ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2024 р. Справа № 520/11156/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Кононенко З.О.,
Суддів: Мінаєвої О.М. , Калиновського В.А. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 31.07.2024, головуючий суддя І інстанції: Заічко О.В., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 31.07.24 по справі № 520/11156/24
за позовом Фермерського господарства "КЛЕПКИ+"
до Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області
про визнання протиправним та скасування рішення органу державної влади,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Фермерське господарство "КЛЕПКИ+", звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області, в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати Розпорядження № 247 від 25.10.2023 та № 249 від 25.10.2023.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, він володіє на праві оренди земельними ділянками, які знаходяться на території Курилівської сільської територіальної громади Куп`янського району Харківської області. Землі Курилівської сільської територіальної громади, а саме, с.Сенькове, перебували на територіях активних бойових дій, тривалий час у тимчасовій окупації та перебувають на територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. надання податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів фермерського господарства Клепки+. З метою отримання пільг з місцевих податків та зборів (зі сплати за землю та сплати єдиного податку ІV групи у 2023 року) звернувся до відповідача із відповідними заявами, як передбачено нормами податкового кодексу. Відповідачем за результатами розгляду заяв про застосування пільг с податку 29.09.2023р. винесені розпорядження №225, № 225/1 про застосування передбачених ПК України пільг з 01 січня 2023 року до 31 грудня 2023 року. Встановлено податкову пільгу з орендної плати за земельну ділянку площею 12,6790 га кадастровий номер 6323786500:01:000:0205 для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Курилівської сільської ради, за період з 01 січня 2023 року до моменту визначення земельної ділянки придатною для використання, у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами. Однак, іншими розпорядженнями № 249, № 247 відповідачем внесено зміни до своїх перших розпоряджень, де без відповідного посилання на вимоги Закону застосовано початок періоду надання податкових пільг з 01 вересня 2023 року замість з 01січня 2023 року. Не погоджуючись із таким рішенням відповідача позивач звернувся до суду.
Рішенням в задоволенні адміністративного позову Фермерського господарства КЛЕПКИ+ до Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення органу державної влади - відмовлено.
Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.
Так, позивач в апеляційній скарзі зазначає, що у частині земельних ділянок, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (у тому числі коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), за умови подання платником плати за землю заяви до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації та військово-цивільної адміністрації про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами та прийняття таким органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів щодо земельної ділянки, зазначеної в такій заяві, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Позивач зазначає, що період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Як вбачається із Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 р. Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (з урахуванням змін і доповнень) Курилівська сільська територіальна громада Куп`янського району Харківської області з 24.02.2022р. по 26.02.2022р. знаходилася на території активних бойових дій, з 27.02.2022р. по 08.09.2022р. перебувала у повній тимчасовій окупації рф, з 08.09.2022 р. по 01.07.2023 р. перебувала на території можливих бойових дій. А з 01.07.2023 по невизначений час - на території активних бойових дії, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
Отже, як витікає із приписів цих вищезазначених нормативних актів, пільги з місцевих податків та зборів (зі сплати орендної плати за землю та сплати єдиного податку) надаються платнику податків якщо дві умови (в сукупності) збігаються, а саме: платником податку (Позивачем) подана Заява про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами до військової адміністрації (Відповідача) щодо земельних ділянок, зазначених в такій заяві (із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок); розташування земельної ділянки на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
Як вбачається із матеріалів справи Позивачем така заява була подана Відповідачу, а земельна ділянка знаходилася на території активний бойових дій і в тимчасовій окупації рф.
Таким чином, на переконання позивача, відповідно до приписів п. 288.8 ст. 288 та п. 292-1.1 ст. 292-1 ПК України та з урахуванням положень Наказу № 309 від 22.12.2022 р. відповідачем позивачу повинні були бути встановлені пільги з місцевих податків та зборів з 01.10.2022р. до моменту визнання земельної ділянки придатної для використання.
Відповідач скориставшись своїм правом надав до Другого апеляційного адміністративного суду відзив на апеляційну скаргу позивач, в якому зазначає, що законом було змінено механізм визначення переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (Постанова Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 та Перелік територій, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, п. 2921.1 ст. 2921, п. 10 підрозд. 8 та п.п. 69.33 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України). У зв`язку з цим наказ № 309, може застосовуватися при справлянні єдиного податку четвертої групи на відповідних територіях, а саме де ведуться активні бойові дії. Оскільки Курилівська сільська територіальна громада на момент надання податкової пільги із сплати місцевих податків і зборів Фермерському господарству Клепки+ відносилася до можливих бойових дій, а не активних бойових дій або території тимчасово окупованої збройними формуваннями російської федерації відповідно до постанови № 1364 та наказу № 309, тому для Фермерського господарства Клепки+ застосовувалася саме норма закону № 3050-ІХ (п. 2921.1 ст. 2921 Податкового кодексу України), яка визначає особливості оподаткування єдиним податком четвертої групи за земельні ділянки, які: перебувають у консервації; забруднені вибухонебезпечними предметами; непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
Представник відповідача вважає, що надання податкової пільги із сплати місцевих податків і зборів позивачеві можливе лише з дати прийняття рішення, а саме з 29 вересня 2023 року (розпорядження Курилівської сільської військової адміністрації від 29 вересня 2023 року № 225 Про надання податкових пільг із сплати місцевих податків і зборів Фермерського господарства Клепки+ ЄДРПОУ 41436004 на 2023 рік та розпорядження Курилівської сільської військової адміністрації від 29 вересня 2023 року № 225 /1 Про надання податкових пільг із сплати місцевих податків і зборів Фермерського господарства Клепки+ ЄДРПОУ 41436004 на 2023 рік) відповідає нормам законодавства України на момент звернення позивача до Курилівської сільської військової адміністрації.
Представник відповідача наголошує, що оскільки Фермерське господарство Клепки+ звернулося з заявами про непридатність для використання земельних ділянок у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами до Курилівської сільської військової адміністрації саме 01.09.2023 року (зареєстровані в книзі реєстрації вхідної кореспонденції заява від 01.09.2023 року № 903 та заява від 01.09.2023 року № 905), то і відповідна пільга надавалася саме з 01 вересня 2023 року на підставі вищеперерахованих законів, статей та розпоряджень Курилівської сільської військової адміністрації.
На переконання представника відповідача, суд першої інстанції повністю та всебічно з`ясував всі обставини, які мали значення для вищезазначеної справи та керуючись діючим законодавством України правомірно відмовив фермерському господарству Клепки+ в задоволенні його вимог стосовно справи № 520/11156/24.
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Фермерське господарство "КЛЕПКИ+" є орендарем земельних ділянок, які знаходяться на території Куп`янської міської територіальної громади Харківської області.
Власником вищезазначених земельних ділянок є Куп`янська міська рада Харківської області.
Позивач звернувся до Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківській області з заявою від 31.08.2023 № 1-2023, про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів фермерського господарства Клепки+ встановлено податкову пільгу з орендної плати за земельну ділянку площею 12,6790га кадастровий номер 6323786500:01:000:0205 для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Курилівської сільської ради, за період з 01 січня 2023 року до моменту визначення земельної ділянки придатною для використання, у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, оскільки починаючи з 08.09.2022 зазначені земельні ділянки розташовані на територіях можливих бойових дій.
Розпорядженням від 29 вересня 2023 року за № 225/1 про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів фермерського господарства Клепки+ встановлено податкову пільгу з орендної плати за земельну ділянку площею 12,6790 га кадастровий номер 6323786500:01:000:0205 для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Курилівської сільської ради, за період з 01 січня 2023 року до моменту визначення земельної ділянки придатною для використання, у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
Розпорядженням від 29 вересня 2023 року за № 225 про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів фермерського господарства Клепки+ встановлено податкову пільгу з орендної плати за земельну ділянку площею 12,6790 га кадастровий номер 6323786500:01:000:0205 для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Курилівської сільської ради, за період з 01 січня 2023 року до моменту визначення земельної ділянки придатною для використання, у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
Розпорядженням від 25 жовтня 2023 року за № 247 про внесення змін до розпорядження начальника Курилівської сільської військової адміністрації від 29 вересня 2023 року №225/1, зазначено внести до розпорядженням начальника Курилівської сільської військової адміністрації від 29 вересня 2023 року за № 225/1 Про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів фермерського господарства Клепки+ на 2023 рік у пункт 1 цифри і слова 01 січня 2023 року замість цифри і слова 01 вересня 2023 року.
Розпорядженням від 25 жовтня 2023 року за № 249 про внесення змін до розпорядження начальника Курилівської сільської військової адміністрації від 29 вересня 2023року №225, зазначено внести до розпорядженням начальника Курилівської сільської військової адміністрації від 29 вересня 2023 року за № 225 Про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів фермерського господарства Клепки+ на 2023 рік, у пункт 1 цифри і слова 01 січня 2023 року замість цифри і слова 01 вересня 2023 року.
Вважаючи дії Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківській області протиправним позивач звернувся до суду.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що аналізуючи положення п. 288.8 ст. 288 ПК України, та враховуючи що заявник фермерське господарство Клепки+ звернувся з заявою до Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківській області 31.08.2023 №1-2023, відповідач правомірно змінив дати зазначених в розпорядженнях № 225 від 29 вересня 2023 року та № 225/1 від 29 вересня 2023 року з 1 січня 2023 року на 01 вересня 2023 року, отже відсутні правові підстави для визнання протиправними та скасування Розпорядження № 247 від 25.10.2023 та Розпорядження № 249 від 25.10.2023.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову в задоволенні позову з наступних підстав.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із статті 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Статтею 5 Кодексу адміністративного судочинства України, визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Аналіз наведених норм свідчить, що адміністративне судочинство спрямоване на захист порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин; задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин. При зверненні до суду позивачеві необхідно обирати такий спосіб захисту, який би міг відновити його становище та захистити порушене, на його думку право. Застосування конкретного способу захисту права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулась особа, так і від характеру його порушення.
Указом Президента України №737/2022 від 27.10.2022 утворено Куп`янську міську військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області.
Відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 4 Закону України Про правовий режим воєнного стану, повноваження Куп`янської міської ради Харківської області здійснюються Куп`янською міською військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області.
На підставі Постанови Верховної Ради України № 2777ІХ від 16.11.2022 повноваження міської ради, виконавчого комітету та міського голови здійснює начальник Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського района Харківської області, відповідно до повноважень, передбачених ч. 2 ст. 10 Закону України Про правовий режим воєнного стану.
Відповідно до пункту 30.1 статті 30 ПК України податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 ст. 30 ПК України.
Відповідно до п. 30.5 ст. 30 ПК України податкові пільги, порядок та підстави їх надання встановлюються з урахуванням вимог законодавства України про захист економічної конкуренції виключно цим Кодексом, рішеннями Верховної Ради Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, прийнятими відповідно до цього Кодексу.
Стаття 288 ПК України визначає порядок визначення орендної плати за земельні ділянки.
Відповідно до п. 288.1 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до положень п. 288.8 ст. 288 ПК України, за земельні ділянки, визначені цим пунктом, у цілях розрахунку орендної плати розмір податкових зобов`язань з орендної плати визначається з урахуванням положень, визначених цим Кодексом. Не нараховується орендна плата за договорами оренди земельних ділянок державної і комунальної власності, які забруднені вибухонебезпечними предметами, за період, який починається з першого числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
У частині земельних ділянок, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (у тому числі коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), за умови подання платником плати за землю заяви до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації та військово-цивільної адміністрації про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами та прийняття таким органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів щодо земельної ділянки, зазначеної в такій заяві, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Не нараховується орендна плата за договорами оренди земельних ділянок державної і комунальної власності, які непридатні для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, протягом періоду, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття рішення сільською, селищною, міською радою, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше, - або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та зборів відповідно до прийнятого рішення (у тому числі з урахуванням змін, внесених до такого рішення), або дата скасування відповідного рішення, або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.
Стаття 292-1 ПК України визначає об`єкт та базу оподаткування для платників єдиного податку ІV групи.
Відповідно до положень п. 292-1.1 ст. 292-1 ПК України, об`єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди.
При цьому слід звернути особливу увагу, що період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Відповідно до пп. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 ПК України не дозволяється сільським, селищним, міським радам встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.
Дія абзацу першого цього підпункту не поширюється на прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов`язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок), а також про внесення змін до таких рішень.
Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами повинні прийматися на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.
Отже, вказаною нормою встановлено обов`язок сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій та військово-цивільних адміністрацій приймати рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.
Станом на день винесення оскаржуваних розпоряджень №247 від 25.10.2023р. та №249 від 25.10.2023р. набрав чинності Закон України Про адміністративну процедуру від 17 лютого 2022 № 2073-IX (далі - Закон № 2073-IX).
Відповідно до ст.1 вказаного Закону, цей Закон регулює відносини органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, інших суб`єктів, які відповідно до закону уповноважені здійснювати функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ шляхом прийняття та виконання адміністративних актів.
Відповідно до п.п. 1-3 ч. 1 ст. 2 Закону № 2073-IX адміністративний орган - орган виконавчої влади, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадова особа, інший суб`єкт, який відповідно до закону уповноважений здійснювати функції публічної адміністрації; адміністративна справа (далі - справа) - справа, що стосується публічно-правових відносин щодо забезпечення реалізації права, свободи чи законного інтересу особи та/або виконання нею визначених законом обов`язків, захисту її права, свободи чи законного інтересу, розгляд якої здійснюється адміністративним органом; адміністративний акт - рішення або юридично значуща дія індивідуального характеру, прийняте (вчинена) адміністративним органом для вирішення конкретної справи та спрямоване (спрямована) на набуття, зміну, припинення чи реалізацію прав та/або обов`язків окремої особи (осіб).
Відповідно до сфери дії Закон України Про адміністративну процедуру поширюється також на вирішення відповідачем питання щодо встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, відповідач підпадає під визначення адміністративний орган, процедура розгляду відповідачем заяви позивача підпадає під визначення адміністративна справа.
Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 69 Закону № 2073-IX, за результатами розгляду справи адміністративний орган у межах своїх повноважень приймає адміністративний акт.
Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами повинні прийматися на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.
З матеріалів справи колегією суддів встановлено, що Розпорядженням від 29 вересня 2023 року за № 225/1 про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів фермерського господарства Клепки+ встановлено податкову пільгу з орендної плати за земельну ділянку площею 12,6790 га кадастровий номер 6323786500:01:000:0205 для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Курилівської сільської ради, за період з 01 січня 2023 року до моменту визначення земельної ділянки придатною для використання, у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами. Розпорядженням від 29 вересня 2023 року за № 225 про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів фермерського господарства Клепки+ встановлено податкову пільгу з орендної плати за земельну ділянку площею 12,6790 га кадастровий номер 6323786500:01:000:0205 для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Курилівської сільської ради, за період з 01 січня 2023 року до моменту визначення земельної ділянки придатною для використання, у зв`язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
У подальшому Розпорядженням від 25 жовтня 2023 року за № 247 про внесення змін до розпорядження начальника Курилівської сільської військової адміністрації від 29 вересня 2023 року № 225/1, зазначено внести до розпорядженням начальника Курилівської сільської військової адміністрації від 29 вересня 2023 року за № 225/1 Про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів фермерського господарства Клепки+ на 2023 рік у пункт 1 цифри і слова 01 січня 2023 року замість цифри і слова 01 вересня 2023 року. Розпорядженням від 25 жовтня 2023 року за № 249 про внесення змін до розпорядження начальника Курилівської сільської військової адміністрації від 29 вересня 2023 року № 225, зазначено внести до розпорядженням начальника Курилівської сільської військової адміністрації від 29 вересня 2023 року за № 225 Про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів фермерського господарства Клепки+ на 2023 рік, у пункт 1 цифри і слова 01 січня 2023 року замість цифри і слова 01 вересня 2023 року.
Як вбачається із Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022 р. Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією (з урахуванням змін і доповнень) Курилівська сільська територіальна громада Куп`янського району Харківської області з 24.02.2022р. по 26.02.2022р. знаходилася на території активних бойових дій, з 27.02.2022р. по 08.09.2022р. перебувала у повній тимчасовій окупації рф, з 08.09.2022 р. по 01.07.2023 р. перебувала на території можливих бойових дій. А з 01.07.2023 по невизначений час - на території активних бойових дії, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
Колегія суддів аналізуючи наведене, вважає, що пільги з місцевих податків та зборів (зі сплати орендної плати за землю та сплати єдиного податку) надаються платнику податків якщо дві умови (в сукупності) збігаються, а саме:
- платником податку (позивачем) подана Заява про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами до військової адміністрації (відповідача) щодо земельних ділянок, зазначених в такій заяві (із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок);
- розташування земельної ділянки на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
З матеріалів справи встановлено, що позивачем така заява була подана відповідачу, а земельна ділянка знаходилася на території активний бойових дій і в тимчасовій окупації рф.
Таким чином, відповідно до приписів п. 288.8 ст. 288 та п. 292-1.1 ст. 292-1 ПК України та з урахуванням положень Наказу № 309 від 22.12.2022 р. відповідачем позивачу повинні були бути встановлені пільги з місцевих податків та зборів з 01.10.2022 р. до моменту визнання земельної ділянки придатної для використання.
При цьому, колегія суддів звертає увагу, що положення п. 288.8 ст. 288 та п. 292-1.1 ст. 292-1 ПК України з`явилися у Податковому кодексі України у зв`язку з прийняттям Закону № 3050-ІХ від 11.04.2023 р., який набув чинності тільки 06.05.2023 р.. тобто дію таких положень законодавець розповсюдив на період, який вже минув.
Отже, з урахуванням того, що позивач з 01.03.2022 р. по 31 грудня 2022 р. був звільнений від сплати місцевих податків та зборів (орендної плати за землю та сплати єдиного податку) на законодавчому рівні (п. 69.14 та п. 69.33, підрозділу 10, розділу ХХ ПК України), то потреби у позивача в податкових пільгах з 01.10.2022 р. по 31.12.2022 р. не було.
Тому, позивач просив у відповідача надати податкові пільги саме з 01.01.2023 р.
Так, землі Курилівської сільської територіальної громади, а саме, с.Сенькове. перебували на територіях активних бойових дій, тривалий час - у тимчасовій окупації та перебувають на територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
Але всупереч наведених норм, відповідач спочатку визнав територію земельної ділянки потенційно забрудненою вибухонебезпечними предметами: за період з 01 січня 2023 року до моменту визначення земельної ділянки придатною для використання. У зв`язку з тим, шо вона непридатна для використання у зв`язку з потенційною загрозою її забруднення вибухонебезпечними предметами, а потім змінив дату з 01 січня 2023 року на 01 вересня 2023 року.
Тобто, беручи до уваги зміни внесені до розпоряджень, відповідач вважає, що земельна ділянка, яка була визнана ним з початку як непридатна для використання у зв`язку з потенційною загрозою її забруднення вибухонебезпечними предметами з 01 січня 2023р. (відповідно до розпоряджень від 29.09.2023р. №225, №225/1) чомусь перестала бути такою на період з 01.01.2023р. по 31.08.2023р.
Враховуючи те, що земельна ділянка перебувала в зоні проведення активних бойових дій, потім 6 місяців в окупації, а після деокупацїї входила до переліку територій можливих бойових дій та по теперішній час перебуває на території активних бойових дії, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси, та враховуючи те, що ця земельна ділянка у період з 01.01.2023р. по 31.08.2023р. не обстежувалася операторами протимінної діяльності, які б могли надати висновок про можливість її використання у такий період, колегія суддів вважає, що відповідачем безпідставно та незаконно внесено зміни до Розпоряджень від 29.09.2023р. №225 та №225/1 щодо зміни дати визнання земельної ділянки непридатною до використання та надання податкових пільг з місцевих податків і зборів саме з 01.09.2023 р.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, відповідачем, Курилівською сільською військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області, не надано належних та допустимих доказів правомірності винесення Розпоряджень № 247 від 25.10.2023 та № 249 від 25.10.2023 та
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що розпорядження відповідача № 249 та № 247 від 25.10.2023 р. (далі- Розпорядження) прямо суперечать вищезазначеному Наказу № 309 від 22.12.2022 р., а також п. 288.8 ст. 288 та п. 292-1.1 ст. 292-1 Податкового кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Як вбачається з ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Аналізуючи наведені нормативно - правові акти, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції відмовляючи в задоволенні позовних вимог, зробив помилкові висновки.
Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
У відповідності до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Таким чином, з огляду на викладене вище, колегія суддів приходить до висновку, що рішення Харківського окружного адміністративного суду від 31.07.2024 року по справі № 520/11156/24, прийнято з помилковим застосуванням норм матеріального права та підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 Кодексу адміністративного судочинства України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення
Відповідно до п. 4 ч. 1, ч. 2 ст. 317 КАС України, підстави для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню. Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до ч. 6 ст. 139 КАС України, якщо суд апеляційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд ухвалить нове рішення, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
З матеріалів справи встановлено, що позивачем при зверненні до суду з адміністративним позовом сплачено судовий збір в сумі 2422,40 грн згідно з платіжною інструкцією № 582 від 24.04.2024 року та при зверненні з апеляційною скаргою сплачено судовий збір в сумі 3633,60 грн згідно з платіжною інструкцією № 633 від 06.09.2024 року.
Враховуючи те, що апеляційна скарга судом задоволена, тому відповідно до ст. 139 КАС України на користь позивача підлягають стягненню судові витрати зі сплати судового збору в загальному розмірі 6056 грн за рахунок бюджетних асигнувань Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" - задовольнити.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 31.07.2024 по справі № 520/11156/24 - скасувати.
Прийняти постанову, якою позов Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" до Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківській області про визнання протиправним та скасування рішення органу державної влади задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати Розпорядження № 247 від 25.10.2023 та № 249 від 25.10.2023.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Курилівської сільської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області (63732, Харківська обл., Куп`янський р-н., село Новоосинове, вул. Шкільна, 2, код ЄДРПОУ 45037533) на користь Фермерського господарства "КЛЕПКИ+" (63702, Харківська область, м. Куп`янськ, вул. Сватівська, 56, код ЄДРПОУ 41436004) судові витрати на судовий збір в загальній сумі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн 00 коп.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя (підпис)З.О. Кононенко Судді(підпис) (підпис) О.М. Мінаєва В.А. Калиновський
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 27.09.2024 |
Номер документу | 121872928 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Кононенко З.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні