Постанова
від 23.09.2024 по справі 554/5975/23
ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 554/5975/23 Номер провадження 22-ц/814/2414/24Головуючий у 1-й інстанції Сініцин Е.М. Доповідач ап. інст. Дорош А. І.

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 вересня 2024 року м. Полтава

Полтавський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

Головуючого судді доповідача Дорош А. І.

Суддів: Лобова О. А., Триголова В. М.

при секретарі: Коротун І.В.

переглянув у судовому засіданні в м. Полтава за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження цивільну справу за апеляційною скаргою КП «Житлово-експлуатаційна організація №2» Полтавської міської ради

на рішення Октябрського районного суду м. Полтави від 29 серпня 2023 року, ухвалене суддею Сініциним Е.М., повний текст рішення складений - дата не вказана

у справі за позовом КП «Житлово-експлуатаційна організація №2» Полтавської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про стягнення заборгованості за оплату послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, -

В С Т А Н О В И В:

07.07.2023 КП «ЖЕО №2» Полтавської міської ради звернулося до суду з позовом до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про стягнення заборгованості за оплату послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, в якому просило стягнути з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 на користь КП «ЖЕО №2» Полтавської міської ради заборгованість за оплату послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у розмірі 1352 грн за період з 01.12.2021 по 30.09.2022 станом на 01.06.2023 на особовий рахунок № НОМЕР_1 та судові витрати у розмірі 2 684 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що КП «ЖЕО №2» Полтавської міської ради у період з 01.04.2012 по 30.09.2022 обслуговувало житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1 . КП «ЖЕО №2» надавало послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям будинку згідно рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради №50 від 20.02.2008 (по 01.05.2018) та згідно рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради №68 від 04.04.2018 (з 01.05.2018) з врахуванням рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради №226 від 21.10.2021 «Про питання застосування деяких рішень виконавчого комітету Полтавської міської ради щодо послуг з поводження з побутовими відходами», яким з 01.11.2021 послугу по вивезенню побутових відходів (збирання, перевезення та захоронення твердих та великогабаритних відходів) виключено з переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. 01.10.2022 вказаний житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1 , передано ОСББ для утримання та експлуатації. Разом з тим, у мешканців будинку залишилася непогашена заборгованість за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які надавалися КП «ЖЕО №2». Зокрема, по особовому рахунку № НОМЕР_1 , відкритому за адресою: АДРЕСА_2 , за період з 01.12.2021 по 30.09.2022 заборгованість за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій складає 1352 грн. Вартість послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій по даній квартирі становила 132,50 грн (1,852 грн х 73,00 м2 загальної площі квартири). За вказаною адресою зареєстровані (проживають) ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , які споживали послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які надавалися КП «ЖЕО №2». Таким чином, оскільки послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій КП «ЖЕО №2» фактично надані, а відповідачі фактично споживали ці послуги, тому наявні правові підстави для стягнення з відповідачів боргу по оплаті отриманих послуг.

Рішенням Октябрського районного суду м. Полтави від 29 серпня 2023 року у позові Комунального підприємства «Житлово-експлуатаційна організація №2» Полтавської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про стягнення заборгованості за оплату послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій - відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що позивач просить стягнути з відповідачів заборгованість, яка виникла за період, починається з 01.12.2021, тобто після припинення правовідносин відповідачів з позивачами, оскільки 19.08.2021 в Єдиному державному реєстрі зареєстровано ОСББ «Пушкіна 1» за адресою: м. Полтава, вулиця Пушкіна, будинок 1, код ЄДРПОУ 44325784. Крім того, суд визнав, що позивачем не надано доказів надання послуг відповідачам, а право на отримання коштів виникає лише за надані послуги. При цьому, посилання позивача на те, що будинок передано ОСББ «Пушкіна 1» для утримання та експлуатації 01.10.2022, не доведено належними та допустимими доказами. Враховуючи вищевикладене, судом першої інстанції відмовлено у задовленні позовних вимог у повному обсязі.

В апеляційній скарзі КП «ЖЕО №2» Полтавської міської ради, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати і ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Апеляційна скаргамотивована тим,що судомпершої інстанціївзято доуваги аргументивідповідачів,викладені увідзиві,який невідповідав вимогамЦПК України,чим порушенопринцип змагальностісторін.Зазначає, що житловий будинокпо АДРЕСА_1 ,передано об`єднаннюспіввласників багатоквартирногобудинку дляутримання таексплуатації саме01.10.2022.Разом зтим,у мешканцівбудинку залишиласянепогашена заборгованістьза послугиз утриманнябудинків іспоруд таприбудинкових територій,які надавалисяКП «ЖЕО№2»,які підприємствонадавало включнопо 30.09.2022,згідно тарифу,переліку,у строкита зперіодичністю,визначеними рішеннямвиконавчого комітетуПолтавської міськоїради №68від 04.04.2018(з01.11.2021з урахуваннямрішення виконавчогокомітету Полтавськоїміської ради№ 226від 21.10.2021).Вважає запереченнямешканців будинку,які прийнятісудом першоїінстанції,про те,що вонизареєстрували ОССБ,тому зцього моментувже нетреба платитиКП «ЖЕО№2»,такими,що невідповідають вимогамчинного законодавстваУкраїни. Звертає увагу, що наказом №202 від 03.10.2022 «Про організацію припинення надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій» КП «ЖЕО №2» припинено надання послуги за адресою: АДРЕСА_1 , з 01.10.2022, тому відповідно саме з цього моменту припинено нарахування оплати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям будинку. КП "ЖЕО №2" продовжило надавати послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій споживачам будинку по АДРЕСА_1 , після 19.08.2021, оскільки співвласники цього будинку не визначили дату, з якої потрібно припинити надавати послуги, та письмове повідомлення про припинення надавати послуги у встановленому порядку не надсилали. З огляду на те, що ОСББ «Пушкіна 1» ігнорувало запрошення підписати акт приймання-передачі технічної документації, а співвласники припинили оплату послуг, КП «ЖЕО №2» 30.09.2022 направило голові ОСББ Очканю Ю. листа від 30.09.2022 вих. № 380/2022, акт приймання-передачі технічної документації про припинення надавати послуги за адресою: АДРЕСА_1 , саме з 01.10.2022. Отже, факт реєстрації ОСББ «Пушкіна 1» не означає, що воно з дати реєстрації почало забезпечувати утримання та експлуатацію багатоквартирного будинку. Таким чином, відмова у задоволенні позову з підстав, викладених у рішенні суду, свідчить про упереджене, неповне, однобічне дослідження судом матеріалів справи, не застосування норм матеріального права, судової практики та порушення норм процесуального права.

Відзив на апеляційну скаргу не надходив.

Апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 3 ст. 3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до ч. 1. ст. 352 ЦПК України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Відповідно до ч. 1 ст. 368 ЦПК України справа розглядається судом апеляційної інстанції за правилами, встановленими для розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, з особливостями, встановленими цією главою.

Згідно встановлених судом першої інстанції обставин вбачається, що позивач звернувся до суду з вимогами про стягнення заборгованості з відповідачів за період з 01.12.2021 по 30.09.2022, надавши докази: довідку №510 від 14.06.2023 про те, що квартира АДРЕСА_3 , має статус приватної власності; розрахунок заборгованості, в якому зазначена сума заборгованості у розмірі 1352,00 грн; а також інші документи, що підтверджують статус підприємства та рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (а.с. 9-16).

Відповідач заперечував проти позову та на підтвердження своєї позиція надав: копію протоколу установчих зборів співвласників від 03.07.2021, що проходили за адресою: АДРЕСА_1 із визначенням створення ОСББ «Пушкіна 1» та здійснення господарського забезпечення самостійно; повідомлення ОСББ «Пушкіна 1» від 03.09.2021, за яким КП «ЖЕО №2» було повідомлено про те, що після внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію ОСББ переходить на форму управління будинком - утримання будинку самостійно власними силами шляхом самозабезпечення та про відмову ОСББ як колективного споживача послуг з управління будинком від користування послугами КП «ЖЕО №2», а також надав статут ОСББ, де в п.2.4 зазначено, що господарське забезпечення діяльності ОСББ здійснює власними силами, залучаючи на договірних засадах суб`єктів господарювання (а.с. 36-99).

В Єдиному державному реєстрі зареєстровано ОСББ «Пушкіна 1» за адресою: м. Полтава вулиця Пушкіна, будинок 1, код ЄДРПОУ 44325784, дата реєстрації 19.08.2021.

При вирішенні позовної заяви суд першої інстанції виходив з наступного.

У відповідності до ст. 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбаченихцим Кодексом випадках.

Згідно з положеннями ч.1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести тіобставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Апеляційний суд у складі колегії суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Предметом даного спору є стягнення з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 на користь КП «ЖЕО№2» заборгованості за оплату послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за період з 01.12.2021 по 30.09.2022 у розмірі 13522,00 грн.

Розглядаючи спір, який виник між сторонами у справі, суд першої інстанції правильно визначився з характером спірних правовідносин та нормами матеріального права, які підлягають застосуванню, повно та всебічно дослідив наявні у справі докази і дав їм належну оцінку, правильно встановив обставини справи, внаслідок чого ухвалив законне та обґрунтоване рішення, яке відповідає вимогам матеріального та процесуального права.

Відповідно до пункту 3 Перехідних положень Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09 листопада 2017 №2189-VIII, договори про надання комунальних послуг, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають чинність протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом, крім випадку, якщо до спливу зазначеного строку співвласники багатоквартирного будинку прийняли рішення про вибір моделі організації договірних відносин з виконавцем комунальної послуги відповідно до пункту 4 цього розділу. У разі якщо згідно з договорами про надання комунальних послуг, укладеними до введення в дію цього Закону, передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.

Пунктом 3-1 Перехідних положень Закону України "Прожитлово-комунальні послуги" передбачено, що договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, укладені до введення в дію норм цього Закону, що регулюють надання послуг з управління багатоквартирним будинком, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами (у тому числі вивезення побутових відходів за наявності), до дати набрання чинності договорами про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладені за правилами, визначеними цим Законом. У разі якщо згідно з такими договорами передбачено більш ранній строк їх припинення, такі договори вважаються продовженими на той самий строк і на тих самих умовах.

Не пізніш як протягом одного року з дня введення в дію цього Закону співвласники багатоквартирних будинків незалежно від обраної ними форми управління багатоквартирним будинком зобов`язані прийняти рішення про модель організації договірних відносин з виконавцями комунальних послуг (крім послуг з постачання електричної енергії та природного газу) щодо кожного виду комунальної послуги згідно зчастиною першою статті 14 цього Закону, а виконавці комунальних послуг-укласти із такими співвласниками договори про надання відповідних комунальних послуг відповідно до обраної співвласниками моделі організації договірних відносин (пункт 4 розділу VI Закону № 2454-VIIIвід 07червня 2018 року).

Згідно із статтею 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" № 2189-VIII до житлово-комунальних послуг належить, зокрема житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Ця послуга включає: утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо.

За приписами статей 316, 319, 322 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 368 ЦК України спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб`єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.

Згідно з частиною другою статті 382 ЦК України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.

Статтею 385 ЦК України передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.

Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносини, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласниками багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління врегульовані Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку».

Законодавцем передбачено три форми управління багатоквартирним будинком: співвласники здійснюють управління самостійно шляхом самоорганізації; функції з управління будинком передаються управителю шляхом укладання відповідного договору на підставі типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком; управління будинком здійснюється об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку або асоціацією співвласників багатоквартирних будинків.

Управління багатоквартирним будинком шляхом створення ОСББ як форма управління передбачає створення та реєстрацію ОСББ як юридичної особи. В цьому випадку співвласники здійснюють управління через свої органи управління, зокрема: загальні збори, правління ОСББ і ревізійну комісію.

У такому разі ОСББ, в особі свого правління, укладає договори на виконання робіт чи надання послуг з іншими фізичними чи юридичними особами для забезпечення утримання свого житлового будинку та його прибудинкової території.

У статті1Закону України"Прооб`єднанняспіввласників багатоквартирногобудинку" зазначено, що об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Згідно ст. 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

За змістом статті 12 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління.

За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації.

Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання.

Відповідно до статті 16Закону України"Прооб`єднанняспіввласників багатоквартирногобудинку" об`єднання має право відповідно до законодавства та статуту об`єднання: утворювати органи управління, визначати умови та розмір плати за їхню діяльність; приймати рішення про надходження та витрати коштів об`єднання; визначати порядок користування спільним майном відповідно до статуту об`єднання; укладати договори; виступати замовником робіт з капітального ремонту, реконструкції багатоквартирного будинку; встановлювати порядок сплати, перелік та розміри внесків і платежів співвласників, у тому числі відрахувань до резервного та ремонтного фондів; здійснювати для виконання статутних завдань господарче забезпечення діяльності об`єднання в порядку, визначеному законом; визначати підрядника, укладати договори про управління та експлуатацію, обслуговування, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення майна з будь-якою фізичною або юридичною особою; здійснювати контроль за своєчасною сплатою внесків і платежів; захищати права, представляти інтереси співвласників у судах, органах державної влади і органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форми власності; використовувати допоміжні приміщення у багатоквартирному будинку для потреб органів управління об`єднання; встановлювати сервітути, здавати в оренду допоміжні приміщення та інше спільне майно багатоквартирного будинку.

Відповідно до статті 22 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, отримання послуги з управління побутовими відходами, об`єднання за рішенням загальних зборів має право: задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення.

Відповідно до частини 1-3 статті 12 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку"витрати на управління багатоквартирним будинком включають: 1) витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку; 2) витрати на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку; 2-1) витрати, пов`язані з виконанням зобов`язань за кредитним договором, укладеним за програмами Фонду енергоефективності; 3) витрати на сплату винагороди управителю в разі його залучення; 4) інші витрати, передбачені рішенням співвласників або законом.

У статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що державна реєстрація об`єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.

За приписами абзацу 18 статті 16 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.

При цьому, нормами Закону покладено обов`язок саме на колишнього балансоутримувача багатоквартирного будинку або особу, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком передати необхідну документацію та не вказано, що новостоверене об`єднання повинно самостійно звертатися за отриманням вказаних документів.

Отже, чинне законодавства не встановлювало та не встановлює вимогу щодо передачі на баланс новоствореному об`єднанню будинку від колишнього балансоутримувача багатоквартирного будинку або особи, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання.

Частиною 4 статті 263ЦПК України передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у постанові від 05 липня 2019 у справі №910/6167/18 дійшла висновку про те, що передбачений частиною 18 статті 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» обов`язок попереднього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та не залежить від прийняття об`єднанням рішення про передачу йому функцій з управління будинком та про прийняття будинку на баланс, оскільки будь-яких інших умов, крім державної реєстрації об`єднання, для передачі документації від попереднього балансоутримувача Законом не визначено.

Аналогічного висновку дійшов Верховний суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у постанові від 15 березня 2023 у справі №916/2914/21.

Як вбачаєтьсяз матеріалівсправи,відповідачі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 проживають та зареєстровані у квартирі АДРЕСА_3 , форма власності приватна, що слідує з довідки №510, виданої КП «ЖЕО №2» від 14.06.2023 (а.с. 16а).

КП «ЖЕО №2» з 01.04.2012 обслуговувало будинок за адресою: АДРЕСА_1 , та надавало послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій споживачам згідно тарифу, у строки та з періодичністю, визначеними рішеннями виконавчого комітету Полтавської міської ради №50 від 20.02.2008 (до 01.05.2018) та згідно рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради №68 від 04.04.2018 (з 01.05.2018), з урахуванням рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради №226 від 21.10.2021, яким з 01.11.2021 послугу по вивезенню побутових відходів виключено з переліку послуг з утримання будинків та прибудинкових територій для споживачів будинку. Вартість послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій по вказаній квартирі становила 135,20 грн (1,852 грн х 73,00 кв.м. загальної площі квартири) (а.с. 11-15).

Відповідачі були споживачами послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, наданими КП «ЖЕО №2», що ними не заперечується, однак, як вони вважають до 19.08.2021, тобто до моменту державної реєстрації ОСББ «Пушкіна 1».

Відповідно до протоколу №1 установчих зборів від 03.07.2021 співвласниками багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 було прийнято рішення про створення ОСББ «Пушкіна 1». З дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію, ОСББ відмовилося від користування послугами КП «ЖЕО №2» з утримання будинку та прибудинкової території в день державної реєстрації ОСББ, у зв`язку з чим уповноважило голову правління ОСББ надіслати поштове відправлення на адресу КП «ЖЕО №2» з повідомленням про відмову співвласників будинку від послуг останнього з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію ОСББ. Також установчими зборами було вирішено після державної реєстрації ОСББ замовити фахове обстеження технічного стану інженерних систем будинку (звіту), перейти через статутні органи управління ОСББ на форму управління спільним майном будинку самостійно власними силами шляхом самозабезпечення та відмовитися від користування послуг КП «ЖЕО №2», письмово повідомивши останнього про дострокове припинення договору між КП «ЖЕО №2» та співвласниками у день державної реєстрації ОСББ, про що повідомити КП «ЖЕО № 2» (а.с. 53-58).

19.08.2021 було зареєстровано ОСББ «Пушкіна 1» як юридичну особу з ідентифікаційним кодом юридичної особи 44325784, що підтверджується даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Статут ОСББ «Пушкіна 1» затверджено 03.08.2021 установчими зборами Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Пушкіна 1» (а.с. 62-64).

Правління ОСББ 03.09.2021 за вих. №1 поштовим відправленням повідомило КП «ЖЕО №2», що з 19.08.2021 було зареєстроване ОСББ «Пушкіна 1», яке самостійно забезпечує господарську діяльність та прохає відповідно до вимог Закону передати паспорт, технічну та будь-яку іншу документацію на будинок (а.с. 65).

06.09.2021 за вих. №1-06/09-Д правління ОСББ повторно звернулося до КП «ЖЕО №2» з проханням виконати вимоги ст. 6 Закону України «Про Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку»та повідомити про дату і місце передачі-прийому вказаних у зверненні документів, яке отримано позивачем 06.09.2021, про що свідчить вхідний штамп (а.с. 66).

13.09.2021 ОСББ вручило КП «ЖЕО №2» чергове звернення від 13.09.2021 за вих. №2-13/9-Д, в якому просило надати до підписання акту прийому-передачі його копію для ознайомлення та завірені копії актів періодичних оглядів внутрішньо-будинкових систем та їх елементів за 2020-2021 роки (а.с. 71).

26.09.2022 ОСББ «Пушкіна 1» вчергове звернулося до начальника КП «ЖЕО№2» з вимогою передати технічну документацію на будинок (а.с. 79-81).

На звернення ОСББ від 06.09.2021 КП «ЖЕО №2» була направлена відповідь від 22.09.2021, в якій повідомлено про підготовлений акт приймання-передачі технічної документації та було запропоновано направити представника ОСББ до КП «ЖЕО №2» для здійснення процедури передачі документації та будинку 30.09.2021 о 15.00 (а.с. 124а).

19.10.2021 ОСББ «Пушкіна 1» повторно було викликано для здійснення процедури передачі технічної документації на 29.10.2021 о 14.00 (а.с. 125).

На замовлення ОСББ «Пушкіна 1» у вересні 2021 року фахівцем з обстеження інженерних систем будівель ОСОБА_4 був виготовлений звіт з обстеження технічного стану інженерних систем будинку, в якому визначено технічний стан інженерних систем опалення та електропостачання житлового будинку АДРЕСА_1 , як аварійний (категорія 4 (червона), критичний для експлуатації, який терміново потребує капітального ремонту (а.с. 67-69).

05.10.2021 ОСББ «Пушкіна 1» звернулося до надавачів послуг та направило поштою до КП «ЖЕО №2» примірник дефектного акту для підтвердження чи спростування викладеного у дефектному акті та звіті (а.с. 72-76).

Лише 30.09.2022 за вих. №2.380 до ОСББ «Пушкіна 1» був направлений акт приймання-передачі технічної документації на будинок у 2-х примірниках, інвентарна справа та перелік квартир, які були отримані 03.10.2022. Примірник акту повернутий не був (а.с. 126-130).

Наказом №202 від 03.10.2022 «Про організаціюприпинення наданняпослуг зутримання будинківі спорудта прибудинковихтериторій» КП «ЖЕО №2» припинило надання послуг за адресою: АДРЕСА_1 , з 01.10.2022 та з цього моменту припинило нараховувати оплати (а.с. 131).

ОСББ «Пушкіна 1» було зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як юридична особа 19.08.2021 та саме з цього часу набуло прав та обов`язків щодо укладення відповідних господарських правочинів для надання комунальних послуг, а отже, з цього часу правовідносини між КП «ЖЕО №2» та відповідачами з приводу надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій припинилися, оскільки з цього часу питання надання комунальних послуг повинні вирішуватися ОСББ «Пушкіна 1».

Отже,після державноїреєстрації ОСББ«Пушкіна 1»розпочало управліннябудинком власнимисилами,про щосвоєчасно повідомлялопопередньогобалансоутримувача будинку КП «ЖЕО №2».

Згідно матеріалів справи вбачається, що починаючи з 03.09.2021 ОСББ «Пушкіна 1» неодноразово звертався до КП «ЖЕО №2» з проханням передати необхідну документацію на будинок, що фактично було здійснено лише 30.09.2022.

Натомість, незважаючи на численні звернення ОСББ «Пушкіна 1», КП «ЖЕО №2» у порушення норм статті 16Закону України"Прооб`єднанняспіввласників багатоквартирногобудинку" протягом тривалого часу не передавало технічну документації, а також будинок в управління ОСББ, та продовжувало нараховувати, зокрема, відповідачам, які є співвласниками будинку, платежі у період з жовтня 2021 року по вересень 2022 року включно, коли управителем будинку було ОСББ на підставі рішення загальних зборів.

Незважаючи на повідомлення про початок обслуговування будинку ОСББ «Пушкіна 1», КП «ЖЕО №2» продовжував нараховувати безпідставно платежі за ці послуги.

Таким чином, судом першої інстанції правильно встановлено, що правовідносини позивача та відповідачів були припинені з моменту державної реєстрації юридичної особи ОСББ «Пушкіна 1», тобто з 19.08.2021, про що позивача було повідомлено належним чином.

Доводи апеляційної скарги про те, що позивач був позбавлений права подати відповідь на відзив, не заслуговують на увагу, оскільки позивач не був позбавлений права на ознайомилення з матеріалами справи, у результаті розгляду якої він зацікавлений. Згідно ч. 2,4 ст. 12 учасники справи мають рівні права щодо здійснення процесуальних прав та обов`язків, передбачаних законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Доводи апеляційної скарги про те, що після подачі відзиву виник спір щодо моменту передачі будинку в ослуговування ОСББ, то ці доводи спростовуються вищевикладеним та не є підставою для скасування рішення суду першлї інстанції.

Доводи апеляційної скарги про те, що правовідносини між позивачем та відповідачами щодо надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій надавалися до 30.09.2022, тобто до часу передачі житлового будинку по АДРЕСА_1 , приймання передачі технічної документації та затвердження акту приймання-передачі вказаного будинку, то ці доводи не заслуговують на увагу, оскільки такі правовідносини були припиненні у зв`язку з державною реєстрацією ОСББ 19.08.2021.

Колегія суддів звертає увагу, що рішенням установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , оформленого протоколом №1 від 03.07.2021, вирішено те, що співвласники багатоквартирного будинку відмовляються від користування послугами з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій КП «ЖЕО №2» в день державної реєстрації ОСББ, тобто 19.08.2024 про, що було повідомлено КП «ЖЕО №2» в установленому порядку.

Доводи апеляційноїскарги проте,що КП«ЖЄО №2»продовжувало надавати послуги з управління будинком, а саме проводило у листопаді 2021 року роботи по ремонту труб системи центрального опалення у підвальному приміщенні, а мешканці будинку провокували конфлікті ситуації та перешкоджали працівникам позивача виконувати роботи з надання послуг, то ці доводи не дають підстав для скасування рішення, оскільки не підтверджується факт надання таких послуг.

Доводи апеляційної скарги про те, що позивач правомірно продовжував надавати послуги та нараховувати за них оплату, то ці доводи спростовуються вищевикладеним.

Інші доводи апеляційної скарги також не заслуговують на увагу та не дають підстав для скасування судового рішення, оскільки наведені в апеляційній скарзі доводи були предметом дослідження у суді першої інстанції із наданням відповідної правової оцінки усім фактичним обставинам справи, яка ґрунтується на вимогах чинного законодавства України, з якою погоджується суд апеляційної інстанції.

Відповідно до ч. 1 ст. 374 ЦПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

З огляду на викладене та керуючись ч. 1 ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, так як ухвала суду першої інстанції ухвалена з додержанням норм матеріального та процесуального права.

З підстав вищевказаного, апеляційний суд у складі колегії суддів вважає за необхідне залишити апеляційну скаргу - без задоволення, а ухвалу суду першої інстанції - без змін, оскільки доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 367 ч.1, 2, 368 ч.1, 374 ч.1 п.1, 375 ч.1, 381 - 384 ЦПК України, Полтавський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу КП «Житлово-експлуатаційна організація №2» Полтавської міської ради - залишити без задоволення.

Рішення Октябрського районного суду м. Полтави від 29 серпня 2023 року - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, касаційна скарга на неї подається протягом тридцяти днів з дня її прийняття безпосередньо до суду касаційної інстанції, датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено 23 вересня 2024 року.

СУДДІ: А. І. Дорош О. А. Лобов В. М. Триголов

СудПолтавський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2024
Оприлюднено26.09.2024
Номер документу121830079
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —554/5975/23

Постанова від 23.09.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дорош А. І.

Ухвала від 20.08.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дорош А. І.

Ухвала від 13.08.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Дорош А. І.

Рішення від 29.08.2023

Цивільне

Октябрський районний суд м.Полтави

Сініцин Е. М.

Рішення від 29.08.2023

Цивільне

Октябрський районний суд м.Полтави

Сініцин Е. М.

Ухвала від 12.07.2023

Цивільне

Октябрський районний суд м.Полтави

Сініцин Е. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні