Рішення
від 25.09.2024 по справі 926/985/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 вересня 2024 року м. ЧернівціСправа № 926/985/24

Господарський суд Чернівецької області у складі судді Володимира Байталюка, за участю секретаря судового засідання Лілії Кушлак, розглянувши матеріали справи

за позовом акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південно-Західна залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця»

до товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова компанія «Українська Борошномельна»

про стягнення заборгованості в сумі 177663,84 грн

Представники сторін не з`явилися.

1. Короткий зміст позовних вимог.

Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південно-Західна залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» звернулося з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова компанія «Українська Борошномельна» у змісті якого просить суд стягнути з відповідача борг в сумі 177663,84 грн.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що у березні 2023 року на станцію Бахмач-Гомельський на адресу одержувача відповідача прибувало 35 порожніх власних (орендованих) вагонів, з-під вивантаження зерна (вантаж 2-го класу), під наступне навантаження. Платником за дані перевезення виступав одержувач відповідач.

По прибуттю на станцію Бахмач-Гомельський на підставі заповненої вантажовідправником графи 20 накладних (вказано з-під якого вантажу та під наступне навантаження) було проведено автоматично розрахунки провізної плати з застосуванням виняткового тарифу 2005 з коефіцієнтом 3,205 з-під вантажу 2-го класу.

Відповідно до умов додаткової угоди № 1 до Договору № 3666 від 29.01.2021 про подачу та забирання вагонів при станції Бахмач-Гомельський Південно-Західної залізниці, укладеного між акціонерним товариством «Українська залізниця» та товариством з обмеженою відповідальністю «Строй Центр» були внесені зміни до пункту 16 вищезазначеного Договору, а саме, «В зв`язку з надходженням на під`їзну колію власних або орендованих вагонів, та потребою відстоювання їх на під`їзній колії, а також для запобігання накопичення їх на коліях станції Бахмач-Гомельський, на під`їзній колії може одночасно знаходитися 40 вагонів (в т.ч. на колії № 1 10 вагонів, на колії № 4 20 вагонів, на колії № 40 10 вагонів)».

На підставі тристоронньої Заявки (угоди) між станцією Бахмач-Гомельський, власником під`їзної колії ТОВ «Строй Центр» та відповідачем в період з 31.03.2023 по 30.04.2023 на під`їзні колії відстоювання ТОВ «Строй Центр» були подані вищезазначені порожні власні (орендовані) вагони, які після відстоювання були виставлені з під`їзної колії згідно пам`яток №№ 147, 148, 160, 161, 162, 163, 166, 176, 186, 189, 191, 192, 207, 208, 210, 218 та відправлені в порожньому стані за новим призначенням згідно накладних №№ 34551671, 34609180, 34604207, 34615153, 34638080, 34744912, 34773408, 34774893, 34941559, 32032930, 32032963.

В пам`ятках про подавання вагонів форми ГУ-45 №№ 134, 135, 136, 175, 183, 187 зазначається, що місцем подавання вагонів були колії відстою № 1 (стрілка 19) та №№ 4, 40 (стрілка 17) з приміткою «відст».

При здійсненні остаточних розрахунків за перевезення на станції призначення Бахмач-Гомельський розрахунок провізної плати було автоматично розраховано з використанням виняткового тарифу 2005 з застосуванням коефіцієнту 3,205 через внесені вантажовідправником дані в графу 20 накладних («з-під вантажу», «під наступне навантаження»). Оскільки на станції Бахмач-Гомельський вагони завантажені не були, тариф за перевезення порожніх вагонів зі станцій відправлення до станції Бахмач-Гомельський підлягає перерахунку з застосуванням виняткового тарифу 2006 з коригуючим коефіцієнтом 5,139 згідно вимог наказу Міністерства інфраструктури від 22.06.2022 № 441 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.06.2022 за № 689/38025.

Таким чином, недостовірність інформації, зазначеної в графі 20 накладних, фактичним обставинам, тобто, фактичне перебування вагонів відповідача не під навантаженням, а у відстої призвело до того, що плату було стягнуто і сплачено відповідачем без коригування (винятковий тариф № 2005 замість виняткового тарифу № 2006) у сумі 290819 грн (без врахування ПДВ).

В результаті вищезазначеного позивачем недоотримано суму тарифу 175488,30 грн без ПДВ.

2. Короткий зміст заперечень проти позову товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова компанія «Українська Борошномельна».

Відповідач, позовні вимоги не визнає повністю, вважає їх безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.

14 лютого 2023 року ТОВ «Торгова компанія «Українська борошномельна» (далі - відповідач) уклало з АТ «Укрзалізниця» (далі - позивач) Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 8238928 (далі - Договір). На виконання умов Договору, Сторонами було укладено Специфікацію до Договору № 2 від 14 листопада 2022 року.

Згідно з пунктом 6 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (далі - Правила), усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

Порожні власні вагони, які перевозяться залізницею за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, мають статус «вантажу», який залізниця зобов`язана доставити на станцію призначення у цілості та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній.

У березні 2023 року відповідачем було направлено спірні вагони на станцію Бахмач, і як зазначено у накладних, вони відправлялися «під завантаження», що підтверджується також інформацією в додатках. Вантажовідправником мало стати ТОВ «Верітас Інвест Груп», однак у зв`язку із непередбачуваними обставинами, викликаними фінансовими розбіжностями, ТОВ «Верітас Інвест Груп» не змогло провести завантаження поданих вагонів, що у подальшому призвело до необхідності переадресації таких вагонів.

Відповідно до статті 2 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, Статут залізниць України (далі Статут) визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.

Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (далі - залізничні під`їзні колії) (ст. 3 Статуту).

Відповідно Статуту залізниць України, одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами.

Якщо подання вантажовідправнику на його замовлення порожніх спеціальних вагонів затримується з вини вантажовідправника, з нього стягується плата за весь час затримки вагонів на станції навантаження. Якщо вантажовідправник заявить про відмову від цих вагонів, плата нараховується до моменту одержання відмови.

У разі відмови від раніше замовлених спеціальних вагонів, з вантажовідправника стягується плата за пробіг цих вагонів від станції, з якої вони були відправлені, до станції навантаження, але не більш як за 300 кілометрів. Зазначена плата не стягується, якщо ці вагони були використані на станції навантаження іншим вантажовідправником протягом доби з моменту їх прибуття.

У Правилах переадресування вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20 серпня 2001 року № 542, зазначено, що зміна станції призначення або разом з нею і одержувача вантажу (переадресування) здійснюється у порядку, передбаченому статтею 44 Статуту залізниць України.

Переадресування здійснюється за заявою відправника, одержувача або експедитора (за дорученням), які є відповідальними перед попереднім одержувачем за наслідки такої зміни і зобов`язані відрегулювати розрахунки між відправниками, попередніми адресатами та фактичними одержувачами.

Переадресування вантажу здійснюється за первинними документами (із внесенням відповідних змін) і з оформленням перевезення новими перевізними документами (крім імпортних та транзитних вантажів) в паперовому або електронному виглядах, що обумовлюється в наказі па переадресування.

Переадресування порожніх власних та орендованих вагонів і контейнерів провадиться згідно з цими Правилами.

Зміна станції призначення порожніх власних вагонів перевізника здійснюється без стягнення зборів, пов`язаних з переадресуванням.

3. Хід розгляду справи та короткий зміст ухвал суду.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.04.2024 позовну заяву передано на розгляд судді Байталюку В. Д.

Ухвалою суду від 10.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 02.05.2024.

02.05.2024 на адресу Господарського суду Чернівецької області від представниці позивача надійшло письмове клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату у зв`язку із її перебуванням на лікарняному з 01.05.2024.

Ухвалою суду від 02.05.2024 відкладено підготовче засідання на 23.05.2024.

10.05.2024 на адресу Господарського суду Чернівецької області від відповідача надійшов відзив в якому позовні вимоги не визнає та просить суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі з підстав зазначених у відзиві.

17.05.2024 на електронну поштову скриньку Господарського суду Чернівецької області від представниці позивача надійшло клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконферцзв`язку із забезпеченням її у Конотопському міськрайонному суді Сумської області.

Ухвалою суду від 20.05.2024 відмовлено у задоволенні клопотання представниці позивача акціонерного товариства «Українська залізниця», про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

Ухвалою суду від 23.05.2024 відкладено підготовче засідання на 10.06.2024.

06.06.2024 на електронну поштову скриньку Господарського суду Чернівецької області від представниці позивача надійшло клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконферцзв`язку із забезпеченням її у Конотопському міськрайонному суді Сумської області.

Ухвалою суду від 10.06.2024 задоволено клопотання акціонерного товариства «Українська залізниця» про участь у підготовчому судовому засіданні призначеному на 10.06.2024 в режимі відеоконференції.

У судовому засіданні, 10.06.2024, суд постановив протокольну ухвалу якою продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 01.07.2024. Судове засідання призначено в режимі відеоконференцзв`язку за участю представниці акціонерного товариства «Українська залізниця» Матях Н. І. відповідальність за забезпечення якого покладено на Конотопський міськрайонний суд Сумської області.

У судовому засіданні, 01.07.2024, оголошено перерву до 05.07.2024. Судове засідання призначено в режимі відеоконференцзв`язку за участю представниці акціонерного товариства «Українська залізниця» Матях Н. І. відповідальність за забезпечення якого покладено на Конотопський міськрайонний суд Сумської області.

02.07.2024 на електронну поштову скриньку Господарського суду Чернівецької області від представника позивача надійшла відповідь на відзив в якій зазначає, що доводи зазначені у відзиві на позовну заяву вважати безпідставним та необґрунтованим, а позовні вимоги задовольнити в повному обсязі з підстав зазначених у відповіді на відзив.

У судовому засіданні, 05.07.2024, оголошено перерву до 23.07.2024. Судове засідання призначено в режимі відеоконференцзв`язку за участю представниці акціонерного товариства «Українська залізниця» Матях Н. І. відповідальність за забезпечення якого покладено на Конотопський міськрайонний суд Сумської області.

08.07.2024 на адресу Господарського суду Чернівецької області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому просить суд продовжити строк на його подання та відмовити в задоволенні позову у повному обсязі з підстав зазначених у відзиві.

09.07.2024 на електронну поштову адресу Господарського суду Чернівецької області від представниці позивача надійшов лист в якому просить суд долучити до матеріалів справи докази про направлення відповіді на відзив на позовну заяву з додатками відповідачу.

11.07.2024 через підсистему «Електронний суд» від представниці позивача надійшла аналогічна відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 19.08.2024 призначено підготовче засідання на 02.09.2024. Судове засідання призначено в режимі відеоконференцзв`язку за участю представниці акціонерного товариства «Українська залізниця» Матях Н. І. відповідальність за забезпечення якого покладено на Конотопський міськрайонний суд Сумської області.

02.09.2024 представники сторін у судове засідання не з`явилися.

Однак, представник позивача Матях Н. І. не вийшла на зв`язок для слухання справи в режимі відеоконференцзв`язку у Конотопському міськрайонному суді Сумської області через оголошену 02.09.2024 у Сумській області сигналу «Повітряна тривога», яка тривала 3 год. 13 хв. з 09:24 до 12:37, а тому судове засідання з розгляду справи № 926/985/24 не відбулось.

Ухвалою суду від 02.09.2024 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 16.09.2024. Судове засідання призначено в режимі відеоконференцзв`язку за участю представниці акціонерного товариства «Українська залізниця» відповідальність за забезпечення якого покладено на Конотопський міськрайонний суд Сумської області.

16.09.2024 через підсистему «Електронний суд» від представниці позивача надійшло клопотання в якому просить суд провести судове засідання без їхньої участі. Позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить суд задовольнити їх в повному обсязі.

У судове засідання, 16.09.2024, представники сторін не з`явилися.

4. Фактичні обставини справи, встановлені судом. Мотиви, якими керується суд та застосоване ним законодавство.

Відповідно до статті 306 Господарського кодексу України перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами (частина перша); суб`єктами відносин перевезення вантажів є перевізники, вантажовідправники та вантажоодержувачі (частина друга); загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами (частина п`ята).

Умови перевезення вантажів залізничним транспортом регулюються Законом України «Про залізничний транспорт», Статутом залізниць України затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 за № 457 та Правилами перевезення вантажів та іншими нормативними актами.

Згідно частини першої статті 3 Закону України «Про залізничний транспорт» законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із законів України «Про транспорт», Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України та інших актів законодавства України.

Статтею 8 Закону України «Про залізничний транспорт» перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах, що відповідно до розділу IV Статуту залізниць України передбачено і для взаємовідносин залізниці з підприємством, власником під`їзних залізничних колій.

Відповідно до положень частини п`ятої статті 307 Господарського кодексу України, які кореспондуються з положеннями частини другої статті 908 та статті 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами) (ч. ч. 1, 3 ст. 909 ЦК України).

Також обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом, визначені Статутом залізниць. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України (ст. 5 Статуту).

Стаття 6 Статуту залізниць України визначає, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до Статуту та правил і наданий залізниці разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажів, яка укладається між відправником і залізницею. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезень до станції призначення.

Взаємодія акціонерного товариства «Українська залізниця» (далі - позивач) з товариством з обмеженою відповідальністю «Торгова компанія «Українська Борошномельна» (далі - відповідач) щодо надання послуг, пов`язаних з перевезенням вантажів та проведенням взаєморозрахунків за ці послуги, здійснюється на підставі вимог Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 8238928 від 14.02.2023 (далі - Договір № 8238928), предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника пов`язаних з цим супутніх послуг і проведення розрахунків за ці послуги.

Згідно з п. 1.3 договору перевезення - це послуга, в процесі надання якої перевізник зобов`язується доставити довірений замовником вантаж до п. призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а замовник зобов`язується оплатити послуги у передбаченому Договором порядку. Перевезення оформлюється накладною відповідно до Договору, Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 зі змінами та доповненнями, Збірника Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, який затверджено наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356 (далі - Збірник тарифів) та Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів. Правил перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 № 873, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2009 за № 1030/7318, СМГС (Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення). КОТІФ (Конвенції про міжнародні залізничні перевезення) відповідно.

Надання послуг за цим Договором може підтверджуватись одним з таких документів: залізничною накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами (п. 1.4 договору).

Згідно з п.п. 2.1., 2.1.4. Договору замовник зобов`язаний сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за Договором з сум внесеної за кодом платника. Самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов Договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника.

Договір діє в межах України, зокрема і на території регіональної філії «Південно- Західна залізниця» АТ «Укрзалізниця». Так як, відповідач здійснює свою діяльність по отриманню та відправленню вантажів зі станції Бахмач-Гомельський регіональної філії «Південно-Західна залізниця» АТ «Укрзалізниця».

Згідно ст. 71 Статуту залізниць України взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій визначаються договором. Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на залізничній під`їзній колії встановлюється договором на експлуатацію залізничної колії (договором на подачу та забирання вагонів).

Згідно пункту 6 Розділу 56 Інструкції з ведення станційної комерційної звітності, затвердженої наказом Укрзалізниці від 04.06.2013 №147-Ц у разі подачі вагонів на під`їзну колію одержувачу (відправнику), який не є власником цієї колії, потрібна згода на це власника колії. Така згода має бути оформлена письмовою угодою власника колії з вантажовласником. У ній повинно бути обумовлено, хто (власник колії або вантажовласник) сплачує платежі за подавання, забирання вагонів, за маневрову роботу та за користування вагонами. При згоді з умовами угоди начальник станції дає дозвіл на подачу вагонів на під`їзну колію.

В даному випадку відповідач здійснює відправку вантажів з під`їзної колії товариства з обмеженою відповідальністю «СТРОЙ ЦЕНТР», яка розташована по станції Бахмач - Гомельський ПЗЗ на підставі трьохсторонньої заявки (угоди) між відправником, власником під`їзної колії та залізницею від 31.03.2023. Обов`язок здійснювати розрахунки за подачу-забирання вагонів, маневрову роботу, користування вагонами згідно трьохсторонньої заявки (угоди) покладено на власника вантажу, тобто, на відповідача.

Відповідно п.1 Договору про подачу та забирання вагонів з товариством з обмеженою відповідальністю «СТРОЙ ЦЕНТР» від 29.01.2021 № 3666 згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього Договору здійснюється подача, розставлення на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить Залізниці та примикає стрілочним переводом № 17, № 19 до колії № 29 по станції Бахмач-Гомельський і обслуговується локомотивом залізниці.

З огляду на зазначене, права й обов`язки сторін виникають як з умов укладеного сторонами договору, так і на підставі норм, встановлених актами законодавства, в тому числі нормативно-правовими актами, які регулюють відповідні правовідносини.

Відповідно до п. 1.1 Правил оформлення перевізних документів (далі - Правила), затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 № 863/5084, на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил.

Згідно п. 1.2. Правил накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником га залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

Згідно вимог п. 1.3. Правил - усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов`язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.

Пунктом 1.5. Правил передбачено, що перевезення власних (орендованих) локомотивів і вагонів у завантаженому та порожньому стані оформлюються перевізними документами, в яких у графі 20 «Найменування вантажу» відправником зазначається: для локомотивів і завантажених вагонів - «Власний (орендований) вагон (локомотив). Власник (орендар) (найменування власника, оператора, орендаря)»; для порожніх вагонів - «Порожній власний (орендований) вагон. 3-під ... (найменування вантажу). Власник (орендар) (найменування власника, оператора, орендаря). Направляється до пункту навантаження (в ремонт тощо)».

Згідно п. 5.1. Правил, заповнення накладної на станції призначення здійснюється згідно з додатком 3 до цих Правил.

У п. 24 затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 року № 457 Статуту залізниць України передбачено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Як вбачається з заповнених відправником накладних з відомостями у п. 20 про те, що перевозяться порожні власні вагони, вказано з-під якого вантажу та направляються до пункту навантаження під наступне навантаження.

З урахуванням цих умов відправлення вагонів, позивач, як залізниця, застосував до відповідача в п. 30 кожної накладної винятковий тариф 2005 так як відповідач являється платником тарифу по відправленню або по прибуттю вагонів на станцію призначення (ст. Бахмач-Гомельський) і відповідно була стягнута провізна плата у розмірі 290819 грн без ПДВ.

Міністерством транспорту і зв`язку України наказом від 26.03.2009 № 317 затверджено Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги. Для розрахунку плати за перевезення вантажів, у тому числі рейкового рухомого складу, порожніх контейнерів, за супроводження та охорону вантажів і за проїзд провідників потрібно, зокрема, згідно пунктів:

1.1.1. за Тарифним керівництвом № 4 залізниць України визначити відстань перевезення (далі - тарифна відстань).

1.1.2. Визначити характерні особливості перевезення вантажу (швидкопсувний, наливний, небезпечний, великоваговий, негабаритний спеціальний, військовий, з окремим локомотивом, на зчепі тощо) і застосувати відповідні правила розрахунків плати за перевезення.

1.1.5. Визначити належність вагона (контейнера) - перевізника, власний або орендований, у якому пред`являється до перевезення вантаж або перевезення у порожньому стані, і вибрати тарифну схему.

14.1. Плата за перевезення в порожньому стані власних або орендованих вагонів (після вивантаження та під навантаження, у ремонт або з ремонту, з провідниками) визначається за тарифною схемою 14.

На протязі березня - квітня 2023 року позивач надавав відповідачу послуги, пов`язані з перевезенням, але з боку відповідача виконання зобов`язань за Договором № 8238928 не виконувались протягом вказаного періоду в частині здійснення належних розрахунків за наданні послуги.

У березні 2023 року на станцію Бахмач-Гомельський на адресу одержувача ТОВ «Торгова компанія «Українська Борошномельна» прибувало 35 порожніх власних (орендованих) вагонів, з-під вивантаження зерна (вантаж 2-го класу), під наступне навантаження, а саме: вагон № 60029634 згідно накладної № 38911616, вагон № 63009245 згідно накладної № 101222, вагон № 63554646 згідно накладної № 40677973, вагон № 64021462 згідно накладної № 40678088, вагон № 63375836 згідно накладної № 101216, вагон № 64054505 згідно накладної № 101223, вагон № 64056674 згідно накладної № 40677957, вагон № 62078910 згідно накладної № 38905709, вагон № 63403489 згідно накладної № 38905691, вагон № 56101280 згідно накладної № 101267, вагон № 61577474 згідно накладної № 101259, вагон № 63469472 згідно накладної № 101266, вагон № 63746952 згідно накладної № 101271, вагон № 64021173 згідно накладної № 101270, вагон № 64057326 згідно накладної № 101268, вагон № 64226574 згідно накладної № 101269, вагон № 64236789 згідно накладної № 101272, вагон № 64880982 згідно накладної № 101258, вагон № 64979677 згідно накладної № 101257, вагон № 63746986 згідно накладної № 101338, вагон № 63747026 згідно накладної № 101336, вагон № 64096688 згідно накладної № 101343, вагон № 64225907 згідно накладної № 101344, вагон № 64226541 згідно накладної № 101360, вагон № 64244031 згідно накладної № 101337, вагон № 64244056 згідно накладної № 101359, вагон № 59481325 згідно накладної № 101422, вагон № 61909131 згідно накладної № 101421, вагон № 63604961 згідно накладної № 101419, вагон № 63734354 згідно накладної № 101416, вагон № 63734818 згідно накладної № 101417, вагон № 63735047 згідно накладної № 101418, вагон № 64226673 згідно накладної № 101425, вагон № 64226707 згідно накладної № 101423, вагон № 64244106 згідно накладної № 101426.

Платником за дані перевезення виступав одержувач - ТОВ «Торгова компанія «Українська Борошномельна», код платника 8238928.

По прибуттю на станцію Бахмач-Гомельський на підставі заповненої вантажовідправником графи 20 вищевказаних накладних (вказано з-під якого вантажу та під наступне навантаження) було проведено автоматично розрахунки провізної плати з застосуванням виняткового тарифу 2005 з коефіцієнтом 3,205 з-під вантажу 2-го класу.

Відповідно до умов додаткової угоди №1 до Договору №3666 від 29 січня 2021 року про подачу та забирання вагонів при станції Бахмач-Гомельський Південно-Західної залізниці, укладеного між акціонерним товариством «Українська залізниця» та товариством з обмеженою відповідальністю «Строй Центр» були внесені зміни до п.16 вищезазначеного Договору, а саме, «в зв`язку з надходженням на під`їзну колію власних або орендованих вагонів, та потребою відстоювання їх на під`їзній колії, а також для запобігання накопичення їх на коліях станції Бахмач-Гомельський, на під`їзній колії може одночасно знаходитися 40 вагонів (в т.ч. на колії № 1-10 вагонів, на колії № 4-20 вагонів, на колії № 40-10 вагонів)».

На підставі тристоронньої Заявки (угоди) між станцією Бахмач-Гомельський, власником під`їзної колії ТОВ «Строй центр» та ТОВ «Торгова компанія «Українська Борошномельна» в період з 31.03.2023 по 30.04.2023 на під`їзні колії відстоювання ТОВ «Строй центр» були подані вищезазначені порожні власні (орендовані) вагони, які після відстоювання були виставлені з під`їзної колії згідно пам`яток №№ 147, 148, 160, 161, 162, 163, 166, 176, 186, 189, 191, 192, 207, 208, 210, 218 та відправлені в порожньому стані за новим призначенням згідно накладних №№ 34551671, 34609180, 34604207, 34615153, 34638080, 34744912, 34773408, 34774893, 34941559, 32032930, 32032963.

В пам`ятках про подавання вагонів форми ГУ-45 №№ 134, 135, 136, 175, 183, 187 зазначається, що місцем подавання вагонів були колії відстою № 1 (стрілка 19) та №№4, 40 (стрілка 17) з приміткою «відст».

При здійсненні остаточних розрахунків за перевезення на станції призначення Бахмач-Гомельський розрахунок провізної плати було автоматично розраховано з використанням виняткового тарифу 2005 з застосуванням коефіцієнту 3.205 через внесені вантажовідправником дані в графу 20 накладних («з-під вантажу», «під наступне навантаження»). Оскільки, на станції Бахмач-Гомельський вагони завантажені не були, тариф за перевезення порожніх вагонів зі станцій відправлення до станції Бахмач- Гомельський підлягає перерахунку з застосуванням виняткового тарифу 2006 з коригуючим коефіцієнтом 5,139 згідно вимог наказу Міністерства інфраструктури від 22.06.2022 № 441 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.00.2022 за № 689/38025.

Розрахунок проводиться згідно схеми 14.1 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги за відстань перевезення з завантаженням до 12,5 т/вісь з застосуванням коефіцієнту 5,139 згідно вимог наказу Міністерства інфраструктури від 22.06.2022 № 441. Напіввагон - 4 осі.

Вагон № 60029634 згідно накладної № 38911616 відстань перевезення складає 693 км.

Схема 14.1 згідно Збірника тарифів- 428,4 за т/вісь

428,4x4x5,139=8806,20 грн

Стягнуто 5492,10 грн, підлягає оплаті 3314,10 грн без ПДВ (3976,92 грн з ПДВ).

Вагони №№ 63009245, 63375836, 64054505 згідно накладних №№ 101222, 101216, 101223 відстань перевезення складає 1145 км (Вадул-Сірет (експ.ЧФР)-Конотоп-1117 км, Конотоп переадресування на Бахмач-Гомельський 28 км)

Схема 14.1 згідно Збірника тарифів- 1117 км-670,80 за т/вісь, 28 км-18,70 за т/вісь

670,80x4x5,139=13789,00 грн

18,70x4x5,139=384,40 грн

13789,00+384,40=14173,40 грн за кожен вагон, стягнуто 8839,40 грн за кожен вагон, підлягає оплаті 5334,00 грн за кожен вагон.

Всього за 3 вагона підлягає оплаті: 5334,00x3=16002,00 грн

Вагони № 63554646, 64021462, 64056674 згідно накладних №№ 40677973, 40678088, 40677957 відстань перевезення складає 498 км. (Білозір`я-Бахмач-Гомельський-498 км).

Схема 14.1 згідно Збірника тарифів- 325,9 за т/вісь

325,9x4x5,139=6699,20 грн за кожен вагон, стягнуто 4178,00 грн за кожен вагон, підлягає оплаті 2521,20 грн за кожен вагон.

Всього за 3 вагона підлягає оплаті: 2521,20x3=7563,60 грн без ПДВ (9076,32 з ПДВ).

Вагони №№ 62078910, 63403489, 56101280, 61577474, 63469472, 63746952, 64021173, 64057326, 64226574, 64236789, 64880982, 64979677, 59481325, 61909131, 63604961, 63734354, 63734818, 63735047, 64226673, 64226707, 64244106 згідно накладних №№ 38905709, 38905691, 101267, 101259, 101266, 101271, 101270, 101268, 101269, 101272, 101258, 101257, 101422, 101421, 101419, 101416, 101417, 101418, 101425, 101423, 101426, відстань перевезення складає 1095 км (Вадул-Сірет (експ.ЧФР)- Бахмач-Гомельський 1095 км)

Схема 14.1 згідно Збірника тарифів- 1095км-670,80 за т/вісь

670,80x4x5,139=13789,00 грн за кожен вагон, стягнуто 8599,70 грн за кожен вагон, підлягає оплаті 5189,30 грн за кожен вагон.

Всього за 21 вагон підлягає оплаті: 5189,30x21=108975,30 грн.

Вагони №№ 63746986, 63747026, 64096688, 64225907, 64226541, 64244031, 64244056 згідно накладних №№ 101338, 101336, 101343, 101344, 101360, 101337, 101359 відстань перевезення складає 1147 км (Вадул-Сірет (експ.ЧФР) - Миколаїв- Дністровський-321км., Миколаїв-Дністровський переадресування на Бахмач-Гомельський - 826км).

Схема 14.1 згідно Збірника тарифів- 321км - 219,10 за т/вісь, 826км 512,80 за т/вісь

219,10x4x5,139=4503,80 грн

512,80x4x5,139=10541,10 грн

4503,80+10541,10=15044,90 грн за кожен вагон, стягнуто 9383,00 грн за кожен вагон, підлягає оплаті 5661,90 грн за кожен вагон.

Всього за 7 вагонів підлягає оплаті: 5661,90x7=39633,30 грн.

В результаті вищезазначеного АТ «Укрзалізниця» недоотримано суму тарифу 175488,30 грн без ПДВ з ПДВ 177663,84 грн.

Таким чином, як вбачається з вищевикладеного недостовірність інформації, зазначеної в графі 20 накладних, фактичним обставинам працівниками ст. Бахмач-Гомельський не була виявлена при прибутті вагонів відповідача, бо вважалося, що вагони дійсно ідуть під навантаження.

Внаслідок чого плату було стягнуто і сплачено відповідачем без коригування (винятковий тариф № 2005 замість виняткового тарифу № 2006) у сумі 290819 грн (без врахування ПДВ).

Фактичне перебування вагонів відповідача не під навантаженням, а у відстої підтверджується пам`ятками про подавання вагонів, пам`ятками про забирання вагонів та відомостями.

До того ж накладними на відправлення підтверджується відправлення вагонів в порожньому стані зі ст. Бахмач-Гомельський за новим призначенням.

Отже, внаслідок невірного використання виняткового тарифу АТ «Укрзалізниця» недоотримала плату з відповідача за перевезення 35 вагонів на загальну суму 175488,30 грн без ПДВ з ПДВ 177663,84 грн.

Позивач звертався з листом від 26.12.2023 до ТОВ «Торгова компанія «Українська Борошномельна» про сплату заборгованості. Однак, відповідач залишив листа без задоволення.

Відповідно до частини першої ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії. а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 ЦК України.

Відповідно до статті 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Стаття 627 ЦК України визначає, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ч. 1 ст. 628 ЦК України).

Згідно частини першої статті 638 ЦК України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Згідно приписів статей 525, 526 ЦК України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов га вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

У відповідності до частини першої статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Обставин наведених позивачем у позові відповідач належними та достатніми доказами не спростував.

Приписами статтей 76, 77 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно із статтей 78, 79 Господарського процесуального кодексу України, достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

За наведених вище обставин суд дійшов висновку про задоволення позову.

5. Розподіл судових витрат.

Відповідно до частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи обґрунтованість позову, судовий збір в розмірі 3028,00 грн підлягає стягненню з відповідача на користь акціонерного товариства «Українська залізниця».

Згідно положення частини п`ятої статті 240 Господарського процесуального кодексу України, оскільки учасники справи в судове засідання 16.09.2024 не з`явилися, рішення складено та підписано 25.09.2024.

Керуючись статтями 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В :

1.Позов акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південно-Західна залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» до товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова компанія «Українська Борошномельна» про стягнення заборгованості в сумі 177663,84 грн задовольнити.

2.Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова компанія «Українська Борошномельна» (60540, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Байраки, вул. Головна, буд. 16, код ЄДРПОУ 1755204) на користь акціонерного товариства «Українська залізниця» (03150, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) заборгованість за Договором № 8238928 від 14.02.2023 в сумі 177663,84 грн та 3028,00 грн судового збору.

Позивач акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Південно-Західна залізниця» акціонерного товариства «Українська залізниця» (03150, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815).

Відповідач товариство з обмеженою відповідальністю «Торгова компанія «Українська Борошномельна» (60540, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Байраки, вул. Головна, буд. 16, код ЄДРПОУ 1755204).

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення (якщо оголошено вступну та резолютивну частини рішення, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи з дня складання повного судового рішення).

Суддя Володимир БАЙТАЛЮК

Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: https://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення25.09.2024
Оприлюднено26.09.2024
Номер документу121858769
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —926/985/24

Судовий наказ від 16.10.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Рішення від 25.09.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 19.08.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 10.06.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 23.05.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 20.05.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 02.05.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 10.04.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні