Постанова
від 25.09.2024 по справі 620/4897/24
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД01010, м. Київ, вул. Князів Острозьких, 8, корп. 30. тел/факс 254-21-99, e-mail: inbox@6aa.court.gov.ua

Головуючий суддя у першій інстанції - Баргаміна Н.М.

Суддя-доповідач - Епель О.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 вересня 2024 року Справа № 580/4897/24

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Епель О.В.,

суддів: Мєзєнцева Є.І., Файдюка В.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі суду в м. Києві апеляційні скарги ІНФОРМАЦІЯ_3, ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) та ОСОБА_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року у справі

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_2 ),

ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_3 ),

ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ),

ІНФОРМАЦІЯ_3

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

Історія справи.

1. ОСОБА_1 (далі - Позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_2 )(далі- Відповідач 1), ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_3 ) (далі - Відповідач 2), ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 )(далі-Відповідач 3), ІНФОРМАЦІЯ_3 (далі - Відповідач 4), в якому просив:

- визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_2 ) та ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_3 ) щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року включно з урахуванням січня 2014 року, серпня 2015 року та грудня 2017 року як місяців для обчислення індексу споживчих цін (базових місяців);

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_2 ) перерахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 10 жовтня 2016 року включно та з 27 жовтня 2017 року по 28 лютого 2018 року включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця), виплату здійснити із урахуванням виплачених сум;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_3 ) перерахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 11 жовтня 2016 року по 26 жовтня 2017 року включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця), виплату здійснити із урахуванням виплачених сум;

- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) та ІНФОРМАЦІЯ_3 щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації-різниці за період з 01 березня 2018 року по 06 вересня 2021 року включно у щомісячному розмірі 4269,01 грн;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію-різницю за період з 01 березня 2018 року по 31 травня 2021 року включно у щомісячному розмірі 4269,01 грн;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію-різницю за період з 01 червня 2021 року по 06 вересня 2021 включно у щомісячному розмірі 4269,01 грн.

В обґрунтування заявлених позовних вимог ОСОБА_1 стверджував, що відповідачами в порушення вимог Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" в спірний період не виплачувалась індексація грошового забезпечення.

Також Позивач зазначив, що індексація грошового забезпечення є однією з основних державних гарантій щодо оплати праці, а її проведення у зв`язку зі зростанням споживчих цін є обов`язковою для всіх юридичних осіб-роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.

2. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року позов задоволено частково:

- визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) щодо не нарахування та не виплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 27.10.2017 по 28.02.2018 з застосуванням січня 2008 року, як місяця, за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін, для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця);

- зобов?язано ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) здійснити нарахування та виплату індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 27.10.2017 по 28.02.2018 із застосуванням січня 2008 року як місяця, за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін, для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця);

- визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) щодо не нарахування та не виплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.03.2018 по 18.05.2020, з 06.01.2021 по 13.05.2021 з врахуванням вимог абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078;

- зобов?язано ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) здійснити нарахування та виплату індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.03.2018 по 18.05.2020, з 06.01.2021 по 13.05.2021 з врахуванням вимог абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078;

- визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_3 щодо не нарахування та не виплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.06.2021 по 06.09.2021 з врахуванням вимог абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078;

- зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_3 здійснити нарахування та виплату індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01.06.2021 по 06.09.2021 з врахуванням вимог абзаців 4, 5, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078.

У задоволенні позову в іншій частині позовних вимог - відмовлено.

Ухвалюючи зазначене рішення в частині задоволення позовних вимог, суд виходив з того, що ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_3 нараховуючи позивачу індексацію грошового забезпечення врахували лише норми абзаців першого, другого пункту 5 Порядку № 1078, згідно з якими у разі підвищення тарифних ставок (окладів) значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків, а обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення. Таким чином суд дійшов висновку, що ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ), Адміністрація Державної прикордонної служби не нараховували та не виплачували позивачу індексацію грошового забезпечення за указаний період в повному розмірі.

Також, на переконання суду вказані відповідачі у межах спірних правовідносин не застосували норми абзаців третього, четвертого, шостого пункту 5 Порядку № 1078 в частині вирішення питання про наявність підстав для виплати позивачу індексації його грошового забезпечення у місяці підвищення доходу (березень 2018 року), не встановив, чи перевищує розмір підвищення грошового доходу Позивача суму індексації.

Відмовляючи у задоволенні частини позовних вимог до відповідачів ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_2 ) та ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_3 ) за період з 01 грудня 2015 року по 26.10.2017, суд зазначив, що Позивач військову службу в них не проходив, а лише перебував на фінансовому забезпеченні.

Відмовляючи у задоволенні частини позовних вимог до ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) за період з 19.05.2020 по 05.01.2021, суд зазначає, що Позивач був звільнений з військової служби, а тому період з 19.05.2020 по 05.01.2021 є періодом вимушеного прогулу, за який повинно бути виплачено середній заробіток за час вимушеного прогулу, а не грошове забезпечення з його індексацією.

Відмовляючи у задоволенні частини позовних вимог до ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) за період з 14.05.2021 по 31.05.2021, суд зазначив, що Позивача було виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення з 13.05.2021, доказів проходження військової служби у вказаний період у військовій частині НОМЕР_1 суду не надано.

Щодо позовних вимог в частині визначення конкретних розмірів індексації грошового забезпечення, суд зазначив, що вказані позовні вимоги задоволенню не підлягають, з огляду на те, що нарахування конкретних сум індексації та здійснення відрахування з нарахованої суми індексації грошового забезпечення податків та зборів згідно чинного законодавства належить до безпосередніх повноважень відповідачів як роботодавців.

3. Не погоджуючись з таким судовим рішенням, Позивач, Відповідач 3 та Відповідач 4 подали апеляційні скарги.

Позивач просить скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі, стверджуючи, що виплата індексації грошового забезпечення проводиться за місцем перебування військовослужбовців на грошовому забезпеченні при виплаті основного грошового доходу.

Крім того, Позивач наполягає на тому, що індексація, як складова грошового забезпечення повинна була бути врахована при розрахунку середнього заробітку за час вимушеного прогулу, оскільки такий обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи.

Також ОСОБА_1 стверджує про наявність у нього права на отримання індексації за період з 14.05.2021 по 31.05.2021,оскільки Відповідач ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) виплачував йому грошове забезпечення по 31.05.2021.

Окрім того, Позивач наполягає на тому, що його вимоги щодо зобов?язання відповідачів нарахувати та виплатити мені індексацію-різницю за спірний період у щомісячній сумі 4269, 01 грн не є дискреційним повноваженнями відповідачів, не суперечать вимогам діючого законодавства та узгоджуються з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 06 червня 2024 року у справі №280/4745/23.

З цих та інших підстав Апелянт вважає, що судом першої інстанції при вирішенні цієї справи було неповно встановлено обставини справи, порушено норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення цієї справи в цілому.

Відповідач 3 у своїй апеляційній скарзі просив рішення суду скасувати та ухвалити постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог повністю, наполягаючи на тому, що ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) діяв в межах наданих повноважень та у спосіб, визначений чинним законодавством України.

Відповідач 3 також стверджує, що в березні 2018 року розмір підвищення грошового доходу Позивача перевищував суму індексації, у зв?язку з чим підстав для нарахування та виплати йому сум індексації у місяці підвищення грошового доходу немає.

Крім того ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) зазначає про порушення судом першої інстанції норм процесуального права. Так, Відповідач 3 стверджує, що Позивач, звернувся до адміністративного суду з пропуском встановленого строку і поважні причини для поновлення вказаного строку в його заяві про поновлення строку відсутні.

Відповідач 4 просив рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким в задоволені позовних вимог ОСОБА_1 до Адміністрації Держприкордонслужби - відмовити повністю, наполягаючи на тому, що розмір індексації-різниці Позивача за період із 1 березня 2018 року по 06 вересня 2021 року становитиме 0,00 грн.

4. Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.07.2024, 15.07.2024, 18.07.2024 та 31.07.2024 було відкрито апеляційне провадження, установлено строк для подачі відзиву на апеляційну скаргу та призначено справу до судового розгляду в порядку письмового провадження.

5. У строк, установлений судом, відзиви на апеляційні скарги не надходили.

6. Від Відповідача 1 надійшли письмові пояснення у справі у яких він просить апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

При цьому Відповідач 1 зазначає про пропуск Позивачем строку звернення до суду з цим позовом, оскільки продовження строків, визначених статтею 233 КЗпП України під час дії правового режиму воєнного стану, не передбачено.

7. Від Відповідача 2 надійшли письмові пояснення до апеляційної скарги ІНФОРМАЦІЯ_3 у яких він просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити повністю.

При цьому Відповідач 2 зазначає, що з прийняттям Постанови КМУ №1013, якою було змінено порядок проведення індексації, тобто з 01.12.2015 року і включно до 28.02.2018 року, посадові оклади військовослужбовців не змінилися, а тому жодних протиправних дій чи порушень чинного законодавства під час нарахування та виплати індексації грошового забезпечення не допущено.

8. Відповідно до частини першої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

9. Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги підлягають задоволенню частково з наступних підстав.

10. Обставини справи, установлені судом першої інстанції.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 проходив військову службу в органах Державної прикордонної служби України.

Наказом начальника Головного центру оперативно-технічних заходів Державної прикордонної служби України від 27.10.2017 № 39-ОС «По особовому складу» ОСОБА_1 було зараховано у списки особового складу та на всі види забезпечення /т.1 а.с. 86/.

Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) від 18.05.2020 №75-ос «Про особовий склад» ОСОБА_1 було виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення /т.1 а.с. 79/.

Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) від 12.01.2021 №5-ОС «Про особовий склад», було скасовано пункт наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) від 18.05.2020 №75-ос «Про особовий склад», яким ОСОБА_1 було виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення /т.1 а.с. 75/.

Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) від 12.01.2021 № 7-ОС «Про особовий склад» наказано позивачу встановити та виплачувати позивачу грошове забезпечення з 06.01.2021 /т.1 а.с. 77/.

Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) від 13.05.2021 №78-ОС «Про особовий склад», позивача було виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення /т.1 а.с. 84/.

З 01.06.2021 по 06.09.2021 позивач проходив службу в ІНФОРМАЦІЯ_3 /т.1 а.с. 11-12,161/.

Згідно розрахунку індексації грошового забезпечення позивачу з грудня 2015 року по листопад 2017 виплачувалась індексація грошового забезпечення, з грудня 2017 по лютий 2018 року індексація грошового забезпечення не виплачувалась, базові місяці - серпень 2015 року, грудень 2017 року /т.1 а.с. 22/.

Відповідно до довідки-розрахунку військової частини НОМЕР_1 щодо нарахованої та виплаченої індексації грошового забезпечення за період з березня 2018 року по травень 2020 року позивачу індексація грошового забезпечення за період березень-листопад 2018 року не виплачувалась, з грудня 2018 по травень 2020 виплачувалась індексація грошового забезпечення, базовий місяць - березень 2018 року /т.1 а.с. 19/.

Згідно довідки-розрахунку військової частини НОМЕР_1 щодо нарахованої та виплаченої індексації грошового забезпечення за період з січня 2021 року по травень 2021 року позивачу виплачувалась індексація грошового забезпечення, базовий місяць - березень 2018 року /т.1 а.с. 20/.

Відповідно до довідки-розрахунку ІНФОРМАЦІЯ_3 щодо нарахованої та виплаченої індексації грошового забезпечення за період з червня 2021 року по вересень 2021 року позивачу виплачувалась індексація грошового забезпечення, базовий місяць - березень 2018 року /т.1 а.с. 161/.

11. Позивач, вважаючи протиправними відповідну бездіяльність Відповідачів та порушеним своє право на отримання індексації грошового забезпечення в розмірі, установленому чинним законодавством, звернувся до суду з цим позовом.

12. Нормативно-правове обґрунтування.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Законами України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-XII (далі - Закон № 2011-XII), «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991 № 1282-ХІІ (далі - Закону № 1282-ХІІ), Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 (далі - Порядок № 1078), постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - Постанова № 1294), постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - Постанова № 704).

Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У статті 1 Закону № 2011-ХІІ закріплено, що соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ, до складу грошового забезпечення входять: грошовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до Закону.

Абзацом 2 частини 4 статті 9 Закону № 2011-ХІІ встановлено, що порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.

Згідно з частиною другою статті 6 цього ж Закону, Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1 Постанови № 1294 грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

У свою чергу схема посадових окладів осіб офіцерського складу Збройних Сил України затверджена Постановою № 1294, яка набрала чинності з 01.01.2008.

У подальшому після прийняття Постанови № 704, якою затверджено схему тарифних розрядів за основними типовими посадами осіб офіцерського складу Збройних Сил, базовим місяцем для нарахування військовослужбовцям індексації став березень 2018 року.

Порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затверджений наказом Міністерства оборони України від 07.06.2018 № 260 та набрав чинності 20.07.2018.

Пункт 2 розділу І Порядку № 260 у первинній редакції передбачав, що грошове забезпечення включає: щомісячні основні види грошового забезпечення; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.

До щомісячних основних видів грошового забезпечення належать: посадовий оклад; оклад за військовим званням; надбавка за вислугу років.

До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать: підвищення посадового окладу; надбавки; доплати; премія.

До одноразових додаткових видів грошового забезпечення належать: винагороди; допомоги.

На підставі наказу Міністерства оборони України від 01.06.2020 №180 «Про затвердження Змін до Порядку виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам» були внесені зміни до переліку щомісячних додаткових та щомісячних одноразових видів грошового забезпечення.

Цей наказ набрав чинності 30.06.2020. Відтоді, пунктом 2 розділу І Порядку № 260 установлено, що до щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать: підвищення посадового окладу; надбавки; доплати; винагорода військовослужбовцям, які обіймають посади, пов`язані з безпосереднім виконанням завдань із забезпечення кібербезпеки та кіберзахисту; премія.

Стосовно одноразових додаткових видів грошового забезпечення, то пункт 2 розділу І Порядку № 260 саме у зазначеній редакції передбачав, що до них належать: винагороди (крім винагороди військовослужбовцям, які обіймають посади, пов`язані з безпосереднім виконанням завдань із забезпечення кібербезпеки та кіберзахисту); допомоги.

У статті 1 Закону №1282-ХІІ законодавець навів визначення таких понять:

- індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг;

- індекс споживчих цін - показник, що характеризує динаміку загального рівня цін на товари та послуги, які купує населення для невиробничого споживання;

- поріг індексації - величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

Перелік об`єктів індексації установлений частиною першою статті 2 Закону № 1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру.

До таких об`єктів індексації в силу абзацу 4 частини першої статті 2 Закону №1282-ХІІ належить оплата праці (грошове забезпечення).

Межі індексації, визначені частиною шостою статті 2 Закону №1282-ХІІ, згідно з якою індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

Статтею 3 Закону № 1282-ХІІ передбачено, що індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

Підстави для проведення індексації визначені статтею 4 Закону №1282-ХІІ.

У первинній редакції частина перша статті 4 цього Закону передбачала, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка.

Надалі до цієї норми були внесені зміни Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24 грудня 2015 року №911-VIII, який набрав законну силу 1 січня 2016 року.

Тож з 01.01.2016 за правилами частини першої статті 4 Закону № 1282-ХІІ індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

Інші положення статті 4 цього Закону з 2005 року й дотепер залишилися незмінними.

Зокрема, частина друга статті 4 Закону № 1282-ХІІ передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

Згідно з частиною третьою статті 4 Закону № 1282-ХІІ для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

Відповідно до частини четвертої статті 4 Закону №1282-ХІІ підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

У статті 9 Закону № 1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення здійснюється за місцем їх отримання за рахунок відповідних коштів.

Правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення, що поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників визначає Порядок № 1078.

Положення вказаного Порядку визначають норми аналогічні тим, що закріплені Законом № 1282-ХІІ та наведені судом вище.

Відповідно до пункту 1-1 Порядку № 1078 підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101 відсотка (з 01.01.2016 - 103 відсотка).

Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 6 лютого 2003 року №491-IV «Про внесення змін до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення».

Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

За змістом абзацу 5 пункту 2 Порядку №1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема грошове забезпечення військовослужбовців.

Пунктом 4 Порядку № 1078 установлено, що індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. У межах прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, індексується, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення).

Частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.

Питання про те, як саме визначається сума індексації, регулювалося абзацом 6 пункту 4 Порядку №1078, а з 15.03.2018 врегульоване абзацом 5 цього ж пункту, норми яких є тотожними і передбачають, що сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків.

Пункт 5 Порядку №1078 застосовується з 1 грудня 2015 року у новій редакції на підставі постанови Уряду №1013 від 9 грудня 2015 року.

Абзац 1 пункту 5 Порядку № 1078 у вказаній редакції передбачав, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

Цей же абзац діяв з 15 березня 2018 року до 1 квітня 2021 року у редакції постанови Уряду № 141 від 28 лютого 2018 року і встановлював, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків.

Абзац 2 пункту 5 Порядку № 1078 застосовується з 1 грудня 2015 року дотепер у редакції постанови Уряду № 1013 від 9 грудня 2015 року і передбачає, що обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.

Абзац 3 пункту 5 Порядку № 1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року у редакції постанови Уряду № 1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу.

Цей же абзац з 15 березня 2018 року дотепер діє у редакції постанови Уряду №141 від 28 лютого 2018 року та передбачає, що сума індексації у місяці підвищення грошових доходів, зазначених у абзаці першому цього пункту, не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу.

Абзац 4 пункту 5 Порядку № 1078 застосовується з 1 грудня 2015 року дотепер у редакції постанови Уряду № 1013 від 9 грудня 2015 року і встановлює таке правило: якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.

Абзац 5 пункту 5 Порядку № 1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року до 1 квітня 2021 року у редакції постанови Уряду № 1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що у разі зростання заробітної плати за рахунок інших її складових без підвищення тарифних ставок (окладів) сума індексації не зменшується на розмір підвищення заробітної плати. У разі коли відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), у місяці підвищення враховуються всі складові заробітної плати, які не мають разового характеру.

Абзац 6 пункту 5 Порядку № 1078 діяв з 1 грудня 2015 року у редакції постанови Уряду № 1013 від 9 грудня 2015 року і передбачав, що до чергового підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.

Цей же абзац з 15 березня 2018 року до 1 квітня 2021 року діяв у редакції постанови Уряду № 141 від 28 лютого 2018 року і передбачав, що до чергового підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим) та членам їх сімей, до визначеної суми індексації додається сума індексації, яка складається внаслідок перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, зазначеного у пункті 1-1 цього Порядку.

Пункт 10-2 Порядку № 1078 був викладений у новій редакції на підставі постанови Уряду № 1013 від 9 грудня 2015 року.

У цій редакції пункт 10-2 Порядку № 1078 застосовувався з 1 грудня 2015 року до 1 квітня 2021 року та передбачав, що для працівників, яких переведено на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі або організації, а також переведено на роботу на інше підприємство, в установу або організацію або в іншу місцевість та у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці у разі продовження такими працівниками роботи, для новоприйнятих працівників, а також для працівників, які використали відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустку без збереження заробітної плати, передбачені законодавством про відпустки, обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (окладу), за посадою, яку займає працівник.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 1078, виплата сум індексації грошових доходів здійснюється за рахунок джерел, з яких провадяться відповідні грошові виплати населенню, зокрема підприємства, установи та організації, що фінансуються чи дотуються з державного бюджету, підвищують розміри оплати праці (грошового забезпечення) у зв`язку з індексацією за рахунок власних коштів і коштів державного бюджету. У разі коли грошовий дохід формується з різних джерел і цим Порядком не встановлено черговість його індексації, сума додаткового доходу від індексації виплачується за рахунок кожного джерела пропорційно його частині у загальному доході. Проведення індексації грошових доходів населення здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування на відповідний рік.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 1078 підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01.01.2016 року у зв`язку із змінами, внесеними згідно з постановою КМУ № 77 від 11.02.2016 року; до 01.01.2016 року поріг індексації встановлювався в розмірі 101 відсотка). Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

Висновки суду апеляційної інстанції.

13. Системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що на підприємства, установи, організації незалежно від форм власності покладено обов`язок проводити індексацію заробітної плати (грошового забезпечення) у разі перевищення величини індексу споживчих цін встановленого порогу індексації.

14. При цьому, звільнення особи з військової служби жодним чином не скасовує її право на отримання відповідних виплат, що не були нею одержані під час проходження служби за незалежних обставин.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 07.08.2019 у справі № 825/694/17.

15. Таким чином, індексація грошового забезпечення є однією з основних державних гарантій щодо оплати праці. За вимогами вказаних нормативно-правових актів проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковою для всіх юридичних осіб роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи. Тобто, сума індексація грошового забезпечення є складовою частиною грошового забезпечення і відповідно до Закону, підлягає обов`язковому нарахуванню та виплаті.

16. Разом з тим, з аналізу вищенаведених правових норм, зокрема приписів Постанов №№ 1294, 704 та Порядку № 1078, убачається, що останнє підвищення окладу за посадою до березня 2018 року відбулось у січні 2008 року, а отже для визначення суми індексації грошового забезпечення військовослужбовця має застосовуватись індекс споживчих цін, обчислений наростаючим підсумком з січня 2008 року до березня 2018 року, оскільки після прийняття Постанови № 704, якою затверджено схему тарифних розрядів за основними типовими посадами осіб офіцерського складу Збройних Сил, базовим місяцем для нарахування військовослужбовцям індексації став березень 2018 року.

17. Переглядаючи рішення суду в контексті доводів Апелянта-Позивача, колегія суддів зауважує, що у період з з 01.12.2015 по 26.10.2017 ОСОБА_1 проходив військову службу та перебував при цьому на грошовому забезпеченні ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_2 ) та ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_3 ).

18. Водночас, судова колегія відзначає, що проходження Позивачем військової служби у вказаний вище період не заперечується ані Позивачем, ані Відповідачами та підтверджується матеріалами справи.

19. При цьому, апеляційний суд відзначає, що грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону та здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, з яких здійснюється виплата грошового забезпечення. Виплата індексації грошового забезпечення здійснюється за місцем перебування військовослужбовців на грошовому забезпеченні і обмежене фінансування жодним чином не впливає на право позивача отримати індексацію грошового забезпечення.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 18.10.2023 у справі № 200/5301/22.

20. З огляду на викладене вище, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення позову в цій частині.

21. При цьому апеляційний суд також враховує, що згідно з ст. 1 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 1952 року, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

22. Далі, щодо «фіксованої» суми індексації, яка також становить предмет спірних правовідносин у цій справі, слід зазначити, що Закон України «Про індексацію грошових доходів населення» і Порядок № 1078 такого поняття не містять.

Цей термін застосовувався у Додатку 4 до Порядку №1078 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13 червня 2012 року №526, де були наведені приклади обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації.

Проте постановою Уряду № 1013 від 09.12.2015 цей Додаток був викладений у новій редакції і з 1 грудня 2015 року у цьому Додатку, як і в цілому Порядку №1078, поняття фіксованої суми індексації не згадується.

З 01.12.2015 в абзацах 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078 фактично йде мова про поняття індексації-різниці, право на яку виникає тільки тоді, коли у місяці підвищення тарифних ставок (окладів) розмір доходу менший суми можливої індексації, визначеної в цьому місяці.

Абзаци 3, 4 пункту 5 Порядку № 1078 у редакціях, які застосовувалися з 01.12.2015 до 01.04.2021, передбачали обставини, за наявності яких у місяці підвищення доходу індексація (не)нараховується, а саме:

- сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів) не нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу (абзац 3);

- сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів) нараховується, якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалася у місяці підвищення доходу (абзац 4).

23. Якщо у місяці підвищення тарифних ставок (окладів) сума цієї індексації нараховується, то абзац 6 пункту 5 Порядку №1078 додатково указує, що ця сума індексації-різниці виплачується до наступного підвищення тарифних ставок (окладів) і до неї надалі додається поточна індексація, яка складається, коли величина індексу споживчих цін перевищує поріг індексації у розмірі 103 відсотки.

24. Водночас системний аналіз пункту 1, абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) надає підстави зробити висновок, що нарахування й виплата індексації-різниці має щомісячний фіксований характер, гарантується законом і є обов`язковими для підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності і господарювання, а також для фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників.

Аналогічні правові висновки викладені в постанові Верховного Суду від 23.03.2023 у справі № 400/3826/21.

25. При цьому, з огляду на те, що індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій щодо оплати праці, а також з огляду на правила й умови нарахування суми індексації-різниці, які встановлені абзацами 3, 4, 6 пункту 5 Порядку №1078, повноваження військової частини щодо виплати цієї суми не є дискреційними.

26. З урахуванням того, що 01.03.2018 набрала чинності постанова КМУ № 704, якою були встановлені нові розміри окладів військовослужбовців, та з огляду на правила пунктів 5, 10-2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, березень 2018 року став місяцем підвищення доходу Позивача, за яким слід здійснювати обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації його грошового забезпечення.

Тому в березні 2018 року як місяці підвищення доходу Відповідачу належало вирішити питання, чи має Позивач право на отримання суми індексації-різниці.

27. Втім, як убачається з матеріалів справи, Відповідачі не нараховували і не виплачували Позивачу вказаний вид індексації за період з 01.03.2018 по 06.09.2021.

28. Як зазначають Відповідач 3 та Відповідач 4 у своїх апеляційних скаргах, в березні 2018 року розмір підвищення грошового доходу Позивача перевищував суму індексації, у зв?язку з чим підстав для нарахування та виплати йому сум індексації у місяці підвищення грошового доходу немає.

29. Перевіряючи такі доводи, судова колегія встановила, що в березні 2018 року розмір грошового забезпечення Позивача становив 20936,20 грн/т.1 а.с.85/, а в лютому 2018 року(згідно з архівною відомістю №1) -20872,40 грн/т.1 а.с. 25зв./.

30. Отже в сукупності розмір грошового забезпечення Позивача було підвищено на 63,80 грн. Тобто ця сума є розміром підвищення доходу Позивача в березні 2018 року.

Водночас сума можливої індексації грошового забезпечення Позивача (індексації-різниці) в березні 2018 року становила 4399,35 грн.

Отже розмір підвищення доходу Позивача не перевищував суму можливої індексації, а був меншим за таку суму на 4399,35 грн.

31. З огляду на викладене, судова колегія вважає, що Відповідачем 3 та Відповідачем 4 порушено право Позивача на отримання індексації-різниці його грошового забезпечення за період з 01.03.2018 по 06.09.2021 включно.

32. Отже, наведені позовні вимоги та похідні від них вимоги щодо зобов`язання Відповідача нарахувати і виплатити Позивачу індексацію грошового забезпечення включно підлягають задоволенню.

33. Разом з тим, колегія суддів вважає, що заявлені Позивачем вимоги щодо зобов`язання Відповідача нарахувати і виплатити індексацію за вказаний період у щомісячному розмірі 4269,01 грн, на стадії виниклих між сторонами спірних правовідносин є передчасними, оскільки Відповідачем ще не були реалізовані надані йому дискреційні повноваження щодо нарахування відповідної суми індексації та щодо вирішення питання про здійснення компенсації сум податку.

34. Доводи Апелянта про те, що вказані висновки суду першої інстанції суперечать практиці Верховного Суду, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки у відповідних судових рішеннях не йдеться про необхідність здійснення безпосередньо судами відповідних розрахунків/нарахувань сум індексації та/або вирішення питання щодо оподаткування такого доходу позивача, а тим більше, якщо спір виник на стадії порушення його права на отримання відповідного компенсації як такої.

35. Переглядаючи рішення суду з урахуванням доводів Позивача про врахування індексації при розрахунку середнього заробітку за час вимушеного прогулу, колегія суддів зазначає, що індексації підлягають всі грошові доходи населення, які не мають разового характеру.

36. Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи предметом позову у цій справі є зокрема нарахування та виплата індексації за період з 19.05.2020 по 05.01.2021, тобто за період вимушеного прогулу Позивача у зв`язку з протиправним звільненням з військової служби, а не врахування індексації під час розрахунку середнього заробітку за час вимушеного прогулу, як зазначає ОСОБА_1 у апеляційній скарзі.

37. Водночас, колегія суддів відзначає, що відповідно до ч.5 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції не може розглядати позовні вимоги та підстави позову, що не були заявлені в суді першої інстанції.

38. З огляду на викладене вище, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції в цій частині.

39. Аналізуючи доводи Позивача про наявність у нього права на отримання індексації за період з 14.05.2021 по 31.05.2021, суд апеляційної інстанції зазначає, що вони є необґрунтованими та до уваги їх не приймає з огляду на наступне.

40. Так, згідно наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_4 (військова частина НОМЕР_1 ) від 13.05.2021 №78-ОС «Про особовий склад», ОСОБА_1 було виключено зі списків особового складу та всіх видів забезпечення з 13.05.2021.

41. При цьому, особова картка грошового забезпечення №2021 рік, на яку посилається Позивач також не містить відомостей про проходження ним військової служби у вказаний вище період.

42. Аналізуючи такі доводи апеляційної скарги, судова колегія зазначає, що передбачений частиною другою статті 77 КАС України покладений на відповідача обов`язок доказування не є абсолютним і, згідно з частиною першою вказаної норми, позивач також повинен довести ті обставини, на які він посилається.

Втім, у цьому випадку Позивачем, вимоги частини першої статті 77 КАС України, не виконані і перед судом не доведено наявність підстав для задоволення позовних вимог у цій частині.

43. Переглядаючи рішення суду першої інстанції з урахуванням доводів апеляційних скарг про пропуск Позивачем строку звернення до суду з цим позовом, колегія суддів зазначає наступне.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Згідно абз. 1 ч. 2 ст. 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Частиною 2 статті 233 КЗпП України (у редакції, чинній на час звільнення Позивача з військової служби) було визначено, що у разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати без обмеження будь-яким строком.

Разом з тим, відповідно до ч. 2 ст. 233 КЗпП України у редакції Закону України від 01.07.2022 №2352-ІХ, який набрав чинності 19.07.2022, із заявою про вирішення трудового спору у справах про звільнення працівник має право звернутися до суду в місячний строк з дня вручення копії наказу (розпорядження) про звільнення, а у справах про виплату всіх сум, що належать працівникові при звільненні, - у тримісячний строк з дня одержання ним письмового повідомлення про суми, нараховані та виплачені йому при звільненні (стаття 116).

Вирішуючи питання про застосування редакцій ч. 2 ст. 233 КЗпП України до та після 19.07.2022, Верховний Суд у постанові від 28.09.2023 у справі №140/2168/23 прийшов до висновку, що до 19.07.2022 КЗпП України не обмежував будь-яким строком право працівника на звернення до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати.

44. Таким чином, частина 2 статті 233 КЗпП України у редакції, чинній на момент звільнення ОСОБА_1 не передбачала будь-яких обмежень по строку для звернення до суду із позовом про стягнення належної заробітної плати, а тому право Позивача на звернення до суду із цим позовом відповідно до вказаних положень Кодексу законів про працю України не обмежене будь-яким строком.

При цьому, колегія суддів враховує правову позицію Верховного Суду, висловлену у постановах від 20.11.2023 у справі № 160/5468/23, від 18.10.2023 у справі №380/14605/22, від 28.03.2024 у справі №480/1364/23, від 24.04.2024 у справі №580/4684/22.

45. Таким чином, колегія суддів вважає необґрунтованим твердження Апелянта про неврахування судом першої інстанції пропуску Позивачем строку звернення до суду із цим позовом.

46. Аналізуючи всі доводи Апелянта, колегія суддів приймає до уваги висновки, викладені в рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід.

Відповідно до ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

47. Отже, перевіривши рішення суду першої інстанції у межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що судом повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, відповідно до вимог ст. 242 КАС України.

48. Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відповідно до ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

49. Враховуючи вищевикладене, апеляційні скарги ІНФОРМАЦІЯ_3, ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) та ОСОБА_1 підлягають задоволенню частково, рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року в частині відмови в задоволенні позовних вимог до відповідачів ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_2 ) та ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_3 ) за період з 01 грудня 2015 року по 26.10.2017- скасуванню, а відповідні позовні вимоги - задоволенню частково.

50. Розподіл судових витрат.

Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати в цій справі перерозподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3, ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) - задовольнити частково.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року скасувати в частині відмови в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_2 ) та ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_3 ) за період з 01.12.2015 по 26.10.2017 та ухвалити нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 у цій частині - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_2 ) та ІНФОРМАЦІЯ_5 (військова частина НОМЕР_3 ) щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 26 жовтня 2017 року включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця).

Зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_2 ) перерахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 26 жовтня 2017 року включно з урахуванням січня 2008 року як місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця), з урахуванням вже виплачених сум.

В іншій частині рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 24 червня 2024 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду в порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.

Судове рішення виготовлено 25 вересня 2024 року.

Головуючий суддя О.В. Епель

Судді: Є.І. Мєзєнцев

В.В. Файдюк

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2024
Оприлюднено30.09.2024
Номер документу121906636
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —620/4897/24

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Постанова від 25.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Рішення від 24.06.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Наталія БАРГАМІНА

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Наталія БАРГАМІНА

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Наталія БАРГАМІНА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні