РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.09.2024
Справа №522/10018/24 (2-о/522/364/24)
Приморський районний суд м. Одеси у складні судді Ярема Х.С.
При секретарі судового засідання Кніш Д.А.
заявника ОСОБА_1 , адвокат - Вдовіченко Г.М.
розглянув в окремому провадженні
заяву ОСОБА_1
заінтересована особи 1) Приморський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у м. Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), 2)Міністерство оборони України, 3) Військова частина НОМЕР_1
про встановлення факту смерті (загибелі) військовослужбовця.
ВСТАНОВИВ:
1.24.06.2024 ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою про встановлення факту загибелі військовослужбовця в порядку ст. 317 ЦПК України, заінтересовані особи: Приморський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у м. Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), Міністерство оборони України, Військова частина НОМЕР_1
2.Заявник просить суд встановити факт смерті громадянина України ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ), уродженця смт. Горностаївка Горностаївського району Херсонської області, який загинув ІНФОРМАЦІЯ_2 під час виконання бойового завдання в районі Кінбурської коси Миколаївської області.
3.05.07.2024 відкрито окреме провадження.
4.22.07.2022 військова частина надала письмові пояснення.
5.26.07.2024 та 07.08.2024 Приморський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у м. Одесі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) надав письмові пояснення.
6. ОСОБА_1 звернення до суду з цією заявою пояснює тим, що він є рідним дядьком ОСОБА_2 , відповідно він для нього був племінником (син рідної сестри). Племінник проходив службу у ВМС ЗСУ та ІНФОРМАЦІЯ_2 загинув в районі Кінбурської коси Миколаївської області під час виконання бойового завдання. Інших спадкоємців немає, оскільки рідні батьки ОСОБА_2 були позбавлені батьківських прав, а опікун (бабуся, мати для заявника) померла. Отримати свідоцтво про смерть племінника заявник не може, оскільки факт смерті відбувся на тимчасово окупованій території України у зоні бойових дій, на якій неможливо отримати медичний документ, що є підставою для реєстрації смерті. Метою звернення заявника до суду є отримання свідоцтва про смерть та оформлення спадкових прав.
7.Військова частина НОМЕР_1 пояснила, що військовослужбовець ОСОБА_2 визнаний зниклим безвісти ІНФОРМАЦІЯ_2, у зв`язку із збройним конфліктом.
Судом встановлено такі обставини справи.
8.Відповідно до свідоцтва про народження ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) його батьками записані - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 (рідна сестра заявника).
9.Відповідно до свідоцтва про народження ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) його батьками є ОСОБА_5 та ОСОБА_6 .
10.Відповідно до витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію шлюбу після реєстрації шлюбу прізвище ОСОБА_7 - " ОСОБА_8 ".
11.Відповідно до витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження ОСОБА_9 , її матір?ю є ОСОБА_7 .
12.Відповідно до витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію шлюбу після реєстрації шлюбу прізвище ОСОБА_9 - " ОСОБА_10 ".
13.Відповідно до витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію після реєстрації шлюбу вдруге прізвище ОСОБА_4 - " ОСОБА_11 ".
14.Згідно з Актом про настання смерті від 05.05.2022, складеним помічником командира військової частини НОМЕР_1 старшим лейтенантом ОСОБА_12 , офіцером з бойового управління військової частини НОМЕР_1 старшим лейтенантом ОСОБА_13 , комендором команди бойового управління військової частини НОМЕР_1 матросом ОСОБА_14 , командиром відділення команди бойового управління військової частини НОМЕР_1 старшиною другої статті ОСОБА_15 , командиром відділення команди бойового управління військової частини НОМЕР_1 старшиною першої статті ОСОБА_16 : " ІНФОРМАЦІЯ_2 о 12:30 год. ОСОБА_2 помер/загинув за таких обставин: о 02.00 год ІНФОРМАЦІЯ_2 екіпаж катера зайняв лінію радіолокаційної розвідки в районі Кінбурнської коси, на катері знаходилось 19 членів екіпажу. Катер здійснював розвідку в районі рухаючись курсами 140-320 зі швидкістю 12 вузлів (періодично виконуючи маневри координат). Близько о 12 год 30 хв ІНФОРМАЦІЯ_2 в правий борт в район машинного відділення влучила ракета. Ракету було випущено з ворожого літака збройних сил РФ (ракета протикорабельна, імовірно Х31). Під час влучення ракети в катер деякі члени екіпажу (підписанти акта) знаходились на ходовому містку. Після влучення ракети члени екіпажу (підписанти акта) спустилися до радіорубки та хотіли пройти через центральний коридор, але не змогли, тому що прохід було заблоковано, після чого члени екіпажу (підписанти акта) повернулись до ходового містка та через правий борт перебрались до даху радіорубки, а з неї спустились до баку. Після того, як катер почав іти під воду, члени екіпажу (підписанти акта) попливли до рятувального надувного плота. Коли члени екіпажу (підписанти акта) забралися на пліт, то побачили виступаючу щоглу з води. Катер затонув у точці з координатами Ш=46*28',327 N; Д=31*25',564 Е. Внаслідок ракетного удару пропало безвісти 11 членів екіпажу".
15.В сповіщенні про смерть (загибель) № 548 від ІНФОРМАЦІЯ_2 зазначено, що старший матрос ОСОБА_2 - старший електрик електромоторної команди патрульного катеру «Слов`янськ», військової частини НОМЕР_1 , виконуючи бойове завдання зник безвісті ІНФОРМАЦІЯ_2.
16.Згідно з Актом службового розслідування за фактом втрати патрульного катеру «Слов`янськ» від 20.05.2022, встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_2 внаслідок ракетного удару загинуло 11 членів екіпажу, в тому числі старший електрик старший матрос ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ).
Висновки суду.
17.Згідно з ч. 3,4 ст. 49 ЦК України державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть. Реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону. Народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміна імені, смерть підлягають обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян в органах юстиції в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
18.Відповідно ч.1 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі:
19.документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою;
20.рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
21.Водночас пункт 1 розділу 5 Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом МЮУ від 18.10.2000 № 52/5, деталізує положення ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» та встановлює, що підставою для державної реєстрації смерті є: а) лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о) установленої форми; б) фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о) установленої форми; в) лікарське свідоцтво про перинатальну смерть; г) рішення суду про оголошення особи померлою; ґ) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час; д) повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України у разі реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів; е) повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятора, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть.
22.Згідно з п. 5 ч. 2 ст. 293 ЦПК України встановлення фактів, що мають юридичне значення, здійснюється в порядку окремого провадження. Особливістю окремого провадження є те, що воно спрямоване на з`ясування необхідних фактів за відсутності правового спору.
23.ЦПК України містить чотири процедури, наслідком якої є ухвалення судового рішення, на підставі якого органами Державної реєстрації актів цивільного стану може бути видано свідоцтво про смерть, зокрема:
-встановлення факту смерті особи в певний час в разі неможливості реєстрації ч.1 ст. 315 ЦПК України);
-встановлення факту смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави вважати її загиблою від певного нещасного випадку внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (п. 9 ч. 1 ст. 315 ЦПК України);
-встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України або на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан (ст. 317 ЦПК України);
-визнання фізичної особи померлою (ст. 305-309 ЦПК України).
24.Зазначені процедури є відмінними між собою та мають певні особливості.
25.Як на правові підстави звернення до суду із заявою заявник посилається на п. 8 ч.1 ст.315 ЦПК України, - встановлення факту смерті особи в певний час в разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті, на ст. 317 ЦПК України, - встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України або на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан.
26.Щодо встановлення факту смерті на підставі ст. 317 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту, зокрема, смерті особи у разі настання такої на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, що позбавляє заявника можливості звернутися до органів РАЦСу на підконтрольній Україні території та подати документи визначеної законодавством України форми.
27.У заяві про встановлення факту повинно бути зазначено: який факт заявник просить встановити та з якою метою; причини неможливості одержання або відновлення 1,2 ст. 318 ЦПК України).
28.Заявник зобов`язаний обґрунтувати свою заяву посиланнями на докази, що достовірно свідчать про смерть особи у певний час і за певних обставин. Заяви про встановлення факту смерті особи в певний час приймаються до провадження суду і розглядаються незалежно від подання заявниками документів про відмову органів реєстрації актів громадянського стану в реєстрації події смерті.
29.Отже, встановлення факту смерті фізичної особи на підставі ст. 317 ЦПК України можливе лише тоді, якщо суд на підставі документів, виданих окупаційною адміністрацією, ствердить, тобто дійде висновку про доведеність обставин, які свідчать про смерть особи у певну дату у певному місці з відповідних причин.
30.Щодо встановлення факту смерті на підставі п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України, ним передбачено, що суд розглядає справи про встановлення факту, зокрема, смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
31.У заяві про встановлення факту повинно бути зазначено: який факт заявник просить встановити та з якою метою; причини неможливості одержання або відновлення документів, що посвідчують цей факт; докази, що підтверджують факт.
32.Заявник зобов`язаний обґрунтувати свою заяву посиланнями на докази, що достовірно свідчать про смерть особи у певний час і за певних обставин. Заяви про встановлення факту смерті особи в певний час приймаються до провадження суду і розглядаються за умови подання заявниками документів про відмову органів реєстрації актів громадянського стану в реєстрації події смерті.
33.При цьому слід мати на увазі, що встановлення зазначених підстав факту смерті відрізняється від встановлення факту реєстрації смерті та від оголошення особи померлою. Подібних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 10 червня 2021 року у справі № 591/1461/19.
34.Отже, встановлення факту смерті фізичної особи на підставі п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України можливе лише тоді, якщо суд на підставі незаперечних доказів дійде висновку про доведеність обставини, які вірогідно свідчать про смерть особи у точно визначений час, за яких настала смерть, і факт неможливості реєстрації органом державної факту смерті (постанова Верховного Суду від 28.02.2024 у справі № 506/358/22).
35.У цій справі заявник фактично просить суд встановити факт смерті свого племінника ОСОБА_2 (військовослужбовця) у певний час - ІНФОРМАЦІЯ_2 під час виконання бойового завдання у певному місці (район Кінбурської коси Миколаївської області), з метою можливості оформлення спадкових прав та можливо в подальшому отримання відповідних виплат родичам загиблим військовослужбовцям.
36.Як на підставу звернення до суду він посилається на те, що ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_2 загинув під час бойових дій, що підтверджується актом про настання смерті. До відділу державної реєстрації актів цивільного стану з заявою про державну реєстрацію смерті заявник не звертався.
37.Натомість на підтвердження вимог своєї заяви заявник надав суду лише копію акту про настання смерті від 05.05.2022, в якому зазначено вірогідне припущення, що оскільки ОСОБА_2 перебував на катері в районі Кінбурнської коси, в правий борт якого ІНФОРМАЦІЯ_2 о 12:30 год. влучила ворожа ракета, внаслідок чого катер затонув, а після затоплення катера ОСОБА_2 не було на рятувальному плоту із рештою команди, то він пропав безвісти (напевно, загинув).
38.Крім того, в сповіщенні про смерть (загибель) від ІНФОРМАЦІЯ_2 зазначено, що ОСОБА_2 зник безвісті, виконуючи бойове завдання, в результаті авіаудару ворожим літаком РФ по патрульному катеру «Слов`янськ» військової частини НОМЕР_1 , в результаті чого попадання крилатої ракети «повітря-земля» призвело до затоплення катера ІНФОРМАЦІЯ_2 року та зникнення ОСОБА_2 .
39.Усі ці докази у своїй сукупності достовірно не свідчать про смерть ОСОБА_2 , а лише дають підстави для обґрунтованого припущення смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю.
40.З огляду на наведене, виходячи зі змісту п. 9 ч. 1 ст. 315 ЦПК України, суд дійшов висновку про те, що у зв`язку з доведеним припущення про смерть ОСОБА_2 , який пропав безвісти за обставин, що загрожували йому смертю, підстави для відмови у задоволенні заяви з причин неправильного зазначення заявником правових підстав звернення до суду, відсутні. Встановленим є факт смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 громадянина України ОСОБА_2 в районі Кінбурської коси Миколаївської області.
41.При цьому встановлення факту загибелі військовослужбовця під час виконання бойового завдання, результатом якого є отримання заявником певного статусу, можливе лише у тому випадку, якщо метою звернення до суду є встановлення причинно-наслідкового зв`язку між смертю військовослужбовця та військовою агресією російської федерації проти України (постанова Верховного Суду від 05.12.2022 у справі № 490/6057/19-ц).
42.В цій справі метою звернення ОСОБА_1 до суду наразі є оформлення спадкових прав. Отже, вимога про встановити факту смерті саме під час виконання бойового завдання, в цьому провадженні не підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 263-265, 293, 315 ЦПК України,
ВИРІШИВ:
Заяву ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Встановити факт смерті ІНФОРМАЦІЯ_4 громадянина України ОСОБА_2 (народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в смт. Горностаївка Горностаївського району Херсонської області, Україна) в районі Кінбурської коси Миколаївської області.
Рішення суду може бути оскаржене до апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 25.09.2024.
Суддя Ярема Х.С.
Суд | Приморський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2024 |
Оприлюднено | 26.09.2024 |
Номер документу | 121845229 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: факту смерті, з них: |
Цивільне
Приморський районний суд м.Одеси
Ярема Х. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні