ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 вересня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/8816/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
судді - Супруна Є.Б.,
за участю:
секретаря судового засідання Лисака С.В.,
представника позивача адвоката Сліпченка Ю.А.,
представника відповідача (в режимі відеоконференції) Зайченко Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу №440/8816/24 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Спортивний клуб "Полтава" до Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
23.07.2024 позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Спортивний клуб "Полтава" (надалі - ТОВ "СК "Полтава", Товариство), звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом, що заявлений до Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (надалі - Комісія), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 16.05.2024 №258 "Про застосування фінансових санкцій (штрафів) за порушення вимог законодавства про рекламу до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спортивний клуб "Полтава" та зупинення розповсюдження реклами" (з урахуванням рішення Комісії від 04.07.2024 №349 "Про внесення змін до рішення від 16.05.2024 №258).
Мотивуючи свої вимоги позивач вказує на помилковість висновку відповідача щодо порушення позивачем вимог абзацу 6 частини першої статті 221 Закону України "Про рекламу", оскільки реклама "Golden Gate Casino" була розміщена виключно з метою популяризації цього знаку для товарів і послуг, який належить його спонсору ТОВ "Айфар Груп", а не задля розповсюдження реклами об`єкта інтелектуальної власності, під яким провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор. Вважає, що експертний висновок, наданий ГО "Всеукраїнська рекламна коаліція" листом від 06.04.2024 №06/04-2004, на який міститься посилання в акті про порушення вимог законодавства про рекламу, не може бути доказом в адміністративній справі, оскільки він не складений судовим експертом. Наголошує на тому, що при винесенні оскаржуваного рішення та складанні акту Комісією порушено строки адміністративної процедури, встановлені Законом України "Про адміністративну процедуру".
У відзиві на позовну заяву, що надійшов до суду через систему "Електронний суд" 09.08.2024, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Зазначав, що позивач у порушення вимог статті 221 Закону України "Про рекламу" розмістив рекламу (рекламний сюжет) із зображенням знаків для товарів і послуг "Golden Gate Casino" засобом зовнішньої реклами типу "Відеоекран на фасаді будинку" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11. Зазначена вулиця є головною вулицею міста Києва, та є обов`язковим місцем у програмі відвідування міста приїжджими та киянами, серед яких є особи, які не досягли 21 року. Зауважив, що за порушення законодавства про рекламу у сфері організації та проведення азартних ігор, а саме - розміщення ТОВ "СК "Полтава" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11, рекламного сюжету про власну діяльність із зображенням знаків для товарів і послуг "Golden Gate Casino" організатора азартних ігор відповідальність застосовувалась відповідно до статті 59 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" до ТОВ "СК "Полтава" як до розповсюджувача реклами, який порушив вимоги щодо заборони розміщення або розповсюдження реклами азартних ігор та/або організаторів азартних ігор, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор. Твердження позивача щодо порушення строків адміністративної процедури вважає безпідставними, оскільки повідомлення про порушення вимог Закону, які надходять до Комісії не є заявами осіб, які їх подають стосовно реалізації їх прав, свобод чи законного інтересу або виконання ними визначеного законом обов`язку або отримання адміністративної послуги та за результатами розгляду яких приймається адміністративний акт стосовно цих же осіб, а є повідомленням інформації про порушення вимог закону, яка потребує ретельної перевірки і лише у випадку підтвердження належними та допустимими доказами викладеної у повідомленні інформації Комісією може бути прийнято відповідне рішення (а.с. 51-55).
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 26.07.2024 відкрито провадження у справі за даним позовом та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження із проведенням підготовчого засідання 13.08.2024.
Ухвалою від 12.08.2024 заяву представника Комісії про участь в режимі відеоконференції у судовому засіданні 13.08.2024 було залишено без задоволення.
Ухвалою суду від 13.08.2024 без виходу до нарадчої кімнати з метою повторного інформування відповідача про дату, час та місце розгляду відкладено розгляд справи на 03.09.2024.
У відповіді на відзив представник позивача навів доводи аналогічні тим, що приведені у позовній заяві (а.с. 115-118).
Ухвалою від 27.08.2024 задоволено клопотання представника Комісії про участь в режимі відеоконференції у судовому засіданні 03.09.2024.
Ухвалою суду від 03.09.2023 без виходу до нарадчої кімнати закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 17.09.2024 за участю представника відповідача в режимі відеоконференції.
У судовому засіданні 17.09.2024 представники сторін примирення не досягли, під час виступів із заявами по суті кожен наполягав на своєму.
Суд, здійснивши розгляд справи в порядку загального позовного провадження, заслухав пояснення учасників справи, дослідив письмові докази, з`ясував фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
З відкритих даних суд встановив, що ТОВ "СК "Полтава" (код ЄДРПОУ 43340031) зареєстроване у статусі юридичної особи 08.11.2019. Основним зареєстрованим видом економічної діяльності Товариства є 93.12 Діяльність спортивних клубів.
01.11.2023 між ТОВ "Айфар Груп" (Спонсор) та ТОВ "СК "Полтава" (Набувач) був укладений Договір спонсорської допомоги №2-ОС, відповідно до п. 1.1 якого Спонсор надає Набувачу добровільну спонсорську допомогу з метою популяризації виключно свого знаку для товарів і послуг "Golden Gate Casino", та/або "GG", та/або "Golden GG Gate Casino", згідно з Додатком до цього Договору, який є невід`ємною частиною цього Договору.
Згідно з п. 1.2 вказаного Договору, спонсорська допомога полягає у допомозі в організації та проведенні Набувачем спортивних змагань - футбольних матчів, та в спонсорстві господарської діяльності Набувача (СК "Полтава"). Набувач може здійснювати популяризацію виключно знаку для товарів і послуг Спонсорства, без права згадування якої-небудь іншої інформації рекламного характеру виключно з метою та у спосіб, що передбачені у ст. 5 та ч. 4 ст. 221 Закону України "Про рекламу".
Відповідно до п. 1.3 Договору, Спонсор за цим Договором надає Набувачу невиключну ліцензію на використання знаку для товарів і послуг "Golden Gate Casino" та/або "GG" та/або "Golden GG Gate Casino" на території України протягом строку дії цього Договору виключно з метою та у спосіб, що передбачені цим Договором та чинним законодавством України.
Спонсорська допомога, відповідно до умов а. 1.4 Договору, надається Набувачу Спонсором у вигляді фінансової безповоротної допомоги шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Набувача на підставі цього Договору та додатків до нього.
Відповідно до Закону України "Про адміністративну процедуру", частини першої статті 26 Закону України "Про рекламу", абзацу 2, 4 та 5 підпункту 32 пункту 4 Положення про Комісію з регулювання азартних ігор та лотерей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №891, та за результатами розгляду звернення громадянки ОСОБА_1 від 04.12.2023 №П-3093 щодо порушення вимог законодавства про рекламу при розповсюдженні засобом зовнішньої реклами "Відеоекран на фасаді будинку" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11 реклами азартних ігор, організаторів азартних ігор, уповноваженими посадовими особами Комісії складено акт про порушення вимог законодавства про рекламу Товариством з обмеженою відповідальністю "Спортивний Клуб "Полтава" від 24.04.2024 №6/2024 (надалі - Акт, а.с. 24-34).
Цим актом зафіксовано наступне:
1. ТОВ "СК "Полтава" є виробником реклами, рекламодавцем та розповсюджувачем реклами з умовною назвою "Golden Gate Casino", яка розповсюджувалась у грудні 2023 року засобом зовнішньої реклами типу "Відеоекран на фасаді будинку" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11.
2. Розповсюджений ТОВ "СК "Полтава" засобом зовнішньої реклами типу "Відеоекран на фасаді будинку" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11, рекламний сюжет з умовною назвою "Golden Gate Casino" є зовнішньою рекламою, в яку вміщено об`єкт права інтелектуальної власності "Golden Gate Casino" (заявка на реєстрацію знаку для товарів і послуг від 18.05.2023 №m202308129), яка у непрямий спосіб розповсюджувала на невизначене коло осіб інформацію про торгівельну марку, об`єкт права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, яка призначена сформувати та підтримати у непрямий спосіб обізнаність споживачів реклами та їх інтерес до організатора азартних ігор ТОВ "Айфар Груп", який здійснює діяльність з організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів та діяльність з організації та проведення азартних ігор у гральних закладах казино, чим порушено вимоги абзацу шостого частини першої статті 221 Закону про рекламу, за що передбачена відповідальність частиною першою статті 59 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор".
В рамках проведення контролю за додержанням законодавства про рекламу, на підставі запиту Комісії №14-11/1268 від 10.04.2024 щодо ознак порушення вимог Закону України "Про рекламу" експертною комісією при Всеукраїнській громадській організації "Всеукраїнська рекламна коаліція" проведено експертизу об`єкта: рекламний сюжет з умовною назвою "Golden Gate Casino", що був розповсюджений у грудні 2023 року засобом зовнішньої реклами на території міста Київ та містить зображення торговельних марок, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри організатором ігор ТОВ "Айфар Груп". За експертним висновком №06/04-2024 на погляд експертної комісії об`єкт експертизи ідентифікується як реклама ТМ "Golden Gate Casino", яка є спонсором спортивного клубу "Полтава". Тобто предметом рекламування є саме ТМ "Golden Gate Casino". Це випливає з розміру та розташування елементів на макеті. Оскільки ТМ "Golden Gate Casino" є торговельною маркою, під якою провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, реклама, що є об`єктом експертизи, підпадає під заборону рекламування засобами зовнішньої реклами, згідно ч. 1 ст. 221 Закону України "Про рекламу" (зворот а.с. 86 - а.с. 87).
За результатами розгляду справи про порушення вимог законодавства про рекламу у сфері організації та проведення азартних ігор ТОВ "СК "Полтава", а саме - заборони розповсюдження реклами, в яку вміщено зображення об`єкта права інтелектуальної власності, під яким провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, засобом зовнішньої реклами, передбаченої абзацом шостим частини першої статті 221 Закону України "Про рекламу", що відображено в Акті про порушення вимог законодавства про рекламу від 24.04.2024 №6/2024, Комісія вирішила:
1. Застосувати до ТОВ "СК "Полтава" фінансову санкцію (штраф) у розмірі 2 400 000 грн, відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор".
2. Зупинити розповсюдження реклами, в яку вміщено зображення об`єкта права інтелектуальної власності, під яким провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, засобом зовнішньої реклами типу "Відеоекран на фасаді будинку", що розміщений за адресою: вул. Хрещатик, 7/11, м. Київ, 01001, ТОВ "СК "Полтава", із порушенням вимог абзацу 6 частини першої статті 221 Закону, що зазначене в Акті.
3. ТОВ "СК "Полтава":
1) здійснити сплату штрафу, визначеного пунктом 1 цього рішення, до Державного бюджету України згідно з кодом класифікації доходів бюджету 21082500 "Штрафні (фінансові) санкції за порушення законодавства у сфері організації та проведення азартних ігор і лотерейній сфері", отримувач: ГУК у Полт.Обл/тг м.Полтава/21082500, код отримувача (ЄДРПОУ):37959255, банк отримувача: Казначейство України (ел.адм.подат.) номер рахунку (IBAN): UA608999980313000012000016719, не пізніше трьох місяців з дня набрання чинності цим рішенням;
2) повідомити КРАІЛ про добровільне виконання підпункту 1 цього пункту не пізніше трьох місяців з дня набрання чинності цим рішенням або його оскарження;
3) з дня набрання чинності цим рішення припинити розповсюдження реклами, зазначеної в пункті 2 цього рішення та в тридцятиденний строк повідомити КРАІЛ про його виконання.
У подальшому, 12.07.2024, ТОВ "СК "Полтава" отримало рекомендованим листом №0100100054749 від Комісії рішення від 04.07.2024 №349 про внесення змін до рішення від 16.05.2024 №258 (а.с. 17), яким первинне рішення доповнено пунктом 9 щодо строку пред`явлення рішення до виконання як виконавчого документа упродовж трьох місяців з дня наступного за днем набрання ним законної сили.
Позивач не погодившись із правомірністю рішення Комісії від 16.05.2024 №258 (з урахуванням рішення Комісії від 04.07.2024 №349 про внесення змін до рішення від 16.05.2024 №258) про застосування фінансових санкцій (штрафів) за порушення вимог законодавства про рекламу та зупинення розповсюдження реклами, звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи даний публічно-правовий спір по суті, суд виходить з наступного.
Засади рекламної діяльності в Україні, а також відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами, регулює Закон України від 03.07.1996 №270/96-ВР «Про рекламу» (надалі - Закон №270/96-ВР).
Згідно з визначеннями, наведеними у ч. 1 ст. 1 Закону №270/96-ВР, реклама - інформація про особу, ідею та/або товар, розповсюджена за грошову чи іншу винагороду або з метою самореклами в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена, щоб сформувати або підтримати у прямий (пряма реклама, телепродаж) або непрямий (спонсорство, розміщення товару (продакт-плейсмент) спосіб обізнаність споживачів реклами та їхній інтерес щодо таких особи, ідеї та/або товару; спонсорство - добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними та юридичними особами будь-якої діяльності з метою популяризації виключно власного імені, найменування, комерційного (фірмового) найменування, найменування товару, торговельної марки, яка знаходиться у власності таких осіб або правомірно ними використовується; зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг; споживачі реклами - невизначене коло осіб, на яких спрямовується реклама; товар - будь-який предмет господарського обігу, у тому числі продукція, роботи, послуги, цінні папери, торговельні марки, інші об`єкти права інтелектуальної власності; прихована реклама - інформація про особу, ідею та/або товар, розповсюджена за грошову чи іншу винагороду у програмі аудіального чи аудіовізуального медіа, матеріалах в іншому медіа, за допомогою інших рекламних засобів, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може ввести в оману споживачів реклами щодо справжньої мети таких програм чи інших матеріалів.
Згідно з ч. 2 ст. 5 Закону №270/96-ВР, не можуть виступати спонсорами комерційні (фірмові) найменування, торговельні марки, під якими виробляють чи розповсюджують товари, реклама яких заборонена законом, та найменування товарів, реклама яких заборонена законом.
Як зазначає сам позивач, замовлення на розміщення ТОВ "СК "Полтава" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11 рекламного сюжету про власну діяльність із зображенням знаків для товарів і послуг "Golden Gate Casino" (заявка на реєстрацію знаку для товарів і послуг від 18.05.2023 №m202308129) у якості спонсора, що підтверджується написом "Спонсор" "СК "Полтава" не підпадає під заборону зовнішньої реклами торгівельних марок, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, встановлену абз. 6 ч. 1 ст. 22 Закону України "Про рекламу".
Отже, позивач не заперечує того факту, що розміщував рекламний сюжет із зображенням знаків для товарів і послуг "Golden Gate Casino".
Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор", брендом організатора азартних ігор є сукупність якісних характеристик, які дають змогу будь-якій особі розрізняти організаторів азартних ігор; зокрема, знаки для товарів і послуг, корпоративний (фірмовий) стиль, назва, комерційне найменування, логотип, інші об`єкти інтелектуальної власності.
У відзиві відповідач зазначив, що ТОВ "Айфар Груп" здійснює діяльність з організації та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів на підставі ліцензії, виданої Комісією рішення від 17.11.2021 № 732 (зі змінами) під брендом організатора азартних ігор "Golden Gate Casino".
Тож "Golden Gate Casino" є знаком для товарів і послуг організатора азартних ігор.
Частиною п`ятою статті 16 Закону №270/96-ВР встановлено, що перелік обмежень та заборон щодо розміщення зовнішньої реклами, встановлений цим Законом, є вичерпним.
Закон №270/96-ВР містить Розділ III "Особливості рекламування деяких видів товару", в якому об`єднані статті Закону залежно від їх змісту.
Так, статтею 221 Закону №270/96-ВР встановлено вимоги до реклами азартних ігор, організаторів азартних ігор.
Відповідно до частини першої статті 221 Закону №270/96-ВР, реклама азартних ігор, реклама торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри, забороняється, зокрема, засобами зовнішньої реклами.
Стаття 5 Закону №270/96-ВР, як і інші положення цього Закону, не містять положень, які б надавали можливість розміщувати засобами зовнішньої реклами, зокрема, рекламу торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри із зазначенням у якості спонсора.
Натомість Закон №270/96-ВР містить пряму заборону реклами торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри засобами зовнішньої реклами.
Зокрема частиною четвертою статті 221 Закону №270/96-ВР визначено, що спонсорство програм аудіовізуальних та аудіальних медіа, театрально-концертних та інших заходів, призначених переважно для осіб до 21 року (крім трансляції спортивних заходів та спортивних змагань), з використанням торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, забороняється.
Всупереч законодавчій забороні, як вже з`ясовано судом вище, рекламу (рекламний сюжет) із зображенням знаків для товарів і послуг "Golden Gate Casino" було розміщено ТОВ "СК "Полтава" засобом зовнішньої реклами типу "Відеоекран на фасаді будинку" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11.
З метою забезпечення належного захисту прав та законних інтересів громадян України, посилення заходів щодо протидії негативним наслідкам функціонування сфери азартних ігор в мережі Інтернет, а також недопущення використання особливостей цієї сфери державою-агресором, Радою національної безпеки і оборони України 20.04.2024 було прийнято рішення "Щодо протидії негативним наслідкам функціонування азартних ігор в мережі Інтернет", яке введено в дію Указом Президента України від 20.04.2024 № 234/2024, яким, серед іншого, було вирішено Кабінету Міністрів України у місячний строк забезпечити розроблення порядку обмеження всіх форм реклами азартних ігор, зокрема з використанням електронних комунікацій, символіки Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, а також розповсюдження відповідного контекстного матеріалу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2024 №566 "Деякі питання протидії негативним наслідкам функціонування азартних ігор в мережі Інтернет" передбачено, що до набрання чинності Законом України про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою боротьби з ігровою залежністю (лудоманією) та вдосконалення державного регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор та лотерей, але не пізніше закінчення дії правового режиму воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» установлено такий порядок обмеження всіх форм реклами азартних ігор, що здійснюється шляхом обмеження, а саме заборони розповсюдження реклами азартних ігор, реклами торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри, зокрема з використанням електронних комунікацій, символіки Збройних Сил, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, а також розповсюдження відповідного контекстного матеріалу.
З урахуванням висновку суду стосовно того, що "Golden Gate Casino" є знаком для товарів і послуг організатора азартних ігор, суд визнає твердження позивача щодо дотримання ним положень Закону №270/96-ВР при розміщенні ТОВ "СК "Полтава" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11 рекламного сюжету про власну діяльність із зображенням знаків для товарів і послуг "Golden Gate Casino" організатора азартних ігор у якості спонсора, що підтверджується написом "Спонсор" "СК "Полтава", недоведеними.
За висновком суду рекламний сюжет з умовною назвою "Golden Gate Casino", що був розповсюджений у грудні 2023 року засобом зовнішньої реклами на території міста Київ, містить зображення торговельних марок, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри організатором ігор ТОВ "Айфар Груп", ідентифікується як реклама ТМ "Golden Gate Casino", яка є спонсором Спортивного клубу "Полтава.
Тобто, предметом рекламування є саме ТМ "Golden Gate Casino".
Враховуючи те, що ТМ "Golden Gate Casino" є торговельною маркою, під якою провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, суд погоджується з висновками відповідача про те, що реклама, розміщена засобом зовнішньої реклами у м. Києві, підпадає під заборону рекламування засобами зовнішньої реклами згідно з приписами ч. 1 ст. 221 Закону №270/96-ВР.
Твердження позивача з приводу того, що ТОВ "СК "Полтава" не є розповсюджувачем реклами спростовуються змістом договору №ІГ-21-П, укладеного 22.09.2023 між ТОВ "Ігніс Груп" (Компанія) та ТОВ "СК "Полтава" (Розповсюджувач), за умовами п. 2.1 якого Компанія надає Розповсюджувачу право на розміщення рекламних матеріалів, а саме, на розміщення власних та рекламних матеріалів третіх осіб, а Розповсюджувач зобов`язується здійснювати оплату винагороди компанії (а.с. 36-37).
Частиною першою статті 59 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" передбачено, що до рекламодавців, виробників реклами або розповсюджувачів реклами, які порушують вимоги щодо заборони замовлення, виготовлення, розміщення або розповсюдження реклами азартних ігор та/або організаторів азартних ігор, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор з порушенням вимог законодавства про азартні ігри та законодавства про рекламу, застосовується фінансова санкція у розмірі 300 (трьохсот) мінімальних заробітних плат.
Фінансові санкції, передбачені цією статтею, застосовуються за рішенням Уповноваженого органу у порядку, передбаченому статтею 58 цього Закону.
Тож за порушення законодавства про рекламу у сфері організації та проведення азартних ігор, а саме - розміщення ТОВ "СК "Полтава" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11 рекламного сюжету про власну діяльність із зображенням знаків для товарів і послуг "Golden Gate Casino", організатора азартних ігор, міра відповідальності правомірно застосована відповідно до статті 59 Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" до ТОВ "СК "Полтава", як до розповсюджувача реклами, який порушив вимоги щодо заборони розміщення або розповсюдження реклами азартних ігор та/або організаторів азартних ігор, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор.
При цьому суд вважає слушними доводи позивача з приводу того, що експертний висновок 06/04-2024 експертної комісії при Всеукраїнській громадській організації "Всеукраїнська рекламна коаліція", на який посилається відповідач, не може бути доказом в адміністративній справі у суді.
Так, з аналізу змістовної частини Експертного висновку №06/04-2024 суд з`ясував, що такий висновок у цілому не відповідає вимогам, встановленим статтею 106 КАС України щодо змісту та форми, тоді як резолютивна частина висновку про те, що реклама, що є об`єктом експертизи, порушує ч. 1 ст. 221 Закону України "Про рекламу", вказує на те, що предметом експертизи було питання права, а тому такий висновок судом до уваги не приймається як доказ.
Позивач як у позовній заяві, так і в судовому засіданні особливу увагу суду акцентував на обставинах порушення відповідачем приписів Закону України "Про адміністративну процедуру", зокрема, строку вирішення справи за заявою громадянки ОСОБА_1 в межах шістдесяти днів, перебіг якого розпочався з моменту реєстрації заяви Комісією - 05.12.2023, та який сплив 02.02.2024.
У свою чергу представник відповідача заперечував факт порушення таких строків, оскільки вважає, що позивач помилково ототожнює повідомлення про порушення, яке надходить до Комісії через спеціальну форму, що розміщена на сайті, із зверненнями громадян, а тим паче із зверненнями, які розглядаються з урахуванням Закону України "Про адміністративну процедуру".
Вирішуючи спір з цього приводу, суд виходить з такого.
Положенням про отримання, обробку та реагування на отримані повідомлення про порушення у сфері азартних ігор, що затверджене рішенням Комісією від 11.08.2021 №482, яке зареєстроване в Міністерстві юстиції України 17.09.2021 за №1228/36850, регулюються відносини з приводу отримання, розгляду і реагування Комісією на повідомлення про порушення вимог Закону.
В той же час Закон України "Про адміністративну процедуру" регулює відносини органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, інших суб`єктів, які відповідно до закону уповноважені здійснювати функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ шляхом прийняття та виконання адміністративних актів.
Відповідно до пунктів 3 та 4 частини першої статті 2 Закону України "Про адміністративну процедуру":
- адміністративний акт це рішення або юридично значуща дія індивідуального характеру, прийняте (вчинена) адміністративним органом для вирішення конкретної справи та спрямоване (спрямована) на набуття, зміну, припинення чи реалізацію прав та/або обов`язків окремої особи (осіб);
- адміністративне провадження - сукупність процедурних дій, що вчиняються адміністративним органом, і прийнятих процедурних рішень з розгляду та вирішення справи, що завершується прийняттям і, в необхідних випадках, виконанням адміністративного акта.
При цьому відповідно до ч. 1 ст. 36 Закону України "Про адміністративну процедуру", адміністративне провадження відповідно до цього Закону розпочинається:
1) за заявою особи щодо забезпечення реалізації її права, свободи чи законного інтересу або виконання нею визначеного законом обов`язку, у тому числі щодо отримання адміністративної послуги;
2) за ініціативою адміністративного органу, у тому числі у порядку здійснення ним інспекційного (контрольного, наглядового) повноваження.
У свою чергу повідомлення про порушення вимог Закону, які надходять до Комісії не є заявами осіб, які їх подають стосовно реалізації їх прав та свобод чи законного інтересу або виконання ними визначеного законом обов`язку або отримання адміністративної послуги та за результатами розгляду яких приймається адміністративний акт стосовно цих же осіб, а є повідомленням інформації про порушення вимог закону, яка перевіряється у відповідності до Положення про отримання, обробку та реагування на отримані повідомлення про порушення у сфері азартних ігор, що затверджене рішенням Комісією від 11.08.2021 №482.
Таким чином твердження позивача про те, що подання громадянкою ОСОБА_1 до Комісії повідомлення про порушення законодавства та подальше реагування на нього повинно було здійснюватися з урахуванням процедури, визначеної Законом України "Про адміністративну процедуру", суд визнає помилковим.
Враховуючи вищевикладене, за наявності доведеного факту рекламування засобом зовнішньої реклами типу "Відеоекран на фасаді будинку" за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 7/11 рекламного сюжету з умовною назвою "Golden Gate Casino", що підпадає під заборону рекламування і як наслідок, порушує ч. 1 ст. 221 Закону України "Про рекламу", суд визнає правомірним застосування відповідачем до позивача фінансової санкції (штрафу) у розмірі, передбаченому законом.
З огляду на викладене суд доходить висновку про те, що спірне рішення винесене суб`єктом владних повноважень на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України, з урахуванням усіх обставин, необхідних для прийняття такого рішення.
У зв`язку з цим суд залишає позов ТОВ "СК "Полтава" без задоволення.
За таких обставин підстави для розподілу судових витрат, які складаються із сум сплаченого судового збору у розмірі 30280,00 грн (а.с. 12) та витрат на правничу допомогу у розмірі 30 000,00 грн (а.с. 49), відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Спортивний клуб "Полтава" у справі №440/8816/24 - залишити без задоволення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Спортивний клуб "Полтава" (код ЄДРПОУ 43340031; вул. Панянка, 26, м. Полтава, 36022).
Відповідач: Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей (код ЄДРПОУ 43892728; вул. Б. Грінченка, 3, м. Київ, 01001).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 27.09.2024.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121935831 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні