Рішення
від 23.09.2024 по справі 280/6428/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23 вересня 2024 року Справа № 280/6428/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФАВОРИТ ЛОГІСТІК» ( 69600, м. Запоріжжя, вул. Базова, буд. 9-А, ЄДРПОУ 40463896) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 166 ідентифікаційний код за ЄДРПОУ ВП 44118663) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення, -

ВСТАНОВИВ:

На адресу Запорізького окружного адміністративного суду надійшла справа за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ФАВОРИТ ЛОГІСТІК» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправними та скасувати прийняте ГУ ДПС у Запорізькій області ППР № 0044780406 від 10 квітня 2024 року з застосування до ТОВ "Фаворит Логістік" штрафних санкцій в сумі 124 722, 62 грн .

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що податкове повідомлення-рішення від 10 квітня 2024 року за №0044780406, винесене ГУ ДПС у Запорізькій області за результатами проведення камеральної перевірки порушення граничних строків реєстрації податкових накладних є протиправним та таким що підлягає скасуванню, оскільки воно прийняте з порушенням процедури прийняття, без урахуванням положень пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України стосовно накладних, поданих та зареєстрованих позивачем. Акцентує увагу суду на тому, що Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ, який набрав чинності 08 лютого 2023 року, було збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної, залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. ГУ ДПС у Запорізькій області під час винесення оскаржуваного податкового-повідомлення рішення не врахувало, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення № 0044780406 від 10 квітня 2024 року та акту камеральної перевірки № 1836/08-01-04-06/40463896 від 08 березня 2024 року вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних. Також, відповідачем не враховано, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу). Позивач вважає, що на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України. Так, виходячи з приписів пункту 11 підрозділу 10 розділу XIX "Перехідні положення" ПК України, ГУ ДПС при визначені розміру штрафу повинно було керуватися саме нормами Закону №2876 -IX. При цьому, ГУ ДПС не застосувало приписи пункту 11 підрозділу 10 розділу XIX "Перехідні положення" ПК України та пункту 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та помилково застосувало приписи статті 120-1 Податкового кодексу України. Також, ГУ ДПС не враховано тих обставин, що в даному випадку відсутня вина платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення. Всі ПН/РК були зареєстровані та податки всі сплачені. Їх несвоєчасна реєстрація пов`язана саме з російською агресією та запровадженням воєнного стану 24 лютого 2022 року Указом Президента України № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ. Просить задовольнити позов у повному обсязі.

Ухвалою суду від 15 липня 2024 року позовну заяву залишено без руху у зв`язку із її невідповідністю вимогам статті 160 КАС України, а також несплатою судового збору.

19 липня 2024 року позивачем усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 24 липня 2024 року відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику сторін у відповідності до положень статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

05 серпня 2024 року відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву, який обґрунтований тим, що за результатами камеральної перевірки ТОВ "ФАВОРИТ ЛОГІСТІК з питань своєчасності реєстрації податкових накладних до ПН в Єдиному державному реєстрі податкових накладних з датою виписки ПН / РК квітень 2022 року, травень 2022 року відповідачем встановлено порушення вимог пункту 201.10 статті 201 ПКУ, з урахуванням вимог пункту 89 Підрозділу 2 Розділу XX Перехідних положень ПКУ, а саме -перевищення термінів реєстрації ПН / РК до ПН в ЄРПН. Зазначені порушення відображено в акті камеральної перевірки №1836/08-01-0406/40463896 від 04 березня 2024 року, який в подальшому слугував підставою для винесення оскаржуваного в даній справі повідомлення-рішення форми «Н» від 10 квітня 2024 року №0044780406 на суму штрафних санкцій в розмірі 124 722,62 грн. прийнято на підставі висновку комісії контролюючого органу з питань розгляду заперечень і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків. Зазначає, що штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 Підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 Підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року. В той же час, камеральною перевіркою, проведеною 10 квітня 2024 року та на підставі якої складено акту №1836/08-01-04-03/40463896, охоплено період виписки ПН/РК квітень 2022 року, травень 2022 року. Таким чином порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ (тобто застосовується до ПН/РК з датою складання не пізніше 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладання на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених пунктом 120 1.1 статті 120 1 Кодексу. Відповідно до пункту 1201.1 статті 1201 Кодексу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 ПКУ для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачено штрафні санкції у наступних розмірах: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів. Акцентує увагу суду на тому, що Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23 касаційну скаргу позивача залишено без задоволення; рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 липня 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2023 року залишено без змін. Закон № 2876-К не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим. Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-К або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року). З огляду на вказане, у задоволенні позову просить відмовити.

Окрім того, прохальна частина відзиву на позовну заяву, зокрема, містила клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 05 серпня 2024 року в задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Запорізькій області про розгляд справи в судовому засіданні з викликом сторін відмовлено.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.

На підставі підпункту 20.1.4, пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75 у порядку статті 76 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України), Головним управлінням ДПС у Запорізькій області 10 квітня 2024 року проведено камеральну перевірку ТОВ "ФАВОРИТ ЛОГІСТІК" (код ЄДРПОУ 40463896) з питань своєчасності реєстрації податкових накладних (далі за текстом ПН) / розрахунків коригування (далі за текстом РК) до ПН в Єдиному державному реєстрі податкових накладних (далі за текстом ЄРНП) з датою виписки ПН / РК квітень 2022 року, травень 2022 року.

За результатами перевірки відповідачем встановлено порушення вимог пункту 201.10 статті 201 ПКУ, з урахуванням вимог пункту 89 Підрозділу 2 Розділу XX Перехідних положень ПКУ, а саме -перевищення термінів реєстрації наступних податкових накладних:

№ 5693 від 25 квітня 2022 року, № 4749 від 17 травня 2022 року, № 1867 від 04 травня 2022 року, 3129 від 10 травня 2022 року, № 10 від 29 квітня 2022 року, № 5 від 15 квітня 2022 року, № 4 від 14 квітня 2022 року, № 6 від 18 квітня 2022 року, № 3 від 14 квітня 2022 року, № 8 від 22 квітня 2022 року, № 9 від 27 квітня 2022 року.

Вищезазначені порушення відображено в акті камеральної перевірки №1836/08-01-0406/40463896 від 04 березня 2024 року, який 06 березня 2024 року направлено на адресу позивача засобами поштового зв`язку та вручено уповноваженій особі позивача 14 березня 2024 року.

В порядку пункту 86.7 статті 86 ПК України ТОВ "ФАВОРИТ ЛОГІСТІК" до Головного управління ДПС у Запорізькій області від 26 березня 2024 року №3 подано заперечення до Акту (№18880/6 від 26 березня 2024 року).

За результатами розгляду матеріалів перевірки Комісією з питань розгляду заперечень, встановлено правомірність висновків, викладених в акті перевірки, а також складено повідомлення-рішення форми «Н» від 10 квітня 2024 року №0044780406 на суму штрафних санкцій в розмірі 124 722,62 грн., яке направлено на адресу позивача засобами поштового зв`язку.

Отримавши податкове повідомлення - рішення форми «Н» » від 10 квітня 2024 року №0044780406 на суму штрафних санкцій в розмірі 124 722,62 грн., позивачем подану скаргу до ДПС України.

За результатами розгляду скарги ДПС України прийнято рішення від 27 червня 2024 року №19748/6/99-00-06-03-01-06, яким залишено без змін податкове повідомлення-рішення винесене Головним управлінням ДПС у Запорізькій області від 10 квітня 2024 року №0044780406, а скаргу - без задоволення.

Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням від 10 квітня 2024 року №0044780406, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної. Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Так, згідно з пунктом 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами а - г цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість;

податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою;

податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;

податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної;

Системний аналіз викладених норм законодавства дає підстави для висновку, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника прогресивної шкали штрафу в залежності від кількості днів порушення строку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, а також штрафу за відсутність реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування.

При цьому податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану від 03 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі Закон № 2118-IX).

Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова трьох місяців замінено словами шести місяців.

У подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі Закон № 2260-IX).

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України.

Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.

Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.

В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником у період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Аналогічний правовий підхід до застосування вказаних норм права викладено Верховним Судом у постановах від 12 березня 2024 року у справі № 160/13661/23, від 02 квітня 2024 року у справі № 520/18349/23. У постановах від 07 лютого 2024 року у справі № 380/7070/23 та від 22 лютого 2024 року у справі № 420/19335/22 суд касаційної інстанції зазначив, що фактично з 27 травня 2022 року платники податків, які не зареєстрували в ЄРПН податкові накладні, складені з 1 лютого 2022 року до травня 2022 року, отримали додатковий час для їх реєстрації в ЄРПН без застосування штрафних санкцій до 15 липня 2022 року, тобто близько 1,5 місяці.

Також, з вищевикладеного вбачається, що якщо податкова накладна / розрахунок коригування до податкової накладної складена (-ий) після набрання чинності Законом № 2876-IX (08 лютого 2023 року) та зареєстрована (-ий) в «Єдиному реєстрі податкових накладних» з порушенням строків, встановлених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України до платника податків застосовується відповідальність відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України; якщо податкова накладна / розрахунок коригування до податкової накладної складена (-ий) до набрання чинності Законом № 2876-IX (08 лютого 2023 року), але строк реєстрації її не скінчився станом на день набрання цим Законом чинності застосуванню підлягають норми пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України.

Вказані висновки відповідають позиції Верховного Суду викладеній в постанові від 30 січня 2024 року по справі № 280/4484/23, від 06 лютого 2024 року по справі № 160/10740/23.

Матеріали справи свідчать, що податкові накладні складені позивачем у квітні травні 2022 року, із граничним терміном реєстрації 15 липня 2022 року, позивачем зареєстровано несвоєчасно.

Так, податкова накладна № 5953, складена 25 квітня 2022 року, зареєстрована 21 липня 2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкових накладних становить 6 днів, розмір штрафу становить 10%, а сума штрафних санкцій у гривнях - 1666,67.

Податкова накладна № 4749 складена 17 травня 2022 та зареєстрована позивачем 25 серпня 2022 року,кількість днів порушення термінів реєстрації податкових накладних становить 41 день, розмір штрафу 30%, а сума штрафних санкцій у гривнях 10000.

Податкова накладна № 1867складена 04 травня 2022 року та зареєстрована позивачем 08 вересня 2022 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкових накладних становить 55 днів, розмір штрафу становить 30%, а сума штрафних санкцій у гривнях 5000.

Податкова накладна № 3129 складена 10 травня 2022 року та зареєстрована позивачем 09 вересня 2022року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкових накладних становить 56 днів, (розмір штрафу 30%, сума штрафних санкцій у гривнях - 4999,95.

Податкова накладна 10 складена 29 квітня 2022 року та зареєстрована позивачем 15 листопада 2023року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкових накладних 488 днів,розмір штрафу- 50%, сума штрафних санкцій у гривнях - 10928,84.

Податкова накладна 5 складена 15 квітня 2022 року та зареєстрована позивачем 15 листопада 2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкових накладних 488 днів,розмір штрафу становить 50%; сума штрафних санкцій у гривнях - 72,5.

Податкова накладна № 4 складена 14 квітня 2022 та зареєстрована позивачем 15 листопада 2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкових накладних 488 днів,розмір штрафу застосований відповідачем 50%, сума штрафних санкцій у гривнях - 25000.

Податкова накладна № 6 складена 18 квітня 2022 року та зареєстрована позивачем 16 листопада 2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкових накладних 489 днів, розмір штрафу 50%, сума штрафних санкцій у гривнях - 22714,27.

Податкова накладна № 3 складена 14 квітня 2022року та зареєстрована позивачем 16 листопада 2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкових накладних 489 днів, розмір штрафу у відсотках 50%, сума штрафних санкцій у гривнях - 30329,88.

Податкова накладна № 8 складена 22 квітня 2022 рокута зареєстрована позивачем 16 листопада 2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкових накладних 489 днів, розмір штрафу 50%, сума штрафних санкцій у гривнях - 9395,17.

Податкова накладна № 9 складена 27 квітня 2022 року та зареєстрована позивачем 16 листопада 2023 року, кількість днів порушення термінів реєстрації податкових накладних 489 днів, розмір штрафу 50%, сума штрафних санкцій у гривнях - 4615,34.

Враховуючи вищевикладене, враховуючи дату складення податкових накладних, граничний термін їх реєстрації та дату їх фактичної реєстрації, суд приходить до висновку, що за період квітень - травень 2022 року відповідач правомірно застосовав до позивача штрафні санкції у відповідності до Закону № 2260-ІХ виходячи із розрахунку 10%, 30% та 50% суми податку на додану вартість, вказану у накладних, в залежності від строку порушення реєстрації таких накладних.

Так, з огляду на те, що податкові накладні складені до набрання чинності Законом № 2876-IX (08 лютого 2023 року), зареєстровані в «Єдиному реєстрі податкових накладних» з порушенням строків, встановлених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, однак строк їх реєстрації скінчився станом на дату набрання чинності Законом № 2876-IX, підстави для застосування до платника податків пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України в даному випадку відсутні.

Крім того, в матеріалах справи № 280/6428/24 відсутнє рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області щодо неможливості своєчасного виконання платником податків - Товариством з обмеженою відповідальністю «Фаворит-Логістік» своїх податкових обов`язків, що у свою чергу, спростовує доводи представника щодо неможливості здійснення своєчасної реєстрації податкових накладних за квітень травень 2022 року.

Доказів протилежного матеріали справи не містять.

Згідно з частиною 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд повинен врахувати висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуючи приведені вище висновки Верховного Суду, доводи позивача є необґрунтованими, а податкове повідомлення-рішення від 10 квітня 2024 року за №0044780406 винесено відповідно до вимог законодавства та фактичних обставин.

Згідно частиною 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ФАВОРИТ ЛОГІСТІК» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення, відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 23 вересня 2024 року.

Суддя Д.В. Татаринов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.09.2024
Оприлюднено26.09.2024
Номер документу121833748
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —280/6428/24

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 23.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні