Рішення
від 25.09.2024 по справі 400/6496/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 вересня 2024 р. № 400/6496/24 Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Біоносенка В.В., розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін, відповідно до процедури передбаченої ст.262 КАС України, адміністративну справу,

за позовомПриватного підприємства "ОСТ Лідер-Агро", вул. Привокзальна, 2В,с-ще Березнегувате,Миколаївська обл., Баштанський р-н,56209, до Державної податкової служби України, пл. Львівська, 8,м. Київ,04053, Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005, провизнання протиправним та скасування рішення від 23.05.2024 №11095296/41027301, №11095297/41027301, №11095298/41027301 та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "ОСТ Лідер-Агро" звернулося до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області, Державної податкової служби України із вимогами визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11095296/41027301 та №11095297/41027301, №11095298/41027301 від 23.05.2024; зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні ПП "ОСТ Лідер-Агро" №9 від 14.04.2023 та №10 від 22.04.2024 та №11 від 23.04.2024, датою їх подання на реєстрацію.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що на виконання умов договори оренди №10/22 від 23.10.2022, укладеного з ПП "Укрінтерпостач", позивачем надано в оренду сільськогосподарську техніку з персоналом (екіпажем). 14.04.2024 позивачем отримано часткову передоплату у розмірі 287500 грн., за фактом чого було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №9 від 14.04.2024. 22.04.2024 у зв`язку з наданням послуг у повному обсязі (Акт від 22.04.2024), що перевищує суму передоплати, за замовником обліковувалась заборгованість в розмірі 580106 грн. За фактом надання послуг (першої події), позивачем складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №10 від 22.04.2024. 23.04.2024 між позивачем та ПП "Укрінтерпостач" було підписано Акт надання послуг, за яким вартість послуг становить 333250 грн. За фактом надання послуг (першої події) позивачем складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №11 від 23.04.2024 на загальну суму 333250 грн. Однак, однак реєстрацію податкових накладних №9, №10, №11 було зупинено з підстав невідповідності вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладнох/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім того, у квитанціях про зупинення ПН зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 06.61 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. На переконання позивача, зазначена у квитанціях причина зупинення реєстрації податкової накладної є незаконною та необґрунтованою, оскільки 29.10.2021 року позивач подав на розгляд контролюючого органу таблицю даних платника ПДВ по ДКПП 01.61.10-00.00, яку було враховано 02.11.2021 року відповідно до Рішення №3314198/41027301. Тобто, на час подання на реєстрацію спірних податкових накладних та зупинення їх реєстрації - таблиця по коду 01.61 була врахована, а відтак зупинення реєстрації було безпідставним. У квитанціях не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання послуги, зазначених у ПН, які подані для реєстрації в ЄРПН перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання такої послуги та обсягом її постачання (з урахуванням того, що ці послуги надаються позивачем власними силами, а не придбаються). Податковий орган не зазначив, які саме документи, необхідно надати. Позивачем були надані документи та пояснення, які, на його думку, є більш ніж достатніми для підтвердження здійснення ним господарської операції, а відтак - були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. У відповідь на подані позивачем повідомлення з поясненнями та підтверджуючими документами, відповідачем були направлені повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, відповідно до яких позивачу було запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, а саме: договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку , первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, розрахункові документи та/або банківська виписка з особових рахунків. В графі «Додаткова інформація» зазначено: платником не надано інформацію та документальне підтвердження щодо транспортування с/г техніки до/від замовника. На виконання цього повідомлення, позивачем були додані додаткові пояснення та документи. Однак, незважаючи на те, що підприємством були надані всі документи та пояснення, відповідачем було прийнято рішення № 11095296/41027301 та №11095297/41027301, №11095298/41027301 від 23.05.2024 про відмову в реєстрації податкових накладних №9 від 14.04.2023 та №10 від 22.04.2024 та №11 від 23.04.2024.

Відповідач - Головне управління ДПС у Миколаївській області, позов не визнав, просив відмовити у задоволенні позову. У письмовому відзиві вказав на безпідставність позовних вимог та правомірність прийнятих рішень. Свою позицію аргументував тим, що після зупинення реєстрації податкових накладних, позивачу було запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній. Позивачем було надані пояснення та копії документів, за результатами розгляду яких, Комісія ГУ ДПС у Миколаївській області дійшла висновку щодо неможливості прийняття рішення у зв`язку з недостатністю поданих документів. З урахуванням наведеного, позивачу було направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, за встановленою формою, а саме: договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку , первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, розрахункові документи та/або банківська виписка з особових рахунків. В графі «Додаткова інформація» зазначено: платником не надано інформацію та документальне підтвердження щодо транспортування с/г техніки до/від замовника. На виконання цього повідомлення, позивачем були додані додаткові пояснення та документи, частково, тому комісією були прийняті рішення № 11095296/41027301 та №11095297/41027301, №11095298/41027301 від 23.05.2024 про відмову в реєстрації податкових накладних №9 від 14.04.2023 та №10 від 22.04.2024 та №11 від 23.04.2024. При цьому, комісією при прийнятті оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних було також враховано, що з 25.04.2024 року по контрагенту-покупцю ПП "Укрінтерпостач" прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості.

В свою чергу, позивач надав відповідь на відзив, у якому вказав на безпідставність доводів відповідача та просив задовольнити позов в повному обсязі.

Суд розглянув справу 25.09.2024 в порядку письмового провадження, без проведення судового засідання, на підставі матеріалів справи, відповідно ст. 262 КАС України.

Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.

Приватне підприємство "Ост Лідер-Агро" зареєстроване в якості юридичної особи, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зроблено відповідний запис. Основними видами діяльності ПП "Ост Лідер-Агро" є допоміжна діяльність у рослинництві (01.61), вантажний автомобільний транспорт (49.41), вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11).

Для здійснення господарської діяльності позивач має основні засоби (земельні ділянки, нерухоме майно, сільськогосподарську техніку, місце для заправки транспорту) та штат працівників.

23.10.2022 ПП "Ост Лідер-Агро" уклало з ПП "Укрінтерпостач" договір оренди сільськогосподарської техніки (з екіпажем) №10/22, відповідно до предмету якого, позивач зобов`язувався передати орендарю в тимчасове платне володіння та користування сільськогосподарську техніку, з персоналом орендодавця, який її обслуговує (водії-механізатори, якими здійснюється управління та технічна експлуатація техніки), а орендар зобов`язувався прийняти в тимчасове володіння та користування техніку та сплачувати орендну плату. Перелік техніки, що передається в оренду за цим договором, наведений в Додатку № 1 до цього Договору.

Відповідно до умов договору:

- передача техніки в оренду оформлюється актом приймання-передачі, який підписується уповноваженими представниками сторін. Техніка вважається переданою в оренду з дня підписання сторонами Акту приймання-передачі (п. 2.1) ;

- сторони погодили, що використання (керування, управління, технічне обслуговування, тощо) техніки здійснюється виключно персоналом (екіпажем) орендодавця ( п. 3.1);

- розмір орендної плати за користування технікою встановлюється за погодженням сторін та буде визначений останніми в додатку до даного договору ( п. 5.1);

- орендар зобов`язувався сплатити орендну плату орендодавцю на протязі 30-40 календарних днів із дня підписання сторонами акту приймання-передачі послуг оренди. Орендар має право виконати своє зобов`язання щодо сплати орендної плати (повністю або частково) достроково (авансом). Фактичним часом користування технікою вважається користування з моменту підприсання акту приймання-передачі техніки в оренду і до моменту підписання акту про її повернення орендодавцю (п. 5.3).

29.03.2023 між сторонами підписано Додаток №1 до договору №10/22, згідно якого техніка, що передається в оренду 1) трактор JOHN DEERE 8410 ДНЗ НОМЕР_1 ; 2) сівалка DMC Primera 9000-2; екіпаж - ОСОБА_1 ; орієнтовані строки оренди - 1 місяць.

29.03.2023 відповідно до п. 2.1 договору між сторонами було підписано Акт приймання-передачі техніки.

14.04.2023 ПП "Укрінтерпостач" перерахував на рахунок позивача передоплату в розмірі 287500 грн.

За фактом отримання передоплати від ПП "Укрінтерпостач" позивачем було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 9 від 14.04.2023 на загальну суму 287500грн., у тому числі ПДВ - 47916,67 грн, реєстрація якої була зупинена з підстав невідповідності вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладнох/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім того, у квитанціях про зупинення ПН зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 06.61 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

22.04.2023 між сторонам договору підписано акт наданих послуг №10/22/1, за яким узгоджено загальну вартість послуг з оренди трактора та сівалки з екіпажем протягом 24 днів в розмірі 795606 грн.

У зв`язку з наданням послуг в повному обсязі та вартість яких перевищує суму передоплати за ПП "Укрінтерпостач" обліковувалась заборгованість за актом від 22.04.2024 в розмірі 580106 грн.

За фактом надання послуг ПП "Укрінтерпостач" (першої події) на суму 580106 грн, вартість яких визначено як різницю між загальною вартістю послуг та сплаченого авансу, позивачем було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 10 від 22.04.2023 на загальну суму 508106 грн., у тому числі ПДВ -84684,33 грн, реєстрація якої була зупинена з підстав невідповідності вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладнох/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім того, у квитанціях про зупинення ПН зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 06.61 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

05.04.2023 між сторонами договору підписано Додаток №2, згідно якого техніка, що передається в оренду 1) трактор JOHN DEERE 8410 ДНЗ43346 ВЕ; 2) прічипи культиватор EXCERATOR 8005-20 (диски); екіпаж - ОСОБА_2 ; орієнтовані строки оренди - 1 місяць.

23.04.2023 між сторонами було підписано Акт надання послуг №10/22/2. Загальна вартість послуг становить 333250 грн.

За фактом надання послуг ПП "Укрінтерпостач" (першої події) на суму 333250 грн зідно Акту від 23.04.23, позивачем було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 11 від 23.04.2023 на загальну суму 333250 грн., у тому числі ПДВ -55541,67 грн, реєстрація якої була зупинена з підстав невідповідності вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладнох/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Крім того, у квитанціях про зупинення ПН зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 06.61 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

Станом на 24.06.2023 заборгованість по орендній платі ПП "Укрінтерпостач" було погашено в повному обсязі, на підтвердження чого надано картку рах. 361.

14.05.2024 позивачем було направлено пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних №9 від 14.04.2023, №10 від 22.04.2023 та №11 від 23.04.2023 та надані підтверджуючі документи: рішення від 02.11.2021 про врахування таблиць даних платника ПДВ; виписка з ЄДР, договір №10/22 від 23.10.22, банківська виписка за 14.04.2023, акти приймання -передачі від 29.03.2023, від 22.04.2023, акт надання послуг від 22.04.2023, акт приймання-передачі від 05.04.2023, акт приймання -передачі (повернення) від 23.04.2023, акт наданих послуг від 23.04.2023, банківська виписка за 25-26.04.2023, за 10-11.05.2023 року, угода про залік зустрічних вимог від 24.06.2023 з додатками, картка рахунку 361 за 2023 рік, за 24.06.2023, за 17.05.22-24.06.2023, свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_2 (трактор), повідомлення форми №20-ОПП від 17.01.2022 (трактор), договір купівлі-продажу від 27.05.2020 з додатком №1, актом приймання-передачі (сівалка), повідомлення форми 20-ОПП від 07.10.2020 (сівалка), договір безоплатного користування майном (позичка) від 3103 від 31.03.2023 та акт приймання-передачі майна (трактор), свідоцтво про реєстрацію машини НОМЕР_3 (трактор), повідомлення форми №20-ОПП від 18.12.2019 (трактор), договір купівлі-продажу від 23.06.2020 із Спеціфікацією, актом приймання-передачі від 02.12.2020, ВН №5723 від 02.12.2020 (культиватор), інвентаризаційний опис необоротних активів від 29.03.2023, штатних розпис станом на 29.03.2023, посвідчення тракториста-машиніста ОСОБА_1 , та ОСОБА_2 , додаток №1 до податкового рахунку за квітень 2023 року.

16.05.2024 року Комісією було направлено на адресу позивача повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, №11061039/41027301, №11061040/41027301, №11061038/41027301, а саме: договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них, договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, розрахункові документи та/або банківська виписка з особових рахунків. В графі «Додаткова інформація» зазначено: платником не надано інформацію та документальне підтвердження щодо транспортування с/г техніки до/від замовника.

21.05.2024 позивачем на виконання цього, направлено на адресу відповідача повідомлення №1, №2та №3 з додатковими поясненнями та документами, до яких долучені договір поставки, видаткові накладні, ТТН, рахунки , податкові накладні, ОСВ по рах. 203, дорожні листки, звіти.

23.05.2024 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ухвалено Рішення

- №11095296/41027301 про відмову в реєстрації податкової накладної ПП "ОСТ Лідер-Агро" №9 від 14.04.2023;

- №11095297/41027301 про відмову в реєстрації податкової накладної ПП "ОСТ Лідер-Агро" №10 від 22.04.2023;

- №11095298/41027301 про відмову в реєстрації податкової накладної ПП "ОСТ Лідер-Агро" №11 від 23.04.2023,

у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку, коригування, реєстрацію яких зупинено , при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної.

Не погоджуючись з цим, позивач звертався зі скаргами, за результатами розгляду яких рішеннями від 06.06.2024 №34934/41027301/2, №34935/41027301/2, №34936/41027301/2, скарги залишені без задоволення.

Відповідно до п.201.1. ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.7 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.4, п.5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений наказом Мінфіна №520 12.12.2019, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п.9 Порядку №250, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до п.10 Порядку, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акта індивідуальної дії.

Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку зупинення №1165, у редакції на час виникнення правовідносин) одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в ЄРПН, у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в ЄРПН, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у ЄРПН, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Матеріали справи свідчать, що у направленої позивачу квитанції контролюючий орган вказав на те, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Однак, рішення про зупинення реєстрації спірних податкових накладних не містить у собі мотивації підстав та причин віднесення операцій позивача до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, як і не містить доказів наявності податкової інформації, що свідчила б про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланням на відповідні документи, як і доказів прийняття рішення про віднесення ПП " Ост Лідер-Агро" до ризикових.

Крім того, суд звертає увагу, що рішення про зупинення реєстрації податкових накладних не містять вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.

Разом з тим, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкових накладних.

Аналогічна правова позиція висловлювалася Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21 травня 2019 року у справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року у справі № 819/330/18, від 18 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а, від 03 листопада 2021 року у справі №360/2460/20, від 20 січня 2022 року у справі № 140/4162/21, від 14 грудня 2022 року у справі № 560/11825/21.

При цьому у пп. 3 п. 11 Порядку зупинення №1165 прямо передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються, зокрема, пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У свою чергу, як вбачається з матеріалів справи, на виконання вимог чинного законодавства позивачем було направлено пояснення щодо здійснення господарських операцій та копії первинних документів.

При цьому, позивач надав пояснення та усі первинні документи, які на його переконання, є достатніми для підтвердження здійснення господарської операції, як після зупинення реєстрації ПН, так і після отримання повідомлення про необхідність надання додаткових документів.

Однак, всупереч наданих документів, Головним управлінням ДПС у Миколаївській області прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Підстави, зазначені у рішеннях від 23.05.2024 щодо не надання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, є безпідставними, оскільки позивачем були надані усі наявні або достатні, на його переконання, документи, які в повній мірі підтверджують фактичне здійснення господарської операції.

Позивачем було направлено до податкового органу пояснення та копії відповідних первинних документів, які, на його думку, є достатніми для підтвердження здійснення господарської діяльності, тому повторне повідомлення про надання додаткових документів без вичерпного їх переліку призвело до необізнаності платника щодо переліку необхідних документів, які він повинен був ще надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки.

При реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому під час розгляду справи суд не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної. При цьому здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення такого моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 21 травня 2020 року у справі №0940/1240/18 та від 07 грудня 2022 року у справі № 500/2237/20.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про протиправність рішень № 11095296/41027301 та №11095297/41027301, №11095298/41027301 від 23.05.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 14.04.2023, №10 від 22.04.2023, №11 від 23.04.2023.

Щодо способу поновлення прав позивача, то відповідно до п. 19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Пунктом 20 Порядку №1246 передбачено, що внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, обґрунтованим вимоги позивача, що належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати спірні податкові накладні датою їх фактичного подання на реєстрацію.

Позов задовольнити у повному обсязі.

Сума сплаченого позивачем судового збору в розмірі 9084 грн підлягає відшкодуванню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Приватного підприємства "ОСТ Лідер-Агро" (вул. Привокзальна, 2В,с-ще Березнегувате,Миколаївська обл., Баштанський р-н,56209 41027301) до Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8,м. Київ,04053 43005393) Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005 44104027) задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.05.2024 11095296/41027301 та №11095297/41027301, №11095298/41027301 про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 14.04.2023, №10 від 22.04.2023, №11 від 23.04.2023.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, ко ЄДРПОУ 43005393) здійснити реєстрацію податкових накладних приватного підприємства "Ост Лідер-Агро" (вул. Привокзальна, 2В, с-ще Березнегувате, Баштанський район, Миколаївська область, 56209, код ЄДРПОУ 41027301) за № 9 від 14.04.2023, №10 від 22.04.2023, №11 від 23.04.2023, датою їх подання.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код ВП 44104027) судовий збір у сумі 4542 (чотири тисячі п`ятсот сорок дві) гривень на користь приватного підприємства "ОСТ Лідер-Агро" (вул. Привокзальна, 2-В, смт. Березнегувате, Баштанський район, Миколаївська область, 56209, ідентифікаційний код 41027301).

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8,м. Київ,04053 43005393) на користь Приватного підприємства "ОСТ Лідер-Агро" (вул. Привокзальна, 2В,с-ще Березнегувате,Миколаївська обл., Баштанський р-н,56209 41027301) судові витрати в розмірі 4542 (чотири тисячі п`ятсот сорок дві ) гривень.

6. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. В. Біоносенко

Рішення складено в повному обсязі 25.09.2024

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2024
Оприлюднено27.09.2024
Номер документу121871229
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/6496/24

Постанова від 26.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Рішення від 25.09.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні