Справа №760/13636/24 1-кс/760/6081/24
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 серпня 2024 року місто Київ
Слідчий суддя Солом`янського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві клопотання прокурора Солом`янської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 про арешт майна, внесене у кримінальному провадженні № 42021102090000238 від 25.11.2021року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 252, ст. 356, ч. 2 ст. 364 КК України,
В С Т А Н О В И В :
Прокурор Солом`янської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 як прокурор групи прокурорів у кримінальному провадженні, звернувся до суду з клопотанням в якому просить накласти арешт на земельні ділянки кадастровий номер: 8000000000:72:186:0006, площа: 1,1901 та кадастровий номер 8000000000:72:186:0046, площа 0,1866га по АДРЕСА_1 , що на праві оренди належить за ТОВ «СМАРТ-ДЕВЕЛОПМЕНТ» (ЄДРПОУ 37938869) та на матеріали, обладнання, що були використані та використовуються в процесі будівництва (створення) об`єкту нерухомості, розміщеного на вказаній земельній ділянці.
Просив заборонити власнику, іншим особам у володінні, користуванні чи розпорядженні яких перебувають земельні ділянки кадастровий номер: 8000000000:72:186:0006, площа: 1,1901 га та кадастровий номер 8000000000:72:186:0046, площа 0,1866 га по АДРЕСА_1 та матеріали, обладнання, що були використані та використовуються в процесі будівництва (створення) об`єкту нерухомості, розміщеного на вказаних земельних ділянках, розпоряджатися ними будь-яким чином, у тому числі вчиняти будь-які дії, пов`язані з реєстрацією та перереєстрацією прав на земельні ділянки з кадастровим номером: 8000000000:72:186:0006, площа: 1,1901 га та кадастровим номером 8000000000:72:186:0046, площа 0,1866 га та на матеріали, обладнання, що були використані та використовуються в процесі будівництва (створення) об`єкту нерухомості, розміщеного на вказаній земельній ділянці.
Просив заборонити власнику, іншим особам у володінні, користуванні чи розпорядженні яких перебувають земельні ділянки з кадастровим номером: 8000000000:72:186:0006, площа: 1,1901 та кадастровим номером 8000000000:72:186:0046, площа 0,1866га по вулиці АДРЕСА_1 проведення будь - яких будівельних, земельних, шляхових та інших робіт на вказаній земельній ділянці.
Просив заборонити власнику, іншим особам у володінні, користуванні чи розпорядженні яких перебувають матеріали, обладнання, що були використані та використовуються в процесі будівництва (створення) об`єкту нерухомості, розміщеного на земельній ділянці АДРЕСА_1 використання вказаних матеріалів та обладнання необхідних для будівництва (створення) об`єкту нерухомості на вказаній земельній ділянці.
Також просив розглянути клопотання про накладення арешту розглянути без участі власника майна з метою забезпечення арешту майна.
На обґрунтування клопотання зазначив, що СВ Солом`янського УП ГУНП у м. Києві розслідується кримінальне провадження № 42021102090000238 від 25.11.2021, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України та кримінальних проступків, передбачених ч. 1 ст. 252, ст. 356 КК України.
Процесуальне керівництво здійснюється Солом`янською окружною прокуратурою міста Києва.
Досудовим розслідуванням встановлено, що невстановленими особами із числа найманих працівників генерального підрядника будівництва - ТОВ "СІГМА-БІЛДІНГ" (40136390) здійснюється можливе незаконне будівництво з порушенням вимог містобудівного та земельного законодавства на земельних ділянках (кадастрові номери: 8000000000:72:186:0006, 8000000000:72:186:0046, 8000000000:72:186:0067), розташованих за адресою: АДРЕСА_1 ). Також встановлено, що під час виконання будівельних робіт на об`єкті за адресою: АДРЕСА_1, невстановленими особами умисно пошкоджено об`єкт природно-заповідного фонду, зокрема Солом`янський ландшафтний парк, розташований у Солом`янському районі міста Києва.
Крім того, досудовим розслідуванням встановлено, що зловживаючи службовим становищем службові особи Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), видали містобудівні умови і обмеження для забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 з порушення вимог містобудівного та земельного законодавства.
Так, Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради видано містобудівні умови та обмеження №1184 від 24.09.2019 «Будівництво будівель готельного, офісного та багатофункціонального призначення» (MU01:3886-6475-1862-7066 №1184 від 2019-09-24), якими на території земель ринкової інфраструктури, автомобільного транспорту та підприємств промисловості, дозволено розміщувати житлові будинки та готелі в порушення п. 3 ч. 4 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень).
Відповідно до даних Реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва Державною архітектурно- будівельною інспекцією України 10.09.2021 видано дозвіл на виконання будівельних робіт «Будівництво будівель готельного, офісного та багатофункціонального призначення по АДРЕСА_1» №ІУ013210903187 , клас наслідків СС3, код ДКБС:1122.1 Будинки багатоквартирні масової забудови: поверхів 21, загальна площа 98307 м2, апарт-готель.
Об`єкт будівництва знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , земельні ділянки належать до комунальної форми власності:
- кадастровий номер: 8000000000:72:186:0006, площа: 1,1901 га, цільове призначення: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку), на підставі рішення Київради від 11.10.2018 №1870/5934 передана в оренду на 10 років ТОВ «СМАРТ-ДЕВЕЛОПМЕНТ» для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готель, офісні будівлі та торгівельні приміщення з підземним паркінгом);
- кадастровий номер: 8000000000:72:186:0067, площа: 0,0803 га, цільове призначення: 12.04 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, на підставі рішення КМР від 20.09.2018 №1438/5502 передана в оренду на 10 років ТОВ «СМАРТ-ДЕВЕЛОПМЕНТ» для влаштування транспортної інфраструктури;
- кадастровий номер 8000000000:72:186:0046, площа 0,1866га, яка надана в оренду на підставі договору оренди, 1403 від 22.12.2018, цільове призначення за КВЦПЗ: 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості для експлуатації та обслуговування будівель і споруд автотранспортного підприємства.
Відповідно до детального плану території в межах Повітрофлотського проспекту, вулиць Солом`янської, Механізаторів, Кудряшова та залізничних колій, затвердженого рішенням Київської міської ради від 24.09.2015 № 46/1949, функціональне призначення земельних ділянок - територія громадських будівель та споруд, частково територія зелених насаджень загального користування, частково територія вулиць і доріг. Відповідно до Генплану м. Києва - це комунально-складські території.
Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради видано містобудівні умови та обмеження №1184 від 24.09.2019 «Будівництво будівель готельного, офісного та багатофункціонального призначення» (MU01:3886-6475-1862-7066 №1184 від 2019-09-24), якими на територіях земель ринкової інфраструктури, автомобільного транспорту та підприємств промисловості, дозволено розміщувати житлові будинки та готелі в порушення п. 3 ч. 4 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень).
Відповідно до МУО від 24.09.2019 № 1184 нове будівництво будівель готельного, офісного та багатофункціонального призначення передбачено на одразу чотирьох земельних ділянках, хоча договір щодо оренди однієї з земельних ділянок, а саме земельної ділянки з кадастровим номером № 8000000000:72:186:0005 було розірвано на підставі рішення Господарського суду міста Києва у справі 910/2942/19, проте зміни до МУО від 24.09.2019 № 1184 внесено не було.
Разом з тим, інші земельні ділянки мають цільове призначення за кодом 03.10 «Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)» та 12.04 «Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства».
У Дозволі зазначено код об`єкта ДК 018-2000 - 1122.1 Будинки багатоквартирні масової забудови, які відповідно до чинного законодавства дозволено будувати на землях житлової забудови за кодами 02.03 «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку» та 02.10 «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури».
Крім того, пунктом 3 МУО від 24.09.2019 № 1184 в частині максимально допустимої щільності населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону) розрахунок не здійснено.
Вказано, що гранично допустима щільність населення для житлової забудови на виконання чинних нормативно-правових актів, зокрема ДБН 360-92** та проектних рішень ДПТ (у разі проектування житла).
Технічні показники запроектованого будівництва, відповідно до технічного паспорту, передбачають площу забудови у 7402,66 м2 (по периметру стилобату), в той час як загальний розмір трьох земельних ділянок становить 14570 м2 (№ 8000000000:72:186:0006 - 1,1901 га; № 8000000000:72:186:0067 - 0,0803 га; № 8000000000:72:186:0046 - 0,1866 га).
Таким чином, в матеріалах клопотання зазначається, що відсоток забудови становить 50,81% (7402,66 м2 / 14570 м2 * 100%), що не відповідає вимогам п. 6.1.14 ДБН Б.2.2-12:2019 для будівель з середньою поверховістю вище 11 поверхів (згідно технічного паспорту заплановано будівництво будівель)
Крім того, у Детальному плані території в межах Повітрофлотського проспекту, вулиць Солом`янської, Механізаторів, Кудряшова та залізничних колій, затвердженому рішенням Київської міської ради від 24.09.2015 № 46/1949, для житлового багатоповерхового будівництва по АДРЕСА_3 (квартал 72:121) визначено максимально допустиму щільність населення у 500 осіб/га згідно з ДБН 360-92**.
Отже, допустима та максимально можлива щільність населення у кварталі 72:186 могла складати 500-540 осіб/га.
Враховуючи площу забудови у 1,4570 га, максимальна щільність населення повинна складати 786 осіб.
Водночас, жодних розрахунків щодо щільності населення при будівництві житла здійснено не було, що свідчить про високу ймовірність порушення законодавства як під час будівництва, так і після введення житла в експлуатацію.
Разом з тим, відповідно до відомостей витягу з ДЗК щодо земельної ділянки 8000000000:72:186:0006, на сторінці № 5 якого зазначено, що охоронна зона навколо (уздовж) об`єкта енергетичної системи становить 0,4679 га, тобто 39% від усієї земельної ділянки 8000000000:72:186:0006.
Проект землеустрою земельної ділянки 8000000000:72:186:0006 містить графічні зображення охоронних зон навколо (уздовж) об`єкта енергетичної системи, що свідчать про ведення робіт в межах таких охоронних зон, що є забороненим.
Так, згідно відповіді Державної інспекції енергетичного нагляду України замовнику будівництва видано акт-заборону від 20.09.2023 № 1/09/2023, яким забороняється виконання будівельно-монтажних, відновлювальних і земельних робіт на ділянці лінії електропередач у зв`язку із відсутністю дозволу на виконання робіт.
Відповідно до пункту 3.3 ДБН В.2.2-9:2018, багатофункціональні будинки і комплекси - це будинки і комплекси, які формуються з приміщень, їх груп, будинків та споруд різного громадського і житлового призначення.
Складні інженерно-геологічні та техногенні умови передбачають проведення експертизи проекту в частині міцності, надійності та довговічності будинків і споруд, згідно вимог ст. 31 ч. 4 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Відповідно до пункту 3.3 ДБН В. 2.2-9:2018, багатофункціональні будинки і комплекси - це будинки і комплекси, які формуються з приміщень, їх груп, будинків та споруд різного громадського і житлового призначення.
Частково в межах червоних ліній (може бути використана лише під благоустрій території та влаштування автостоянки, без права капітальної забудови).
Складні інженерно-геологічні та техногенні умови передбачають проведення експертизи проекту в частині міцності, надійності та довговічності будинків і споруд, згідно вимог ст. 31 ч. 4 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Відповідно до ДБН А. 2.2-1-2003, Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» у складі проектної документації повинні бути розроблені та погоджені матеріали оцінки впливу на довкілля.
Відповідно до даних Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:72:186:0046 перебуває на праві користування (оренди) у ТОВ «Смарт Девелопмент» (ЄДРПОУ 37938869).
Згідно акту обстеження земельної ділянки Департаментом земельних ресурсів КМДА № ДК/190-АО/2023 від 27.09.2023 за результатом обстеження встановлено що земельна ділянка 8000000000:72:186:0046 використовується не за цільовим призначенням, а саме для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готелю, офісних будівель та торгівельних приміщень з підземним паркінгом.
Згідно з будівельним паспортом об?єкта на земельній ділянці здійснюється будівництво будівель готельного, офісного та багатофункціонального призначення на АДРЕСА_1. Дозвіл на виконання будівельних робіт від 10.09.2021 серії №ІУ013210903187 виданий Державною архітектурно-будівельною інспекцією України. Замовники: ТОВ «МІСЬКБУДАЛЬЯНС» та ТОВ «Смарт-Девелопмент». Генеральний підрядник: ТОВ «Сігма Білдінг».
14.10.2023 проведено огляд місця події, в ході якого встановлено, що за адресою: АДРЕСА_1, ведуться будівельні роботи, територія огороджена металевим парканом. Над парканом розташовано паспорт об`єкта будівництва, на якому зазначено, що замовник будівництва - ТОВ «Міськбудальянс» та ТОВ «Смарт-Девелопмент», генпідрядник ТОВ «Сігма-Білдінг».
Крім того, оглядом встановлено, що із північної сторони території будівництва, на межі перетину паркану та асфальтної доріжки, що проходить через Солом`янський ландшафтний парк, відбувся зсув ґрунту, внаслідок якого пошкоджено частина асфальтного покриття, підземні труби, дерева та елементи освітлення.
Згідно з відомостями Державного земельного кадастру України, цільове призначення даної земельної ділянки кадастровий номер 8000000000:72:186:0006 - «03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)».
Незважаючи на це, орендар в особі ТОВ «Смарт-Девелопмент» здійснює на земельній ділянці будівництво будинків багатоквартирної масової забудови, що підтверджується дозволом на виконання будівельних робіт №ІУ013210903187, виданого Державною архітектурно-будівельною інспекцією України, затвердженим проектом будівництва та інформацією, зазначеною в паспорті об`єкта будівництва.
Відповідно до підпункту 5.1 пункту 5 договору оренди земельної ділянки від 11.04.2019 №206 на земельній ділянці не дозволяється діяльність, не пов`язана з цільовим призначенням земельної ділянки.
Відтак, орендарем фактично здійснюється будівництво житлових будинків всупереч цільовому призначенню земельної ділянки, що свідчить про вчинення ним порушення, передбаченого пунктом "ґ" частини першої статті 211 Земельного кодексу України.
Отже, вказане свідчить, що ТОВ «Сігма Білдінг». проводяться будівельні роботи по АДРЕСА_1 з грубим порушенням вимог земельного законодавства та законодавства у сфері містобудівної діяльності, що в подальшому може призвести настання небезпечних наслідків для життя і здоров`я людей.
В рамках вказаного кримінального провадження, з метою встановлення відповідності розроблених проектних документацій, відповідно до яких проводяться роботи щодо будівництва комплексу багатофункціонального призначення, готелю, офісних будівель у Солом`янському районі м. Києва, вимогам нормативно-правовим актам у галузі будівництва та встановлення відповідності розробленої технічної документації на земельних ділянках (кадастрові номери: 8000000000:72:186:0006, 8000000000:72:186:0046) по АДРЕСА_1 та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування, процесуальним керівником 19.03.2022 призначено судову будівельно-технічну експертизу та експертизу з питань землеустрою, проведення якої доручено експертній установі.
Позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проведена Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради 15.03.2024 року встановила, що містобудівні умови та обмеження надані Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради з рядом порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил.
Зокрема, Об`єктом нагляду видано містобудівні умови та обмеження з порушенням пункту 9 частини п`ятої статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції чинній станом на 24.09.2019) зокрема в частині не зазначення охоронних зон об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстаней від об`єкта, що проектується до існуючих інженерних мереж, тощо.
За результатом перевірки від 15.03.2024 винесено рішення про зупинення дії містобудівних умов та обмежень для проектування будівництва «Будівництво будівель готельного, офісного та багатофункціонального призначення» за адресою: АДРЕСА_1 ; на земельних ділянках з кадастровими номерами: 8000000000:72:186:0006, 8000000000:72:186:0005, 8000000000:72:186:0067, 8000000000:72:186:0046.
Також постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 червня 2024 року по справі № 640/18911/22 зупинено дію дозволу на виконання будівельних робіт № ІУ013210903187 від 10.09.2021 на будівництво об`єкта «Будівництво будівель готельного, офісного та багатофункціонального призначення на АДРЕСА_1».
Отже, беручи до уваги вищевказане та той факт що, забудовник проводить будівельні роботи на земельних ділянках по АДРЕСА_1, а саме кадастрові номери: 8000000000:72:186:0006, 8000000000:72:186:0046 (відповідно до проведеного огляду) у Солом`янському районі м. Києва без належним чином оформлених дозвільних документів, з грубим порушенням вимог земельного законодавства та законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, у органу досудового розслідування виникла необхідність у накладенні арешту на земельну ділянку (кадастрові номери: 8000000000:72:186:0006, 8000000000:72:186:0046) по АДРЕСА_1 , що на праві оренди належать ТОВ «СМАРТ-ДЕВЕЛОПМЕНТ» (ЄДРПОУ 37938869) та на матеріали, обладнання, що були використані та використовуються в процесі будівництва (створення) об`єкту нерухомості, розміщеного на вказаній земельній ділянці із забороною розпорядження, користування, що полягає у забороні проведення будь - яких будівельних, земельних, шляхових та інших робіт на вказаній земельній ділянці та забороні використання матеріалів та обладнання необхідних для будівництва (створення) об`єкту нерухомості.
Підставою накладення арешту зазначають те, що вказані земельні ділянки та матеріали, обладнання, що були використані та використовуються в процесі будівництва (створення) об`єкту нерухомості, розміщеного на них мають значення речового доказу та в подальшому можуть бути об`єктом дослідження судової експертизи. З цих підстав слідчим винесено постанову про визнання речовим доказом даних земельних ділянок від 20.03.2024 року.
Прокурор у судовому засіданні вимоги клопотання підтримав, просив їх задовольнити.
Дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя приходить до наступного висновку.
Відповідно до ч. 1 ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом кримінального правопорушення, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку. Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні.
Згідно з ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення: 1) збереження речових доказів; 2) спеціальної конфіскації; 3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; 4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
Відповідно до ч. 3 ст. 170 КПК України у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.
Згідно з ч. 1 ст. 98 КПК України речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
З огляду на положення ч. 2, 3 ст. 170 КПК України, майно, яке має ознаки речового доказу повинно вилучатися та арештовуватися незалежно від того, хто являється його власником, у кого і де воно знаходиться, незалежно від того чи належить воно підозрюваному чи іншій зацікавленій особі, оскільки в протилежному випадку не будуть досягнуті цілі застосування цього заходу - запобігання можливості протиправного впливу (псуванню, перетворенню, використанню) на певне майно, що, як наслідок, перешкодить встановленню істини у кримінальному провадженні.
Арешт майна з підстав передбачених ч. 2, 3 ст. 170 КПК України по суті являє собою форму забезпечення доказів і є самостійною правовою підставою для арешту майна поряд з забезпеченням цивільного позову та конфіскацією майна та, на відміну від двох останніх правових підстав, не вимагає оголошення підозри у кримінальному провадженні і не пов`язує особу підозрюваного з можливістю арешту такого майна.
Відповідно до ч. 10, 11 ст. 170 КПК України арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку, зокрема, на рухоме, нерухоме майно. Не може бути арештовано майно, якщо воно перебуває у власності добросовісного набувача, крім арешту майна з метою забезпечення збереження речових доказів. Заборона або обмеження користування, розпорядження майном можуть бути застосовані лише у разі, коли існують обставини, які підтверджують, що їх незастосування призведе до приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі майна.
При вирішенні питання про арешт майна слідчий суддя, суд повинен враховувати: правову підставу для арешту майна; можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої статті 170 цього Кодексу); розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження; наслідки арешту майна для підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб (ч. 2 ст. 173 КПК України).
Судом встановлено, що СВ Солом`янського УП ГУНП у м. Києві розслідується кримінальне провадження № 42021102090000238 від 25.11.2021, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України та кримінальних проступків, передбачених ч. 1 ст. 252, ст. 356 КК України. Процесуальне керівництво здійснюється Солом`янською окружною прокуратурою міста Києва.
Досудовим розслідуванням зазначено, що невстановленими особами із числа найманих працівників генерального підрядника будівництва - ТОВ "СІГМА-БІЛДІНГ" (40136390) здійснюється можливе незаконне будівництво з порушенням вимог містобудівного та земельного законодавства на земельних ділянках (кадастрові номери: 8000000000:72:186:0006, 8000000000:72:186:0046, розташованих за адресою АДРЕСА_1 ).
Як свідчить витяг з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва від 15.03.2024 року, прийнято рішення про зупинення дії містобудівних умов та обмежень для проектування будівництва «Будівництво будівель готельного, офісного та багатофункціонального призначення» за адресою: АДРЕСА_1 ; на земельних ділянках з кадастровими номерами: 8000000000:72:186:0006, 8000000000:72:186:0005, 8000000000:72:186:0067, 8000000000:72:186:0046, оскільки вказані містобудівні умови та обмеження надані з порушенням ч.ч. 4,5,6 ст. 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Як вбачається з матеріалів клопотання, досудовим розслідуванням встановлено, що орендар ТОВ «Смарт Девелопмент» здійснює на вищевказаних земельних ділянках будівництво будинків багатоквартирної масової забудови, що підтверджується дозволом на виконання будівельних робіт №ІУ013210903187, виданого Державною Архітектурно-будівельною інспекцією України. Разом з тим, цільове призначення земельної ділянки 8000000000:72:186:00060 - 3.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку), на підставі рішення Київради від 11.10.2018 №1870/5934 передана в оренду на 10 років ТОВ «СМАРТ-ДЕВЕЛОПМЕНТ» для будівництва та обслуговування комплексу багатофункціонального призначення, готель, офісні будівлі та торгівельні приміщення з підземним паркінгом).
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.06.2024 року у справі №640/18911/22 зупинено дію дозволу на виконання будівельних робіт № ІУ013210903187 від 10.09.2021 на будівництво об`єкта «Будівництво будівель готельного, офісного та багатофункціонального призначення на АДРЕСА_1 », до набрання законної сили рішенням у справі №640/18911/22.
Постановою слідчої СВ Солом`янського УП ГУНП у м. Києві ОСОБА_6 вказані земельні ділянки визнано речовим доказом.
Постановою прокурора Солом`янської окружної прокуратури м. Києва від 19.03.2024 року призначено експертизу з питань землеустрою щодо відповідності фактичного землекористування земельними ділянками 8000000000:72:186:0006 та 8000000000:72:186:0046 правовстановлюючим документам, документації з землеустрою на земельні ділянки та нормативно-правовим актам. Також Постановою від 19.03.2024 року призначено будівельно-технічну експертизу щодо відповідності проектно-технічної документації «будівництво будівель готельного, офісного та багатофункціонального призначення на АДРЕСА_1 » вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва.
Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:72:186:0006 площею 1,1901 га належить на праві власності територіальній громаді міста Києва та передана в оренду ТОВ «Смарт Девелопмент» на підставі договору від 11.04.2019 року, а земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:72:186:0046 площею 0,1866 га належить на праві власності територіальній громаді міста Києва та передана в оренду ТОВ «Смарт Девелопмент» (ЄДРПОУ 37938869) на підставі договору від 22.12.2018 року.
Разом з тим, ні в клопотанні про арешт майна, ні в постанові про визнання речовим доказом, не обґрунтовано, які саме ознаки речових доказів містять вказані земельні ділянки та для доведення яких саме обставин вони будуть використані в даному кримінальному провадженні як речові докази, що позбавляє можливості слідчого суддю перевірити відповідність зазначеного в клопотанні майна критеріям ст. 98 КПК України, а іншої мети клопотання прокурора не містить.
Також прокурором не наведено обґрунтування існування обставин, які підтверджують, що незастосування арешту призведе до приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі майна.
Крім того, як вбачається з самого клопотання, власником земельних ділянок є територіальна громада міста Києва, в той час як досудове розслідування здійснюється щодо можливих порушень суб`єктами господарювання вимог земельного та містобудівного законодавства при здійсненні будівництва (ст. 356 КК України), здійснення будівельних робіт без дозвільних документів (ст. 356 КК України), видання службовими особами Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради у порушення вимог законодавства містобудівних вимог та обмежень (ч.2 ст. 264 КК України), умисне пошкодження невстановленими особами території Солом`янського ландшафтного парку (ч.1 ст. 252 КК України). З цих підстав, прокурором жодним чином не обґрунтована вимога про розгляд клопотання про накладення арешту за відсутності власника майна, як і не обґрунтована в клопотанні вимога про заборону власнику розпоряджатися земельними ділянками з кадастровим номером 8000000000:72:186:0006 та 8000000000:72:186:0046, в тому числі вчиняти будь-які дії, пов`язані з реєстрацією та перереєстрацією прав на земельні ділянки та на матеріали та обладнання, що були використані та використовуються в процесі будівництва об`єкту нерухомості, розміщеного на вказаній земельній ділянці.
Згідно ч. 3 ст. 172 КПК України слідчий суддя, суд, встановивши, що клопотання про арешт майна подано без додержання вимог статті 171 цього Кодексу, повертає його прокурору, цивільному позивачу та встановлює строк в сімдесят дві години або з урахуванням думки слідчого, прокурора чи цивільного позивача менший строк для усунення недоліків, про що постановляє ухвалу. У такому разі тимчасово вилучене в особи майно підлягає негайному поверненню після спливу встановленого суддею строку, а у разі звернення в межах встановленого суддею строку з клопотанням після усунення недоліків - після розгляду клопотання та відмови в його задоволенні.
За таких обставин, оскільки клопотання подано без додержання вимог ст. 171 КПК України, слідчий суддя вважає за необхідне повернути його особі, яка його подала на підставі ч. 3 ст. 172 КПК України для усунення недоліків.
Керуючись ст.ст. 170, 171, 173 КПК України, слідчий суддя, -
У Х В А Л И В:
Клопотання прокурора Солом`янської окружної прокуратури м. Києва ОСОБА_3 про арешт майна, внесене у кримінальному провадженні № 42021102090000238 від 25.11.2021року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 252, ст. 356, ч. 2 ст. 364 КК України, повернути особі, яка його подала, та встановити строк в сімдесят дві години для усунення недоліків.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Cлідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Солом'янський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2024 |
Оприлюднено | 26.09.2024 |
Номер документу | 121830344 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Солом'янський районний суд міста Києва
Верещінська І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні