ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімфер ополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
13 жовтня 2010 р. Справа №2а-11126/10/7/0170
Окружний адміністратив ний суд Автономної Республік и Крим у складі
головуючого судді Маргарі това М.В. , при секретарі Силан тьєвої О.А.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу
за позовом Державного під приємства "Охотниковська віт рова електростанція"
до Сакської районної держ авної адміністрації АР Крим
про визнання протиправним та скасування розпорядження
за участю:
від позивача - представни к за довіреністю Попович І. Я.
відповідача - не з' явивс я
Обставини справи: позивач з вернувся до суду з адміністр ативним позовом до Сакської районної державної адмініст рації АР Крим та просить визн ати протиправним та скасуват и розпорядження Сакської рай онної державної адміністрац ії в Автономній республіці К рим за № 873-р від 23 липня 2010 року «П ро розгляд протесту Сімфероп ольського міжрайонного прир одоохоронного прокурора від 12.07.2010 р. за № 2138».
Позовні вимоги обґрунтова ні тим, що розпорядження відп овідача прийнято необґрунто вано та з порушенням вимог ді ючого законодавства, зокрема положень Земельного Кодексу України щодо відсутності не обхідності проведення конку рсу при наданні земельних ді лянок для будівництва об' єк тів інженерної, транспортної , енергетичної інфраструктур и, а також вказує на відсутніс ть у відповідача повноважень на скасування прийнятих роз поряджень.
Відповідач у судове засіда ння не з' явився, про час, дату та місце його проведення пов ідомлений належним чином, на діслав письмові заперечення на адміністративний позов (а .с.28-29), в яких виклав правову поз ицію, а також зазначив, що прос ить розглядати справу у відс утність представника відпов ідача.
Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши представника позивача, дослідивши наявні докази, суд
ВСТАНОВИВ:
Голові Сакської районн ої державної адміністрації С імферопольським міжрайонни м природоохоронним прокурор ом був принесений протест ві д 12.07.2010 р. за № 2138 на розпорядження голови Сакської районної де ржавної адміністрації № 403-р в ід 04.03.2010 року (а.с.14-16), відповідно д о якого прокурор вимагає виз нати незаконним та скасувати розпорядження Сакської райо нної державної адміністраці ї № 403-р від 04.03.2010 року «Про видачу дочірньому підприємству «Ох отниковська вітрова електро станція» дозволу на складанн я проекту землеустрою по від веденню у короткострокову та довгострокову оренду земель них ділянок для розміщення о б' єктів (вітрових електричн их установок (ВЕУ), трансформа торних підстанцій (ПС), полос д ля організації будівництва) Охотниковської вітрової еле ктростанції (ВЭС) потужністю 300 МВт для потреб територіаль них громад Сакського району на землях запасу за межами на селених пунктів на території Охотниковського, Митяївског о, Сизовського, Крайненськог о сільських рад Сакського ра йону Автономної республіки К рим.
В обґрунтування своїх дово дів прокурор посилається на порушення Сакською Райдержа дміністрацією ч. 2 ст. 19 Констит уції України, ст.ст. 122, 123, 124 Земел ьного кодексу України. Зазна чає, що Сакська районна держа вна адміністрація в порушенн я ст. 124 Земельного кодексу Укр аїни, вирішила питання про на дання земельних ділянок в ко ристування без проведення зе мельних торгів.
За наслідком розгляду прот есту, Сакська районна держав на адміністрація в Автономні й республіці Крим, керуючись статтями 6, 41 Закону України «П ро місцеві державні адмініст рації» приймає розпорядженн я №873-р від 23.07.10р. «Про розгляд про тесту Сімферопольського між районного природоохоронног о прокурора від 12.07.2010 р. за № 2138», п унктом 1 якого задовольняє пр отест Сімферопольського між районного природоохоронног о прокурора від 12.07.2010 р. за № 2138 на розпорядження голови Сакськ ої районної державної адміні страції № 403-р від 04.03.2010 року.
Пунктом 2 розпоряджен ня №873-р від 23.07.10р. прийнято рішен ня вважати таким, що втратило силу розпорядження Сакської райдержадміністрації від 04.03 .2010 № 403-р «Про видачу дочірньому підприємству «Охотниковськ а вітрова електростанція» до зволу на складання проекту з емлеустрою по відведенню у к ороткострокову та довгостро кову оренду земельних діляно к для розміщення об' єктів (в ітрових електричних установ ок (ВЕУ), трансформаторних під станцій (ПС), полос для організ ації будівництва) Охотниковс ької вітрової електростанці ї (ВЭС) потужністю 300 МВт для пот реб територіальних громад Са кського району на землях зап асу за межами населених пунк тів на території Охотниковсь кого, Митяївского, Сизовсько го, Крайненського сільських рад Сакського району Автоном ної республіки Крим.
Не погодившись з прийняття м відповідачем такого розпор ядження, позивач звернувся д о суду з адміністративним по зовом.
Позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних під став.
Відповідно до ст. 19 Конститу ції України органи державної влади та органи місцевого са моврядування зобов' язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.
Згідно з частиною 1 статті 2 К АС України завданням адмініс тративного судочинства є зах ист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інте ресів юридичних осіб у сфер і публічно-правових відноси н від порушень з боку органі в державної влади, органів мі сцевого самоврядування, їхн іх посадових і службових ос іб, інших суб'єктів при здійс ненні ними владних управлінс ьких функцій на основі зако нодавства, в тому числі на в иконання делегованих повнов ажень шляхом справедливого н еупередженого та своєчасног о розгляду адміністративних справ.
Відповідно до ч.3 ст. 2 КАС Укр аїни у справах щодо оскаржен ня рішень, дій чи бездіяльнос ті суб'єктів владних повнова жень адміністративні суди пе ревіряють, чи прийняті (вчине ні) вони: на підставі, у межах п овноважень та у спосіб, що пер едбачені Конституцією та зак онами України; з використанн ям повноваження з метою, з яко ю це повноваження надано; обґ рунтовано, тобто з урахуванн ям усіх обставин, що мають зна чення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (н еупереджено); добросовісно; р озсудливо; з дотриманням при нципу рівності перед законом , запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необх ідного балансу між будь-яким и несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (д ія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення; своєчасно, тобто пр отягом розумного строку.
Розпорядженням Сакської р айдержадміністрації від 04.03.2010 № 403-р (а.с.11-13) «Про видачу дочірнь ому підприємству «Охотников ська вітрова електростанція » дозволу на складання проек ту землеустрою по відведенню у короткострокову та довгос трокову оренду земельних діл янок для розміщення об' єкті в (вітрових електричних уста новок (ВЕУ), трансформаторних підстанцій (ПС), полос для орг анізації будівництва) Охотни ковської вітрової електрост анції (ВЭС) потужністю 300 МВт дл я потреб територіальних гром ад Сакського району на земля х запасу за межами населених пунктів на території Охотни ковського, Митяївского, Сизо вського, Крайненського сільс ьких рад Сакського району Ав тономної республіки Крим, бу ло вирішено видати позивачу дозвіл на складання проекту землеустрою з відведення в о ренду земельних ділянок для розміщення об' єктів (вітров их електричних установок (ВЕ У), трансформаторних підстан цій (ПС), смуг для організації будівництва) Охотниковської вітрової електростанції (ВЕ С) потужністю 300 МВт для потреб територіальних громад Саксь кого району на землях запасу за межами населених пунктів на території Охотниковськог о, Митяївского, Сизовського, К райненського сільських рад С акського району Автономної р еспубліки Крим:
- на території Охотниковськ ої сільської ради загальною площею 9,00 Га, в тому числі 0,28 Га в довгострокову оренду строко м на 49 років та 8,72 Га в короткост рокову оренду строком на 1 рік ;
- на території Митяєвської с ільської ради загальною площ ею 37,00 Га, в тому числі 1,76 Га в довг острокову оренду строком на 49 років та 35,24 Га в короткострок ову оренду строком на 1 рік;
- на території Сизовської сі льської ради загальною площе ю 66,00 Га, в тому числі 3,28 Га в довго строкову оренду строком на 49 р оків та 62,72 Га в короткостроков у оренду строком на 1 рік;
- на території Крайненської сільської ради загальною пл ощею 3,00 Га, в тому числі 0,08 га в до вгострокову оренду строком н а 49 років та 2,92 Га в короткостро кову оренду строком на 1 рік.
Відповідно до положе нь частини 1 ст. 118 Конституції У країни, виконавчу владу в об ластях і районах, містах Киє ві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністра ції.
Законом України «Про місцеві державні адміністра ції» визначені організація, повноваження та порядок дія льності місцевих державних а дміністрацій.
Земельні відносини р егулюються Конституцією Укр аїни, Земельним Кодексом Укр аїни, а також прийнятими відп овідно до них нормативно-пра вовими актами.
Відповідно до ст. 7 Зак ону України «Про місцев і державні адміністрації», п равовий статус місцевих держ авних адміністрацій встанов люється Конституцією Украї ни, цим Законом та іншими зак онами України.
Місцеві державні адм іністрації у своїй діяльност і керуються Конституцією Укр аїни, цим та іншими законами України, актами Президента У країни, Кабінету Міністрів У країни, органів виконавчої в лади вищого рівня, а районні д ержавні адміністрації в Авто номній Республіці Крим - тако ж рішеннями та постановами В ерховної Ради Автономної Рес публіки Крим, рішеннями Ради міністрів Автономної Респуб ліки Крим, прийнятими у межах їх повноважень.
Частинами 1,2 ст. 6 Закону України «Про місцеві держав ні адміністрації» встановле но, що на виконання Конституц ії України, законів України , актів Президента України, Кабінету Міністрів України , міністерств та інших центра льних органів виконавчої вла ди, власних і делегованих пов новажень голова місцевої де ржавної адміністрації в межа х своїх повноважень видає ро зпорядження, а керівники упр авлінь, відділів та інших стр уктурних підрозділів - наказ и.
Розпорядження голів місцевих державних адмініст рацій, прийняті в межах їх ком петенції, є обов'язковими для виконання на відповідній те риторії всіма органами, підп риємствами, установами та ор ганізаціями, посадовими особ ами та громадянами.
Частиною 1 ст. 41 вказано го Закону встановлено, що роз порядження голів і накази к ерівників структурних підро зділів місцевих державних ад міністрацій Голови місцевих державних адміністрацій вид ають розпорядження одноособ ово і несуть за них відповід альність згідно із законод авством.
Частиною 8 ст. 118 Констит уції України встановлено, що рішення голів місцевих держ авних адміністрацій, що супе речать Конституції та закона м України, іншим актам законо давства України, можуть бути відповідно до закону скасо вані Президентом України або головою місцевої державної адміністрації вищого рівня.
Положення щодо оскарження , зупинення дії та скасування актів місцевих державних ад міністрацій також містяться у ст. 43 Закону України «Про міс цеві державні адміністрації ».
Так, частиною 3 даної норми в становлено, що розпорядження голови державної адміністра ції, що суперечать Конституц ії України, законам України, р ішенням Конституційного Су ду України, іншим актам закон одавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичним и результатами, скасовуються Президентом України, голово ю місцевої державної адмініс трації вищого рівня або в суд овому порядку.
Слід відзначити , що положення Конституції Ук раїни, а також Закону України «Про місцеві державні адмін істрації» не містять положен ь, яки б надавали повноваженн я голові Державної адміністр ації приймати розпорядження , яким би скасовувалося або ви знавалося таким, що втратило силу раніш прийняте, у межах к омпетенції Державної адміні страції, розпорядження.
Земельний кодекс Укр аїни не встановлює повноваже нь Державній адміністрації с касувати або приймати рішенн я про втрату сили раніш прийн ятих розпоряджень цього орга ну, виданих у межах повноваже нь, у спосіб та з метою, що вста новлені Земельним кодексом У країни, про надання особі доз волу на складання проекту зе млеустрою з відведення в оре нду земельної ділянки.
Також необхідно вказ ати, що Закон України «Про міс цеві державні адміністрації » не встановлює повноважень про прийняття рішення у спос іб визнання раніш прийнятого розпорядження таким, що втра тило силу.
Виходячи з аналізу положен ь вказаних норм, суд приходит ь до висновку, що у разі прийня ття розпорядження голови дер жавної адміністрації з поруш енням норм Конституції Украї ни, законів України, рішень Ко нституційного Суду України а бо інших актів законодавства повноваженнями щодо скасува ння таких розпоряджень наділ ені Президент України, голов а місцевої державної адмініс трації вищого рівня або суд.
Поряд з цим суд також з азначає, що рішенням Констит уційного суду України від 16.04.20 09р. у справі № 1-9/2009 за конституці йним поданням Харківської мі ської ради щодо офіційного т лумачення положень частини д ругої статті 19, статті 144 Консти туції України, статті 25, части ни чотирнадцятої статті 46, час тин першої, десятої статті 59 З акону України "Про місцеве са моврядування в Україні" (спра ва про скасування актів орга нів місцевого самоврядуванн я), вирішено, що в аспекті конс титуційного подання положен ня частини другої статті 19, ст атті 144 Конституції України, с татті 25, частин першої, десят ої статті 59 Закону України "Пр о місцеве самоврядування в У країні" стосовно права орган у місцевого самоврядування с касовувати свої раніше прийн яті рішення та вносити до них зміни необхідно розуміти та к, що орган місцевого самовря дування має право приймати р ішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підст аві, в межах повноважень та у с посіб, що передбачені Консти туцією та законами України.
Суд, вирішуючи питанн я про правомірність прийнятт я відповідачем (державною ад міністрацією) оскаржуваного розпорядження, вважає за нео бхідне прийняти до уваги вик ладену у вказаному рішенні п озицію Конституційного суду України щодо прийняття орга нами місцевого самоврядуван ня рішень про скасування сво їх раніш прийнятих рішень та внесення до них зміни з будь-я кого питання.
Таким чином, суд зазна чає, що відповідач, приймаючи рішення (розпорядження) про в изнання таким, що втратило си лу раніш прийнятого ним розп орядження діяв не у межах пов новажень, а також не у спосіб, що встановлений Конституціє ю України та Законом України «Про місцеві державні адмін істрації», що свідчить про пр отиправність прийнятого ріш ення (розпорядження).
Крім того, суд зазнає, що статтею 124 Земельного кодек су України встановлений поря док передачі земельних ділян ок в оренду.
Так, відповідно до пол ожень частин 1,2 даної норми вс тановлено, що передача в орен ду земельних ділянок, що пе ребувають у державній або к омунальній власності, здійс нюється на підставі рішення відповідного органу виконав чої влади або органу місцево го самоврядування чи догово ру купівлі-продажу права оре нди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Передача в оренду зем ельних ділянок, що перебуваю ть у державній або комунальн ій власності, здійснюється з а результатами проведення зе мельних торгів, крім випадкі в, встановлених частинами др угою, третьою статті 134 цього К одексу.
В свою чергу статтею п унктом 12 ч. 2 ст. 134 Земельного код ексу України встановлено, що не підлягають продажу на ко нкурентних засадах (земельни х торгах) земельні ділянки де ржавної чи комунальної влас ності або права на них у разі будівництва, обслуговування та ремонту об'єктів інженерн ої, транспортної, енергетичн ої інфраструктури, об'єктів з в'язку та дорожнього господа рства (крім об'єктів дорожньо го сервісу).
Як вбачається з розпо рядження Сакської районної д ержавної адміністрації № 403-р від 04.03.2010 року дочірньому підпр иємству «Охотниковська вітр ова електростанція» надаєть ся дозвіл на складання проек ту землеустрою по відведенню у короткострокову та довгос трокову оренду земельних діл янок для розміщення об' єкті в (вітрових електричних уста новок (ВЕУ), трансформаторних підстанцій (ПС), полос для орг анізації будівництва) Охотни ковської вітрової електрост анції (ВЭС) потужністю 300 МВт дл я потреб територіальних гром ад Сакського району на земля х запасу за межами населених пунктів на території Охотни ковського, Митяївского, Сизо вського, Крайненського сільс ьких рад Сакського району Ав тономної республіки Крим.
Позивач у своєму клопотанн і від 03.03.10р. вих. 03/03-10 щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою (а.с.9-10), інформува в райдержадміністрацію про т е, що земельні ділянки, які він бажає отримати в орендне кор истування йому необхідні для розміщення об' єктів (вітро вих електричних установок (В ЕУ), трансформаторних підста нцій (ПС), полос для організаці ї будівництва) Охотниковсько ї вітрової електростанції (В ЕС) потужністю 300 МВт.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 1 Закону Украї ни «Про землі енергетики та п равовий режим спеціальних зо н енергетичних об'єкті» вста новлює, що землі енергетики - земельні ділянки, надані в у становленому порядку для роз міщення, будівництва та експ луатації енергогенеруючих п ідприємств, об'єктів альтерн ативної енергетики, об'єктів передачі електричної та те плової енергії, виробничих об'єктів, необхідних для експ луатації об'єктів енергетики , в тому числі баз та пунктів.
Статтею 14 вказаного Закону встановлено, що земельні діл янки державної та комунально ї власності надаються у влас ність і користування (у том у числі в оренду) для потреб ен ергетики за рішенням органів виконавчої влади або орган ів місцевого самоврядуванн я відповідно до їх повноваже нь та в порядку, встановленом у Земельним кодексом України .
За таких підстав, суд приход ить до висновку, що отримання вказаних ділянок необхідно позивачу для будівництва об' єктів енергетичної інфрастр уктури, що свідчить про наявн ість підстав для застосуванн я положень ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України, що вказує на необґрунтованість підстав д ля задоволення протесту прок урора та прийняття рішення п ро визнання таким, що втратил о силу раніше прийнятого від повідачем розпорядження з пі дстав вказаних у протесті пр окурора порушень.
Крім того, з системного ана лізу норм Земельного кодексу України вбачається, що ЗК Укр аїни взагалі не містить поло жень щодо проведення земельн их торгів при вирішенні повн оважним органом питання про надання згоди на складання п роекту землеустрою з відведе ння земельної ділянки.
Надання повноважним орган ом дозволу на розробку проек ту землеустрою не надає особ і права на оренду такої ділян ки, а є лише дозволом для вигот овлення документації, на під ставі якої орган приймає ріш ення про надання земельної д ілянки в оренду.
Таким чином, прийняття повн оважним органом рішення про надання особі, яка зацікавле на в отриманні в оренду земел ьної ділянки, дозволу на скла дання проекту землеустрою з відведення земельної ділянк и неможна розуміти, як рішенн я про надання такої ділянки в оренду.
За таких підстав суд приход ить до висновку, що для прийня ття рішення про надання особ і дозволу на складання проек ту відводу земельної ділянки , проведення земельних торгі в не потрібно.
З урахуванням виклад еного, суд приходить до висно вку про необґрунтованість та протиправність прийнятого в ідповідачем розпорядження. З а таких підстав позовні вимо ги підлягають задоволенню.
Під час судового засідання оголошені вступна та резолю тивна частини постанови. Пос танову складено 18.10.2010р.
Керуючись ст.ст. 160-163 КАС Украї ни, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати протиправним та с касувати розпорядження Сакс ької районної державної адмі ністрації в Автономній респу бліці Крим № 873-р від 23 липня 2010 ро ку «Про розгляд протесту Сім феропольського міжрайонног о природоохоронного прокуро ра від 12.07.2010 р. № 2138».
3. Стягнути з Державного бюд жету України на користь Дочі рнього підприємства «Охотни ковська вітрова електростан ція» (ЄДРПОУ 36684552, місцезнаходж ення: Автономна Республіка К рим, Сакский район, с. Охотнико ве, вул. Ювілейна, б. 5) 3,40 грн. судо вого збору.
Постанова може бути оскарж ена в Севастопольський апеля ційний адміністративний суд через Окружний адміністрат ивний суд АР Крим шляхом пода чі апеляційної скарги на пос танову суду в десятиденний с трок з дня її проголошення.
У разі застосування судом ч астини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття по станови у письмовому провадж енні апеляційна скарга подає ться протягом десяти днів з д ня отримання копії постанови .
Якщо суб'єкта владних повно важень у випадках та порядку , передбачених частиною четв ертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можлив ість отримання копії постано ви суду безпосередньо в суді , то десятиденний строк на апе ляційне оскарження постанов и суду обчислюється з наступ ного дня після закінчення п'я тиденного строку з моменту о тримання суб'єктом владних п овноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Ма ргарітов М.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2010 |
Оприлюднено | 15.11.2010 |
Номер документу | 12184659 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Маргарітов М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні