ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 вересня 2024 рокуСправа №160/5727/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бухтіярової М.М.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛАЦ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛАЦ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі відповідач), в якій позивач просить:
-визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 24.01.2024 р. №00/34960407, винесене Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, яким у відношенні до ТОВ «ПЛАЦ» (код ЄДРПОУ 37452046) застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 54528,28 гривень за платежем: податок на додану вартість.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у грудні 2023 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку позивача. За результатами фактичної перевірки складено акт №46899/04-36-04-36-04-07/37452046 від 14.12.2023, не погодившись з висновками якого, позивачем подано заперечення. Проте висновки, викладені а акті перевірки, комісією з питань розгляду заперечень фактично визнані законними. В подальшому, ГУ ДПС у Дніпропетровській області було прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 24.01.2024 №00/34960407 про застосування штрафу в сумі 54528,28 грн. Позивач вважає, що акт перевірки містить хибні висновки про допущення ТОВ «Плац» порушень податкового законодавства в частині щодо розрахунків коригування №27 від 09.01.2023 та №1 від 13.06.2023. Податковий розрахунок коригування №27 від 09.01.2023 отриманий 31.01.2023 о 15:36 від ТОВ «МАРТІН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 40042088) та зареєстровано в ЄРПН TOВ «ПЛАЦ» - 01.02.2023 о 4:09. Податковий розрахунок коригування №1 від 13.06.2023 отриманий 11.07.2023 о 10:30 від ТОВ «АВТОКАРГОТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44845684) та зареєстровано в ЄРПН - 11.07.2023 об 11:15. Вказані податкові розрахунки коригування були складені в зв`язку із зменшенням суми компенсації вартості товарів, тому щодо реєстрації зазначених розрахунків в ЄРПН слід застосовувати пряму норму пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, відповідно до якої реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товаріе/послу їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). Таким чином, податкові розрахунки коригування № 27 від 09.01.2023 та № 1 від 13.06.2023, що отримані від контрагентів лише 31.01.2023 та 11.07.2023 відповідно, були зареєстровані в ЄРПН впродовж встановлених законом строків. Позивач зазначає, що фізично не міг зареєструвати вчасно документі, які надійшли від контрагентів поза граничними строками реєстрації, при цьому виконав пряму норму закону п. 201.10 ст.201 ПК України. Проти висновків відповідача щодо податкових накладних/розрахунків коригувань, зазначених в пунктах: 1, 2, 5, 6, 7 табличкової частини розділу II Акту, позивач не заперечує. За таких обставин, вважає податкове повідомлення-рішення від 24.01.2024 №00/34960407 протиправним та просить задовольнити позов у повному обсязі.
Ухвалою суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/5727/24; справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні), а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання цієї ухвали для надання суду.
Цією ухвалою суду витребувано від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області докази з їх документальним підтвердженням, що стали підставою для прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення форма «Н» №00/34960407 від 24.01.2024.
Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується доказами, що містяться в матеріалах справи.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти задоволення позовних вимог та просить відмовити у їх задоволенні з наступного. Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області було проведено камеральну перевірку ТОВ «ПЛАЦ», якою встановлено порушення строків реєстрації в ЄРПН по 7 ПН/PK, складених у лютому, червні 2022 року та січні, червні, липні, серпні 2023 року на загальну суму ПДВ «-» 532 517,49 гривень. За результатами перевірки складено Акт від 14.12.2023 №46899/04-36-04-07/37452046. За затримку реєстрації ПН/PK в ЄРПН відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПКУ та з урахуванням пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ обраховано штрафні санкції на загальну суму 54528,28грн. Акт перевірки направлено та отримано позивачем 27.12.2023. До Акту перевірки підприємством надано заперечення. Розгляд Заперечення відбувся 17.01.2024 о 15 год. 00 хв. за участю представника підприємства ТОВ «ПЛАЦ». За результатами розгляду заперечення ГУ ДПС у Дніпропетровській області листом від 19.01.2024 №3757/6/04-36-04-07-18 повідомило ТОВ «ПЛАЦ» що висновки, викладені у Акті перевірки правомірні та залишаються без змін. Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 24.01.2024 №00/34960407, яким застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 54528,28 грн. Відповідач вважає, що податкове повідомлення-рішення є правомірним, винесеним у порядку та у спосіб, визначений Податковим кодексом України, оскільки позивачем допущено порушення граничних строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Щодо доводів позивача в частині розрахунків коригування № 27 від 09.01.2023 та № 1 від 13.06.2023, відповідачем зауважено, що ПКУ не передбачено механізм фіксації дати отримання покупцем такого розрахунку коригування, тому з метою недопущення помилок при складанні податкової звітності та уникнення непорозумінь при обрахунку у системі електронного адміністрування ПДВ суми перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН (8Перевищ), доцільно реєстрацію розрахунків коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг здійснювати з урахуванням термінів, визначених п. 201.10 ст.201 ПКУ. При цьому, протокол програмного забезпечення «М.Е.Doc» не може бути достатнім доказом. Щодо визначення розміру штрафної санкції, відповідачем вказано, що на дату складання акту відповідальність за порушення строків реєстрації в ЄРПН ПН/РК передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 та пунктом 90 підрозділ 2 розділу ХХ Перехідні положення ПКУ.
Позивач своїм правом на подання відповіді на відзив не скористався.
Відповідно до частини п`ятої та восьмої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Згідно з частиною п`ятою статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України датою ухвалення судового рішення у порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.
Розумність строків є одним із основоположних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до пункту 8 частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним уважається строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального і процесуального права.
Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про часткове задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ПЛАЦ» зареєстроване 19.01.2011, про що вчинено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про державну реєстрацію юридичної особи за ідентифікаційним кодом 37452046; з 20.01.2011 перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області (Шевченківська ДПІ); місцезнаходження: м.Дніпро, вул. Єлизавети ІІ Королеви, буд.7, оф.1120.
Згідно із відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основний вид господарської діяльності за КВЕД: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; позивач здійснює свою господарську діяльність і в інших напрямках (інші), зокрема: 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.; 47.30 Роздрібна торгівля пальним; 52.10 Складське господарство; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 16.23 Виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів; 16.10 Лісопильне та стругальне виробництво; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів.
Згідно зі свідоцтвом №200148734 позивач є платником податку на додану вартість з 01.03.2013 (індивідуальний податковий номер 374520404625).
На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, пункту 75.1 статті 75 розділу II Податкового кодексу України, у порядку визначеному пунктом 76.2 статті 76 розділу II Податкового кодексу України головним державним інспектором Соборного відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариством з обмеженою відповідальністю «ПЛАЦ» (код ЄДРПОУ 37452046).
За результатами перевірки складено акт №46899/04-36-04-07/37452046 від 14.12.2023.
За висновками акту №46899/04-36-04-07/37452046 від 14.12.2023 перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН наступних податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, а саме:
1.ПН/РК №95 від 30.06.2022, дата реєстрації ПН/РК 27.07.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.07.2022, кількість днів затримки 12, сума ПДВ за ПН/РК 22,58 грн., обсяг постачання (без ПДВ) 121,91 грн.
2.ПН/РК №320 від 07.02.2022, дата реєстрації ПН/РК 29.07.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН ПН/РК 15.07.2022, кількість днів затримки 14, сума ПДВ за ПН/РК 10494,00 грн., обсяг постачання (без ПДВ) 52470,00 грн.
3.ПН/РК №27 від 09.01.2023, дата реєстрації ПН/РК 01.02.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН ПН/РК 31.01.2023, кількість днів затримки 1, сума ПДВ за ПН/РК -532690,79 грн., обсяг постачання (без ПДВ) -7609868,41 грн.
4.ПН/РК №1 від 13.06.2023, дата реєстрації ПН/РК 11.07.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН ПН/РК 05.07.2023, кількість днів затримки 6, сума ПДВ за ПН/РК -10337,50 грн., обсяг постачання (без ПДВ) -51687,50 грн.
5.ПН/РК №214 від 03.08.2023, дата реєстрації ПН/РК 18.09.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН ПН/РК 05.09.2023, кількість днів затримки 13, сума ПДВ за ПН/РК -0,54 грн., обсяг постачання (без ПДВ) -2,70 грн.
6.ПН/РК №210 від 31.07.2023, дата реєстрації ПН/РК 16.11.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.08.2023, кількість днів затримки 90, сума ПДВ за ПН/РК -0,69 грн., обсяг постачання (без ПДВ) -3,46 грн.
7.ПН/РК №211 від 31.07.2023, дата реєстрації ПН/РК 16.11.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН ПН/РК 18.08.2023, кількість днів затримки 90, сума ПДВ за ПН/РК -4,55 грн., обсяг постачання (без ПДВ) -22,78 грн.
У зв`язку із чим, відповідачем зафіксовано порушення Товариством з обмеженою відповідальністю «Плац» граничних термінів реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, за що передбачена відповідальність відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідних положень цього Кодексу.
Копію акту направлено ТОВ «ПЛАЦ» та вручено 27.12.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, що міститься в матеріалах справи.
08.01.2024 позивачем подано до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області заперечення на акт №46899/04-36-04-07/37452046 від 14.12.2023.
Листом від 09.01.2024 №1000/6/04-36-04-07-18 відповідачем повідомлено ТОВ «Плац» про місце та час проведення розгляду заперечень.
Розгляд заперечень на акт перевірки відбувся 17.01.2024 за участю представника позивача.
За результатами розгляду вказаних заперечень Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення, що викладене у листі №3757/6/04-36-04-07-18 від 19.01.2024, яким висновки акту перевірки від 14.12.2023 визнано правомірними та такими, що відповідають вимогам чинного законодавства, та залишаються без змін.
На підставі акту перевірки №46899/04-36-04-07/37452046 від 14.12.2023 контролюючим органом винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 24.01.2024 №00/34960407, згідно з яким до Товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛАЦ» застосовано штраф за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних за звітний період 02.2022, 06.2022, 01.2023, 06.2023-08.2023, на загальну суму 54528,28 грн.
Відповідно до Додатку до податкового повідомлення-рішення від 24.01.2024 №00/34960407 розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН такий:
1.ПН/РК №95 від 30.06.2022, дата реєстрації 27.07.2022 (12 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 22,58 грн., що становить 2,26 грн.;
2.ПН/РК №320 від 07.02.2022, дата реєстрації 29.07.2022 (15 днів затримки), 10% штрафу від суми ПДВ 10494,00 грн., що становить 1049,40 грн.;
3.ПН/РК №27 від 09.01.2023, дата реєстрації 01.02.2023 (1 день затримки), 10% штрафу від суми ПДВ -532690,79 грн., що становить 53269,08 грн.;
4.ПН/РК №1 від 13.06.2023, дата реєстрації 11.07.2023 (6 днів затримки), 2% штрафу від суми ПДВ -10337,5 грн., що становить 206,75 грн.;
5.ПН/РК №214 від 03.08.2023, дата реєстрації 18.09.2023 (13 днів затримки), 2% штрафу від суми ПДВ -0,54 грн., що становить 0,01 грн.;
6.ПН/РК №210 від 31.07.2023, дата реєстрації 16.11.2023 (90 днів затримки), 15% штрафу від суми ПДВ -0,69 грн., що становить 0,1 грн.;
7.ПН/РК №211 від 31.07.2023, дата реєстрації 16.11.2023 (90 днів затримки), 15% штрафу від суми ПДВ -4,55 грн., що становить 0,68 грн.;
Копію податкового повідомлення-рішення №00/34960407 від 24.01.2024 направлено засобами поштового зв`язку на адресу ТОВ «ПЛАЦ» та вручено 12.02.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, що міститься в матеріалах справи.
Не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України в редакції на час спірних відносин).
Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до положень підпунктів 19-1.1, 19-1.1.2 пункту 19-1.1.статті 19-1 ПК України контролюючі органи, що визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, зокрема, здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків, контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
За змістом підпунктів 20.1.4, 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення; застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пунктів 61.1, 61.2 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Відповідно до підпункту 75.1.1. пункту 75.1 статті 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Предметом камеральної перевірки також можуть бути, зокрема: своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних.
Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами (підпункт 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За змістом абзацу першого та другого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац п`ятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абзац дев`ятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Відповідно до пункту 192.1 статті 192 ПК України, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування.
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.
Відповідно до абзаців чотирнадцятого-вісімнадцятого пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (абзац дев`ятнадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Стаття 120-1 ПК України визначає відповідальність платників податку на додану вартість за порушення, зокрема, строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, відповідно пункту 120-1.1. статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
З системного аналізу наведених норм права вбачається, що законодавцем чітко визначено обов`язок платника податку (продавця) в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
Пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13.12.2022 № 2836-IX) передбачено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.
В ході судового розгляду встановлено та матеріалами справи підтверджено, підставою для застосування до позивача штрафу в сумі 54528,28грн. та прийняття оспорюваного податкового повідомлення-рішення стали висновки камеральної перевірки, що викладені в акті №46899/04-36-04-07/37452046 від 14.12.2023, про встановлення порушень граничних термінів реєстрації в ЄРПН наступних податкових накладних/розрахунків коригування: №95 від 30.06.2022, дата реєстрації 27.07.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.07.2022; №320 від 07.02.2022, дата реєстрації 29.07.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.07.2022; №27 від 09.01.2023, дата реєстрації 01.02.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН 31.01.2023; №1 від 13.06.2023, дата реєстрації ПН/РК 11.07.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.07.2023; №214 від 03.08.2023, дата реєстрації 18.09.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН 05.09.2023; №210 від 31.07.2023, дата реєстрації 16.11.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.08.2023; №211 від 31.07.2023, дата реєстрації 16.11.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН 18.08.2023.
Суд враховує, що позивач визнає, що податкові накладні №95 від 30.06.2022, №320 від 07.02.2022 та розрахунки коригування №214 від 03.08.2023, №210 від 31.07.2023 та №211 від 31.07.2023, які зазначені у переліку Додатку акту камеральної перевірки та розрахунку штрафу, зареєстровані ним з порушенням граничного строку їх реєстрації в ЄРПН, а відтак суд вважає, що у контролюючого органу були правові підстави для застосування до позивача штрафу в цій частині.
Позивач наполягає, що оспорюване податкове повідомлення-рішення є неправомірним, оскільки порушень податкового законодавства в частині несвоєчасності реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування №27 від 09.01.2023 та №1 від 13.06.2023 не було.
Суд зазначає, між сторонами відсутній спір щодо того, що вказані розрахунки були складені у зв`язку із зменшенням суми компенсації вартості товарів.
Згідно з протоколом отримання податкового розрахунку коригування №27 від 09.01.2023, копія якого міститься у матеріалах справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «Плац» отримало розрахунок коригування від контрагента - Товариства з обмеженою відповідальністю «Мартін Трейд» (код ЄДРПОУ 40042088) - 31.01.2023 о 15:36, та відправлений підприємством на реєстрацію в ЄРПН 01.02.2023.
Відповідно до протоколу отримання податкового розрахунку коригування №1 від 13.06.2023, копія якого міститься у матеріалах справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «Плац» отримало розрахунок коригування від контрагента - Товариства з обмеженою відповідальністю «Автокарготрейд» (код ЄДРПОУ 44845684) 11.07.2023 о 10:30, та відправлений підприємством на реєстрацію в ЄРПН 11.07.2023.
Відповідачем не надано суду належних та допустимих доказів, які б спростовували дату отримання позивачем вказаних розрахунків коригування від контрагентів позивача.
Обґрунтовуючи нарахування штрафу в цій частині, відповідач вказує, що розрахунки коригування №27 від 09.01.2023 та №1 від 13.06.2023 зареєстровані 01.02.2023 та 11.07.2023 відповідно, тобто з порушенням граничних строків, встановлених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, з огляду на дату складання таких розрахунків коригування.
Суд не погоджується з такою позицією відповідача, виходячи з наступного.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням таких граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем) (абзаци 14-18 пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Отже, для реєстрації розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, Податковим кодексом України визначені окремі строки їх реєстрації в ЄРПН, які починають свій відлік з моменту отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем), а не з дати складання таких розрахунків коригування.
Посилання відповідача на роз`яснення Державної податкової служби від 05.10.2023 №24962/7/99-00-04-02-01-07, відповідно до якого ПКУ не передбачено механізм фіксації дати отримання покупцем такого розрахунку коригування, тому з метою недопущення помилок при складанні податкової звітності та уникнення непорозумінь при обрахунку у системі електронного адміністрування ПДВ, доцільно реєстрацію розрахунків коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг здійснювати з урахуванням термінів, визначених пунктом 201.10 статті 201 ПКУ/пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПКУ, не приймаються судом, оскільки подібні роз`яснення мають інформаційний характер та не є нормативно-правовим актом.
Щодо доводів відповідача про відсутність в ПК України механізму фіксації отримання покупцем відповідних розрахунку коригування, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 4.1.4 статті 4 ПК України податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах: презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Відповідно до пункту 56.21 статті 56 ПК України, у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Задля усунення правової невизначеності та мінімізації конфліктних ситуацій щодо неоднакового тлумачення норм права Податковим кодексом України закріплено принцип презумпції правомірності рішень платників податків.
Податковим кодексом України дійсно не передбачено механізму фіксації дати отримання покупцем розрахунку коригування складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику.
Однак, не впровадження на законодавчому рівні процедури фіксації дати отримання покупцем розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, не має бути наслідком отримання відповідачем як органом державної влади вигоди від даної ситуації можливістю застосування по аналогії положень абзаців 15-16 пункту 201.10 статті 201 ПК України.
За таких обставин, суд вважає, що відповідач у спірних правовідносинах обрав підхід до тлумачення норм ПК України, який не відповідає вимогам пункту 4.1.4 статті 4 ПК України та пункту 56.21 статті 56 ПК України, та у ситуації правової невизначеності обрав варіант поведінки, який не є вигідним для платника податків, безпідставно проігнорувавши положення абзацу 18 пункту 201.10 статті 201 ПК України.
З огляду на викладене, зважаючи на дати отримання позивачем розрахунків коригування №27 від 09.01.2023 та №1 від 13.06.2023 від контрагентів, що не спростовано відповідачем, реєстрація їх в ЄРПН відбулась упродовж строків, встановлених абзацом 18 пункту 201.10 статті 201 ПК України, тому висновки контролюючого органу про порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування №27 від 09.01.2023 та №1 від 13.06.2023 безпідставні, а нарахування позивачу штрафу в сумі 53475,83грн. (53269,08грн. + 206,75грн.) є неправомірним.
Суд акцентує увагу на тому, що відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За приписами статті 74 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно із положеннями статті 75 КАС України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому, в силу положень статті 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно з статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статті 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, довести правомірність своїх дій чи бездіяльності відповідно до принципу офіційності в адміністративному судочинстві зобов`язаний суб`єкт владних повноважень.
Однак, відповідачем не доведено правомірності нарахування позивачу штрафу на суму 53475,83грн., тому податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 24.01.2024 №00/34960407 у цій частині підлягає скасуванню, в решті суми - таке рішення відповідає вимогам законодавства України.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частиною першою статті 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Враховуючи викладене, на підставі наданих доказів у їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає частковому задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини третьої статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 3028 грн., що документально підтверджується квитанцією №10909 від 26.02.2024.
З огляду на викладене, судовий збір підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у розмірі, пропорційному до задоволених позовних вимог у сумі 2969,56грн.
Керуючись ст.ст. 9, 72-90, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛАЦ» (код ЄДРПОУ 37452046, місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул. Єлизавети ІІ Королеви, буд.7, оф.1120) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП 44118658, місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП 44118658, місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а) форми «Н» від 24.01.2024 №00/34960407 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛАЦ» (код ЄДРПОУ 37452046, місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул. Єлизавети ІІ Королеви, буд.7, оф.1120) штрафу в сумі 53475,83грн. (п`ятдесят три тисячі чотириста сімдесят п`ять гривень 83 копійки).
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП 44118658, місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-а) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛАЦ» (код ЄДРПОУ 37452046, місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул. Єлизавети ІІ Королеви, буд.7, оф.1120) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2969,56 грн. (дві тисячі дев`ятсот шістдесят дев`ять гривень 56 копійок).
Рішення суду набирає законної сили до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду оскаржується шляхом подання апеляційної скарги до Третього апеляційного адміністративного суду.
Суддя М.М. Бухтіярова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121901799 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бухтіярова Марина Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бухтіярова Марина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні