Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 вересня 2024 року Справа№200/4981/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С. розглянув за правилами спрощеного (письмового) позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
ОСОБА_1 звернулася до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якому просить суд: скасувати рішення № 057250005761 від 31.05.2024 про відмову у призначені пенсії; зобов`язати повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком від 23.05.2024 та призначити пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 2, зарахувавши до страхового стажу періоди роботи з 01.11.2017 по 31.01.2018 та з 01.11.2019 по 16.10.2020, до пільгового стажу (список № 2) період роботи з 01.11.2019 по 16.10.2020.
Позивач зазначила, що рішення відповідача, яким їй відмовлено в призначенні пенсії прийнято із порушенням норм матеріального права. Позивач зауважила на тому, що під час вирішення питання про призначення їй пенсії відповідач протиправно не зарахував до страхового та пільгового стажу певні періоди її роботи через відсутність відомостей про сплату страхових внесків. Позивач зазначила, що згідно з положеннями Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» відповідальність за несвоєчасну сплату страхових внесків має нести страхувальник, а не застрахована особа та зауважила, що страхові внески за періоди з 01.01.2017 по 31.01.2018 та з 01.11.2019 по 16.11.2020 з її заробітної плати утримані, факт неперерахування страхувальником страхових внесків не є підставою неврахування певних періодів роботи до стажу.
Позивач зауважила, що пільговий стаж її роботи (Список № 2) підтверджено наданою довідкою та записами трудової книжки, що є належними доказами зайнятості на роботах, що надають право на призначення пенсії на пільгових умовах.
Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області - відповідач проти задоволення заявлених позивачем вимог заперечував, підстави незгоди із позовом визначив в наданому до суду відзиві. Відповідач зауважив, що рішення про відмову позивачу у призначенні пенсії вмотивовано відсутністю необхідного пільгового стажу роботи 10 років. Відповідач зазначив, що періоди роботи позивача з 01.11.2017 по 31.01.2018, з 01.11.2019 по 16.10.2020 не враховані до стажу (страхового та пільгового) через відсутність інформації про сплату страхових внесків в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. Відповідач також зауважив на тому, що записи трудової книжки позивача не містять відомостей про повний робочий день, про пільговий характер роботи, про прогули, простої, участь у страйках, перебування у відпустках, відомостей про атестацію робочого місця тощо, що свідчить про неможливість врахування зазначеного періоду до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах періоди роботи на підставі цього документу.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 23.07.2024 провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін. Ухвалами від 23.09.2024 відмовлено в залученні до участі у розгляді справи у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору ТОВ «Компанія Хлібінвест» та у якості співвідповідача Головне управління пенсійного фонду України в Донецькій області.
Згідно з ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Відповідно до ч. 5 ст. 250 цього Кодексу датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ
Позивач, ОСОБА_1 , громадянка України, ІНФОРМАЦІЯ_1 після досягнення 57 років у травні 2024 року звернулася до органів Пенсійного фонду України із заявою про призначення пенсії за віком.
Заяву позивача про призначення пенсії за віком від 23.05.2024 розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, що є відповідачем у справі. Згідно з матеріалами справи до заяви про призначення пенсії позивачем додані зокрема, трудову книжку серії НОМЕР_1 від 30.09.1985, довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №2 від 06.02.2023, видану ПАТ «Центральна збагачувальна фабрика «Україна».
Рішенням від 31.05.2024 № 057250005761 позивачу відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 2 частини другої статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, через відсутність пільгового стажу. В рішенні зазначено, що відповідно до пункту 2 частини другої статті 114 Закону №1058-ІV на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у жінок, із них не менше 10 років на зазначених роботах. За змістом рішення право на призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до п. 2 частини другої ст. 114 Закону 1058 позивач набуде з 06.03.2025.
Згідно з рішенням страховий стаж позивача 39 років 6 місяців 21 день, пільговий стаж 5 років 7 місяців 3 днів. В рішенні зазначено, що через відсутність відомостей про сплату страхових внесків в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування до страхового стажу не зараховано періоди роботи позивача з 01.11.2017 по 3.01.2018, з 01.11.2019 по 16.10.2020, до пільгового - період з 01.11.2019 по 16.10.2020.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ, ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначеніЗаконом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV.
Громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж мають право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи (стаття 8 Закону № 1058).
Частиною 1 статті 24 Закону № 1058 страховий стаж визначено як період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Застрахованою особою є фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися в установленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
За приписами абзацу першого частини другоїстатті 24 Закону № 1058-IVстраховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цьогоЗаконуза даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цимЗаконом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до частини першої статті 14 Закону страхувальниками є, роботодавці: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - підприємці та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - підприємців, які обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 10 статті 11 цього Закону.
Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків (частини 10, 12 статті 20 Закону № 1058).
Статтею 15 Закону № 1058 передбачено, що платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону.
Згідно з частиною 1 статті 16 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування застрахована особа має право отримувати від страхувальника підтвердження про сплату страхових внесків, вимагати від страхувальників сплати внесків, у тому числі в судовому порядку тощо.
Відповідно до положень ст. 106 Закону № 1058-XV відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.
Відповідно до пункту 2 частини другоїстатті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV в редакції Закону № 2148-VIII від 03.10.2017 на пільгових умовах пенсія за віком призначається: працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Працівникам, які не мають стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленогоабзацом першимчастини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи; жінкам - на 1 рік за кожні 2 роки такої роботи.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженийПостановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 N 22-1, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за N 1566/11846 (тут і далі у редакції, чинній на час звернення позивача за призначенням пенсії).
Перелік документів, що додаються до заяви про призначення, перерахунок та поновленняпенсії визначений розділом 2 цього Порядку.
Підпунктом 2 пункту 2.1 Порядку № 22-1 передбачено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993№ 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу).
В пункті 1 Порядку № 637 зазначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Згідно з п. 3 цього Порядку за відсутності трудової книжки, а також у випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження стажу роботи приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а також виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Пунктом 20 цього порядку передбачено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.
У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на територіях, зазначених в абзаці другомупункту 18цього Порядку (на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, в районі проведення антитерористичної операції або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, а також на територіях територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають/перебували в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), стаж роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з пунктами 2, 3 Порядку застосування списків №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 383 від 18.11.2005 (далі Порядок №), під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків. При визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ ТА ВИСНОВКИ
При вирішенні питання про правомірність дій відповідача щодо відмови позивачу у перерахунку пенсії рішення суд виходить з наступного.
Відповідно до трудової книжки НОМЕР_1 позивач в період з 01.07.2015 по 31.01.2018 працювала у ТОВ «Компанія Хлібінвест» за професією пекаря 4 розряду ділянки з виробництва хлібобулочної продукції (записи № 18-19), в період з 06.05.2019 по 16.10.2020 у ПрАТ «Центральна збагачувальна фабрика «Україна» за професією пробовідбірника відділу технічного контролю (записи 22-24) . Відповідно до відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за період з 01.11.2017 по 31.01.2018, з 01.11.2019 по 16.10.2020 страхові внески за позивача не сплачувалися, втім у реєстрі наявні відомості про нарахування позивачу заробітної плати.
Положеннями Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування обов`язок щодо нарахування та сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування позивача покладений на роботодавця. За змістом наведених положень відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника. Отже, несплата чи сплата не в повному обсязі роботодавцем страхових внесків не може бути перепоною призначення пенсії працівнику.
Тотожна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 27.03.2018 у справі № 208/6680/16-а, від 20.03.2019 у справі № 688/947/17, від 31.10.2019 у справі № 266/1994/17.
Таким чином, наведені відповідачем підстави неврахування періодів роботи позивача до страхового стажу є неправомірними.
З приводу врахування пільгового стажу за період з 01.11.2019 по 16.10.2020, суд зазанчає таке.
Згідно з довідкою про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній №2 від 06.02.2023, виданою ПрАТ «Центральна збагачувальна фабрика «Україна» позивач в період з 06.05.2019 по 16.10.2020 виконувала роботи за професією пробовідбірник відділу технічного контролю, що передбачена Списком 2 розділу 2, затвердженим постановою КМУ№ 461 від 24.06.2016. Згідно з випискою із наказів про атестацію робочих місць за умовами праці за списком № 2 професію пробовідбірника відділу технічного контролю атестовано за умовами праці наказом № 570 від 17.06.2016. В індивідуальних відомостях про особу наявна інформація про пільговий стаж позивача (код підстави для обліку спецстажу ЗП3013Б1) у період з листопада 2019 року по жовтень 2020 року.
Зазначені документи у їх сукупності є достатніми для висновку про наявність підстав для включення періодів зайнятості позивача з 01.11.2019 по 16.10.2020 до пільгового стажу роботи.
Враховуючи ділення судом висновки суду про наявність підстав для врахування періодів роботи з 01.11.2017 по 31.01.2018, з 01.11.2019 по 16.10.2020 до страхового стажу та періоду з 01.11.2019 по 16.1.02020 до пільгового, їх неврахування органом пенсійного фонду під час розгляду заяви позивача про призначення пенсії є протиправним та свідчить про невідповідність визначеної відповідачем тривалості стажу позивача фактичній, з огляду на що рішення відповідача про відмову в призначенні пенсії засноване на неправильному визначенні тривалості стажу позивача, є неправомірним та підлягає скасуванню. Вимоги позивача про зобов`язання повторно розглянути заяву та врахувати спірні періоди роботи до пільгового та страхового стажу також підлягають задоволенню.
Що стосується вимог позивача про зобов`язання призначити пенсію на пільгових умовах, то зазначені вимоги не підлягають задоволенню, оскільки питання призначення пенсії має вирішуватися після обчислення страхового та пільгового стажу, та є передчасними.
Таким чином, заявлені позивачем вимог підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до частин першої, третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Відповідно до частини 8 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
При здійсненні розподілу судових витрат суд враховує відстрочення сплати судового збору, часткове задоволення заявлених позивачем вимог та виникнення спору між сторонами внаслідок неправомірних дій відповідача, через що судові витрати у вигляді судового збору покладаються на відповідача.
З огляду на викладене вище, на підставі положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», Закону України «Про пенсійне забезпечення», та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.
Скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області № 057250005761 від 31.05.2024 про відмову в призначені пенсії.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком від 23.05.2024, зарахувавши до страхового стажу періоди роботи з 01.11.2017 по 31.01.2018 та з 01.11.2019 по 16.10.2020, до пільгового стажу за списком № 2 період роботи з 01.11.2019 по 16.10.2020.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Державного бюджету України з бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області суму судового збору в розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) гривень 20 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відомості про сторін:
ОСОБА_1 (позивач) : адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 ;
Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (відповідач): адреса: 29013, м. Хмельницький, Гната Чекірди, 10, ЄДРПОУ: 21318350
Суддя А.С. Михайлик
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2024 |
Оприлюднено | 26.09.2024 |
Номер документу | 121833196 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Михайлик А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні