ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 вересня 2024 рокусправа № 380/7944/24Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Гулкевич І.З. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання до вчинення дій,-
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, в якому просить:
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10396555/38501612 від 18.01.2024, яким відмовлено у реєстрації Позивачу податкової накладної №14 від 24.11.2023;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10396556/38501612 від 18.01.2024, яким відмовлено у реєстрації Позивачу податкової накладної №12 від 24.11.2023;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10396557/38501612 від 18.01.2024, яким відмовлено у реєстрації Позивачу податкової накладної №15 від 30.11.2023;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10396558/38501612 від 18.01.2024, яким відмовлено у реєстрації Позивачу податкової накладної №16 від 30.11.2023;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10396563/38501612 від 18.01.2024, яким відмовлено у реєстрації Позивачу податкової накладної №2 від 02.12.2023;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10396565/38501612 від 18.01.2024, яким відмовлено у реєстрації Позивачу податкової накладної №3 від 04.12.2023;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10396559/38501612 від 18.01.2024, яким відмовлено у реєстрації Позивачу податкової накладної №4 від 04.12.2023;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10396562/38501612 від 18.01.2024, яким відмовлено у реєстрації Позивачу податкової накладної №5 від 06.12.2023;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10396561/38501612 від 18.01.2024, яким відмовлено у реєстрації Позивачу податкової накладної №6 від 08.12.2023;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10396564/38501612 від 18.01.2024, яким відмовлено у реєстрації Позивачу податкової накладної №7 від 09.12.2023;
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10396560/38501612 від 18.01.2024, яким відмовлено у реєстрації Позивачу податкової накладної №8 від 12.12.2023;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подану Товариством з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС податкову накладну №12, №14 від 24.11.2023; №15, №16 від 30.11.2023; №2 від 02.12.2023; №3, №4 від 04.12.2023; №5 від 06.12.2023; №6 від 08.12.2023; №7 від 09.12.2023; №8 від 12.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датами їх фактичного подання до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем сформовано та надіслано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні №12, №14 від 24.11.2023; №15, №16 від 30.11.2023; №2 від 02.12.2023; №3, №4 від 04.12.2023; №5 від 06.12.2023; №6 від 08.12.2023; №7 від 09.12.2023; №8 від 12.12.2023 проте, їх реєстрацію було зупинено з підстави відповідності пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Позивач вказав, що надав податковому органу усі необхідні пояснення та документи, які підтверджують реальність здійснення господарської операції по вказаних податкових накладних. Проте, податковий орган не врахував надані позивачем пояснення та документи і прийняв оскаржувані рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН. Вважає, що такі рішення контролюючого органу є протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Просить задовольнити позов у повному обсязі.
Ухвалою суду від 22.04.2024 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Представник відповідача-1 позов не визнав, долучив до матеріалів справи відзив на позовну заяву в якому зазначив, що підставою для зупинення комісією ГУ ДПС у Львівській області реєстрації податкових накладних №12, №14 від 24.11.2023; №15, №16 від 30.11.2023; №2 від 02.12.2023; №3, №4 від 04.12.2023; №5 від 06.12.2023; №6 від 08.12.2023; №7 від 09.12.2023; №8 від 12.12.2023 слугувала відповідність позивача пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.
За результатами розгляду комісією ГУ ДПС у Львівській області письмових пояснень (повідомлення) позивача та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, були прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних №12, №14 від 24.11.2023; №15, №16 від 30.11.2023; №2 від 02.12.2023; №3, №4 від 04.12.2023; №5 від 06.12.2023; №6 від 08.12.2023; №7 від 09.12.2023; №8 від 12.12.2023 в ЄРПН з підстав, зокрема: надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства , а саме : первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг.
Також, представник відповідача зазначив, що вимога позивача про реєстрацію податкових накладних не підлягає до задоволення, оскільки задоволення позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №12, №14 від 24.11.2023; №15, №16 від 30.11.2023; №2 від 02.12.2023; №3, №4 від 04.12.2023; №5 від 06.12.2023; №6 від 08.12.2023; №7 від 09.12.2023; №8 від 12.12.2023 є втручанням в дискреційні повноваження відповідача.
Враховуючи вищенаведене, вважає, що позивачем не було подано документів, які б підтверджували фактичне здійснення господарських операцій, а тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог позивача повністю.
Представником позивача подано відповідь на відзив.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС (далі ТОВ ЕРСТЕ-ТРАНС) зареєстроване як юридична особа за кодом ЄДРПОУ 38501612 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Львівській області.
16.07.2019 між Товариством з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС, (виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Торговий дім Лемберг-Міт, (замовник) укладений договір № 16/07/19 на транспортне обслуговування по перевезенню вантажів автомобільним транспортом у внутрішньому та міжнародному сполученнях.
Згідно п. 1.1 Даного договору, такий договір обумовлює порядок взаємовідносин при організації та виконанні перевезень вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученні та розрахунки за ці перевезення між замовником та виконавцем. Замовник доручає, а виконавець зобов`язується за винагороду організувати в інтересах замовника транспортно-експедиційне обслуговування вантажів, пред`явлених ним для перевезення автомобільним транспортом згідно заявки, що є невід`ємною частиною даного договору.
За наслідками виконання даного договору в листопаді та грудні 2023 між сторонами складено ряд первинних документів: Акт № ОУ-0000104 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 12.12.2023; Акт № ОУ-0000103 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 09.12.2023; Акт № ОУ-0000100 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 04.12.2023; Акт № ОУ-0000102 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 08.12.2023; Акт № ОУ-0000101 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 06.12.2023; Акт № ОУ-0000099 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 04.12.2023; Акт № ОУ-0000098 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 02.12.2023; Акт № ОУ-0000094 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 30.11.2023; Акт № ОУ-0000093 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 30.11.2023; Акт № ОУ-0000089 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 24.11.2023; Акт № ОУ-0000092 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 24.11.2023.
Оплату за надані послуги з транспортно-експедиційного обслуговування вантажів ТОВ Торговий дім Лемберг-Міт здійснило, що підтверджується копіями виписок по від 03.11.2023; від 15.11.2023; від 16.11.2023; від 24.11.2023; від 01.12.2023; 11.12.2023; від 21.12.2023; від 29.12.2023.
Основним видом економічної діяльності ТОВ ЕРСТЕ-ТРАНС є Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту КВЕД 52.29, відповідно товариство самостійно знаходить замовників яким потрібно перевезти вантаж, та підбирає їм перевізників. Тобто, є логістичним посередником між вантажовідправником та перевізниками, надаючи при цьому транспортно-експедиційне обслуговування вантажів.
ТОВ ЕРСТЕ-ТРАНС, для забезпечення перевезення вантажів ТОВ Торговий дім Лемберг-Міт залучило ряд перевізників, які власним транспортом здійснювали перевезення вантажів а саме: ТОВ КІТЕКСПРЕС; ФОП ОСОБА_1 ; ФОП ОСОБА_2 ; ТОВ ВІОЛА ДНІПРОТРАНС; ТОВ Фьорст Кепітал Логістик; ФОП ОСОБА_3
З кожним з цих перевізників Позивач уклав відповідні угоди, а за наслідками здійснення перевезення складено акти наданих послуг та товарно-транспортні накладні.
За наслідком надання Позивачем послуг ТОВТорговий дім Лемберг-Міт, Позивачем складено наступні податкові накладні для реєстрації їх у встановленому законом порядку: №12, №14 від 24.11.2023; №15, №16 від 30.11.2023; №2 від 02.12.2023; №3, №4 від 04.12.2023; №5 від 06.12.2023; №6 від 08.12.2023; №7 від 09.12.2023; №8 від 12.12.2023.
Згідно із квитанціями реєстрацію податкових накладних №12, №14 від 24.11.2023; №15, №16 від 30.11.2023; №2 від 02.12.2023; №3, №4 від 04.12.2023; №5 від 06.12.2023; №6 від 08.12.2023; №7 від 09.12.2023; №8 від 12.12.2023 було зупинено з таких підстав: обсяг постачання товару/послуги 52.29 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій; запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Позивачем подано Повідомлення про надання пояснення та копій документів щодо податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 12.01.2024 за № 1.
18.01.2024 комісією Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийняті рішення № 10396555/38501612 про відмову в реєстрації податкової накладної від 24.11.2023 № 14 в Єдиному реєстрі податкових накладних; №10396556/38501612 про відмову в реєстрації податкової накладної від 24.11.2023 №12 в Єдиному реєстрі податкових; №10396557/38501612 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.11.2023 № 15 в Єдиному реєстрі податкових накладних; №10396558/38501612 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.11.2023 № 15 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 10396563/38501612 про відмову в реєстрації податкової накладної від 02.12.2023 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 10396565/38501612 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.12.2023 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 10396559/38501612 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.12.2023 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 10396562/38501612 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.12.2023 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних; №10396561/38501612 про відмову в реєстрації податкової накладної від 08.12.2023 №6 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 10396564/38501612 про відмову в реєстрації податкової накладної від 09.12.2023 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 10396560/38501612 про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.12.2023 №8 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав надання платником податків копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. В розділі Додаткова інформація (заначити конкретні документи) вказано: первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/ послуг.
Не погоджуючись із вищевказаними рішеннями, позивачем подано скарги щодо рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Проте, рішеннями ДПС України скарги ТОВ ЕРСТЕ-ТРАНС були залишені без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - без змін.
Вважаючи прийняті рішення протиправними, позивач звернувся із вказаним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520 (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (абзац 2 пункт 25 Порядку № 1165).
Так, судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №1, 2, 3 від 31.12.2023 та №1,2,3 від 31.01.2024 слугувало те, що податкові накладні відповідають вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Водночас, на момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.
Пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Однак, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Відтак, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520).
Відповідно до пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
-договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
- інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Судом встановлено, що з метою реєстрації податкових накладних №12, №14 від 24.11.2023; №15, №16 від 30.11.2023; №2 від 02.12.2023; №3, №4 від 04.12.2023; №5 від 06.12.2023; №6 від 08.12.2023; №7 від 09.12.2023; №8 від 12.12.2023 в ЄРПН позивач надіслав відповідачу пояснення та документи, що стосуються відповідної господарської операції.
Так, до своїх письмових пояснень, позивач додав копії наявних у нього первинних документів на підтвердження правомірності складення податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено.
При цьому, аналіз таких документів вказує на те, що надіслані позивачем пояснення з копіями первинних та інших документів відображають зміст господарської операції та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №12, №14 від 24.11.2023; №15, №16 від 30.11.2023; №2 від 02.12.2023; №3, №4 від 04.12.2023; №5 від 06.12.2023; №6 від 08.12.2023; №7 від 09.12.2023; №8 від 12.12.2023 у ЄРПН.
Суд звертає увагу, що відповідачами не спростовано те, що позивач скористався правом на надання пояснень та документів, необхідних для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, та надав податковому органу письмові документи.
Відтак, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та його контрагентом, а також враховуючи те, що відповідні пояснення та документи були надані контролюючому органу, суд дійшов висновку, що в контролюючого органу не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкових накладних №12, №14 від 24.11.2023; №15, №16 від 30.11.2023; №2 від 02.12.2023; №3, №4 від 04.12.2023; №5 від 06.12.2023; №6 від 08.12.2023; №7 від 09.12.2023; №8 від 12.12.2023.
У цьому контексті суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна.
Одночасно, в межах даної спірної ситуації суд звертає особливу увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20 дійшов висновку, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Так само у пункті 82 постанови від 23.02.2023 у справі №420/9924/20 Верховний Суд звернув увагу на те, що в межах спірних відносин, що виникли між сторонами на стадії реєстрації податкових накладних, надання судами оцінки щодо товарності або безтоварності господарських операцій є передчасною подією. Такі обставини можуть бути встановлені контролюючим органом на підставі здійсненої належної перевірки, з прийняттям ППР, та в подальшому підтверджені судом.
У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості платника податку, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
В цьому випадку, під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог у частині визнання протиправним та скасування рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10396555/38501612; №10396556/38501612; №10396557/38501612; №10396558/38501612; №10396563/38501612; №10396565/38501612; №10396559/38501612; № 10396562/38501612; №10396561/38501612; №10396564/38501612; №10396560/38501612 від 18.01.2024.
Що ж до позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, то суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Висновки суду у цій справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду на суму 26646,40 грн.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 73, 74, 139, 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ухвалив :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №№10396555/38501612 від 18.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС за №14 від 24.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС №14 від 24.11.2023, датою її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області №10396556/38501612 від 18.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС за №12 від 24.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС №12 від 24.11.2023, датою її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області №10396557/38501612 від 18.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС за №15 від 30.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС №15 від 30.11.2023, датою її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області №10396558/38501612 від 18.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС за №16 від 30.11.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС №16 від 30.11.2023, датою її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області №10396563/38501612 від 18.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС за №2 від 02.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС №2 від 02.12.2023, датою її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області №10396565/38501612 від 18.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС за №3 від 04.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС №3 від 04.12.2023, датою її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області №10396559/38501612 від 18.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС за №4 від 04.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС №4 від 04.12.2023, датою її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області №10396562/38501612 від 18.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС за №5 від 06.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС №5 від 06.12.2023, датою її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області №10396561/38501612 від 18.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС за №6 від 08.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС №6 від 08.12.2023, датою її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області №10396561/38501612 від 18.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС за №7 від 09.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС №7 від 09.12.2023, датою її фактичного подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області №10396560/38501612 від 18.01.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС за №8 від 12.12.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС №8 від 12.12.2023, датою її фактичного подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС судовий збір в розмірі 13323,20 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ЕРСТЕ-ТРАНС судовий збір в розмірі 13323,20 грн за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.
Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяГулкевич Ірена Зіновіївна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 27.09.2024 |
Номер документу | 121871177 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулкевич Ірена Зіновіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні