КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 вересня 2024 року № 320/10473/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я.В., розглянувши у місті Києві в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 в особі Житлової комісії військової частини НОМЕР_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Київське квартирно-експлуатаційне управління про визнання протиправним рішення (протоколу) засідання житлової комісії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі позивач) до Військової частини НОМЕР_1 , в особі Житлової комісії військової частини НОМЕР_1 (далі відповідач), в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати Рішення (Протокол) житлової комісії Військової частини НОМЕР_1 від 29.12.2020 р. №102 (затверджений наказом командира Військової частини НОМЕР_2 №10 від 11.01.2021 р.) про перенесення дати постановки на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов ОСОБА_1 зі складом сім`ї чотири особи: дружина ОСОБА_2 (1967 р.н.), син ОСОБА_3 (1988 р.н.), донька ОСОБА_4 (1990 р.н.) з 28.09.1994 р. на 09.10.2020 р., виходячи з чого вважати дату зарахування на квартирний облік ОСОБА_1 зі складом сім`ї чотири особи: дружина ОСОБА_2 (1967 р.н.), син ОСОБА_3 (1988 р.н.), донька ОСОБА_4 (1990 р.н.) - 28.09.1994 р.
В обґрунтування заявлених вимог зазначено, що відповідачем протиправно та необґрунтовано було перенесено дату постановки на квартирний облік позивача з 28.09.1994 р. на 09.10.2020 р.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.09.2021 р. відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Вказаною ухвалою залучено також до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Київське квартирно-експлуатаційне управління.
Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній позову не визнав, у його задоволенні просив відмовити. Стверджує, що командир військової частини лише затверджує рішення житлової комісії та не впливає на її роботу. Також ВЧ НОМЕР_1 не може бути відповідачем у справі, оскільки позовна вимога адресована до незалежного органу Житлової комісії ВЧ НОМЕР_1 .
Відповідач зазначає, що позивача було знято з квартирного обліку у 2015 році, п`ять років позивач не перебував на квартирному обліку та його поновлено на квартирному обліку лише 2020 року. ВЧ НОМЕР_1 не несе відповідальності за зняття позивача з квартирному обліку. Відповідачем лише були виявлені порушення під час постановки на квартирний облік ОСОБА_1 та внесені відповідні зміни шляхом перегляду раніше прийнятого рішення.
Третя особа у наданому поясненні проти позову заперечила.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Відповідно до виписки з протоколу № 111 від 28.09.1994 р. засідання житлової комісії ВЧ НОМЕР_1 ОСОБА_1 зі складом сім`ї чотири особи (дружина ОСОБА_2 (1967 р.н.), син ОСОБА_3 (1988 р.н.), донька ОСОБА_4 (1990 р.н.)) зараховано на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов.
З 13.01.2011 р. позивача включено до списку осіб, які мають право на позачергове отримання житла як звільненого у відставку за станом здоров`я,відповідно до витягу з протоколу № 6 засідання житлової комісії Генерального штабу ЗУ України від 13.01.2011 р.
Відповідно до п. Протоколу № 9 засідання об`єднаної житлової комісії Тилу, Озброєння та Головного управління оперативного забезпечення Збройних Сил України від 15.12.2015 р. постановлено: «Зняти з обліку в Об`єднаній житловій комісії Тилу, Озброєння та Головного управління оперативного забезпечення Збройних Сил України військовослужбовців та осіб, звільнених у запас або відставку військової частини НОМЕР_1 . Передати до житлової комісії гарнізону смт. Гостомель облік військовослужбовців та осіб, звільнених у запас або відставку за списком: - в/сл. Запасу ОСОБА_1 , у загальній черзі з 28.09.1994 року, у списках осіб, які мають право позачергове отримання житла з 13.01.2011 року, склад сім`ї 4 особи (квартирна справа відсутня)».
Як зазначає позивач, на початку 2020 року йому стало відомо, що його разом з членами сім`ї було знято у 2015 році з квартирного обліку, у зв`язку з чим позивач 23.03.2020 р. звернувся до Київського квартирно-експлуатаційного управління Міністерства оборони України з заявою про поновлення його в черзі на отримання житла.
Листом № 517/3214 від 18.06.2020 р. Київське квартирно-експлуатаційне управління Міністерства оборони України порекомендувало позивачу для вирішення питання поновлення його на квартирному обліку звернутись до житлової комісії Військової частини НОМЕР_3 Гостомельського гарнізону.
16.10.2020 р. позивач звернувся з заявою до ВЧ НОМЕР_1 , голови житлової комісії ВЧ НОМЕР_1 , щодо поновлення його в черзі на отримання постійного житла у Гостомельському гарнізону з сім`єю у складі 4-х осіб.
Згідно з протоколом засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 № 100 від 20.10.2020 р., яке затверджене наказом командира ВЧ НОМЕР_1 від 20.10.2020 р.№ 208, поновлено в обліку ВЧ НОМЕР_1 Гостомельського гарнізону капітана у відставці ОСОБА_1 та членів його сім`ї, а саме дружина ОСОБА_2 (1967 р.н.), син ОСОБА_3 (1988 р.н.), донька ОСОБА_4 (1990 р.н.), який потребує поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, зі збереженням попереднього часу перебування на обліку ВЧ НОМЕР_1 Гостомельського гарнізону з 28.09.1994 р., у списках осіб, які мають право на позачергове отримання житла з 13.01.2011 р.
Протоколом засідання житлової комісії ВЧ НОМЕР_1 від 29.12.2020 р. № 102, яке затверджене наказом командира ВЧ НОМЕР_1 від 29.12.2020 р.№ 10, постановлено згідно п.15 розділу ІІ постанови ради Міністрів Української РСР і Української республіки ради професійних спілок від 11.12.1984 р. № 470, п.9 розділу IV Інструкції та враховуючи пропозиції начальника Київського КЕУ, перенести дату постановки на облік капітана у відставці ОСОБА_1 та членів його сім`ї з 28.09.1994 р. на 09.10.2020 р.
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача позивач і звернувся з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини врегульовано Законом України «Про соціальний захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 р. № 2011-ХІІ, Житловим кодексом УРСР,постановою Кабінету Міністрів України «Про забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями» від 03.08.2006 р. № 1081таНаказом Міністра оборони України від 30.11.2011 р. № 737 (в редакціях, що діяли на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до положень ч.1 ст. 12 Закону України «Про соціальний захист військовослужбовців та членів їх сімей» держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у порядку і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з ст.ст. 34, 37 ЖК України поліпшення умов визнаються громадяни, забезпечені житловою площею нижчою за рівень, визначений чинним законодавством, а облік таких осіб здійснюється за їх місцем роботи або за їх місцем проживання.
Військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби) та членам їх сімей, які проживають разом з ними, надається жиле приміщення, що має відповідати вимогам статті50 ЖК Української РСР.
За загальним правилом, визначеним статтями36, 37 ЖК Української РСР облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, здійснюється, як правило, за місцем проживання у виконавчому комітеті районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів. Відповідно до Основ житлового законодавства Союзу РСР і союзних республік у випадках і в порядку, встановлюваних Радою Міністрів СРСР і Радою Міністрів Української РСР, громадян може бути взято на облік і не за місцем їх проживання. Облік потребуючих поліпшення житлових умов громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, що мають житловий фонд і ведуть житлове будівництво або беруть пайову участь у житловому будівництві, здійснюється за місцем роботи, а за їх бажанням також і за місцем проживання. Нарівні з ними беруться на облік громадяни, які залишили роботу на цих підприємствах, в установах, організаціях у зв`язку з виходом на пенсію.
Порядок забезпечення жилими приміщеннями осіб офіцерського складу, прапорщиків, мічманів, військовослужбовців надстрокової служби та військової служби за контрактом, військовослужбовців-жінок регулюється житловим законодавством і Положенням про порядок забезпечення жилою площею у Збройних Силах України, введеним в дію наказом Міністра оборони України від 23 грудня 1992 року №220 з наступними змінами(далі Положення №220).
Згідно з пунктом34 Положення №220 всі питання, пов`язані із забезпеченням житлом військовослужбовців, вирішуються за місцем проходження ними служби.
При цьому датою постановки на квартирний облік вважається день, коли буде прийняте рішення житловою комісією військової частини про прийняття на квартирний облік. День прийняття на квартирний облік визначає місце військовослужбовця у черзі на одержання житлового приміщення.
Військовослужбовці беруться на квартирний облік за рішенням житлової комісії військової частини, затвердженим її командиром, і перебувають на такому обліку до одержання жилого приміщення за винятком випадків: поліпшення житлових умов, завдяки якому відпала необхідність у наданні іншого жилого приміщення; переведення до нового місця служби; засудження (крім умовного) до позбавлення волі на строк понад шість місяців; подання таких, що не відповідають дійсності, відомостей, які стали підставою для взяття на облік, або вчинення командуванням неправомірних дій при вирішенні цього питання (пункти11, 13 Положення).
Положенням №220 передбачено (відповідне правило збережено й у Положенні про порядок забезпечення жилою площею в Збройних Силах України, введеному в дію наказом Міністра оборони України 06жовтня 2006року № 577, чинному на момент звільнення позивача у запас), що військовослужбовці та члени їх сімей мають право до одержання жилого приміщення прописатися за адресою військової частини, а також, що на кожного військовослужбовця, взятого на квартирний облік, оформлюється облікова справа.
Відповідно до вимог частини дев`ятоїстатті12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду, а в разі її розформування у військових комісаріатах і квартирно-експлуатаційних частинах районів та користуються правом позачергового одержання житла.
Відповідно до виписки з протоколу № 111 від 28.09.1994 р. засідання житлової комісії ВЧ НОМЕР_1 ОСОБА_1 зі складом сім`ї чотири особи (дружина ОСОБА_2 (1967 р.н.), син ОСОБА_3 (1988 р.н.), донька ОСОБА_4 (1990 р.н.)) зараховано на облік осіб, які потребують поліпшення житлових умов.
Відповідно до пункту2.16 Інструкції військовослужбовці, які перебувають на обліку, під час звільнення з військової служби в запас або відставку за віком, станом здоров`я, а також у зв`язку з реформуванням ЗС України, зі скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості використання на військовій службі, залишаються (за їх бажанням) на обліку у військовій частині до одержання жилого приміщення з державного житлового фонду за останнім місцем проходження служби, а в разі розформування військової частини у військовому комісаріаті і КЕВ (КЕЧ) району, на території обслуговування яких знаходилася розформована військова частина, та користуються правом позачергового одержання жилого приміщення.
Підстави та порядок зняття з обліку та виключення зі списків осіб, що мають право першочергового та позачергового одержання жилих приміщень, визначені, зокрема в пункті 2.18 Інструкції, в якому зазначено, що військовослужбовці та особи, звільнені з військової служби, знімаються з обліку за місцем служби (за місцем звільнення з військової служби) у разі:
- поліпшення житлових умов у випадках, передбачених законодавством, за місцем перебування на квартирному обліку, унаслідок чого зникла потреба в наданні жилого приміщення;
- отримання за рахунок житлових фондів Міністерства оборони України жилого приміщення для постійного проживання;
- переміщення військовослужбовця до нового місця служби в інший населений пункт;
- звільнення з військової служби за підставами, не зазначеними в абзаці першому пункту 2.16 цього розділу;
- подання відомостей, що не відповідають дійсності, але стали підставою для зарахування на облік або неправомірних дій посадових (відповідальних) осіб при вирішенні питання про прийняття на квартирний облік;
- звільнення в запас або відставку до досягнення 20 років вислуги на військовій службі особами, які зараховані на облік після 01 січня 2005 року (крім випадків, вказаних у пункті 2.17 цього розділу);
- обрання для постійного місця проживання іншого населеного пункту особами, які звільнені у запас або у відставку;
- в інших випадках, передбачених законодавством.
Також зазначено, що військовослужбовці та особи, звільнені з військової служби, виключаються зі списків осіб, що мають право першочергового та позачергового одержання жилих приміщень, у разі якщо вони були необґрунтовано включені до цих списків або втратили право на отримання жилого приміщення в пільговому порядку.
Рішення про зняття з обліку та виключення зі списків осіб, що мають право першочергового та позачергового одержання жилих приміщень, приймається житловою комісією військової частини, яка зарахувала військовослужбовця на облік, або її правонаступником. Рішення письмово доводиться до відома військовослужбовця у п`ятнадцятиденний строк із зазначенням причин зняття з обліку.
Під час розгляду справи судом встановлено, що в матеріалах справи відсутні будь-які належні і допустимі докази того, що позивач був зарахований на квартирний облік внаслідок подання ним відомостей, що не відповідають дійсності, або неправомірних дій посадових (відповідальних) осіб при вирішенні питання про прийняття на квартирний облік, у матеріалах справи відсутні.
Таким чином, суд приходить до висновку про неправомірність дій Військової частини НОМЕР_4 особі Житлової комісії військової частини А3796під час ухвалення рішення щодо перенесення дати зарахування на квартирний облік позивача та членів його сім`ї, а оскаржувані дії відповідача призвели до порушення принципу рівності під час забезпечення житлом військовослужбовців.
Аналогічний висновок щодо подібних правовідносин викладений Верховним Судом у постановах від 28 квітня 2020 року у справі № 359/910/18, від03травня 2018року у справі №359/6809/17, від20березня 2019року у справі №760/750/16-ц, від10жовтня 2019року у справі №359/1347/17.
Суд вважає необґрунтованим посилання відповідача на п. 15 «Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов і надання їм житлових приміщень в Українській РСР», оскільки останній регулює правовідносини виключно по прийняттю на квартирний облік, в той час як станом на дату прийняття оскаржуваного рішення (29.12.2020) позивач вже перебував з 28.09.1994 р. на квартирному обліку. Отже вказаний п. 15 у даному конкретному випадку не застосовується.
Недоречним також є посилання відповідача на п.9 розділу IV Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої Наказом Міністра оборони № 380 від 31.07.2018 р., оскільки він стосується військовослужбовців, в той час як позивач звільнений з військової служби у запас з залишенням на квартирному обліку.
Крім того, позивач був звільнений з військової служби у відставку з залишенням на квартирному обліку та не прибував до нового місця служби. Тобто підстави для не зарахування попереднього часу перебування на квартирному обліку зазначені в п. 9 відсутні.
Також суд враховує, що виходячи з пріоритетності законів над підзаконними актами, слід дійти висновку, що при визначенні черговості надання житла для позивача застосуванню підлягають перш за все статті 38-44 ЖК УРСР.
Частиною першою статті 6 КАС України визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також письмові доводи сторін, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем сплачено судовий збір на загальну суму 908,00 грн.
Зважаючи на задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору на суму 908,00 грн. підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати Рішення (Протокол) житлової комісії Військової частини НОМЕР_1 від 29.12.2020 р. №102 ( АДРЕСА_1 ; код ЄДРПОУ 08086024), затверджений наказом командира Військової частини НОМЕР_2 №10 від 11.01.2021 р., про перенесення дати постановки на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_5 )зі складом сім`ї чотири особи: дружина ОСОБА_2 (1967 р.н.), син ОСОБА_3 (1988 р.н.), донька ОСОБА_4 (1990 р.н.) з 28.09.1994 р. на 09.10.2020 р., виходячи з чого вважати дату зарахування на квартирний облік ОСОБА_1 зі складом сім`ї чотири особи: дружина ОСОБА_2 (1967 р.н.), син ОСОБА_3 (1988 р.н.), донька ОСОБА_4 (1990 р.н.) - 28.09.1994 р.
3. Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_5 ) судовий збір у сумі 908,00 грн. (дев`ятсот вісім гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Військової частини НОМЕР_1 від 29.12.2020 р. №102 (08298, Київська обл., смт. Коцюбинське, вул. Пономарьова, 24; код ЄДРПОУ НОМЕР_6 ).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Я.В. Горобцова
Горобцова Я.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 27.09.2024 |
Номер документу | 121870204 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Безименна Наталія Вікторівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Горобцова Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні