ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
27 вересня 2024 року м. Ужгород№ 260/4271/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Плеханова З.Б. розглянувши у письмовому провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
01 липня 2024 року ОСОБА_1 звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області , яким просить:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Запорізькій області щодо відмови у призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , скасувати рішення № 072350010293 від 01.03.2024 року «Про відмову у призначенні пенсії по віку відповідно до ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу роботи;
-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області зарахувати ОСОБА_1 до загального трудового стажу наступні періоди її роботи:
з 01.09.1978 р. по 01.09.1988 р. в Глубопотіцькій Восьмирічній школі;
з 04.01.1993 року по 31.12.1998 року та з 01.06.2006 року по 30.11.2013 року у Малому приватному підприємстві «Дойна»;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком з урахуванням періоду її роботи: з 01.09.1978 р. по 01.09.1988 р. в Глубопотіцькій Восьмирічній школі; з 04.01.1993 року по 31.12.1998 року та з 01.06.2006 року по 30.11.2013 року у Малому приватному підприємстві «Дойна» починаючи з часу набуття нею права на пенсію;
-розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження.
Позов обґрунтовано тим, що 22.02.2024 року ОСОБА_1 звернулася до ГУ ПФУ в Закарпатській області щодо призначення їй пенсії за віком відповідно до ст.26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Рішенням ГУ ПФУ в Запорізькій області № 072350010293 від 01.03.2024 року у призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 відмовлено, у зв`язку відсутністю необхідного страхового стажу, передбаченого ст.26 Закону України «Про загальнообов`язкове пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу.
За доданими документами Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області до загального страхового стажу не зараховано
- всі періоди роботи відповідно записів трудової книжки НОМЕР_1 від 01.09.1982р., оскільки на титульній сторінці дату народження дописано та внесено зміни з порушенням вимог п. 2.13 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників;
- період догляду за дитиною 26.12.1980р.н. до досягнення нею 3-річного віку, оскільки в свідоцтвах про народження відсутній штамп про видачу паспорту чи інформація заявниці про здійснення такого догляду;
- період роботи відповідно довідки №17 від 08.02.2024р., оскільки підставою видачі зазначено записи трудової книжки (яку не взято до уваги).
Вважає відмову ГУ ПФУ в Запорізькій області у призначенні пенсії з урахування неврахованого стажу неправомірною.
02 липня 2024 року ухвалою ЗОАС відкрито спрощене позовне провадження, якою зобов`язано відповідачів надати суду в термін 7 днів: відмовну пенсійну справу ОСОБА_1 .
04 липня 2024 року від Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області надійшла відмовна пенсійна справа ОСОБА_1 .
15 липня 2024 року від Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області надійшов відзив на позов, в якому зазначено, що 22.02.2024 р. позивач звернувся до органів Пенсійного фонду України із заявою про призначення пенсії за віком згідно Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Розглянувши документи подані для призначення пенсії ОСОБА_2 Головним управлінням у Запорізькій області (структурного підрозділу, що розглядав заяву позивача за принципом екстериторіальності) встановлено, що загальний страховий стаж відповідно до ст.24 Закону України від 09.07.2003 p. №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» становить 10 років 04 місяці 16 днів. Наявного стажу роботи є недостатньо для призначення пенсії за віком.
Згідно частини 1 статті 26 Закону України від 09.07.2003 p. №1058-1V «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» право на призначення пенсії призначаються особам після досягнення віку 63 років за наявності страхового стажу з 1 січня 2024 року по 31 грудня 2024 року - від 21 до 31 років, та після досягнення 65 років - за наявності страхового стажу з 1 січня 2026 р. по 31 грудня 2026 року - від 15-23 років.
У зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу, який необхідний позивачці для призначення пенсії Головним управлінням Пенсійного фонду України у Запорізькій області (структурний підрозділ, що розглядав заяву позивача за принципом екстериторіальності) прийнято рішення за №072350010293 від 01.03.2024 р. про відмову у призначенні пенсії. До страхового стажу не зараховано всі періоди роботи згідно трудової книжки НОМЕР_2 від 01.09.1982 р. оскільки на титульній сторінці дату народження дописано на внесено зміни з порушенням вимог Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників .
Крім того зазначено, що враховуючи вимоги Порядку № 22-1, органом, що приймав рішення за заявою позивача про призначення пенсії, визначено Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області. Отже, з огляду на пункти 4.2, 4.10 розділу IV Порядку № 22-1 належним відповідачем у правовідносинах щодо розгляду заяви позивача про призначення пенсії є Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, структурний підрозділ якого, визначений за принципом екстериторіальності, розглядав заяву про призначення пенсії та прийняв рішення про відмову у її призначенні. Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області не здійснювало розгляд заяви позивачки, не приймало рішення про відмову у призначенні пенсії, а тому відсутні правові та фактичні обставини для покладання на нього обов`язку щодо прийняття рішення за заявою позивачки.
Просить відмовити в задоволенні адміністративного позову .
17 липня 2024 року від Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області надійшла відмовна пенсійна справа ОСОБА_1 .
30 липня 2024 року від Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області надійшов відзив на позов з додатками, в якому викладено заперечення проти позову, зазначено , що Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі - відповідач-2), ознайомившись із позовною заявою ОСОБА_1 (далі- позивач) про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії вважає, що позовні вимоги не можуть бути задоволені. Так зазначено, що Позивачка 22.02.2024 звернулась до органів Пенсійного фонду України із заявою про призначення їй пенсії за віком відповідно до вимог ст.26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058 (далі - Закон №1058). За наслідками розгляду заяви та доданих документів за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області було винесено рішення від 01.03.2024 №072350010293 про відмову у призначенні позивачці пенсії за віком у відповідності до норм Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з огляду на наступне.
Відповідачем-2 було встановлено, що титульна сторінка трудової книжки позивачки серії НОМЕР_3 від 01.09.1982 заповнена із невідповідними змінами, а саме, дата народження позивачки зазначена з дописуванням ручкою чорнила іншого кольору, без дотримання вимог п.2.13. Інструкції №58.
Даний факт унеможливив зарахування в цілому періодів, зазначених у трудовій книжці до страхового стажу позивачки.
Окрім того, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області до страхового стажу позивачки не зараховано період догляду за дитиною 26.12.1980 року народження до досягнення нею 3-річного віку з 26.12.1980 по 25.12.1983, оскільки у свідоцтві про народження серії НОМЕР_4 відсутній штамп про видачу паспорту. Також, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області до страхового стажу позивачки не зараховано періоди її роботи з 01.08.1978 по 01.09.1988 згідно довідки №17 від 08.02.2024, оскільки підставою видачі такої довідки були записи трудової книжки, яка відповідачем не взята до уваги при розрахунку стажу позивачки. До страхового стажу позивачки зараховано період догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку у відповідності до свідоцтва про народження серії НОМЕР_5 з 12.10.1985 по 11.10.1988, а також період роботи у Малому приватному підприємстві "Дойна" на підставі даних із Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (довідка форми Ок-5) з 01.06.2006 по 30.11.2013. Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області встановлено, що вік позивачки становить 63 роки 01 місяць 12 днів, її страховий стаж складає 10 років 04 місяці 16 днів та прийнято рішення від 01.03.2024 №072350010293 про відмову у призначенні пенсії за віком згідно ст.26 Закону "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у зв`язку з відсутністю необхідної кількості страхового стажу, що має становити від 21 до 31 року. Враховуючи усе наведене вище вважає, що Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, відмовляючи у призначенні пенсії позивачці, діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також з використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо, добросовісно та розсудливо.
Обставини встановлені судом
Згідно з паспортом громадянина України серії НОМЕР_6 виданим Тячівським РВУМВС 28.08.1990 р., прізвище ім`я та по батькові позивача - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Згідно Свідоцтва про одруження , ОСОБА_3 , після заключення шлюбу з ОСОБА_4 змінила прізвище на Борка .
Згідно записів трудової книжки НОМЕР_1 від 01.09.1982 року ОСОБА_1 працювала:
- з 01.09.1978 р. - згідно заяви призначити на посаду бібліотекаря Глубопотіцькій Восьмирічній школі ( Наказ №41 по Глубопотіцькій ВШ від 01.09.1978 р.)
- з 01.09.1988 р. - Звільнити з посади бібліотекаря за власним бажанням з 01.09.1988 р. ( Наказ №965 від 29.08.88р.)
- з 04.01.1993 року - МП «Дойна». Прийнята на роботу робочою паркетного цеху ( Наказ №2 від 04.01.1993 р.)
- з 31.12.1998 року - звільнити з роботи по статті 38 КЗпП України за власним бажанням ( Наказ №01 від 31.12.1998 р.)
- з 01.06.2006 року - Прийнята на роботу робочою столярного цеху ( Наказ №1 від 01.06.2006 р.)
- з 30.11.2013 року - звільнити з роботи за власним бажанням по статті 38 КЗпП України ( Наказ №04 від 30.11.2013 р.)
Записи місять відбиток печатки , підписані та наявні ініціали уповноваженої особи.
Згідно матеріалів відмовної пенсійної справи судом встановлено наступне.
09 лютого 2024 року позивач звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, із заявою про призначення пенсії згідно ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»
До заяви про призначення пенсії було подано:
- довідку про заробітну плату за період страхового стажу до 01.07.2000;
- довідку про присвоєння ідентифікаційного номеру;
- Заява про призначення /перерахунок пенсії
- довідку №17 від 08.02.2024 р.
- довідку №202 від 08.02.2024 р.
- Паспорт
- Свідоцтво про народження дитини ( ОСОБА_5 )
- Свідоцтво про народження дитини ( ОСОБА_6 )
- Свідоцтво про шлюб
- Трудова книжка НОМЕР_1
В Розписці -повідомленні зазначено документи, які подано заявником.;
Інформація щодо необхідності надання додаткових документів матеріали відмовної пенсійної справи - відсутня.
Рішенням Головного управлінням Пенсійного фонду України в Дніпопетровській області (структурний підрозділ, що розглядав вказану заяву за принципом екстериторіальності) № 072350010293 від 16 лютого 2024 року відмовлено в призначенні пенсії по віку у зв`язку з відсутністю необхідного стажу роботи.
Згідно вказаного рішення зазначено:
Дата народження ІНФОРМАЦІЯ_2 . Вік заявника 63. Не працює.
Дата звернення до територіальних органів Пенсійного фонду України 09.02.2024 р .
Згідно статті 26 Закону № 1058 особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 63 років за наявності страхового стажу з 1 січня 2024 року по 31 грудня 2024 року - не менше 21 років.
Згідно наданих документів для призначення пенсії за віком, страховий стаж склав 07 років 04 місяці 16 днів.
Результати розгляду документів, доданих до заяви: за доданими документами до страхового стажу не зарахована трудова книжка НОМЕР_1 оскільки дописана дата народження заявника. Також не зараховано періоди роботи згідно довідок №17 від 08.02.2024, №01від 08.02.2024, оскільки відсутні накази про прийняття та звільнення.
В зв`язку з вищезазначеним право на призначення пенсії за віком ОСОБА_1 відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" відсутнє.
22 лютого 2024 року позивач звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, із заявою про призначення пенсії згідно ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»
До заяви про призначення пенсії було подано:
- довідку про присвоєння ідентифікаційного номеру;
- довідку №17 від 08.02.2024 р.
- Наказ 13-К від 22.02.2024 р.
- Заява про призначення /перерахунок пенсії
- Наказ №7-к від 15.01.2021 р.
-Наказ №12-г від 04.08.22 р.
- Паспорт
- Свідоцтво про народження дитини ( ОСОБА_5 )
- Свідоцтво про народження дитини ( ОСОБА_6 )
- Свідоцтво про шлюб
- Трудова книжка НОМЕР_1
В Розписці -повідомленні зазначено документи, які подано заявником.;
- у Графі "Перелік документів, яких недостатньо для призначення пенсії"( назва документа, дата подання підписи заявника та спеціаліста) зазначено наступні документи:
- Довідка про відкритий рахунок у банку строк подання - 22.04.24 р. Дата подання документа - 22.04.24 р.
- Акт перевірки
Рішенням про відмову у призначенні пенсії № 072350010293 від 01.03.2024 року Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії , в якому зазначено наступне:
Пенсійний вік становить 63 роки. Вік заявника 63 роки 1 місяць 12 днів.
Відповідно до пункту 2 статті 26 Закону 1058 визначено умови призначення пенсії за віком після досягнення віку 63 роки та наявного страхового стажу від 21 до 31 року.
Страховий стаж заявника становить 10 років 4 місяці 16 днів.
Результати розгляду документів, доданих до заяви: до страхового стажу заявниці не зараховано:
-всі періоди роботи відповідно записів трудової книжки НОМЕР_1 від 01.09.1982р., оскільки на титульній сторінці дату народження дописано та внесено зміни з порушенням вимог п. 2.13 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників;
-період догляду за дитиною 26.12.1980р.н. до досягнення нею 3-річного віку, оскільки в свідоцтвах про народження відсутній штамп про видачу паспорту чи інформація заявниці про здійснення такого догляду;
-період роботи відповідно довідки №17 від 08.02.2024р., оскільки підставою видачі зазначено записи трудової книжки (яку не взято до уваги).
Додатково повідомляємо, що в епс наявна довідка про заробітну плату №1051 від 06.07.2020р. з 1978 по 1984р., яку можливо буде зарахувати після надходження акту перевірки.
Враховуючи вищевикладене, прийнято рішення відмовити у призначенні пенсії відповідно до статті 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» за відсутності необхідного стажу роботи - 21 рік.
На обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України не перебуває та пенсію не отримує.
Довідкою № 1051 від 06.07.2020 року, виданою відділом освіти Тячівської районної державної адміністрації підтверджено заробітну плату з 01.09.1978 року по 31.12.1984 року у Глубокопотіцькій ЗОШ І-ІІ ст.
Довідкою Глибопотіцької гімназії «Карбунешть» Солотвинської селищної ради № 17 від 08.02.2024 року, яка видана керівником закладу ОСОБА_7 в тім, що ОСОБА_1 дійсно працювала бібліотекарем з 01.09.1978 року по 01.09.1988 року.
Підстава: Згідно записів трудової книжці
призначення на роботу
наказ №41 по Глибокопотіцької ВШ від 01 вересня 1978 року
звільнена з роботи
наказ №965 по Тячівського району від 29 серпня 1988 року.
У книзі наказів фіксована про отримання заробітну плату з 01 вересня 1978 року по 01 вересня 1988 року.
Згідно Наказу №7-к від 15.01.2021 р. керівника Глибопотіцького закладу загальної середньої освіти І-ІІ ст. №1 Солотвинської селищної ради Тячівського району Закарпатської області " Про внесення записів до трудових книжок" у зв`язку зі зміною назви закладу освіти та зміною власника внести відповідні записи до трудових книжок всіх працівників до 29.01. 2021 року .
Наказом директора Глибопотіцької гімназії «Карбунешть» Солотвинської селищної ради Тячівського району Закарпатської області № 13-К від 22.02.2024 р. "Про зміну прізвища ОСОБА_3 " , змінено в облікових та інших офіційних документах Глибокопотіцької гімназії «Карбунешть» прізвище бібліотекаря Глибокопотіцької гімназії «Карбунешть» на Борка .Рахувати зміни до облікових та інших офіційних документів Глибокопотіцької гімназії «Карбунешть» внести з « 31 » березня 1980 р. Підстави:1.Заява ОСОБА_1 2. Свідоцтво про шлюб від « 31» березня 1980 р. серія І НОМЕР_7 .
Наказом директора Глибопотіцької гімназії «Карбунешть» Солотвинської селищної ради Тячівського району Закарпатської області №32 від 08.02.2024 року, у зв`язку зі зміною назва закладу Глибокопотіцька заклад загальної середньої освітня І- ІІ ступенів №І на Глибокопотіцька гімназія «Карбунешть» внесено відповідні записи до трудових книжок всіх працівників до 31.08.2022 року.
Відповідно до Довідки виданою директором МПП " Дойна" №01 від 08 лютого 2024р, ОСОБА_1 ідентифікаційний код НОМЕР_8 (10.01.1961р.) у тому, що вона дійсно працювала: робітником паркетного цеху з 04січня 1993р. по 31 грудня 1998р. Підстава: Накази про заробітну плату з 04 січня 1993р.по 31 грудня 1998п.
Згідно з довідкою виданою директором МПП " Дойна" № 02 від 05.03.2024 року, ОСОБА_1 дійсно працювала робітником паркетного цеху з 04 січня 1993 року, згідно наказу про прийом на роботу № 2 від 04.01.1993 року по 31.12.1998 року, згідно з наказом про звільнення з роботи №01 від 31.12.1998 року. Підстава: книги наказів.
Також судом встановлено, що на підставі направлення від 09.04.2024р. №1991/КПР виданого Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області, з метою перевірки довідки про заробітну плату № 1051 від 06.07.2020р. та відповідно до наказу Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 08.04.2024р. № 492, проведено перевірку довідки про заробітну плату № 1051 від 06.07.2020р. за період з 01.09.1978р. по 31.12.1984р. на гр. ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , виданої відділом освіти Тячівської РДА.
За результатами такої перевірки складено Акт від 19.04.2024 р. №0700-1002-1/2050 "Про результати перевірки архівного відділу Тячівської РДА, код ЄДРПОУ 22070395, щодо достовірності довідки про заробітну плату № 1051 від 06.07.2020р. виданої відділом освіти Тячівської РДА для обчислення пенсії гр. ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_8 ."
Згідно з Висновком зазначеного вище Акту зазначено наступне :
За результатами перевірки довідки про заробітну плату для обчислення пенсії № 1051 від 06.07.2020р. за період з 01.09.1978р. по 31.12.1984р. виявлено розбіжність з первинними документами, про що зазначено в описовій частині акту, також довідка видана на ПІБ ОСОБА_3 » а згідно паспортних даних ВО 237048 ПІБ - Борка Марія «Нуцовна».
Враховуючи вищенаведене, рекомендуємо надати достовірну довідку про заробітну плату ОСОБА_1 .
На підставі направлення від 21 березня 2024 р. № 1541/КПР, виданого Головним управлінням Пенсійного фонду України в Закарпатській області,з метою виконання службової записки відділу обслуговування громадян № 7 (сервісний центр ) Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 28.02.2024 року № 1077/02-16,відповідно до наказу Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 18 березня 2024 р. № 374, на гр. ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка працювала Глибопотіцькій ВШ с.Гл.Потік за період з 01.09.1978 року по 01.09.1988 року.
За результатами такої перевірки складено Акт від 25.03.2024 р. №0700-1002-1/1483
Про результати перевірки Глибокопотіцької гімназії « Карбунешть » Солотвинської селищної ради Тячівського району код ЄДРПОУ 25998821 стажу роботи на гр. ОСОБА_9 РНОКПП НОМЕР_8 з 01.09.1978 р. по 01.09.1988 р.
Згідно з Висновком зазначеного вище Акту зазначено наступне :
При перевірці встановлено а саме : наказ про прийом на роботу № 41 від 01.09.1978 року, та наказ на звільнення № 965 від 29.08.1988 року виданий Тячівським Районо, та інших номерів наказів гр. ОСОБА_8 не значиться в книгах наказів.
Для перевірки надані книги наказів де зазначено що гр. ОСОБА_8 надавалась заробітна плата згідно тарифікації,та накази про відпустку, про що описансв описовій частині акту.
На підставі наказу Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області від 25.06.2024р. № 892 , направлення на проведення перевірки від 27.06.2024р. № 3532/КПР, головним спеціалістом відділу контрольно - перевірочної роботи №2 управління контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області ОСОБА_10 , проведено перевірку згідно запису трудової книжки № НОМЕР_1 та підтвердження довідки стажу роботи від 05.03.2024р. № 02, довідки заробітної плати від 05.03.2024р. № 02 виданих на гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_8 , за період роботи з 04.01.1993р. по 31.12.1998р., в Малому приватному підприємстві «Дойна».
За результатами такої перевірки складено Акт № 0700-1002-1/3410 перевірки достовірності документів, поданих для оформлення пенсії від 03.07.2024р.
Підстава для проведення перевірки: службова записка від 06.03.2024р. №1191/02-16 відділу обслуговування громадян №7 (сервісного центру) від Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області.
При перевірці книг про нарахування заробітної плати встановлено: в книзі про нарахування заробітної плати (книга розпочата з 01.01.1993р. по 31.12.2004р. прошнуровано, не пронумеровано) значиться ОСОБА_1 ., заробітна плата нараховувалась з вересня по грудень місяць 1995р., з січня по грудень місяць 1996р., за січень, лютий, квітень, травень, серпень, жовтень, листопад місяць 1997р., за червень, вересень 1998р. Із нарахованих сум заробітної плати відраховано страхові внески.
Висновки: За результатами перевірки згідно запису трудової книжки № НОМЕР_1 , довідок про нарахування заробітної плати від 05.03.2024р. №02, про стаж роботи від 05.03.2024р. № 02 виданих на гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за період роботи з 01.03.1987р. по. 31.12.1991р.. розбіжностей з даними первинних документів не встановлено. Згідно зі статтею 101 Закону України від 05.11.1991 № 1788-ХІІ "Про пенсійне забезпечення" (зі змінами) підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.
Мотиви та норми права застосовані судом
В силу вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення.
Водночас у пункті 5 рішення N 8-рп/2005 від 11.10.2005 Конституційний Суд України зазначив, що право на пенсійне забезпечення є складовою конституційного права на соціальний захист.
За приписами пунктів 1, 6 частини 1 статті 92 Конституції України права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09.07.2003.
Згідно із преамбулою Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-ІV (далі - Закон №1058-ІV) цей Закон, розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.
Статтею 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" встановлено, що пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її інвалідом, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.
Статтею 4 Закону Закон № 1058-IV передбачено, що виключно законами про пенсійне забезпечення визначаються, зокрема: види пенсійного забезпечення, умови участі в пенсійній системі чи їх рівнях, пенсійний вік для чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат, джерела формування коштів, що спрямовуються на пенсійне забезпечення, умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, організація та порядок здійснення управління в системі пенсійного забезпечення.
Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 8 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (Закон № 1058-IV) право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону № 1058-IV у солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.
Згідно із частинами 1, 2, 4 статті 24 Закону №1058-IV, страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку-на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України № 794 від 04.06.1998 "Про затвердження Положення про організацію персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування", установлено, що починаючи з 1 липня 2002 року обчислення пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення" здійснюється із заробітку особи за період роботи після 1 липня 2000 року за даними системи персоніфікованого обліку.
Частиною 4 статті 24 Закону № 1058-IV передбачено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до пункту 2 статті 26 Закону 1058 визначено умови призначення пенси за віком після досягнення віку 63 роки та наявного страхового стажу від 21 до 31 року.
Частинами 1, 3 статті 44 Закону № 1058-IV встановлено, що призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.
Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.
Статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 №1788-XII (Закон №1788-XII) встановлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (Порядок №637) передбачено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Відповідно до п. 1.1 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої Наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 №58, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 серпня 1993 р. за №110 (Інструкції №58) трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.
Пунктом 2.13 Інструкції №58 визначено, що зміна записів у трудових книжках про прізвище, ім`я, по батькові і дату народження виконується власником або уповноваженим ним органом за останнім місцем роботи на підставі документів (паспорта, свідоцтва про народження, про шлюб, про розірвання шлюбу, про зміну прізвища, ім`я та по батькові тощо) і з посиланням на номер і дату цих документів.
Зазначені зміни вносяться на першій сторінці (титульному аркуші) трудової книжки. Однією рискою закреслюється, наприклад, колишнє прізвище або ім`я, по батькові, дата народження і записуються нові дані з посиланням на відповідні документи на внутрішньому боці обкладинки і завіряються підписом керівника підприємства або печаткою відділу кадрів.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.1993 року "Про трудові книжки працівників" № 301, відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації.
За порушення встановленого порядку ведення, обліку, зберігання і видачі трудових книжок посадові особи несуть дисциплінарну, а в передбачених законом випадках іншу відповідальність.
Отже, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Підтвердження трудового стажу іншими документами здійснюється виключно у випадку відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
Обов`язок щодо внесення достовірних та правильних записів до трудової книжки працівника покладається саме на роботодавця, який зобов`язаний здійснити виправлення у трудовій книжці у разі виявлення неправильного або неточного запису. Недотримання правил ведення трудової книжки може мати негативні наслідки саме для особи, яка допустила такі порушення, а не для робітника, а отже, й не може впливати на його особисті права.
Верховним Судом у постановах від 24.05.2018 у справі №490/12392/16-а, від 30.09.2021 у справі №300/860/17 та від 06.04.2022 №607/7638/17 викладено правову позицію, відповідно до якої працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення документів на підприємстві, та у свою чергу, неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини підприємства не може бути підставою для позбавлення особи конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питань нарахування/призначення пенсії.
Крім того, суд зазначає, що не врахування трудової книжки суперечить принципу правової визначеності, оскільки в п.3.1 Рішення Конституційного Суду України (Справа №1-25/2010 від 29 червня 2010 року) зазначено, що одним з елементів верховенства права є принцип правової визначеності, у якому стверджується, що обмеження основних прав людини та громадянина і втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, встановлюваних такими обмеженнями. Тобто обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки.
Тобто право позивача на встановлені законом гарантії не може бути поставлене в залежність від якості виконання обов`язків працівником, відповідальним за порядок ведення трудової книжки, так як на особу не може перекладатись тягар доведення правдивості чи достовірності даних, що зазначені у його трудовій книжці.
Так, як вбачається з оскарженого рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області від 01 березня 2024 року№072350010293, страховий стаж заявника становить 10 років 4 місяці 16 днів. При цьому, Головним управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області не було зараховано до страхового стажу всі періоди роботи згідно копії трудової книжки (-внесено зміни з порушенням вимог п. 2.13 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників;), період догляду за дитиною 26.12.1980р.н. до досягнення нею 3-річного віку, ( в свідоцтвах про народження відсутній штамп про видачу паспорту чи інформація заявниці про здійснення такого догляду), період роботи відповідно довідки №17 від 08.02.2024р., ( підставою видачі зазначено записи трудової книжки (яку не взято до уваги).
Оцінюючи правомірність такого рішення органу Пенсійного фонду України, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 2 статті 26 Закону 1058 визначено умови призначення пенси за віком після досягнення віку 63 роки та наявного страхового стажу від 21 до 31 року.
Наявність страхового стажу, передбаченого частинами першою - третьою цієї статті, який дає право на призначення пенсії за віком, визначається на дату досягнення особою відповідного віку і не залежить від наявності страхового стажу на дату звернення за призначенням пенсії.
Стаття 44 Закону № 1058-IV визначає порядок звернення за призначенням (перерахунком) пенсії, а саме: призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом. Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Пенсія призначається з дня звернення за пенсією крім випадків зазначених у ст. 45 Закону № 1058-IV.
Постановою ПРАВЛІННЯ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ УКРАЇНИ від 25.11.2005 № 22-1 затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
1.1 Заява про призначення, перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1).....подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію).
1.7. Звернення за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію або не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку.
1.8. Днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.
У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис (у разі подання заяви через вебпортал таке повідомлення надсилається особі через електронний кабінет користувача вебпорталу). Якщо документи будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата реєстрації заяви на вебпорталі.
Якщо наявних документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбачених частиною четвертою статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон).
Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 р. № 637 затверджений ПОРЯДОК підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів.
За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Додатком 1 до Порядку 22-1 встановлено розділ , де пенсійний орган вказує саме яких документів не вистачає та строк подання документів, водночас в матеріалах відмовної пенсійної справи наявний такий розділ, в якому пенсійний орган у Графі "Перелік документів, яких недостатньо для призначення пенсії"( назва документа, дата подання підписи заявника та спеціаліста) зазначив наступні документи: Довідка про відкритий рахунок у банку строк подання - 22.04.24 р. Дата подання документа - 22.04.24 р., - Акт перевірки . Разом з тим Рішення про відмову у призначенні пенсії повивачу датоване 01.03.2024 року .
Судом встановлено, що відповідачами не дотримано вищевказаних вимог Закону та Порядку 22-1, Порядку 637 , оскільки вказуючи в оскаржуваному рішенні на недоліки, територіальний пенсійний орган позбавив права заявника подати у тримісячний термін додаткові документи, оскільки дата звернення до територіального органу Пенсійного фонду України: 22.02.2024 року.
Суд констатує, що відповідач не має повноважень у разі недостатності або неточності у доданих до заяви про призначення документах без надання терміну для усунення недоліків, про які відповідачі зазначають у відзиві та у рішенні, відразу відмовляти у призначенні пенсії.
В п. 4.1. Порядку 22-2 зазначено , що заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію.
Заяви про перерахунок пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.
Відповідно до п. 4.2. При прийманні документів працівник сервісного центру:
- ідентифікує заявника (його представника);
- надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії;
- реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта;
- уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу.
- у разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування;
- з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат;
- повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів;
- сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис;
- надсилає запити про витребування з відповідних інформаційних систем необхідних відомостей, передбачених пунктом 2.28 розділу II цього Порядку;
- повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал;
- видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 6). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі;
- повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних системах та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповіді органу, який веде відповідний інформаційний реєстр.
Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
Оскільки позивач подав заяву про призначенні пенсії до ГУ ПФУ у Закарпатській області , де отримав розписку - повідомлення про прийняті документи, а оскаржуване рішення на підставі сканованих документів прийнято Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області, о саме ГУ ПФУ у Закарпатській області у відповідності до п. 1.8. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою Правління ПФУ від 25.11.2005 № 22-1 та Порядку підтвердження наявного стажу роботи для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів зобов`язаний повторно прийняти заяву позивача з поданими документами з дотриманням Порядку 22-1, в тому числі і вимог п.4.2.
Відповідно до п. 4.2. Порядку 22-1 рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.
Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.
Додаткова перевірка відомостей відповідачем , який прийняв рішення була проведена ГУ ПФУ у Закарпатській області лише 25.03.2024 року, 19.04.2024 р.,03.07.2024 року, тобто вже після прийняття оскаржуваного рішення.
Отже, судом встановлено , що заява позивачки не була належним чином розглянута відповідачем, а рішення є необґрунтованим та не відповідає вимогам Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою Правління ПФУ 25.11.2005 № 22-1.
Верховний Суд у рішенні по справі № 638/18467/15-а від 30.09.2019 зазначив, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється відповідно до Порядку.
Крім того, колегія суддів вказала, що, приймаючи документи, орган, який призначає пенсію перевіряє:
- правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта і документам про стаж;
- зміст і належне оформлення наданих документів;
- копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).
Орган, що призначає пенсію, за наявності сумнівів має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви, прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.
Однак Пенсійний фонд не здійснив жодних дій, спрямованих на отримання відомостей або додаткових документів, на підставі яких можна було б переконатися у достовірності поданих документів на підтвердження стажу позивача.
Судом встановлено, що відповідачами не дотримано вищевказаних вимог Закону та Порядку 22-1, Порядку 637 , оскільки вказуючи в оскаржуваних рішеннях на недоліки, жодний територіальний пенсійний орган не вказав яких саме документів не вистачає заявнику для призначення пенсії за віком та позбавив права заявника подати у тримісячний термін додаткові документи.
Додатком 1 до Порядку 22-1 встановлено розділ , де пенсійний орган вказує саме яких документів не вистачає та строк подання документів.
Суд констатує, що відповідачі не мають повноважень у разі недостатності або неточності у доданих до заяви про призначення документах без надання терміну для усунення недоліків, про які відповідачі зазначать у рішеннях відразу відмовляти у призначенні пенсії.
При вирішенні справи суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів ( п. 10 ч. 2 ст. 245 КАСУ)
Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАСУ суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже судом встановлено, що оскаржуване рішення не відповідає ч.2 ст.2 КАСУ , а саме: необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
У параграфах 70-71 рішення по справі «Рисовський проти України» (заява № 29979/04) ЄСПЛ підкреслює особливу важливість принципу «належного урядування», зазначивши, що цей принцип передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах «Беєлер проти Італії», заява № 33202/96, параграф 120, «Онер`їлдіз проти Туреччини», заява № 48939/99, параграф 128, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови», № 21151/04, параграф 72, «Москаль проти Польщі», заява № 10373/05, параграф 51).
Зокрема, на державні органи покладений обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (зокрема, рішення у справах «Лелас проти Хорватії», заява № 55555/08, параграф 74, «Тошкуце та інші проти Румунії», заява № 36900/03, параграф 37) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (рішення у справах «Онер`їлдіз проти Туреччини», параграф 128, «Беєлер проти Італії», параграф 119).
Отже, на підставі встановлених в судовому засіданні обставин, відповідних їм правовідносин та релевантного законодавства суд дійшов висновку, що має місце бездіяльність ГУ ПФУ в Закарпатській області при прийняття заяви позивача про призначення пенсії , а оскаржуване рішення не відповідає вимогам встановленим ч. 2 ст. 2 КАСУ .
Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 245 КАСУ у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Водночас суд не може підміняти орган, до повноважень якого входить здійснювати всі необхідні дії визначені у законодавстві перш ніж винести рішення про призначення пенсії або про відмову у призначенні пенсії.
Щодо позовної вимоги: зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком починаючи з часу набуття нею права на пенсію , то суд також не може перебирати повноваження пенсійного органу щодо питання призначення пенсії, а тому дана позовна вимога задоволенню не підлягає.
Отже, на підставі встановлених в судовому засіданні обставин, відповідних їм правовідносин та релевантного законодавства суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення не відповідає вимогам встановленим для них ч. 2 ст. 2 КАСУ .
Керуючись статтями 6, 9, 72-76, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
1.Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_8 , АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, м. Ужгород, Закарпатська область, 88008, код ЄДРПОУ 20453063), Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 158-Б Код ЄДРПОУ 20490012) про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
2. Визнати протиправними та скасувати Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області № 072350010293 від 01.03.2024 року про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 .
3.Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4,м. Ужгород, Закарпатська область,88008, код ЄДРПОУ 20453063) щодо недотримання вимог Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, затвердженого Постановою Правління ПФУ від 25.11.2005 № 22-1 при прийнятті заяви ОСОБА_1 про призначення пенсії, подану нею 22.02.2024 року.
4. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4,м. Ужгород, Закарпатська область,88008, код ЄДРПОУ 20453063 повторно прийняти з дотриманням вимог Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, затвердженого Постановою Правління ПФУ від 25.11.2005 № 22-1 заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії, подану нею 22.02.2024 року.
5.Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_8 , АДРЕСА_1 ) солідарно за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (пл. Народна, буд. 4, м. Ужгород, Закарпатська область, 88008, код ЄДРПОУ 20453063) та Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 158-Б Код ЄДРПОУ 20490012) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1211,20 грн.
В решті позовних вимог відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адмінсуду.
СуддяЗ.Б.Плеханова
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121934163 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні