ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 вересня 2024 рокусправа № 380/5482/24
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Морської Галини Михайлівни, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Господарського Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -
в с т а н о в и в :
Господарське товариство з обмеженою відповідальністю Фірма «АФЕКС» Л.Т.Д. (далі - позивач) звернувся в суд з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (далі - відповідач), в якому просить
- визнати протиправним та скасувати Рішення № 6897 від 12.06.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Господарського Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «АФФЕКС» Л.Т.Д. (ідентифікаційний код - 19174441).
- зобов`язати ГУ ДПС у Львівській області відновити дію реєстрації платника податків на додану вартість Господарському Товариству з обмеженою відповідальністю Фірма «АФФЕКС» Л.Т.Д. з 12.06.2023 року за індивідуальним податковим номером 191744413039 зі збереженням податкових показників в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи Господарського Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «АФФЕКС» Л.Т.Д. ідентифікаційний код 19174441 в розмірі 5529,76 грн.
Ухвалою від 18.03.2024 відкрите спрощене провадження у справі.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ГУ ДПС у Львівській області винесено Рішення № 6897 від 12.06.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Господарське ТзОВ Фірма «Афекс» Л.Т.Д. (код ЄДРПОУ 19174441). Як підставу для анулювання реєстрації платника ПДВ вказано, що платник Господарське ТзОВ Фірма «Афекс» Л.Т.Д. (код ЄДРПОУ 19174441) протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість, а саме протягом періоду з 01.05.2022 по 30.04.2023. Позивач вважає спірне рішення протиправним з огляду на наступне.
У зв`язку із введенням воєнного стану в Україні директора ГОСПОДАРСЬКОГО ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ФІРМА «АФЕКС» Л.Т.Д. ОСОБА_1 єдиного учасника та директора товариства, було прийнято на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період та зараховано з 14 березня 2022 року до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 (копія витягу з наказу № 12 від 14.03.2022 додається). 14.03.2022 в зв`язку із призовом на військову службу директором ГТзОВ ФІРМА «АФЕКС» Л.Т.Д. було видано Наказ № 369 від 14.03.2022 про призупинення діяльності Товариства (простою).
Листом ГТзОВ ФІРМА «АФЕКС» Л.Т.Д. від 14.03.2022 № 1504 було повідомлено ДПІ у Залізничному районі про тимчасове призупинення діяльності та неможливість виконувати податковий обов`язок щодо подання звітності та сплати податків з квітня 2022 року до демобілізації. Лист було надіслано через ЕК ДПС 25.03.2022 та зареєстровано в ГУ ДПС у Львівській області за № 12341 дата 25.03.2022, реєстраційний індекс 12341/6.
Згідно із п. 69.1. п. 69 підрозділ 10 Перехідних положень ПКУ у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.1 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. На момент надіслання листа 25.03.2022, жодного іншого законодавства, що регулювало б подання будь-яких інших документів органу податкової служби щодо неможливості виконання своїх податкових обов`язків не було.
Із вказаних підстав просить суд задовольнити позов.
Відповідач надіслав суду відзив, у якому заперечив проти позову, мотивуючи тим, що ГТЗОВ Фірма «Афекс» Л.Т.Д. (ЄДРПОУ 19174441) зареєстроване платником ПДВ 15.09.1997 року. Протягом 12 послідовних податкових місяців з 01.05.2022 року по 30.04.2023 року платник не подавав податкові декларації з податку на додану вартість. В подальшому, ГУ ДПС у Львівській області прийнято рішення за формою №6-РПДВ про анулювання реєстрації платника ПДВ ГТЗОВ Фірма «Афекс» Л.Т.Д. від 12.06.2023 року №6897. ГУ ДПС у Львівській області зазначає, що питання відсутності директора підприємства вирішується шляхом покладення обов`язків директора на іншу особу.
Стверджує, що нормами Податкового кодексу України (пп. 69.1 п. 69 підр. 10 р. ХХ) передбачено, що до підприємців, які не можуть виконувати податкові зобов`язання через запровадження воєнного стану в країні, не застосовуються штрафні санкції. Але таку неможливість необхідно підтвердити документально. Саме тому Міністерство фінансів України наказом від 29.07.2022 р. № 225 затвердив Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, а також Перелік документів, якими необхідно підтвердити таку неможливість. Цей документ діє тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України та поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи. Відповідно до розділу ІІ Порядку № 225, підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: … 6) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Заява про відсутність неможливості виконання податкового обов`язку Господарське товариство з обмеженою відповідальністю "АФЕКС" Л.Т.Д. до ГУ ДПС у Львівській області, відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, не подавало.
Щодо Листа позивача № 1504 від 14.03.2022 зазначив, що даним листом позивача повідомляв про тимчасове призупинення діяльності підприємства. Однак, в законодавстві не передбачено такої дії як тимчасове призупинення діяльності. В той же час наявне припинення діяльності суб`єктів підприємницької діяльності. Форми припинення діяльності юридичної особи визначено ст. 104 ЦК України ст. 59 ГК України. Припинення діяльності підприємства здійснюється шляхом його реорганізації або ліквідації.
Із вказаних підстав просить суд відмовити у задоволенні позову.
Розглянувши наявні у справі документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.
ГОСПОДАРСЬКЕ ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ФІРМА АФЕКС Л.Т.Д. зареєстроване суб`єктом господарювання 21.12.1992, № запису в ЄДРПОУ 14151200000008779, код ЄДРПОУ 19174441.
ГТзОВ ФІРМА «АФЕКС» зареєстроване платником ПДВ, що підтверджується свідоцтвом від 15.03.2002 № 17737691.
Одноосібним засновником та керівником підприємства є ОСОБА_2 .
В зв`язку із введенням воєнного стану в Україні 24.02.2022 директора ГОСПОДАРСЬКОГО ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ ФІРМА «АФЕКС» Л.Т.Д. ОСОБА_1 було прийнято на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період та зараховано з 14 березня 2022 року до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 .
14.03.2022 в зв`язку із призовом на військову службу директором ГТзОВ ФІРМА «АФЕКС» Л.Т.Д. виданий Наказ № 369 від 14.03.2022 про призупинення діяльності Товариства (простою).
Також 14.03.2022 виданий наказ по Товариству № 370 від 14.03.2022 Про увільнення ОСОБА_3 від роботи у зв`язку із призовом на військову службу під час мобілізації.
Листом ГТзОВ ФІРМА «АФЕКС» Л.Т.Д. від 14.03.2022 № 1504 повідомило ДПІ у Залізничному районі про тимчасове призупинення діяльності та неможливість виконувати податковий обов`язок щодо подання звітності та сплати податків з квітня 2022 року до демобілізації. Лист надісланий через ЕК ДПС 25.03.2022 та зареєстрований в ГУ ДПС у Львівській області за № 12341 дата 25.03.2022, реєстраційний індекс 12341/6.
12.06.2023 ГУ ДПС у Львівській області винесене Рішення № 6897 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Господарське ТзОВ Фірма «Афекс» Л.Т.Д. (код ЄДРПОУ 19174441).
Як підставу для анулювання реєстрації платника ПДВ вказано, що платник Господарське ТзОВ Фірма «Афекс» Л.Т.Д. (код ЄДРПОУ 19174441) протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість, а саме протягом періоду з 01.05.2022 по 30.04.2023.
Не погодившись із цим рішенням, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку позиціям сторін у справі суд застосовує наступні правові норми.
Правовідносини, пов`язані із реєстрацією, перереєстрацією та анулюванням реєстрації платників податку на додану вартість, а також правовідносини, пов`язані із порядком подання податкової звітності, відповідальності за несвоєчасне подання податкової звітності та правовідносини, що регламентують ведення Системи електронного адміністрування податку на додану вартість регулюються ПК України, Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, яке затверджено Наказом Міністерства фінансів України №1130 від 14 листопада 2014 року і Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, який затверджено Постановою КМ України №569 від 16 жовтня 2014 року.
Відповідно до ст. 202 ПК України, звітним (податковим) періодом є один календарний місяць з урахуванням таких особливостей: а) якщо особа реєструється як платник податку з іншого дня, ніж перший день календарного місяця, першим звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня такої реєстрації та закінчується останнім днем першого повного календарного місяця; б) якщо податкова реєстрація особи анулюється в інший день, ніж останній день календарного місяця, то останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається з першого дня такого місяця та закінчується днем такого анулювання.
Підпунктом «г» п.184.1 ст.184 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація платником податку на додану вартість діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі, якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1130 від 14.11.2014 року (далі - Положення №1130), яке розроблене відповідно до розділів I, II, V, XIV, XVIII Податкового кодексу України та інших нормативно-правових актів, визначається порядок: реєстрації платників податку на додану вартість; анулювання реєстрації платників податку на додану вартість; ведення реєстру платників податку на додану вартість (далі - Реєстр); присвоєння індивідуального податкового номера платника податку на додану вартість; оприлюднення даних з Реєстру; перереєстрації платників податку на додану вартість; ведення документації при реєстрації/анулюванні реєстрації платників податку на додану вартість; формування і надання витягів та довідок з Реєстру.
Відповідно до п.5.1 Положення №1130 реєстрація діє до дати анулювання, яке відбувається у випадках, визначених п.184.1 ст.184 розділу V Кодексу, якщо, зокрема, особа, зареєстрована як платник ПДВ, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає до контролюючого органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
Пунктом 5.2 Положення №1130 передбачено, що при розгляді питання анулювання реєстрації згідно з підпунктом "г" п.184.1 ст.184 розділу V Кодексу (підпункт "г" п.5.1 цього розділу) 12 місяців визначаються із урахуванням того, що: не враховується місяць, в якому проведено реєстрацію особи платником ПДВ, якщо особа зареєстрована платником ПДВ з дня іншого ніж перший день календарного місяця; включаються останні 12 послідовних податкових місяців, за які подані податкові декларації (у разі подання декларацій) або сплив строк подання податкових декларацій (у разі неподання декларацій) до отримання чи складання контролюючим органом документа, який є підставою для анулювання реєстрації. Анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.
Відповідно до п.5.5 Положення №1130 анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу може бути здійснене на підставах, визначених у підпунктах "б" - "з" п.184.1 ст.184 розділу V Кодексу (підпункти "б" - "з" п.5.1 цього розділу).
Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав. Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема, довідка про подання/ неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт "г" п.184.1 ст.184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/ придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку).
За наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства (п. 5.6 Положення №1130).
З аналізу наведених правових норм слідує, що анулювання реєстрації як платника ПДВ за рішенням податкового органу на підставі пп. «г» п.184.1 ст.184 ПК України можливе лише за таких обставин: неподання платником ПДВ декларацій з ПДВ протягом 12 послідовних податкових місяців та/або подання декларацій з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.
При цьому, такі обставини мають підтверджуватися самими деклараціями з ПДВ протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстром (переліком) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях.
Факт не подання позивачем декларацій з ПДВ протягом періоду з 01.05.2022 до 30.04.2023 ним не оспорюється.
Щодо твердження позивача про наявність підстав для неподання декларації з ПДВ, суд зазначає наступне.
Позивач посилається на ту обставину, що він є одноосібним засновником та керівником підприємства та був мобілізований 14 березня 2022 року.
У зв`язку із цими подіями директор ГТзОВ Фірма «АФЕКС» Лтд Федірко С.М. прийняв наказ від 14.03.2022 № 369 «Про призупинення діяльності», у якому зазначено:
«… 1.Оголосити призупинення діяльності (простій) не з вини працівників усім працівникам ГТзОВ Фірма «АФЕКС» Лтд із 14 березня 2022 р. до можливості відновити роботу з оплатою у розмірі середнього заробітку.
2. Під час призупинення діяльності (простою) працівники (директор ОСОБА_3 , бухгалтер ОСОБА_4 ) звільняються від обов?язку бути присутніми на віддалених робочих місцях і на робочих місцях в офісі.
3. Повідомити ДПС Залізничного р-ну м. Львова про неможливість проводження діяльності, здавання звітів, сплати податків та зборів.
4. Токен ключі підписів (директора, головного бухгалтера, печатки підприємства), печатку та штампи підприємства, установчі та реєстраційні документи підприємства до демобілізації директора і єдиного власника ОСОБА_3 зберігати за адресою постійного проживання директора.
5. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою…».
Також позивач надіслав до податкового органу лист від 14.03.2022 № 1504 про призупинення діяльності підприємства, неможливість подання звітів та сплати податків до демобілізації керівника і засновника, до листа долучив витяг з наказу командира ВЧ НОМЕР_1 від 14.03.2022 № 12 про зарахування ОСОБА_3 до особового складу та призначення на посаду.
Звільнення ОСОБА_3 у відставку відбулось 13.09.2023 на підставі наказу командира ВЧ НОМЕР_1 № 256.
Відтак суд погоджується із позивачем, що у період проходження ним військової служби за мобілізацією з 14.03.2022 до 13.09.2023 він як одноособовий засновник та директор ГТзОВ ФІРМА «АФЕКС» Л.Т.Д. не мав можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо подання податкової звітності з ПДВ.
24 лютого 2022 року Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України № 2102-ІХ від 24.02.2022 року «Про затвердження Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні»» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який у подальшому продовжувався Указами Президента України та діє до часу розгляду справи.
07.03.2022 р. набув чинності Закон України «Про внесення змін до ПКУ та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022.
Цим Законом було доповнено підрозділ 10 Перехідних положень ПКУ пунктом 69, який визначає, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Так станом на 14.03.2022, дату звернення позивача із листом до податкового органу п.п. 69.1. пункту 69 підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ мав наступну редакцію: «У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні».
Станом на 12.06.2023, дату прийняття спірного рішення п.п. 69.1. пункту 69 підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ мав наступну редакцію:
«{Норми підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX застосовуються починаючи з27 травня 2022 року}У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбаченихстаттями 39і39-2,пунктом 46.2статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбаченихстаттями 39і39-2,пунктом 46.2статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначенимипунктом 198.5статті 198 тапунктом 199.1статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року;
подання звітності, у тому числі передбаченоїпунктом 46.2статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року;
строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року);
строків сплати грошових зобов`язань, визначених контролюючими органами, граничний строк сплати яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.
У разі звільнення платника податків від відповідальності з підстав, визначених абзацами четвертим - восьмим цього підпункту, податкові повідомлення-рішення, якими були визначені йому штрафні (фінансові) санкції та/або пеня за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, крім сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору, визначених абзацами четвертим - восьмим цього підпункту, вважаються скасованими (відкликаними) з дня набрання чинностіЗаконом України"Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України".
За умови сплати не пізніше 31 грудня 2022 року в повному обсязі податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору із сум доходів, зазначених у податковій звітності, поданій у строк, визначений абзацом шостим цього підпункту, штрафні санкції та пеня за несплату або несвоєчасну сплату податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору із сум таких доходів не застосовуються.
Нараховані та сплачені або стягнуті у період з 1 серпня 2022 року до дня набрання чинностіЗаконом України"Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування діяльності з торгівлі валютними цінностями у готівковій формі" суми штрафних санкцій та пені за несплату або несвоєчасну сплату податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору із сум доходів, зазначених у податковій звітності, поданій у строк, визначений абзацом шостим цього підпункту, не підлягають поверненню на поточний рахунок платника податків, не спрямовуються на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших податків, зборів.
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на застосування особливостей оподаткування єдиним податком третьої групи за ставкою 2 відсотки за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки.
У разі самостійного виправлення платником податків, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначенихстаттею 50цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов`язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбаченихпунктом 50.1статті 50 цього Кодексу, та пені.
Платники податку на додану вартість тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не мають права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій, передбаченогопунктом 50.1статті 50 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення податкових зобов`язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість. Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Платники податку на прибуток підприємств, які відповідно доЗакону України"Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" зобов`язані оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом, звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності за неподання або несвоєчасне подання річної фінансової звітності, яка підлягає оприлюдненню разом з аудиторським звітом, уточнюючого розрахунку до річної податкової декларації з податку на прибуток підприємств, що подається у разі, якщо показники оприлюдненої разом з аудиторським звітом річної фінансової звітності зазнали змін порівняно з показниками звіту про фінансовий стан (баланс) та звіту про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіту про фінансові результати), що подаються разом з податковою декларацією згідно забзацом другимпункту 46.2 статті 46 цього Кодексу, та такі зміни вплинули на показники раніше поданої річної податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний податковий (звітний) період, з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.».
Відтак станом на 14.03.2022 дату подання заяви ПК України містив правову норму про звільнення платника від відповідальності у випадку відсутності у нього можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів подання звітності.
Суд відхиляє доводи податкового органу про відсутність звернення від позивача відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 із заявою про відсутність можливості виконання податкового обов`язку, оскільки порядок звернення був прийнятий у липні 2022, у той час як позивач мобілізований та припинив діяльність підприємства і повідомив про це податковий орган у березні 2022.
Також суд вважає безпідставними доводи відповідача про можливість покладення обов`язків директора на іншу особу, оскільки ОСОБА_3 як єдиний засновник підприємства і його керівник, як зазначено у наказі ГТзОВ Фірма «АФЕКС» Лтд від 14.03.2022 № 369 не міг забезпечити діяльність підприємства через відсутність організаційних і технічних умов для господарської діяльності підприємства в умовах воєнного стану та у зв`язку із його мобілізацією, відтак відсутня була потреба та можливість у покладенні обов`язків директора на іншу особу.
Враховую наведені обставини суд вважає спірне рішення протиправним та скасовує його.
Щодо позовної вимоги щодо збереження податкових показників в системі електронного адміністрування податку на додану вартість юридичної особи Господарського Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «АФФЕКС» Л.Т.Д. ідентифікаційний код 19174441 в розмірі 5529,76 грн, суд зазначає наступне.
Установлення судом факту протиправності рішення суб`єкта владних повноважень зумовлює виникнення потреби в обтяженні цього або іншого (в разі коли має місце подія вибуття платника податків поза межі територіальної юрисдикції певного органу ДФС України) суб`єкта обов`язком усунути всі спричинені рішенням негативні юридичні наслідки та повернути платника податків у первинне правове становище, котре існувало до моменту прийняття цього рішення, вчинивши дії з поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ, поновлення дії договору про визнання електронних документів, поновлення функціонування рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ, повернення коштів, перерахованих до бюджету з електронного рахунка, відновлення даних рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ. Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 09.08.2022 у справі № 820/537/16, від 29.08.2019 у справі №826/25699/15, від 02.10.2018 у справі №820/159/16, від 17.12.2020 у справі №820/499/16, від 20.04.2021 у справі №820/498/16.
Таким чином, скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ в судовому порядку спричиняє виникнення у контролюючого органу обов`язку із повернення платника податків у первинне правове становище, що охоплює собою не тільки вчинення дій із поновлення реєстрації суб`єкта господарювання як платника ПДВ, але, в тому числі, і відновлення даних рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ з поверненням на рахунок коштів. Такі дії повинні бути вчинені контролюючим органом самостійно за наслідками отримання судового рішення про скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ, без окремого звернення платника податків.
Відтак належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача поновити стан розрахунків ГТзОВ Фірма «АФЕКС» Лтд у СЕА ПДВ, що передувало анулюванню реєстрації платника ПДВ.
Суд у межах даної справи не розглядає суму ПДВ, що підлягає відновленню, на рахунках позивача, оскільки право позивача у цій частині ще не порушене відповідачем, так як поновлення стану рахунків не проведене.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позову.
Відтак суд задовольняє позов частково.
Щодо заявлених позивачем витрат на правничу допомогу, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Пунктом 1 ч. 3 ст. 132 КАС України встановлено, що до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.
Статтею 134 КАС України передбачено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката (ч. 2 ст. 134 КАС України).
Для цілей розподілу судових витрат:
1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;
2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат (ч. 3 ст. 134 КАС України).
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (ч. 4 ст. 134 КАС України).
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:
1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);
2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);
3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;
4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи (ч. 5 ст. 134 КАС України).
У разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами (ч. 6 ст. 134 КАС України).
Обов`язок доведення не співмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами (ч. 7 ст. 134 КАС України).
При цьому, суд зазначає, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі.
На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленомузаконом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені.
На підтвердження витрат на правничу допомогу представник позивача надав договір про надання правничої допомоги від 08.03.2024, ордер серії ВС №1266884 від 12.03.2024, платіжну інструкцію № 285 від 08.03.2024 та акт виконаних робіт від 12.03.2024, відповідно до якого наданими послугами є: аналіз законодавства 2 год, 3000,0 грн., складання та оформлення позовної заяви 3 год, 4500,0 грн. Загальна вартість витрат становить 7500,00 грн.
Відповідач заперечив щодо розміру витрат на правничу допомогу. Зазначив, що суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої відбулося рішення, всі його витрати на адвоката, якщо, керуючись принципом справедливості як одного з основних елементів принципу верховенством права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, зважаючи на складність справи, якість підготовленого документу, витрачений адвокатом час тощо є неспівмірним у порівнянні з ринковими цінами адвокатських послуг. Стосовно критерію розумності стверджував, що згідно ст.8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», установлено з 1 січня 2024 року мінімальну заробітну плату: - у місячному розмірі: з 1 січня -7100 гривень, з 1 квітня 8000 гривень; - у погодинному розмірі: з 1 січня 42,6 гривні, з 1 квітня 48 гривень. Тобто, вартість наданих адвокатом послуг абсолютно не відповідає Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» і критеріям розумності та справедливості.
При вирішенні питання щодо розміру витрат на правову допомогу суд ураховує, що справа даної категорії є справою незначної складності та розглядається за правилами спрощеного провадження без повідомлення учасників сторін в письмовому провадженні.
Суд вважає, що обґрунтованим, пропорційним до предмета спору та співмірним ціні позову розміром витрат на правничу допомогу є сума 3000,00 грн.
Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Враховуючи часткове задоволенні позовних вимог, стягненню на користь позивача підлягає сума судових витрат: судовий збір - 1614,93 грн та витрати на правничу допомогу - 2000,00 грн.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в :
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ ВП 43968090) № 6897 від 12.06.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість Господарського Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «АФФЕКС» Л.Т.Д. (ЄДРПОУ - 19174441).
Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ ВП 43968090) відновити дію реєстрації платника податків на додану вартість Господарському Товариству з обмеженою відповідальністю Фірма «АФФЕКС» Л.Т.Д. (ЄДРПОУ 19174441, адреса: вул. Ярослава Мудрого, буд. 5А кв.2, м. Львів, 79016) з 12.06.2023 за індивідуальним податковим номером 191744413039 та поновити стан розрахунків Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «АФФЕКС» Л.Т.Д. у СЕА ПДВ, що передувало анулюванню реєстрації платника ПДВ.
У задоволенні решти позову відмовити.
Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ ВП 43968090) за рахунок бюджетних асигнувань в користь Господарського Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «АФФЕКС» Л.Т.Д. (ЄДРПОУ 19174441, адреса: вул. Ярослава Мудрого, буд. 5А кв.2, м. Львів, 79016) суму 1614 (одна тисяча шістсот чотирнадцять) грн 93 коп. судових витрат зі сплати судового збору.
Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд. 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ ВП 43968090) за рахунок бюджетних асигнувань в користь Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма «АФФЕКС» Л.Т.Д. (ЄДРПОУ 19174441, адреса: вул. Ярослава Мудрого, буд. 5А кв.2, м. Львів, 79016) суму 2000 (дві тисячі) грн судових витрат на правничу допомогу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяМорська Галина Михайлівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121935295 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Морська Галина Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Морська Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні