КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
апеляційне провадження №33/824/1686/2024
справа №758/14268/23
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 липня 2024 року м.Київ
Київський апеляційний суд в складі судді судової палати з розгляду цивільних справ Поліщук Н.В.,
за участю
представника Енергетичної митниці Гереги К.М.,
захисника Корольової С.В.,
розглянувши апеляційну скаргу адвоката Корольової Світлани Василівни, яка діє в інтересах ОСОБА_1 , на постанову Подільського районного суду міста Києва від 21 лютого 2024 року
у справі про адміністративне правопорушення про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, працюючого директором "ДЖІ ТІ ОІЛ", проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ,
за частиною 1 статті 483 Митного кодексу України,
встановив:
Відповідно до даних протоколу про порушення митних правил №0423/90300/23 від 07 листопада 2023 року, складеного Державною митною службою України, убачається наступне:
09 лютого 2023 року через митний кордон України пункт пропуску «Рава-Руська-Хребенне» митний пост «Рава-Руська» Львівська митниця з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» (46023,Тернопільська обл., м. Тернопіль вул. Київська, буд. 4, кв. 108, код ЄДРПОУ 44872718) був переміщений товар «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне» загальною вагою 25 263 тонн, 30,412 тис. л при 15 градусів Цельсія, вартістю 22 484,07 Євро.
Зазначений товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ДЕ від 09.02.2023 року № 23UA903050006650U6.
Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів:
- сертифікат якості від 02 лютого 2023 року № 0202032_1678432;
- рахунок-фактури від 07 лютого 2023 року №AD 2534;
- міжнародна автотранспортна накладна (CMR) від 07 лютого 2023 року № LV-000214ADN/UA;
- зовнішньоекономічного контракту від 30 січня 2023 року № ADN-20230130-01.
Відповідно до контракту від 30 січня 2023 року № ADN-20230130-01, укладеного між ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ», в особі директора ОСОБА_1 (Покупець), та естонським підприємством ADNext OU (Ahtri tn 8, Kesklina distr., Tallinn, 10151, Estonia) в особі директора ОСОБА_2 (Продавець), Продавець продає, а Покупець купує дизельне паливо, зокрема «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне».
Якість товару має відповідати характеристикам якості стандарту EN 590.
Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне» походженням з Литовської Республіки.
Відповідно до відомостей, зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) EN 590.
Відповідно до вимог статті 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно із статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації.
Нормами статті 335 Митного кодексу України встановлено, що під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості зокрема, що підтверджують дотримання обмежень, які виникають у зв`язку із застосуванням захисних заходів.
Незалежно від виду транспорту, яким здійснюється переміщення товарів, під час прибуття товарів у пункт пропуску через державний кордон України надаються документи (відомості) або їх реквізити, у тому числі засобами інформаційних технологій (або у вигляді електронного документа), які підтверджують дотримання заборон та/або обмежень згідно із законами України.
Постановами Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації» та від 09 квітня 2022 року № 426 «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації.
Відповідно до положень пункту 8 розділу «Вимоги щодо обігу палива на ринку» Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2013 № 927 (далі Технічний регламент), «кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива».
Пунктом 5 Технічного регламенту до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом наступних 90 календарних днів передбачено введення в обіг палив, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з Російської Федерації та Республіки Білорусь та/або палива, власниками якого є юридичні особи, які зареєстровані на території Російської Федерації та Республіки Білорусь, або кінцевими бенефіціарами яких є Російська Федерація та Республіка Білорусь, фізичні та юридичні особи, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції»), на підставі документа, що підтверджує відповідність нафтопродуктів вимогам цього Технічного регламенту, виданого іноземним суб`єктом господарювання або органом з оцінки відповідності мовою оригіналу, що підтверджує відповідність нафтопродуктів стандартам EN 228 (автомобільні бензини) і EN 590 (паливо дизельне) або їх аналогів.
З метою дотримання вищезазначених заборон та обмежень, посадовими особами ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (дизельне паливо) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».
Також з метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Литовський Республіці до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме: рахунка-фактури від 07.02.2023 №AD 2534, міжнародної автотранспортної накладної (CMR) від 07.02.2023 №LV-000214ADN/UA в яких зазначено, що країна походження товару - Литовська Республіка.
01 березня 2023 листом № 20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю, щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених у Російській Федерації, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva».
З метою перевірки даної інформації, у тому числі дійсності сертифікату якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432, Енергетичною митницею на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні направлені відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7.6-20.3/13/928 та від 09 червня 2023 року № 7.6-3/7.6-20.3/12/2296).
Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні та від Public Company «Orlen Lietuva» інформації (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64) та остаточної відповіді від Public Company «Orlen Lietuva» стосовно комерційної інформації щодо сертифікатів якості, наданої листом від 29.06.2023 № D2(115-9)-1451, сертифікат якості від 02.02.2023 № 0202032_1678432 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні).
Отже, з метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України митним органам ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» надано документи, а саме сертифікат якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432, що містить відомості про фізико-хімічні показники та виробника товару, факт видачі якого виробником «Orlen Lietuva» не підтверджено.
Тобто посадовими особами ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» вчинено дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне» загальною вагою 25 263 тонн, 30,412 тис. л при 15 градусах Цельсія, вартістю 22 484,07 Євро або 882 643,65 грн (по курсу НБУ 39,2564 грн на день перетину митного кордону України) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом.
Відповідно до частини 2 статті 459 Митного кодексу України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Згідно з даними картки обліку особи, яка здійснює операції з товарами, керівником ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» є громадянин ОСОБА_1 .
Також у своїх поясненнях, наданих листом від 08 червня 2023 року № 48, ОСОБА_1 підтвердив, що укладання зовнішньоекономічних договорів, замовлення транспортних засобів на умовах FCA, надання митному брокеру необхідних для митного оформлення документів здійснюється особисто ним.
Відповідно до статті 65 Господарського кодексу України керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і вирішує питання діяльності підприємства.
Згідно з інформацією, розміщеною в АСМО «Інспектор» ПІК «Провадження в справах про ПМП» Держмитслужби встановлено, що ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушень, відповідальність за які передбачена статтями 482, 483 Митного кодексу України, не притягувався.
Таким чином, митним органом визначено, що у діях керівника ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил, передбачених частиною 1 статті 483 Митного кодексу України, а саме переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, одержаних незаконним шляхом, про що складено протокол про порушення митних правил №0423/90300/23.
Постановою Подільського районного суду міста Києва від 21 лютого 2024 року ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 483 МК України, та накладено штраф у розмірі 50 відсотків товару у розмірі 441 321 гривень 83 копійок.
Стягнуто з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір у сумі 605,60 гривень.
Не погодившись з прийнятою постановою, адвокатом Корольовою С.В., яка діє в інтересах ОСОБА_1 , подано апеляційну скаргу.
В обґрунтування апеляційної скарги посилається на протиправність та незаконність постанови. Уважає, що оскаржувана постанова прийнята без повного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи. Суд першої інстанції не надав правової оцінки тому факту, що звинувачення Енергетичної митниці сформовано на підставі правової норми, яка не була чинною станом на момент переміщення товарів через митний кордон України.
Вказує, що суд першої інстанції проігнорував, що Енергетичною митницею не проведено перевірку сертифікату якості у порядку, встановленому чинним митним законодавством, а отже факт не видачі сертифікату якості не був встановлений.
Звертає увагу, що сертифікат якості не є документом, без якого пропуск товарів на митну територію України неможливий, а також фактом того, що сертифікат якості взагалі під час переміщення товару митному органу не подавався, що підтверджено безпосередньо митним органом, який здійснював пропуск товару через митний кордон України.
Окрім цього вказує, що серед 25 документів, на які суд послався як на докази наявності вини ОСОБА_1 , наявні лише 17 листів. Вказує, що листи - це виключно службова кореспонденція, яка не може бути доказом вини окремої особи.
Вказує, що фактично на дату переміщення товару Постанова Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1147 "Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації" жодних заборон щодо ввезення на митну територію України товару «паливо дизельне код згідно з УКТЗЕД 2710194300», не встановлювала.
Звертає увагу, що партія товару "паливо дизельне" ввезена з території Європейського Союзу, зокрема з Латвійської Республіки. При цьому, підстави уважати, що вказана партія товару фактично слідувала з території Російської Федерації транзитом через територію Європейського Союзу відсутні, а ввезення з території Латвії товару "паливо дизельне" не заборонено та не обмежене законодавством України.
Вказує, що матеріали справи не містять доказів на підтвердження об`єктивної сторони адміністративного правопорушення.
Вказує, що поставка товару "паливо дизельне" здійснювалась на виконання умов контракту від 30 січня 2023 року №AND-20230130-01, укладеного між естонським підприємством "AdNext OU" та ТОВ "ДЖІ ТІ ОІЛ", а також додаткової угоди №AD0207-01 від 07 лютого 2023 року до цього Контракту.
Звертає увагу, що документи на товар, у тому числі сертифікати якості, надавались відправником товару. Відповідальність за дійсність сертифікатів несе постачальник товару.
Зазначає, що відповідно до положень Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 19 травня 1956 року обов`язок надавати в розпорядження перевізника необхідні документи покладений на відправника, яким в цьому випадку є компанія "AdNext OU", що вчергове доводить, що громадянин ОСОБА_1 ані як керівник компанії, ані як фізична особа не мав права/обов`язку виготовляти, отримувати та надавати необхідні для експорту товару документи, в тому числі сертифікат якості та рахунок-фактуру на товар.
Вказує, що в оскаржуваному рішенні та протоколі про порушення митних правил не вказано, які саме вимоги законів та інших нормативно-правових актів України, а також міжнародних договорів України з питань митної справи не були виконані підприємством - імпортером товару. Не проаналізовано умови поставки, умови контракту, не здійснено перевірку обставини видачі/отримання сертифікату якості та рахунка-фактури та не вказано, які саме обов`язки керівник підприємства-імпортера мав виконати, але не виконав, або виконав у незаконний спосіб.
Митним органом не деталізовано, не встановлено та не вказано у фабулі протоколу, які незаконні дії вчинив ОСОБА_1 , або які дії мав би вчинити в силу покладених на нього обов`язків, але не вчинив.
Посилається на відсутність об`єктивної сторони правопорушення.
Звертає увагу, що у відповідь на адвокатський запит Львівською митницею листом №7.4-4-28-6/8/31925 від 07 грудня 2023 року надано копії документів, що слугували підставою для пропуску 09 лютого 2023 року на митну територію України через пункт пропуску "Рава-Руська - Хребенне" митного поста "Рава-Руська" товару, який слідував на адресу ТОВ "ДЖІ ТІ ОІЛ" на трьох аркушах, а саме: копії контрольного талону, інвойсу від 07 лютого 2023 року №AD2534 та міжнародної автотранспортної накладної (CMR) від 07 лютого 2023 року №LV-000214ADN/UA.
Таким чином, лист Львівської митниці та додані до нього копії документів спростовують твердження Енергетичної митниці про те, що сертифікат якості на товар подавався у пункті пропуску на кордоні - пункті пропуску "Рава-Руська - Хребенне" митного поста "Рава-Руська" Львівської митниці, як підстава для переміщення товарів через митний кордон України та є документом, без якого здійснення пропуску товару через митний кордон України неможливе.
Зазначає, що фактично Енергетична митниця склала протокол про порушення митних правил у відношенні громадянина України ОСОБА_1 та визначила його суб`єктом правопорушення виходячи тільки з того, що він є керівником підприємства. При цьому, до отримання/видачі на території Європейського Союзу сертифікату якості, який перевірявся митним органом, ані підприємство, ані ОСОБА_1 не мали жодного відношення.
Енергетична митниця перевірку достовірності сертифікату якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432 у встановленому чинним законодавством порядку не здійснила, а склала протокол про порушення митних правил виключно на підставі припущень.
Вказує, що Енергетична митниця під час перевірки сертифікату якості діяла у спосіб, що передбачений законами України. Митним органом проведено звичайну звірку даних. Результати звірки надавались у спосіб, який не виключає втручання у інформацію, внесення змін або будь-яке інше спотворення інформації. Лист ПАТ "ORLEN Lietuva" від 29 червня 2023 року №D2(115-9)-1451 свідчить про те, що попередня інформація, надана листами від 20 квітня 2023 року №63 та від 28 квітня 2023 року №64, була невірною, що ставить під сумнів повноту проведеної звірки та її результати в цілому.
Окрім цього, звертає увагу, що порушення митних правил, відповідальність за яке встановлена статтею 483 МК України, може бути вчинено лише умисно.
Посилається на помилковість висновків суду першої інстанції та Енергетичної митниці про наявність в діях громадянина України ОСОБА_1 вини у вчиненні порушення митних правил, передбаченого частиною 1 статті 483 МК України. Громадянин України ОСОБА_1 , керівник ТОВ "ДЖІ ТІ ОІЛ", будучи кінцевим отримувачем товару не міг вчиняти будь-яких дій щодо отримання будь-яких сертифікатів якості, у тому числі у незаконний спосіб для переміщення товару з Європейського Союзу до України. Матеріли справи не містять доказів того, що ОСОБА_1 якимось чином був причетний до процедури отримання/виготовлення сертифікату якості та рахунка фактури, а отже був обізнаний з обставинами їх отримання та природою відомостей, вказаних у цих документах.
Мотивуючи наведеним, просить суд постанову Подільського районного суду міста Києва від 21 лютого 2024 року скасувати, провадження у справі закрити на підставі пункту 1 частини 1 статті 247 КУпАП у зв`язку із відсутністю в діях ОСОБА_1 події і складу адміністративного правопорушення.
10 квітня 2024 року на адресу Київського апеляційного суду надійшло клопотання адвоката Корольової С.В., яка діє в інтересах ОСОБА_1 , про долучення нових доказів, а саме сертифікатів, виданих заводом-виробником "Orlen Lietuva."
22 квітня 2024 року на адресу Київського апеляційного суду надійшли заперечення Енергетичної митниці на апеляційну скаргу.
Вказує, що саме ОСОБА_1 є суб`єктом вчинення правопорушення, оскільки останній є директором ТОВ "ДЖІ ТІ ОІЛ", відтак є суб`єктом правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 483 МК України.
Зазначає, що постанова суду першої інстанції є законною та обґрунтованою, прийнята з дотриманням норм Митного кодексу України, КУпАП, та інших нормативно-правових актів, натомість апеляційна скарга не містить жодних доводів, які б вказували на відсутність складу правопорушення, а тому є необґрунтованою та не спростовує висновків суду.
Порядок провадження у справах про порушення митних правил встановлений розділом ХІХ Митного кодексу України.
Згідно статті 486 МК України, завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Провадження у справі про порушення митних правил включає в себе виконання процесуальних дій, зазначених у статті 508 цього Кодексу, розгляд справи, винесення постанови та її перегляд у зв`язку з оскарженням.
Статтею 487 МК України передбачено, що провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
Згідно статті 489 МК України, посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до статті 495 МК України доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; поясненнями свідків; поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; висновком експерта; іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.
Відповідно до статті 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи МК чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.
За диспозицією частини 1 статті 483 МК України переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Таким чином, основним безпосереднім об`єктом є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.
Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи.
Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, які містять неправдиві дані.
Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні злочину чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.
У відповідності до статті 252 КУпАП орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.
Відповідно до даних протоколу про вчинення адміністративного правопорушення 09 лютого 2023 року через митний кордон України пункт пропуску «Рава-Руська-Хребенне» митний пост «Рава-Руська» Львівська митниця з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» (46023,Тернопільська обл., м. Тернопіль вул. Київська, буд. 4, кв. 108, код ЄДРПОУ 44872718) був переміщений товар «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне» загальною вагою 25 263 тонн, 30,412 тис. л при 15 градусів Цельсія, вартістю 22 484,07 Євро.
Зазначений товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ДЕ від 09.02.2023 року № 23UA903050006650U6.
Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів:
- сертифікат якості від 02 лютого 2023 року № 0202032_1678432;
- рахунок-фактури від 07 лютого 2023 року №AD 2534;
- міжнародна автотранспортна накладна (CMR) від 07 лютого 2023 року № LV-000214ADN/UA;
- зовнішньоекономічного контракту від 30 січня 2023 року № ADN-20230130-01.
Відповідно до контракту від 30 січня 2023 року № ADN-20230130-01, укладеного між ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» в особі директора ОСОБА_1 (Покупець) та естонським підприємством ADNext OU (Ahtri tn 8, Kesklina distr., Tallinn, 10151, Estonia) в особі директора ОСОБА_2 (Продавець), Продавець продає, а Покупець купує дизельне паливо, зокрема «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне».
Якість товару має відповідати характеристикам якості стандарту EN 590.
Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне» походженням з Литовської Республіки.
Відповідно до відомостей, зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) EN 590.
Відповідно до вимог статті 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно із статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації.
Посадовими особами ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (дизельне паливо) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».
Також з метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Литовський Республіці до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме: рахунка-фактури від 07.02.2023 №AD 2534, міжнародної автотранспортної накладної (CMR) від 07.02.2023 №LV-000214ADN/UA в яких зазначено, що країна походження товару - Литовська Республіка.
01 березня 2023 листом № 20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю, щодо використання суб`єктами ЗЕД з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених у російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva».
З метою перевірки даної інформації Енергетичною митницею, у тому числі дійсності сертифікату якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432, на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні направлені відповідні запити (листи від 21.03.2023 № 7.6-1/7.6-20.3/13/928 та від 09 червня 2023 року № 7.6-3/7.6-20.3/12/2296).
Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні та від Public Company «Orlen Lietuva» інформації (листи від 20.04.2023 № 63, від 28.04.2023 № 64) та остаточної відповіді від Public Company «Orlen Lietuva» стосовно комерційної інформації щодо сертифікатів якості, наданої листом від 29.06.2023 № D2(115-9)-1451, сертифікат якості від 02.02.2023 № 0202032_1678432 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні).
Отже, з метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України митним органам ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» надано документи, а саме сертифікат якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432, що містить відомості про фізико-хімічні показники та виробника товару, факт видачі якого, виробником «Orlen Lietuva» не підтверджено.
Посадовими особами ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» вчинено дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне» загальною вагою 25 263 тонн, 30,412 тис. л при 15 градусах Цельсія, вартістю 22 484,07 Євро або 882 643,65 грн (по курсу НБУ 39,2564 грн на день перетину митного кордону України) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом.
З матеріалів справи убачається, що через митний кордон України Пункт пропуску "Рава-Руська - Хребенне" з Латвійської Республіки на адресу ТОВ "ДЖІ ТІ ОІЛ" переміщено товар "Важкі дистилянти, газойлі. Паливо дизельне." Загальною вагою 25,263 тонн, 30,412 тил л при 15 оС, вартістю 22 484,07 Євро.
З метою митного оформлення, ФОП ОСОБА_3 подано митну декларацію ІМ 40 ДЕ. Відповідно до інформації, зазначеній у декларації країна відправлення - Латвія. Країна походження LT. Відповідно до графи №44 митної декларацію подано такі документи: сертифікат якості №0202032_1678432 від 02 лютого 2023 року, інвойс AD 2534 від 07 лютого 2023 року, міжнародна товаро-транспортна накладна LV-000214ADN/UA від 07 лютого 2023 року, контракт AND-20230130-01 від 30 січня 2023 року та інші необхідні для митного оформлення документи (а.с. 8-9).
30 січня 2023 року між компанією AdNext OU Ltd (Естонія) та компанією ДТІ ТІ ОІЛ укладено контракт № AND-20230130-01, відповідно до пункту 1.1. якого продавець продає, а покупець купує паливо, зокрема дизельне паливо 10 ppm та бензин, на умовах FCA або DAP, Україна, якщо інше не зазначено у окремій додатковій угоді до цього Контракту.
Транспортування товару за цим контрактом здійснюється автотранспортом з Литви, Латвії або Естонії в Україну.
Відповідно до пункту 4.3 після завантаження водії отримують такі документи: накладна/протокол розливу; е-ВД, CMR, сертифікат якості палива, паспорт безпеки, маршрутний лист для митного оформлення.
Голова Представництва АТ "ОРЛЕН Летува" в Україні листом від 17 лютого 2023 року №62 повідомив Державну митну службу України та міністра економіки України про можливе шахрайство з боку постачальників пального шляхом надання підроблених сертифікатів з метою приховування походження нафтопродуктів, особливо вироблених у Російській Федерації (а.с. 21).
Доводи апеляційної скарги про те, що ані об`єктивна, ані суб`єктивна сторона не відповідають частині 1 статті 483 МК України, крім того митними органами не доведено, що дії ОСОБА_1 були спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто активна поведінка (вчинок) особи, та не доведено умислу ОСОБА_1 на вчинення дій, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом надання до митного органу як підставу для переміщення через митний кордон України документів, одержаних незаконним шляхом, апеляційний суд вважає безпідставними, враховуючи таке.
Директор ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» ОСОБА_1 відповідно до статті 65 Господарського кодексу України, як керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і вирішує питання діяльності підприємства. Матеріалами справи встановлено, що саме директор ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» ОСОБА_1 вчиняв активні дії щодо ввезення товару «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне.» загальною вагою 25,263 тонн, 30,382 тис. л. при 15 градусах Цельсія, вартістю 22 736,70 Євро, та у подальшому введення в обіг на ринку України продукцію походженням з іншої держави від виробника до споживача.
Згідно даних контракту від 30 січня 2023 року №AND-20230130-01 убачається, що такий укладений між ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» саме в особі директора ОСОБА_1 (Покупець) та естонським підприємством ADNext OU (Ahtri tn 8, Kesklina distr., Tallinn, 10151, Estonia) в особі директора ОСОБА_2 (Продавець) (том 1 а.с. 15-20).
Окрім цього, згідно письмових пояснень ОСОБА_1 , наданих Енергетичній митниці ДМС, убачається, що ОСОБА_1 вказав, що всі зовнішньоекономічні договори, замовлення транспортних засобів на умовах FCA, надання митному брокеру необхідних для митного оформлення документів, здійснюється особисто ним.
Відповідно до положень пункту 8 розділу «Вимоги щодо обігу палива на ринку» Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі Технічний регламент), «кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива».
Матеріалами справи підтверджено, що посадовими особами ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (дизельне паливо) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».
З метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Литовський Республіці до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме: рахунка-фактури від 07 лютого 2023 року №AD 2534, міжнародної автотранспортної накладної (CMR) від 07 лютого 2023 року №LV-000214ADN/UA в яких зазначено, що країна походження товару - Литовська Республіка.
Після випуску товару у вільний обіг, завод - виробник палива, що ввозилося в Україну в особі представництва «Orlen Lietuva» в Україні попередив Міністерство економіки України та Державну митну службу України про можливе шахрайство з боку постачальників пального шляхом надання підроблених сертифікатів якості з метою приховування походження нафтопродуктів, особливо вироблених у Російській Федерації (лист від 17.02.2023 року № 62). Державна митна служба України, в свою чергу, проінформувала Енергетичну митницю щодо використання суб`єктами ЗЕД з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема вироблених в Російській Федерації, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva» (лист від 01.03.2023 року № 20/20-01-01/7.6/211).
З метою перевірки даної інформації Енергетичною митницею, в тому числі дійсності сертифікату якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432, на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні направлені відповідні запити (листи від 21.03.2023 року № 7.6-1/7.6-20.3/13/928 та від 09.06.2023 року № 7.6-3/7.6-20.3/12/2296) та отримано листи від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні (листи від 20.04.2023 року № 63, від 28.04.2023 року № 64) та листа Public Company «Orlen Lietuva» від 29.06.2023 року № D2(115-9)-1451, яким надано остаточну комерційну інформацію щодо неіснуючих сертифікатів якості. Згідно з листом Public Company «Orlen Lietuva» від 29.06.2023 року № D2 (115-9)-1451, сертифікат якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні).
Відтак, об`єктивною стороною даного правопорушення є вчинення директором ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» ОСОБА_1 дій спрямованих на переміщення через митний кордон України товару «Важкі дистиляти, газойлі. Паливо дизельне.» загальною вагою 25,263 тонн, 30,412 тис. л. при 15оС, вартістю 22 484,07 Євро або 882 643,65 грн (по курсу НБУ 39,2564 грн на день перетину митного кордону України) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом (а не документів, що містять неправдиві відомості), а саме сертифікату якості від 02 лютого 2023 №0202032_1678315, чим вчинив порушення митних правил, передбаченого частиною 1 статті 483 МК України.
При оформленні митної декларації типу ІМ 40 ДЕ від 09 лютого 2023 № 23UA903050006650U6 вказано, що країною походження товару є LT - Литовська Республіка (графа 34 декларації).
«Orlen Lietuva», є виробником даного дизельного палива, місцезнаходження якого є Литовська Республіка.
У інвойсі від 07 лютого 2023 року №AD2534, зазначено країну походження товару - Литва. Таким чином підтвердженням країни походження цього дизельного палива є 2 документи: сертифікат якості та інвойс (виданий на основі сертифікату якості).
Згідно з листом Public Company «Orlen Lietuva» від 29.06.2023 № D2(115-9)-1451, сертифікат якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні).
Продавець товару не є виробником товару та за місцезнаходженням перебуває в Естонії, а товар безпосередньо направлявся з Латвії, тобто з країни, яка не є виробником товару та не є країною продавця товару.
Оскільки Public Company«Orlen Lietuva» не підтверджено видачу сертифікату якості - країна походження не підтверджена.
Таким чином, директор ТОВ «ДЖІ ТІ ОІЛ» ОСОБА_1 розумів та усвідомлював характер протиправної дії, а саме надання митному органу сертифікату якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432, який є єдиним документом, що містить відомості про фізико-хімічні показники та виробника товару, та у результаті підтверджує країну походження, ввів в обіг паливо дизельне невідомого походження та з невідомими фізико-хімічними характеристиками, на підставі документу, одержаного незаконним шляхом, та свідомо припускав настання шкідливих наслідків.
Доводи апеляційної скарги про те, що станом на дату переміщення товару Постанова Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року №1147 жодних заборон щодо ввезення на митну територію України товару «паливо дизельне» код згідно з УКТЗЕД 2710194300, не встановлювала, суд апеляційної інстанції відхиляє, оскільки такі доводи апеляційної скарги не впливають на наявність або відсутність складу правопорушення передбаченого частиною 1 статті 483 МК України, та не спростовують ту обставину, що сертифікат якості від 02 лютого 2023 року №0202032_1678432 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався.
Долучені скаржником копії листа компанії «AdNext OU» Ltd. №01/04-24 від 03.04.2024 року та додатків до листа також не спростовують обставину, що сертифікат якості від 23.12.2022 року №221223_5499833 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався.
Посилання в апеляційній скарзі на те, митними органами не здійснено належного розслідування, а листи це виключно службова кореспонденція, яка не може бути доказом вини особи - є безпідставними та спростовуються матеріалами справи.
Документи, які надійшли від компанії Public Company «Orlen Lietuva» та від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні є офіційними документами, та документами, спрямованими на виявлення порушень. Суду не надано доказів про те, що ці документи містять недостовірну інформацію.
Переглядаючи постанову суду першої інстанції в межах доводів поданої апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що при розгляді даної справи, суд першої інстанції повно, всебічно і об`єктивно дослідив дані, що містяться в матеріалах справи, належним чином перевірив обставини викладені у протоколі про порушення митних правил, дав цим обставинам належну оцінку, та зробив правильний висновок про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності.
Підстав для скасування оскаржуваної постанови апеляційний суд не убачає.
Керуючись статтею 530 МК України, статтею 294 КУпАП, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу адвоката Корольової Світлани Василівни, яка діє в інтересах ОСОБА_1 , залишити без задоволення.
Постанову Подільського районного суду міста Києва від 21 лютого 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає.
Суддя Н.В. Поліщук
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2024 |
Оприлюднено | 26.09.2024 |
Номер документу | 121837327 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Адмінправопорушення
Київський апеляційний суд
Поліщук Наталія Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні