ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 вересня 2024 рокуСправа №160/34525/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в місті Дніпрі у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, у якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області № 046050018143 від 15.11.2023 про відмову у призначенні ОСОБА_1 дострокової пенсії за віком на пільгових умовах згідно з ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та незарахування до пільгового стажу періоду роботи з 01.08.1998 до 12.09.1999 згідно з довідкою від 09.11.2023 № 1451-1836;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати до пільгового стажу ОСОБА_1 період роботи з 01.08.1998 до 12.09.1999 згідно з довідкою від 09.11.2023 № 1451-1836 та призначити, нарахувати і виплатити ОСОБА_1 з 09.11.2023 дострокову пенсію за віком на пільгових умовах згідно з ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 09.11.2023 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». На підтвердження наявності необхідного для призначення пенсії пільгового стажу, у тому числі за період з 01.08.1998 до 12.09.1999, до заяви було додано відповідні документи. Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області № 046050018143 від 15.11.2023 йому було відмовлено у призначенні пенсії, у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу, підтвердженого в установленому законодавством порядку. Оскаржуване рішення, на думку позивача, є протиправним, оскільки на день звернення із заявою про призначення пенсії його пільговий стаж становив 25 років 2 місяці. Позивач вважає, що має право на призначення пенсії з 09.11.2023, тобто з дня звернення із заявою про призначення пенсії.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.12.2023 зазначену справу було передано на розгляд судді Куликову А.В.
Ухвалою від 03.01.2024 (головуючий суддя Куликов А.В.) прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні), встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.
Розпорядженням в.о. керівника апарату Дніпропетровського окружного адміністративного суду № 155д від 03.04.2024 у зв`язку зі звільненням ОСОБА_2 з посади судді призначено повторний автоматизований розподіл справи № 160/34525/23.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.04.2024 справу № 160/34525/23 передано на розгляд судді Рянській В.В.
Ухвалою суду від 08.04.2024 прийнято до провадження адміністративну справу № 160/34525/23 та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні).
У відзиві Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, який надійшов до суду 22.01.2024, відповідач-2 просив відмовити у задоволенні позову. Обґрунтовуючи заперечення проти позовних вимог, зазначив, що заяву позивача від 09.11.2023 про призначення пенсії було розглянуто за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області, яким прийнято рішення № 046050018143 від 15.11.2023 про відмову у призначенні пенсії. У рішенні вказано, що станом на дату звернення пільговий стаж позивача відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» становить 24 роки 17 днів, тоді як необхідним є стаж 25 років. Щодо спірного періоду роботи у трудовій книжці заявника відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, а саме не зазначено про те, що позивач безпосередньо був зайнятий повний робочий день на відкритих гірничих роботах (кар`єрах глибиною 150 м і глибше). Інформація щодо спірного періоду у трудовій книжці не відповідає зазначеній в уточнюючій довідці. 09.11.2023 начальником відділу обслуговування громадян № 16 (сервісного центру) Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області було направлено запит щодо достовірності даних довідки № 1451-1836 від 09.11.2023. Станом на дату підготовки відзиву відсутня інформація за результатами проведення перевірки. Після надходження акта перевірки, проведеної Пенсійним фондом України, питання призначення пенсії позивачу буде переглянуто.
23.01.2024 надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, у якому відповідач-1 просив відмовити у задоволенні позову. Зазначив, що відсутні підстави для зарахування періоду роботи позивача з 01.08.1998 до 12.09.1999 згідно з довідкою № 1451-1836 від 09.11.2023, оскільки у довідці вказано, що позивач працював машиністом екскаватора (помічником), зайнятим повний робочий день у кар`єрі глибиною 150 м і глибше, що не відповідає записам трудової книжки № НОМЕР_1 від 15.07.1998, у якій зазначено, що протягом періоду з 24.07.1998 до 12.09.1999 позивач працював у кар`єрі № 2 рудоуправління учнем помічника машиніста екскаватора в кар`єрі. 09.11.2023 начальником відділу обслуговування громадян № 16 (сервісний центр) Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області було направлено запит щодо перевірки достовірності даних довідки № 1451-1836 від 09.11.2023. Після надходження акта перевірки питання призначення пенсії позивачу буде переглянуто. Оскаржуване рішення № 046050018143 від 15.11.2023 прийнято Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи, підтвердженого в установленому законодавством порядку.
Станом на час розгляду справи відповіді на відзиви та заперечення до суду не надійшли. Згідно з ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою від 09.11.2023 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області № 046050018143 від 15.11.2023 відмовлено ОСОБА_1 у призначенні пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу, підтвердженого в установленому законодавством порядку. У рішенні зазначено, зокрема, що до пільгового стажу не зараховано період роботи з 01.08.1998 до 12.09.1999 згідно з довідкою № 1451-1836 від 09.11.2023, оскільки в довідці вказано, що він працював машиністом екскаватора (помічником), зайнятим повний робочий день у кар`єрі глибиною 150 м і глибше, що не відповідає записам трудової книжки № НОМЕР_1 від 15.07.1998, у якій зазначено, що протягом періоду з 24.07.1998 до 12.09.1999 позивач працював у кар`єрі № 2 рудоуправління учнем помічника машиніста екскаватора в кар`єрі. Пільговий стаж становить 24 роки 17 днів (роботи відкриті гірничі/металургія, постанова № 202 (25)), що не дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах незалежно від віку.
Відповідно до розрахунку стажу позивача (форма РС-право), розрахованого станом на 09.11.2023, до пільгового стажу (непідземні роботи за постановою № 202) зараховано такі періоди: 13.09.1999-31.12.2003, 01.01.2004-23.12.2013, 25.12.2013-06.09.2017, 08.09.2017-20.05.2018, 22.05.2018-14.01.2020, 18.01.2020-01.11.2020, 04.11.2020-28.11.2022, 12.12.2022-02.01.2023, 05.01.2023-30.01.2023, 02.02.2023-23.02.2023, 01.03.2023-31.03.2023, 11.04.2023-09.11.2023.
Трудова книжка позивача серії НОМЕР_2 , заповнена вперше 15.07.1998, містить, зокрема, такі записи про роботу ОСОБА_1 , які стосуються спірного періоду:
запис № 4 24.07.1998 прийнятий у кар`єр № 2 рудоуправління учнем помічника машиніста екскаватора у кар`єрі (розпорядження № 1595 від 27.07.1998);
запис № 5 13.09.1999 переведений у кар`єрі № 2 рудоуправління помічником машиніста екскаватора у кар`єрі (розпорядження № 1648 від 13.09.1992).
Згідно з розрахунком стажу позивача (форма РС-право) період роботи з 24.07.1998 до 12.09.1999 (1 рік 1 місяць 19 днів) зараховано до його загального страхового стажу.
У довідці № 1451-1836 від 09.11.2023 про підтвердження наявності трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, виданій ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», зазначено, зокрема, що ОСОБА_1 працював повний робочий день у ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», рудоуправління виробництво: гірничі роботи з видобутку корисних копалин: з 01.08.1998 до 12.09.1999 - машиністом екскаватора (помічником), зайнятим повний робочий день у кар`єрі глибиною 150 м і глибше, що передбачено ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», постановою Кабінету Міністрів України № 202 від 31.03.1994.
У примітці довідки вказано, що в період з 01.08.1998 до 12.09.1999 ОСОБА_1 значився за трудовою книжкою учнем помічника машиніста екскаватора в кар`єрі № 2, а фактично повний робочий день працював помічником машиніста екскаватора у кар`єрі № 2. Заробітну плату отримував як помічник машиніста екскаватора. Підстава видачі довідки: особова картка, штатний розпис, технологічний процес.
14.06.2023 начальником ВОтаОП ОСОБА_3 та провідним інженером з ОПтаРП ОСОБА_4 проведено перевірку факту пільгової роботи за Списком № 1 ОСОБА_1 за період з 21.07.1997 до 12.02.2017. Перевірці підлягав розрахунковий табель за період з 01.08.1998 до 30.09.1999. Перевіркою встановлено, що ОСОБА_1 значився за трудовою книжкою учнем машиніста екскаватора (помічником) з 01.08.1998 до 12.09.1999, а фактично працював машиністом екскаватора (помічником). Підстава: розрахункові табелі, розпорядження по цеху, штатний розпис, технологічних процес. Підписи посадових осіб, якими складено акт, скріплено печаткою ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг».
Відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.
Статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» № 1788-ХІІ від 05.11.1991 передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 20 Порядку підтвердження наявності трудового стажу за відсутності трудової книжки або відповідних записів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12.08.1993 (далі також Порядок № 637), передбачено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.
Статтею 44 Закону № 1058-IV встановлено порядок звернення за призначенням (перерахунком) пенсії, відповідно до якого призначення пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом. Звернення за призначенням пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи. Порядок подання та оформлення документів для призначення пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Відповідно до ч. 5 ст. 45 Закону № 1058-IV документи про призначення пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення або про відмову в призначенні пенсії. Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника територіального органу Пенсійного фонду України на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.
Згідно з ч. 1 ст. 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім випадків, передбачених пунктами 1-3 цієї частини.
Питання щодо подання та оформлення документів для призначення пенсій урегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846 (далі Порядок № 22-1).
За змістом абзацу пункту 1.1 розділу І Порядку № 22-1 заява про призначення пенсії подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію).
Пунктом 4.2 розділу IV Порядку № 22-1 встановлено, що при прийманні документів працівник структурного підрозділу, який здійснює прийом та обслуговування осіб: ідентифікує заявника (його представника); надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії; реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта; уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування; проводить опитування свідків для підтвердження стажу відповідно до пунктів 17-19 Порядку підтвердження наявного стажу роботи. Опитування свідків проводиться згідно із пунктом 12 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії; з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат; повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів; сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис; надсилає запити про отримання необхідних відомостей з відповідних державних електронних інформаційних реєстрів, систем або баз даних згідно з пунктом 2.28 розділу II цього Порядку; повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія; видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 7). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі; повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних реєстрах, системах або базах даних та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповідної інформації. Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
За змістом пункту 4.3 розділу IV Порядку № 22-1 рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви. Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.
Пунктом 4.7 розділу IV Порядку 22-1 передбачено, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області № 046050018143 від 15.11.2023, яким позивачу відмовлено у призначенні пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», було прийнято за результатами розгляду поданих позивачем документів з підстави недостатності пільгового стажу позивача.
Період роботи позивача з 01.08.1998 до 12.09.1999 машиністом екскаватора (помічником), зайнятим повний робочий день у кар`єрі глибиною 150 м і глибше, що передбачено ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», постановою Кабінету Міністрів України № 202 від 31.03.1994, підтверджується довідкою № 1451-1836 від 09.11.2023 про підтвердження наявності трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, виданою ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг».
Списком робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 202 від 31.03.1994, у розділі IV. Відкриті гірничі роботи з видобування (розкривання) вугілля, руди та інших корисних копалин у розрізах і кар`єрах глибиною 150 м і більше, крім робіт на поверхні (включаючи відвали), передбачено професії: машиністи екскаваторів та їх помічники.
Для призначення пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058-IV необхідною умовою є підтвердження безпосередньої зайнятості на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, не менше 25 років, а для працівників провідних професій, зокрема прохідників, - зайнятості на таких роботах не менше 20 років.
Частиною третьою статті 44 Закону № 1058-IV передбачено, що органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Відповідач-1, у разі незгоди з відомостями, зазначеними в документах позивача, має право на реалізацію повноважень, наданих йому частиною третьою статті 44 Закону № 1058-IV, а саме: вимагати відповідні документи від підприємства, перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню тощо. Однак, в матеріалах справи відсутні відомості про те, що відповідач-1 як суб`єкт владних повноважень скористався таким правом.
Відповідачами не доведено, що у довідці № 1451-1836 від 09.11.2023 зазначено недостовірні відомості щодо періоду роботи позивача з 01.08.1998 до 12.09.1999. Копію акта перевірки, проведеної Пенсійним фондом України щодо достовірності даних цієї довідки, суду не надано.
У даному випадку позивач не може бути позбавлений права на пенсійне забезпечення через те, що Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області не отримало (не витребовувало) та не перевірило деякі підтверджуючі документи про пільгові умови роботи позивача за період з 01.08.1998 до 12.09.1999.
Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавькій області не доведено вжиття всіх передбачених законодавством заходів для повного, всебічного та об`єктивного розгляду заяви позивача.
Наведені обставини свідчать про неналежну перевірку наданих позивачем документів, незабезпечення повного, всебічного та об`єктивного розгляду заяви позивача, відсутність належного обґрунтування рішення суб`єкта владних повноважень та передчасні висновки про недостатність у позивача пільгового стажу для призначення йому пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», без належного дослідження документів та без врахування норм права, що регулюють спірні правовідносини.
За таких обставин, суд дійшов висновку про протиправність прийнятого відповідачем-1 рішення № 046050018143 від 15.11.2023 про відмову у призначенні пенсії на пільгових умовах позивачу та наявність підстав для скасування оскаржуваного рішення.
Статтею 58 Закону № 1058-IV визначено, що Пенсійний фонд є органом, який призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати. Тобто, Пенсійний фонд має виключну компетенцію в питаннях призначення пенсії.
Суд не може підміняти пенсійний орган, уповноважений на виконання функцій з розрахунку та призначення пенсій громадянам, та на свій розсуд розраховувати пільговий та страховий стаж позивача.
Відповідно до абз. 2 ч. 4 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
З матеріалів справи встановлено, що розгляд заяви та ухвалення рішення за заявою позивача від 09.11.2023 здійснювало Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, яке було визначено за принципом екстериторіальності відповідно до п. 4.2 Порядку.
З огляду на неналежне виконання визначеним пенсійним органом його повноважень щодо розгляду заяви позивача, що потягло за собою порушення прав позивача, з урахуванням дискреційних повноважень пенсійного органу на прийняття рішення про призначення пенсії та визначення підстав, за яких призначається пенсія або приймається рішення про відмову в її призначенні, суд дійшов висновку про зобов`язання відповідача-1, як визначеного суб`єкта призначення пенсії, зарахувати до пільгового стажу позивача, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», період роботи з 01.08.1998 до 12.09.1999 за Списком робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії терміном не менш 25 років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 202 від 31.03.1994, повторно розглянути заяву позивача від 09.11.2023 про призначення пенсії та прийняти рішення у встановленому порядку відповідно до норм чинного законодавства України, із урахуванням наданої судом у цьому рішенні правової оцінки.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, пред`явлених до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області.
Беручи до уваги, що відповідача-2 не було визначено органом призначення пенсії позивачу, підстави для задоволення позовних вимог, пред`явлених до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, відсутні.
З системного аналізу матеріалів справи, наведених норм законодавства, із врахуванням правових висновків Верховного Суду, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з виходом за межі позовних вимог.
Позивачем за подання до суду позовної заяви сплачено 1073,60 грн судового збору, що підтверджується квитанцією № 4979-4563-8894-3928 від 28.12.2023.
З урахуванням положень ст. 139 КАС України підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1 судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1073,60 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області № 046050018143 від 15.11.2023 про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 .
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області:
- зарахувати до пільгового стажу ОСОБА_1 , що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», період роботи з 01.08.1998 до 12.09.1999 за Списком робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії терміном не менш 25 років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 202 від 31.03.1994;
- повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 09.11.2023 про призначення пенсії та прийняти рішення у встановленому порядку відповідно до норм чинного законодавства України, із урахуванням наданої судом у цьому рішенні правової оцінки.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору в сумі 1073,60 грн (одна тисяча сімдесят три гривні 60 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Позивач: ОСОБА_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 .
Відповідач-1: Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, місцезнаходження: 36014, м. Полтава, вул. Соборності, буд. 66, код ЄДРПОУ 13967927.
Відповідач-2: Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, місцезнаходження: 49094, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 26, код ЄДРПОУ 21910427.
Повний текст рішення складено 25.09.2024.
Суддя В.В. Рянська
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121901969 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Куликов Андрій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні