Рішення
від 03.09.2024 по справі 160/3891/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 вересня 2024 рокуСправа №160/3891/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Врони О. В.

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до -Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України, НОМЕР_2 - Військово-лікарської комісії Комунального некомерційного підприємства «Міська клінічна лікарня №16» Дніпровської міської ради, 3- Військово-медичного клінічного центру Північного регіону (Військова частина НОМЕР_3 ) про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до 1-Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України, 2- Військово-лікарської комісії Комунального некомерційного підприємства «Міська клінічна лікарня №16» Дніпровської міської ради, 3- ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_3 ), в якому просить:

визнати протиправною та скасувати постанову, оформлену довідкою від 22.09.2023 № 6096/1, військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 , в частині кваліфікації травми внаслідок отриманого поранення як «легка» щодо солдата ОСОБА_1 ;

визнати протиправною та скасувати постанову, оформлену довідкою від 14.11.2023 №1494/224, військово-лікарської комісії КНП «Міська клінічна лікарня 16» Дніпровської міської ради, в частині кваліфікації травми внаслідок отриманого поранення як «легка» щодо солдата ОСОБА_1 ;

визнати протиправною та скасувати постанову, оформлену довідкою від 16.01.2024 №374, військово-лікарської комісії військової частини НОМЕР_3 в частині кваліфікації травми внаслідок отримання поранення як «легка» щодо солдата ОСОБА_1 ;

зобов`язати військово-лікарську комісію Військової частини НОМЕР_1 змінити постанову від 22.09.2023 №6096/1, в частині кваліфікації травми внаслідок отриманого поранення солдатом ОСОБА_1 на «тяжка»;

зобов`язати військово-лікарську комісію КНП «Міська клінічна лікарня 16» Дніпровської міської ради змінити постанову від 14.11.2023 №1494/224 в частині кваліфікації травми внаслідок отриманого поранення солдатом ОСОБА_1 на «тяжка»;

зобов`язати військово-лікарську комісію Військової частини НОМЕР_3 змінити постанову від 16.01.2024 №374 в частині кваліфікації травми внаслідок отриманого поранення солдатом ОСОБА_1 на «тяжка».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що зважаючи на наявність наслідків його поранення, враховуючи норми Класифікатора розподілу травм за ступенем тяжкості, ВЛК при видачі довідок протиправно віднесено отриману травму ОСОБА_1 до легкої.

27.03.2024 і 20.05.2024 від Військової частини НОМЕР_1 через систему «Електронний суд» надійшов відзив на позовну заяву.

Відповідач-1 вважає, що у позовних вимогах слід відмовити, посилаючись на наступне.

В наданих матеріалах справи відсутні докази підтверджуючі звернення позивача до штатних ВЛК регіонів та ЦВЛК. Позивач не скористався своїм правом на звернення до ВЛК вищого рівня чи ЦВЛК щодо перегляду рішення ВЛК військової частини НОМЕР_1 , оформленого довідкою від 22.09.2024 за № 6096/1.

Пункт 1.1 Глави 1 Розділу ІІ Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах, затвердженого Наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року №402 передбачає, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.

Військово-лікарська експертиза позивача проводилась з дотриманням пункту 6.8 Глави 6 Розділу II Положення №402 комісією у складі лікарів: терапевта, хірурга, невропатолога, окуліста, оториноларинголога, психіатра (копія картки обстеження та медичного огляду додоється). Медичний огляд позивача проведено з дотриманням вимог Графи 1 та Графи 6 Розділу II Положення 402.

Медичний огляд позивача (військовослужбовця) проводився з дотриманням вимог Пункт 1.1 Глави 1 Розділу та пунктів 6.8 Глави 6 Розділу II Положення №402. Відповідно картки обстеження та медичного огляду, позивача було оглянуто лікарями: терапевтом, хірургом, невропатологом, окулістом, оториноларингологом, психіатром. Рішення про потребу позивача в лікуванні прийнято після аналізу медичної документації, а також безпосереднього його огляду лікарями позаштатної військово -лікарської комісії військової частини НОМЕР_1 з урахуванням скарг на здоров`я, про що були зроблені відповідні записи в карті обстеження та медичного огляду.

01.04.2024 через систему «Електронний суд» надійшов відзив від ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина) НОМЕР_3 .

Відповідач-3 проти доводів позивача вказав наступне.

У структурі Військової частини НОМЕР_3 наявні гарнізонна та госпітальна військоволікарські комісії. Штатні ВЛК як окремі структурні підрозділи у Військовій частині НОМЕР_3 відсутні.

Згідно з пунктом 20.1 глави 20 розділу II Положення № 402, постанови ВЛК приймаються колегіально, більшістю голосів. У прийнятті постанови голова та члени ВЛК не залежні і у своїй роботі керуються цим Положенням. ВЛК Військової Частини НОМЕР_3 переглянувши видану довідку військово лікарської комісії від 16.01.2024р. №374 стосовно солдата ОСОБА_1 , згідно з наказом Міністерства охорони здоров`я від 04.07.2007 №370 внесли зміни в частині кваліфікації травми як тяжка.

Від Військово-лікарської комісії Комунального некомерційного підприємства «Міська клінічна лікарня №16» Дніпровської міської ради відзив на позовну заяву не надійшов.

Відповідач-2 про розгляд справи повідомлений належним чином шляхом направлення судових повісток і доставлення ухвал суду до його електронного кабінету.

Ухвалою суду від 06.05.2024 перейдено до розгляду справи №160/3891/24 за правилами загального позовного провадження з проведенням підготовчого засідання. Підготовче засідання призначено на 04.06.2024 року о 10:30.

04.06.2024 відкладено підготовче засідання на 18.06.2024 об 13:00 год.

18.06.2024 в підготовче засідання позивач не з`явився, конверт з повісткою або рекомендоване повідомлення щодо отримання позивачем судової повістки не повернувся, судом збільшено підготовче засідання на 30 днів та відкладено до 04.07.2024.

04.07.2024 закрито підготовче провадження і призначено судовий розгляд на 30.07.2024 об 10:30 год.

30.07.2024 у зв`язку з відсутністю доказів про отримання позивачем судової повістки, відкладено судове засідання до 03.09.2024 об 10:00 год.

03.09.2024 учасники справи належним чином повідомлені, в судове засідання не з`явились, судом продовжено розгляд справи в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, суд встановив наступне.

Позивач- ОСОБА_1 відповідно до військового квитка серії НОМЕР_4 від 23.09.2022 проходить військову службу з 23.09.2022 за призовом під час мобілізації, на особливий період, у Військовій частині НОМЕР_5 .

31.07.2023 під час виконання бойового завдання біля АДРЕСА_1 , близько 10:01, внаслідок ворожого мінометного обстрілу солдат ОСОБА_1 отримав вогнепальне осколкове поранення правої кисті, Аккубаротравма, що підтверджується первинними медичними картками форми 100 і довідкою Військової частини НОМЕР_5 про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва) від 15.08.2023 №27/0100/1-2488.

Відповідно до виписки із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого №3191 КНП Харківської обласної ради «Обласний госпіталь ветеранів війни» позивач перебував на стаціонарному лікуванні з 02.08.2023 по 21.08.2023 з діагнозом ізольоване вогнепальне поранення правої кисті з багатоуламковим переломом , м`язово-тонічний синдром 5 п`ясткової кісти з наявністю металевих уламків від 31.08.2023. Стан після ПХО рани від 31.07.2023, артеріальна гіпертензія, полісегментарний остеохондроз, тораколюмбаішиалгія

18.08.2023 за №1041 Тимчасово військово-лікарською комісією КНП Харківської обласної ради «Обласний госпіталь ветеранів війни» солдату ОСОБА_1 видано довідку, в якій зазначено «Відповідно до Класифікатора розподілу травм за ступенем тяжкості, затвердженого наказом МОЗ №370 від 04.07.2007, травма легка. Травма, так, пов`язана з проходженням військової служби. На підставі статті 81 графи ІІ розкладу хвороб потребує відпустки за станом здоров`я на 30 календарних днів».

Військово-лікарською комісією Військової частини НОМЕР_1 видано позивачу довідку від 22.09.2023 №6096/1, в якій зазначено, що згідно наказу МОЗ від 04.07.2007 №370 травма солдата ОСОБА_1 кваліфікується як легка.

28.10.2023 за №27/0100/1-3706 від 28.10.2023 Військовою частиною НОМЕР_5 видано позивачу направлення на оперативне лікування.

Відповідно до витягу з протоколу засідання штатної військово-лікарської комісії №3355 від 31.10.2023 поранення солдата ОСОБА_1 , 1982 р.н. «Стан після ПХО рани (31.07.2023) з приводу ізольованого вогнепального осколкового сліпого поранення правої кисті з багатоуламковим переломом V п`ясткової кісти з наявністю металевих уламків (31.07.2023)», що підтверджується довідкою командира в/ч НОМЕР_5 від 15.082023 327/0100/1-2488 про обставини поранення; військово-медичними та іншими медичними документами -поранення, так, пов`язане із захистом Батьківщини. Причинний зв`язок поранення за довідкою ВЛК Харківського ОГВВ від 18.08.2023 №1041 відмінено.

З 31.10.2023 по 14.11.2023 і з 21.11.2023 по 12.12.2023 позивач перебував на стаціонарному лікуванні у Міській клінічній лікарні №16 Дніпровської міської ради, що підтверджується виписками з медичної карти стаціонарного хворого №16345 і №17327.

Відповідно до довідки Військово-лікарської комісії Міської клінічної лікарні №16 Дніпровської міської ради від 14.11.2023 №1494/224 після медичного огляду діагноз та постанова комісії про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва): закритий уламковий перелом (31.07.2023) 5 п`ясткової кістки правої кисті з задовільним стоянням уламків. Сторонні тіла правої кисті. П/травматичні артротендодесмогенні згинально-розгинальні контрактури 5 пальця правової кисті. СПО (01.11.2023р): видалення стороннього тіла правої кисті.

Прийнято висновок, що травма позивача легкого ступеню (згідно класифікатора розподілу травм).

15.12.2023 військово-лікарською комісією Військової частини НОМЕР_1 проведено медичний огляд позивача, про що складено довідку від 15.12.2023 №8677/1.

Стан після оперативного лікування: 01.11.2023 видалення осколка з м`яких тканин правої кисті, з приводу вибухової травми (31.07.2023) вогнепального осколкового сліпого поранення правої кисті, з вогнепальним переломом ІV, V п`ясткових кіток, у вигляді зміцнілих післяопераційних рубців, консолідованого перелому ІV, V п`ясткових кісток, змішані контрактури суглобів правої кисті, післятравматичної невропатії дистальних гілок правого ліктьового нерва, з незначними сенсо-моторними розладами, з тимчасовим порушенням функції правої верхньої кінцівки.

Згідно наказу МОЗ України від 04.07.2007 №370 травма кваліфікується як тяжка.

З 18.12.2023 по 01.01.2024 позивач перебував на стаціонарному лікуванні в КП «ДОСРЦ «Солоний лиман» ДОР» с. Новотроїцьке.

16.01.2024 проведено медичний огляд солдата ОСОБА_1 військово-лікарською комісією Військової частини НОМЕР_3 , про що видано довідку №374.

За висновком військово-лікарської комісії згідно з наказом Міністерства охорони здоров`я від 04.07.2007 №370 травма кваліфікується як легка. ОСОБА_1 на підставі ст. ст.78-в, 76-в, 25-в, 39-, 38-г, 13-г, 23-г, графи ІІ Розкладу хвороб придатний до військової служби.

Позивач вважає, що Військово-лікарськими комісіями військової частини НОМЕР_1 , КНП «Міська клінічна лікарня №16» Дніпровської міської ради і Військової частини НОМЕР_3 не було об`єктивно враховано його стан здоров`я та неправильно надана кваліфікація травми.

Враховуючи норми Класифікатора розподілу травм за ступенем тяжкості (закриті та відкриті переломи довгих кісток, кінцівок, множинні переломи п`ясних та плесневих кісток), на переконання позивача, отримана ним травма відноситься до тяжких.

Рішення Військово-лікарських комісій позивач вважає протиправними і такими, що підлягають скасуванню, оскільки прийняті за неповно встановлених обставин і з порушенням вимог законодавства щодо проведення військово-лікарської експертизи.

При вирішенні спору суд виходить з наступного.

Згідно ч.1 ст. 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-ХІІ (Закон №2232-ХІІ) захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку (ч. 3 ст. 1 Закону №2232).

Підпунктом «б» п. 2 ч. 4ст. 26 Закону №2232 передбачено, що звільнення військовослужбовців з військової служби під час дії воєнного стану здійснюється: за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку.

Абзацом 3 ч. 5 ст. 22 Закону України від 21.10.1993 №3543-ХІІ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (Закон №3543-ХІІ) встановлено, що особливості проходження медичного обстеження військовозобов`язаними та резервістами під час мобілізації, на особливий період визначаються Міністерством оборони України спільно з Міністерством охорони здоров`я України.

Відповідно до ч. 10ст. 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу»та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи,наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року №402, затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (Положення №402).

Згідно пунктів 1.1., 1.2. розділу І Положення №402 (в редакції на час виникнення спірних відносин), військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза - це:

медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);

визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;

установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

За п.2.1 розділу І Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).

Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.

Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Відповідно до пункту 2.2 розділу І Положення №402 штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія ВЛК регіону.

Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та закладах охорони здоров`я (установах).

Залучати особовий склад штатних ВЛК для вирішення питань та завдань, не пов`язанихіз військово-лікарською експертизою, забороняється.

Відповідно до підп.2.5.1. п. 2.5 глави 2 розділу I Положення №402 до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ВЛК ТЦК та СП; ВЛК розвідувального органу Міністерства оборони України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності.

До участі в роботі позаштатних ВЛК на правах членів комісії залучаються головні (провідні) медичні спеціалісти, начальники відділень та інші лікарі-спеціалісти закладів охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, начальники медичної служби військових частин, де проходить службу військовослужбовець, що оглядається, та військові спеціалісти за клопотанням ВЛК ( підп. 2.5.5. п.2.5 глави 2 розділу I Положення №402).

Підпунктом 2.6.3. пункту 2.6 глави 2 розділу I Положення №402 на госпітальну (гарнізонну) ВЛК покладені наступні обов`язки:

проведення медичного огляду осіб, указаних упункті 1.2розділу I Положення (крім допризовників), з метою визначення ступеня придатності до військової служби та в інших випадках, указаних упункті 1.4розділу II Положення;

ведення книги протоколів ВЛК та здавання її в архів;

проведення контролю за повнотою та якістю обстеження під час проведення медичного огляду, терміном проведення обстеження;

проведення разом із провідними медичними спеціалістами ВМКЦ регіонів та начальниками медичної служби військових частин, що знаходяться у зоні відповідальності закладу охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, детального аналізу визнання військовослужбовців непридатними (обмежено придатними) до військової служби, розробка пропозицій щодо покращення стану здоров`я військовослужбовців та попередження їх дострокового звільнення з військової служби за станом здоров`я. Узагальнення пропозицій та надання їх до штатної ВЛК.

Рекомендації штатних ВЛК щодо організації лікувально-діагностичної роботи в цілях військово-лікарської експертизи є обов`язковими для виконання.

Пунктом 1.1. глави 1 розділу II Положення №402 встановлено, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності:

до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти);

військовослужбовців до військової служби;

військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю;

військовослужбовців до служби в Десантно-штурмових військах, плаваючому складі, морській піхоті;

кандидатів на навчання у ВВНЗ, ліцеїстів;

кандидатів до військової служби за контрактом;

кандидатів до участі у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки (далі - МО) та у складі національного персоналу;

військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, працівників Збройних Сил України для роботи з ДІВ, КРП, джерелами ЕМП, ЛВ та мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами;

військовослужбовців та працівників Збройних Сил України до служби (роботи) у спеціальних спорудах, працівників допоміжного флоту ВМС Збройних Сил України;

а також з метою визначення:

можливості проходження військової служби військовослужбовцями та проживання членів їх сімей за кордоном;

необхідності в тривалому спеціалізованому лікуванні, медичному спостереженні або в навчанні (вихованні) у спеціалізованих навчальних закладах членів сімей військовослужбовців, транспортабельності їх за станом здоров`я;

потреби у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою або відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва);

потреби у тривалому лікуванні.

За п. 1.2. глави 1 розділу II Положення №402 постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10).

Відповідно до п.6.8. глави 6 розділу II Положення №402 на осіб, які проходять медичний огляд амбулаторно, заводиться Картка обстеження та медичного огляду, при стаціонарному огляді - медична карта стаціонарного хворого.

Огляд військовослужбовців обов`язково проводиться хірургом, терапевтом, невропатологом, офтальмологом, оториноларингологом (військовослужбовців-жінок - гінекологом), а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей. Обов`язково виконуються загальні аналізи крові та сечі, ЕКГ-дослідження, рентгенологічне обстеження органів грудної клітки. Потребу в додатковому обстеженні визначають лікарі за медичними показаннями.

Під час проходження медичного огляду військовослужбовець зобов`язаний надавати медичні документи щодо стану свого здоров`я. Дані, вказані в наданих військовослужбовцем медичних документах, враховуються лікарями під час формування постанов ВЛК.

Голова та члени ВЛК, за потреби, ознайомлюються з медичними записами у відповідному реєстрі ЕСОЗ, що характеризують стан здоров`я військовослужбовця, та вносять до нього відповідні записи.

Огляд вказаними лікарями військовослужбовців, направлених на ВЛК для вирішення питання про потребу у відпустці для лікування у зв`язку з хворобою або про потребу у відпустці для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва), або у звільненні від виконання службових обов`язків, проводиться за медичними показаннями.

Військовослужбовцям, які проходять медичний огляд у зв`язку з продовженням контракту, обов`язково виконуються дослідження крові на антитіла до вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ), поверхневий антиген до вірусу гепатиту «В» (HBsAg), загальні антитіла до вірусу гепатиту «С» (anti-HCV).

Медичний огляд військовослужбовців, які отримали захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії), з метою визначення ступеня придатності до військової служби проводиться при визначеному лікарсько-експертному наслідку (результаті) захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії).

Визначений наслідок (результат) захворювання, поранення, травми, контузії, каліцтва - це такий стан здоров`я, коли результати обстеження та лікування дають підстави ВЛК (ЛЛК) винести постанову про ступінь придатності до військової служби (служби за військовою спеціальністю), а подальше лікування не призведе до відновлення придатності до військової служби (п.6.10 . глави 6 розділу II Положення №402).

Позивач вважає, що його травма підлягає кваліфікації «тяжка», спираючись при цьому на висновок хірурга після огляду 12.05.2024, висновки ехокардіографії від 26.12.2023 та довідку ВЛК Військової частини від 15.12.2023 №8677/1.

Суд звертає увагу на те, що не наділений повноваженнями надавати оцінку діагнозу позивача, стану його травми та здоро"я, оскільки це вимагає наявності медичної освіти та спеціальної підготовки.

До того ж позивач не був позбавлений права надати лікарям ВЛК свої медичні документи, що свідчать про наявність у позивача захворювань, які унеможливлюють проходження ним військової служби за станом здоров`я, а також не був позбавлений права оскаржувати прийняте рішення до ВЛК вищого рішення та клопотати про проведення його медичного огляду лікарями Центральної ВЛК, оскільки, як вже зазначалося вище Центральна ВЛК має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.

При вирішенні спору судом застосовуються висновки Верховного Суду, зроблені при вирішенні аналогічних спорів.

Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі № 806/526/16 зазначив: "…що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі".

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

Суд також зазначає, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.

Таким чином, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступень придатності до військової служби, виходить за межі судового розгляду.

Верховний Суд у постанові від 12.06.2020 у справі №810/5009/18 зробив правовий висновок про те, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби з посиланням на пункт 3.13 глави 3 розділу II Положення №402. Відповідно до цієї норми у спірних питаннях та складних випадках право на винесення остаточного рішення залишається за ЦВЛК.

В пунктах 6.9-6.10 глави 6 Розділу ІІ Положення №402 наголошено, що при медичному огляді військовослужбовців метод індивідуальної оцінки придатності їх до військової служби повинен застосовуватись у кожному випадку. ВЛК враховує їх вік, освіту, військовий фах, підготовку, досвід, фактичну працездатність, спрямованість до подальшого проходження військової служби, думку командування і начальника медичної служби військової частини, викладені у службовій та медичній характеристиках, та можливість подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на посаді, яка найбільше відповідає стану його здоров`я.

Медичний огляд військовослужбовців, які отримали захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії), з метою визначення ступеня придатності до військової служби проводиться при визначеному лікарсько-експертному наслідку (результаті) захворювання, травми (поранення, каліцтва, контузії).

Визначений наслідок (результат) захворювання, поранення, травми, контузії, каліцтва - це такий стан здоров`я, коли результати обстеження та лікування дають підстави ВЛК (ЛЛК) винести постанову про ступінь придатності до військової служби (служби за військовою спеціальністю), а подальше лікування не призведе до відновлення придатності до військової служби.

В ст. 81 графи ІІ Розкладу хвороб Положення №402 передбачені стани після проведеного лікування з приводу травм, отруєнь та деяких інших наслідків дії зовнішніх чинників, за якими військово-лікарські комісії приймають рішення:

-Тимчасово непридатні;

-Потребують лікування, відпустки, звільнення тощо.

За підп. 3 п. 3 Класифікатора розподілу травм за ступенем тяжкості, затверженого наказом МОЗ України 04.07.2007 N 370 до тяжких травм відносяться тривалі розлади здоров`я з тимчасовою втратою працездатності на 60 днів і більше.

За п.4 Класифікатора до легких травм відносяться тривалі розлади здоров`я з тимчасовою втратою працездатності до 60 днів.

Судом встановлено, що позаштатною військово-лікарскою комісією Військової частини НОМЕР_1 була проведена військово-лікарська експертиза позивача комісією у складі лікарів: терапевта, хірурга, невропатолога, окуліста, оториноларинголога, психіатра, що підтвержується копією картки обстеження та медичного огляду і відповідає п. 6.8 глави 6 Розділу ІІ Положення №402.

При проведенні медичного огляду амбулаторно були також враховані всі медичні документи надані позивачем.

Позаштатною ВЛК Військової частини НОМЕР_1 на підставі п. 2.1 глави 2 розділу І, п. 6.8 п. 6 розділу ІІ Положення №402 була прийнята постанова, оформлена довідкою №6096/1 від 22.09.2023, в якій на підставі ст. 81 Графи ІІ Розкладу хвороб було прийнято рішення: Потребує відпустки для лікування після поранення (контузії, травми або каліцтва) на 30 календарних днів.

Стосовно класифікації травми позивача як «легка», то така класифікація була прийнята відповідно до п. 4 Класифікатора розподілу травм за ступенем тяжкості з урахуванням того, що тривалість розладу здоров`я позивача з тимчасовою втратою працездатності була менше 60 днів.

Вказуючи на неправильну класифікацію його травми і посилаючись на Класифікатор, позивач при цьому не навів конкретного пункту, який порушив відповідач.

Щодо довідки ВЛК Військової частини НОМЕР_1 №8677/1 від 15.12.2023, в якій було кваліфіковано травму як тяжка, то на той час ВЛК керувалась підп. 3.1. п.3 Класифікатора, оскільки на момент проведення огляду позивач знаходився на лікарняному більше 60 днів.

Не вбачається порушень і при прийняті постанови, оформленої довідкою від 14.11.2023 №1494/224, військово-лікарською комісією КНП «Міська клінічна лікарня 16» Дніпровської міської ради.

Щодо оспорюваної довідки ВЛК Військової частини НОМЕР_3 від 16.01.2024 №374, то з матеріалів справи вбачається, що ВЛК вказаної військової частини, переглянувши видану довідку згідно з наказом Міністерства охорони здоров`я від 04.07.2007 №370, склали 08.03.2024 довідку №374/в і внесли зміни в частині кваліфікації травми позивача і кваліфікували її як тяжка.

Тобто, на час вирішення спору предмет спору до відповідача-3 відсутній.

При вирішенні цієї справи суд наголошує, що не наділений правом втручатися в діяльність державних органів, що застосовують надані їм у межах закону повноваження на власний розсуд, без необхідності узгодження в будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами. Втручання в дискреційні повноваження суб`єкта влади виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

Повноваження відповідачів щодо встановлення позивачу придатності до військової служби є дискреційними повноваженнями та виключною його компетенцією.

При цьому суд зауважує, що у своєму позові позивач не ставить під сумнів законність процедури прийнятих відповідачами спірних рішень.

Враховуючи вищевикладене, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні суд приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 139, 241, 243, 244-246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

УХВАЛИВ:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до 1-Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України, 2- Військово-лікарської комісії Комунального некомерційного підприємства «Міська клінічна лікарня №16» Дніпровської міської ради, 3- ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_3 )про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії -відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене в строки, передбаченістаттею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Врона

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.09.2024
Оприлюднено27.09.2024
Номер документу121869273
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —160/3891/24

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 03.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні