СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 вересня 2024 року Справа № 480/12679/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Кунець О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/12679/23 за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області до Комунального підприємства "Житловий комунальний центр" Глухівської міської ради про стягнення заборгованості,-
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Комунального підприємства "Житловий комунальний центр" Глухівської міської ради про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій призначених за списками №2 за період з січня 2023 року по листопад 2023 року у сумі 88431,45 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Комунальне підприємство "Житловий комунальний центр" Глухівської міської ради перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області як платник єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. На виконання пункту 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України №21-1 від 19.12.2003 (надалі - Інструкція № 21-1) відповідачем були отримані розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій. Сума загальної заборгованості відповідача за період з січня 2023 року по листопад 2023 року за Списком №2 складає 88431,45 грн, що підтверджується розрахунками. Розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій були направлені на юридичну адресу відповідача не оскаржувались, набули статусу узгоджених та підлягають обов`язковій сплаті. Оскільки відповідачем вищезазначену заборгованість в добровільному порядку не сплачено, позивач вважає, що вона підлягає примусовому стягненню.
Ухвалою від 04.12.2023 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач, заперечуючи проти позову, надав до суду відзив на позовну заяву, в якому вважаючи позовні вимоги безпідставними та необгрунтованими просить відмовити в задоволенні позову. Так, відповідач зазначає, що у черні 2021 року до нього звернувся гр. ОСОБА_1 за довідкою про стаж роботи. Із записів у трудовій книзі він працював на підприємстві з 11.06.1996 по 04.05.2004 та з 20.09.2004 по 31.05.2011. Довідка про стаж роботи гр. ОСОБА_1 була видана виходячи із записів у його трудовій книжці. Головним спеціалістом відділу контролю-перевірочної роботи №2 управління контрольно-перевірочної роботи головного управління Пенсійного фонду України у Сумській області Світланою Новиковою 26.08.2021 перевірялися достовірність та обґрунтування відомостей, поданих для призначення пільгової пенсії. Згідно з актом перевірки достовірності та обгрунтованості відомостей, поданих для призначення (перерахунку) пенсії від 26.08.2021 № 1357/1800-0903-06, інформація про стаж роботи гр. ОСОБА_1 була підтверджена лише частково. ОСОБА_1 оскаржив відмову у призначенні пільгової пенсії у Сумському окружному адміністративному суді. При цьому, відповідач не залучався до розгляду справи як третя особа. За результатами розгляду справи № 480/14231/21 ОСОБА_1 було призначено пільгову пенсію, про що відповідач не був обізнаний.
Також відповідач у відзиві на позовну заяву, звертає увагу, що згідно чинного законодавства України, працівник, який має право на пільгову пенсію, зобов`язаний фактично відпрацювати норму часу при виконанні робіт підвищеної небезпеки, у т.ч. й зварювальні роботи, та підтвердити стаж (погодинно) відповідними документами, а не просто перебувати у штаті підприємства. Проте, гр. ОСОБА_1 не підтвердив свій стаж у повній мірі.
Позивач у наданих до суду поясненнях зазначив, що хоча Комунальне підприємство «Житловий комунальний центр» Глухівської міської ради і не був залучений як третя особа для розгляду справи №480/14231/21, проте рішенням у даній справі встановлено неправомірність відмови у призначенні пенсії та як наслідок судом в даній справі скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду в Івано-Франківській області № 184050004682 від 11 серпня 2021 року; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду в Івано-Франківській області зарахувати до пільгового стажу позивача період роботи з 11.06.1996 року по 05.05.2004 року та період роботи з 20.09.2004 по 21.10.2008, а також зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду в Івано-Франківській області повторно розглянути заяву позивача, в частині зарахування до пільгового стажу періоду роботи з 01.06.2011 р. по 14.05.2021 р. Внаслідок виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 30.05.2022 у справі №480/14231/21 ОСОБА_1 призначено пенсію за списками №2. На думку позивача, факт того, що відповідач, Комунальне підприємство «Житловий комунальний центр» Глухівської міської ради, не був учасником справи №480/14231/21, не звільняє такого від сплати обов`язку по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пенсії призначеної на пільгових умовах. Крім того, Комунальне підприємство «Житловий комунальний центр» Глухівської міської ради щомісяця отримувало додані до позовної заяви розрахунки та не оскаржувало таких. Позивач вважає, що відзивом відповідача, не надано жодних об`єктивних підстав, що б доводили правомірність несплати обов`язкових платежів до органів Пенсійного фонду України.
Суд всебічно і повно з`ясував усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та встановив таке.
З матеріалів справи вбачається, що Комунальне підприємство "Житловий комунальний центр" Глухівської міської ради перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області як платник єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Як зазначають сторони та встановлено рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 30.05.2022 у справі №480/14231/21, ОСОБА_1 працював у КП «Житловий комунальний центр».
З 04.05.2021 ОСОБА_1 призначено пільгову пенсії, що не заперечується сторонами.
Згідно з долученими до матеріалів справи розрахунками фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» заборгованість відповідача за період січень - листопад 2023 року складає 88431,45 грн.
Комунальне підприємство "Житловий комунальний центр" Глухівської міської ради вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області не виконало, оплату заборгованості на вищезазначену суму не здійснило, що і стало підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що склалися, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 1 статті 1 Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» № 400/97-ВР від 26.06.1997 (далі - Закон № 400/97-ВР) платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування в тому числі є суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.
Згідно з абзацом четвертим пункту 1 статті 2 Закону № 400/97-ВР для платників збору, визначених пунктами 1 і 2 частини першої статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та призначених після дня набрання чинності зазначеним Законом відповідно до пунктів 2 - 8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у період до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Для платників збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону встановлюються ставка збору у розмірі 100 відсотків від об`єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим пункту 1 статті 2 цього Закону (пункт 1 статті 4 Закону № 400/97-ВР).
Відповідно до вимог статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» № 1788-XII від 05.11.1991 (далі - Закон № 1788-XII) на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, зокрема, працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах (далі - список № 2).
Вказані списки затверджено постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» № 461 від 24.06.2016.
Відповідно до пункту 2 розділу XV Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 (далі - Закон № 1058-IV) пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. При цьому до запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди зберігається порядок покриття витрат на виплату та доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом. Закон № 1058-IV набрав чинності з 01.01.2004. Відтак обов`язок покривати підприємствами та організаціями витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пільгових пенсій діє, починаючи з 2004 року.
Порядок відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, встановлено розділом шостим Інструкції «Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України», затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України № 21-1 від 19.12.2003 (далі - Інструкція).
Так, підпунктом 6.1 п. 6 Інструкції для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону №1788-XII до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 №2148-VІІІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону №1058-IV особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів б з статті 13 Закону №1788-XII та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону №1058-IV.
Пунктом 6.2 Інструкції визначено, що витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи. При цьому стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.
Розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини другої Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій (пункт 6.4 Інструкції).
Згідно з пунктом 6.5 Інструкції розрахунки формуються програмними засобами Інтегрованої комплексної інформаційної системи (ІКІС) Пенсійного фонду України до 01 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії (підсистема Призначення та виплата пенсій на базі електронної пенсійної справи (ППВП ЕПС)) за даними відомостей, сформованих згідно з додатком 8. Уповноважені особи підписують розрахунки та передають їх підрозділам, відповідальним за направлення їх платникам.
За приписами пункту 6.7 Інструкції підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії. Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону №1058-IV, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Отже, обов`язок з відшкодування у повному розмірі витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону №1058-IV, в частині пенсій, призначених у порядку статті 13 Закону №1788-ХІІ та статті 114 Закону №1058-IV, покладений на роботодавця.
При цьому суд зазначає, що обов`язок визначення належних до відшкодування сум фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій покладено на позивача, а відповідач зобов`язаний здійснити відшкодування зазначених витрат в розмірах, визначених позивачем. Підставою для відшкодування вказаних сум є розрахунок фактичних витрат, який надсилається роботодавцю.
Також органи Пенсійного фонду зобов`язані повідомити підприємство про настання обставин, які впливають на суму відшкодування, шляхом надіслання відповідного розрахунку.
З матеріалів справи судом встановлено, що на виконання вимог пункту 6.4 Інструкції №21-2 позивачем складені та направлені відповідачу розрахунки фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених особам призначених на пільгових умовах (за Списком № 2), якими підтверджується заборгованість відповідача по відшкодуванню Пенсійному органу фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з січня 2023 року по листопад 2023 року на загальну суму 88431,45 грн.
Як вже зазначалося судом вище, відповідно до пункту 6.4 Інструкції №21-1 розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону №1058-IV (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20 січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій. Отже, підставою для відшкодування підприємством органам Пенсійного фонду витрат на виплату та доставку пільгових пенсій є розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за відповідний період.
Дана позиція суду узгоджується з постановою Верховного Суду від 10.09.2020 по справі №820/6674/15 (адміністративне провадження №К/9901/8678/18) та, відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України підлягає застосуванню при розгляді цієї справі.
Суд зазначає, що розрахунки фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених особам призначених на пільгових умовах (за Списком № 2), складені з дотриманням всіх необхідних вимог Інструкції №21-1.
Суд також виходить з того, що вказані розрахунки у встановленому законом порядку відповідачем оскаржені не були, тобто суд доходить висновку, що останній був згоден із зазначеними в них сумами фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, відповідно доказів протилежного суду не надано.
Крім того, зазначаючи про не підтвердження працівником КП "Житловий комунальний центр" Данильченком Ю.М. пільгового стажу у повній мірі та не обізнаність відповідача про призначення вказаному працівнику пільгової пенсії, відповідач не надає до суду доказів оскарження ним в судовому порядку рішення Пенсійного органу про призначення ОСОБА_1 пільгової пенсії.
Отже, відповідач зобов`язаний відшкодувати суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у розмірі визначеному позивачем.
Станом на день вирішення спору суду не надано доказів погашення відповідачем заборгованості перед позивачем.
Відповідно до статті 23 Закону №1058-IV спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються органами Пенсійного фонду та в судовому порядку.
Враховуючи, що позовні вимоги документально обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, а також те, що за відповідачем обліковується заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій призначених за списками № 2 за період з січня 2023 року по листопад 2023 року у розмірі 88431,45 грн, а доказів її погашення суду не надано, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення зазначеної заборгованості підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень, з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки позивачем таких витрат не понесено (свідків у справі не залучено, експертизи не проводились), судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області до Комунального підприємства "Житловий комунальний центр" Глухівської міської ради про стягнення заборгованості задовольнити у повному обсязі.
Стягнути з Комунального підприємства "Житловий комунальний центр" Глухівської міської ради (вул. Путивльська, 33,м. Глухів, Сумська область, 41400, код ЄДРПОУ 21113754) заборгованість із відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених за списком №2 за період з січня 2023 року по листопад 2023 року включно в сумі 88431 (вісімдесят вісім тисяч чотириста тридцять одна) грн 45 коп.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.М. Кунець
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121936084 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.М. Кунець
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні