Рішення
від 25.09.2024 по справі 742/4421/24
ПРИЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Провадження № 2/742/1328/24

Єдиний унікальний № 742/4421/24

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 вересня 2024 року м.Прилуки

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області в складі: головуючогосудді Коваленко А.В.за участю секретаря судових засідань Риндя Л.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Прилуки цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів,

ВСТАНОВИВ:

І. Зміст позовних вимог та заперечень сторін.

30.07.2024 року позивач звертаючись до суду з заявою в якій просить суд, стягнути з ОСОБА_1 на користь управління праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області надміру виплачені кошти у вигляді компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги у розмірі 6297,96 гривень.

Позивач аргументує свої вимоги тим, що відповідач з серпня 2021 року перебував на обліку в управлінні, як отримувач компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (здійснював догляд за своєю сестрою - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) (надалі - компенсація).

У вересні 2022 року при повторному зверненні на призначення компенсації Відповідач вказав в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 29.09.2022, що має у власності земельний пай. Спеціалістами управління було взято до уваги факт наявності земельного паю, оскільки він береться до розрахунку при призначення компенсації та направлено запит до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта у Відповідача є у власності земельні ділянки (паї), які перебувають в оренді. На момент звернення за призначенням компенсації у серпні 2021 року Відповідач мав у володінні земельні ділянки (паї), що перебувають в оренді, про що не повідомляв. Дані обставини впливають на розмір отриманої Відповідачем компенсації, так як дохід отриманий від оренди земельних паїв враховується під час обрахунку розміру компенсації при призначенні.

Після проведеного перерахунку компенсації з урахуваннямдоходу отриманого з оренди паїв Відповідач втратив право на отримання компенсації, так як середньомісячний сукупний дохід перевищував розмір прожиткового мінімуму.

Враховуючи, що Відповідач втратив право на отримання компенсації з серпня 2021 року, йому було припинено виплату допомоги. В зв`язку з даними обставинами у період з серпня 2021 року по липень 2022 року виникла переплата у розмірі 6297,96 грн. Дана переплата виникла з вини Відповідача, так як він під час звернення за призначенням компенсації в серпні 2021 року не вказав у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі наявність у нього земельних ділянок (паїв).

Про факт переплати та обов`язок повернути безпідставно отримані кошти Відповідача повідомляли, де останній зобов`язувався повернути всю суму на рахунок управління. Однак, на сьогоднішній день кошти у розмірі 6297,96 грн відповідачем на рахунок управління не повернуті.

Отже, розмір безпідставно отриманої компенсації за період з серпня 2021 року по липень 2022 року становить:з серпня 2021 року по грудень 2021 року: 405,83 грн. (щомісячний розмір компенсації) х 5 міс. (кількість місяців отримання компенсації) = 2029,15 грн.; з січня 2022 року по липень 2022 року: 609,83 грн. х 7 міс. = 4268,81 грн.Всього: 2029,15 грн. + 4268,81 грн. = 6297,96 грн.

Оскільки, кошти на рахунок управління на сьогоднішній день не повернуті, позивач змушений звернутися до суду з даним позовом.

ІІ. Заяви, клопотання та інші процесуальні рішення у справі.

Ухвалою судді Прилуцького міськрайонного суду від 31.07.2024 року відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено справу до судового розгляду з викликом сторін на 09 год. 00 хв. 29 серпня 2024 року.

У зв`язку з неявкою сторін розгляд справи відкладено до 11 год. 00 хв. 25 вересня 2024 року.

ІІІ. Позиції сторін.

В судове засідання представник позивача не з`явилася, але надала заяву про розгляд справи без її участі, позовні вимоги підтримує, у разі неявки відповідача проти заочного розгляду справи не заперечує.

Відповідач в судове засідання не з`явився, про причини неявки суду не повідомив.

Зі згоди позивача, суд на підставі наявних в справі доказів, ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає положенню ст.280 ЦПК України.

Відповідно до ч.2 ст.247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

ІV. Фактичні обставини встановлені судом.

12.08.2021 року ОСОБА_1 звернувся до управління праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області з заявою про призначення йому допомоги на догляд (щомісячну грошову допомогу особі, яка доглядає за хворою)(а.с.4).

12.08.2021 року ОСОБА_1 надав до органу праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, в якій вказав, що отримує пенсію, інших доходів не має(а.с.5)

07.09.2021 року управління праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області винесло рішення на призначення компенсації ОСОБА_1 , як особі яка надає соціальні послуги по догляду за сестрою ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період з 01.08.2021 по 31.12.2021 -405 грн 83 коп; за період з 01.01.2022 по 31.07.2022 405 грн 83 коп(а.с.6).

Відповідно до розпорядження на перерахунок для компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з 01.01.2022, встановити ОСОБА_1 розмір допомоги у період з 01.01.2022 по 31.07.2022 -609 грн 83 коп(а.с.6)

29.09.2022 року ОСОБА_1 надав до органу праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, в якій вказав, що має 3 га земельного паю(а.с.7)

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно від 10.11.2022, ОСОБА_1 належить на праві спільної часткової власності земельна ділянка кадастровий номер 7424180300:05:000:0776 площею 0,95 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; на праві приватної власності належить земельна ділянка кадастровий номер 7424180300:05:000:0353 площею 1,3198 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; на праві приватної власності належить земельна ділянка кадастровий номер 7424180300:05:000:0775 площею 0,1895 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва(а.с.8-10)

29.12.2022 року управлінням праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області винесло рішення щодо призначення компенсації ОСОБА_1 , як особі яка надає соціальні послуги по догляду за сестрою ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якому вказано, що ОСОБА_1 не має права на державну соціальну допомогу, оскільки середньомісячний сукупний дохід перевищує або дорівнює рівню прожиткового мінімуму для сім`ї(а.с.11).

Відповідно до заяви ОСОБА_1 від 29.12.2022, останній при первинному зверненні до управління праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області не надав відомості про земельний пай, що перебуває у власності з 2017 року(а.с.12)

Згідно з заяви ОСОБА_1 від 16.01.2023, переплату по допомозі по догляду інваліда 1 групи за серпень 2021 по липень 2022 у сумі 62974 грн 96 коп, останній зобов`язався повернути по 500 грн щомісячно до повного погашення(а.с.12)

24 лютого 2023, 01.05.2023 управління праці та соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області звернулось до ОСОБА_1 з листом-повідомленням у якому зазначає, що управлінням було здійснено перевірку виплачених коштів та встановлено, що у квітні 2022 ОСОБА_1 була виплачена надлишкова сума компенсації фізичним особам, що надають соціальні послуги, у зв`язку з чим кошти у розмірі 609 грн 83 коп підлягають поверненню на рахунок Міністерства соціальної політики України(а.с.13)

Відповідно до розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім"ї для призначення (додаток до протоколу №651020 від 12.08.2021, ОСОБА_1 доглядає за особою з інвалідністю І групи, за період з лютого 2021 по липень 2021 року сукупний дохід сім"ї (крім доходу від землі) становить 13544 грн 47 коп; сукупний дохід сім"ї від землі становить 0 грн; сукупний середньомісячний дохід сім"ї 2257 грн 41 коп(а.с.30)

Згідно з довідки про доходи від 20 жовтня 2022 виданої ОСОБА_1 , останній має земельний пай у кількості 1,5093 га, отримав орендну плату за пай за період з 01 січня 2021 по 31 грудня 2021 за винятком податку з фізичних осіб та без урахування військового збору становить 4581 грн 30 коп. Згідно з договору оренди за 2021 рік сума нарахування складає 5690 грн 95 коп(а.с.31)

Згідно з довідки про доходи від 07 грудня 2022 виданої ОСОБА_1 , останній має земельний пай у кількості 1,5093 га, отримав орендну плату за пай за період з 01 січня 2022 по 30 листопада 2022 за винятком податку з фізичних осіб та без урахування військового збору становить 4581 грн 30 коп. Згідно з договору оренди за 2022 рік сума нарахування складає 5690 грн 85 коп(а.с.32)

Відповідно до довідки про виплату компенсації фізичним особам, що надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі №03-2716023 від 25.09.2024, ОСОБА_1 отримав за період з серпня 2021 по липень 2022 року компенсацію за надані соціальні послуги по догляду громадянки похилого віку інваліду НОМЕР_1 групи з дитинства у сумі 6297 грн 96 коп(а.с.33)

V. Норми права, які підлягають застосуванню та мотиви суду, щодо оцінки аргументів наведених учасниками справи.

Так, відповідно до ст.ст.15, 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Згідно з ст.1 Закону України «Про соціальні послуги» від 19 червня 2003 року №966-IV соціальні послуги комплекс заходів з надання допомоги особам, окремим соціальним групам, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати, з метою розв`язання їхніх життєвих проблем. Суб`єктами, які надають соціальні послуги, є і фізичні особи. Схожі за змістом положення містить ст.1 Законом України «Про соціальні послуги» від 17 січня 2019 року №2671-VIII.

Статтею 6 Закону України «Про соціальні послуги» від 19 червня 2003 року №966-IV визначено, що право на отримання соціальних послуг мають громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, у тому числі біженці, які проживають в Україні на законних підставах та перебувають у складних життєвих обставинах.

Нормою ст.7 Закону України «Про соціальні послуги» від 19 червня 2003 року №966-IV фізичним особам, які надають соціальні послуги, призначаються і виплачуються компенсаційні виплати в порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України. Аналогічні положення передбачені ст.13 Законом України «Про соціальні послуги» від 17 січня 2019 року №2671-VIII.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 859затверджено порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Порядок призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, затвердженийпостановою Кабінету МіністрівУкраїни від 23 вересня 2020 року №859, встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд(далі-компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі-фізична особа,яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі-соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року № 1161.

Згідно п.4 ч .1 Порядку розмір компенсації відповідно достатті 13Закону України Про соціальні послуги обчислюється як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, установленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи, яка надає соціальні послуги, за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Середньомісячний сукупний дохід фізичної особи, яка надає соціальні послуги, визначається із застосуванням автоматизованого обміну даними між інформаційно-телекомунікаційними системами органів влади, підприємств, установ, організацій та обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу сім`ї цієї особи на кількість осіб, які входять до складу сім`ї, згідно зМетодикою обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї для надання соціальних послуг, затвердженою наказом Мінсоцполітики від 16 червня 2020 р. № 419.

До запровадження автоматизованого обміну даними між інформаційно-телекомунікаційними системами органів влади, підприємств, установ, організацій фізична особа, яка надає соціальні послуги, подає довідки/інші документи про доходи за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Відповідно до пп.19, 20 Порядку суми компенсації, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку фізичної особи, яка надає соціальні послуги, через подання документів із завідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату компенсації тощо, стягуються відповідно до законодавства.Якщо фізична особа, яка надає соціальні послуги, не повернула добровільно надміру виплачені їй суми, вони стягуються в судовому порядку на підставі заяви уповноваженого органу, що призначив компенсацію. Уповноважені органи, що призначають та виплачують компенсацію, здійснюють контроль за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги.

Відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

При цьому особа, набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі (частина перша статті 1213 ЦК України).

Пунктом 1 частини першої статті 1215 ЦК України передбачено, що не підлягає поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Згідно з ч.1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що відповідач з серпня 2021 року перебував на обліку в управлінні, як отримувач компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (здійснював догляд за своєю сестрою - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) (надалі - компенсація).

Розмір отриманої компенсації за період з серпня 2021 року по липень 2022 року становить: з серпня 2021 року по грудень 2021 року: 405,83 грн. (щомісячний розмір компенсації) х 5 міс. (кількість місяців отримання компенсації) = 2029,15 грн.; з січня 2022 року по липень 2022 року: 609,83 грн. х 7 міс. = 4268,81 грн.Всього: 2029,15 грн. + 4268,81 грн. = 6297,96 грн.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта у Відповідача є у власності земельні ділянки (паї), які перебувають в оренді. На момент звернення за призначенням компенсації у серпні 2021 року Відповідач мав у володінні земельні ділянки (паї), що перебувають в оренді, про що не повідомляв. Дані обставини впливають на розмір отриманої компенсації Відповідачем, так як дохід отриманий від оренди земельних паїв враховується під час обрахунку розміру компенсації при призначенні.

Рішенням про призначення компенсації від 29.12.2022 року після проведеного перерахунку компенсації з урахуваннямдоходу отриманого з оренди паїв Відповідач втратив право на отримання компенсації, так як середньомісячний сукупний дохід перевищував розмір прожиткового мінімуму.

Враховуючи, що переплата виникла з вини Відповідача, так як він під час звернення за призначенням компенсації в серпні 2021 року не вказав у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі наявність у нього доходу від оренди земельних ділянок (паїв).

Відповідно до власноручно написаної заяви Відповідач зобов`язався повернути всю суму на рахунок управління, але на день звернення з позовом кошти у розмірі 6297,96 грн повернуто не було.

Враховуючи те, що відповідач надміру виплачену компенсацію не повернув, що зумовило звернення позивача до суду з даним позовом, суд приходить до висновку, що за наведених умов, обставин і підстав такий позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Такі грошові кошти підлягають стягненню з відповідача на рахунок третьої особи, якою за розпорядженням позивача проводилися виплати.

VІ. Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч.1 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

При подачі позову даної категорії позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 3028 грн, що підтверджується платіжним дорученням №106 від 18.07.2024.

Таким чином, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 3028 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 5, 12, 13, 76, 81, 89, 141, 223, 259, 263 - 265, 280 - 282 ЦПК України, суд,

УХВАЛИВ:

Позов Управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 на користь Управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області, ЄДРПОУ 03196222, місцезнаходження Чернігівська область, м.Прилуки, вул.Київська, 281, виплачені кошти державної допомоги в сумі 6297 (шість тисяч двісті дев`яносто сім) грн 96 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області судовий збір в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім ) грн. 00 коп.

Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду. Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Рішення суду може бути оскаржено до Чернігівського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення лише вступної та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

СуддяАнатолій КОВАЛЕНКО

СудПрилуцький міськрайонний суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення25.09.2024
Оприлюднено27.09.2024
Номер документу121880291
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —742/4421/24

Рішення від 25.09.2024

Цивільне

Прилуцький міськрайонний суд Чернігівської області

Коваленко А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні