ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" вересня 2024 р. м. Житомир Справа № 906/632/24
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Соловей Л.А.
за участю секретаря судового засідання: Васильєвої Т.О.,
за участю представників сторін:
від позивача: Чорноморець Я.А., довіреність №9249 від 09.01.2024 (в режимі
відеоконференції);
від відповідача: не з`явився;
розглянув у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі справу
за позовом Акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Житомирської філії Акціонерного товариства "Укртелеком" (м.Житомир)
до Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради (м.Малин Житомирської області)
про стягнення 5058,67грн,
з перервами в судових засіданнях з 30.07.2024 до 13.08.2024 та з 13.08.2024 до 17.09.2024, згідно з ч.2 ст.216 ГПК України.
Акціонерне товариство "Укртелеком" в особі Житомирської філії акціонерного товариства "Укртелеком" звернулось до Господарського суду Житомирської області з позовом про стягнення з Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради 5 058,67грн вартості телекомунікаційних послуг, наданих пільговій категорії населення.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на невиконання відповідачем зобов`язань з відшкодування витрат за надані телекомунікаційні послуги громадянам, які користуються пільгами з їх оплати, за період січень - червень 2022 року.
Ухвалою суду від 11.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін; судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 30.07.2024.
В судовому засіданні 30.07.2024 була оголошена перерва до 13.08.2024, згідно з ч.2 ст.216 ГПК України, яка була продовжена до 17.09.2024.
23.07.2024 до суду надійшло клопотання представника позивача про об`єднання справ в одне провадження, в якому представник просить суд об`єднати в одне провадження справу №906/632/24 та №906/627/23 за позовом АТ "Укртелеком" в особі Житомирської філії АТ "Укртелеком" до Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради про відшкодування заборгованості за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям осіб.
Ухвалою суду від 13.08.2024 у задоволенні клопотання представника позивача від 23.07.2024 про об`єднання справ в одне провадження відмовлено; повідомлено відповідача - Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради про дату, час та місце продовження судового засідання у справі №906/632/24.
20.08.2024 через систему "Електронний суд" представником позивача подано додаткові пояснення по справі за вих.№80С310/СЦ/вих/222.
13.09.2024 від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, у якому Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради просить зобов`язати позивача надіслати відповідачу копію позовної заяви з додатками та надати необхідний строк для підготовки та подання до суду відзиву на позовну заяву.
Представник позивача у судовому засіданні 17.09.2024 заперечив щодо клопотання відповідача про відкладення розгляду справи, позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив їх задовольнити.
Розглянувши клопотання відповідача про відкладення розгляду справи суд дійшов наступних висновків.
Обґрунтовуючи клопотання відповідач посилається на недотримання позивачем вимог ч.1 ст.172 ГПК України та необхідність надання додаткового строку для підготовки відзиву на позовну заяву,
Разом з тим, матеріали справи міститься доказу надіслання відповідачу позовної заяви з додатками, а саме опис вкладення у цінний лист із зазначенням правильної адреси одержувача (пл.Соборна, 6А, м.Малин, 11601), кількості предметів, вартості кожного з цих предметів, які містять підпис працівника об`єкта поштового зв`язку, відбиток календарного штемпеля (а.с.7-8).
З огляду на викладене, суд не вбачає підстав для повторного відправлення відповідачу копій позовної заяви і доданих до неї документів.
Крім того, з метою повідомлення відповідача про розгляд справи судом, на виконання приписів Господарського процесуального кодексу України, ухвали суду від 13.06.2024 та 13.08.2024 направлені судом рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу місцезнаходження відповідача, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, які було вручено 19.06.2024 та 23.08.2024 відповідно (а.с.52, 80).
Щодо встановлення додаткового строку на подачу відзиву, суд зазначає, що Господарським процесуальним кодексом України встановлення учасникам справи додаткового строку для подання заяв по суті справи не передбачено.
Разом з тим, відповідно до ч. 1 ст. 119 ГПК України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.
Одночасно із поданням заяви про поновлення процесуального строку має бути вчинена процесуальна дія (подані заява, скарга, документи тощо), стосовно якої пропущено строк (ч.4 ст.119 ГПК України).
Проте, відповідачем відзив не подано, отже зважаючи на приписи ч.4 ст.119 ГПК України клопотання про поновлення строку для подання відзиву без одночасного подання разом з ним відзиву є безпідставним.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що відповідач мав достатньо часу для підготовки до судового засідання та подання відзиву, а тому не вбачає підстав для відкладення розгляду справи.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство "Укртелеком", відокремленим підрозділом якого є Житомирська філії ПАТ "Укртелеком" (позивач) є оператором телекомунікацій, який надає телекомунікаційні послуги споживачам відповідно до вимог Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України "Про телекомунікації", Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 №295, інших законодавчих актів України.
У період з січня 2022 року по червень 2022року АТ "Укртелеком" в особі Житомирської філії було надано послуги зв`язку на пільгових умовах частині населення міста Малина та Малинської територіальної громади Житомирської області, яке включено до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, що має право на пільги і підпадає під дію Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про охорону дитинства".
Однак відповідач всупереч положенням чинного законодавства України не компенсував позивачу витрати за вказаний період в сумі 5 058,67грн.
Факт надання послуг та фактичне споживання їх споживачами, які користуються такими пільгами, підтверджується розрахунками видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг громадянам міста Малина та Малинської територіальної громади Житомирської області за період з січня 2022 року по червень 2022 року, а саме: за січень 2022 - 1111,17грн, за лютий 2022 - 1103,40грн, за березень 2022 - 1015,10грн, за квітень 2022 - 953,86грн, за травень 2022 - 871,80грн, за червень 2022 - 953,86грн (а.с.10-15).
Позивач помісячно направляв відповідачу для здійснення розрахунку за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям споживачів, відповідні розрахунки та акти звіряння (а.с.16-28).
Не відшкодування відповідачем сум витрат, понесених АТ "Укртелеком" в особі Житомирської філії АТ "Укртелеком" за надані телекомунікаційні послуги, стало підставою для звернення позивача з позовом у даній справі.
Оцінивши подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню враховуючи наступне.
Відповідно до частини 3 статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) підставами виникнення цивільних прав та обов`язків можуть бути безпосередньо акти цивільного законодавства.
Відповідно до ч.1 ст.509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Частиною 1 статті 144 Господарського кодексу України (далі - ГК України) передбачено, що майнові права та майнові обов`язки суб`єкта господарювання можуть виникати з актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у випадках, передбачених законом.
За приписами частини 1 статті 174 ГК України, господарські зобов`язання можуть виникати, в тому числі, безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акту, що регулює господарську діяльність.
Частина 1 статті 193 ГК України встановлює, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться і до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Пунктами 1, 6 ст.92 Конституції України встановлено, що виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту тощо.
Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії".
Статтею 19 вказаного Закону встановлено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Соціальні пільги на отримання телекомунікаційних послуг для ряду категорій громадян встановлено такими Законами України: Закону України "Про жертви нацистських переслідувань", Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист", Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", Законом України "Про охорону дитинства".
Відповідно до частини 3 статті 63 Закону України "Про телекомунікації" та пункту 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №295 від 11 квітня 2012 року, споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, телекомунікаційні послуги надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України. Установлені законами пільги з оплати послуг надаються споживачеві відповідно до законодавства за місцем його проживання з дня пред`явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.
Вказані норми законів закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовний обов`язок Акціонерного товариства "Укртелеком" надавати пільги визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 №117 (в редакції, дія якої поширюється на спірні правовідносини), запроваджено Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги. Зобов`язано Міністерство соціальної політики забезпечити внесення до Реєстру інформації про: осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", "Про відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою", Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про освіту", "Про прокуратуру", "Про Службу безпеки України", "Про бібліотеки і бібліотечну справу", "Про захист рослин", "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", "Про жертви нацистських переслідувань", "Про Державну кримінально-виконавчу службу України", "Про Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України", "Про охорону дитинства", "Про соціальний захист дітей війни", "Про культуру", Основ законодавства України про охорону здоров`я і пенсіонерів за віком.
Відповідно до абз.2 п.1 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, реєстр складається з баз даних Мінсоцполітики, Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.
Згідно з п.3 Реєстру, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - уповноважені органи): організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для розрахунку розміру пільг та їх виплати і проведення виплати соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей; ведуть облік пільговиків шляхом формування на кожного пільговика персональної облікової картки згідно з формою "1 - пільга", в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків. Форма "1 - пільга" затверджується Мінсоцполітики; ведуть облік отримувачів соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей шляхом формування на кожну особу персональної облікової картки згідно з формою "1 - допомога", в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків або реквізити паспорта громадянина України, документа, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства, а також особу, яку визнано в Україні біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту; вносять до Реєстру відповідні уточнення в разі визнання такими, що втратили чинність, чи зупинення дії окремих норм законодавчих актів, на підставі яких пільговики отримують пільги; надають консультації пільговикам, постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей, підприємствам та організаціям, що надають послуги.
Відповідно до абз.1 п.4 Реєстру, уповноважені органи з дотриманням вимог Законів України "Про інформацію" і "Про захист персональних даних" мають право: отримувати від пільговиків документи, що підтверджують їх право на пільги; проводити перевірку достовірності поданих документів; отримувати відомості від пільговиків, а також від державних органів, де перебувають на обліку пільговики, підприємств та організацій, що надають послуги, житлово-експлуатаційних організацій; використовувати під час наповнення Реєстру інформацію з інших баз даних щодо персоніфікованого обліку осіб, які мають право на пільги; надавати інформацію, яка міститься в Реєстрі, підприємствам та організаціям, що надають послуги, на запити та в межах їх компетенції, а також органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування з метою надання пільг, передбачених законодавчими актами, пільговикам, Пенсійному фонду України (посадовим особам) та його органам для здійснення ними своїх повноважень.
Постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 року №1101 затверджено "Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення".
Пунктами 2, 3 Порядку визначено, що головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики.
Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є: Нацсоцслужба (в частині виплати грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка"); структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення); структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, центри з нарахування та здійснення соціальних виплат, які відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).
Відповідно до п.5 Порядку, розподіл бюджетних коштів за напрямами, зазначеними у пункті 4 цього Порядку, здійснюється головним розпорядником бюджетних коштів за пропозиціями регіональних органів соціального захисту населення на підставі поданих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення за встановленими формою та строками Мінсоцполітики даних, сформованих виходячи з прогнозної кількості отримувачів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг, установлених розмірів відповідних виплат, а також з урахуванням необхідності виконання бюджетних зобов`язань минулих років, узятих на облік в органах Казначейства, у разі їх відповідності паспорту бюджетної програми.
Пунктами 7-9 Порядку визначено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення подають щомісяця: до 25 числа регіональним органам соціального захисту населення заявки щодо потреби в бюджетних коштах для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення на наступний місяць; до 8 числа заявки щодо потреби в бюджетних коштах для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення на поточний місяць.
Регіональні органи соціального захисту населення узагальнюють отримані від структурних підрозділів з питань соціального захисту населення заявки щодо потреби в бюджетних коштах для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення та не пізніше ніж протягом двох робочих днів подають Мінсоцполітики узагальнену заявку за встановленою ним формою в розрізі адміністративно-територіальних одиниць.
Позивач - Акціонерне товариство "Укртелеком" є оператором телекомунікацій і включений до Реєстру операторів, провайдерів телекомунікацій Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації. Товариство здійснює свою діяльність відповідно до чинного законодавства України, зокрема - Закону України "Про телекомунікації", Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295, Статуту та внутрішніх актів товариства. Згідно з п. 2.2.1. Статуту товариства, одним із його видів діяльності є надання телекомунікаційних послуги споживачам.
Житомирська філія акціонерного товариства "Укртелеком" є відокремленим підрозділом публічного акціонерного товариства, не має статусу юридичної особи і здійснює від імені товариства публічного акціонерного товариства частину його господарської та іншої діяльності, а також функції представництва.
Відповідно до Положення про Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради, затвердженого рішенням Малинської міської ради Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради є виконавчим органом Малинської міської ради, утворюється Малинською міською радою є підконтрольним і підзвітним їй та забезпечує виконання покладених на управління завдань на території Малинської міської територіальної громади (а.с.29-37).
Згідно з підпунктом 3.1.3. пункту 3 вказаного Положення завданням управління є: призначення та виплата соціальної допомоги, адресної грошової допомоги, компенсації та інших соціальних виплат, установлених законодавством України.
Управління є уповноваженим органом з прийняття заяв з подальшею передачею до органів Пенсійного фонду України щодо надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, пільг з оплати житлово-комунальних послуг, послуг зв`язку, пільг на придбання твердого палива і скріпленого газу (п.4.28 Положення).
Здійснює контроль відповідно до чинного законодавства України за цільовим використанням коштів, спрямованих на надання державних соціальних допомог та інших видів соціальної підтримки, передбачених чинним законодавством України (4.33. Положення).
Судом також встановлено, що рішенням Малинської міської ради (1 сесії 8 скликання) від 23.12.2020 №91 затверджено Програму надання пільг окремим категоріям населення Малинської територіальної громади на 2021-2023 роки (далі - Програма) та додатки до неї. Вирішено визначити необхідну суму видатків на фінансування видатків щодо надання пільг в оплаті послуг зв`язку, компенсації за пільговий проїзд окремим категорій громадян міським автомобільним та залізничним транспортом, інших пільг населенню в 2021-2023 роках в межах фінансових можливостей міського бюджету та інших надходжень, не заборонених чинним законодавством України (а.с.89-103).
Згідно з паспортом Програми відповідальним виконавцем програми та головним розпорядником бюджетних коштів по наданню пільг окремим категоріям громадян з оплати послуг зв`язку є Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради.
У пункті 4 Програми визначено, що її фінансування здійснюється за рахунок коштів міського територіальної громади та інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством України. При цьому обсяг коштів визначається під час формування бюджету міської територіальної громади на відповідні роки з урахуванням його фінансових можливостей та може змінюватись в процесі виконання бюджету та при внесенні змін до нього.
Відповідно до пункту 7.1 Програми фінансування пільг на оплату послуг зв`язку (встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів та пільги на абонентську плату за користування телефоном) окремим категоріям громадян буде здійснюватися згідно з законодавством України та Порядку відшкодування вартості встановлення телефону та знижки на абонентську плату за користування телефоном окремим категоріям громадян (додаток №1).
Організаційна робота щодо виконання визначених програмою заходів та контроль за ходом їх виконання покладається на Управління праці та соціального захисту виконкому Малинської міської ради (п. 8 Програми).
З урахування вищевикладеного господарським судом встановлено, що саме Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради зобов`язане проводити розрахунки з організаціями - надавачами послуг за надані пільги окремим категоріям громадян, до яких також відноситься Акціонерне товариство "Укртелеком" в особі Житомирської філії АТ "Укртелеком", як надавач телекомунікаційних послуг.
Таким чином виконанню позивачем обов`язку з надання телекомунікаційних послуг усім пільговим категоріям громадян кореспондує обов`язок відповідача компенсувати всі витрати, понесені позивачем у зв`язку з наданням таких послуг.
Відповідно до ст.ст.525, 526 ЦК України зобов`язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Частиною 2 статті 193 ГК України визначено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що протягом січня 2022 року - червня 2022 року позивач надавав послуги зв`язку пільговим категоріям населення міста Малина та Малинської територіальної громади Житомирської області, а саме: за січень 2022 - 1111,17грн, за лютий 2022 - 1103,40грн, за березень 2022 - 1015,10грн, за квітень 2022 - 953,86грн, за травень 2022 - 871,80грн, за червень 2022 - 953,86грн, що разом становить 6 009,19грн. Крім того, позивачем здійснено перерахунки згідно з списками померлих на суму 950,52грн (а.с.9).
Таким чином, наявними в матеріалах справи доказами підтверджуються факт надання послуг зв`язку пільговим категоріям населення за період з січень 2022 року по червень 2022 в сумі 5 058,67грн (6 009,19грн - 953,86грн).
Відповідач нараховану позивачем суму послуги зв`язку пільговим категоріям населення не оспорив.
При цьому суд враховує, що пунктом 14 Закону України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України" від 20.12.2016 року № 1789-VIII, ч.1 ст.91 Бюджетного кодексу України було доповнено пунктом 20-4, зокрема: до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на пільги з послуг зв`язку, інші передбачені законодавством пільги, що надаються ветеранам війни; особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; постраждалим учасникам Революції Гідності; особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; ветеранам праці; жертвам нацистських переслідувань; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам Національної поліції; ветеранам податкової міліції; ветеранам державної пожежної охорони; ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби; ветеранам служби цивільного захисту; ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; особам, звільненим з військової служби, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби; особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю та особам, які супроводжують осіб з інвалідністю I групи або дітей з інвалідністю (не більше одного супроводжуючого); реабілітованим громадянам, які стали особами з інвалідністю внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської ката гарантії".
Таким чином, питання забезпечення пільгами з оплати послуг зв`язку громадян окремих категорій за рахунок коштів місцевих бюджетів має розглядатися відповідними органами місцевого самоврядування.
Доказів того, що в місцевому бюджеті по Програмі надання пільг окремим категоріям населення Малинської міської територіальної громади на 2021-2023 роки (надання пільг окремим категоріям громадян з оплати послуг зв`язку) не закладено відповідачем до матеріалів справи не надано.
Іншого органу, створеного для виконання зазначених функцій, судом не встановлено.
Таким чином, враховуючи наведене, суд дійшов висновку про те, що відповідач має обов`язок по відшкодуванню або фінансуванню пільг з послуг зв`язку, наданих у спірному періоді.
Водночас суд зазначає, що саме структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації, а також мають право, зокрема, отримувати відомості від пільговиків, а також від державних органів, де перебувають на обліку пільговики, підприємств та організацій, що надають послуги.
При вирішенні даного спору, судом також враховується, що ні Законом України "Про телекомунікації", ні Правилами надання та отримання телекомунікаційних послуг не передбачено жодного обмеження щодо надання послуг у разі відсутності коштів на зазначені цілі (Аналогічна правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 26 червня 2018 року по справі №924/781/17).
Частина 2 статті 218 ГК України та стаття 617 ЦК України прямо передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення від відповідальності.
При цьому чинне законодавство України не передбачає обов`язковості укладення договору про розрахунки з постачальниками послуг, наданих особам, які згідно з чинним законодавством мають право на пільги, оскільки зобов`язання сторін у таких відносинах виникають безпосередньо із законів України і не залежать від їх бажання.
Телекомунікаційні послуги на пільгових умовах позивачем надавались не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього.
З огляду на наведене, у позивача виникло цивільне право на відшкодування вартості послуг зв`язку, наданих особам, які згідно чинного законодавства мають право на соціальні пільги, а у відповідача як органу, через який діє держава у цивільних відносинах, - цивільний обов`язок здійснити з позивачем розрахунок за надані цим особам послуги, оскільки: по-перше, держава діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасника цивільних відносин (ч.1 ст.167 ЦК України): по-друге, держава набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їх компетенції, встановленої законом (ст.170 ЦК України).
Відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Станом на час розгляду справи, внаслідок неналежного виконання відповідачем зобов`язань по відшкодуванню пільгової вартості послуг зв`язку за січень 2022 року - червень 2022 року, перед відповідачем наявна заборгованість у розмірі 5 058,67грн.
Однак відповідач відповідних відрахувань по відшкодуванню пільгової вартості послуг зв`язку за період січень 2022 року - червень 2022 року не здійснював, доводів позивача не спростував.
Враховуючи викладене, вимоги позивача про стягнення з відповідача 5 058,67грн відшкодування вартості телекомунікаційних послуг, наданих пільговій категорії населення є обґрунтованими, заявленими відповідно до чинного законодавства та такими, що підлягають задоволенню.
Витрати по сплаті судового збору, відповідно до п.1 ч.4 ст.129 ГПК України, покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради (площа Соборна, 6А, м.Малин, Коростенський район, Житомирська область, 11602, код ЄДРПОУ 33281305)
на користь Акціонерного товариства "Укртелеком" (бульвар Тараса Шевченка, буд.18, м. Київ, 01601, код ЄДРПОУ 21560766) в особі Житомирської філії Акціонерного товариства "Укртелеком" (вул.Київська, буд.20, м.Житомир, 10014, код ЄДРПОУ 01184114):
- 5 058,67грн боргу,
- 3 028,00грн витрат по сплаті судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено: 24.09.24
Суддя Соловей Л.А.
Віддрукувати: : 1 - в справу
2- позивачу через "Електронний суд";
3- відповідачу (рек. з повід) код ЄДРПОУ 33281305
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2024 |
Оприлюднено | 26.09.2024 |
Номер документу | 121843878 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Соловей Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні