Рішення
від 09.09.2024 по справі 160/17255/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 вересня 2024 рокуСправа №160/17255/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Серьогіної О.В., розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РАДІАН, ЛТД" до Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування податкової консультації, зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИВ:

01.07.2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "РАДІАН, ЛТД" звернулося через підсистему "Електронний суд" до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України, в якому просить суд:

- скасувати індивідуальну податкову консультацію Державної податкової служби України (вих. №3167/ІПК/99-00-04-01-04 від 11.06.2024 року);

- зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393) надати на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "РАДІАН, ЛТД" нову індивідуальну податкову консультацію з урахуванням висновку суду.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "РАДІАН, ЛТД" (код ЄДРПОУ 41888657) в порядку статті 52 Податкового кодексу України звернулося через електронний кабінет платника податків до Державної податкової служби України з запитом №02/05/24 від 02 травня 2024 року про надання індивідуальної податкової консультації в частині правомірності декларування та сплати сум грошового зобов`язання з орендної плати за землю за укладеним договором оренди земельної ділянки комунальної власності, які фактично розташовані на землях територіальних громад за межами населених пунктів та знаходяться вже тривалий час в зоні активних бойових дій. 11 червня 2026 року Державною податковою службою України було надано на адресу ТОВ «РАДІАН, ЛТД» індивідуальну податкову консультацію (вих. №3167/ІПК/99-00-04-01-04). Однак, на думку позивача, надана відповідачем індивідуальна податкова консультація суперечать нормам або змісту відповідного податку чи збору, тому позивач просить суд задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.07.2024 року відкрито провадження у даній справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами з 01.08.2024 року.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується доказами, що містяться в матеріалах справи.

23.08.2024 року на адресу суду через підсистему «Електронний суд» від представника відповідача надійшли письмові додаткові пояснення, в яких він не погоджується із заявленими позовними вимогами з огляду на таке. Висновки спірної індивідуальної податкової консультації є обґрунтованими та жодним чином не протирічать положенням чинного законодавства України, при цьому містяться висновок щодо періодів як сплати / не сплати плати за землю. Щодо зауважень позивача невідповідність висновків ІПК № 1367 вимогам п. 1 Постанови № 1364, звертає увагу, що ІПК видається на роз`яснення у застосуванні, а не у тлумаченні норм законодавства. В той же час як, згідно Постанови КМУ від 06.12.2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією») перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. Позивач в своїх інтересах не обмежений у праві зверненні до Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій із запитом щодо розповсюдження дії наказу № 309 на територію орендованої ним земельної ділянки. А тому незгода позивача зі змістом наданої консультацією з цих підстав не є підставою для її скасування. До того ж чинне законодавство не містить положень щодо виключного застосування платником податку індивідуальної податкової консультації при нарахуванні та сплати податкових зобов`язань, тоді як відповідно до п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Кодексу на платника податку покладено обов`язок сплачувати податки та збори у порядку визначеного Податковим кодексом України та законами з питань митної справи. Таким чином, за наведених обставин спірна ІПК ніяким чином не порушує права ТОВ «РАДІАН, ЛТД» у виконанні ним обов`язку з нарахування та сплати податкових зобов`язань у відповідності до вимог Кодексу, чим виключає підстави для задоволення позову. Таким чином, враховуючи викладене вище, ДПС України вважає доводи позовної заяви неправомірними та не обґрунтованими, тому просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

09.09.2024 року на адресу суду через підсистему «Електронний суд» від представника позивача надійшли письмова додаткові пояснення по справі, в яких він спростовує доводи та аргументи відповідача з огляду на наступне. На думку представника позивача, викладені в додаткових поясненнях відповідача доводи та аргументи відповідача щодо необхідності виконання ТОВ «РАДІАН, ЛТД» в період з 01.06.2023 року по теперішній час податкових обов`язків із нарахування та сплати плати за землю на загальних підставах є такими, що не відповідають чинному законодавству України. Вважає, що 31.05.2023 року для с.Придніпровське (код КАТОТТГ UA12080150000061416) Червоногригорівської селищної територіальної громади (код КАТОТТГ UA12080150000061416) фактично не є датою завершення активних бойових дій, а вказує на дату запровадження у відповідному населеному пункті (в т.ч. за його межами) функціонування державних електронних інформаційних ресурсів, відновлення для мешканців доступу до адміністративних послуг та нотаріальних дій Зазначає, що відповідно до пп.69.14 п.69 підр.10 розд.ХХ «Перехідні положення» ПКУ завершення звільнення ТОВ «РАДІАН, ЛТД» від нарахування та сплати плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності), яка розташована на території активних бойових дій (с.Придніпровське Червоногригорівської селищної територіальної громади), пов`язане саме з подією завершення активних бойових дій, а не з запровадженням функціонування у відповідному населеному пункті на відповідній території державних електронних інформаційних ресурсів та/або відновленням для мешканців доступу до адміністративних послуг та нотаріальних дій. Також вважає, що відповідно до встановленого у п.1 Постанови №1364 порядку розуміння формату включених до Переліку територій під селом Придніпровське Червоногригорівської селищної територіальної громади (UA12080150060035066), включеного з 31.05.2023 року до підрозділу 3 «Території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси» Розділу І Переліку, розуміються як територія в межах вищезазначеного населеного пункту, так і поза межами такого населеного пункту в межах відповідної територіальної громади. Тому доводи та аргументи відповідача, викладені в оскаржуваній до суду індивідуальній податковій консультації, які продубльовано в поданих до суду додаткових поясненнях, щодо неможливості застосування ТОВ «РАДІАН, ЛТД» положень пп.69.14 п.69 підр.10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ в оподаткуванні платою за землю із земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту с.Придніпровське Червоногригорівської селищної територіальної громади (UA12080150060035066), є такими, що не відповідають чинним законодавчим та нормативно-правовим актам України. З урахуванням вищенаведеного, просить суд задовольнити позовні вимоги.

Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Згідно з довідкою начальника відділу управління персоналом Аліни Шевченко від 02.09.2024 року №273 суддя ОСОБА_1 в період з 05.08.2024 року по 09.08.2024 року, з 12.08.2024 року по 16.08.2024 року, з 19.08.2024 року по 23.08.2024 року та з 26.08.2024 року по 08.09.2024 року перебувала у щорічній відпустці.

У зв`язку з перебуванням судді Серьогіної О.В. у відпустці, рішення суду ухвалене в перший робочий день судді 09.09.2024 року.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "РАДІАН, ЛТД" (код ЄДРПОУ 41888657) зареєстроване як юридична особа з 25.01.2018 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №1 230 102 0000 005611 та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області (Нікопольська ДПІ) та є платником податку.

02.05.2024 року ТОВ "РАДІАН, ЛТД" в порядку статті 52 Податкового кодексу України звернулося через електронний кабінет платника податків до Державної податкової служби України з запитом №02/05/24 про надання індивідуальної податкової консультації. У своєму запиті заявник повідомив наступне: «Основним видом фінансово-господарської діяльності Товариства відповідно до відомостей, що містяться в що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань є виробництво інших готових металевих виробів, н. в. і. у. - код 25.99. відповідно до Класифікатору видів економічної діяльності 2010. Для забезпечення здійснення фінансово-господарської діяльності Товариством відповідно до основного виду економічної діяльності ТОВ «РАДІАН, ЛТД» використовуються виробничі приміщення, що розташовані за адресою: Дніпропетровська область, Нікопольський район, село Придніпровське, вулиця Польова, 60. Вище зазначені об`єкти нерухомого майна розташовані на земельній ділянці комунальної власності загальною площею 3,8786 га (кадастровий № 1222986000:01:027:0432), що перебуває у ТОВ «РАДІАН, ЛТД» в тимчасовому платному користуванні на умовах оренди відповідно до Договору оренди земельної ділянки від 13.04.2021 року, який було укладено між Товариством та Червоногригорівською селищною радою Нікопольського району Дніпропетровської області, та фактично знаходиться за межами населеного пункту. 22.12.2022р. за № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією», зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.12.2022р. за № N 1668/39004 (зі змінами та доповненнями) починаючи з 2022 року по теперішній час території Червоногригорівської територіальної громади, зокрема: території Придніпровської сільської ради віднесено до Переліку територій, на яких ведуться активні бойові дії. В теперішній час органи місцевого самоврядування, зокрема керівництво Червоногригорівської територіальної громади Нікопольського району Дніпропетровської області, змушує керівників підприємств, установ та організації, у тому числі і ТОВ «РАДІАН, ЛТД», виробничі потужності яких фактично розташовані на території Червоногригорівської територіальної громади Нікопольського району Дніпропетровської області та за межами населених пунктів здійснювати декларування та сплату в установленому порядку сум грошового зобов`язання з орендної плати за землю по укладеним Договорам оренди земельних ділянок комунальної власності. З метою практичного застосування положень Податкового кодексу України та інших нормативно-правових документів в умовах дії на території держави правового режиму військового стану перед товариством, як товаровиробником гостро постає необхідність вирішення питання в частині правомірності декларування та сплати сум грошового зобов`язання з орендної плати за землю по укладеним договорами оренди земельних ділянок комунальної власності, які фактично розташовані на землях територіальних громад за межами населених пунктів та знаходяться вже тривалий час в зоні активних бойових дій.». З урахуванням наведеного, просить надати письмову індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:

1) Чи повинні платники податків здійснювати декларування та сплату сум грошового зобов`язання з орендної плати за землю по укладеним договорам оренди земельних ділянок комунальної власності, які фактично розташовані на землях територіальних громад за межами населених пунктів та знаходяться в зоні активних бойових дій і віднесені до Переліку територій, на яких ведуться активні бойові дії?;

2) Чи повинні платники податків здійснювати декларування та сплату сум грошового зобов`язання з орендної плати за землю по укладеним договорам оренди земельних ділянок комунальної власності, які розташовані на землях територіальних громад в межах населених пунктів та знаходяться в зоні активних бойових дій і віднесені до Переліку територій, на яких ведуться активні бойові дії?

Державною податковою службою України було надано на адресу ТОВ «РАДІАН, ЛТД» індивідуальну податкову консультацію від 11.06.2026 року вих. №3167/ІПК/99-00-04-01-04), відповідно до якої позивачу було повідомлено наступне. Відповідно до особливостей справляння плати, у тому числі орендної плати за землі державної та комунальної власності як форми справляння плати, передбачених пп. 69.14 п. 69 пі дрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу, за земельні ділянки, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, у 2022 році не нараховується та не сплачується плата за період з 01 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року. Починаючи з 01 січня 2023 року плата не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, у якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території. Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року№309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 року за № 1668/39004 (далі - Перелік). Постановою Кабінету Міністрів України від 30 квітня 2024 року № 485 «Про внесення змін до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2022 року № 1364» (далі - Постанова № 485), яка набрала чинності з дня опублікування - 03 травня 2024 року, встановлено, що для цілей оподаткування території активних бойових дій - це включені до Переліку території активних бойових дій та території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. Підрозділ 3 «Території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси» розділу І «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» (далі Розділ І) Переліку застосовується для цілей справляння Плати відповідно до пп. 69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу - з початку місяця, в якому набрала чинність Постанова № 485. Згідно з Переліком територія Червоногригорівської селищної територіальної громади (UА 12080150000061416), до складу якої належить с. Придніпровське, з 01.08.2022 року по 31.05.2023 року включена до підрозділу 2 «Території активних бойових дій» Розділу І. Село Придніпровське Червоногригорівської селищної територіальної громади (UА 12080150060035066) з 31.05.2023 року включено до підрозділу 3 «Території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси» ( далі - Підрозділ 3) Розділу І Переліку. Враховуючи викладене, за земельну ділянку, що розташована на територі Червоногригорівської селищної територіальноїгромади (UА 1208015000006141.6), у тому числі в межах/за межами населеного пункту с. Придніпровське, Плата не нараховується та не сплачується: у 2022 році - за період з 01.03.2022 року по 31.12.2022 року, у 2023 році - за період з 01.01.2023 року по 31.05.2023 року. Оскільки с. Придніпровське з 31.05.2023 року включено до Підрозділу З Розділу І Переліку як окремий населений пункт Червоногригорівеької селищної територіальної громади, то починаючи з 01 травня 2024 року до останнього числа місяця, у якому буде завершено бойові дії, плата не нараховується та не сплачується тільки за земельні ділянки, що розташовані в межах такого населеного пункту.

Вважаючи індивідуальну податкову консультацію вих. №3167/ІПК/99-00-04-01-04 від 11.06.2024 року протиправною, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до підпункту 14.1.172-1 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, індивідуальна податкова консультація - роз`яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій.

В силу пунктів 52.1, 52.2, 52.3, 52.4 статті 52 Податкового кодексу України, за зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

За вибором платника податків індивідуальна податкова консультація надається в усній, у паперовій або електронній формі. Індивідуальна податкова консультація, надана у паперовій або електронній формі, обов`язково повинна містити назву - індивідуальна податкова консультація, реєстраційний номер в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій, опис питань, що порушуються платником податків, з урахуванням фактичних обставин, зазначених у зверненні платника податків, обґрунтування застосування норм законодавства та висновок з питань практичного використання таких норм законодавства.

Індивідуальні податкові консультації надаються:

в усній формі - контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, а також державними податковими інспекціями; у паперовій та електронній формах - контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, крім державних податкових інспекцій.

Індивідуальна податкова консультація, надана у паперовій або електронній формі, підлягає реєстрації в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій та розміщенню на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, без зазначення найменування (прізвища, ім`я, по батькові) платника податків, коду згідно з ЄДРПОУ (реєстраційного номера облікової картки) та його податкової адреси.

Пунктом 53.2 статті 53 Податкового кодексу України встановлено, що платник податків може оскаржити до суду наказ про затвердження узагальнюючої податкової консультації або надану йому у паперовій або електронній формі індивідуальну податкову консультацію як правовий акт індивідуальної дії, які, на думку такого платника податків, суперечать нормам або змісту відповідного податку чи збору. Скасування судом наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду. Протягом 30 календарних днів з дня набрання законної сили рішенням суду про скасування наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, або контролюючий орган з урахуванням висновків суду зобов`язані опублікувати узагальнюючу податкову консультацію або надати платнику податків індивідуальну податкову консультацію.

Отже, законодавець самостійно визначив порядок дій суб`єкта владних повноважень в разі скасування судом, зокрема індивідуальної податкової консультації, і такий порядок має бути дотриманий ним без додаткового зобов`язання судом вчинити подальші дії.

Індивідуальна податкова консультація (допомога контролюючого органу) надається платнику податків для правильності застосування конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування податків чи зборів безпосередньо у його податковому обліку при здійсненні ним господарської діяльності, має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому така консультація надана.

При цьому, надаючи податкову консультацію, контролюючий орган не встановлює (змінює чи припиняє) відповідну норму законодавства, а лише надає роз`яснення щодо практичного її застосування.

Метою податкової консультації є викладення (роз`яснення) платнику податків офіційного розуміння контролюючим органом змісту правової норми з питань оподаткування для забезпечення правильного її застосування.

Разом із тим, податкова консультація обов`язково повинна містити опис питань, що порушуються платником податків, з урахуванням фактичних обставин, вказаних у зверненні платника податків, обґрунтування застосування норм законодавства та висновок з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства.

Відповідно до ст. 53 Податкового кодексу України не може бути притягнуто до відповідальності, включаючи фінансової (штрафні санкції та/або пеня), платника податків (податкового агента та/або його посадову особу), який діяв відповідно до індивідуальної податкової консультації, наданої йому у письмовій формі, а також узагальнюючої податкової консультації, за діяння, що містить ознаки податкового правопорушення, зокрема на підставі того, що у подальшому така податкова консультація була змінена або скасована.

Положення абзацу першого цього пункту застосовуються до індивідуальної податкової консультації, за умови що вона зареєстрована в єдиній базі індивідуальних податкових консультацій.

У разі коли положення індивідуальної податкової консультації суперечать положенням узагальнюючої податкової консультації, застосовуються положення узагальнюючої податкової консультації.

Платник податків та/або податковий агент, які діяли відповідно до податкової консультації, не звільняються від обов`язку сплати податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом.

Отже податкова консультація (індивідуальна), як методична й практична допомога платнику податків при виконанні ним податкового обов`язку, фактично, за всіма процедурами (нарахування та сплата платежів, пені, штрафних санкцій, оскарження дій контролюючих органів тощо):

1) надається платнику податків для правильності практичного застосування конкретної норми закону або нормативно-правового акту з питань адміністрування, нарахування та сплати податків чи зборів безпосередньо у його податковому обліку при здійсненні ним господарської діяльності;

2) має індивідуальний характер і може використовуватися лише платником податків, якому така консультація надана;

3) не може встановлювати (змінювати чи припиняти) відповідну норму законодавства, а лише надає роз`яснення щодо практичного її застосування;

4) має мету - викладення (роз`яснення) платнику податків офіційного розуміння контролюючим органом змісту конкретної правової норми з питань оподаткування для забезпечення правильного її застосування.

При цьому платнику податків надано право оскаржити до суду, як правовий акт індивідуальної дії, податкову консультацію контролюючого органу у випадку, якщо вона, на його думку, суперечить нормам або змісту відповідного податку чи збору. Визнання судом такої податкової консультації недійсною є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду.

Виходячи із змісту положень наведених вище норм ПК України, обов`язковими складовими письмової податкової консультації є:

- опис питань, що порушуються платником податків;

- обґрунтування застосування норм законодавства з урахуванням фактичних обставин, вказаних у зверненні платника податків;

- висновок з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства.

Аналогічна позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 17.04.2018 року у справі №826/2032/16 та від 22.10.2019 року у справі №520/10111/18.

Відповідно до особливостей справляння плати за землю, у тому числі орендної плати за землі державної та комунальної власності як форми справляння плати, передбачених пп. 69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу, за земельні ділянки, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, у 2022 році не нараховується та не сплачуєтся плата за період з 01 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року.

Починаючи з 01 січня 2023 року плата за землю не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, у якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію на відповідній території.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 309, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 року за № 1668/39004 (далі Перелік № 309).

При цьому, перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку (абз. 4 пп. 69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу).

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.04.2024 року №485 «Про внесення змін до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 6 грудня 2022 року № 1364» (далі Постанова КМУ № 485), яка набрала чинності з дня опублікування 03 травня 2024 року, встановлено, що для цілей оподаткування території активних бойових дій це включені до Переліку території активних бойових дій та території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.

Постановою КМУ № 485 встановлено критерії застосування Наказу № 309 для цілей оподаткування. При цьому, у постанові КМУ №485 відсутня пряма вказівка на зворотність дії її положень в означених цілях.

Таким чином, підрозділ 3 «Території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси» розділу І «Території, на яких ведуться (велися) бойові дії» (далі Розділ І) Переліку № 309 застосовується для цілей справляння плати за землю відповідно до пп. 69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу з початку місяця, в якому набрала чинність Постанова № 485.

Згідно з Переліком № 309 територія Червоногригорівської селищної територіальної громади (UA12080150000061416), до складу якої належить с. Придніпровське, з 01.08.2022 року по 31.05.2023 року включена до підрозділу 2 «Території активних бойових дій» Розділу І.

Село Придніпровське Червоногригорівської селищної територіальної громади (UA12080150060035066) з 31.05.2023 року включено до підрозділу 3 «Території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси»( далі Підрозділ 3) Розділу І Переліку.

Відповідно за земельну ділянку, що розташована на території Червоногригорівської селищної територіальної громади (UA12080150000061416), у тому числі в межах/за межами населеного пункту с. Придніпровське, плата за землю не нараховується та не сплачується: у 2022 році за період з 01.03.2022 року по 31.12.2022 року, у 2023 році за період з 01.01.2023 року по 31.05.2023 року.

Оскільки село Придніпровське з 31.05.2023 року включено до Підрозділу 3 Розділу І Переліку як окремий населений пункт Червоногригорівської селищної територіальної громади, то згідно постанови КМУ № 485 починаючи з 01 травня 2024 року до останнього числа місяця, у якому буде завершено бойові дії, плата за землю не нараховується та не сплачується тільки за земельні ділянки, що розташовані в межах такого населеного пункту.

Відповідно з 01.06.2023 року по 01.05.2024 року виконання платником податків податкового обов`язку зі нарахування та сплати плати за землю здійснюються на загальних підставах, оскільки до 01.05.2024 року (до прийняття постанови КМУ № 485) справляння плати за землю відповідно до пп. 69.14 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу застосовувався тільки Перелік № 309 територій активних бойових дій (частина друга розд. I) та тимчасово окупованих російською федерацією (розд. II), що й підтверджено листом Міністерства фінансів України від 29.12.2023 року № 11230-09-62/37196, розміщеного на вебпорталі ДПС.

Щодо зауважень позивача невідповідність висновків ІПК № 1367 вимогам п. 1 Постанови № 1364, слід зазначити, що ІПК видається на роз`яснення у застосуванні, а не у тлумаченні норм законодавства.

В той же час як, згідно Постанови КМУ від 06.12.2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією») перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Позивач в своїх інтересах не обмежений у праві зверненні до Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій із запитом щодо розповсюдження дії наказу № 309 на територію орендованої ним земельної ділянки.

А тому незгода позивача зі змістом наданої консультацією з цих підстав не є підставою для її скасування.

До того ж чинне законодавство не місить положень щодо виключного застосування платником податку індивідуальної податкової консультації при нарахуванні та сплати податкових зобов`язань, тоді як відповідно до п. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Кодексу на платника податку покладено обов`язок сплачувати податки та збори у порядку визначеного Податковим кодексом України та законами з питань митної справи.

Отже, аналізуючи зміст спірної індивідуальної податкової консультації, з урахуванням наданих відповідачем відповідей на поставлені позивачем запитання, обґрунтувань відповідачем застосування норм законодавства та висновку з питань практичного використання таких норм, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах ДПС України виконала вимоги статті 52 ПК України та надала позивачу податкову консультацію, яка містить необхідну інформацію і надає відповідь на зазначені у зверненні питання відповідно до чинних вимог ПК України.

Таким чином, спірна податкова консультація є правомірною, обґрунтованою, а отже такою, що скасуванню не підлягає. Твердження позивача, викладені в адміністративному позові, не підтверджують порушення норм діючого законодавства з боку контролюючого органу при наданні оскаржуваної податкової консультації.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими устатті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Відповідно до частини першоїстатті 72 Кодексу адміністративного судочинства Українидоказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною першоюстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з частиною другоюстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ізстаттею 90 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства, а отже, задоволенню не підлягають.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.

Згідно із ч. 5ст. 250 Кодексу адміністративного судочинства Українидатою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст.ст. 241-246,250,255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "РАДІАН, ЛТД" до Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування податкової консультації, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду оскаржується шляхом подання апеляційної скарги до Третього апеляційного адміністративного суду.

Суддя О.В. Серьогіна

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2024
Оприлюднено25.09.2024
Номер документу121796191
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —160/17255/24

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Рішення від 09.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Серьогіна Олена Василівна

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Серьогіна Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні