Рішення
від 24.09.2024 по справі 160/19509/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 вересня 2024 року Справа № 160/19509/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіЮркова Е.О. за участі секретаря судового засіданняВолок А.О. за участі: представника позивача представника відповідача Миткалика Є.В. Гудкова А.Є. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янська теплопостачальна компанія" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про скасування податкового повідомлення-рішення,-

УСТАНОВИВ:

18 липня 2024 року Комунальне підприємство Кам`янської міської ради «Кам`янська теплопостачальна компанія» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, з вимогами:

- скасувати податкове повідомлення-рішення від 20.03.2024 №0124730411.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 28.03.2024 від Головного управління ДІС у Дніпропетровській області отримано податкове повідомлення-рішення №0124730411 від 20.03.2024 про зобов`язання сплатити штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у сумі 5 352 847,08 грн. Зазначене податкове повідомлення-рішення ґрунтується на висновках викладених у Акті камеральної перевірки від 21.02.2024 №6599/04-36-04-11-06/32130551, в якому зокрема зазначено, що під час здійснення господарської діяльності підприємства мали місце порушення строку реєстрації податкових накладних з податку на додану вартість а саме податкові накладні лютий-травень 2022 року, квітень, листопад-грудень 2023 року. Позивач вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним, таким, що прийняте виходячи з хибного тлумачення фактів і підлягаючим скасуванню, оскільки з аналізу Акту камеральної перевірки в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні відповідачем не визначено граничний період в якому було здійснено порушення податкового законодавства з боку позивача, що є грубим не дотриманням положень Наказу №1204.

Ухвалою суду від 30.07.2024 було відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, відповідно до вимог ч. 6 ст. 12, ч. 2 ст. 257 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою суду від 02.08.2024 призначено розгляд адміністративної справи №160/19509/24 за правилами загального позовного провадження та замінено засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням. Підготовче засідання призначено на 28.08.2024 о 09:00 год.

14.08.2024 представником відповідача надано до суду відзив, в якому просив у задоволенні позову відмовити та зазначив, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області проведена камеральна перевірка щодо дотримання порядку реєстрації податкових, накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) КП Кам`янської МР Кам`янська теплопостачальна компанія, якою встановлено порушення вимог п.201.10 ст. 201 Кодексу, п.89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення Кодексу», а саме: несвоєчасно зареєстровані в ЄРПН податкові накладні складені у лютому, березні, квітні, травні 2022 року, квітні, листопаді, грудні 2023 року. Відповідно до п.120-1.1 ст. 120-1 Кодексу, п.90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено ППР від 20.03.2024 №0124730411 та застосовано штрафні санкції за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН у розмірі 5352847,08 гривень. Також зазначає, що за даними ГУ ДПС у Дніпропетровській області, КП Кам`янської МР «Кам`янська теплопостачальна компанія» заяви та документів про підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків у відповідності до вимог Наказу №225 не подавало.

15.08.2024 від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив, в якій наведені доводи аналогічні позовній заяві.

28.08.2024 у зв`язку з перебуванням головуючого судді у період з 05.08.2024 по 06.09.2024 у щорічній оплачуваній відпустці, розгляд справи відкладено на 10.09.2024 о 11:10 год.

У зв`язку з припиненням електропостачання в приміщенні суду 10.09.2024, справу знято з розгляду та призначено її розгляд на 11.09.2024 о 09:00 год.

Припинення електропостачання в приміщенні суду 11.09.2024 підтверджується актом про відсутність електропостачання від 10.09.2024 за №13/24, який наявний в матеріалах справи.

У зв`язку з неявкою представника позивача 11.09.2024 підготовче судове засідання відкладено на 24.09.2024 о 10:50 год.

Протокольною ухвалою суду, оголошеною у судовому засіданні 24.09.2024 із занесенням до протоколу судового засідання, підготовче провадження у адміністративній справі №160/19509/24 закрито та розпочато розгляд справи по суті.

Представник позивача вимоги позову підтримав та просив позов задовольнити у повному обсязі, посилаючись на доводи наведені у позові та у відповіді на відзив.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував та просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на доводи, наведені у відзиві на позов.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Комунальне підприємство Кам`янської міської ради "Кам`янська теплопостачальна компанія" зареєстроване у встановленому законодавством порядку, як юридична особа та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області. Основний вид діяльності згідно КВЕД 35.30 Постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря.

Головним державним інспектором Кам`янського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на підставі підпункту 20.1.4, пункту 20.1. статті 20 розділу І, пункту 75.1 ст. 75 розділу II Податкового кодексу України, у порядку визначеному пунктом 76.2 статті 76 розділу II Податкового кодексу України, проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами зазначеної перевірки складено акт №6599/04-36-04-11-06/32130551 від 21.02.2024, висновками якого встановлено порушення вимог п. 201.10 ст. 201 Кодексу, п. 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення Кодексу», а саме: несвоєчасно зареєстровані в ЄРПН податкові накладні складені у лютому, березні, квітні, травні 2022 року, квітні, листопаді, грудні 2023 року.

Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області за наслідками проведеної камеральної перевірки прийнято податкове повідомлення - рішення №0124730411 від 20.03.2024 (форма «Н»), яким застосовано до Комунального підприємства Кам`янської міської ради "Кам`янська теплопостачальна компанія" штрафні (фінансові) санкції за порушення строку реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних у загальній сумі п`ять мільйонів триста п`ятдесят дві тисячі вісімсот сорок гривень 08 коп.

Не погодившись з податковим повідомленням - рішенням №0124730411 від 20.03.2024 Комунальне підприємство Кам`янської міської ради "Кам`янська теплопостачальна компанія" подало скаргу до Державної податкової служби України, за результатами розгляду якої, оскаржуване податкове повідомлення рішення залишено без змін.

Позивач вважає податкове повідомлення-рішення №0124730411 від 20.03.2024 протиправним та таким що підлягає скасуванню.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюєПодатковий кодекс України(далі -ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно з п.201.1 ст.201 ПК Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом201.10 ст.201 ПК Українивстановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198та пунктом199.1 статті 199цьогоКодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно п.120-1.1 ст.120-1 ПК Українипорушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановленихстаттею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей192та201цьогоКодексупокладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

З викладеного слідує, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Аналіз наведеної нормиПК Українивказує на те, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої п.201.10 ст.201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем встановлено порушення термінів реєстрації 271 податкових накладних, складених у лютому, березні, квітні, травні 2022 року, квітні, листопаді, грудні 2023 року та застосовано на підставі п.120.1.1 ст.120 ПК Українита пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України штрафні санкції на загальну суму 5 352 847,08 грн.

18 березня 2020 року набрав чинностіЗакон України від 17 березня 2020 року № 533-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)"(далі - Закон № 533-IX), яким доповнено підрозділ 10розділу XX "Перехідні положення" ПК Українипунктом 52-1 такого змісту:

"За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах, що застосовуються на загальних підставах; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати. Протягом періоду з 1 березня по 31 травня 2020 року платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню".

В подальшому, у зв`язку із набранням чинностіЗакону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 30 березня 2020 року № 540-IXтаЗакону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)"пункт 52-1Перехідних положень ПК Українивикладено у наступній редакції:

"За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

порушення вимог законодавства в частині:

обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;

порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню".

Отже, пункт 52-1Перехідних положень ПК Українимістив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчинені відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Законодавець шляхом внесення змін доПК Українизапровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН у відповідний період.

Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.

Постановою від 27 червня 2023 року № 651 "Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2"Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Разом з тим, до завершення карантинуУказом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022в Україні введений воєнний стан, який на підставіУказів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні"продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийнялаЗакон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" від 03 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 07 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Цим Законом підрозділ 10розділу XX "Перехідні положення" ПК Українидоповнено абзацом першим пункту 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Крім того,Законом № 2118-IXпідрозділ 10розділу XX "Перехідні положення" ПК Українидоповнено і підпунктами 69.1 та 69.9 пункту 69 такого змісту:

"У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи".

З огляду на прийняттяЗакону України № 2142-IX від 24 березня 2022 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану"у підпункті 69.1 слова "трьох місяців" замінені словами "шести місяців".

У подальшому Верховна Рада України прийнялаЗакон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року № 2260-IX(далі - Закон № 2260-IX), який набрав чинності 27 травня 2022 року.

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022року Закону № 2260-IXпідпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПК Українивикладено у такій редакції:

"У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинностіЗаконом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану"за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику".

Відтак, з набранням чинностіЗаконом № 2260-IXпередбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон № 2260-IXпідпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК Українидоповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом112.8.9 пункту 112.8 статті 112цьогоКодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України.

Законом № 2260-IXбуло внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України.

Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК Українидоповнено підпунктом 69.1-1.

Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України", який набрав чинності 03 січня 2023 року, підпункт 69.1 було викладено в новій редакції. Відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198та пунктом199.1 статті 199цьогоКодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.

Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" ПК України(з урахуванням змін, внесенихЗаконом № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту120-1.1 статті 120-1 ПК України.

В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормамиПК Україниз урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" цього кодексу.

При цьому відповіднийЗакон від 12 травня 2022 року № 2260-ІХбув опублікований 26 травня 2022 року в умовах воєнного стану, обмеженого часу роботи електронних сервісів податкових органів та за відсутності завчасного попереднього роз`яснення змісту та наслідків прийняття цього законодавчого акта для платників податків, які були впевнені, що захищені карантинними та воєнними мораторіями на застосування штрафних санкцій.

Як слідує з системного аналізу нормПК України, фактично з 27 травня 2022 року платники податків, які не зареєстрували в ЄРПН податкові накладні, складені з 1 лютого 2022 року до травня 2022 року, отримали додатковий час для їх реєстрації в ЄРПН без застосування штрафних санкцій до 15 липня 2022 року, тобто близько 1,5 місяці.

Умови юридичної відповідальності визначаються характером діяння, за яке така відповідальність установлюється. Відмінність у заходах відповідальності не може зумовлюватися "випадковими" чинниками, зокрема, недосконалістю законодавчої техніки, коли однакові за характером діяння мають різні умови покарання за них.

Зважаючи на викладене, визначальним критерієм, який має братися до уваги при вирішенні питання про відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних після скасування з 27 травня 2022 року дії мораторіїв, є можливість виконання платником своїх зобов`язань.

При цьому всі платники повинні мати однакові умови, за яких вони можуть уникнути відповідальності шляхом реєстрації податкових накладних у відповідний перехідний період - до 15 липня 2022 року.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» (даліЗакон № 2836-ІХ, набрав чинності 03.01.2023) внесені зміни у п.69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Кодексу.

Відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Кодексу (в редакції, що діє з 03.01.2023) визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплата податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі, передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема, щодо: - реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення реєстрації пе пізніше 15 липня 2022 року; реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

У разі звільнення платника податків від відповідальності з підстав, визначених абзацами четвертим - восьмим цього підпункту, податкові повідомлення-рішення, якими були визначені йому штрафні (фінансові) санкції та/або пеня за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, крім сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору, визначених абзацами четвертим - восьмим цього підпункту, вважаються скасованими (відкликаними) з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225затверджений Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження (далі - Порядок № 225).

Цим Порядком визначено, зокрема, підстави неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) та правила надання заяви та документів, що доводять неможливість виконання податкових обов`язків тощо.

Згідно Порядку № 225 керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку на підставі відповідної заяви платника податків.

Тобто, питання щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку податкового обов`язку приймається контролюючим органом за заявою такого платника податку. В той же час, позивач з відповідною заявою на виконання положень Порядку № 225 не звертався.

Таким чином, жодних доказів на підтвердження існування таких обставин позивач до суду не надав, а суд таких обставин не встановив.

З матеріалів справи вбачається, що податкові накладні:

- від 31.03.2022 №96 ,72, 93, 89, 78, 106, 70, 67, 46, 47, 13, 4, 14, 44, 45 зареєстровані в ЄРПН 16.02.2024;

- від 28.02.2022 №59, 79, 48, 20, 17, 74, 24, 25, 76, 106, 44, 117, 37, 33, 66, 68, 3, 46, 38,67, 18,16,61,13,77,56,32,28,49,43,70,22,31,14,11,81,47,73,60,42,52,122,82,29,41,12,34,21,36,6,35,75,71,5,55,78,50,30,4,27,19,39,125,15,126,10,57,26,51,62,8,23,108,110,96,121,118,94,115,92,111,116,97,112,109,107,95,120,89,93,119,98,99 зареєстровані в ЄРПН 18.12.2023;

- від 27.04.2022 №4, 5 зареєстровані в ЄРПН 18.12.2023;

- від 28.04.2022 №52, 53 зареєстровані в ЄРПН 18.12.2023;

- від 29.04.2022 №56, 57 зареєстровані в ЄРПН 18.12.2023;

- від 30.04.2022 №58, 59 зареєстровані в ЄРПН 18.12.2023;

- від 24.05.2022 №4,3, зареєстровані в ЄРПН 18.12.2023;

- від 25.05.2022 №6,5, зареєстровані в ЄРПН 18.12.2023;

- від 26.05.2022 №7,8 зареєстровані в ЄРПН 18.12.2023;

- від 27.05.2022 №9,10 зареєстровані в ЄРПН 18.12.2023;

- від 29.05.2022 №95, 96, 80, 81, 34, 100, 27, 75, 101, 109, 60, 124, 38, 99, 122, 108, 72,79,19,33,21,118,58,35,25,103,94,31,83,82,74,43,97,14,40,54,20,89,49,91,37,107,22,65,26,88,39,76,36,53,67,23,32,18,77,64,44,63,46,62,90,98,28,102,105,73,69,52,78,30,45,87,68,92,15,93,29,47,48,41,50,61,51,59,24,104,120,121,106 зареєстровані в ЄРПН 18.12.2023;

- від 30.04.2022 №27, 39, 24, 49, 16, 73, 67, 65, 36, 11, 69, 21, 9, 14, 75, 37, 26, 19, 35, 55,46,15,81,45,40,7,34,76,28,68,25,18,20,10,64,66,54,78,12,41,47,23,17,6,38,8,70,30,77,48,74,31,13 зареєстровані в ЄРПН 16.01.2024;

- від 06.11.2023 №1 зареєстрована в ЄРПН 18.12.2023;

- від 01.12.2023 №3 зареєстрована в ЄРПН 16.01.2024;

- від 15.12.2023 №2 зареєстрована в ЄРПН 16.01.2024;

- від 08.12.2023 №1 зареєстрована в ЄРПН 16.01.2024;

- від 30.04.2023 №173 зареєстрована в ЄРПН 16.01.2024.

З викладеного слідує, що податкові накладні від 31.03.2022 №96,72,93,89,78,106,70,67,46,47,13,4,14,44,45; від 28.02.2022 №59, 79, 48, 20, 17, 74, 24, 25, 76,106,44,117,37,33,66,68,3,46,38,67,18,16,61,13,77,56,32,28,49,43,70,22,31,14,11,81,47,73,60,42,52,122,82,29,41,12,34,21,36,6,35,75,71,5,55,78,50,30,4,27,19,39,125,15,126,10,57,26,51,62,8,23,108,110,96,121,118,94,115,92,111,116,97,112,109,107,95,120,89,93,119,98,99; від 27.04.2022 №4, 5; від 28.04.2022 №52, 53; від 29.04.2022 №56, 57; від 30.04.2022 №58, 59; від 24.05.2022 №4,3; від 25.05.2022 №6,5; від 26.05.2022 №7,8; від 27.05.2022 №9,10; від 29.05.2022 №95, 96, 80,81,34,100,27,75,101,109,60,124,38,99,122,108,72,79,19,33,21,118,58,35,25,103,94,31,83,82,74,43,97,14,40,54,20,89,49,91,37,107,22,65,26,88,39,76,36,53,67,23,32,18,77,64,44,63,46,62,90,98,28,102,105,73,69,52,78,30,45,87,68,92,15,93,29,47,48,41,50,61,51,59,24,104,120,121,106; від 30.04.2022 №27, 39, 24, 49, 16, 73, 67, 65, 36, 11, 69,21, 9, 14, 75, 37, 26, 19, 35, 55,46,15,81,45,40,7,34,76,28,68,25,18,20,10,64,66,54,78,12,41,47,23,17,6,38,8,70,30,77,48,74,31,13 складені в період з 28 лютого 2022 року по 29 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН після 15 липня 2022 року.

Наявність порушення граничного терміну реєстрації зазначених податкових накладних не заперечується позивачем.

Водночас, з акту про результати камеральної перевірки №6599/04-36-04-11-06/32130551 від 21.02.2024 судом встановлено, що відповідачем було не вірно обчислено кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації зазначених податкових накладних, оскільки для всіх перелічених вище податкових накладних, які були складені позивачем в період з 28 лютого 2022 року по 29 травня 2022 року визначено граничний строк реєстрації 31 травня 2023 року, тоді як граничний строк мав би бути 15 липня 2022 року.

Представник відповідача в судовому засіданні не зміг пояснити суду, чому граничний строк реєстрації зазначених податкових накладних визначено саме 31 травня 2023 року.

Отже, відповідачем не було встановлено всіх обставин, а саме не вірно визначено граничний термін реєстрації зазначених податкових накладних і як наслідок, не вірно визначено кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації податкових накладних та розмір штрафу.

Оскільки в межах спірних правовідносин окремі податкові накладні позивач склав в період з 28 лютого 2022 року по 29 травня 2022 року, а зареєстрував в ЄРПН в період з 18 грудня 2023 року по 16 лютого 2024 року з порушенням строку, визначеного пунктом201.1 статті 201 ПК України, суд вважає, що відповідач визначив в акті про результати камеральної перевірки №6599/04-36-04-11-06/32130551 від 21.02.2024 кількість календарних днів порушення граничного терміну реєстрації податкових накладних і розмір штрафу, не обґрунтовано.

Відповідно, суд не погоджується із розрахунком штрафу до податкового повідомлення-рішення №0124730411 від 20.03.2024.

Такий ступінь обґрунтованості індивідуально-правового акту відповідача не відповідає засадам розумності та належності, зроблено всупереч положень ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано (п. 2); обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) (п. 3); добросовісно (п. 5); розсудливо (п. 6); пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) (п. 8).

Зазначені критерії хоч і адресовані суду, одночасно є й вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення та вчиняє дії.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2023 року у справі № 9901/459/21.

Відповідно, податкове повідомлення-рішення №0124730411 від 20.03.2024 є протиправним та підлягає скасуванню як таке, що винесено на підставі Акту перевірки, висновки якого у відповідній частині визнано судом необґрунтованими.

Щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2розділу XX "Перехідні положення" ПК України, суд зазначає наступне.

Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX "Про внесення змін до розділу XX "Прикінцеві положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування" (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2розділу XX "Перехідні положення" ПК Українидоповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2розділу XX "Перехідні положення" ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2розділу XX "Перехідні положення" ПК Українитимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58Конституції України 1996 рокузакріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізньогозаконучи іншого нормативно-правового акта.

Закон № 2876-IXне містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних цього періоду.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом201.1 статті 201 ПК України, до внесення змінЗаконом № 2876-IX) є неможливим.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинностіЗаконом № 2876-IXабо до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Податкові накладні які виписані після набрання чинностіЗаконом № 2876-IXта зареєстровані в ЄРПН у період з 18 грудня 2023 року по 16.01.2024 року, зокрема від 06.11.2023 №1, від 01.12.2023 №3, від 15.12.2023 №2, від 08.12.2023 №1, від 30.04.2023 №173, отже контролюючим органом застосовано штрафні санкції (2 %, 15 %), розмір яких визначено пунктом 90 підрозділу 2розділу XX "Перехідні положення" ПК України, про що свідчить долучений до матеріалів справи розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН.

Водночас, з акту про результати камеральної перевірки №6599/04-36-04-11-06/32130551 від 21.02.2024 вбачається, що відповідачем визначено відповідальність позивача, а саме абзац 1 пункту 120.1.1 статті 120 розділу ІІ ПК України, однак в акті не зазначено щодо відповідальності позивача відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, хоча порушення відповідачем було встановлено.

Відповідно до статті 58.1.2. ПК України у разі якщо податкове повідомлення-рішення прийнято за результатами документальної перевірки та є процесуальною підставою притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення, воно додатково до інформації, наведеної у пункті 58.1.1 цієї статті, повинно містити:

1) обґрунтовану підставу для визначення (нарахування/зменшення) грошового зобов`язання та/або податкового зобов`язання, що повинен сплатити платник податків, та/або зменшення суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, та/або зменшення податку на доходи фізичних осіб, задекларованого до повернення з бюджету, зокрема при використанні права на податкову знижку, та/або заниження чи завищення суми податкових зобов`язань, заявленої уподатковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість у вигляді фактичної підстави, а саме викладення стислого змісту щодо виявлених перевіркою порушень вимог податкового, валютного та іншого законодавства з наведенням інформації щодо:

обставин вчинених правопорушень, які відображені в акті перевірки, а також встановлені при розгляді наданих платником податків відповідно допідпункту 16.1.5пункту 16.1 статті 16 тапункту 86.7статті 86 розділу I цього Кодексу письмових пояснень та їх документального підтвердження (зокрема щодо обставин, що стосуються події правопорушення, та вжитих платником податків заходів щодо дотримання правил та норм законодавства, з посиланням на документи та інші фактичні дані, що підтверджують зазначені обставини);

періоду (календарний день або місяць, квартал, півріччя, три квартали, рік) фінансово-господарської діяльності платника податків, при здійсненні якої вчинено ці порушення;

розрахунку суми податкового зобов`язання, що повинен сплатити платник податків, та/або зменшення бюджетного відшкодування та/або зменшення від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, та/або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларованої до повернення з бюджету при використанні права на податкову знижку, та/або заниження чи завищення суми податкових зобов`язань, заявленої уподатковій декларації, або суми податкового кредиту, заявленої у податковій декларації з податку на додану вартість;

у разі якщо перевіркою виявлено факти заниження (ненарахування та/або неутримання) платником податків, у тому числі податковим агентом, податкових зобов`язань - додатково зазначається граничний строк сплати таких податкових зобов`язань, у тому числі за відповідні податкові (звітні) періоди, по яких виявлено таке заниження (ненарахування та/або неутримання);

надання або ненадання платником податків заперечень, письмових пояснень та додаткових документів, зокрема щодо обставин виявлених порушень, наданої платником податків інформації, яка спростовує наявність його вини, наявності пом`якшуючих обставин або обставин, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до цього Кодексу;

нормативної підстави - посилання на норму цього Кодексу та/або іншого закону, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, відповідно до якої було зроблено розрахунок або перерахунок грошових зобов`язань платника податків;

2) посилання на акт документальної перевірки;

3) детальний розрахунок штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів), у тому числі штрафних санкцій або пені, за порушення іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, а також посилання на норми цього Кодексу та/або іншого законодавства, відповідно до якого було зроблено такий розрахунок;

4) інформацію щодо наявності обставин, які відповідно до цього Кодексу пом`якшують, обтяжують або звільняють від фінансової відповідальності.

Відповідно до пункту 1 пункту 4 розділу ІІ Наказу Міністерства фінансів України від 28.12.2015 №1204 у разі якщо податкове повідомлення-рішення приймається за результатами документальної перевірки, розпочатої після 01 січня 2021 року, та є процесуальною підставою притягнення особи до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення, воно додатково до інформації, наведеної у підпунктах 1 - 5 пункту 3 цього розділу, повинно містити зокрема, періоду (календарний день або місяць, квартал, півріччя, три квартали, рік) фінансово-господарської діяльності платника податків, при здійсненні якої вчинено ці порушення.

Також, відповідно до підпункту 3 пункту 4 розділу ІІ Наказу №1204 має містити детальний розрахунок штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) та пені (розрахунок пені додається у разі складання податкових повідомлень-рішень за формами "Р" (крім пені відповідно до статті 129 Кодексу), "Д" та "С"), у тому числі штрафних санкцій та/або пені за порушення іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, а також посилання на норми Кодексу та/або іншого законодавства, відповідно до якого було зроблено такий розрахунок (у разі необхідності такий розрахунок може бути винесений у додаток до податкового повідомлення-рішення, що є його невід`ємною частиною).

Однак, в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні зазначено, що період фінансово-господарської діяльності платника податків, при здійсненні якої вчинено ці порушення лютий-травень 2022 року, квітень, листопад-грудень 2023 року. Також в акті про результати камеральної перевірки №6599/04-36-04-11-06/32130551 від 21.02.2024 про зазначений період взагалі не згадується.

Принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішення повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Так, Європейський суд з прав людини в п.36 рішення по справі «Суомінен проти Фінляндії», №637801/97, від 01.07.2003, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Верховний Суд в постанові від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 аналогічно вказав, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За сукупності викладених обставин позов Комунального підприємства Кам`янської міської ради «Кам`янська теплопостачальна компанія» підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 30280,00 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією від 27.06.2024 №9677 та від 25.07.2024 №10115.

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду в сумі 30280,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов Комунального підприємства Кам`янської міської ради «Кам`янська теплопостачальна компанія» (вул. Тритузна, буд. 168, м. Кам`янське, Дніпропетровська обл., Кам`янський р-н,51914; ІК в ЄДРПОУ 32130551) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17 а, м. Дніпро, Дніпровський р-н, Дніпропетровська обл.,49005; ІК в ЄДРПОУ 44118658) про скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.

Скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 20.03.2024 №0124730411.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17 а, м. Дніпро, Дніпровський р-н, Дніпропетровська обл.,49005; ІК в ЄДРПОУ 44118658) на користь Комунального підприємства Кам`янської міської ради «Кам`янська теплопостачальна компанія» (вул. Тритузна, буд. 168, м. Кам`янське, Дніпропетровська обл., Кам`янський р-н,51914; ІК в ЄДРПОУ 32130551) (код ЄДРПОУ 01416760) понесені позивачем судові витрати в сумі 30280,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 26 вересня 2024 року.

Суддя Е.О. Юрков

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.09.2024
Оприлюднено30.09.2024
Номер документу121902019
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/19509/24

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 24.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Рішення від 24.09.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні