Рішення
від 23.09.2024 по справі 280/6533/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 вересня 2024 року Справа № 280/6533/24 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Богатинського Б.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпро Монтаж» до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про визнання протиправними дій, -

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпро Монтаж» (далі позивач, ТОВ «Дніпро Монтаж») до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (далі відповідач, Інспекція), в якій позивач просить суд:

Визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції Південного округу, які полягають у проведенні візуального обстеження земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне Шосе, 72 (кадастровий номер 2310100000:02:034:0010) від 11.03.2024.

Визнати протиправним дії Державної екологічної інспекції Південного округу щодо складання акта візуального обстеження, земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне Шосе, 72 (кадастровий номер 2310100000:02:034:0010) від 11.03.2024.

Позивачем сплачений судовий збір у розмірі 6056,00 грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що дії Державної екологічної інспекції Південного округу щодо проведення огляду (обстеження) земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне Шосе, 72 (кадастровий номер 2310100000:02:034:0010) та дії щодо складання акта за результатами цього обстеження від 11.03.2024 № 005/03/2-Е32024 є протиправними, з таких підстав. Всупереч нормам Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» акт, складений за результатами перевірки відповідачем не було надано для ознайомлення та підписання позивачеві. Відповідач не забезпечив дотримання права позивача, як суб`єкта господарювання подати зауваження щодо здійснення державного нагляду (контролю), які відповідно до абзацу 11 ч. 6 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). 11.03.2024 на земельній ділянці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне Шосе, 72 (кадастровий номер 2310100000:02:034:0010) не відбувалося заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії російської федерації, відтак Державна екологічна інспекція Південного округу не мала законних підстав проводити візуальне обстеження земельної ділянки суб`єкта господарювання. Результати незаконно проведеного візуального обстеження не можуть підтверджувати порушення природоохоронного законодавства діяльністю позивача та спричинення тяжких наслідків для довкілля. Позивач просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 22 липня 2024 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

12 серпня 2024 року до суду надійшов відзив на позовну заяву. Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська області) проти позову заперечує в повному обсязі, вважає позовні вимоги необґрунтованими, безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, виходячи із наступного. Законодавцем чітко встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 28.07.2024 №783 «Деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації "ЕкоЗагроза", порядок фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації відповідно до якого Держекоінспекція (її територіального органу) має розглядати сформовану електронну заявку та вжити заходи для усунення негативних наслідків та впливу на навколишнє природне середовище. Підставою для проведення огляду (обстеження) є електронне звернення, подане з використанням засобів «ЕкоЗагрози». Працівники Інспекції діяли відповідно до чинного законодавства, а відтак твердження позивача про протиправність дій інспекторів під час прямого виконання свої обов`язків, визначених законотворцем, є хибними, а аргументи недостовірними та надуманими. Відповідно до твердження позивача, в позовній заяві, за якими позивач виконує роботи на вищезазначеній земельній ділянці на підставі договору підряду, згідно з яким змовником є ПАТ «Запоріжсталь». Як вказано позивачем у позові, відповідно до загальнодоступної інформації, останній має діючий дозвіл на спеціальне водокористування №22/ЗП/49д-20 від 07.02.2023, що підтверджується інформацією, розміщеною на порталі електронних послуг Державного агентства водних ресурсів України. Станом на день подання відзиву, відповідно офіційних джерел, вказаний дозвіл анульовано та видавався на інший водний об`єкт. Відповідач повідомляє суд, що документи, складені за результатами обстеження, підстави проведення Інспекцією обстежень скеровані Інспекцією до Запорізької обласної прокуратури, якою останні долучені до матеріалів досудового розслідування, процесуальне керівництво яким здійснюється Спеціалізованою екологічною прокуратурою Запорізької обласної прокуратури. Відповідач просить у задоволенні позовної заяви відмовити у повному обсязі.

На підставі матеріалів справи, судом встановлено наступні обставини.

Відповідач з метою розгляду тверджень, викладених у зверненні гр. ОСОБА_1 від 27.02.2024, що надійшло до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) в електронній формі засобами ЕкоЗагроза, 11.03.2024 виданий наказ Інспекції №183 «Про проведення обстеження» та здійснено візуальне обстеження території земельної ділянки, локація (широта 47.909711814876, довгота 35.158928161789).

При проведенні обстеження виявлено, що на березі р. Дніпро біля урізу води розміщено обладнання для забору води - поверхневий електричний центробіжний насосний агрегат. Всмоктуючий патрубок насосу занурений у водний об`єкт - р. Дніпро, до вихідного патрубку насосу під`єднано поліетиленовий трубопровід діаметром близько 100 мм, який прокладений по поверхні у напрямку промислового майданчику до технологічного обладнання для переробки шлакових відвалів (дробарки, сепаратори, бункери, конвеєри, грохоти тощо), ймовірно належним TOB «Дніпро монтаж».

Вказані обставини зафіксовані в акті Інспекції, складеному за результатами проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації від 11.03.2024 № 005/03/2-Е32024.

TOB «Дніпро Монтаж» є юридичною особою, код ЄДРПОУ 40001303, має юридичну адресу: 49009, місто Дніпро, вулиця Єфремова Сергія, будинок 16. Основним видом діяльності є 38.32 «Відновлення відсортованих відходів».

Інспекцією направлені відповідні запити до Департаменту захисту довкілля ЗОДА та до Держводагенства у Запорізькій області щодо законності використання природних ресурсів TOB «Дніпро монтаж».

Інспекцією листом від 15.03.2024 №1020/03/2-05/06/2-34 скеровано до Запорізької обласної прокуратури для вжиття заходів реагування в межах повноважень та, у разі ідентифікації суб`єкта господарювання, який є порушником природоохоронного законодавства, відповідач просить проінформувати Інспекцію для подальшого вжиття заходів з одержання рішення центрального органів виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, про надання погодження на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Не погоджуючись з діями відповідача, які полягають у проведенні візуального обстеження на земельній ділянці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне Шосе, 72 (кадастровий номер 2310100000:02:034:0010) від 11.03.2024, та щодо складання акта за результатами цього обстеження, вважаючи їх протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам у справі, суд зазначає, що правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь визначає Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 № 1264-XII (далі - Закон № 1264-XII, в попередній редакції чинній під час виникнення спірних правовідносин).

Державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі та додержання операторами вимог законодавства у сфері реєстрації викидів та перенесення забруднювачів і відходів.

Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України. (ст.35 Закону № 1264-XII).

Відповідно до п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно з п.7 вказаного Положення, Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно з Положенням про Державну екологічну інспекцію Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (нова редакція, ідентифікаційний код 43877338), затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України 20 лютого 2023 р. № 31, Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська області), (далі - Інспекція) є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується. Повноваження Інспекції поширюються на територію Автономної Республіки Крим, Запорізької та Херсонської областей, міста Севастополя, внутрішні морські води, територіальне море, виключну (морську) економічну зону України, континентальний шельф України та лимани.

Таким чином, орган державного контролю, який уповноважений здійснювати захист інтересів держави з питань дотримання законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, у т.ч. з питання, яке є предметом цього позову, у межах Запорізької області, є Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська області).

Так, згідно з пунктом е статті 9 Закону № 1264-XII кожний громадянин України має право на вільний доступ до інформації про стан навколишнього природного середовища (екологічна інформація) та вільне отримання, використання, поширення та зберігання такої інформації, за винятком обмежень, встановлених законом.

Відповідно до пункту е частини першої статті 9 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища Кабінет Міністрів України затвердив постановою від 28 липня 2023 р. № 783 Положення про деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації ЕкоЗагроза; Порядок фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації; Порядок організації та проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.

Положення про деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації ЕкоЗагроза визначає основні завдання, функціональні можливості сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації ЕкоЗагроза (далі - ЕкоЗагроза), його структуру, зміст розміщеної на ньому інформації та порядок її внесення.

Відповідно до пункту 13 цього положення огляд (обстеження) - вчинення дій шляхом обстеження місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації у разі потреби з використанням вимірювальних приладів, іншого обладнання, а також відбору проб та інструментально-лабораторних вимірювань показників складу та властивостей забруднення атмосферного повітря, земель, вод, лляльних, баластних, зворотних, поверхневих, морських, вимірювання показників складу та властивостей підземних вод у пробах із спостережних свердловин на об`єктах, що обстежуються.

Порядок фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації визначає вимоги до внесення та відображення інформації про факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.

Розгляд електронних звернень визначений цим порядком, згідно якого, відповідальна особа за обробку електронних звернень протягом одного робочого дня переглядає електронне звернення від заявника на відповідність меті створення ЕкоЗагрози. У разі потреби уточнює інформацію про виявлені факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації у ДСНС, Національної поліції, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, а в разі їх відсутності - військових адміністрацій та передає електронне звернення на розгляд керівництву Держекоінспекції (її територіального органу). (п.6)

Відповідальна особа Держекоінспекції (її територіального органу) протягом 30 робочих днів опрацьовує електронне звернення шляхом проведення огляду (обстеження) та присвоює йому статус верифіковано або неверифіковано, вносить через електронний кабінет акт огляду (обстеження), інформацію (фотоматеріали, результати обмірів тощо) про результати огляду (обстеження). (п. 7)

Після підтвердження (верифікації) факту заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації в електронному кабінеті з урахуванням інформації про виявлені факти заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації від ДСНС, Національної поліції, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, а в разі їх відсутності - військових адміністрацій відповідальна особа Держекоінспекції (її територіального органу) протягом одного календарного місяця здійснює розрахунок шкоди та збитків, завданих навколишньому природному середовищу, відповідно до затверджених методик, інформує відповідальну особу про необхідність вжиття заходів до усунення негативних наслідків та впливу на навколишнє природне середовище. (п. 8)

Відповідальна особа протягом десяти робочих днів в межах своїх повноважень вносить інформацію про вжиті заходи до усунення негативних наслідків та впливу на навколишнє природне середовище. Якщо вжиття заходів до усунення негативних наслідків та впливу неможливо провести, - відповідальна особа вносить зазначену інформацію через електронний кабінет. (п.9)

Порядок організації та проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації визначає вимоги до організації та проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.

Відповідно до цього порядку підставою для проведення огляду (обстеження) є електронне звернення, подане з використанням засобів ЕкоЗагрози. (п. 3)

Для проведення огляду (обстеження) видається наказ Держекоінспекції (її територіальних органів), який повинен містити: підставу, місце, зазначене в електронному зверненні, дату початку та дату закінчення огляду (обстеження), перелік відповідальних осіб, які проводять огляд (обстеження).

Строк проведення огляду (обстеження) не повинен перевищувати 10 робочих днів. (п. 4)

Відповідно до пункту 7 цього порядку, під час проведення огляду (обстеження) відповідальні особи Держекоінспекції (її територіальних органів) на відповідних віднесених до їх повноважень територіях мають право:

безперешкодного доступу для проведення огляду (обстеження) територій, земельних ділянок, об`єктів нерухомого майна, водних об`єктів, рухомого майна, інженерних та лінійних споруд, обладнання, устаткування підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності на підставі наказу Держекоінспекції (її територіальних органів), який повинен містити: підставу, місце, зазначене в електронному зверненні, дату початку та дату закінчення огляду (обстеження), перелік відповідальних осіб, які проводять огляд (обстеження);

одержувати безоплатно від центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, громадян України, іноземців та осіб без громадянства, а також юридичних осіб - нерезидентів інформацію з питань, що виникають під час проведення огляду (обстеження);

використовувати інформацію дистанційного зондування землі, аерофотозйомки та моніторингу вод, земель, атмосферного повітря;

фіксувати процес огляду (обстеження) чи кожну окрему дію за допомогою фотографування, звукозапису, кіно- і відеозйомки, у тому числі з літальних апаратів;

виконувати відбір проб та інструментально-лабораторні вимірювання показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря, земель, вод, лляльних, баластних, зворотних, поверхневих, морських, вимірювання показників складу та властивостей підземних вод у пробах із спостережних свердловин на об`єктах, що обстежуються;

проводити вимірювання за допомогою механічних, геодезичних, лазерних та інших приладів;

залучати в установленому порядку до виконання окремих робіт, участі у вивченні окремих питань вчених і фахівців, працівників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками);

вимагати припинення дій, які перешкоджають проведенню огляду (обстеження);

здійснювати збирання, обробку та проводити аналіз інформації про дотримання вимог законодавства з питань, що належать до їх компетенції;

складати протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення, накладати адміністративні стягнення у разі створення перешкод під час огляду (обстеження);

передавати правоохоронним органам складені за результатами огляду (обстеження) матеріали.

Центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також юридичні особи - нерезиденти, на територіях, земельних ділянках, в будівлях та спорудах та інших об`єктах яких виявлено факт заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації, зобов`язані:

безперешкодно допускати для проведення огляду (обстеження) територій, земельних ділянок, водних об`єктів, рухомого та нерухомого майна, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, інженерних та лінійних споруд, обладнання, устаткування, на яких виявлено факт заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації, відповідальних осіб Держекоінспекції (її територіальних органів) на відповідних віднесених до їх повноважень територіях за наявності наказу Держекоінспекції (її територіальних органів), який повинен містити: підставу, місце, зазначене в електронному зверненні, дату початку та дату закінчення огляду (обстеження), перелік відповідальних осіб, які проводять огляд (обстеження);

не створювати перешкоди та сприяти здійсненню відповідальним особам Держекоінспекції (її територіальних органів) на відповідних віднесених до їх повноважень територіях покладених на них повноважень в частині проведення огляду (обстеження);

надавати інформацію з питань, що виникають під час проведення огляду (обстеження), та відповідати за її достовірність. (п. 8)

Відповідальні особи Держекоінспекції (її територіальних органів) складають акт за результатами проведення огляду (обстеження) (далі - акт) згідно з додатком. (п. 9)

Акт складається в одному примірнику. За вимогою уповноважених органів, уповноважених осіб та інших учасників огляду (обстеження) їм надаються копії акта, завірені відповідальними особами Держекоінспекції (її територіальних органів).

Згідно з пунктом 12 вказаного порядку на підставі акта відповідальні особи Держекоінспекції (її територіальні органи) вживають заходів відповідно до наданих повноважень, а саме:

розраховують розмір завданої шкоди та збитків навколишньому природному середовищу відповідно до затверджених методик та/або залучають органи, які визначені відповідальними за розрахунок шкоди та збитків, завданих навколишньому природному середовищу, у відповідній сфері, в тому числі - Держгеонадра, Держлісагентство;

готують необхідні матеріали та протягом п`яти робочих днів передають їх органам виконавчої влади в межах своїх повноважень для використання під час урегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ та/або заяв, пов`язаних з відшкодуванням збитків, завданих внаслідок збройного конфлікту міжнародного характеру/збройної агресії інших держав на території України;

передають правоохоронним органам матеріали, в яких є ознаки кримінального правопорушення.

Відповідно до матеріалів справи, судом встановлено, що Інспекцією здійснений розгляд електронного звернення ОСОБА_1 від 27.02.2024, що надійшло засобами ЕкоЗагроза та 11.03.2024 виданий наказ Інспекції №183 «Про проведення обстеження» та здійснено візуальне обстеження території земельної ділянки, локація (широта 47.909711814876, довгота 35.158928161789).

В акті Інспекції (за формою згідно з Додатком до Порядку організації та проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації), складеному за результатами проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації від 11.03.2024 № 005/03/2-Е32024, зафіксовано, що на березі р. Дніпро біля урізу води розміщено обладнання для забору води - поверхневий електричний центробіжний насосний агрегат. Всмоктуючий патрубок насосу занурений у водний об`єкт - р. Дніпро, до вихідного патрубку насосу під`єднано поліетиленовий трубопровід діаметром близько 100 мм, який прокладений по поверхні у напрямку промислового майданчику до технологічного обладнання для переробки шлакових відвалів (дробарки, сепаратори, бункери, конвеєри, грохоти тощо), ймовірно належним TOB «Дніпро монтаж».

Інспекцією листом від 15.03.2024 №1020/03/2-05/06/2-34 скеровано до Запорізької обласної прокуратури для вжиття заходів реагування в межах повноважень та, у разі ідентифікації суб`єкта господарювання, який є порушником природоохоронного законодавства.

Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що відповідачем здійснений огляд (обстеження)вказаної земельної ділянки у відповідності до наданих повноважень Законом № 1264-XII та на виконання вимог Порядку організації та проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації.

Щодо доводів позивача про порушення відповідачем положень Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V), суд вказує, що цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Статтею 1 зазначеного Закону визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Суд не заперечуючи проти того, що відповідач при здійсненні заходів контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища,повинен керуватись положеннями Закону №877-V, зазначає, що проведений відповідачем огляд (обстеження) земельної ділянки не є заходи державного нагляду (контролю) в розумінні Закону № №877-V, а у відповідності до Положення про деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації ЕкоЗагроза визначається як вчинення дій шляхом обстеження місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації у разі потреби з використанням вимірювальних приладів, іншого обладнання, а також відбору проб та інструментально-лабораторних вимірювань показників складу та властивостей забруднення атмосферного повітря, земель, вод, лляльних, баластних, зворотних, поверхневих, морських, вимірювання показників складу та властивостей підземних вод у пробах із спостережних свердловин на об`єктах, що обстежуються.

При цьому, суд вказує, що саме Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» та ПостановаКабінету Міністрів України від 28 липня 2023 р. № 783 «Деякі питання функціонування сервісу фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації ЕкоЗагроза» визначає повноваження, особливості та порядок здійснення огляду (обстеження).

Щодо доводів позивача про відсутність підстав для проведення огляду (обстеження) у зв`язку з відсутністю інформації про заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії російської федерації на підтвердження чого наданий лист Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 25.06.2024 № 26-13866/263-2, суд звертає увагу, що відповідно до пункту 3 Порядку організації та проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації визначено, що підставою для проведення огляду (обстеження) є електронне звернення, подане з використанням засобів ЕкоЗагрози.

Відповідне електронне звернення, подане з використанням засобів ЕкоЗагрози у спірномі випадку правомірно стало підставою для проведення огляду (обстеження).

Стосовно аргументу позивача про протиправне ненадання примірника акту огляду обстеження складеного відповідачем, суд зазначає, що відповідно до пункту 9 Порядку організації та проведення огляду (обстеження) місця заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації акт складається в одному примірнику.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на вказане вище та зважаючи на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що доводи позивача не свідчать про протиправність оскаржуваних дій відповідача та є необґрунтованими.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 262 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпро Монтаж» до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про визнання протиправними дій, - відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в порядок та строки, передбачені ст.ст. 295, 297 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне найменування сторін та інших учасників справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Дніпро Монтаж» (вул.Єфремова Сергія, буд. 16, м. Дніпро, 49009; код ЄДРПОУ 40001303),

Відповідач Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (вул. Незалежної України 72а, м. Запоріжжя, 69035; код ЄДРПОУ 43877338).

Повне судове рішення складено 23.09.2024.

Суддя Б.В. Богатинський

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2024
Оприлюднено25.09.2024
Номер документу121797217
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —280/6533/24

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 25.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 23.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні