інтересів особи, що звернулася до суду з позовом, у публічно-правових відносинах (стаття 2 КАС України).

У Рішенні Конституційного Суду України від 25 листопада 1997 року № 6-зп Суд зазначив, що частину другу статті 55 Конституції України необхідно розуміти так, що кожен, тобто громадянин України, іноземець, особа без громадянства має гарантоване державою право оскаржити в суді загальної юрисдикції рішення, дії чи бездіяльність будь-якого органу державної влади, органу місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, якщо громадянин України, іноземець, особа без громадянства вважають, що їх рішення, дія чи бездіяльність порушують або ущемляють права і свободи громадянина України, іноземця, особи без громадянства чи перешкоджають їх здійсненню, а тому потребують правового захисту в суді.

Окрім того, Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14 грудня 2011 року № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 5 КАС України.

Водночас суд зауважує, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражені права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення.

Неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб`єктивне право особи та її юридичний обов`язок. Відтак, судовому захисту підлягає суб`єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах.

Позивач на власний розсуд визначає чи порушені його права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.

Так, за змістом пункту 9 частини п`ятої статті 160 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень у позовній заяві зазначається обґрунтування порушення оскаржуваними рішеннями, діями чи бездіяльністю прав, свобод, інтересів позивача.

Отже, адміністративне судочинство спрямоване на справедливе вирішення судом спорів з метою захисту саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин. Обов`язковою умовою визнання протиправними рішень суб`єкта владних повноважень є доведеність позивачем порушених його прав та інтересів цим рішенням суб`єкта владних повноважень.

Крім того, адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для відновлення порушеного права у зв`язку із прийняттям рішення суб`єктом владних повноважень особа повинна довести, яким чином відбулось порушення її прав.

Разом з цим, порушення вимог Закону рішенням чи діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх судом протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушення його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями чи рішенням з боку відповідача, зокрема наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

Відповідно до висновку, що сформований у постанові Верховного Суду України від 15 листопада 2016 року у справі № 800/301/16, гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване в законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб твердження про порушення прав було обґрунтованим. Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

З огляду на зазначене, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.

З цього слідує, що під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав та інтересів позивача, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо позивач не довів факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб`єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає.

Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.

Відсутність у заявника прав чи обов`язків у зв`язку із вчиненням оскаржуваних дій не породжує для нього і права на захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом.

Суд зазначає, що таке порушення має бути реальним, обґрунтованим, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи - позивача з боку відповідача, яка стверджує про їх порушення.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Така правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 12 червня 2018 року у справі № 826/4406/16, від 15 серпня 2019 року у справі №1340/4630/18, від 23 грудня 2019 року у справі № 712/3842/17, від 27 лютого 2020 року у справі № 500/477/15-а.

У справі, що розглядається, заявлені позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідач своєю протиправним рішенням затвердив третій особі проєкт землеустрою, щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій, технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки та передачу її в оренду, чим порушив вимоги ЗК України.

Разом з тим, суд зауважує, що за таких обставин справи права самої ОСОБА_1 не порушені, оскільки оскаржуваним рішенням проєкт землеустрою затверджений ТОВ «Укртауер» та між позивачем та відповідачем публічно-правові відносини не виникали.

Інакше кажучи, з установлених судом обставин убачається, що стосовно позивача та за його заявою, суб`єкт владних повноважень (відповідач) не приймав рішень, не вчиняв дій та не допускав бездіяльності.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням встановлених обставин та проведеного аналізу чинного законодавства суд дійшов висновку про відсутність підстав для визнання протиправним та скасувати рішення Ратнівської селищної ради Ковельського району Волинської області VІІІ скликання від 28 грудня 2023 року за №38/10 «Про затвердження товариству з обмеженою відповідальністю «УКРТАУЕР» проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації об`єктів і споруд електронних комунікацій, технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки та передачу її в оренду», оскільки таке рішення відповідача не справляє вплив на права та обов`язки позивача та жодних правових наслідків для позивача не несе, а тому підстави для задоволення позову відсутні.

За правилами статті 139 КАС України, судом не вирішується питання про розподіл судових витрат.

Керуючись статтями 2, 5, 243-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Ратнівської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРТАУЕР» про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.І. Смокович

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.09.2024
Оприлюднено25.09.2024
Номер документу121796099
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —140/6272/24

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 20.09.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні