Ухвала
від 25.09.2024 по справі 757/42253/24-к
ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

печерський районний суд міста києва

Справа № 757/42253/24-к

пр. 1-кс-36539/24

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 вересня 2024 року слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві клопотання старшого слідчого в особливо важливих справах Головного слідчого управління Національної поліції України старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 про передачу для управління до Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, -

В С Т А Н О В И В:

19.09.2024 старший слідчий в особливо важливих справах Головного слідчого управління Національної поліції України старший лейтенант поліції ОСОБА_3 , за погодженням із начальник шостого відділу управління процесуального керівництва та підтримання публічного обвинувачення Департаменту протидії злочинам, вчиненим в умовах збройного конфлікту Офісу Генерального прокурора ОСОБА_4 звернувся до слідчого судді із клопотанням про передачу для управління до Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами.

Клопотання обґрунтовує тим, що Головним слідчим управлінням Національної поліції України за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12024000000000347 від 08.02.2024 за підозрами: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 111, ч. 1 ст. 255, ч. 3 ст. 4362, ч. 1 ст. 111, ч. 2 ст. 436-1 КК України.

Під час проведення досудового розслідування встановлено, що в умовах суспільно-політичного життя України, після проголошення незалежності України, у окремих обласних центрах за підтримки низки проросійських політичних партій та рухів, активно створювалися антиукраїнські осередки для пособництва російській федерації у поширенні в інформаційному просторі України проросійських поглядів.

Так, за невстановлених слідством обставин, у громадянина України ОСОБА_5 , на той час мешканця Донецької області, який був прихильником вказаних поглядів, виник злочинний умисел направлений на проведення в інтересах російської федерації підривної діяльності проти України, шляхом втручання в інформаційну безпеку України, через поширення у засобах масової інформації у формі друкованих видань та медійних виступів, відомостей, які формують антиукраїнські настрої та спрямовані на підрив української державності, - тобто створення інформаційної експансії російської федерації проти України.

Усвідомлюючи, що вказана діяльність є протиправною та має високий ступінь суспільної небезпеки, зумовлена тяжкими наслідками, у зв`язку з чим потребує чітких та узгоджених дій значної кількості людей, приблизно у 2002 році більш точної дати не встановлено, ОСОБА_5 використовуючи прихильність та симпатію окремих громадян України, які поділяли його погляди, створив за їх допомогою у невстановленому місці, на території України стійке ієрархічне об`єднання, - злочинну організацію з метою вчинення проти основ національної безпеки України тяжких та особливо тяжких злочинів.

Загальне керівництво злочинною організацією ОСОБА_5 , взяв на себе та розподілив ролі між її учасниками. Функції керівників структурних частин злочинної організації ОСОБА_5 доручив особам із його найближчого оточення, а саме ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

На керівників структурних частин злочинної організації, покладалися завдання із формування цих частин, керівництво ними, підготовка планів вчинення злочинів, об`єднання інших співучасників, розподіл ролей між ними, координування діяльністю співучасників, розподілення їхніх обов`язків та функції, пошук та залучення до участі у злочинній організації інших членів, здійснення організаційного та матеріального забезпечення діяльності підконтрольної структурної частини, так і злочинної організації в цілому, зокрема, придбання чи оренда приміщень, автотранспорту, комп`ютерної техніки, засобів зв`язку та інших речей та предметів, послуги з охорони приміщень, видача винагороди учасникам злочинної організації, створення, придбання та використання суб`єктів господарювання для прикриття злочинної діяльності, пов`язаної із поширенням в засобах масової інформації антиукраїнських настроїв, пошук та залучення фінансових ресурсів, тощо.

Згідно розподілу виконуваних функцій, роль виконавців у злочинній організації відведено ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_5 і іншим невстановленим учасникам.

Основні завдання виконавців у злочинній організації під керівництвом ОСОБА_5 полягали в організації діловодства, документообігу, ведення, бухгалтерського і податкового обліку та звітності підконтрольних підприємств, створених та придбаних для здійснення протиправної діяльності, розподіл коштів та майна, укладення від імені створених організацій відповідних господарських договорів, формування єдиного інформаційного середовища як в Україні так і за її межами, для забезпечення високого рівня організації конструктивної колективної взаємодії учасників та вербування нових учасників.

Інші учасники злочинної організації, будучи обізнаними у злочинних планах ОСОБА_5 відповідно до відведених їм ролей здійснювали заходи жорсткої конспірації приміщень, в яких знаходились керівники злочинної організації і окремі її структурні частини, встановлювалися обмеження у спілкуванні рядових співробітників між собою з приводу виконуваної роботи, а також маскування протиправної діяльності під виглядом легальної громадської діяльності.

Основною вимогою до керівників окремих структурних частин та виконавців злочинної організації, було беззаперечне підкорення ОСОБА_5 та готовність виконати його злочинні вказівки всупереч вимогам законів України.

Всі керівники злочинної організації в особі її лідера ОСОБА_5 планували та координували свої дії з єдиною метою - досягнення організацією своїх загальних цілей.

Кожен керівник та учасник злочинної організації був обізнаний із загальним планом діяльності організації щодо сфер та напрямів вчинення злочинів, знав, які конкретно функції згідно з єдиним планом покладаються безпосередньо на нього та підконтрольну йому структурну частину злочинної організації, а також те, що інші очевидні і обов`язкові для вчинення злочинів пункти плану виконуються іншими учасниками цієї злочинної організації.

Місцями розташування учасників злочинної організації ОСОБА_5 визначено офісні приміщення в АДРЕСА_1 , та інші приміщення, які використовувалися на підставі відповідних договорів.

Упродовж 2002-2023 років ОСОБА_5 до участі в злочинну організацію та вчиненні злочинів схилено низку інших осіб та вибудовано його ієрархічну структуру, яка полягала у підпорядкуванні ОСОБА_5 всіх учасників окремих структурних частин злочинної організації; встановленні порядку керування іншими учасниками; наявності системно-структурної побудови злочинної організації; встановлення функціональних зв`язків та принципів взаємозалежності її учасників та структурних частин при здійсненні спільної злочинної діяльності; наявності загального керівництва (інших керівників) структурних частин злочинної організації; чітко визначеної підпорядкованості учасників такої організації керівникам її структурних частин; наявності вертикальних зв`язків між вищими та нижчими частинами злочинної організації.

Цим складом керівників та учасників злочинної організації, під керівництвом ОСОБА_5 та відповідно до розроблених ним планів, вищевказаними особами, кожен з яких виконував заздалегідь відведену йому роль і конкретно визначені завдання, у період з 2002 по 2023 роки вчинено злочинні дії, що мають ознаки тяжких та особливо тяжких злочинів проти основ національної безпеки України.

З метою досягнення цілей та завдань злочинної організації, згідно розроблено плану та відведеної ролі, ОСОБА_8 упродовж 2002 - 2006 років за допомогою підконтрольних учасників, підготувала за невстановлених слідством обставин та невстановленому місці, за своїм авторством низку романів та книг російською мовою з метою поширення прихованих у них відомостей, які завуальовані у форму художньої літератури та спрямовані проти інформаційної безпеки України в інтересах російської федерації.

Для легалізації вказаної літератури ОСОБА_8 за допомогою інших учасників злочинної організації упродовж 2002-2006 років зареєструвала в ДП «Український інститут інтелектуальної власності» авторські права під авторством (псевдонімом) « ОСОБА_8 » на наступні власні видання: роман «ІНФОРМАЦІЯ_36 »; роман «ІНФОРМАЦІЯ_37»; книга « ІНФОРМАЦІЯ_7 »; книга « ІНФОРМАЦІЯ_8 »; книга « ІНФОРМАЦІЯ_9 »; книга « ІНФОРМАЦІЯ_9 ».

У зазначених виданнях, ОСОБА_8 під авторством «ОСОБА_8», описується, що такі нації, як українці, росіяни й білоруси розглядаються нероздільно і щодо них застосовується єдина назва - слов`яни, або слов`янські народи, заперечується існування української нації, територія України розглядається як складова «території єдиної слов`янської держави».

Біографічні відомості персонажа «номо», який покликаний об`єднати слов`янські народи і врятувати все людство від глобальних катаклізмів є аналогічними до біографічних відомостей путіна в.в.

Автор цих творів у їх тексті прямо вказує на те, що ОСОБА_5 - являється прообразом героя «Сенсей», який проходив спецпідготовку у підрозділах Комітету державної безпеки (КДБ), та як агент російських спецслужб виконує завдання на території України. Пропагується культ особистості лідера організації - ОСОБА_5 .

З метою видання та розповсюдження вказаної літератури, злочинною організацією упродовж 2004-2019 років використано як самостійно створені суб`єкти підприємницької діяльності для її видання так і залучені.

Зокрема, відповідно до розподілу ролей, ОСОБА_10 з метою досягнення злочинною організацією очікуваних результатів, та поширення в інформаційному просторі України вказаної літератури протиправного характеру, 21.04.2004 як фізична особам зареєструвала підприємницьку діяльність та здійснювала видання вказаної літератури в інтересах російської федерації на шкоду інформаційної безпеки України.

Крім цього, з метою проведення підривної діяльності проти України в інтересах російської федерації, видання вказаної літератури здійснювалося через ТОВ Видавничий дім «Сенсей» (далі - ТОВ ВД Сенсей») (ЄДРПОУ 36354999), яке згідно плану злочинних дій зареєстровано 23.01.2009, одним із учасників злочинного угрупування ОСОБА_8 .

Іншим учасником злочинної організації, ОСОБА_10 за планом злочинних дій 27.12.2010 взято участь у заснуванні ТОВ ИД «Лотос» (ЄДРПОУ 37485582) через яке проводилася видавнича діяльність вищевказаної літератури.

Для пособництва російській федерації у поширенні як в інформаційному просторі України так за її межами проросійських поглядів пов`язаних із запереченням існування української нації, її мови, культури, традицій та в цілому державності; формуванні у світі негативного іміджу України шляхом поширення недостовірної інформації, керівниками та виконавцями окремих структурних підрозділів злочинної організації, зокрема ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , і іншими учасниками 11.03.2011 створено громадську організацію «Міжнародна організація «Лагода» (далі - ГО МО «Лагода») (ЄДРПОУ 37772005), головою правління якої обрано ОСОБА_7 , його заступником - ОСОБА_6 , а членом ревізійної комісії визначено ОСОБА_10 .

З метою поширення учасниками злочинної організації її протиправної діяльності, створено розгалужену мережу осередків під прикриттям ГО МО «Лагода» (ЄДРПОУ 37772005), у 18-ти (вісімнадцяти) обласних адміністративних одиницях України, зокрема у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій, Закарпатській, Запорізькій, Кіровоградській, м. Києві, Київській, Миколаївській, Одеський, Полтавський в м. Севастополі, Сумській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернігівській та АР Крим.

Крім цього, 24.03.2011 керівником окремого структурного підрозділу злочинної організації, зокрема ОСОБА_12 згідно злочинного плану створено ТОВ «Аллатра» (ЄДРПОУ 37633996), яке використовувалося його учасниками для здійснення діяльності пов`язаної із виданням книг, журналів та інших періодичних видань на шкоду інформаційній безпеці України.

Директором ТОВ «Аллатра» визначено ОСОБА_6 , який згідно відведеної йому злочинної ролі виконував доручення та вказівки ОСОБА_12 щодо здійснення на цьому напрямі злочинної діяльності.

На виконання пунктів плану розробленого злочинною організацією з метою вчинення тяжких та особливо тяжких злочинів проти основ національної безпеки України та згідно відведеної ролі між його учасниками, 26.10.2012, ОСОБА_7 на території російської федерації у м. Москва засновано ТОВ «Аллатра Русь», (ИНН 13231936) яке використовувалося його учасниками для видання та поширення вищевказаної літератури автором яких являлася ОСОБА_12 .

Учасником окремого структурного підрозділу ОСОБА_9 , за погодженням із лідером злочинної організації ОСОБА_5 за участі ОСОБА_8 а також директора ТОВ «Аллатра» - ОСОБА_6 , представника ГО МГО «Лагода» - ОСОБА_7 , 03.07.2014 створено громадську спілку «Міжнародний громадський рух «АллатРа» (далі ГС «МГР АллатРА») (ЄДРПОУ 39304584), яке використовувалося членами злочинної організації для поширення, в тому числі через медіа та інтернет ресурси, недостовірної інформації, для формування негативного іміджу України за її межами.

З метою залучення до злочинної організації нових учасників та їх легалізації під прикриттям як кандидатів у члени ГС МГР «АллатРа», 20.08.2014 відбулося позачергове засідання ГС «МГР «АллатРа» на якому зараховано до списку дійсних членів (учасників) ГС «МГР «АллатРа» десятки кандидатів, куди увійшли поряд із діючими як ОСОБА_10 , ОСОБА_6 , нові учасники.

Для розбудови окремого структурного підрозділу злочинної організації під назвою ГС «МГР «АллатРа», її учасником ОСОБА_9 разом із іншими невстановленими членами злочинної організації, упродовж жовтня-листопада 2014 року створено представництва громадської спілки у містах Кіровоград, Запоріжжя, Хмельницький, Ромни, Чернівці, Полтаві, Харкові, Одесі, Дніпропетровській обл., а також у містах російській федерації, зокрема у Москві, Калінінграді, Солнечногорську, а також у місті УФА Республіка Башкортостан.

У результаті на території України у м. Києві упродовж 2003-2019 років через низку підконтрольних видавництв, а саме ТОВ ВКТФ «Кобза» (ЄДРПОУ 31171120), ТОВ ИД «Лотос» (ЄДРПОУ 37485582), ТОВ ВД Сенсей» (ЄДРПОУ 36354999), ТОВ «Аллатра» (ЄДРПОУ 37633996), ФОП ОСОБА_10 , під авторством ОСОБА_8, видано тиражом близько 1 700 тисяч екземплярів вищевказаних книг, які розповсюджені серед різних верств населення.

Поряд з цим, з метою поширення недостовірної інформації для формування негативного іміджу України за її межами, упродовж 2004-2012 років здійснено розповсюдження вищевказаної літератури під авторством ОСОБА_8 у м. Москва російської федерації через видавництво «ОЛМА-ПРЕСС» ( код ОДРН 1027700265097) та м. Мінськ Республіка Білорусь, через видавництво ТОВ «Аллатра» (ЄДРПОУ 37633996) тиражом обсягом більше 200 тис. екземплярів.

Також, для поширення пропаганди вказаної літератури в англомовне середовище учасниками злочинної організації під керівництвом ОСОБА_5 у період 2009 року здійснено переклад книги ОСОБА_8 «ІНФОРМАЦІЯ_36» з російської на англійську «ІНФОРМАЦІЯ_45».

Крім цього, учасниками злочинної організації для досягнення поставлених цілей і завдань упродовж 2015-2023 років здійснювали поширення в маси зміст літератури авторства ОСОБА_8 під псевдонімом « ОСОБА_8 », через створені для цих цілей власні медіа та інтернет ресурси, а саме веб-сайт « ІНФОРМАЦІЯ_10 » ІНФОРМАЦІЯ_11 веб-сайт « ІНФОРМАЦІЯ_12 » ІНФОРМАЦІЯ_13 веб-сайт « ІНФОРМАЦІЯ_14 ОСОБА_13 » ІНФОРМАЦІЯ_15 веб-сайт « ІНФОРМАЦІЯ_16 » ІНФОРМАЦІЯ_17 веб-сайт «ІНФОРМАЦІЯ_38» ІНФОРМАЦІЯ_18 ІНФОРМАЦІЯ_15 YouTube-канал « ІНФОРМАЦІЯ_19 », веб-посилання: ІНФОРМАЦІЯ_20

За допомогою вказаних форм розповсюдження матеріалів відбувалося маніпулювання суспільною свідомістю, зокрема поширення інформації та формування у суспільстві ідеологеми перебудови світового устрою, інформації, що має пропагандистський характер, формували у суспільстві антиукраїнські настрої та розповсюджували інформацію, що має ознаки інформаційного впливу, спрямованого на підрив української державності.

Окрім цього, упродовж 2014-2019 років учасники злочинної організації під керівництвом ОСОБА_5 діючи згідно розподілу ролей між собою на вчинення тяжких та особливо тяжких злочинів, використовуючи підконтрольні організації, ТОВ ИД «Лотос» (ЄДРПОУ 37485582), ТОВ ВД Сенсей» (ЄДРПОУ 36354999), ТОВ «Аллатра» (ЄДРПОУ 37633996), ГС «МГР АллатРА» (ЄДРПОУ 39304584), ФОП ОСОБА_10 , для поширення та пропаганди комуністичного режиму здійснювали перевидання романів та книг ОСОБА_8 під псевдонімом « ОСОБА_8 », а також зміст цієї літератури поширювали через створені для цих цілей власні медіа та інтернет ресурси, а саме веб-сайт « ІНФОРМАЦІЯ_10 » ІНФОРМАЦІЯ_11 веб-сайт « ІНФОРМАЦІЯ_12 » ІНФОРМАЦІЯ_13 веб-сайт « ІНФОРМАЦІЯ_21 » ІНФОРМАЦІЯ_22 веб-сайт « ІНФОРМАЦІЯ_14 ОСОБА_13 » ІНФОРМАЦІЯ_15 веб-сайт « ІНФОРМАЦІЯ_16 » ІНФОРМАЦІЯ_17 веб-сайт «ІНФОРМАЦІЯ_38» ІНФОРМАЦІЯ_39, ІНФОРМАЦІЯ_15 веб-сайт «Представництво МГР «АллатРа» в Європейському союзі» ІНФОРМАЦІЯ_23

Зокрема, учасники злочинної організації, ОСОБА_8 та ОСОБА_10 , і інші невстановлені особи, діючи умисно на досягнення поставлених цілей та завдань злочинної організації під керівництвом ОСОБА_5 , всупереч вимогам Закону України від 09.04.2015 р. № 317-VIII «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» у період 2019 році, в м. Києві видали за допомогою підконтрольних компаній ТОВ ВД Сенсей» (ЄДРПОУ 36354999) та ФОП ОСОБА_10 четверте видання роману «ІНФОРМАЦІЯ_37», під авторством ОСОБА_8 у якому висвітлюється у позитивному контексті роль Об`єднаного державного політичного управління (далі ОДПУ), Комітету державної безпеки (далі КДБ), Народного комісаріату внутрішніх справ (далі НКВС) та інших радянських органів державної безпеки.

Вказане видання являє собою агітаційно-пропагандистський матеріал, де ідеалізується період перебування України у складі СРСР, позитивно висвітлюється роль радянської окупаційної влади та заперечення злочинів комуністичного тоталітарного режиму.

Шляхом розповсюдження вказаної літератури, учасники злочинної організації ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , ОСОБА_10 , ОСОБА_6 , ОСОБА_9 і інші невстановлені особи, під керівництвом ОСОБА_5 нав`язували невизначеному, але широкому колу осіб думку про велич колишнього радянського союзу, схиляючи окремі категорії осіб - передусім, з числа політичних і громадських діячів переходити на бік окупанта, підтримувати дії та рішення держави-агресора.

Продовжуючи злочинну діяльність на досягнення очікуваних результатів, в інтересах російської федерації, ОСОБА_5 , діючи згідно розподілу ролей між учасниками злочинної організації, використовуючи низку власних медіа та інтернет ресурсів, (інформаційну, технічну і іншу) діяльність яких забезпечували члени злочинної організації, ОСОБА_7 , ОСОБА_10 , ОСОБА_6 , ОСОБА_9 , та за їх допомогою упродовж 2022 року перебуваючи у невстановленому місці, як на території України так і за її межами, поширював матеріали, у яких міститься виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії російської федерації проти України, розпочатої у 2014 році, у тому числі шляхом представлення збройної агресії російської федерації проти України як внутрішнього громадянського конфлікту з використанням засобів масової інформації.

Зокрема, у період травня-червня 2022 року учасниками злочинної організації під керівництво ОСОБА_5 за невстановлених слідством обставин змонтовано ряд відеозаписів, які за допомогою підконтрольних засобів масової інформації, а саме YouTube-каналу « ІНФОРМАЦІЯ_19 » поширено для широкого кола людей в мережі Інтернет, під назвою :

- « ІНФОРМАЦІЯ_24 » ( ІНФОРМАЦІЯ_25

- «ІНФОРМАЦІЯ_40» за веб-посиланням ІНФОРМАЦІЯ_26

- « ІНФОРМАЦІЯ_41» за веб-посиланням ІНФОРМАЦІЯ_27

- «ІНФОРМАЦІЯ_42» за веб-посиланням ІНФОРМАЦІЯ_28

- « ІНФОРМАЦІЯ_29 » за веб-посиланням ІНФОРМАЦІЯ_30

- « ІНФОРМАЦІЯ_31 » за веб-посиланням ІНФОРМАЦІЯ_32

- « ІНФОРМАЦІЯ_43» за веб-посиланням ІНФОРМАЦІЯ_44.

- « ІНФОРМАЦІЯ_34 » (веб-посилання: ІНФОРМАЦІЯ_35

Свідоме виготовлення і поширення учасниками злочинної організації, ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , ОСОБА_10 ОСОБА_6 , ОСОБА_9 , під керівництво ОСОБА_5 вказаних відеоматеріалів, спрямовано на публічне заперечення збройної агресії російської федерації проти України, шляхом навмисного перекручування фактів, замовчування військових злочинів російської федерації і заперечення їх наслідків, публічні заклики до співпраці з державою-агресором шляхом «єднання» і «примирення», представлення збройної агресії російської федерації проти України, розпочатої у 2014 році, як внутрішнього громадського конфлікту.

Поширення даного матеріалу підпорядковане меті нав`язати серед окремих категорій населення (військовослужбовців, представників органів державної влади та місцевого самоврядування) хибну думку про безперспективність опору російським збройним формуванням і переходу до співпраці з державою-агресором у напрямі «порятунку всього людства», навмисне применшення масштабів військових злочинів російської федерації та відволікання уваги широкої громадськості від подій в Україні.

Неведені відеозаписи мають ознаки постановочного й такого, в якому ретельно продумано кожен вислів і заздалегідь погоджено сценарій. Настрій і загальний тон не відповідають реальній ситуації, а відчуття «любові» до агресора є неприродним і невластивим для осіб, які опинилися у зоні ведення бойових дій.

Крім цього, 24 лютого 2022 року збройними силами російської федерації, і іншими військовими формуваннями російської федерації здійснено вторгнення на територію суверенної держави Україна. Цього ж дня Указом Президента України №64/2022 введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який триває і по даний час.

У цей період ОСОБА_5 будучи керівником злочинної організації, поділяючи погляди російської федерації щодо вторгнення її збройними силами на територію України, діючи згідно плану та розподілу ролей між його учасниками, використовуючи наявні можливості злочинної організації за допомогою підпорядкованих керівників окремих структурних частин та виконавців активно спрямовував зусилля на вчинення особливо тяжкого злочину проти основ національної безпеки - державної зради, що виразилося у наданні іноземній державі допомоги в проведенні підривної діяльності проти України, в умовах воєнного стану, за таких обставин.

Зокрема, у першій половині 2022 року ОСОБА_5 , будучи громадянином України, являючись лідером злочинної організації, перебуваючи у невстановлених слідством місцях як на території України так і за її межами, за допомогою ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , ОСОБА_10 , ОСОБА_6 , ОСОБА_9 і інших невстановлених учасників злочинної організації, які згідно відведеної їм ролі своїми діями (порадами, вказівками, засобами тощо) забезпечували діяльність організації, використовуючи для прикриття злочинних дій, ідеологічні мотиви, діючи на шкоду інформаційній безпеці України за допомогою медіа та інтернет ресурсів, (як друкованих матеріалів так і інших видів усного мовлення), формував у суспільстві антиукраїнські настрої та розповсюджував інформацію, що має ознаки інформаційного впливу, спрямованого на підрив української державності чим надавав допомогу російській федерації в проведенні підривної діяльності проти України.

Так, у період травня 2022 року учасниками злочинної організації під керівництво ОСОБА_5 за невстановлених слідством обставин змонтовано відеозапис, який за допомогою підконтрольних засобів масової інформації, а саме YouTube-каналу « ІНФОРМАЦІЯ_19 » поширено для широкого кола людей в мережі Інтернет, під назвою : « ІНФОРМАЦІЯ_24 » ( ІНФОРМАЦІЯ_25

У вказаному відео-матеріалі чітко виражена і реалізована настанова на зниження сенсу визвольної боротьби українців проти російської збройної агресії, до можливої відкритої, демонстративної співпраці і єднання під егідою розбудови «Благотворчого суспільства» (рос.) «Созедательное общество», створення максимально сприятливих умов для встановлення та утвердження російського політичного і економічного впливу на Україну.

Психологічний і мовленнєвий вплив ОСОБА_5 за сутністю і змістом є вигідним у тому числі представникам військово-політичного керівництва російської федерації, метою яких є досягнення власних військово-політичних цілей в Україні.

Виражені у відеоматеріалах злочинної організації, а також зафіксованих у них висловлювання, в умовах військово-політичної та суспільно-політичної обстановки, яка склалася в Україні на період їх розповсюдження, є акціями вигідного інформаційно-політичного впливу і мають виражену спрямованість на: створення інформаційних приводів для антиукраїнської інформаційної діяльності; підрив морального духу та дезінформування населення України; формування негативного іміджу України у світі шляхом поширення недостовірної інформації; сприяння можливим зусиллям військово-політичного керівництва російської федерації та їхніх представників з втручання у внутрішню політику України; створення активного антидержавницького осередку, що виконує функції координаційного центру з пособництва державі-агресору - російській федерації, шляхом реалізації та підтримки рішень і дій держави-агресора з впровадження геополітичних концепцій перебудови світового устрою, в якому російська федерація претендує на роль світового гегемона; поширення друкованих видань і відеоматеріалів, зміст яких спрямований на співпрацю з державою-агресором в усіх сферах суспільно-політичного життя шляхом «єднання у форматі благотворчого суспільства»; публічне замовчування/ігнорування розпочатої російською федерацією збройної агресії проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії російської федерації проти України як внутрішнього громадського конфлікту; залучення до своїх лав представників органів державної влади та місцевого самоврядування, представників окремих політичних сил з метою легітимізації деструктивної ідеології МГР «АллатРа» і здобуття можливості впливати на процес прийняття управлінських рішень з певних питань; маніпулювання суспільною свідомістю шляхом поширення спотвореної, недостовірної інформації, а також деструктивної псевдорелігійної ідеології.

Усі вищезазначені форми, методи, прийоми маніпулювання містять стійкі загальні ознаки елементу (складової) комплексної інформаційно-психологічної операції - використання сукупності узгоджених, скоординованих і взаємопов`язаних форм, методів і прийомів психологічного впливу, інформаційно-психологічних заходів, спрямованих на цільову аудиторію з метою впровадження в її середовище необхідних ідеологічних і соціальних установок, формування необхідних стереотипів поведінки, трансформації в потрібному напрямку їх настроїв, почуттів, волі.

08 листопада 2023 року, в межах кримінального провадженні № 12022000000000261, ОСОБА_6 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень передбачених ч. 1 ст. 255, ч. 4 ст. 28, ч. 1 ст. 111, ч. 4 ст. 28, ч. 2 ст. 111, ч. 4 ст. 28, ч. 2 ст. 436-1, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 436-2 КК України.

Також, у межах кримінального провадження № 12022000000000261 від 21.03.2022 об`єкти нерухомого майна, а саме: земельна ділянка, кадастровий номер 3222486201:01:026:0004, площа (га): 0.1101, розташована за адресою: АДРЕСА_2 ; житловий будинок, загальна площа (кв.м): 309.9, житлова площа (кв.м): 95.2, Опис: житловий будинок літера "А", сарай "Б" гараж "В", огорожа 1-3, вигрібна яма № 4-5, свердловина №6, замощення №7, розташований за адресою: АДРЕСА_2 ; домоволодіння, загальна площа (кв.м): 462.1, житлова площа (кв.м): 111.5, Опис: в цілому складається з одного житлового будинку з надвірними будівлями та спорудами: літ.А житловий будинок; літ.Б літня кухня; I, II свердловина; №5 огородження; №6 заможення розташоване за адресою: АДРЕСА_3 ; земельна ділянка, кадастровий номер 3222486201:01:014:0022, площа (га): 0.1665, розташована за адресою: АДРЕСА_3 , що на праві приватної власності належить ОСОБА_6 визнано речовим доказом, та на це майно накладено арешт із забороною відчуження, розпорядження та користування відповідно до ухвали слідчого судді Печерського районного суду м. Києва від 25.10.2023 у справі № 757/48081/23-к.

08.02.2024 прокурором Офісу Генерального прокурора винесено постанову про виділення з кримінального провадження № 12022000000000261 матеріалів досудового розслідування щодо підозрюваних ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 255, ч. 4 ст. 28, ч. 1 ст. 111, ч. 4 ст. 28, ч. 2 ст. 111, ч. 4 ст. 28, ч. 2 ст. 436-1, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 436-2 КК України в окреме провадження та внесення відомостей про процесуальне рішення до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12024000000000347.

Сукупна вартість вищевказаних речових доказів становить понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Слідчий вказує, що вжиття заходів щодо управління вказаним арештованим майном спрямовані на захист інтересів осіб, які користувались даним майном, оскільки гарантує збереження його вартості, а також дає можливість збільшити цю вартість, тим самим компенсуються усі негативні наслідки застосування арешту.

У зв`язку з цим, з метою забезпечення збереження активів, на які ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м. Києва накладено арешт, виникла необхідність передати їх в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

В судове засідання слідчий не з`явися, про місце і час розгляду клопотання повідомлений належним чином. Слідчий подав до суду заяву про розгляд вказаного провадження у відсутність сторони обвинувачення, клопотання підтримав та просив його задовольнити.

Згідно норми ч. 4 ст. 107 КПК України фіксація за допомогою технічних засобів під час розгляду клопотання слідчим суддею не здійснювалась.

У відповідності до положень ст. 26 КПК України, сторони кримінального провадження є вільними у використанні своїх прав у межах та спосіб, передбачених цим Кодексом.

Зважаючи на ці положення закону та враховуючи принцип диспозитивності, суд визнав можливим прийняти рішення по суті клопотання у відсутність не з`явившихся осіб, оскільки їх не прибуття не перешкоджає розгляду клопотання на підставі наданих доказів.

Вивчивши клопотання та докази, якими обґрунтовується клопотання, надходжу до наступних висновків.

Головним слідчим управлінням Національної поліції України за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12024000000000347 від 08.02.2024 за підозрами: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 111, ч. 1 ст. 255, ч. 3 ст. 4362, ч. 1 ст. 111, ч. 2 ст. 436-1 КК України.

Під час проведення досудового розслідування встановлено, що в умовах суспільно-політичного життя України, після проголошення незалежності України, у окремих обласних центрах за підтримки низки проросійських політичних партій та рухів, активно створювалися антиукраїнські осередки для пособництва російській федерації у поширенні в інформаційному просторі України проросійських поглядів.

08 листопада 2023 року, в межах кримінального провадженні № 12022000000000261, ОСОБА_6 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень передбачених ч. 1 ст. 255, ч. 4 ст. 28, ч. 1 ст. 111, ч. 4 ст. 28, ч. 2 ст. 111, ч. 4 ст. 28, ч. 2 ст. 436-1, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 436-2 КК України.

Також, у межах кримінального провадження № 12022000000000261 від 21.03.2022 об`єкти нерухомого майна, а саме: земельна ділянка, кадастровий номер 3222486201:01:026:0004, площа (га): 0.1101, розташована за адресою: АДРЕСА_2 ; житловий будинок, загальна площа (кв.м): 309.9, житлова площа (кв.м): 95.2, Опис: житловий будинок літера "А", сарай "Б" гараж "В", огорожа 1-3, вигрібна яма № 4-5, свердловина №6, замощення №7, розташований за адресою: АДРЕСА_2 ; домоволодіння, загальна площа (кв.м): 462.1, житлова площа (кв.м): 111.5, Опис: в цілому складається з одного житлового будинку з надвірними будівлями та спорудами: літ.А житловий будинок; літ.Б літня кухня; I, II свердловина; №5 огородження; №6 заможення розташоване за адресою: АДРЕСА_3 ; земельна ділянка, кадастровий номер 3222486201:01:014:0022, площа (га): 0.1665, розташована за адресою: АДРЕСА_3 , що на праві приватної власності належить ОСОБА_6 визнано речовим доказом, та на це майно накладено арешт із забороною відчуження, розпорядження та користування відповідно до ухвали слідчого судді Печерського районного суду м. Києва від 25.10.2023 у справі № 757/48081/23-к.

08.02.2024 прокурором Офісу Генерального прокурора винесено постанову про виділення з кримінального провадження № 12022000000000261 матеріалів досудового розслідування щодо підозрюваних ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 255, ч. 4 ст. 28, ч. 1 ст. 111, ч. 4 ст. 28, ч. 2 ст. 111, ч. 4 ст. 28, ч. 2 ст. 436-1, ч. 4 ст. 28, ч. 3 ст. 436-2 КК України в окреме провадження та внесення відомостей про процесуальне рішення до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12024000000000347.

Частиною 8 статті 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» передбачено, що у разі надходження винесеного у межах наданих законом повноважень рішення прокурора, а також судового рішення, що набрало законної сили, яким скасовано арешт прийнятих в управління активів, Національне агентство у триденний строк повертає їх законному власнику.

Статтею 2 КПК України передбачено, що завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.

Відповідно до статті 131 КПК України заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження.

Частиною 1 першої статті 170 КПК України передбачено, що арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна.

Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження.

При винесенні даного рішення судом враховано правову позицію висловлену у рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Раймондо проти Італії» від 22 лютого 1994 року про те, що арешт, поза сумнівом, застосували як проміжний захід, що має забезпечити в разі необхідності подальшу конфіскацію майна, яке вважають імовірно результатом незаконної діяльності.

Так, згідно з абзацом сьомим частини шостої статті 100 КПК України, речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.

У випадках, передбачених пунктами 2, 4 та абзацом сьомим частини шостої цієї статті, слідчий за погодженням із прокурором або прокурор звертається з відповідним клопотанням до слідчого судді місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, або до суду під час судового провадження, яке розглядається згідно із статтями 171-173 цього Кодексу. Прокурор у випадку, передбаченому абзацом сьомим частини шостої цієї статті, не пізніше наступного робочого дня з моменту постановлення ухвали слідчого судді, суду надсилає копію цієї ухвали Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, із зверненням щодо прийняття активів, а також вживає невідкладних заходів щодо передачі цих активів Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Частиною першою статті 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі - Закон) передбачено, що Національне агентство є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, та/або з управління активами, на які накладено арешт або які конфісковано у кримінальному провадженні.

У пункті 4 частини першої статті 9 Закону зазначається, що на Національне агентство покладено функцію з проведення оцінки, ведення обліку та управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні.

За абзацом четвертим частини першої статті 1 Закону, управляючи активами, Національне агентство забезпечує збереження активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, та їх економічної вартості.

Відповідно до частини третьої статті 21 Закону, управління активами, зазначеними у частині першій цієї статті, здійснюється Національним агентством на умовах ефективності, а також збереження та збільшення їх економічної вартості.

Абзацом першим частини першої статті 19 Закону встановлено, що Національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред`явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, сума або вартість яких дорівнює або перевищує 200 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня відповідного року.

Відповідно до абзацу другого частини першої статті 19 Закону, активи, визначені абзацом першим цієї статті, приймаються в управління на підставі ухвали слідчого судді, суду чи згоди власника активів.

Згідно з частиною другою статті 19 Закону, у разі прийняття в управління активів, які чи права на які та їх обтяження підлягають державній реєстрації, Національне агентство надсилає того самого дня інформацію про накладення арешту на активи органам, що ведуть державні реєстри таких активів, прав на них або їх обтяжень.

Частиною першою статтею 21 Закону встановлено, що управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передачі їх в управління.

Вимогами абзацу другого частини другої статті 21 Закону передбачено, що управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, між Національним агентством та управителем визначеним за результатами конкурсу відповідно до абзацу першого частини другої зазначеної статті Закону.

Згідно з частиною четвертою статті 21 Закону, майно, в тому числі у вигляді предметів чи великих партій товарів, зберігання якого через громіздкість або з інших причин неможливе без зайвих труднощів, або витрати із забезпечення спеціальних умов зберігання якого чи управління яким співмірні з його вартістю, або яке швидко втрачає свою вартість, а також майно у вигляді товарів або продукції, що піддаються швидкому псуванню, підлягає реалізації за цінами щонайменш не нижче ринкових.

Вимогами статті 24 Закону, встановлено, що надходження від здійснюваного Національним агентством управління активами, а також кошти, одержані на підставі міжнародних угод щодо розподілу та повернення активів в Україну, перераховуються до державного бюджету.

Приймаючи таке рішення, слідчий суддя оцінює індивідуальні ознаки та властивості арештованого у даному кримінальному провадженні майна, вартість якого значно перевищує 200 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2017 року, що підтверджується протоколом огляду прокурора, та як наслідок виходить з того, що зазначені у клопотанні підстави для передачі майна на здійснення заходів з управління ним, мають місце та підтверджуються на цьому етапі розслідування достатньою сукупністю даних, які приведені у клопотанні слідчого та доданих матеріалах та одночасно враховує, що слідчий суддя на даному етапі провадженні не вправі вирішувати питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих даних визначити необхідність передачі такого майна на здійснення заходів з управління ним, з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.

Разом з тим, вжиття заходів щодо управління вказаним арештованим майном спрямоване на захист інтересів підозрюваних, оскільки гарантує власникам майна збереження його вартості, а також дає можливість збільшити цю вартість, тим самим компенсуються усі негативні наслідки застосування такого арешту.

Окрім іншого, частиною 8 статті 21 Закону, передбачено, що у разі надходження винесеного у межах наданих законом повноважень рішення прокурора, а також судового рішення, що набрало законної сили, яким скасовано арешт прийнятих в управління активів, Національне агентство у триденний строк повертає їх законному власнику.

Слідчим в клопотанні та наданих матеріалах доведено, що незастосування заходів щодо передачі в управління Національному агентству майна та в результаті цього невжиття заходів щодо збереження арештованого майна утруднить або зробить неможливим (втрата, погіршення фізичного стану майна, зменшення його економічної вартості) застосування негативних наслідків до підозрюваних у разі винесення обвинувального висновку стосовно останнього, а у разі винесення виправдувального вироку може стати порушенням прав підозрюваного у вигляді втрати вартості майна за час його перебування під арештом, що в обох випадках унеможливить досягнення завдань кримінального провадження.

Зважаючи на викладене, враховуючи ч. 8 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», з метою збереження та збільшення економічної вартості майна, на яке накладено арешт, враховуючи при цьому процесуальну позицію сторони обвинувачення, яка вказує на неможливість самостійно здійснити управління вказаним майном, та враховуючи при цьому об`єктивну необхідність виключити прямий або опосередкований вплив та посягання підозрюваних на арештоване майно, запобігти можливості знищення, відчуження майна, виключення ймовірності користування майном, що дозволить підозрюваному продовжувати отримувати незаконні доходи (переваги) від набутого шляхом вчинення кримінальних правопорушень матеріальних благ та продовжувати злочинну діяльність та разом з тим, у випадку винесення виправдувального вироку зможе запобігти порушенню прав підозрюваного у вигляді втрати вартості майна за час його перебування під арештом, слідчий суддя приходить до переконання про задоволення клопотання з метою досягнення завдань кримінального провадження.

На підставі викладеного керуючись ст. ст. 2, 9, 100, 131, 170-173, 309 КПК України, ст.ст. 1,9, 19, 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», слідчий суддя,-

У Х В А Л И В:

Клопотання старшого слідчого в особливо важливих справах Головного слідчого управління Національної поліції України старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 про передачу для управління до Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами - задовольнити.

Передати Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901), в управління для передачі в управління за договором у порядку та на умовах, визначених ст. ст. 1, 9, 19-24 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» майно, на яке накладено арешт ухвалою слідчого судді Печерського районного суду міста Києва № 757/48081/23-к від 25.10.2023, а саме: земельна ділянка, кадастровий номер 3222486201:01:026:0004, площа (га): 0.1101, розташована за адресою: АДРЕСА_2 ; житловий будинок, загальна площа (кв.м): 309.9, житлова площа (кв.м): 95.2, Опис: житловий будинок літера "А", сарай "Б" гараж "В", огорожа 1-3, вигрібна яма № 4-5, свердловина №6, замощення №7, розташований за адресою: АДРЕСА_2 ; домоволодіння, загальна площа (кв.м): 462.1, житлова площа (кв.м): 111.5, Опис: в цілому складається з одного житлового будинку з надвірними будівлями та спорудами: літ.А житловий будинок; літ.Б літня кухня; I, II свердловина; №5 огородження; №6 заможення розташоване за адресою: АДРЕСА_3 ; земельна ділянка, кадастровий номер 3222486201:01:014:0022, площа (га): 0.1665, розташована за адресою: АДРЕСА_3 , що на праві приватної власності належить ОСОБА_6 .

Зобов`язати Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів забезпечити реєстрацію прав управління та інших речових прав, що виникатимуть на підставі ухвали слідчого судді про передачу Національному агентству в управління майна, на яке накладено арешт.

Контроль за виконанням ухвали покласти на прокурора, що здійснює процесуальне керівництво у кримінальному провадженні № 12024000000000347 від 08.02.2024.

Ухвала слідчого судді оскарженню не підлягає та виконується негайно.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудПечерський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.09.2024
Оприлюднено27.09.2024
Номер документу121864284
СудочинствоКримінальне
КатегоріяСправи в порядку виконання судових рішень у кримінальних провадженнях інші

Судовий реєстр по справі —757/42253/24-к

Ухвала від 25.09.2024

Кримінальне

Печерський районний суд міста Києва

Бусик О. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні