КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Апеляційне провадження
№33/824/3743/2024
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 вересня 2024 року місто Київ
справа № 758/12585/23
Київський апеляційний суд в складі судді судової палати з розгляду цивільних справ Борисової О.В.,
при секретарі судового засідання: Балкової А.С.
за участю:
представника Енергетичної митниці Гереги Катерини Михайлівни,
захисника особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 - адвоката Ковалевського Романа Володимировича
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Енергетичної митниці на постанову судді Подільського районного суду міста Києва від 28 червня 2024 року у справі про притягнення до адміністративної відповідальності
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, директора ТОВ «НС КОМПАНІ» проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , за ч.1 ст. 483 Митного кодексу України, -
В С Т А Н О В И В:
Постановою судді Подільського районного суду міста Києва від 28 червня 2024 року закрито провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.1 ст. 483 Митного кодексу України у зв'язку з відсутністю в його діях складу адміністративного провопорушення.
Не погоджуючись з вказаною постановою суду першої інстанції, Енергетична митниця подала апеляційну скаргу, в якій просила постанову судді Подільського районного суду міста Києва від 28 червня 2024 року скасувати та прийняти нову про визнання ОСОБА_1 винним в порушенні митних правил за ч.1 ст. 483 Митного кодексу України та накласти на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією цих товарів.
24 липня 2024 року Енергетичною митницею в судовому засіданні було надано до суду доповнення до апеляційної скарги.
В обґрунтування доводів посилалася на те, що суд першої інстанції самостійно, безпідставно та з невідомих причин змінив об`єктивну сторону вчиненого ОСОБА_1 порушення митних правил, а саме: з «...переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом поданням митному органу як підстави для переміщення товарів документів, одержаних незаконним шляхом...» на«...переміщення або дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товарів з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо відправника, одержувача, ціни вищевказаного товару...» і не надав оцінку доказам, наявним в матеріалах справи, із врахуванням цих змін.
Вказувала, що матеріалами справ про порушення митних правил повністю доведено склад порушення митних правил.
Посилалась на те, що продавець товару не є виробником товару. Так як, Public Company «Оrlen Lietuva» не підтверджено видачу сертифікату якості, то фактично і країна походження не підтверджена.
Вказувала, що саме директор ТОВ «НС КОМПАНІ» ОСОБА_1 вчиняв активні дії щодо ввезення/митного оформлення бензину/дизельного палива та у подальшому введення в обіг на ринку України продукції походженням з іншої держави від виробника до споживача та несе відповідальність за її відповідність вимогам Технічного регламенту, а тому саме ОСОБА_1 є суб`єктом даного правопорушення та підлягає притягненню до відповідальності за порушення митних правил.
Зазначала, що справи №№ 0157/90300/23, 0158/90300/23 були об`єднані в одне провадження суддею першої інстанції без відома Енергетичної митниці, що є порушенням прав Енергетичної митниці, передбачених ст. 501 МК України.
У судовому засіданні апеляційного суду представник Енергетичної митниці Герега К.М. доводи апеляційної скарги підтримала, просила її задовольнити з вищевказаних підстав. Захисник особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 - адвокат Ковалевський Р.В. заперечив проти апеляційної скарги, просив залишити її без задоволення, а оскаржувану постанову - без змін.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення осіб, які з'явилися в судове засідання, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Згідно зч.7 ст.294 КУпАП апеляційний суд переглядає справу в межах апеляційної скарги.
Відповідно до положень ст.2 КУпАП законодавство України про адміністративні правопорушення складається з цього Кодексу та інших законів України.
Згідно зі ст.487 МК України провадження у справі про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
В силу вимог ст.486 МК України завданням провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи встановлюється наявними у справі доказами.
Відповідно до вимог ст.ст.278, 280 КУпАП, ст.489 МК України суд першої інстанції при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення має вирішити питання про правильність складання протоколу та інших матеріалів справи, чи є необхідність у витребуванні додаткових матеріалів, а при розгляді справи зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Стаття 9 КУпАП передбачає, що адміністративним правопорушенням визнається протиправна, винна дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за який законом передбачено адміністративну відповідальність.
При цьому, адміністративне правопорушення складається з об`єкту, об`єктивної сторони, суб`єкта та суб`єктивної сторони.
Відповідно до ст.458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.
Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.
Згідно з ч.1 ст.483 МК України відповідальність настає за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Безпосереднім об`єктом посягання при вчиненні правопорушення, передбаченого ст.483 МК України є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.
Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи.
Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України документів, одержаних незаконним шляхом.
Суб`єктивна сторона вказаного правопорушення характеризується прямим умислом, тобто усвідомленням особою, яка вчинила правопорушення характеру незаконного переміщення товарів через митну територію України.
Виходячи із аналізу цих положень, особа може брати участь у митних відносинах як декларант у двох випадках, зокрема, коли вона особисто здійснює декларування товарів або як власник або як уповноважений власником. Декларант може здійснювати декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення самостійно або уповноважувати інших осіб на здійснення декларування від свого імені.
У разі самостійного декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення декларантом, передбачену МК України відповідальність за вчинення порушення митних правил у повному обсязі несе декларант.
Отже, представник власника товару підлягає відповідальності лише в тому випадку, коли він здійснював декларування товару або з метою приховування від митного контролю особисто вчиняв будь-які дії, що складають об`єктивну сторону такого порушення. При цьому, таке діяння за суб`єктивною стороною характеризується прямим умислом на подання митному органу документів, одержаних незаконним шляхом.
Суб`єктивна сторона для кваліфікації дій за статтею 483 МК України характеризується умисною формою вини.
Умисел полягає у тому, що винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів через митний кордон України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку, у тому числі і шляхом подання документів, одержаних незаконним шляхом.
Згідно роз`яснень, які викладені у ч.ч.2, 3 п.6 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» №8 від 03 червня 2005 року підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товарно-супровідні документи, дозвіл відповідних державних органів тощо.
При цьому, незаконно одержаними слід визнавати документи, які особа отримала за відсутності законних підстав або з порушенням установленого порядку.
З матеріалів справи, зокрема з протоколу про порушення митних правил №0157/90300/23 від 22 серпня 2023 року, вбачається, що 03 лютого 2023 року через митний кордон України пункт пропуску «Рава-Руська - Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці з Литовської Республіки в Україну на адресу ТОВ «НС КОМПАНІ» був переміщений товар «Дизельне паливо UN 1202, EN590, З, III (D/Е)» загальною вагою 20,897 тонн, у кількості 24,996 тис. л. при 15о С, вартістю 20165,61 євро. Зазначений товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА від 03 лютого 2023 року №23UA903050005778U1.
Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів:
- сертифікату якості від 16 січня 2023 року №162332;
- рахунку-фактури від 01 лютого 2023 року №7197;
- міжнародної автотранспортної накладної (CMR) від 01 лютого 2023 року №513;
- зовнішньоекономічного контракту від 30 січня 2023 року №2023/01/30.
Відповідно до контракту від 30 січня 2023 року №2023/01/30, укладеного між ТОВ «НС КОМПАНІ» в особі директора ОСОБА_1 (покупець) та литовським підприємством EKOENERGIJA, UAB (Granite g.ll, LT-02241 Vilnius, Lithuania) в особі директора ОСОБА_2 (продавець), продавець продає, а покупець купує нафтопродукти: дизельне паливо та бензин. Товар, що поставляється, за своєю якістю відповідає стандартам. Якість товару підтверджується паспортом якості/сертифікатом відповідності, що видаються заводами виробниками або терміналом, розміщеними в країнах-членах ЄС. Товар вважається поставленим продавцем та прийнятим покупцем за якістю - відповідно до паспортів якості/сертифікатів відповідності. Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «ТОВ «НС КОМПАНІ» походженням з Європейського Союзу.
Як зазначається в протоколі №0157/90300/23 від 22 серпня 2023 року, згідно відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 16 січня 2023 року №162332, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 590:2022.
З метою дотримання заборон та обмежень, посадовими особами ТОВ «НС КОМПАНІ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (дизельне пальне) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 16 січня 2023 року №162332, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva». Також, з метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Європейському Союзі до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв'язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме: рахунок-фактура від 01 лютого 2023 року №7197, міжнародна автотранспортна накладна (CMR) від 01 лютого 2023 року №513, в яких зазначено, що країна походження товару - Литва.
01 березня 2023 року листом №20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю, щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених в РФ, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva». З метою перевірки даної інформації Енергетичною митницею, в тому числі дійсності сертифікату якості від 16 січня 2023 року №162332, на адресу представництва AT «Орлен Летува» в Україні направлені відповідні запити. Відповідно до отриманої від представництва AT «Орлен Летува» в Україні та від Public Company «Orlen Lietuva» інформації, сертифікат якості від 16 січня 2023 року №162332 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні). Отже, з метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України митним органам ТОВ «НС КОМПАНІ» було надано документи, а саме сертифікат якості від 16 січня 2023 року №162332, що містить відомості про фізико-хімічні показники та виробника товару, факт видачі якого, виробником «Orlen Lietuva» не підтверджено.
Згідно з даними картки обліку особи, яка здійснює операції з товарами, директором ТОВ «НС КОМПАНІ» є громадянин України ОСОБА_1 .
Згідно з протоколу №0157/90300/23 від 22 серпня 2023 року, вартість товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил складає 810100,95 грн.
Відповідно до протоколу про порушення митних правил №0158/90300/23 від 22 серпня 2023 року, 24 лютого 2023 року через митний кордон України пункт пропуску «Рава-Руська - Хребенне» митного поста «Рава-Руська» Львівської митниці з Литовської Республіки в Україну на адресу ТОВ «НС КОМПАНІ» був переміщений товар «Бензин моторний автомобільний, неетильований марки А95» загальною вагою 25,246 тонн, у кількості 34,798 тис. л. при 15о С, вартістю 23488,65 євро. Зазначений товар був оформлений в Енергетичній митниці за митною декларацією типу ІМ 40 ЕА від 23 лютого 2023 року №23UA903050008642U7.
Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів:
- сертифікату якості від 20 лютого 2023 року №162949;
- рахунку-фактури від 23 лютого 2023 року №7267;
- міжнародної автотранспортної накладної (CMR) від 23 лютого 2023 року №559; - зовнішньоекономічного контракту від 30 січня 2023 року №2023/01/30.
Відповідно до контракту від 30 січня 2023 року №2023/01/30, укладеного між ТОВ «НС КОМПАНІ» в особі директора ОСОБА_1 (покупець) та литовським підприємством EKOENERGIJA, UAB (Granite g.ll, LT-02241 Vilnius, Lithuania) в особі директора ОСОБА_2 (продавець), продавець продає, а покупець купує нафтопродукти: дизельне паливо та бензин. Товар, що поставляється, за своєю якістю відповідає стандартам. Якість товару підтверджується паспортом якості/сертифікатом відповідності, що видаються заводами виробниками або терміналом, розміщеними в країнах-членах ЄС. Товар вважається поставленим продавцем та прийнятим Покупцем за якістю - відповідно до паспортів якості/сертифікатів відповідності. Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «ТОВ «НС КОМПАНІ»» походженням з Європейського Союзу. Відповідно до відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 20 лютого 2023 року №162949, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 228:2012+А1:2017.
Згідно протоколу №0158/90300/23 від 22 серпня 2023 року, з метою дотримання вищезазначених заборон та обмежень, посадовими особами ТОВ «НС КОМПАНІ» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 228 (автомобільні бензини) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 20 лютого 2023 року №162949, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva». Також з метою підтвердження виробництва зазначеного товару в Європейському Союзі до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме: рахунок-фактура від 23 лютого 2023 року №7267, міжнародна автотранспортна накладна (CMR) від 23 лютого 2023 року №559, в яких зазначено, що країна походження товару - Литва.
01 березня 2023 року листом №20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю, щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva». З метою перевірки даної інформації Енергетичною митницею, в тому числі дійсності сертифікату якості від 20 лютого 2023 року №162949, на адресу представництва AT «Орден Летува» в Україні направлені відповідні запити. Відповідно до отриманої від представництва AT «Орлен Летува» в Україні та від Public Company «Orlen Lietuva» інформації, сертифікат якості від 20 лютого 2023 року №162949 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні).
З метою дотримання встановлених законодавством України з питань митної справи заборон та обмежень, ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України митним органам ТОВ «НС КОМПАНІ» було надано документи, а саме сертифікат якості від 20 лютого 2023 року №162949, що містить відомості про фізико-хімічні показники та виробника товару, факт видачі якого, виробником «Orlen Lietuva» не підтверджено.
Відповідно до протоколу №0158/90300/23 від 22 серпня 2023 року, директором ТОВ «НС КОМПАНІ» ОСОБА_1 вчинено дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Бензин моторний автомобільний, неетильований марки А95» загальною вагою 25,246 тонн, 34,798 тис. л. при 15о С, вартістю 23 488,65 Євро або 911 902,21 грн. з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом, а саме сертифікату якості від 20 лютого 2023 року №162949.
Як вбачається з протоколу №0158/90300/23 від 22 серпня 2023 року, вартість товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил складає 911902,21 грн.
Енергетичною митницею 06 червня 2023 року засобами поштового зв'язку ОСОБА_1 був викликаний до вказаного митного органу на 08 червня 2023 року для надання пояснень щодо протоколів: №0157/90300/23 від 22 серпня 2023 року та №0158/90300/23 від 22 серпня 2023 року (лист Енергетичної митниці від 06 червня 2023 року №7.6-3/7.6-20.1/13/2175).
Директор ТОВ «НС КОМПАНІ» ОСОБА_1 листом №2/06 від 07.06.2023 року надав до Енергетичної митниці відповідні пояснення, в яких зазначив, що партія дизельного палива згідно митної декларації 23UA903050005778U1 пройшла митне оформлення на основі CMR№513 від 01 лютого 2023 року, рахунку-фактури №ЕКО 7197 від 01 лютого 2023 року та паспорту якості № 162332 від 01 лютого 2023 року, отриманих від продавця UAB «Ekoenrgija».
На підтвердження вказаних пояснень, директором ТОВ «НС КОМПАНІ» ОСОБА_1 було додано наступні документи: митна декларація 23UA903050005778U1; CMR№513 від 01 лютого 2023 року від UAB «Ekoenrgija» на ТОВ «НС КОМПАНІ»; рахунок-фактура № ЕКО 7197 від 01 лютого 2023 року від UAB «Ekoenrgija» на ТОВ «НС КОМПАНІ»; паспорт якості №162332 від 01 лютого 2023 року від UAB «Ekoenrgija» на ТОВ «НС КОМПАНІ»; лист №2023-06-06/01 від 06 червня 2023 року від UAB «Ekoenrgija» на ТОВ «НС КОМПАНІ»; товарно-транспортна накладна №04-2300379 від 20 січня 2023 року від AB Orlen Lietuva на UAB «Ekoenrgija»; сертифікат якості №162332_4895329 від 16 січня 2023 року від AB Orlen Lietuvaна UAB «Ekoenrgija».
Директор ТОВ «НС КОМПАНІ» ОСОБА_1 листом №1/06 від 07.06.2023 року надав до Енергетичної митниці відповідні пояснення, в яких зазначив, що партія бензину згідно митної декларації 23UA903050008462U7 пройшла митне оформлення на основі CMR№559 від 23 лютого 2023 року, рахунку-фактури №ЕКО 7267 від 23 лютого 2023 року та паспорту якості № 162949 від 23 лютого 2023 року, отриманих від продавця UAB «Ekoenrgija».
На підтвердження вказаних пояснень, директором ТОВ «НС КОМПАНІ» ОСОБА_1 було додано наступні документи: митна декларація 23UA903050008462U7; CMR№559 від 23 лютого 2023 року від UAB «Ekoenrgija» на ТОВ «НС КОМПАНІ»; рахунок-фактура № ЕКО 7267 від 23 лютого 2023 року від UAB «Ekoenrgija» на ТОВ «НС КОМПАНІ»; паспорт якості №162949 від 23 лютого 2023 року від UAB «Ekoenrgija» на ТОВ «НС КОМПАНІ»; лист №2023-06-06/02 від 06 червня 2023 року від UAB «Ekoenrgija» на ТОВ «НС КОМПАНІ»; товарно-транспортна накладна №ORB-536987 від 23 лютого 2023 року від AB Orlen Lietuva на UAB «Ekoenrgija»; товарно-транспортна накладна №ORB-536103 від 17 лютого 2023 року від AB Orlen Lietuva на UAB «Ekoenrgija»; сертифікат якості №162908_4940000 від 17 лютого 2023 року від AB Orlen Lietuvaна UAB «Ekoenrgija»; сертифікат якості №162949_4946880 від 23 лютого 2023 року від AB Orlen Lietuva на UAB «Ekoenrgija».
Як вбачається з матеріалів справи, 30 січня 2023 року між UAB «Ekoenrgija» з однієї сторони, як продавцем та ТОВ «НС КОМПАНІ» з іншої сторони, як покупцем укладено контракт №2023/01/30, за умовами якого UAB «Ekoenrgija» продає, а ТОВ «НС КОМПАНІ» купує нафтопродукти: дизельне паливо та бензин (п.1.1. контракту).
Також UAB «Ekoenrgija» взяло на себе зобов`язання надати товар належної якості, що повинно було підтверджуватися відповідними документами.
Згідно з пунктом 2.1 цього ж контракту товар, що постачається, за якістю відповідає стандартам якості, що підтверджується паспортом якості/сертифікатом відповідності, які видаються заводами-виробниками або терміналами, що розміщені у країнах-членах ЄС.
Обов`язок у наданні документів, які підтверджують якість нафтопродуктів покладалося на UAB «Ekoenrgija», що передбачено п.4.1.1. контракту. Вказані документи UAB «Ekoenrgija»повинна надавати одночасно з передачею товару.
UAB «Ekoenrgija» листом на адресу АО «Сінтем», який долучено до матеріалів справи повідомив, що дизельне паливо у кількості 637,010 тонн, поставлено компанією AB Orlen Lietuvaдля UAB «Ekoenrgija» згідно з контрактом №LT/23/171R/TM/I від 28 грудня 2022 року між AB Orlen Lietuva та UAB «Ekoenrgija» в резурвуар №3 на умовах DAP Paneriani, відповідає сертифікату якості №162332_4895329 від 16 січня 2023 року. Наявність та видача AB Orlen Lietuva сертифіката якості №162332_4895329 від 16 січня 2023 року підтверджується повідомленням від AB Orlen Lietuva№D12(12/11-9)-0578 від 30 серпня 2023 року. Сертифікат якості №162332 від 16 січня 2023 року наданий UAB «Ekoenrgija» для ТОВ «НС КОМПАНІ» при поставці товару зазначеного вище, для надання митним органам України є дійсним при відвантажені вказаного дизельного палива з нафтобази UAB «Ekoenrgija», несе в собі інформацію про відповідність стандартам, кількісні та якісні показники нафтопродуктів, країну походження нафтопродуктів і безумовно означає відповідність сертифікату якості №162332_4895329 від 16 січня 2023 року, виданого AB Orlen Lietuva.
Також, з листа UAB «Ekoenrgija» вбачається, що бензин А95 у кількості 45,531 тонн, поставлений AB Orlen Lietuvaдля UAB «Ekoenrgija» згідно з контрактом № LT/23/209/T/SN/I від 04 січня 2023 року між AB Orlen Lietuva та UAB «Ekoenrgija» у резервуар №1 на умовах FCA, відповідає сертифікатам якості №162908_4940000 від 17 лютого 2023 року та №162949_4946880 від 23 лютого 2023 року. Сертифікат якості №162949 року наданий UAB «Ekoenrgija» для ТОВ «НС КОМПАНІ» при поставці товару зазначеного вище, для надання митним органам України є дійсним при відвантажені вказаного дизельного палива з нафтобази UAB «Ekoenrgija», несе в собі інформацію про відповідність стандартам, кількісні та якісні показники нафтопродуктів, країну походження нафтопродуктів і безумовно означає відповідність сертифікатам якості №162949_4946880, виданого AB Orlen Lietuva.
До вказаного листа, компанією UAB «Ekoenrgija» було долучено, зокрема сертифікат якості від 16 січня 2023 року №162332_4895329 та сертифікат якості від 20 лютого 2023 року №162949_4946880, видані AB Orlen Lietuva.
З викладеного вбачається, що ТОВ «НС КОМПАНІ» використовувало відомості з отриманих товаросупровідних документів, зокрема й сертифікатів якості, які були надані компанією UAB «Ekoenrgija»№162332 від 16 січня 2023 року та №162949 від 20 лютого 2023 року, на яких містяться печатки UAB «Ekoenrgija» та ТОВ «НС КОМПАНІ», тобто діяло у межах та у спосіб, визначений законодавством України, а отже, переміщення товарів здійснювалось відповідно до вимог чинного митного законодавства України.
Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що при переміщенні товарів через митний кордон, ТОВ «НС КОМПАНІ» використовувало відомості сертифікатів якості від 16 січня 2023 року №162332 та від 20 лютого 2023 року №162949, які містять посилання на сертифікат «Orlen Lietuva», тобто діяв у межах та у спосіб, визначений законодавством України, а отже, переміщення товарів здійснювалось у відповідності до вимог чинного митного законодавства України.
Чинним митним законодавством України не встановлено обов'язку здійснювати перевірку достовірності відомостей, зазначених у товаросупровідних документах, зокрема і сертифікату якості, який не викликав сумнівів ні у ТОВ «НМ КОМПАНІ», ні у митного брокера, оскільки мав відповідні показники властивостей щодо класифікації товару.
Суд апеляційної інстанції відхиляє доводи апелянта про те, що сертифікат якості від 16 січня 2023 року №162332 та сертифікат якості від 20 лютого 2023 року №162949, що має посилання на сертифікат якості підприємства виробника Public Company «Orlen Lietuva», який надавався митним органам України ТОВ «НС КОМПАНІ», має лише одну послідовність цифр, які «Orlen Lietuva» не видає, оскільки з листа компанії UAB «Ekoenrgija» вбачається, що сертифікати якості від 16 січня 2023 року №162332 та від 23 лютого 2023 року №162949 надані для ТОВ «НС КОМПАНІ» (Україна) при поставці товару для надання митним органам України є дійсними при відвантажені вказаного палива з нафтобази UAB Ekoenergija, несе в собі інформацію про відповідність стандартам, кількісні та якісні показники нафтопродуктів, країну походження нафтопродуктів і безумовно означає відповідність сертифікатам якості №162332_4895329 від 16 січня 2023 року та №162949_4946880 від 20 лютого 2023 року, виданих в AB Orlen Lietuva.
Посилання апелянта на те, що директором ТОВ «НС КОМПАНІ» ОСОБА_1 вчинено дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару з приховуванням від митного контролю, шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом, а саме сертифікатів якості від 16 січня 2024 року №162332 та від 20 лютого 2023 року №162949, суд апеляційної інстанції відхиляє, оскільки в матеріалах справи наявні всі товаросупровідні документи для здійснення митного оформлення та випуску товару у вільний обіг.
При цьому, вказані документи були надані ТОВ «НС КОМПАНІ» UAB Ekoenergija. Доказів того, що ОСОБА_1 отримав ці сертифікати незаконним шляхом матеріали справи не містять.
Згідно з п.1 ч.1 ст.247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Стаття 62 Конституції України закріплює принцип презумпції невинуватості, відповідно до якого особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
При цьому, митним органом не надано належних доказів на підтвердження вчинення ОСОБА_1 порушення митних правил, передбачених ч.1 ст.483 МК України, за викладених у протоколі про порушення митних правил обставин.
Таким чином, будь-яких умисних дій директора ТОВ «НС КОМПАНІ» ОСОБА_1 , які б були спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товару документів, одержаних незаконним шляхом, та утворювали об`єктивну сторону правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України судом апеляційної інстанції не встановлено.
Переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів поданої апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що при розгляді даної справи суд першої інстанції повно та всебічно дослідив докази, що містяться в матеріалах справи, належним чином перевірив обставини, викладені у протоколах про порушення митних правил №0157/90300/23 від 22 серпня 2023 року, №0158/90300/23 від 22 серпня 2023 року та, приймаючи рішення про закриття провадження відносно ОСОБА_1 ,, дійшов обґрунтованого висновку про відсутність в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 МК України.
Викладені в апеляційній скарзі Енергетичної митниці доводи про те, що суд першої інстанції змінив об`єктивну сторону вчиненого ОСОБА_1 порушення митних правил, не є підставою для скасування правильного по суті рішення.
Зважаючи на вищевикладене, апеляційний суд приходить до висновку, що постанова суду першої інстанції є законною та обґрунтованою, підстав для її скасування апеляційним судом не встановлено, у зв`язку з чим апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.294 Кодексу України про адміністративні правопорушення, Київський апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Енергетичної митниці - залишити без задоволення.
Постанову судді Подільського районного суду міста Києва від 28 червня 2024 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає.
Суддя: Борисова О.В.
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2024 |
Оприлюднено | 30.09.2024 |
Номер документу | 121937220 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Адмінправопорушення
Київський апеляційний суд
Борисова Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні