КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 вересня 2024 року м. Кропивницький Справа №340/537/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Фудинойл»,
до відповідача: Головного управління ДПС у Кіровоградській області
про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
Товариство з обмеженою відповідальністю «Фудинойл» звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про:
- визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №33876 від 13.09.2022 року.
- зобов`язання Головного управління ДПС у Кіровоградській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Фудинойл» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника №51459 від 09.12.2021 р. ТОВ «Фудинойл» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Рішення мотивоване тим, що відповідно до відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України, суб`єкт господарювання приймає участь у ймовірних схемах формування, використання та розповсюдження ризикового податкового кредиту. Позивачем 06.09.2022 р. направлено до Комісії регіонального рівня повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 06.09.2022 р. до якого додано первинні документи та пояснення. За результатами розгляду пояснень та первинних документів рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №33876 від 13.09.2022 р. ТОВ «Фудинойл», з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 06.09.2022 р. №1, було знову визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. В обґрунтування оскаржуваного рішення регіональний орган ДПС зазначив, що відповідно до відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України, суб`єкт господарювання приймає участь у ймовірних схемах формування та використання ризикового податкового кредиту; наявна податкова інформація щодо ризикових операцій за ланцюгами руху ПДВ контрагентів у тому числі, але не виключено, першої ланки постачання: придбання 1701 цукор-пісок у Товариства з додатковою відповідальністю «Узинський цукровий комбінат» (372536), який включений до переліку ризикових територіальним органом податкової служби за місцем реєстрації СГД, згідно з постановою КМ України від 11.12.2019 р. №1165. Представник позивача наголошує на тому, що процедура перевірки товариства щодо його відповідності критеріям ризиковості платника податку ініціюється лише після подання таким платником податків для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації. Право комісії регіонального рівня щодо розгляду питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку самостійно ініціювати процедуру розгляду відповідного питання, лише з питань наявності податкової інформації Порядком №1165 не передбачено. Представник позивача зазначає, що рішенню Комісії не передували дії ТОВ «Фудинойл» щодо реєстрації у реєстрі податкової накладної чи розрахунку про коригування. Представник позивача зауважує, що рішення №33876 від 13.09.2022 р. прийнято у зв`язку з наявною податковою інформацією, що отримана з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, а не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації. При цьому представник позивача звертає увагу на те, що оскаржуване рішення не містить відомостей, яка податкова інформація стала підставою для віднесення позивача до переліку ризикових платників податку, зокрема щодо вірогідності його участі у сумнівних господарських операціях. Відповідачем взагалі не надано будь-яких документів на підтвердження наявності інформації, яка стала підставою для прийняття оскаржуваного рішення. Як зауважує представник позивача, не надання відповідачем матеріалів, які досліджувались комісією під час прийняття рішення №33876 від 13.09.2022 р. (зокрема, щодо ймовірної участі позивача у схемах формування та використання ризикованого податкового кредиту), виключає можливість пересвідчитися в правильності прийняття такого рішення. Зі змісту оскаржуваного рішення не вбачається в який саме період контрагент ТДВ «Узинський цукровий комбінат» був включений до переліку ризикових згідно з постановою КМ України від 11.12.2019 р. №1165. Представник позивача вважає, що включення такого контрагента до переліку ризикових у невстановленому періоді не має жодного відношення до фінансово-господарських відносин з цим контрагентом у період їх здійснення, адже відповідні податкові накладні були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач вважає оскаржуване рішення протиправним.
Представником відповідача подано відзив на позовну заяву відповідно до якого відповідач не погоджується із заявленими позовними вимогами та заперечує проти адміністративного позову (а.с.200-202, Т.2). Представник відповідача вказав, що ТОВ «Фудинойл» Комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Кіровоградській області було включено до переліку ризикових підприємств на підставі рішення від 09.12.2021 р. відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165. ТОВ «Фудинойл» 06.09.2022 р. на адресу контролюючого органу надано пакет документів до повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, зокрема: пояснення, акти, договори, платіжні доручення та ін. 13.09.2022 р. за результатами розгляду повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку їх господарської діяльності встановлено, що платник на даний час відповідає критеріям ризиковості та не підлягає виключенню з Переліку ризикових платників, про що прийняте рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.9.2022 р. №33876 у якому чітко відображена податкова інформація на підставі якої ТОВ «Фудинойл» було віднесено до переліку ризикових платників податку на додану вартість. Представник відповідача вважає, що Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області було прийнято рішення від 13.09.2022 р. №39876 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на законних підставах, на підставі зазначеної конкретної податкової інформації.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28.02.2023 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.192-193, Т.2).
30.03.2023 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.213, Т.2).
Дослідивши подані позивачем та відповідачами документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Фудинойл» 10.02.2020 р. зареєстроване як юридична особа та взяте на облік як платник податків (а.с.15-16, Т.1). Відповідно до відомостей Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом економічної діяльності ТОВ Фудинойл є оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами (а.с.15, Т.1).
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 09.12.2021 р. №51459 відповідно до п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165, встановлено відповідність платника податку ТОВ «Фудинойл» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку з відповідністю критеріям ризиковості, оскільки відповідно до відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України, суб`єкт господарювання приймає участь у ймовірних схемах формування, використання та розповсюдження ризикового податкового кредиту (а.с.19, Т.1).
06.09.2022 р. ТОВ «Фудинойл» подано до Головного управління ДПС у Кіровоградській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку критеріям ризиковості платника податку від 06.09.2022 р. №1. (а.с.63, 69, Т.1). До повідомлення додано пояснення та копії первинних документів у кількості 52.
Відповідно до протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.09.2022 р. №2 за результатом розгляду повідомлень про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 06.09.2022 р. №1 ТОВ «Фудинойл», встановлено, що ТОВ «Фудинойл» включено до переліку ризикових підприємств 09.12.2021 р. відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. Згідно відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України, суб`єкт господарювання приймає участь у ймовірних схемах формування та використання ризикового податкового кредиту. Наявна податкова інформація щодо ризикових операцій по ланцюгам руху ПДВ контрагентів у тому числі, але не виключно, першої ланки постачання: придбання 1701 цукор-пісок у Товариства з додатковою відповідальністю «Узинський цукровий комбінат» (372536), який включений до переліку ризикових територіальним органом податкової служби за місцем реєстрації СГД, згідно Постанови КМ України від 11.12.2019 р. №1165. За результатом розгляду повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 06.09.2022 р. №1 вирішили, що ТОВ «Фудинойл» на даний час відповідає критеріям ризиковості та не підлягає виключенню з переліку ризикових платників (а.с.210-211, Т.2).
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.09.2022 р. №33876 відповідно до змісту якого, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 06.09.2022 р. №1, визнано відповідність ТОВ «Фудинойл» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Згідно відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України, суб`єкт господарювання приймає участь у ймовірних схемах формування та використання ризикового податкового кредиту. Наявна податкова інформація щодо ризикових операцій за ланцюгами руху ПДВ контрагентів у тому числі, але не виключено, першої ланки постачання: придбання 1701 цукор-пісок у Товариства з додатковою відповідальністю «Узинський цукровий комбінат» (372536), який включений до переліку ризикових, територіальним органом податкової служби за місцем реєстрації СГД, згідно постанови КМ України від 11.12.2019 р. №1165 (а.с.18, Т.1).
Згідно з п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
З огляду на п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений, чинному з 01.02.2020 р. (далі за текстом Порядок №1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно з п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Критерії ризиковості платника податку на додану вартість установлені у додатку №1 до Порядку №1165.
Так, пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість передбачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Таким чином, інформація та копії документів, подані платником податку є підставою для розгляду комісією регіонального рівня питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Під час розгляду справи, судом встановлено, що оскаржуване рішення прийняте відповідачем за результатом розгляду документів, поданих ТОВ «Фудинойл» 06.09.2022 р. Отже, твердження представника позивача стосовно того, що процедура перевірки особи щодо її відповідності критеріям ризиковості платника податку ініціюється лише після подання таким платником податків для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, є безпідставним та необґрунтованим, оскільки оскаржуване рішення прийнято за результатами вирішення питання щодо виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, ініційованого саме ТОВ «Фудинойл».
Зі змісту оскаржуваного рішення судом встановлено, що висновки комісії регіонального рівня ґрунтуються на відомостях інформаційно-аналітичних систем ДПС України відповідно до яких суб`єкт господарювання приймає участь у ймовірних схемах формування та використання ризикового податкового кредиту.
Однак, таке рішення не конкретизовано стосовно того, яка саме податкова інформація стала підставою для висновку про те, що ТОВ «Фудинойл» відповідає критеріям ризиковості та не підлягає виключенню з переліку ризикових платників. Окрім того, відповідачем не надано доказів на підтвердження того, яка саме податкова інформація зумовила прийняття рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.09.2022 р. №33876, якого періоду діяльності ТОВ «Фудинойл» вона стосується. Також в оскаржуваному рішенні не мотивовано чому податковим органом не враховано документи наді платником податків на підтвердження існування трудових та матеріальних ресурсів для провадження господарської діяльності.
Суд зауважує, що обґрунтовуючи правомірність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, відповідачі зобов`язані довести на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні і допустимі докази на підтвердження цієї інформації.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено наявність обґрунтованих підстав для висновку про те, що ТОВ «Фудинойл» відповідає критеріям ризиковості та не підлягає виключенню з переліку ризикових платників, а тому рішення, а тому рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.09.2022 р. №33876 винесено необґрунтовано, внаслідок чого підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Зважаючи на висновки суду щодо протиправності рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.09.2022 р. №33876, підлягає задоволенню позовна вимога про зобов`язання Головного управління ДПС у Кіровоградській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Фудинойл» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оскільки згідно з п.6 Порядку №1165 саме відповідне рішення суду є підставою для виключення платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 5 368,00 грн (а.с.14, Т.1, 189, Т.2), а тому суд стягує на користь ТОВ «Фудинойл» документально підтверджені судові витрати (судовий збір) у розмірі 5 368,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13 вересня 2022 року №33876.
3. Зобов`язати Головне управління ДПС у Кіровоградській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Фудинлойл» (код ЄДРПОУ 43500909) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Фудинойл» (код ЄДРПОУ 43500909, м. Кропивницький, вул. Карпи Тараса, 75, оф.26) понесені ним судові витрати (судовий збір) у розмірі 5 368,00 грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім грн 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ ВП 43995486, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня його проголошення.
Дата складання повного рішення суду 13 вересня 2024 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.М. МОМОНТ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121935272 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. МОМОНТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні