Рішення
від 23.09.2024 по справі 280/6449/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23 вересня 2024 року Справа № 280/6449/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого суддіСтрельнікової Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - управління Державної казначейської служби України в Олександрівському районі м. Запоріжжя Запорізької області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - управління Державної казначейської служби України в Олександрівському районі м. Запоріжжя Запорізької області (далі третя особа) , в якій позивач просить суд:

-визнати протиправною протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду у Запорізькій області щодо відмови повернути помилково сплачений ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , збір на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомості в розмірі 16208,00 грн.

-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду у Запорізькій області сформувати подання до Управління Державної казначейської служби України в Олександрівському районі м. Запоріжжя Запорізької області щодо повернення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_2 , збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі- продажу нерухомості в розмірі 16208, 00 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що вперше придбала нерухоме майно, а саме квартиру АДРЕСА_3 за договором купівлі-продажу від 26.04.2024, посвідченого приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Якіб`юк Ю.А., зареєстрованим у реєстрі за № 886, і при його нотаріальному посвідченні сплатила збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна в розмірі 1% від його вартості в розмірі 16 208 грн. Позивачкаи двічі зверталась до Головного управління Пенсійного фонду України у Запорізькій області про повернення збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна однак отримала відмову. Вважаючи що відповідач безпідставно та необґрунтовано відмовив у поверненні збору на обов`язкове державне пенсійне страхування оскільки відповідно до пункту 9 частини першоїстатті 1 Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.1997 №400/97-ВР(далі - Закон №400/97-ВР) громадяни, які придбавають житло вперше, не є платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна, позивачка звернулась до суду з цим позовом. Просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 15.07.2024 відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

29.07.2024 відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позовних вимог з тих підстав, що відповідно до пункту 9 частини першоїстатті 1 Закону №400/97-ВРплатниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є, в тому числі фізичні особи, які придбавають нерухоме майно, - за винятком громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше. Вказує, що, починаючи з 26 вересня 2020 року, шляхом внесення змін до Порядку сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, що затвердженийпостановою КМУ від 03.11.1998 №1740(далі - Порядок №1740) держава створила дієвий механізм, за умови дотримання якого фізична особа, що придбаває житло вперше, та, відповідно, не є платником збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі нерухомого житла, може не сплачувати збір при нотаріальному посвідченні договору купівлі-продажу такого житла. За умови отримання від фізичної особи відповідних документів нотаріус на підставі абзацу четвертого пункту 15-3 Порядку № 1740 здійснює нотаріальне посвідчення договору купівлі-продажу нерухомого майна без документального підтвердження сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі - продажу нерухомого майна. Якщо ж особа не скористалася цим механізмом на стадії посвідчення договору в нотаріуса та помилково сплатила збір, то така особа вправі скористатися таким самим порядком вже після посвідчення нотаріусом договору купівлі-продажу житла, подавши територіальному органу ПФУ визначені підпунктами «в» і «г» пункту 15-2 Порядку № 1740 інформацію та пакет документів, що підтверджують наявність підстав для звільнення від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування. З огляду на вищезазначене та виходячи з того, що позивачем не надано належних доказів, які б підтвердили відсутність факту набуття права власності на нерухоме майно до укладення даного договору купівлі - продажу відповідач вважає, що Головне управління діяло у рамках діючого чинного законодавства. Просить у задоволенні позову відмовити.

На підставі матеріалів справи, судом встановлено наступні обставини.

за договором купівлі-продажу від 26.04.2024, посвідченого приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Якіб`юк Ю.А., зареєстрованим у реєстрі за № 886, ОСОБА_1 придбала нерухоме майно, а саме квартиру АДРЕСА_3 .

При нотаріальному посвідченні договору купівлі-продажу квартири від 26.04.2024 позивачем сплачено збір на обов`язкове державне пенсійне страхування в розмірі 1 % від вартості об`єкту нерухомого майна в сумі 16 208 грн. , що підтверджується квитанцією №BV4P 26042024/4941280 від 26.04.2024.

27.04.2024 позивач звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області з заявою про повернення збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції з купівлі-продажу нерухомого майна.

Листом вих. № 0800-0605-8/36772 від 30.04.2024 Головне управління ПФУ в Запорізькій області розглянуло заяву ОСОБА_2 про повернення збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції з купівлі-продажу нерухомого майна від 27.04.2024 повідомило, що до заяви не було подано документи, передбачені підпунктом «в» пункту 15-2 Порядку №1740, а саме довідка про невикористання житлових чеків для приватизації а також документи, які підтверджували особу заявниці. За таких обставин у відповіді повідомлено, що підстави для повернення сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування в сумі 16 208 грн. відсутні.

Згодом, позивачка повторно звернулася до Головного управління ПФУ в Запорізькій області з аналогічною заявою 27.05.2024, проте знову отримала відмову (лист вих. №0800-0605-8/46020 від 30.05.2024 з тих самих підстав, а саме відсутності підтвердження невикористання житлових чеків, у зв`язку з чим відсутні підстави для повернення сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

Частиною другоюстатті 19 КонституціїУкраїні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Порядок справляння та використання збору на обов`язкове державне пенсійне страхування визначаєЗакон України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.1997 № 400/97-ВР(далі - Закон № 400/97-ВР).

Відповідно до пункту 9 статті 1 даногоЗакону, платниками збору на обов`язкове пенсійне страхування є підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та фізичні особи, які придбавають нерухоме майно, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше.

Нерухомим майном визнається жилий будинок або його частина, квартира, садовий будинок, дача, гараж, інша постійно розташована будівля, а також інший об`єкт, що підпадає під визначення групи 3 основних засобів та інших необоротних активів згідно зПодатковим кодексом України;

Нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється за наявності документального підтвердження сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна.

Суми збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна сплачуються платниками цього збору за місцем розташування державної нотаріальної контори або робочого місця приватного нотаріуса.

Пунктом 8 частини першоїстатті 2 цього ж Законупередбачено, що об`єктом оподаткування для платників збору, визначених пунктом 9статті 1 цього Закону, - вартість нерухомого майна, зазначена в договорі купівлі-продажу такого майна.

Питання сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій згідно із Законом України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування врегульовані у Порядку сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженомупостановою Кабінету Міністрів України від 03.11.1998 № 1740(у редакції від 14.10.2022, чинній на момент прийняття оскаржуваної відмови).

Згідно з пунктом 15-1 Порядку № 1740, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна сплачується підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та фізичними особами, які придбавають нерухоме майно, у розмірі 1 відсотка від вартості нерухомого майна, зазначеної в договорі купівлі-продажу такого майна, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше.

Нерухомим майном визнається жилий будинок або його частина, квартира, садовий будинок, дача, гараж, інша постійно розташована будівля, а також інший об`єкт, що підпадає під визначення групи 3 основних засобів та інших необоротних активів згідно зПодатковим кодексом України.

Відповідно до пункту 15-2 Порядку № 1740 збір на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі нерухомого майна не сплачується, якщо:

б) право власності на житло, отримане фізичною особою в результаті його приватизації, відповідно доЗакону України "Про приватизацію державного житлового фонду";

в) особа придбаває житло вперше, що підтверджується заявою фізичної особи про те, що вона не має та не набувала права власності на житло (в тому числі не приватизовувала, не успадковувала, не отримувала у дар, не купувала, зокрема як частку в спільному майні подружжя), та відомостями з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (з урахуванням відомостей з невід`ємної архівної складової частини цього Реєстру про набуття, зміну і припинення речових прав на нерухоме майно, про внесені зміни до відповідних записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно) про відсутність зареєстрованих за такою особою прав власності на житло, а також даними про невикористання житлових чеків для приватизації або використання їх для приватизації частки майна державних підприємств і земельного фонду. Документом, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, є довідки з місць проживання (після 1992 року);

г) особа перебуває у черзі на одержання житла, що підтверджується документом, виданим органом, до компетенції якого належить ведення обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

Пункт 15-3 Порядку № 1740 визначає, що посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється за наявності документального підтвердження сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна.

Документом, що підтверджує сплату збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна, є платіжне доручення платника збору про перерахування сум збору на бюджетні рахунки для зарахування надходжень до державного бюджету, відкриті в головних управліннях Казначейства. Копія такого платіжного доручення зберігається в нотаріуса, який посвідчив договір.

Суми збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна сплачуються платниками, зазначеними у пункті 15-1 цього Порядку, за місцем розташування державної нотаріальної контори або робочого місця приватного нотаріуса.

Нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється без документального підтвердження сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна за наявності зазначених у підпунктахвігпункту 15-2 цього Порядку інформації та документів, що підтверджують звільнення від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування.

Аналіз вищенаведених норм права свідчить про чіткі та конкретні вимоги, а також перелік документів, які підтверджують звільнення особи від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, при нотаріальному посвідченні договору купівлі-продажу нерухомого майна.

При цьому, суд зазначає, що особа, яка при нотаріальному посвідченні договору купівлі-продажу житла не скористалась механізмом не сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, передбаченим пунктом 15-2 Порядку № 1740, вона після сплати коштів в бюджет вправі звернутись до територіального органу Пенсійного фонду України про повернення помилково сплачених коштів з наданням визначених підпунктом "в" пункту 15-2 Порядку №1740 документів, що підтверджують факт придбання житла вперше.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, спірність питання у даній справі полягає у правомірності відмови відповідача у поверненні позивачеві сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування в сумі 16208,00 грн з операції купівлі-продажу нерухомого майна.

Позивач стверджує, що житло було придбано нею вперше, а тому керуючись пунктом 9 статті 1 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування вважає, що відповідач зобов`язаний сформувати подання про повернення йому безпідставно сплаченого збору на обов`язкове пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна в розмірі 1% від вартості придбаного ним майна.

Відповідач в оскаржуваній відмові покликається на те, що позивачем не надано документів на підтвердження придбання житла вперше згідно нотаріально посвідченого договору купівлі-продажу квартири від 26.04.2024.

Вирішуючи дані спірні правовідносини, суд враховує правові висновки Верховного Суду у постанові від 25.11.2021 по справі №280/9714/20, в якій вирішувалося питання: чи є позивач, який придбав квартиру, платником збору на обов`язкове пенсійне страхування з операції купівлі нерухомого майна.Верховний Суд у пункті 41 цієї постановизазначив: "Якщо ж особа не скористалася цим механізмом на стадії посвідчення договору в нотаріуса та помилково сплатила збір, то вона вправі скористатися ним вже після посвідчення нотаріусом договору, подавши відповідному територіальному органу Пенсійного фонду визначені підпунктом "в" пункту 15-2 Порядку №1740 інформацію та пакет документів, що підтверджують звільнення від сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, для формування відповідного подання про повернення безпідставно сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування. У разі отримання відмови особа може оскаржити таке рішення до суду".

У відповідності до частини п`ятоїстатті 242 Кодексу адміністративного судочинства України(далі -КАС України) при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Як встановлено з матеріалів справи та не заперечується сторонами, позивачка при посвідченні договору купівлі-продажу у нотаріуса не скористалась механізмом, визначеним Порядком №1740, та звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області із заявою про повернення помилково або надміру сплачених сум збору на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, до заяви позивач надав такі документи:

При цьому до заяви не додано таких документів, як дані про невикористання житлових чеків для приватизації або використання їх для приватизації частки майна державних підприємств і земельного фонду.

В свою чергу, документом, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, є довідки з місць проживання (після 1992 року).

Отже, позивачем не було дотримані вимоги Порядку № 1740 в частині надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області повного пакету документів, що підтверджують факт придбання житла вперше у відповідності з приписами пункту 15-2 Порядку №1740.

Тобто, поданої позивачем до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області заява та доданих до неї документів недостатньо для прийняття позитивного рішення про повернення позивачу сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, тому відповідач цілком обґрунтовано відмовив заявнику у формуванні подання про повернення суми сплаченого збору.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області правомірно відмовило позивачу у вжитті заходів щодо повернення помилково (надмірно) сплаченого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування за придбання нерухомого майна у розмірі 1% від вартості об`єкта купівлі-продажу.

Позивачем не доведено дотримання процедури, визначеної Порядком № 1740, ані на стадії укладення договору купівлі-продажу квартири, ані на стадії звернення до пенсійного органу про повернення помилково сплаченого збору.

Водночас суд зауважує, що позивач не позбавлена можливості повторно звернутись з відповідною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо повернення сплаченого збору на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомості з дотриманням вимог пункту 15-2 Порядку №1740, надавши повний пакет документів.

Згідно з частинами 1, 2статті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до положеньстатті 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 1статті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст.139,241-246,255,262 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69005, м. Запоріжжя, пр. Соборний, б. 158-б, код ЄДРПОУ 20490012), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - управління Державної казначейської служби України в Олександрівському районі м. Запоріжжя Запорізької області (69000, м. Запоріжжя, вул. Олександрівська, б. 7, код ЄДРПОУ 38025440) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 КАС Українипісля закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в порядок та строки, передбачені ст.ст.295,297 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Третього апеляційного адміністративного суду.

Суддя Н.В. Стрельнікова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2024
Оприлюднено25.09.2024
Номер документу121797131
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —280/6449/24

Рішення від 23.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні