Рішення
від 20.09.2024 по справі 707/1157/24
ЧЕРКАСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

707/1157/24

2/707/656/24

Р І Ш Е Н Н Я

І м е н е м У к р а ї н и

(заочний порядок розгляду справи)

20 вересня 2024 року м.Черкаси

Черкаський районний суд Черкаської області у складі:

головуючого судді Тептюк Є.П.

при секретарі Заїчко Д.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Черкаси в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом заступника керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Леськівської сільської ради до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою,-

в с т а н о в и в :

Стислий виклад позиції позивача:

25 квітня 2024 року заступник керівника Черкаської окружної прокуратури звернувся до Черкаського районного суду Черкаської області в інтересах держави в особі Леськівської сільської ради до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою.

Свої вимоги позивач обґрунтовував тим, що 23.05.2017 року приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Романій Н.В. на підставі договору купівлі-продажу комплексу від 23.05.2017 №4678 зареєстровано право власності на комплекс будівель по АДРЕСА_1 , до складу якого входить адмінбудівля з прибудовами, пекарня, гаражі з прибудовами, швейних цех з прибудовою, майстерня-цех, за ОСОБА_2 (індексний номер рішення про державну реєстрацію прав: 35321216 від 23.05.2017, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1254581471249.

Зазначений комплекс будівель розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 7124988500:02:001:0326 площею 1,0690 га, зареєстрованій в Державному земельному кадастрі 04.05.2017 міськрайонним управлінням у Черкаському районі та м. Черкаси Головного управління Держгеокадстру у Черкаській області на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі з кодом виду цільового призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних , підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості..

За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно речові права ОСОБА_3 на земельну ділянку за кадастровим номером 7124988500:02:001:0326 по АДРЕСА_1 не зареєстровані.

Згідно інформації з Реєстру прав власності на нерухоме майно право власності на земельну ділянку кадастровий номер 7124988500:02:001:0326 зареєстровано 20.02.2024 року за Леськівською сільською радою на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності.»

Рішень про передачу даної земельної ділянки у власність чи користування Чинар Серкан Леськівська сільська рада не приймала, договорів оренди з власником нерухомого майна не укладала.

Органом місцевого самоврядування підтверджено, що ОСОБА_2 використовує земельну ділянку кадастровий номер 7124988500:02:001:0326 площею 1,0690 га по АДРЕСА_1 без правовстановлюючих документів, плату за користування не здійснює, доступ до земельної ділянки обмежений парканом.

З огляду на те, що ОСОБА_2 з травня 2017 року користується вищезазначеною земельною ділянкою без оформлення правовстановлюючих документів, відтак, бездостатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав би заплатитти за користування нею. Так, ОСОБА_2 , відповідно до положень ст.1212 Цивільного кодексу України повинен повернути ці кошти власнику земельної ділянки територіальній громаді в особі Леськівської сільської ради.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.09.2023 №НВ-7100526072023 вартість земельної ділянки з кадастровим номером 7124988500:02:001:0326 становить- 663742,1 грн.

Рішенням Леськівської сільської ради від 22.01.2021 №4-19/VIIIвстановлено ставку орендної плати за земельні ділянки для розміщення об`єктів промисловості, транспорту та іншого призначення (виробниче використання) на 2021 рік-21%.

Рішенням Леськівської сільської ради від 15.02.2022 №18-21/VIII встановлено ставку орендної плати за землі промисловості з кодом виду цільового призначення 11.01.-11.05 (землі надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, іх під`їзних шляхівч, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд) на 20022 рік- 12%.

Рішенням Леськівської сільської ради від 28.02.2023 №28-19/VIII встановлено ставку орендної плати за землі промисловості з кодом виду цільового призначення 11.01.-11.05 (землі надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, іх під`їзних шляхівч, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд) на 2023 рік- 12%.

Рішенням Леськівської сільської ради від 05.03.2024 №37-13/VIII встановлено ставку орендної плати за землі промисловості з кодом виду цільового призначення 11.01.-11.05 (землі надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, іх під`їзних шляхівч, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд) на 2024 рік- 12%.

Згідно інформації Леськівської сільської ради від 27.02.2024 заборгованість ОСОБА_2 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7124988500:02:001:0326 площею 1,0690 га по АДРЕСА_1 за період 01.03.2021 по 31.12.2023 становить 225854 грн.16 коп. Враховуючи розрахунок наданий органом місцевого самоврядування в межах строку позовної давності за період з 26.04.2021 року по 25.04.2024 року становить 239096 гривень 17 копійок.

Недоотримання територіальною громадою коштів від орендної плати за землі комунальної власності у розмірі 239096,17 грн. , які мали бути сплачені відповідачем, суттєво ослаблює дохідну частину місцевого бюджету та може призвести до неможливості покриття місячних видатків і як наслідок до необхідності державного забезпечення збалансування місцевого бюджету.

Відповідно до ч. 1 ст.124ЗКУкраїни передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Статтею 16ЗаконуУкраїни«Про орендуземлі» визначено, що договір оренди земельної ділянки із земель комунальної власності укладається на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. ст. 116, 125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст 206ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Статтею 14Податкового кодексуУкраїни визначено, що плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідач не є власником і постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача - орендна плата (статті 14.1.72, 14.1.73 Податкового кодексу України).

Згідно ч. 2 ст. 152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю і відшкодування завданих збитків.

Статтею 156ЗКУкраїни передбачено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Згідно ст. 157 ЗК України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють фізичні та юридичні особи, що їх заподіяли, добровільно або у судовому порядку. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284, відшкодуванню підлягають збитки власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Статтею 22ЦКУкраїни встановлено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

З приведених вище норм чинного законодавства вбачається, що для застосування такої міри цивільно-правової відповідальності, як відшкодування збитків, необхідною є наявність всіх чотирьох умов відповідальності, а саме: протиправність поведінки особи; наявність збитків; причинний зв`язок між протиправною поведінкою особи та завданими нею збитками; вина особи, що завдала збитки. При цьому, відсутність вини у завданні збитків має доводити особа, що їх завдала.

Статтею 526ЦКУкраїни передбачає, що зобов`язання повинні виконуватися належним чином і в строк відповідно до вказівок закону, договору.

Враховуючи вищевикладене позивач просив суд стягнути із ОСОБА_1 на користь Леськівської сільської ради 239096,17 гривень збитків за фактичне користування земельною ділянкою та судові витрати.

Позивач в судове засідання не з`явився, представник позивача подав до суду заяву в якій просив розгляд справи проводити за відсутності представника позивача, позовні вимоги підтримує, просить їх задовольнити.

Відповідача було повідомлено про вказаний позов шляхом направлення копії позовної заяви разом з додатками та ухвалою суду рекомендованим повідомленням за останнім відомим місцем проживання через оголошення на офіційному сайті Судової влади України.

Відтак, відповідач вважається належним чином повідомленим про розгляд справи.

Відзив на позов не надходив.

За змістом ч. 4 ст.223, ч. 1 ст.280 ЦПК України, суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів, якщо відповідач, будучи належним чином повідомленим про дату, час і місце розгляду справи у судове засідання не з`явився без поважних причин або без повідомлення причин неявки та не подав відзив на позов, якщо позивач не заперечує проти такого вирішення справи.

Відповідно до ч. 2ст. 247 ЦПК України, у зв`язку з відсутністю сторін, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Заяви та клопотання, інші процесуальні дії у справі:

09.05.2024 року ухвалою Черкаського районного суду Черкаської області прийнято позов до розгляду з відкриття провадження та визначенням розгляду в порядку загального позовного провадження з викликом сторін.

19.07.2024 року до канцелярії Черкаського районного суду надійшла заява від прокурора Черкаської окружної прокуратури про проведення підготовчого судового засідання без їх участі.

Ухвалою Черкаського районного суду Черкаської області від 19.07.2024 року закрите підготовче засідання та призначена справа до судового розгляду.

19.09.2024 року через підсистему Електронний суд надійшла заява від представника Леськівської сільської ради про розгляд справи без їх участі, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

20.09.2024 року до канцелярії Черкаського районного суду Черкаської області надійшла заява від представника Черкаської окружної прокуратури про розгляд справи без їх участі, позовні вимоги просить задоволити.

Встановлені судом обставини:

23.05.2017 року ОСОБА_2 придбав на підставі договору купівлі-продажу комплексу, комплекс будівель, що розташований по АДРЕСА_1 . Земельна ділянка, площею 1,0690 га, кадастровий номер 7124988500:02:001:0326, на якій знаходиться комплекс не приватизована.

Зазначений комплекс будівель розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 7124988500:02:001:0326 площею 1,0690 га, зареєстрованій в Державному земельному кадастрі 04.05.2017 міськрайонним управлінням у Черкаському районі та м. Черкаси Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі з кодом виду цільового призначення 11.02 для розміщення та експлуатації основних , підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно речові права ОСОБА_3 на земельну ділянку за кадастровим номером 7124988500:02:001:0326 по АДРЕСА_1 не зареєстровані.

Згідно інформації з Реєстру прав власності на нерухоме майно право власності на земельну ділянку кадастровий номер 7124988500:02:001:0326 зареєстровано 20.02.2024 року за Леськівською сільською радою на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності.»

Рішень про передачу даної земельної ділянки у власність чи користування Чинар Серкан Леськівська сільська рада не приймала, договорів оренди з власником нерухомого майна не укладала.

Органом місцевого самоврядування підтверджено, що ОСОБА_2 використовує земельну ділянку кадастровий номер 7124988500:02:001:0326 площею 1,0690 га по АДРЕСА_1 без правовстановлюючих документів, плату за користування не здійснює, доступ до земельної ділянки обмежений парканом.

Згідно листа №365/04*-24 від 27.02.2024 року Виконавчим комітетом на адресу ОСОБА_2 направлявся лист про вжиття заходів, щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що знаходиться по АДРЕСА_1 , яка розташована в адміністративних межах Леськівської сільської ради, шляхом укладення догоору оренди землі, але відповіді не отримано.

З огляду на те, що ОСОБА_2 з травня 2017 року користується вищезазначеною земельною ділянкою без оформлення правовстановлюючих документів, відтак, без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав би заплатитти за користування нею. Так, ОСОБА_2 , відповідно до положень ст.1212 Цивільного кодексу України повинен повернути ці кошти власнику земельної ділянки територіальній громаді в особі Леськівської сільської ради.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 13.09.2023 №НВ-7100526072023 вартість земельної ділянки з кадастровим номером 7124988500:02:001:0326 становить- 663742,1 грн.

Рішенням Леськівської сільської ради від 22.01.2021 №4-19/VIII встановлено ставку орендної плати за земельні ділянки для розміщення об`єктів промисловості, транспорту та іншого призначення (виробниче використання) на 2021 рік-21%.

Рішенням Леськівської сільської ради від 15.02.2022 №18-21/VIII встановлено ставку орендної плати за землі промисловості з кодом виду цільового призначення 11.01.-11.05 (землі надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, іх під`їзних шляхівч, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд) на 20022 рік- 12%.

Рішенням Леськівської сільської ради від 28.02.2023 №28-19/VIII встановлено ставку орендної плати за землі промисловості з кодом виду цільового призначення 11.01.-11.05 (землі надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, іх під`їзних шляхівч, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд) на 2023 рік- 12%.

Рішенням Леськівської сільської ради від 05.03.2024 №37-13/VIII встановлено ставку орендної плати за землі промисловості з кодом виду цільового призначення 11.01.-11.05 (землі надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, іх під`їзних шляхівч, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд) на 2024 рік- 12%.

Згідно інформації Леськівської сільської ради від 27.02.2024 заборгованість ОСОБА_2 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7124988500:02:001:0326 площею 1,0690 га по АДРЕСА_1 за період 01.03.2021 по 31.12.2023 становить 225854 грн.16 коп. Враховуючи розрахунок наданий органом місцевого самоврядування в межах строку позовної давності за період з 26.04.2021 року по 25.04.2024 року становить 239096 гривень 17 копійок.

Недоотримання територіальною громадою коштів від орендної плати за землі комунальної власності у розмірі 239096,17 грн. , які мали бути сплачені відповідачем, суттєво ослаблює дохідну частину місцевого бюджету та може призвести до неможливості покриття місячних видатків і як наслідок до необхідності державного забезпечення збалансування місцевого бюджету.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 25.04.2024 року, ОСОБА_2 має на праві приватної власності комплекс будівель, що розташований в АДРЕСА_1 в

Норми права, що підлягають застосуванню:

Відзиву на позовну заяву від відповідача до суду не надійшло.

Згідно ч. 8 ст. 178 ЦПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений законом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо даних про права та взаємовідносини сторін, суд вважає можливим вирішити справу на підставі наявних у ній матеріалів.

Відповідно до ч.1ст. 81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно ч. 1 ст. 13 Конституції України - земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За правилами ст.12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить в тому числі: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ст. 125 Земельного Кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126 ЗК України).

За приписами ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист правгромадян таюридичних осібна земельніділянки здійснюєтьсяв томучислі шляхом: відшкодування заподіяних збитків.

Водночас, відповідно пункту д) ч. 1 ст. 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Згідно ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 3, пункту 5 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93 р. N 284, відшкодуванню підлягають збитки власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше ніж протягом одного місяця після затвердження актів комісій, а у разі вилучення (викупу) земельних ділянок - після прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок в межах їх повноважень у період до державної реєстрації підприємством, установою, організацією або громадянином речового права на земельну ділянку у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до усталеної судової практики, які викладена і у Постанові Верховного Суду від 23.05.2018 року №629/4628/16-ц зазначено, що за змістом приписів глав 82 і 83ЦК Українидля деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна у набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності у деліктних зобов`язаннях. Натомість, для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені і яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Проте, враховуючи приписи частини другоїстатті 120 ЗК України, не є правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій ці будинок, будівля, споруда розташовані.

Особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно (частина першастатті 1212 ЦК України).

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першоїстатті 1212 ЦК України.

Позиція та висновки суду за результатами розгляду справи:

Отже ОСОБА_2 правомірно володіє на підставі договору купівлі-продажу комплексу від 23.05.2017 року лише комплексом будівель, що розташований по АДРЕСА_1 . З моменту виникнення права власності на вказане нерухоме майно у відповідача виник обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, яка знаходиться під нежитловою будівлею. Однак відповідач не вчинив ніяких дій на укладення договору оренди з позивачем.

Згідно з положеннями частини першоїстатті 1214 ЦК Україниособа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави.З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.

Фактично відповідач міг дізнатися про те, що набув земельну ділянку без достатньої правової підстави від нотаріуса, який посвідчував договір купівлі-продажу комплексу будівель та/або в органі місцевого самоврядування в адміністративних межах якого знаходиться даний комплекс будівель, та/або скориставшись правовою допомогою у будь-якої особи, якій законом надано право надавати таку допомогу.

Безпідставне набуття ОСОБА_2 спірної земельної ділянки не є результатом протиправного діяння, а є наслідком законних дій, а саме придбання відповідачем у власність комплексу будівель, які розташовані на спірній земельній ділянці.

Правочин, за яким переходить право власності на житлові будинки, будівлі, споруди, тягне за собою перехід права на земельну ділянку, на якій знаходиться відповідне нерухоме майно. Новий власник будинку (будівлі, споруди) у зв`язку з цим не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно доЗакону України «Про державну реєстрацію речових прав на майно та їх обтяжень».

Таким чином, з огляду на те, що речові права відповідача на земельну ділянку не реєструвались, останній не набув належних прав власності або користування щодо земельної ділянки, а тому він використовує земельну ділянку без достатніх правових підстав.

Отже, у зв`язку з тим, що правова підстава для набуття (збереження) майна - земельної ділянки, по площею 1,0690 га, з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, кадастровий номер 7124988500:02:001:0326, що розташована в АДРЕСА_1 ,у відповідача відсутня, у Леськівської сільської ради Черкаського району Черкаської області, яка є власником спірної земельної ділянки, правомірно виникло право на стягнення коштів, отриманих безпідставно, як суми, яку мав би отримати сільський бюджет.

Відповідач не є власником та постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата.

ПК України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст. 14.1.36, 14.1.125, 288.5 ПК України).

Черкаською окружною прокуратурою, яка діє в інтересах Леськівської сільської ради обґрунтовано, що ОСОБА_2 фактично одержав дохід у результаті нездійснення орендної плати за земельну ділянку, в період з 26.04.2021 року по 25.04.2024року , у розмірі 239 096, 17 грн.

Враховуючи вищевикладене, суд дослідивши усі обставини справи та надавши оцінку зібраним у справі доказам, на підставі повного та всебічного розгляду справи встановив, що спірні правовідносини є кондиційними, а не деліктними як на те посилається позивач, у зв`язку з чим позов підлягає до задоволення на підставі ст.. 1212 ЦК України, яка передбачає, що фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки.

Судові витрати:

Згідно ч. 1ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. З відповідача на користь позивача необхідно стягнути документально підтверджений судовий збір у розмірі 3586,44 грн.

Керуючись ст.ст. 263-265, 280 ЦПК України суд, -

в и р і ш и в :

Позов заступника керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Леськівської сільської ради до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою задоволити повністю.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Леськівської сільської ради Черкаського району Черкаської області безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою за період з 26.04.2021 року по 25.04.2024 року .в сумі 239 096 (двісті тридцять дев`ять тисяч дев`яносто шість) грн. 17 (сімнадцять) коп

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Черкаської окружної прокуратури судовий збір у розмірі 3586 (три тисячі п`ятсот вісімдесят шість) грн. 44 (сорок чотири) коп.

Ознайомитись з повним текстом судового рішенням, в електронній формі, сторони можуть за веб-адресою Єдиного державного реєстру судових рішень: http://www.reyestr.court.gov.ua/.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення не було вручене в день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його переглядякщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи апеляційні скарги на рішення можуть бути подані протягом 30 днів з дня його складення через суд першої інстанції до апеляційного суду Черкаської області або безпосередньо до апеляційного суду Черкаської області.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя: Є. П. Тептюк

СудЧеркаський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення20.09.2024
Оприлюднено26.09.2024
Номер документу121851366
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —707/1157/24

Рішення від 20.09.2024

Цивільне

Черкаський районний суд Черкаської області

Тептюк Є. П.

Ухвала від 19.07.2024

Цивільне

Черкаський районний суд Черкаської області

Тептюк Є. П.

Ухвала від 09.05.2024

Цивільне

Черкаський районний суд Черкаської області

Тептюк Є. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні