ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 вересня 2024 рокусправа № 380/4914/24
Львівський окружний адміністративний суд
у складі судді О.Желік,
за участю секретаря судового засідання Т.Молящої,
представника позивача Н.Помазанової,
представника відповідача І.Думич,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛУТОН ІС» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення, -
в с т а н о в и л а:
на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛУТОН ІС» до Головного управління ДПС у Львівській області із вимогою визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 28.12.2023 № 33601/13-01-07-10, прийняте на підставі акту документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Плутон ІС» № 29309/13-01-07-10/38840039 від 16.11.2023.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Головним Управлінням ДПС у Львівській області проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «Плутон ІС» (код ЄДРПОУ 38840039), з питань дотримання вимог валютного законодавства по експортному контракту від 25.06.2021 № 02/2021 (дата здійснення експорту 29.11.2021, 03.12.2021) та по імпортному контракту від 18.08.2020 № 03-08-2020 (дата здійснення авансових платежів 18.10.2021, 20.10.2021, 26.10.2021, 17.01.2022, 18.01.2022 та 19.01.2022). За результатами перевірки складено Акт № 29309/13-01-07-10/38840039 від 16.11.2023, яким, зокрема, встановлено порушення частини 3 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» в частині неотримання імпортного товару/повернення авансового платежу у розмірі 486480,00 Євро по імпортному контракту від 18.08.2020 № 03-08-2020, укладеному між ТОВ «ПЛУТОН ІС» та «AVL REACH LIMITED» (Великобританія), за авансовими платежами від 18.10.2021, 20.10.2021, 26.10.2021, 17.01.2022, 18.01.2022 та 19.01.2022 відповідно до отриманої інформації Національного банку України про виявлені агентами валютного нагляду (АТ «ПУМБ», МФО 334851) факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів станом нa 01.11.2022, 01.02.2023, надіслані листами ДПС України від 06.12.2022 № 15770/7/99-00-07-05-01-07, від 24.02.2023 № 4218/7/99-00-07-05-01-07. Прострочена дебіторська заборгованість по імпортному контракту від 18.08.2020 № 03-08-2020, укладеному ТОВ «ПЛУТОН ІС» та «AVL REACH LIMITED» (Великобританія), складає 486480,00 євро.
Не зважаючи на надання позивачем пояснень щодо зазначених в акті порушень, Головним управління ДПС у Львівській області було зазначено про порушення ним вимог частини 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», з урахуванням пункту 142 постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», із змінами та доповненнями, в результаті чого допущено порушення законодавчо встановленого строку розрахунків по контракту від 18.08.2020 № 03-08-2020 (дата здійснення авансових платежів 18.10.2021, 20.10.2021, 26.10.2021, 17.01.2022, 18.01.2022 та 19.01.2022). На підставі вказаного акту перевірки відповідачем прийнято податкове-повідомлення рішення від 28.12.2023 № 33601/13-01-07-10.
Позивач обґрунтовує протиправність податкового-повідомлення рішення від 28.12.2023 № 33601/13-01-07-10 Головного управління ДПС у Львівській області тим, що на виконання умов контракту № 03-08-2020 від 18.08.2020 ТОВ «Плутон ІС» у періоді з 26.08.2020 по 19.01.2022 здійснило попередню оплату за товар на користь компанії «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) на загальну суму 1 545 398,00 Євро. За зазначеним вище контрактом, компанія «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) у період з 22.04.2021 по 23.06.2021 на користь ТОВ «Плутон ІС» здійснило чотири поставки товару на загальну суму 1058918,00 євро: МД від 22.04.2021 в сумі 400250,00 євро; МД від 27.04.2021 в сумі 63000,00; МД від 10.06.2021 в сумі 388490,00 євро та МД від 23.06.2021 в сумі 207178,00 євро.
У встановлений законодавством 365-денний строк на користь ТОВ «Плутон ІС», як відмічає позивач, дійсно не надійшов раніше оплачений товар від компанії «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) на суму 486480,00 Євро. Водночас відповідно до наданої під час перевірки угоди про переведення боргу від 14.02.2022 між AVL REACH LIMITED та АО «ЭТК «Плутон» компанія «AVL REACH LIMITED» передає, а АО «Электротехническая компания «Плутон» приймає на себе часткове виконання обов`язків за контрактом № 18-09-2020 від 18 вересня 2020 року з додатковими угодами №1 від 22.04.2021, №2 від 12.05.2021, №3 від 30.06.2021, №4 від 23.07.2021, №5 від 19.08.2021, №6 від 01.10.2021, №7 від 15.12.2021, та за Контрактом №03-08-2020 від 18.08.2020 з додатковими угодами №1 від 07.04.2021, №2 від 10.06.2021, №3 від 12.10.2021, №4 від 10.01.2022.
Тобто, як зазначає позивач, з моменту отримання повідомлення про перерахування боргу, для ТОВ «Плутон ІС» як і для учасників цієї угоди, відбулося переведення боргу, що свідчить про те, що з 18 лютого 2022 року зобов`язання по поставці обладнання, зазначеного в повідомленні, повністю переходять до АО «ЭТК «Плутон».
Позивач наголошує на тому, що АО «ЭТК Плутон» готове виконувати зобов`язання за угодою про переведення боргу, але у зв`язку із тим, що 09.04.2022 Кабінет Міністрів України видав Постанову №426, якою заборонив ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації, ТОВ «Плутон ІС» не може отримати товар. Позивач вважає, що наявність підтверджених ТПП України форс-мажорних обставин, відповідно до п.п. 112.8.9. п. 112.8 ст. 112 Податкового кодексу України та п. 13 ст. 16 Закону України «Про валюту і валютні операції» звільняє ТОВ «Плутон ІС» від відповідальності за порушення вимог ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 № 2473-VІІІ та нарахування пені за порушення термінів розрахунків в сфері ЗЕД. З огляду на викладене, вважаючи прийняте відповідачем податкове повідомлення рішення, протиправним позивач звернувся до суду із позовом про його скасування.
Позиція відповідача викладена у відзиві на позовну заяву (вх.29077 від 16.07.2024 та у додаткових поясненнях вх.№59963 від 06.08.2024), у якому представник щодо задоволення позову заперечила та вказала, що згідно реєстраційних даних Товариства з обмеженою відповідальністю «Плутон IС» (код за ЄДРПОУ 38840039), скорочене найменування ТОВ «Плутон IС». Згідно наданих до перевірки документів, встановлено, що по контуру відбитку печатки підприємства зазначено: «Товариства з обмеженою відповідальністю «Плутон IС», Україна, Запоріжжя». В середині печатки вказано: «Pluton IC». Лист ТОВ «Плутон ІС» № 177 від 17 лютого 2022 року «Згода на переведення боргу» складено на бланку з логотипом PLUTON IC turn on the future. Лист ТзОВ «ПЛУТОН ІС» від 13.01.2023 № 5 на бланку листа з логотипом PLUTON turn on the future, а не PLUTON IC turn on the future. Змін щодо назви підприємства ТзОВ «Плутон ІС» на ТзОВ «Плутон» до перевірки не надано. У листі російської компанії АТ «Електротехнічна компанія «Плутон» № 01-к з невірно вказаною датою - від 19 лютого 2021 року, замість 19 лютого 2022 року, на адресу ТОВ «Плутон IС» щодо укладання та підписання Угоди про переведення боргу від 14.02.2022 - абревіатура бланку листа «PLUTON turn on the future». Договір про переведення боргу від 14.02.2022, укладений між «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) та АТ «Електротехнічна компанія «Плутон» (росія) підписаний директором «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) М. Михайлевським (скріплений печаткою, в якій по контуру зазначено AVL REACH LIMITED, London, UNITED KINGDOM) та генеральним директором АТ «Електротехнічна компанія «Плутон» А.С. Савостьяновим (скріплений печаткою, в якій по контуру зазначено Акционерноеобщество «Электротехническаякомпания «Плутон», г. москва, ОГРН 1137746139695, ИНН7716738112». В середині печатки вказано: «Pluton turn on the future»). Таким чином, в наданих до перевірки ТзОВ «Плутон ІС» документах стосовно переведення боргу та їх завірених копіях встановлено невідповідності.
До перевірки надано копію оборотно-сальдової відомості по рахунку № 3712 «Розрахунки за виданими авансами в іноземній валюті», де по контрагенту російської федерації AT «Електротехнічна компанія «Плутон» лише з 27.12.2022 обліковується дебіторська заборгованість у розмірі 486480,00 Євро, яка виникла у зв`язку з складанням договору про перевід боргу. По рахунку № 3712 «Розрахунки за виданими авансами в іноземній валюті» по контрагенту «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) 27.12.2022 погашено дебіторську заборгованість у розмірі 486480,00 Євро, на підставі договору переводу боргу. Таким чином, відповідні проводки по бухгалтерському обліку щодо переведення боргу були здійснені не 17.02.2022, як це зазначено в «Згоді на переведення боргу» ТОВ «Плутон ІС» № 177 від 17 лютого 2022 року, а 27.12.2022 року. Отже, такі дії ставлять під сумнів правомірність операцій, які здійснені ТзОВ «Плутон ІС» на підставі договору переведення боргу від 14.02.2022, укладеного між «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) та AT «Електротехнічна компанія «Плутон» (росія), та здійснення 27.12.2022 проведень у бухгалтерському обліку ТзОВ «Плутон ІС» по рахунку 3712.
Також представник відповідача вказала, що перевіркою встановлено порушення п.1, п. 3 ст.13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», а саме: повернення валютних коштів/авансового платежу в сумі 486480,00 євро не відбулась у законодавчо встановлений 365-денного строк у періоді: з 18.10.2021 по 09.11.2023 (388 днів по платежу 142000,00 Євро); з 18.10.2021 по 09.11.2023 (388 днів по платежу 4000,00 Євро); з 20.10.2021 по 09.11.2023 (386 днів по платежу 30000,00 Євро); з 26.10.2021 по 09.11.2023 (380 днів по платежу 20480,00 Євро); з 17.01.2022 по 09.11.2023 (297 днів по платежу 87300,00 Євро); з 18.01.2022 по 09.11.2023 (296 днів по платежу 78450,00 Євро); з 19.01.2022 по 09.11.2023 (295 днів по платежу 124250,00 Євро). На підставі наведеного вище, встановлена прострочена дебіторська заборгованість по імпортному контракту від 18.08.2020 № 03-08-2020, укладеному між ТОВ «Плутон ІС» та «AVL REACH LIMITED» (Великобританія), складає 486480,00 євро. Сума простроченої дебіторської заборгованості в розмірі 486480,00 євро станом на 09.11.2023, встановлена за результатами проведеної позапланової виїзної документальної перевірки, та не відповідає даним бухгалтерського обліку по дебету рахунку 632 станом на 09.11.2023 року. Сума нарахованої пені по Контракту від 18.08.2020 № 03-08-2020, укладеному між ТОВ «Плутон ІС» та «AVL REACH LIMITED» (Великобританія), складає 17207252,69 грн.
Представник відповідача зазначила, що ТОВ «Плутон ІС» до перевірки не представлено висновків центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізовує державну політику у сфері економічного розвитку на продовження строків по контракту від 18.08.2020 №03-08-2020, укладеному з нерезидентом «AVL REACH LIMITED» (Великобританія). Окрім цього, ТОВ «Плутон ІС до перевірки не представлено позовних заяв до суду та ухвали про відкриття проваджень про стягнення заборгованості з нерезидента «AVL REACH LIMITED» (Великобританія). ТОВ «Плутон ІС» до перевірки представлено Сертифікат №2300-23-4257, виданий Запорізькою торгово-промисловою палатою, про форс-мажорні обставин по контракту від 18.08.2020 №03-08-2020, укладеному з нерезидентом «AVL REACH LIMITED» (Великобританія). Водночас, сертифікат Торгово-промислової палати, який підтверджує наявність форсмажорних обставин, не може вважатися беззаперечним доказом про їх існування, а повинен критично оцінюватися з урахуванням встановлених обставин. Введення воєнного стану в Україні не обмежує повернення коштів в євро за операціями з імпорту товарів в законодавчо встановлені строки на валютний рахунок ТзОВ «ПЛУТОН ІС», зокрема, Компанією «AVL REACH LIMITED» (International House, 142 Cromwell Road, London SW7 4EF, Unated Kingdom; Comhany number 7600740; банківські реквізити: Bank Millennium Spolka Akcyjna ul.Stanislava Zaryna 2A, 02-593, Warszawa; Accountnumer PL94 1160 2202 0000 0003 7062 3308; SWIFT: BIGBPLPWXXX).
Ухвалою судді від 01.04.2024 в справі відкрито провадження в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 13.05.2024 задоволено заяву представника позивача про участь у підготовчому/судовому засіданні в режимі відеоконференції.
У підготовчому засіданні, що відбулось 14.05.2024, суд ухвалою без виходу до нарадчої кімнати постановив закрити підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні, що відбулось 17.09.2024, представник позивача поданий адміністративний позов підтримала та просила такий задовольнити. Представник відповідача щодо задоволення позову заперечив.
Розглянувши позов, подані документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін у справі, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Головним Управлінням ДПС у Львівській області проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «Плутон ІС» з питань дотримання вимог валютного законодавства по експортному контракту від 25.06.2021 № 02/2021 (дата здійснення експорту 29.11.2021, 03.12.2021) та по імпортному контракту від 18.08.2020 № 03-08- 2020 (дата здійснення авансових платежів 18.10.2021, 20.10.2021, 26.10.2021, 17.01.2022, 18.01.2022 та 19.01.2022).
За результатами перевірки складено Акт № 29309/13-01-07-10/38840039 від 16.11.2023, яким встановлено, зокрема, порушення частини 3 статті 13 Закону України від 21 червня 2018 року № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» в частині неотримання імпортного товару/повернення авансового платежу у розмірі 486480,00 Євро по імпортному контракту від 18.08.2020 № 03-08-2020, укладеному між ТОВ «ПЛУТОН ІС» та «AVL REACH LIMITED» (Великобританія), за авансовими платежами від 18.10.2021, 20.10.2021, 26.10.2021, 17.01.2022, 18.01.2022 та 19.01.2022 відповідно до отриманої інформації Національного банку України про виявлені агентами валютного нагляду (АТ «ПУМБ», МФО 334851) факти ненадходження в установлені Національним банком України граничні строки розрахунків грошових коштів чи товарів станом нa 01.11.2022, 01.02.2023, надіслані листами ДПС України від 06.12.2022 № 15770/7/99- 00-07-05-01-07, від 24.02.2023 № 4218/7/99-00-07-05-01-07. Прострочена дебіторська заборгованість по імпортному контракту від 18.08.2020 № 03-08-2020, укладеному ТОВ «ПЛУТОН ІС» та «AVL REACH LIMITED» (Великобританія), складає 486480,00 євро.
ТОВ «Плутон ІС», керуючись пунктом 86.7. статті 86 Податкового кодексу України, подало свої зауваження-заперечення до акту перевірки №11/12-01 від 11.12.2023.
На підставі акту документальної позапланової виїзної перевірки від 16.11.2023 № 29309/13-01-07-10/38840039 ГУ ДПС у Львівській області було прийнято податкове-повідомлення рішення від 28.12.2023 № 33601/13-01-07-10. Вказаним податковим повідомленням-рішенням встановлено, що висновок акту вважати правомірним та таким, що відповідає нормам чинного законодавства, а саме: «порушення вимог частини 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції», з урахуванням пункту 142 постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», із змінами та доповненнями, в результаті чого допущено порушення законодавчо встановленого строку розрахунків по контракту від 18.08.2020 № 03-08-2020 (дата здійснення авансових платежів 18.10.2021, 20.10.2021, 26.10.2021, 17.01.2022, 18.01.2022 та 19.01.2022), вважати правомірним та таким, що відповідає нормам чинного законодавства».
Вважаючи прийняте відповідачем податкове повідомлення - рішення від 16.11.2023 № 29309/13-01-07-10/38840039 протиправним, позивач звернувся до суду із позовом про його скасування.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд виходить з такого.
За змістом статті 1 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» від 16.04.1991 №959-ХІІ (далі Закон №959-ХІІ) встановлено, що зовнішньоекономічна діяльність - діяльність суб`єктів господарської діяльності України та іноземних суб`єктів господарської діяльності, а також діяльність державних замовників з оборонного замовлення у випадках, визначених законами України, побудована на взаємовідносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами.
Імпорт (імпорт товарів) - купівля (у тому числі з оплатою в не грошовій формі) українськими суб`єктами зовнішньоекономічної діяльності в іноземних суб`єктів господарської діяльності товарів з ввезенням або без ввезення цих товарів на територію України, включаючи купівлю товарів, призначених для власного споживання установами та організаціями України, розташованими за її межами.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України(далі ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Підпунктом 19-1.1.4 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України, встановлено, що на контролюючі органи покладено функцію зі здійснення контролю за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.
За умовами підпунктів 21.1.1,21.1.4 пункту 21.1 статті 21 ПК України посадові та службові особи контролюючих органів зобов`язані, зокрема, дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами; не допускати порушень прав та охоронюваних законом інтересів громадян, підприємств, установ, організацій.
Підпунктами 20.1.4,20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи, визначені підпунктом41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право:
- проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків;
- застосовувати до платників податків передбачені законом фінансові (штрафні) санкції (штрафи) за порушення податкового чи іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України, визначено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, що проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
За приписами підпунктів 78.1.1 та 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності, зокрема, податкової інформації, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.
Спірні правовідносини врегульовані Законом України «Про валюту і валютні операції» № 2473 (далі Закон №2473), Постановою Кабінету Міністрів від 09.04.2022 № 426 «Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації» (далі Постанова № 426), Положенням про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженим постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5 (далі Положення №5) та Інструкцією про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженою постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №7(далі Інструкція №7).
Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства, визначені Законом №2473.
Відповідно до частин 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10 статті 11 Закону № 2473, валютний нагляд в Україні здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду.
Валютний нагляд здійснюється органами валютного нагляду та агентами валютного нагляду з метою встановлення відповідності здійснюваних валютних операцій валютному законодавству з урахуванням ризик-орієнтованого підходу.
Органами валютного нагляду відповідно до цього Закону є Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами валютного законодавства.
Національний банк України у визначеному ним порядку здійснює валютний нагляд за уповноваженими установами.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства.
Органи валютного нагляду мають право проводити перевірки з питань дотримання вимог валютного законодавства визначеними частинами п`ятою і шостою цієї статті суб`єктами здійснення таких операцій. Під час проведення перевірок з питань дотримання вимог валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок, надання доступу до систем автоматизації валютних операцій, підтвердних документів та іншої інформації про валютні операції, а також пояснень щодо проведених валютних операцій, а агенти валютного нагляду та інші особи, які є об`єктом таких перевірок, зобов`язані безоплатно надавати відповідний доступ, пояснення, документи та іншу інформацію.
У разі виявлення порушень валютного законодавства органи валютного нагляду мають право вимагати від агентів валютного нагляду та інших осіб, які є об`єктом таких перевірок і допустили такі порушення, дотримання вимог валютного законодавства та застосовувати заходи впливу, передбачені законом.
Згідно із п. 2 ч. 1ст. 12 Закону № 2473, Національний банк України за наявності ознак нестійкого фінансового стану банківської системи, погіршення стану платіжного балансу України, виникнення обставин, що загрожують стабільності банківської та (або) фінансової системи держави, має право запровадити такі заходи захисту: встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Згідно із п.6, 7 розділу ІІІ Інструкції №7, Банк згідно з цією Інструкцією здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентом граничних строків розрахунків за:
- операцією резидента з імпорту товарів, якщо на дату оплати резидентом товару (а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку))нерезидентом не була здійснена поставка товару за імпортною операцією з оформленням типів МД, зазначених у підпункті 3 пункту 9 розділу III цієї Інструкції, та за наявності інформації про них (про цю операцію) у реєстрі МД, або документів, зазначених у підпунктах 3, 4 пункту 9 розділу ІІІ цієї Інструкції, або в банку немає інформації про здійснення поставки за імпортною операцією;
- імпортною операцією резидента, якщо на дату оплати резидентом товару (а в разі застосування розрахунків у формі документарного акредитива - на дату здійснення банком платежу на користь нерезидента (дату списання коштів з рахунку банку)) імпортна операція без увезення товару на територію України не була завершена або в банку немає інформації про завершення імпортної операції без увезення товару на територію України.
Банк перевіряє операції, не зазначені в підпунктах 1 - 3 пункту 6 розділу II цієї Інструкції, під час настання події (переказу резидентом коштів на користь нерезидента, надходження від нерезидента коштів на користь резидента, отримання реєстру МД за відповідною операцією) і надалі банк не здійснює за ними валютний нагляд щодо дотримання резидентом граничного строку розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів згідно з вимогами цієї Інструкції.
Банк розпочинає відлік установлених Національним банком граничних строків розрахунків з наступного календарного дня після дати здійснень платежу (списання коштів з рахунку клієнта), а в разі застосування розрахунків ) формі документарного акредитива - дати здійснення банком платежу на користі нерезидента (дати списання коштів з рахунку банку) - за операціями з імпорту товарів.
Відповідно до п.21 розділу II Постанови НБУ від 02.01.2019 №5 «Про затвердження Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті» граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Додержання термінів імпортних операцій регламентується відповідно до ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції».
Відповідно до частини 1 та 2статті 13 Закону № 2473, Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав-з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
Приписами ч.5 ст. 13 Закону № 2473 встановлено, що порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
У разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Як встановив суд, ТОВ «Плутон ІС» укладено з Компанією «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) Контракт №03-08-2020 від 18.08.2020 на поставку електротехнічного обладнання на суму 1426364,00 Євро. В подальшому до контракту 18.08.2020 № 03-08-2020 укладено Додаткові угоди (№1 від 07.04.2021, № 2 від 12.05.2021, № 3 від 30.06.2021, № 4 від 23.07.2021), згідно з якими збільшено суму поставки та строк дії Контракту.
На виконання умов контракту від 18.08.2020 № 03-08-2020 ТзОВ «ПЛУТОН ІС» у періоді з 18.01.2020 по 19.01.2022 здійснило попередню оплату за товар на користь компанії «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) на загальну суму 1545398,00 євро, згідно з наступними платіжними дорученнями:
1. П/д № 20 від 26.08.2020 в сумі 148150,00 євро;
2. П/д № 21 від 27.08.2020у сумі 149335,00 Євро;
3. П/д № 23 від 31.08.2020 у сумі 147978,00 Євро;
4. П/д № 24 від 04.09.2020 у сумі 148255,00 Євро;
5. П/д № 25 від 08.09.2020 у сумі 149277,00 Євро;
6. П/д № 26 від 10.09.2020 у сумі 146987,00 Євро;
7. П/д № 28 від 14.09.2020 у сумі 149411,00 Євро;
8. П/д № 84 від 27.07.2021 у сумі 19525,00 Євро;
9. П/д № 93 від 18.10.2021 у сумі 142000,00 Євро;
10. П/д № 94 від 18.10.2021 у сумі 4000,00 Євро;
11. П/д № 95 від 20.10.2021 у сумі 30000,00 Євро;
12. П/д № 98 від 26.10.2021 у сумі 20480,00 Євро;
13. П/д № 101 від 17.01.2022 у сумі 87300,00 Євро;
14. П/д № 102 від 18.01.2022 у сумі 78450,00 Євро;
15. П/д № 103 від 19.01.2022 у сумі 124250,00 Євро.
За зазначеним контрактом компанія «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) у період з 22.04.2021 по 23.06.2021 на користь ТзОВ «ПЛУТОН ІС» здійснило чотири поставки Товару на загальну суму 1058918,00 євро.
Також суд встановив, що у встановлений законодавством 365-денний строк, на користь ТзОВ «ПЛУТОН ІС» дійсно не надійшов раніше оплачений товар від компанії «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) на суму 486480,00 євро.
Товар (електротехнічне обладнання) по авансових платежах на загальну суму 486480,00 євро від компанії «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) по контракту від 18.08.2020 № 03-08-2020 у законодавчо встановлений 365-денний строк не надійшов за наступними авансовими платежами:
- за платіжним дорученням № 93 від 18.10.2021 у сумі 142000,00 євро граничний строк надходження імпортного товару настає 17.10.2022 року;
- за платіжним дорученням № 94 від 18.10.2021 у сумі 4000,00 євро граничний строк надходження імпортного товару настає 17.10.2022 року;
- за платіжним дорученням № 95 від 20.10.2021 у сумі 30000,00 євро граничний строк надходження імпортного товару настає 19.10.2022 року;
- за платіжним дорученням № 98 від 26.10.2021 у сумі 20480,00 євро граничний строк надходження імпортного товару настає 25.10.2022 року;
- за платіжним дорученням № 101 від 17.01.2022 у сумі 87300,00 євро граничний строк надходження імпортного товару настає 16.01.2023 року;
- за платіжним дорученням № 102 від 18.01.2022 у сумі 78450,00 євро граничний строк надходження імпортного товару настає 17.01.2023 року;
- за платіжним дорученням № 103 від 19.01.2022 у сумі 124250,00 євро граничний строк надходження імпортного товару настає 18.01.2023 року.
Не відбулося, у зв`язку з невиконанням умов Контракту, й повернення валютних коштів/авансового платежу по імпортному контракту 18.08.2020 № 03-08-2020 в сумі 486480,00 євро у граничні строки розрахунків, передбачені частинами 1, 3 статті 13 Закону № 2473, компанією «AVL REACH LIMITED» (Великобританія) на користь ТОВ «Плутон ІС».
При цьому суд встановив, що позивачем під час здійснення контролюючими органами перевірки, було надано угоду про переведення боргу від 14.02.2022 між AVL REACH LIMITED та АО «ЭТК «Плутон», у відповідності до якої компанія «AVL REACH LIMITED» передає, а АО «Электротехническая компания «Плутон» приймає на себе часткове виконання обов`язків за контрактом № 18-09-2020 від 18.09.2020 з додатковими угодами №1 від 22.04.2021, №2 від 12.05.2021, №3 від 30.06.2021, №4 від 23.07.2021, №5 від 19.08.2021, №6 від 01.10.2021, №7 від 15.12.2021, та за Контрактом №03-08-2020 від 18.08.2020 з додатковими угодами №1 від 07.04.2021, №2 від 10.06.2021, №3 від 12.10.2021, №4 від 10.01.2022.
Вказана угода про переведення боргу укладена відповідно до законодавства російської федерації.
У відповідності до повідомлень від «AVL REACH LIMITED» та АО «ЭТК «Плутон», отриманих позивачем 18.02.2022 та 19.02.2022, з дати отримання ним повідомлення про укладення угоди про переведення боргу, «AVL REACH LIMITED» звільняється від виконання зобов`язань за контрактом № 18-09-2020 від 18.09.2020 з додатковими угодами №1 від 22.04.2021, №2 від 12.05.2021, №3 від 30.06.2021, №4 від 23.07.2021, №5 від 19.08.2021, №6 від 01.10.2021, №7 від 15.12.2021, та за Контрактом №03-08-2020 від 18.08.2020 з додатковими угодами №1 від 07.04.2021, №2 від 10.06.2021, №3 від 12.10.2021, №4 від 10.01.2022.
Таким чином, фактично, з 18.02.2022 зобов`язання по поставці обладнання, зазначеного в повідомленні, повністю перейшли до АО «ЭТК «Плутон».
Позивач зазначає, що АО «ЭТК Плутон» зі свого боку готово виконувати зобов`язання за угодою про переведення боргу, але у зв`язку із тим, що в 9 квітня 2022 року Кабінет Міністрів України видав Постанову №426, якою заборонив ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації, ТОВ «Плутон ІС» не може отримати Товар.
З цього приводу суд зауважує, що підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту) (ч.6 ст. 13 Закону № 2473).
Тобто одна із сторін договору повинна довести, що наявні обставини (введення воєнного стану чи початку бойових дій) мають відношення до конкретного господарського зобов`язання та унеможливлюють після постачання товару або здійснення авансового платежу отримати резидентами валютної виручки або поставку їм імпортного товару на невизначений строк, а також з метою не нарахування пені за порушення граничних строків розрахунків у період дії форс-мажорних обставин необхідно засвідчити даний факт відповідною довідкою уповноваженої організації (органу) країни нерезидента та/або сертифікатом Торгово-промислової палити України.
Пунктом 6 Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України (далі -ТПП) та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин, затвердженого Рішенням Президії ТПП України 18.12.2014 №44(5) (далі - Регламент ТПП) визначено, що підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин, перелічених уст. 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», а також визначених сторонами за договором, законодавчими, відомчими та/чи іншими нормативними актами, які вплинули на зобов`язання таким чином, що унеможливили його виконання у термін, передбачений відповідним договором, законодавчими та/чи іншими нормативними актами.
Згідно з Регламентом ТПП, форс-мажорні обставини засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської дiяльностi по кожному окремому договору, виконання якого настало згідно з умовами договору i виконання якого стало неможливим через наявність зазначених обставин, шляхом видачу сертифікату ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством та Регламентом.
Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини: військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану з 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
Відтак, ТПП України листом повідомила «всіх, кого це стосується» про те, що з 24 лютого 2022 року зазначені обставини є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності України. Але Регламентом ТПП лист не визначено таким документом як сертифікат, що засвідчує настання форс-мажорних обставин, виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.
Водночас, Торгово-промисловою палатою України встановлено спрощену процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Зокрема, на офіційному веб сайті Торгово-промислової палати України «https://ucci.org.ua/press-center/ucci-news/protsedura-zasvidchennia-fors-mazhornikh-obstavin-z-28-02-2022» роз`яснено, що з метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП і підготовки пакету документів у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України розміщено 28.02.2022 загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) (мається на увазі лист №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022).
Також ТПП зазначено, що даний лист, особа, яка порушує свої зобов`язання, у зв`язку із обставинами пов`язаними із військовою агресією російської федерації проти України, в період дії введеного воєнного стану,має право долучати до свого повідомлення про форс-мажорні обставини, які унеможливили виконання зобов`язань за умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів у встановлений термін для можливості обґрунтованого перенесення строків виконання зобов`язань та вирішення спірних питань мирним шляхом. При цьому, у разі необхідності, сторона, яка порушила свої зобов`язання в період дії форс-мажорних обставин,також має право звертатися до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП за отриманням відповідного Сертифіката про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) дотримуючись порядку встановленого Регламентом https://ucci.org.ua/dokumienti-dlia-zavantazhiennia за кожним зобов`язанням окремо.
Відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного суду.
У постанові Верховного Суду від 07.06.2023 у справі № 906/540/22 викладено наступні висновки:
- Торгово-промислова палата України листом від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 засвідчила, що військова агресія російської федерації проти України стала підставою для введення воєнного стану та є форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили);
- вказаний лист Торгово-промислової палати України адресований «Всім, кого це стосується», тобто необмеженому колу суб`єктів, його зміст носить загальний інформаційний характер та констатує абстрактний Факт наявності форс-мажорних обставин без доведення причинно-наслідкового зв`язку у конкретному зобов`язанні;
- лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 не є безумовною підставою вважати, що форс-мажорні обставини настали для всіх без виключення суб`єктів. Кожен суб`єкт, який в силу певних обставин не може виконати свої зобов`язання за окремо визначеним договором, має доводити наявність в нього форс-мажорних обставин.
Верховний Суд в постанові від 25.01.2022 у справі № 904/3886/21 виклав наступні висновки:
- ознаками форс-мажорних обставин є наступні елементи: вони не залежать від волі учасників цивільних (господарських) відносин; мають надзвичайний характер; є невідворотними; унеможливлюють виконання зобов`язань за даних умов здійснення господарської діяльності;
- форс-мажорні обставини не мають преюдиціальний (заздалегідь встановлений) характер. При їх виникненні сторона, яка посилається на дію форс-мажорних обставин, повинна це довести. Сторона яка посилається на конкретні обставини повинна довести те, що вони є форс-мажорними, в тому числі, саме для конкретного випадку. Виходячи з ознак форс-мажорних обставин, необхідно також довести їх надзвичайність та невідворотність. Те, що форс-мажорні обставини необхідно довести, не виключає того, що наявність форс-мажорних обставин може бути засвідчено відповідним компетентним органом.
Суд встановив, що не зважаючи на спрощену процедуру засвідчення форс-мажорних обставин, ТОВ «Плутон ІС» звернулось до Запорізької ТПП і отримало Сертифікат від 18.10.2023 № 2300-23-4257 (вих.№ 03.3/1048) про форс-мажорні обставини.
Також судом враховується й те, що Постановою № 426 встановлено заборону ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації. Товари, переміщення яких територією російської федерації здійснено транзитом, та товари, ввезені з російської федерації, у тому числі товари походженням з третіх країн, можуть бути поміщені в митний режим імпорту, якщо їх ввезення в Україну здійснено до 24 лютого 2022 р. включно.
Пунктом 13 ст. 16 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2473 встановлено, що відповідальність, передбачена частиною п`ятою статті 13 цього Закону, не застосовується до резидентів - суб`єктів господарювання, що вчинили відповідне правопорушення, якщо імпортні операції не можуть бути завершені внаслідок дії постанови Кабінету Міністрів України «Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації» від 9 квітня 2022 року № 426.
Податковий кодекс України не містить визначення поняття «вина», однак умови за яких платник податку вважається винним наведені у ст. 112 цього Кодексу та полягають у тому, що особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання.
Умовами, які визначають вину особи, у розумінні статті 112 Податкового кодексу України є:
- встановлення можливості дотримання особою правил та норм, за порушення яких Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжиття цією особою достатніх заходів щодо їх дотримання;
- доведення контролюючим органом того, що вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
Саме можливість особою дотримуватися правил та норм, за порушення яких Кодексом передбачена відповідальність, однак невжиття нею достатніх заходів щодо їх дотримання, через вчинення дій, які можуть бути кваліфіковані як нерозумні, недобросовісні та без належної обачності, за умови доведення цього контролюючим органом, є свідченням вини особи у вчинені податкового правопорушення.
Тобто, факт вини особи - платника податку має бути доведеним контролюючим органом.
Також, суд звертає увагу на те, що п. 112.8. ст. 112 Податкового кодексу України визначає обставини, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень га порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такими обставинами, відповідно до пп.112.8.9. п.112.8 ст. 112 Податкового кодексу України, зокрема є: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
З огляду на викладене, суд зазначає, що порушення позивачем строків розрахунків у сфері ЗЕД виникло не з його вини, а через обставини непереборної сили, та не може бути кваліфіковане як податкове правопорушення.
В свою чергу, будучи обізнаним щодо існуючих обставин, податковий орган при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення мав врахувати такі обставини, діючи розсудливо та пропорційно.
Враховуючи наведене вище суд дійшов висновку про безпідставність винесення податкового повідомлення-рішення від 28.12.2023 № 33601/13-01-07-10 та, відповідно, й про необхідність його скасування.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що адміністративний позов необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача понесені позивачем судові витрати.
Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 14, 72-79, 90, 139, 241-246, 250, Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
в и р і ш и в:
адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 28.12.2023 №33601/13-01-07-10.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (код ЄДРПОУ 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ПЛУТОН ІС» (код ЄДРПОУ 38840039) сплачений судовий збір в сумі 30280 (тридцять тисяч двісті вісімдесят) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду, з врахуванням гарантій встановлених пунктом 3 Розділу VI «Прикінцевих положень» Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено та підписано 26.09.2024.
СуддяЖелік О.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121903490 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них за участю органів доходів і зборів |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні