Рішення
від 31.05.2024 по справі 454/1160/24
СОКАЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 454/1160/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 травня 2024 року Сокальський районний суд Львівської області у складі:

головуючого - судді Веремчук О. А. ,

за участю секретаря Баран О.Я.,

розглянувши в підготовчому засіданні в м.Сокалі цивільну справу за позовом Червоноградська окружна прокуратура Сокальська міська рада до ОСОБА_1 третя особа Головне управління Держгеокадастру у Львівській області про витребування земельної ділянки-,

в с т а н о в и в:

Керівник Червоноградської окружної прокуратури Львівської області звернувся до суду із даним позовом в якому просить Витребувати у ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ) на користь територіальної громади в особі Сокальської міської ради Червоноградського району Львівської області (ідентифікаційний код юридичної особи 26205171) земельну ділянку, площею 2 га з кадастровим номером 4624887400:03:000:0911, що розташована на території Сокальської міської ради Червоноградського району Львівської області.

Позов мотивовано наступним:

Встановлено, що на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-1657/16-19-СГ від 01.04.2019 ОСОБА_1 надано у приватну власність земельну ділянку, площею 0,5000 га кадастровий номер 4624886600:19:001:0015 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Сілецької сільської ради Сокальського району.

На підставі зазначеного наказу 04.03.2021 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності ОСОБА_1 (номер відомостей про речове право 40888365) на вищевказану земельну ділянку, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2307437646248.

Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка з кадастровим номером 4624886600:19:001:0015 площею 0,5000 га продовжує перебувати у власності ОСОБА_1 .

Водночас встановлено, що на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-568/16-21-СГ від 01.02.2021 ОСОБА_1 надано у власність земельну ділянку площею 2 га кадастровий номер 4624887400:03:000:0911 із земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Тартаківської сільської ради Сокальського району.

На підставі зазначеного наказу 19.02.2021 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності ОСОБА_1 (номер відомостей про речове право 40671993) на вищевказану земельну ділянку, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2296859946248.

Згідно витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 4624887400:03:000:0911, який міститься в реєстраційній справі 2296859946248 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, цільове призначення вказаної земельної ділянки 11.03 для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до частини другої статті 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції, чинній станом на дату надання у приватну власність ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 4624886600:19:001:0015) записи, що містяться у Державному реєстрі прав, повинні відповідати відомостям, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії. У разі їх невідповідності пріоритет мають відомості, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії.

Наведеною нормою законодавець врегулював правову ситуацію, коли відомості, що містяться у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, не відповідають наявним чинним та нескасованим правовстановлюючим документам, на підставі яких проведені реєстраційні дії та які мають пріоритет над записами, що містяться у Державному реєстрі.

Правові висновки щодо статусу відомостей в Державному реєстрі речових прав на нерухоме та необхідності застосування частини другої статті 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у вирішенні питань, пов`язаних з правом власності на майно, викладені в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 20.02.2018 у справі № 917/553/17, від 03.04.2018 у справі № 922/1645/18.

Вищевказаним підтверджується, підставою набуття у приватну власність земельної ділянки кадастровий номер 4624886600:19:001:0015 є наказ Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-1657/16-19-СГ та датою набуття 01.04.2019.

Отже ОСОБА_1 , станом дату подання клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність та станом на дату прийняття Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області наказу № 13-568/16-21-С від 01.02.2021, яким надано ОСОБА_1 у власність земельну ділянку з кадастровим номером 4624887400:03:000:0911 із земель сільськогосподарського призначення, використав своє право на безоплатне отримання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі для даного виду використання.

Таким чином, всупереч вимог ст.ст. 116, 118, 121 Земельного кодексу України, ОСОБА_1 , надано повторно у приватну власність земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, незважаючи на те, що він раніше використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 0,5 га для ведення особистого селянського господарства. У зв`язку із цим, земельна ділянка площею 2 га з кадастровим номером 4624887400:03:000:0911 вибула із земель сільськогосподарського призначення державної власності внаслідок незаконного використання ОСОБА_1 права безоплатну приватизацію земельних ділянок одного виду використання повторно.

Надалі цільове призначення земельної ділянки площею 0,5000 га кадастровий номер 4624886600:19:001:0015, рішенням Червоноградської міської ради від 02.02.2023 №1680 змінено на «11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості».

Вищевказані земельні ділянки продовжують перебувати у власності ОСОБА_1 .

Як встановлено, ОСОБА_1 не повідомив до Головного управління Держгеокадастру в Львівській області, що вже раніше скористався своїм правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства площею 0,5 га, що підтверджується його клопотанням від 18.12.2020, про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства (КВЦПЗ 01.03) та клопотанням від 05.01.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з кадастровим номером 4624887400:03:000:0911 у власність.

З огляду на викладені обставини, земельна ділянка з кадастровим номером 4624887400:03:000:0911 вибула із державної власності неправомірно на підставі незаконного наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області області від 01.02.2021 № 13-568/16-21-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення», прийнятого всупереч вимог ч. 4 ст. 116, ч. 1 ст. 121 ЗК України.

Спірна земельна ділянка вибула з державної власності внаслідок порушення закону (ст.116, 118, 121 ЗК України) не лише набувачем земельної ділянки ОСОБА_1 , який повторно використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки одного виду цільового призначення, понад норми, встановлені законом, а й органу, уповноваженого від імені держави на розпорядження цією земельною ділянкою Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області, яке, маючи доступ до наказів про надання у власність земельних ділянок, не перевірило наявності наказу про надання у власність ОСОБА_1 земельної ділянки даного виду призначення та площі в межах норми.

Крім того, ні Держгеокадастр, ні Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, їх посадові особи не вправі самостійно скасувати спірний наказ, на підставі якого за ОСОБА_1 зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку, бо це суперечитиме вимогам ч. 1 ст. 154 ЗК України.

Народ України делегував державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області повноваження щодо розпорядження землями державної власності. Воля держави як власника земель може виражатися лише в таких діях органу виконавчої влади, які відповідають вимогам законодавства та інтересам держави.

Повторне безоплатне надання органом виконавчої влади для ОСОБА_1 у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства понад норму, встановлену ЗК України, не може оцінюватися як воля держави. Земельна ділянка вибула з володіння власника (держави) не з його волі на підставі незаконного рішення органу виконавчої влади, тому відновлення права держави на неї слід здійснювати шляхом її витребування з незаконного володіння ОСОБА_1 , за яким зареєстровано право власності на земельну ділянку.

Визнання наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівьскій області незаконним та його скасування згідно усталеної судової практики є неефективним способом захисту порушеного права, така позиція неодноразово висловлювалася Верховним Судом.

До участі у справі в якості третьої особи на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, підлягає залученню Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, яке видало незаконний наказ, про надання у власність ОСОБА_1 земельної ділянки кадастровий номер 4624887400:03:000:0911, на підставі якого зареєстровано право власності на спірну земельну ділянку.

Червоноградською окружною прокуратурою 05.03.2024 на адресу Сокальської міської ради спрямовано лист із викладенням факту безоплатного набуття двічі у приватну власність ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 двох земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, загальною площею 2,5 га на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 13-1657/16-19-СГ від 01.04.2019 та № 13-568-16-21-Сг від 01.02.2021 та повідомлено, що земельна ділянка кадастровий номер 4624887400:03:000:0911, площею 2 га, неправомірно набута у приватну власність шляхом безоплатного надання у власність вдруге, та понад норму, з чого вбачаються порушення інтересів держави.

Також вказаним листом повідомлено, що саме Сокальська міська рада є органом, уповноваженим державною здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, та є розпорядником земель на території Сокальської міської територіальної громади Червоноградського району та повідомленням, що в разі відсутності дієвих заходів до їх усунення, в тому числі і в судовому порядку, окружною прокуратурою будуть вживатися заходи позовного характеру з метою захисту інтересів держави в суді.

На адресу Червоноградської окружної прокуратури 08.03.2024 надійшов лист Сокальської міської ради Червоноградського району про те, що територіальна громада самостійно вживати заходи представницького характеру не має фінансової можливості та повідомила, що про право набуття у приватну власність ОСОБА_1 земельної ділянки шляхом безоплатного надання у власність вдруге міській раді стало відомо після надходження запиту окружної прокуратури 05.08.2024.

Представник Червоноградської окружної прокуратури Львівської області Прокуда Н.М. в ході розгляду спарви позовні вимоги підтримала, просила задовольнити.

Представник позивача Сокальської міської ради Львівської області в судове засідання не прибув, у наданій суду заяві просив розгляд справи проводити у його відсутності, позовні вимоги підтримує та просить задовольнити.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не прибув, однак подав заяву в якій вказана що проти задоволення рішення не заперечує.

На підставі ст. 280 ЦПК України, враховуючи думку позивача, суд ухвалив провести заочний розгляд справи.

Відповідно до ч.2 ст. 247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Дослідивши докази в справі, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення в повному обсязі з наступних підстав.

Згідно витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 4624887400:03:000:0911, який міститься в реєстраційній справі 2296859946248 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, цільове призначення вказаної земельної ділянки 11.03 для ведення особистого селянського господарства.

На підставі зазначеного наказу 04.03.2021 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності ОСОБА_1 (номер відомостей про речове право 40888365) на вищевказану земельну ділянку, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2307437646248.

Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка з кадастровим номером 4624886600:19:001:0015 площею 0,5000 га продовжує перебувати у власності ОСОБА_1 .

Згідно з статтею 14 Конституції України, а також статей 1, 4, 5 Земельного кодексу України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, держави, раціонального використання та охорони земель.

Статтею 3 ЗК України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст. 19 Конституції України та ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Зі змісту ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вбачається, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» питання регулювання земельних відносин вирішуються відповідно до закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Частиною 5 статті 60 вказаного Закону також визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Згідно положень ст.ст.317, 319 ЦК України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Лише власник має право розпоряджатись своїм майном і вчиняти відносно нього будь-які дії, які не суперечать закону. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав.

Відповідно до ч.1 ст.321 ЦК України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права, чи обмежений у його здійсненні.

Згідно з ст.387 ЦК України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Із урахуванням вищевикладеного, підлягає припиненню право власності відповідача на зазначену земельну ділянку шляхом витребування із незаконного володіння.

Відповідно, позовні вимоги є підставними та підлягають до задоволення в повному обсязі.

Крім цього, із досліджених платіжних доручень, встановлено, що при зверненні до суду із даним позовом Львівською обласною прокуратурою сплачено 1211,20грн. судового збору, які згідно приписів ч.1 ст.141 ЦПК України підлягають стягненню із відповідача.

Керуючись ст.ст.5,10,12,13,76,81,141,259,263,264,265,280,282 ЦПК України, суд, -

в и р і ш и в:

Позов задоволити.

Витребувати у ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ) на користь територіальної громади в особі Сокальської міської ради Червоноградського району Львівської області (ідентифікаційний код юридичної особи 26205171) земельну ділянку, площею 2 га з кадастровим номером 4624887400:03:000:0911, що розташована на території Сокальської міської ради Червоноградського району Львівської області.

Стягнути з ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ) на користь Львівської обласної прокуратури (отримувач: Львівська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910031, UA138201720343140001000000774 у ДКСУ у м. Києві (79005, м. Львів, проспект Шевченка, 17/19) 1211 (тисячу двісті одинадцять) гривень 20 коп. сплаченого судового збору за подання позовної заяви.

Повернути Львівській обласній прокуратурі (отримувач: Львівська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910031, UA138201720343140001000000774 у ДКСУ у м. Києві (79005, м. Львів, проспект Шевченка, 17/19) зайвий сплачений судовий збір у розмірі 1211 грн. 20коп.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського Апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Головуючий: О. А. Веремчук

СудСокальський районний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення31.05.2024
Оприлюднено26.09.2024
Номер документу121823069
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —454/1160/24

Рішення від 31.05.2024

Цивільне

Сокальський районний суд Львівської області

Веремчук О. А.

Рішення від 31.05.2024

Цивільне

Сокальський районний суд Львівської області

Веремчук О. А.

Ухвала від 28.03.2024

Цивільне

Сокальський районний суд Львівської області

Веремчук О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні