КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 вересня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/4839/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Казанчук Г.П., розглянув у в порядку спрощеного провадження без виклику сторін у м. Кропивницькому адміністративну справу ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький та третьої особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Суботцівська сльська рада Кропивницького району Кіровоградської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВИКЛАД ОБСТАВИН:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправними дії Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький щодо відмови здійснити підготовку, оформлення документів та передання у власність квартири, яка знаходиться за адресою: військова частина НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ;
- зобов`язати Квартирно-експлуатаційний відділ м. Кропивницький здійснити підготовку, оформлення документів та передання у власність квартири, яка знаходиться за адресою: військова частина НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 .
Позовні вимоги позивача обґрунтував тим, що він є пенсіонером Міністерства оборони України та проживаю в житловому приміщенні за адресою: АДРЕСА_1 , площею 55,61 кв.м., яке перебуває у власності Міністерства оборони України та в оперативному управлінні квартирно-експлуатаційного відділу АДРЕСА_2 . На виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 травня 2023 року у справі № 389/3662/21, залишеного без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду у своїй Постанові від 19 квітня 2024 року, він 17 червня 2024 року я звернувся із заявою до Квартирно - експлуатаційного відділу м. Кропивницький з проханням здійснити необхідні дії щодо підготовки, оформлення документів та передання у мою власність квартири, яка знаходиться за адресою: військова частина НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 . Натомість листом начальника КЕВ м. Кропивницький за № 1635 від 27.06.2024 р. йому в приватизації квартири відмовлено з причин не створення в Квартирно-експлуатаційному відділі м. Кропивницький органу приватизації. Також листом Суботцівської сільської ради від 11 липня 2024 року за №03-20/2694 на його звернення з питання видачі ордеру на приміщення за адресою: АДРЕСА_1 позивачу запропоновано звернутися до КЕВ м. Кропивницький.
Ухвалою від 29.07.2024 року суддя прийняла адміністративну справу до свого провадження, її розгляд здійснюватиметься суддею Казанчук Г.П. одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Представником квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький (надалі - відповідач) подано відзив на позовну заяву відповідно до якого просить позов залишити без розгляду (а.с.19-27). Представник відповідача стверджує, що квартирно-експлуатаційне управління не має повноважень для того, щоб виконати вимоги позивача, у зв`язку з відсутністю органу приватизації, тому оформити документи для передачі позивачу у власність квартири установа не має можливості. Вказано про те, що за вирішенням вказаного питання слід звернутись до Виконавчого комітету Суботцівської сільської ради. У зв`язку з чим, просив залучити сільську раду як третю особу на стороні відповідача.
Ухвалою від 21.08.2024 року Кіровоградський окружний адміністративний суд залучив до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Суботцівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області.
02.09.2024 року від Суботцівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (надалі третя особа) надійшли пояснення щодо позову та відзиву у яких вказано, що питання, пов`язані із забезпеченням житлом військовослужбовців та членів їх сімей, вирішуються за місцем проходження військової служби та перебування їх на обліку. Оскільки житлове приміщення, яке має на меті приватизувати позивач перебуває у власності Міністерства оборони України, тому саме відповідач у справі має вчинити необхідні дії щодо передачі житла у власність. Вказано, що не заперечує проти задоволення позовних вимог (а.с.36).
Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 є пенсіонером Міністерства оборони України та проживає в житловому приміщення за адресом АДРЕСА_1 , яке перебуває у власності Міністерства оборони України та в оперативному управлінні квартирно-експлуатаційного відділу АДРЕСА_2 .
З 17 серпня 2003 року ОСОБА_1 та його сім`я (чотири чоловіки), які проживали на АДРЕСА_2 , поставлено на квартирний облік.
Рішенням житлової комісії ВЧ НОМЕР_1 від 16 липня 2021 року, оформленого протоколом № 12 (пункт 22), ОСОБА_1 зі складом сім`ї з двох осіб, знято з черги обліку осіб, які набули право та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та з черги обліку осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень у зв`язку забезпеченням житловою площею за нормами згідно з розділом 1 пункту 3 постанови Виконавчого комітету обласної Ради народних депутатів і президії обласної ради профспілки від 29 грудня 1984 року № 626 та на підставі листа-роз`яснення начальника Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_1 від 14 червня 2021 року № 370/2/5240.
19 липня 2021 року на підставі вказаного рішення житлової комісії командиром ВЧ НОМЕР_1 видано наказ № 1247 (пункт 17), яким у зв`язку з забезпеченням житловою площею за нормою згідно з розділом 1 пункту 3 постанови Виконавчого комітету обласної Ради народних депутатів і президії обласної ради профспілки від 29 грудня 1984 року № 626 та листа-роз`яснення начальника Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_1 від 14 червня 2021 року № 370/2/5240, ОСОБА_1 зі складом сім`ї дві особи знято з черги обліку осіб, які набули права та потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та з черги обліку осіб, які користуються правом першочергового одержання жилих приміщень.
Вказаний наказ та протокол були оскаржені до суду.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26.05.2023 року у справі №389/3662/21, яке згідно постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 19.04.2024 року, відмовлено у задоволенні позову (а.с.40-43).
У вказаному рішенні зазначено, що житловий фон військового містечка № 3 перебуває у державній власності в особі МОУ та в оперативному управлінні квартирно-експлуатаційного відділу АДРЕСА_2 , складається з одного гуртожитку на 11 кімнат та 17 житлових будинків на 173 квартири з яких лише 19 квартирам рішенням органів виконавчої влади надано статус житлового житла і таким чином фактично встановлено, що житловий фонд військового містечка № НОМЕР_2 , в якому не визначено статус службового житла, відноситься до категорії житла, що надається для постійного користування і може бути приватизованим встановленим порядком. Тобто, питання щодо забезпечення постійним житлом військовослужбовців запасу мешканців військового містечка № НОМЕР_2 , які зареєстровані та проживають у квартирах, що відповідають санітарно-технічним нормам, слід вирішувати в межах чинного законодавства шляхом реалізації права громадян в порядку передбаченому ЗУ ''Про приватизацію державного житлового фонду.
17.06.2024 року позивач звернувся із заявою до квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький про здійснення необхідних дій щодо підготовки, оформлення документів та передачі у власність квартири, яка знаходиться за адресом:в ійськова частина НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 (а.с.7).
Листом квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький №1635 від 27.06.2024 року повідомлено ОСОБА_1 по те, що у відділі орган приватизації не створювався, тому оформити документи для передачі у приватну власність зазначеної квартири, квартирно-експлуатаційній відділ не має можливості. Запропоновано з зазначеним питанням звернутися до виконавчого комітету Суботцівської сільської ради (надалі спірна відмова, а.с.8).
Листом Суботцівська сільська рада від 11.07.2024 року №63-20/2694 повідомила позивача про необхідність звернення до КЕВ м. Кропивницький (а.с.9-10).
Отже правомірність та законність дії відповідача щодо відмови здійснити підготовку, оформлення документів та передачі у власність квартири є предметом спору, переданого на вирішення адміністративного суду.
Статтею 12 Закону України ''Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей'' від 20.12.1991 р. №2011-ХІІ (надалі Закон №2011) визначено, що військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.
У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
Статтею 2 Закону №2011 передбачено, що ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України.
З огляду на частину 1 статті 12 Закону №2011, держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби) та члени їх сімей, які проживають разом з ними, забезпечуються службовими жилими приміщеннями, що повинні відповідати вимогам житлового законодавства.
Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті.
Механізм забезпечення житловими приміщеннями військовослужбовців осіб офіцерського (у тому числі осіб, які проходять військову службу за призовом осіб офіцерського складу), старшинського і сержантського, рядового складу (крім військовослужбовців строкової служби) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення та Держспецтрансслужби, Держспецзв`язку, розвідувальних органів, посади в яких комплектуються військово-службовцями, у тому числі звільнених в запас або у відставку, що залишилися перебувати на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, у військових частинах, закладах, установах та організаціях після звільнення та членів їх сімей визначений Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2006 р. №1081 (далі за текстом Порядок №1081).
Абзацами 1, 3 пункту 3 Порядку №1081 передбачено, що військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання.
Забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання провадиться шляхом надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1081 житлове приміщення виключається з числа службового, якщо відпала потреба в його використанні, а також якщо в установленому порядку його виключено з числа житлових приміщень.
Виключення житлового приміщення з числа службового провадиться згідно з рішенням виконавчого органу районної, міської, районної у місті ради за клопотанням начальника гарнізону, командира військової частини та квартирно-експлуатаційного органу.
Зміст та методика забезпечення жилими приміщеннями військовослужбовців Збройних Сил України (крім військовослужбовців строкової служби), а також осіб, звільнених в запас або відставку, що залишилися перебувати після звільнення з військової служби на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, та членів їх сімей, у тому числі членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли), зникли безвісти під час проходження військової служби, що перебувають на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов визначені Інструкцією з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженою наказом Міністерства оборони України від 31.07.2018 р. (далі за текстом Інструкція №380).
Відповідно до пункту 4 розділу І Інструкції №380 військовослужбовцям, які перебувають на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання, та які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються житлові приміщення для постійного проживання або за їх бажанням виплачується грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення.
Житлові приміщення для постійного проживання та грошова компенсація за належне для отримання жиле приміщення надаються один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.
Пунктом 1 розділу ІІ Інструкції №380 передбачено, що для ведення обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, надання та використання службової жилої площі, обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими жилими приміщеннями (службовою житловою площею), ведення оперативного обліку службових житлових приміщень в апараті Міноборони, в Генеральному штабі Збройних Сил України, у інших органах військового управління та військових частинах, вищих військових навчальних закладах і військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, установах та організаціях Збройних Сил України, а також у військових прокуратурах (далі військова частина) утворюються житлові комісії (далі житлова комісія військової частини).
До житлових комісій військових частин також належать житлові комісії квартирно-експлуатаційних органів та військових комісаріатів, які утворюються для ведення у встановленому порядку обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, або виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення особами з числа звільнених із військової служби в запас або відставку.
Відповідно до п.1 р.VI Інструкції №380 житловими приміщеннями для постійного проживання забезпечуються військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до вимог статті 12 Закону України ''Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей'' набули права та не забезпечувалися постійним житлом протягом усього часу проходження військової служби і мають календарну вислугу на військовій службі 20 років і більше, зареєстровані в населеному пункті дислокації військової частини, в якій військовослужбовець проходить службу та перебуває на відповідному обліку.
Пунктом 10 розділу VIІ Інструкції №380 передбачено, що військовослужбовці, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, а також особи, звільнені з військової служби за станом здоров`я, віком, у зв`язку із скороченням штатів, особи з інвалідністю І чи ІІ групи, члени сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби, що забезпечені службовими житловими приміщеннями незалежно від місця його знаходження, мають право на виключення цього житла з числа службового та забезпечення ним для постійного проживання за умови перебування на обліку та в порядку, визначеному пунктами 3-7 цього розділу.
Виключення квартир з числа службових для забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей здійснюється на підставі клопотання КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району за встановленим порядком.
Аналізуючи зміст пункту 10 розділу VIІ Інструкції №380 суд дійшов висновку, що виключення квартири з числа службових для забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей здійснюється на підставі клопотання КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району. Тобто у даному разі за клопотанням Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький.
Також суд бере до уваги, що визначальними обставинами для визнання права на виключення житла з числа службового є: перебування позивача на військовій службі, наявність календарної вислуги від 20 років, перебування на квартирному обліку.
При цьому, відповідачем не вказано заперечень щодо відсутності права позивача на приватизацію з огляду на недостатність календарної вислуги років.
Згідно абзацу 3 пункту 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.2006 № 1081 ''Про затвердження Порядку забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями'' встановлено, що забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання провадиться шляхом надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла, що і було зроблено відповідачем.
Позивач забезпечувався житлом для постійного користування, яке, на переконання суду, має право приватизувати та відповідно набути на ньому право власності. При цьому, жодного застереження що житлове приміщення, в якому проживає позивач, щодо не придатності до життя, матеріали справи не містять.
Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями у пунктом 11 встановлено механізм виключення житлового приміщення з числа службового, а саме: виключення житлового приміщення з числа службового провадиться згідно з рішенням виконавчого органу районної, міської, районної у місті ради за клопотанням начальника гарнізону, командира військової частини та квартирно - експлуатаційного органу.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню шляхом визнання протиправними дій Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький щодо відмови здійснити підготовку, оформлення документів та передання у власність квартири, яка знаходиться за адресом: військова частина НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 .
Згідно пунктів 3,4 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
У рішенні Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06.05.2023 року встановлено, що позивач з 05.05.1977 року проходив військову службу та звільнений у запис за віком 09.2.2004 року, отже позивач має стаж 20 років військової служби. А відповідачем не було заперечень щодо наявності необхідного стажу військової служби у позивача.
Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями передбачено чотири способи забезпечення житлом військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше:
1) наданням один раз протягом усього часу проходження військової служби житла виключеного новозбудованого;
2) надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла виключеного з числа службового;
3) надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб;
4) надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.
Визнання протиправних дій не відмовить порушеного права позивача, а тому суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Квартирно-експлуатаційний відділ м. Кропивницький здійснити підготовку, оформлення документів та передання у власність квартири, яка знаходиться за адресою: військова частина НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 .
Згідно з частиною 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір в розмірі 1211,20 грн, а відтак вказана суму підлягає поверненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 9, 139, 242-246, 255, 293, 295-297, 382 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Задовольнити адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ; РНОКПП НОМЕР_3 ) до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький (пров. Училищний, 8, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25002; код ЄДРПОУ 08541051) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Визнати протиправними дій Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький щодо відмови здійснити підготовку, оформлення документів та передання у власність квартири, яка знаходиться за адресом: військова частина НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 .
Зобов`язати Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кропивницький вчинити дії щодо підготовку, оформлення документів та передання у власність квартири, яка знаходиться за адресом: військова частина НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 шляхом подання до Головного Квартирно-експлуатаційного Управління ЗСУ клопотання про виключення з числа службових квартиру за вказаним адресом.
Рішення суду направити сторонам.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.П. КАЗАНЧУК
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2024 |
Оприлюднено | 25.09.2024 |
Номер документу | 121797884 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.П. КАЗАНЧУК
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні