Рішення
від 25.09.2024 по справі 500/3894/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3894/24

25 вересня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду із позов до Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві, в якому просить:

визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві щодо відмови у врахуванні довідок про доходи ОСОБА_1 (про складові зарплати) видані Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради, а саме: довідки від 16.01.2023 №98/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років); довідки від 16.01.2023 №99/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи перед зверненням за пенсією) при здійсненні перерахунку пенсії;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м.Києві здійснити перерахунок пенсії позивача з урахуванням довідок про доходи ОСОБА_1 (про складові зарплати) видані Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради, а саме: довідки від 16.01.2023 №98/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років); довідки від 16.01.2023 №99/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи перед зверненням за пенсією).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.09.2023 у справі №500/2927/23 позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві О/р №961170181063 від 02.02.2023 про відмову ОСОБА_1 у зарахуванні стажу державної служби та у перерахунку пенсії за віком відповідно до Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-XII.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у м. Києві зарахувати ОСОБА_1 до стажу державної служби періоди роботи в органах місцевого самоврядування з 01 серпня 2001 року по 30 грудня 2022 року та перевести її на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-XII.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог щодо зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області при розрахунку (перерахунку) та виплаті пенсії з дати звернення, врахувати довідки про доходи ОСОБА_1 (про складові зарплати) видані Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради, а саме: довідку від 16.01.2023 №98/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років); довідку від 16.01.2023 №99/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи перед зверненням за пенсією), суд виходив з того, що судовому захисту підлягають лише порушені, не визнані або оспорювані права; відповідне порушення має мати місце на момент розгляду справи судом, адже судовими актами не можуть регулюватись відносини на майбутнє.

Тому, суд дійшов висновку, що зазначені позовні вимоги заявлені позивачем передчасно, оскільки оцінка розміру пенсії позивачу, призначеної позивачу з урахуванням даного судового рішення може бути надана лише після проведення пенсійним органом перерахунку пенсії, а тому у їх задоволенні слід відмовити.

Вподальшому, листом від 02.01.2024 Головне управління Пенсійного фонду України у м. Києві повідомило позивачку про те, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.09.2023 у справі №500/2927/23 не зобов`язано Головне управління при переведенні на пенсію за віком відповідно до Закону України "Про державну службу" враховувати довідки про доходи ОСОБА_1 (про складові зарплати) видані Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради. Тому, на їх думку, судове рішення виконано в межах покладених судом зобов`язань з урахуванням повноважень, наданих чинним законодавством.

Проте позивач не погоджується із такими діями відповідача та вказує, що при первинному зверненні, останній не висловлював жодних зауважень щодо поданих позивачем до заяви довідок, а тому, на її переконання, пенсійний орган був зобов`язаний провести обрахунок пенсії позивача згідно з Законом України "Про державну службу", виходячи із даних заробітної плати державного службовця, зазначених у спірних довідках.

Ухвалою судді від 01.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження за матеріалами справами, без проведення судового засідання та виклику учасників справи.

13.09.2024 до суду від Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві надійшов відзив, в якому представник просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що з метою виконання рішення суду Головним управлінням 17.11.2023 в добровільному порядку здійснено розрахунок пенсії в порядку, встановленому судовим рішенням, а саме до стажу державної служби зараховано періоди роботи в органах місцевого самоврядування з 01 серпня 2001 року по 30 грудня 2022 року та переведено гр. ОСОБА_1 на пенсію за віком відповідно до Закону України "Про державну службу". В результаті розрахунку розмір пенсійної виплати зменшився до мінімального розміру - 2093,00 грн.

Вказує, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.09.2023 в справі № 500/2927/23 не зобов`язано Головне управління при переведенні на пенсію за віком відповідно до Закону України "Про державну службу" враховувати довідки про доходи ОСОБА_1 (про складові зарплати) видані Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради.

Тому, на переконання представника, судове рішення виконано в межах покладених судом зобов`язань, з урахуванням повноважень, наданих чинним законодавством.

Інших заяв по суті до суду не надходило.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

ОСОБА_1 з 16 серпня 2005 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Тернопільській області та отримувала пенсію п інвалідності, а з квітня 2018 отримувала пенсію за віком згідно Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV.

16 січня 2023 року позивач звернулася до пенсійного органу із заявою про зарахування до стажу державної служби період її роботи в органах місцевого самоврядування з 04.11.1994 по 31.07.2001 та період роботи з 01.08.2001 по 30.12.2022; переведення її з пенсії за віком на пенсію державного службовця з дати звернення, тобто з 16.01.2023 року. Також при розрахунку (перерахунку) та виплаті пенсії з дати звернення просила врахувати довідки про доходи (про складові зарплати) видані Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради, а саме: довідки від 16.01.2023 №98/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) і довідки від 16.01.2023 №99/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи перед зверненням за пенсією).

За результатом розгляду вказаної заяви, рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві позивачу у перерахунку пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" відмовлено.

Не погоджуючись із таким рішенням, позивач звернулась до суду.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.09.2023 у справі №500/2927/23, яке набрало законної сили 26.01.2024, позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві О/р №961170181063 від 02.02.2023 про відмову ОСОБА_1 у зарахуванні стажу державної служби та у перерахунку пенсії за віком відповідно до Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-XII.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у м. Києві зарахувати ОСОБА_1 до стажу державної служби періоди роботи в органах місцевого самоврядування з 01 серпня 2001 року по 30 грудня 2022 року та перевести її на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-XII.

Відмовляючи у задоволенні вимог щодо зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області при розрахунку (перерахунку) та виплаті пенсії з дати звернення, врахувати довідки про доходи ОСОБА_1 (про складові зарплати) видані Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради, а саме: довідку від 16.01.2023 №98/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років); довідку від 16.01.2023 №99/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи перед зверненням за пенсією), суд виходив з того, що зазначені позовні вимоги заявлені позивачем передчасно, оскільки оцінка розміру пенсії позивачу, призначеної позивачу з урахуванням даного судового рішення може бути надана лише після проведення пенсійним органом перерахунку пенсії, а тому у їх задоволенні слід відмовити.

Листом від 13.12.2023 Головне управління Пенсійного фонду України у м. Києві, повідомлено позивачку, що в результаті проведеного попереднього перерахунку пенсії - переведенні на пенсію за віком державного службовця Головне управління прийшло до висновку про недоцільність виконання судового рішення, оскільки розмір пенсійної виплати зменшиться до мінімального розміру - 2093,00 грн. Тому, пенсійний орган просив позивачку повідомити про прийняте рішення стосовно виконання або не виконання судового рішення шляхом подання відповідної заяви.

З урахуванням наведеного позивач 18.12.2023 звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві із заявою, в якій просила провести перерахунок її пенсії з урахуванням довідок про доходи ОСОБА_1 (про складові зарплати) видані Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради, а саме: довідку від 16.01.2023 №98/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років); довідку від 16.01.2023 №99/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи перед зверненням за пенсією).

Листом від 02.01.2024 Головне управління Пенсійного фонду України у м. Києві повідомило позивачку про те, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.09.2023 у справі №500/2927/23 не зобов`язано Головне управління при переведенні на пенсію за віком відповідно до Закону України "Про державну службу" враховувати довідки про доходи ОСОБА_1 (про складові зарплати) видані Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради. Тому, на їх думку, судове рішення виконано в межах покладених судом зобов`язань з урахуванням повноважень, наданих чинним законодавством.

Проте позивач не погоджується із такими діями відповідача, що полягають у відмові при призначенні пенсії враховувати довідки про доходи ОСОБА_1 (про складові зарплати) видані Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради, вважає їх протиправними, що слугувало підставою для звернення до суду із відповідним позовом.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.

Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Європейська соціальна хартія (переглянута) від 03.05.1996, ратифікована Законом України від 14.09.2006 № 137-V, яка набрала чинності з 01.02.2007 (далі - Хартія), визначає, що кожна особа похилого віку має право на соціальний захист (пункт 23 частини І). Ратифікувавши Хартію, Україна взяла на себе міжнародне зобов`язання запроваджувати усіма відповідними засобами досягнення умов, за яких можуть ефективно здійснюватися права та принципи, що закріплені у частині І Хартії.

Отже, право особи на отримання пенсії як складова частина права на соціальний захист є її конституційним правом, яке гарантується міжнародними зобов`язаннями України.

Так, предметом розгляду даної справи є наявність або відсутність підстав для врахування при призначенні пенсії ОСОБА_1 відповідно до Закону України "Про державну службу" довідок виданих Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради, а саме: довідки від 16.01.2023 №98/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років); довідки від 16.01.2023 №99/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи перед зверненням за пенсією).

Постановою Правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 № 1-3, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08.02.2017 за № 180/30048 "Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям", затверджено форми довідок про заробітну плату для призначення згідно з пунктами 10 і 12 розділу XI Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII Про державну службу пенсії відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-XII Про державну службу, що додаються: форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років); форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією); форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.

Позивачем як відповідачу так і суду надано наступні довідки від 16.01.2023 видані Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради, а саме:

№98/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), із змісту якої вбачається, що ОСОБА_1 працювала в управлінні соціальної політики Тернопільської міської ради, заробітна плата станом на січень 2023 року становить: посадовий оклад 7200,00 грн; надбавка за ранг (9 ранг) 500,00 грн; надбавка за вислугу років (40 відсотків, за стаж державної служби 38 років) 3080,00 грн; усього 10780,00 грн;

№99/13 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи перед зверненням за пенсією).

Суд зазначає, що довідки складено за формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 №1-3 "Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям", та містить відображення складових заробітної плати: посадовий оклад, надбавка за звання (державний службовець 9 рангу, інформація про присвоєння якого міститься в трудовій книжці), надбавка за вислугу років (40%), на які нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Довідка видана на підставі особових рахунків, платіжних відомостей або інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату за січень 2023 року.

Всі відображені в довідках види оплати праці є складовими частинами заробітної плати позивача, з якої сплачені внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, тому вони мають братися до уваги при розрахунку розміру пенсії позивача.

Тому, суд дійшов переконання про наявність підстав для врахування при призначенні пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" довідок від 16.01.2023 виданих Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради №98/13 та№99/13.

А тому дії відповідача щодо неврахування при призначенні пенсії позивачу відповідно до Закону України "Про державну службу" вказаних довідок є протиправними.

При цьому, суд враховує, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.09.2023 у справі №500/2927/23 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в м.Києві зарахувати стаж та перевести позивача на пенсію державного службовця. Відмову у врахуванні довідок позивач отримала листом Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві від 02.01.2024.

У зв`язку з цим, з метою повного захисту порушених прав позивача слід зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м.Києві з 17.11.2023, при переведенні позивача на пенсію державного службовця на виконання рішення рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.09.2023 у справі №500/2927/23, розмір пенсії визначати із урахуванням довідок від 16.01.2023 виданих Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради №98/13 та №99/13.

Частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як слідує з матеріалів справи, що позивачем при зверненні з адміністративним позовом до суду було сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн згідно квитанції від 20.06.2024.

Оскільки позовні вимоги позивача задоволено в повному обсязі, тому на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві, підлягають стягненню понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві щодо неврахування при призначенні ОСОБА_1 пенсії державного службовця довідок від 16.01.2023 виданих Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради №98/13 та№99/13.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м.Києві з 17.11.2023, при переведенні ОСОБА_1 на пенсію державного службовця, на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.09.2023 у справі №500/2927/23, розмір пенсії визначати із урахуванням довідок від 16.01.2023 виданих Управлінням соціальної політики Тернопільської міської ради №98/13 та№99/13.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1210 (одна тисяча двісті десять) грн 20 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 25 вересня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач:

- Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві (місцезнаходження: вул. Бульварно-Кудрявська, 16, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 42098368).

Головуючий суддяБаб`юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2024
Оприлюднено27.09.2024
Номер документу121871947
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —500/3894/24

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 28.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 28.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Рішення від 25.09.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні