Ухвала
від 26.09.2024 по справі 120/12580/24
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

про відмову в забезпеченні позову

м. Вінниця

26 вересня 2024 р. справа № 120/12580/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді:Крапівницької Н. Л.,

розглянувши заяву про забезпечення позову ОСОБА_1

до подання позовної заяви, -

В С Т А Н О В И В :

24.09.2024 до Вінницького окружного адміністративного суду надійшла заява від представника ОСОБА_1 про забезпечення позову до подання позовної заяви шляхом:

- зупинення дії рішення від 29.08.2024 з`їзду політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутата Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою до набрання законної сили рішенням за відповідним позовом

-зупинення дії рішення постанови № 3/1 від 12.09.2024 Козятинської міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області «Про визнання обраним депутатом Козятинської міської ради наступного за черговістю кандидата в Єдиному виборчому окрузі за територіальним списком Вінницької обласної організації політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» та заборони Козятинській міській територіальній виборчій комісії Хмільницького району Вінницької області вчиняти будь-які дії, що стосуються відкликання за народною ініціативою депутата Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області VIII скликання ОСОБА_1 , яка була обрана від політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» до набрання законної сили рішенням за відповідним позовом.

Із поданої заяви про забезпечення позову слідує, що 17.03.2021 ОСОБА_1 набула повноважень депутата Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області VIII скликання за списком Вінницької обласної організації політичної партії «Українська стратегія Гройсмана».

Відповідно до витягу з протоколу № 2/2024 позачергового з`їзду політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 29.08.2024 року прийнято рішення про відкликання депутата Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області ОСОБА_1 , за народною ініціативою.

12.09.2024 Козятинська міська територіальна виборча комісія Хмільницького району Вінницької області прийняла постанову № 3/1, якою визнала обраною депутатом Козятинської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати у єдиному виборчому окрузі за виборчим списком від Вінницької обласної організації політичної партії «Українська стратегія Гройсмана».

Так, представник заявника вказує, що невжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії індивідуального акта - рішення з`їзду політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутата Козятинської міської ради Пилипюк О.Л. і заборони вчиняти дії, які стосуються виконання вказаного акта та подальша реалізація Козятинською міською територіальною виборчою комісією рішення Політичної партії «Українська стратегія Гройсмана» про відкликання депутата Козятинської міської ради Пилипюк Олександри Леонідівни, взагалі унеможливить виконання рішення суду, унеможливить ефективний захист та поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він має намір звернутися до суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 154 КАС України заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.

Приписами пунктів 2, 3 ст. 154 КАС України визначено, що суд, розглядаючи заяву про забезпечення позову, може викликати особу, яка подала заяву про забезпечення позову, для надання пояснень або додаткових доказів, що підтверджують необхідність забезпечення позову. У виняткових випадках, коли наданих заявником пояснень та доказів недостатньо для розгляду заяви про забезпечення позову, суд може призначити її розгляд у судовому засіданні з повідомленням заінтересованих сторін у встановлений судом строк.

Суд не вважає за необхідне повідомлення учасників справи, та виклик особи, яка подала заяву про забезпечення позову, а також вказує на відсутність необхідності для призначення її до розгляду у судовому засіданні з повідомленням заінтересованих сторін. Отже, розгляд поданої заяви проводиться у порядку письмового провадження без повідомлення сторін.

Дослідивши матеріали заяви про забезпечення позову, та аналізу положень чинного законодавства України, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

Згідно ч. 2 вказаної статті забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:

1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або

2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Тобто, вжиття заходів забезпечення адміністративного позову нерозривно пов`язано з підставами та предметом адміністративного позову і ними обумовлюється. Забезпечення позову допускається, якщо не вжиття цих заходів може ускладнити або призвести до неможливості виконання рішення суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 151 КАС України позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 3) виключено; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.

Частиною 2 ст. 151 КАС України передбачено, що заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

За змістом приписів ч. 4, 5, 6 ст. 154 КАС України залежно від обставин справи, суд може забезпечити позов повністю або частково. Про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу. В ухвалі про забезпечення позову суд зазначає вид забезпечення позову та підстави його обрання. Суд може також зазначити порядок виконання ухвали про забезпечення позову.

З аналізу наведених норм слідує, що законодавством встановлено вичерпний перелік підстав для вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, а суд повинен, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи існує хоча б одна з названих підстав.

Тобто, необхідною передумовою вжиття заходів забезпечення позову є існування очевидних ознак протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю, а також вірогідність того, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.

Суд акцентує увагу на тому, що забезпечення позову - це сукупність процесуальних дій, що гарантують виконання судового рішення у разі задоволення позовних вимог. Підстави для вжиття заходів забезпечення позову є оціночними, зважуються обставини, що містять небезпеку для застосування заходів забезпечення позову всупереч цілям цієї статті з огляду на формальність дотримання вимог.

При здійсненні судочинства суди застосовують Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року та практику Європейського суду з прав людини як джерело права (ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини").

Згідно приписів ст. 6 Конвенції кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Європейський суд з прав людини у справі "Мікалефф проти Мальти" визнав можливість застосування ст. 6 Конвенції до попередніх заходів та зазначив, що має бути розглянутий характер попереднього заходу, його предмет, завдання та вплив на конкретне право.

Проміжне рішення може бути еквівалентне попередній або забезпечувальним заходам і процедурам. Такий принцип застосовується і у визначені застосування статті 6 (справа "Меркіка та інші проти Мальти").

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначається Законом України «Про статус депутатів місцевих рад», Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та іншими законами України.

Відповідно до ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;

4)невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;

5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.

Порядок відкликання депутата, який обраний від місцевої організації партії, за народною ініціативою визначений у статтях 38-41 цього Закону.

Згідно ч. 1 ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Відповідно до положень ч. 9 ст. 38 цього Закону на зборах (конференції) місцевою організацією політичної партії може бути прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради.

Згідно з ч. 7 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" вищий керівний орган політичної партії розглядає протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

Відповідно до ч. 9 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

Згідно до ч. 1 ст. 284 Виборчого кодексу України, у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.

Згідно до ч. 2 ст. 284 Виборчого кодексу України, реєстрація особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.

З аналізу вищевикладених норм матеріального права вбачається, що депутат місцевої ради може бути в будь-який час відкликаний за народною ініціативою у встановленому Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" порядку.

При цьому, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою має місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом.

В свою чергу, рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії.

Після прийняття зазначеного рішення, організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції).

З іншого боку, відповідна виборча комісія, після одержання повідомлення про проведення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, інформує депутата та місцеву раду.

При цьому, протокол зборів (конференції), на яких прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

В свою чергу, вищий керівний орган політичної партії розглядає протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

При цьому, після прийняття вищим керівним органом політичної партії рішення про відкликання депутата за народною ініціативою повноваження відповідного депутата припиняються з моменту прийняття такого рішення.

Аналогічний висновок викладено в Постанові Верховного Суду від 14 грудня 2020 року (справа № 823/2368/18).

Судом з`ясовано, що відповідно до п. 5.1. Статуту політичної партії «Українська стратегія Гройсмана», вищим керівним органом партії - є з`їзд партії, який скликається політрадою партії не рідше ніж один раз на два роки.

Враховуючи вищевикладене, на думку суду, свідчить про відсутність підстав для зупинення дії рішення політичної партії "Українська стратегія Гройсмана" від 29.08.2024 року щодо відкликання депутата Козятинської міської ради Вінницького районну Вінницької області ОСОБА_1 , за народною ініціативою, оскільки згідно частини 9 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" останнє реалізовано Тростянецькою ТВК шляхом визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії.

Відповідно до вимог вищезазначеної ч. 9 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" Козятинською міською ТВК, на підставі вказаного рішення про відкликання ОСОБА_1 , прийнято постанову № 3/1 від 12.09.2024 року, якою визнано обраною депутатом Козятинської міської ради Вінницького району Вінницької області наступного за черговістю кандидата у депутати. Суд наголошує, що такими діями відбувається реалізація рішення політичної партії про відкликання депутата.

Статтею 49 Закону України "Про статус депутата" встановлено, що повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів і закінчуються в день першої сесії ради нового скликання. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.

Разом з тим суд підкреслює, що відповідно до ч. 6 ст. 283 Виборчого кодексу України, а також з урахуванням положень ст. 284 Виборчого кодексу України, підставою для набуття повноважень, складення присяги депутата, сільського, селищного, міського голови є оголошення на пленарному засіданні ради рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію депутата сільського, селищного, міського голови (визначеного за черговістю кандидата у депутати, у разі заміщення депутата, що достроково припинив свої повноваження).

Тобто, подальша реалізація процесу обрання наступного за черговістю у списку депутата, у зв`язку з відкликанням депутата, відбувається шляхом оголошення рішення ТВК на пленарному засіданні ради. Суд зазначає, що рішення ТВК є актом одноразового застосування, що вичерпує свою дію фактом виконання.

Згідно до ч. 4 ст. 9 КАС України суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

Вказане право безпосередньо кореспондує ролі суду, що зобов`язує його з`ясовувати та досліджувати всі обставини справи, створюючи умови для реалізації процесуальних прав сторін, зберігаючи при цьому об`єктивність та неупередженість.

Так, на сайті Козятинської міської ради розміщений відеозапис засідання 48 позачергової сесії 8 скликання Козятинської міської ради від 12.09.2024, і який є в загальному доступі. З даного відеозапису видно, що оголошено на позачерговому пленарному засіданні постанову № 3/1 від 12.09.2024 про визнання обраним депутатом Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області наступного за черговістю кандидата в депутати у єдиному виборчому окрузі за виборчим списком від Вінницької обласної організації політичної партія "Українська стратегія Гройсмана". Додатково суд зазначає посилання з вказаним відеозаписом: https://komr.gov.ua/video/video-zasidannya-48-pozachergovoyi-sesiyi-8-sklykannya-kozyatynskoyi-miskoyi-rady-12092024.

Вказана обставина свідчить про те, що відповідно до положень виборчого законодавства, оголошений 12.09.2024 на засіданні Козятинської міської ради наступний за черговістю у списку набув повноважень депутата.

Таким чином, постанова Козятинської міської ТВК від 12.09.2024 № 3/1 - реалізована, що унеможливлює її зупинення.

Враховуючи зазначені доводи, суд дійшов висновку про відсутність підстав для вжиття заходів забезпечення позову.

Керуючись ст.ст. 150-154, 156, 248, 256, 294 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В :

В задоволенні заяви ОСОБА_1 про забезпечення позову до подання позовної заяви - відмовити.

Ухвала з питань забезпечення адміністративного позову може бути оскаржена. Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає подальшому розгляду справи.

Ухвала набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 256 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення (складання).

Суддяпідпис Крапівницька Н. Л.

Згідно з оригіналом Суддя:

Секретар:

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2024
Оприлюднено30.09.2024
Номер документу121932345
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —120/12580/24

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні